۱۳۸۶ آذر ۱, پنجشنبه

لوموند ديپلماتيک

نوامبر ٢٠٠٧شکست دوجانبه الفتح و حماس در فلسطين نوشته Marwan Bishara
مداخله ترکيه ،چريک هاي حزب کارگران ترکيه (پ کا کا) را که در عراق پناهنده شده اند* تهديد مي کند. اين،آخرين رويداد از رودرروئي هاي خاورميانه است. از افغانستان تا سومالي، از عراق تا لبنان، «جنگ با تروريسم» که باني اش پرزيدنت جورج دبليو بوش است، عميقا منطقه را دگرگون کرده است. اما، اين دگرگوني بر طبق اميال استراتژ هاي واشينگتن واقعيت نيافته است. آن چه از اين پس مشخصه بارز «خاورميانه بزرگ» است، تضعيف دولت ها، فزوني مناقشات و مداخله روبه افزايش ارتش هاي غربي** است. و با وجود تدارک نشست آناپوليس (آمريکا) درباره صلح اسرائيل-فلسطين، بن بست همچنان باقي است. زيرا تا زماني که يک جانبه نگري دولت آمريکا ادامه يابد، سرسختي تزلزل ناپذيراسرائيل دوام خواهد يافت. و نفاق ميان الفتح وحماس نيز، جستجوي راه حل را آسان نمي کند.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ سي تي اسکن مغز در خدمت فروش کالا نوشته Marie BENILDE
مشکلات اقتصادي شمار زيادي از رسانه ها که بخشي از آن به دليل کاهش درآمد از محل آگهي هاي بازرگاني است، باعث گشته تا آن ها براي جذب اين آگهي ها به هر کاري دست زنند. به عنوان مثال ، مسئولين «شماره جديد» روزنامه «ليبراسيون» اين امر را در راس اهداف خود قرار داده اند. اما تبليغات چي ها به صفحات روزنامه و يا چند دقيقه پيام تلويزيوني بسنده نمي کنند، آنها در پي رسوخ به درون مغز مخاطبين خود هستند و بر اين باورند که علم مي تواند در اين راه کمکشان کند.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ انقلات اکتبر در آزمون تاريخ نوشته Moshe LEWIN
نشريه «هيستوريا»، «جنايات کمونيسم» را عنوان شماره ويژه خود ساخته است. نود سال پس از تسخير کاخ زمستاني [سن پتزربورگ]، انگار تجربه [انقلاب] اجتماعي که از آنوقت به راه افتاد را مي توان فقط به استالينيسم و اردوگاه هاي کار اجباري آن [گولاگ] منحصر دانست. موشه لوين تاريخدان [و استاد ممتاز دانشگاه پنسيلواينا] که با چينن بينش يک سويه اي سخت فاصله دارد کمونيسم شوروي را در متن تاريخ روسيه باز سازي و در درس هاي آموزنده آن درنگ کرده، عروج و زوال نظام هاي سياسي را عموما، و پيامد چنين فراز و فرودي را خصوصا، با عنايت به کساني که خود را وابسته به سوسياليسم مي دانند کاويده است.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ طمع نوشته Ignacio Ramonet
درحالي که کلام انتقادي – که زماني آن را آلترموندياليست (نهضت دنيايي از نوع دگر) مي ناميدند – در مقابل بيدادگري اقتصادي به آشفتگي غلطيده و ناگهان غيرقابل شنيدن شده است، کاپيتاليسمي نوين، همچنان خشن ترو فاتحانه درحال استقرار است. وآن، کاپيتاليسم نوع جديدي از لاشخوران پولدارمي باشد، نوع جديدي ازشرکت هاي سرمايه گذاري با صندوق هاي مالي مشترک و با اشتهاي ديوگونه که پول هاي بسيار کلاني در اختيار دارند (١).
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ در پشت صحنه نشست آنا پوليس نوشته Dominique Vidal
کوندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در بازگشت از سفر خاورميانه در روز ١٥ اکتبر ٢٠٠٧ اظهار داشت: «رک و راست بگويم که وقت آن رسيده که دولت فلسطين ايجاد شود». اگر سخن او را باور کنيم، که گويا اين امر براي پرزيدنت جورج دبليو بوش «يکي از مهمترين تقدم هاي دولت وي براي بقيه دوره رياستش» (١) به حساب مي آيد. از اين رو، امريکا اقدام به برگزاري نشست آناپوليس (ايالت مريلند- امريکا) در پائيز کرده است.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ سياست اسرائيل، گروگان ژنرال ها نوشته Amnon KAPELIOUK
شکست جنگ دوم با لبنان (تابستان ٢٠٠٦) موجب کاهش چشم گير وجهه ارتش اسرائيل گرديد. اين وضعيت به آن چه پس از جنگ اکتبر ١٩٧٣ پيش آمد، شباهت دارد. ارتش که در گذشته منبع غرور ملي بود، و بخاطر شاهکارهايش عليه دشمنان عرب مورد تجليل واقع مي شد، اينک هدف همه گونه انتقاد قرار گرفته است. شکست سربازاني که شکست ناپذير تلقي مي شدند، در برابر چند هزار رزمنده غيرحرفه اي حزب الله در لبنان موجب شد که فرماندهي عالي از چشم مردم بيافتد. گزارشي سري که توسط نشريه معاريو در روز ١٢ اکتبر ٢٠٠٧ با عنوان « بحران اعتماد» منتشر شد حاکي است: «مردم و سربازان ديگر هيچ اعتمادي به ارتش اسرائيل ندارند». بنابر اين گزارش تنها ٢٥ درصد نيروهاي ذخيره به ستاد مرکزي ارتش اعتماد دارند.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ روزی در کافه ی قبرستان نوشته Mathias GREFFRATH
حیاط کلیسای ماتیاس(۲) از زیباترین ها در نوع خودش در شهر برلین به شمار می آید. واقع شده بین دو خط قطار شهری در دست احداث، به راحتی قابل رؤیت است و در برگیرنده ی مزار برادران گریم(۳) [زبانشناسان آلمانی، مؤلف یکی از حجیم ترین فرهنگ های زبان آلمانی و همچنین گردآورنده ی افسانه ها و داستانهای کودکان] نیز میباشد. برادرانی که تنها دو تن از چهار تن آنها به شهرت رسیدند. سنگ های کوچک سیاه فام و مکعب مستطیل شکل که در زیرشان این چهار برادر آرمیده اند، در کنار آرامگاه مجلل و شاهانه ی بانکدار معروف هانزه مان(۴)، به خوبی روشنگر نسبت مادیات و معنویات هستند. اینجا قبرستانی است مملو از داستانهای نامتجانسی ﭘیرامون انقلابیون سال ۱۸۴۸ [اشاره به انقلاب ماه مارس با الهام از انقلاب موفقیت آمیز اکتبر در فرانسه که منجر به ایجاد نظام حکومتی بر ﭘایه ی قانون اساسی در آلمان شد.]، غول و مبتکر راه آهن ﭘروس دندی هنری اشتروسبرگ(۵) که توسط بانکداران ﭘروسی از میدان رقابت کنار زده شد، نوزادان بی نامی که بی جان به این دنیا آمدند، بیمل بل(۶) شیر فروش و اوو مالتینه(۷) ی کابارتیست، همجنس باز اصیل. در همین روز ﭘائیزی هنگامی که ما در این مکان مشغول قدم زدن بودیم، ﭘنج نفر بر سر قبری رو باز ایستاده بودند. منظره ای حزن انگیز که گوئی کمبود خیلی چیزی ها در آن محسوس بود. نه کشیشی، نه دسته گلی، نه اثری از هیات انجمن شخص وفات یافته و نه عبادتگاه یا تالار ختمی.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ هنگامي که واشنگتن در سومالي با آتش بازي مي کند نوشته Philippe Leymarie
سومالي که از سال ۱۹۹۱ در دام آشوب و تفرقه گرفتار آمده، اهميتي بين المللي نيز يافته است. در سال ۲۰۰۷ ايالات متحده بيمناک از پديد آمدن افغانستاني ديگر، جنگي را به وکالت از سوي خود به دست اتيوپي به راه انداخته که در فهرست رزمجويان در نبرد عليه تروريسم ثبت نام کرده است. اينک اتحاد محاکم اسلامي را به قيمت شعله ور ساختن آتش زير خاکستر ستيزه هاي کهنه منطقه اي از مگاديشو بيرون رانده اند. در پايان ماه اوت باز هم کنفرانس آشتي ديگري به شکست انجاميد که به قصد بخشيدن وحدتي ظاهري به کشوري تشکيل شد که تبديل به سرطان شاخ آفريقا شده است.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ « اصلاح» به شيوه اروپايي از سال ١٩٥٨ نوشته François DENORD
هيات مسئول« ليبرالي ساختن رشد فرانسه» به رياست آقاي ژاک اتلي، تهيه گزارشي را براي آقاي نيکولا سارکوزي به پايان رسانده است. پيشنهادهاي اوليه اي که منتشر شده اند، تحت تاثير افکار به شدت ليبرال، بسياري از مشکلات در زمينه قدرت خريد را به فقدان رقابت نسبت مي دهد. هيات به گزارش مشهور پيشين، گزارش آرماند- روف استناد مي کند که قريب به پنجاه سال پيش به خواست ژنرال دوگل تهيه شد. هدف آن ليبراليزه ساختن اقتصاد فرانسه در راستاي « ايجاد اروپا» بود.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ عدم وقوع « انقلاب زعفراني » در برمه نوشته Renaud EGRETEAU
٢٠ اکتبر رژيم نظامي برمه با کاهش اندک خشونت، حکومت نظامي را که از اواخرسپتامبر و به هنگام سرکوب شديد تظاهرات اپوزيسيون در« رانگون » (١) حاکم بود ، لغو کرد. با اين همه، اين حرکت اعتراضي عليه شوراي نظامي اين کشور که مهمترين جنبش طي قريب به دو دهه اخيربه شمار مي رود، فاقد انسجام بود. از اين رهگذر و با توجه به افزايش فشار بين المللي بر ژنرال هاي برمه، هيچ نشانه جدي از آزادي يا تغييرات سياسي در اين کشور مشاهده نمي شود.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ يک فن حکمراني نوشته François DENORD
ئوليبراليسم ثمره جهاني سازي مالي سالهاي ١٩٨٠ تا ١٩٩٠ نيست، بلکه ريشه در جوش و خروش روشنفکري بين دو جنگ جهاني دارد. اقتصاددانان، کارفرمايان و کارمندان رده بالاي پايه هاي ليبراليسم نويني را درمي افکنند که راه سومي را ميان « اختيار عملي» به ظاهر رو به احتضار و برنامه ريزي اقتصادي ايجاد مي کند؛ برنامه ريزي که به عنوان بستري براي سوسياليم در نظر گرفته مي شد(١). بسيج آنان در راستاي تعليق وضعيتي است که در سال ١٩٣٨ از گردهمايي والتر ليپمن در پاريس ايجاد شده است. اصلاح گران ليبراليسم آن را به عنوان پشت کردن به افراط گرايي و خيال باطل جامعه اي بدون دولت اعلام مي کنند. آنان بيش از يک آرمان شهر، يک فن حکمراني را ابداع مي کنند.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ تداوم روسيه نوشته Moshe LEWIN
توسعه اقتصادي نبود که گذار روسيه قديم به روسيه تزاري را موجب شده باشد بلکه توسعه سرزميني، انباشتن سرزمين هاي تاره و تبديل مالکان زمين ها به هم پيمانان آنرا برانگيخته بود. اين گذار با وضعيت جنگي دائمي، و مشخصا با جنگ عليه تاتارها رقم خورده است.
نسخه پي.دي.اف، قابل چاپ
کليه حقوق براي نشريه لوموند ديپلوماتيک محفوظ است© 2003 - 2000 Le Monde diplomatique
postamble();

هیچ نظری موجود نیست: