۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

خطيب موقت نماز جمعه قم، معتقد است كه مشكلات اقـتصادي، فرهنگي و بيكاري دامن‌گير كشور اس

فتاب یزد: خطيب موقت نماز جمعه قم، معتقد است كه مشكلات اقـتصادي، فرهنگي و بيكاري دامن‌گير كشور است و اين مشكلات بايد با همكاري و تعامل مجلس، دولت و ساير نهادها و با بهره‌گيري از رهنمودهاي رهبري حل شود. به گزارش ايسنا، آيت‌الله اميني با‌‌‌‌‌‌اشاره به راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به‌‌‌وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهور، گفت: شاهد بوديم كه در‌صحن مجلس با درايت رياست مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد به‌‌‌‌وزراي پيشنهادي دولـــت حـــاصـــل شــد. وي در ادامــه ضـمــن تـسـلـيــت ارتـحــال حجت‌الاسلام و المسلمين عبدالعزيز حكيم به مردم عراق و خاندان وي، خاطرنشان كرد: عبدالعزيز حكيم در دوران انقلاب عراق، نقش بالا و فعالي داشتند و بيش از هر چيز از وحدت حمايت مي‌كردند و در تسليم آيت‌الله سيستاني بودند و در را‡س مجلس اعلا خدمات ارزنده‌اي انجام دادند. آيت الله اميني ادامه داد: خوشبختانه مجلس اعلاي عراق در اسرع وقت فرزند وي عمار حكيم را به‌‌‌عنوان جانشين وي انتخاب كردند و با اين انتخاب خلاء ايشان را پر كردند و اميدواريم فرزند وي نيز بتواند خدمات ارزنده‌اي را به مردم عراق داشته باشد. وي در ادامه ضمن تبريك ميلاد امام حسن (ع)، گفت: هفته‌ اطعام نيازمند و اكرام ايتام در پيش‌رو است و در شرايط حساسي كه در كشور ما قشر وسيعي از مردم زير خط فقر هستند و افراد آبرومندي نيز وجود دارند كه محتاجند خوب است كه انسان در اين ماه به اندازه توان و قدرت خود به آنها كمك كند. خطيب موقت نماز جمعه‌ قم، در ادامه با‌‌‌اشاره به حديثي در مورد اكرام ايتام، گفت: كسي كه يتيمي را مورد‌سرپرستي قرار دهد خداوند بهشت را براي او قرار خواهد داد و خوب است افرادي كه توانايي دارند تعدادي از ايتام را مورد‌سرپرستي قرار دهند. آيت‌الله اميني در ادامه با‌‌‌‌بيان اينكه وقتي به‌‌‌مسجد مي‌رويد بايد اين فكر را داشته باشيد كه به خانه‌ خدا آمده‌ايد، بيان داشت: در احاديث مسجد به عنوان پايگاه معنويت، پايگاه انس با خدا و محل تزكيه‌ نفس معرفي شده است و از مسلمانان خواسته شده كه مساجد را به سخنان بيهوده و بي‌نتيجه آلوده نسازند. وي با بيان اينكه محيط مسجد معنويت خاصي دارد، گفت: هر چه انسان فرصت و امكان دارد خوب است كه به مسجد برود و در آنجا مشغول ذكر خداوند و انجام عبادت باشد. آيت‌الله اميني در ادامه با بيان سخنان امام علي (ع) خطاب به امام حسن و امام حسين (ع)، گفت: ما مظلوم زياد داريم كه دستش به جايي نمي‌رسد و مهمترين برنامه‌ دستگاه‌هاي اداري، اجرايي و قضايي كشور بايد اين باشد كه هر چه بيشتر به داد مظلومين برسد و در‌‌جلوي ظالمان ايستادگي كند.

انتظار رفع مشكلات معيشتي مردم حداقل در ماه مبارك رمضان برآورده نشد‌
نماينده ولي فقيه در استان يزد در از خطبه هاي اين هفته نمازجمعه يزد با اشاره به قرار گرفتن ‌در ماه مبارك رمضان و مشكلات معيشتي مردم اظهار داشت: بسياري از افراد در همين جامعه‌ اي كه ‌زندگي مي كنيم توانايي تهيه حتي يك وعده افطاري يا سحري براي خانواده هاي خود را ندارند و با شرايط سختي كه دنيا و كشور ما با آن مواجه است، انتظار داشتيم حداقل در اين ماه قدري از فشار زندگي ‌مردم و تهيدستان كاسته شود كه نشد. ‌به‌‌‌‌گزارش مهر، صدوقي تاكيد كرد: در چنين شرايطي اغنيا انفاق كنند و براي خشنودي خداوند تعالي به محرومان و ‌نيازمندان با حفظ آبرو و حرمت، به آنها توجه و كمك كنند.‌

Sand Animation

Kseniya Simonova - Sand Animation (Україна має талант / Ukraine's Got Talent)

من بهترین سالهای عمرم را در زندانهای جمهوری اسلامی بسر بردم

پیاده کردن متن : عاطفه اقبال

من اسمم شیوا محبوبی است. وقتی 16 سالم بود بدست رژیم جمهوری اسلامی ایران دستگیر شدم. سال 1363 بود که منو دستگیر کردند و بمدت سه سال ونیم در زندان بودم. در زندانها مختلفی بودم در زندان رضائیه، سقز، سنندج ،اوین ، تبریز و ... بودم . داشتم با چند تایی از دوستام در رابطه با سن 18 سالگی حرف میزدم که 18 سالگی چقدر مهمه مخصوصا در کشورهای خارج از ایران که دوستام می گفتند که جشن گرفتیم و اینکارها رو کردیم در جشن هیجده سالگیمون. و از من پرسیدند که تو هیجده سالگیتو چه کردی؟ من یک لحظه موندم که چی بگم ؟ بعد هم فکر کردم و گفتم من در هیجده سالگیم در زندان بودم! بعد رفتم به اون سالها . من هجده سالگیم رو در زندان اوین بودم. دقیقا در بند 29 با شانزده نفر دیگه در یک اطاق بودیم و مجبور بودیم به علت کمبود جا کتابی بخوابیم. غذا انقدر کم میدادند که همیشه گرسنه بودیم. برای دستشویی رفتن هزار تا تحقیر و کتک می خوردیم. ... برگشتم یک کمی عقبتر. یادم افتاد که فقط هجده سالگی نبود از خیلی وقت قبل بود که من هیچ خاطره ی درست و حسابی ندارم.
وقتی که شانزده سالم بود و منو اولین روز دستگیر کردند و در یک سلول خیلی کوچک انداختند تا روز بعدش نذاشتند برم دستشویی.... بعد هم روز بعد که منو بردند و شلاق زدند...همین حالا هم وقتی چشمامو می بندم دردش رو حس میکنم. دردی که در قلب و روح من مونده هنوز هست و خواهد بود برای همیشه . مطمئن هستم که برای همه ی کسانی که زندانی بودند به همین شکله . هر لحظه که فکر میکنی به او شرایط انگار همون موقع است. ولی یک چیز دیگه هم هست اینکه در زندان فقط شکنجه خودت نیست که زجرت میده. خیلی سالها گذشته ولی هنوز که هنوزه قیافه ی دختری که آوردند در سلول من و از بوی تعفنش نمی تونستی نفس بکشی. انقدر شکنجه کرده بودنش و بهش تجاوز کرده بودند که دیگه خودشو نمیشناخت. خانواده اش هیچی نداشتند....هنوز یادمه که هم بندی ای که در زندان کرمانشاه با من بود و میدیدم هر چند وقت یک بار شست پاش عفونت می کنه و می افته . برام سئوال بود که چرا؟ میدونید چرا ؟ بازجوش بهش گفته بود که کاری می کنم که هرگز یادت نره. وقتی تحت شکنجه بود با سوزن سرنگ از چندین جا کرده بودند زیر ناخن شستش برای مدتها... هنوز قیافه ی دختر جوان و زیبایی و باهوشی رو یادمه که تو زندان رضائیه انقدر شکنجه اش کرده بودند که دیوانه شده بود و صدای حبوانات را از خودش در میاورد. و بخاطر این با اینکه حکمش تموم شده بود آزادش نمی کردند. .... قیافه ی بهترین دوستم جلوی چشممه که جلوی من مرد بدون اینکه بتونم کاری براش بکنم . هنوز که هنوزه صورتش که غرق خون بود جلوی چشممه . کاری نمیتونستم بکنم. تجربه ای نداشتم. 17 سالم بود. هنوز همه ی این خاطرات جلوی چشمهامه. وقتی که آزاد شدم به خودم قول دادم که تا وقتی که زنده ام نمی گذارم هیچ نوجوان دیگه ای مثل من بهترین سالهای زندگیشو در این شرایط با ترس و وحشت و شکنجه سپری بشه. خاطراتی که همه ی زندگیم با من همراهه ولی همیشه خودمو تسکین دادم که این ترس و وحشت رو به خشم تبدیل کنم و بشم صدای دوستای دوازده، سیزده، چهارده ساله ام که هم کلاسی بودیم که شکنجه شون کردند،اعدامشون کردند، بهشون تجاوز کردند و بعد یک بسته شیرینی پاسداری که بهشون تجاوز کرده بود آورد داد دست مادرشون و گفت که دخترتو عقد کردم! آره میخوام صدای اونا باشم. بودم و خواهم بود و هرگز نخواهم گذاشت که صدای اونا خاموش بشه. روزی که این جنایتکاران را محاکمه کنند. همه ی اینها سندی است علیه اونها.

دستگیری، شکنجه، تجاوز و مرگ به جرم «الله اکبر»


به جرم «الله اکبر»

در خبرها آمده بود که «مأموران حکومت جنایتکار اسلامی، چند روز پیش در تهران، دختری به نام "سعیدۀ پورآقائی" را به جرم بیان تکبیر "الله اکبر"، روز روشن و مقابل چشم همسایگان، از خانه اش، ربوده اند و او را به نقطه ی نامعلومی انتقال داده اند. پس از پی گیری بسیار، از سوی خانواده ی دختر، آقای هاشمی ثمره که یکی از مزدوران ولی فقیه است،به آن ها می گوید، "به بلوک شماره شش پزشک قانونی مراجعه کنند." مادر سعیده به همراه چند تن از آشنایان، به پزشکی قانونی می روند و با جسد غیر قابل شناسایی یک دختر سوخته مواجه می‌شوند. مادر سعیده ابتدا می‌ گوید: "این جسد برای رد گم کردن است و جسد دختر وی نیست." اما پس از بازرسی دقیق بدن جسد و کشف خالی که روی پای مقتول بوده است، از هویت دخترش اطمینان حاصل می‌کند و از هوش می‌رود.... هرچند جسد این دختر بی‌گناه مورد مشاهده مادر و همراهان وی قرار گرفته، اما جسد را به آنها تحویل نمی‌دهند و تحت شرایط کنترل شده و بدون سر و صدا به خاک می‌سپارند و به مادرش نیز اعلام می‌کنند که اگر این موضوع رسانه‌ یی شود، اسنادی را مبنی بر فاحشه بودن دخترش و قتل وی در همین راستا منتشر خواهند کرد.»

خبر را دوباره خواندم. شگفت زده شدم. و شگفت زدگی ام را با یک روزنامه نگار عرب، که از آشنایان قدیم من است، در میان گذاشتم. او در نخستین لحظات، نتوانست خبر را باور کند. و با تردید گفت: «چه گونه چنین حادثه یی ممکن است در یک کشور اسلامی رخ بدهد. مگر مسلمانان ایران نماز نمی خوانند!؟»

و خودش، پرسش اش را پاسخ داد: «البته که می خوانند. و یا حداقل باید بخوانند. هفده رکعت نماز هر مسلمانی را مکلف می کند که در هر روز باره و بارها بر تکبیر "الله اکبر" شهادت بدهد.»

به او توضیح دادم که خبر واقعی است. آن دختر خانم متهم بوده است که با صدای بلند، روی پشت بام فریاد "الله اکبر" سر داده است. همین

او گفت: «اذان هم ذکر کرده است. باید مفتی شهر به او "تشریف ایمان" تحفه و خلعت بدهد.»

گفتم: «اما، ولی فقیه یا درست تر بگویم مزدوران ولی فقیه که همان "آقاسید علی" باشد که ده ها پروژه ی گران بها را از کیسه ی مردم فقیر شده ی ایران، در لبنان به پایان برده است، به جای "تشریف ایمان" جوانان ایرانی را با خشونت و ضرب و شتم، دستگیر و در اماکن ناشناخته زندانی می کنند و آن ها را مورد شنیع ترین انواع تجاوزات جنسی قرار داده و بعد از شکنجه های بسیار، سبعانه می کشند و پنهانی در گورستان ها، بدون رعایت تشریفات قانونی و مذهبی، دفن می کنند. و همه ی این جنایات به فتوای آخوندی به نام مصباح یزدی که از مریدان ولی فقیه است، رخ می دهد.»

دوست عرب من که متولد سوریه است و گوشه ی چشمی هم به آخوندهای ایران دارد، نتوانست بر سخنان من صحه بگذارد. از این کامپیوتر را روشن کرد و چند سایت خبری به زبان های عربی و انگلیسی را مرور کرد. با مرور هر سایت، چهره ی تیره اش، تیره تر و تیره تر شد. پیشانی اش عرق کرد. با ناراحتی گفت: «پوزش می خواهم که در دقایق نخستین ترا، کاملا باور نکردم. آخر این قابل قبول نیست که تنها دولت دینی جهان، فردی را به اتهام بیان تکبیر "الله اکبر" با خشونت دستگیر، زندانی و پس تجاوز جنسی و شنجکه به قتل برسانند. تا آن جا که من می دانم، حتی در حکومت استالین هم، که "دین افیون توده ها" خوانده می شد، هیچ کس به خاطر بیان تکبیر "الله اکبر" نه زندانی شده و نه به قتل رسیده است. این نخستین بار است که من در عمرم، می شنوم که بر زبان آوردن این تکبیر رایج و عمومی ی مسلمین، برای مسلمین جرم محسوب می شود و جزای آن، اعدام، به همراه شکنجه و بدتر از همه تجاوزات جنسی است. »

به دوستم گفتم: «فکر نمی کنی وقت آن رسیده باشد که نظر علمای اهل سنت را درباره ی این فجایع استفسار بکنی و نشر بدهی!؟»

پرسید: «حاصل این کار چه خواهد بود؟»

گفتم: «ما نظرات علمای سرشناس، مثل جامعه ی الازهر را ترجمه می کنیم و نشر می دهیم. شاید آخوندهای ایران خجالت بشکند. و نیز ممکن است، در پیشگیری فجایع، مؤثر باشد.»

جواب داد: «نمی دانم علمایی که تو می گویی چقدر حاضر باشند با شاخ گاو درافتند، اما می دانم، حکومتی که به شهادت همین خبر، "قرآن" را مسموع نمی داند و جز بقای خود، به هیچ چیزی اهمیت نمی دهد، حتما علمای اسلامی را عامل صهیونیسم، و سخنان آنان را تهاجم فرهنگ منحط عوامل استکبار خواهد دانست. و علمای صاحب نام اسلام هم، دوست ندارند به قول شما ایرانی ها، آب در هاون بکوبند. اما من سعی می کنم درباره ی این خبر، چند مقاله بنویسم و نظرات افراد صائب فکر را جویا بشوم و نشر بدهم. اما به نظر من حکومت اسلامی ایران، تداعی کننده ی "شداد" و "فرعون" است که در قصص قرآن هم آمده است. شایسته ی ایرانیان نیست که چنین حکومتی را تحمل کنند. داستان شداد را بخوان. به نظر من این حکومت به روزهای آخر شداد، رسیده است که یک پای در زمین و یک پای در رکاب اسب، عزائیل از او جان ستاند.»

به او گفتم: «تو را باور دارم. یقیین است که این حکومت فرو افتادنی و هیچ عاملی سبب نجاتش نخواهد شد. نه دروغ هایی که به نام خدا و دین می گوید، نه ماشین کشتار و هراسی که بر تمام ابران حاکم کرده است، نه زندانی که به وسعت ایران و با هفتاد میلیون ایرانی ساخته است. این حکومت از ابتدای اسقرار منحوس اش، کشته است که بترساند، و ترسانده است که بماند. اما به همت نسل جوان ایران، دیر زمانی است که ماشین هراس آفرینش، از کار افتاده است. و حال عقربه ها خلاف جهت می چرخد. به این معنی که اکنون، این حکومت است که می ترسد و چون می ترسد، از عقوبتی که در دادگاه های ملی، در انتظار اوست، می کشد تا بر ترس خود فائق آید. اما تا کی؟! فتاوی مفتی های سرشناس جهان اسلام، در مغایرت داشتن رفتار این حکومت با تعالیم اسلام، می تواند به علمای ایران نیز جرأت اظهار نظر بدهد. یادم هست، در نخستین ماه های انقلاب اسلامی، آیت الله طالقانی در گفتگویی با حسن بیگی، گزارشگر مجله ی جوان، که من سردبیری آن را بر عهده داشتم، و اواخر فروردین 1358 هجری شمسی منتشر شد، گفت "آن چه در این سرزمین جاری است بر هیچ یک از تعالیم دین مبین اسلام مستغرق نیست" اما جای طالقانی ها، در ایران امروز خالی است.»

دوست من قول داد که همه ی هم خودش را به کار ببرد، تا شاید دریچه یی هر چند کوچک به جهان روشنایی گشوده شود.

یادداشت‌های روز"، ویژه سایت دیدگاه نوشته می‌شوند. در صورت تمایل به بازتکثیر متن، لطفا منبع را "یادداشت‌های روز سایت دیدگاه" قید کنید.

ستار لقایی

منبع: سايت ديدگاه

حضار ۵ دانشجوی دانشگاه شیراز به اداره اطلاعات؛ ۴۰ دانشجو در آستانه کمیته انضباطی


همزمان با شروع امتحانات دانشگاه شیراز که به دلیل اعتراضات دانشجویان به نتایج انتخابات به تعویق افتاده بود، اعمال فشارها بر فعالین دانشجویی این دانشگاه افزایش یافته است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر احضار 5 دانشجو به اداره اطلاعات، بررسی فوری به پرونده 2 دانشجو در دادگاه، به جریان افتادن 12 پرونده انضباطی در وزارت علوم، احضار 6 تن از اساتید منتقد به نهادهای قضایی و امنیتی و احتمال احضار بیش از 40 دانشجو به کمیته انضباطی همزمان با هم، نشان از تلاش نهادهای امنیتی برای ایجاد فضایی امنیتی در دانشگاه شیراز دارد.

طی روزهای گذشته غلامرضا حسین زاده، محمد امین کریمی، همت جهانشاهی، علی صالح پور و دلیر بارخدا به اداره اطلاعات احضار و هم اکنون غلامرضا حسین زاده دو روز است که در بازداشت به سر می برد و به بقیه نیز فرصت داده شده است که پس از پایان امتحانات به وزارت اطلاعات خود را معرفی نمایند.

اتهام این افراد رهبری و شرکت در تجمعات عنوان شده است. نکته قابل توجه در این احضارها این است که دانشجویان با سربرگ های قوه قضاییه، به وزارت اطلاعات احضار شده اند.

همچنین غلامرضا حسین زاده و محبوبه خادمی نیز به دادگاه عمومی شیراز احضار شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر اتهام این دو نفر آتش زدن ساختمان بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در سال گذشته عنوان شده است. سپاه فجر شیراز شاکی این پرونده است.

علاوه بر این 6 تن، از اساتید این دانشگاه نیز به دادگاه انقلاب و اداره اطلاعات احضار شده اند.

همچنین در اقدامی دیگر کمیته انضباطی دانشگاه شیراز، اکبر حسن پور از فعالین دانشجویی را به 3 ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرد.

بنا بر صحبت های دکتر کارپورفرد رئیس کمیته انضباطی این دانشگاه بیش از 40 نفر از دانشجویان فعال در اعتراضات اخیر شناسایی و در ابتدای سال جاری قرار است به کمیته انضباطی احضار شوند. وی همچنین اعلام نموده است که چنانچه دانشجویی خارج از دانشگاه و حتی در شهر دیگری در اعتراضات حاضر بوده است از طریق وزارت اطلاعات به آنان معرفی و با آنان برخورد صورت خواهد گرفت.

پرونده انضباطی حمداله نامجو، اسماعیل جلیلوند، عبدالجلیل رضایی، آلما رنجبر ،کاظم رضایی، یونس میرحسینی، آرش روستایی، هادی الم لی، احمد کهنسال، عنایت تقوی، سعید خلعتبری -که هر کدام پیشتر دو ترم از تحصیل محروم شده بودند- به کمیته مرکزی وزارت علوم ارجاع داده شده است و از این افراد خواسته شده است که روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده به کمیته انضباطی مرکزی مراجعه نمایند.

در حالی فشارها بر فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز شدت یافته که همچنان در بسیاری از شبها دانشجویان خوابگاه های دانشگاه شیراز در ساعت 10 شب با فریادهای "الله اکبر" و "مرگ بر دیکتاتور" به فضای امنیتی ایجاد شده اعتراض می کنند.

تصاویری از شهید مصطفی غنیان که در محله سعادت‏آباد تهران، به ضرب گلوله‏ای به شهادت رسید

شهید مصطفی غنیان، دانشجوی 26 ساله مقطع كارشناسی ارشد مهندسی معماری بود که در شب 27 خرداد، اولین چهارشنبه پس از انتخابات، در حال گفتن تكبیر بر روی پشت بام ساختمانی 8 طبقه در محله سعادت‏آباد تهران، به ضرب گلوله‏ای به شهادت رسید.














تصویر/محل زندگی رتبه اول کنکور تجربی 88


• سایت نوروز اسامی و مشخصات ۷۲ نفر از جان باختگان حوادث بعد از انتخابات را منتشر کرده است ...


سایت نوروز اعلام کرد: اسامی و مشخصات دقیق ۷۲ جان باخته ی آزادی


نوروز: از آنجا که در روزهای اخیر آمار غیر واقعی فراوانی از سوی مقامات رسمی و غیررسمی وابسته به کودتاگران در خصوص تعداد کشته شدگان حوادث اخیر منتشر شده که در این زمینه میتوان به آخرین آمار یعنی اظهارات فرمانده سپاه اشاره کرد، پایگاه اطلاع رسانی نوروز در پاسخ به اینگونه اظهارات بی پایه و اساس که برای پاک کردن صورت مسئله و منحرف کردن اذهان عمومی از جنایات انجام شده در حوادث پس از انتخابات بیان میشود، اقدام به انتشار اسامی دقیق این شهدا می کند تا شاید وجدان های خفته بیدار شده و از کتمان حقایق روشن دست برداشته و از اعمال و جنایات انجام شده توسط زیرمجموعه ها و عوامل کودتا را پذیرفته و سعی در سرپوش گذاشتن بر جنایات نداشته باشند. در این خبر اسامی و مشخصات دقیق ۷۲ شهید جنبش سبز که تاکنون احراز هویت شده اند آمده است و تلاش ها برای شناسایی و تکمیل این لیست ادامه داشته و شهداء به اسامی ذکر شده در این لیست ختم نمی گردد. نوروز یاد آور میشود، سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران در آخرین ادعای خود درخصوص آمار کشته شدگان ادعا کرده بود که تعداد کشته شدگان حوادث اخیر ۲۷ نفر بوده که تنها ۷ نفر از آنها معترضین به نتیجه انتخابات بودند و ۲۰ نفر دیگر را نیروهای انقلابی و بسیجی تشکیل داده اند که توسط معترضان به شهادت رسیده اند. در ادامه، " نوروز" جهت تنویر افکار عمومی دو لیست از کشته شدگان ارائه می کند. لیست اول شامل اسامی ۲۵ شهید گلگون کفن است که تا به امروز خانواده هایشان با مراجعه به مراجع معرفی شده از سوی ستادهای انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی، شهادت فرزند یا عضو خانواده خود را اعلام کرده اند.

۱. نام شهید: حسین اخترزند/ سن: ٣۲ / تاریخ شهادت:۲۵ خرداد / محل شهادت: اصفهان / نحوه شهادت: توسط نیروهای بسیج از طبقه سوم به پایین پرتاب شده و به شهادت رسیده است ۲. نام شهید: کیانوش آسا / عنوان اجتماعی: دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی پتروشیمی و از نخبگان دانشگاه علم و صنعت ایران / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: تهران، میدان آزادی / نحوه شهادت: در اثر اصابت گلوله توسط افراد موسوم به لباس شخصی به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکر وی روز سوم تیرماه در سردخانه پزشکی قانونی شناسایی شد ٣. نام شهید: سهراب اعرابی / عنوان اجتماعی: سال آخر دبیرستان / سن: ۱۹ / محل شهادت: زندان اوین، تهران بر اثر شکنجه در زندان به شهادت رسیده است / توضیحات: شهادت وی در روز ۲۰ تیرماه پس از ۲۶ روز سرگردانی به مادرش اعلام شد. ۴. نام شهید: علیرضا افتخاری / عنوان اجتماعی: روزنامه نگار / سن:۲۹ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / نحوه شهادت: در اثر ضربات باتوم به سر و خونریزی مغزی به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکرش در تاریخ ٢٢ تیر ماه به خانواده تحویل داده شده است. ۵. نام شهید: ندا آقا سلطان/ عنوان اجتماعی: دانشجوی رشته فلسفه / سن: ۲۷ / تاریخ شهادت:٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان کارگر شمالی، تهران / نحوه شهادت: به دلیل اصابت گلوله نیروهای لباس شخصی به قلب، به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکر وی یکروز بعد در قطعه ۲۵۷ بهشت زهرا به خاک سپرده شده است. ۶. نام شهید: امیر جوادی فر/ عنوان اجتماعی: دانشجوی رشته‌ی مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد قزوین / سن: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۱٨ تیر / نحوه شهادت: هنگام جابه جایی از کهریزک به اوین، در ون دچار تشنج شده و به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: بر اثر ضربات وارده به سر و صورت بینایی خود را از دست می دهد. ۷. نام شهید: محرم چگینی قشلاقی / سن: ٣۴ / سایر توضیحات: قطعه ۲۵۶ ردیف ۱۴۶ شماره ۱٣ ٨. نام شهید: مسعود خسروی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: میدان آزادی، تهران / سایر توضیحات: در بهشت زهرا به خاک سپرده شده است. ۹. نام شهید: عباس دیسناد / عنوان اجتماعی: کاسب/ سن:۴۰/نحوه شهادت: با باتوم به ناحیه سر ۱۰. نام شهید: رامین رمضانی / سن: ۲۹ / نحوه شهادت: پس از آزادی به دلیل لخته های خون موجود در سینه اش در بیمارستان بستری و به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: قطعه ۲۵۷ ردیف ۴۶ شماره ٣۲ ۱۱. نام شهید: محسن روح الامینی / سن: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۱٨ تیر / نحوه شهادت: در زندان به شهادت رسیده است . ۱۲. نام شهید: اشکان سهرابی / عنوان اجتماعی: دانشجوی رشته آی تی دانشگاه قزوین/ سن: ۱٨ / تاریخ شهادت:٣۰ خرداد / محل شهادت: تقاطع رودکی وسرسبیل، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت ٣ گلوله از سوی نیروهای امنیتی و بسیج به شهادت رسیده است. ۱٣. نام شهید: امیر حسین طوفانپور / سن: ٣۲ / تاریخ شهادت: ۲۹ خرداد / نحوه شهادت: بر اثر تیرخوردگی ساق دست، پهلو وکمر و نیز آثار کبودی در پشت گردن و زخمی عمیق در پشت سر بوده که داخل آن را با پنبه پرکرده بودند و شکستگی کامل بازویی که تیرخورده بود به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: روی صورت هم بینی به نظر شکسته می نمائید. ۱۴. نام شهید: سعید عباسی فر گلچینی / عنوان اجتماعی: فروشنده کیف و کفش / سن: ۲۴ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران / نحوه شهادت: بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیده است. ۱۵. نام شهید: مصطفی غنیان / عنوان اجتماعی: دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران / تاریخ شهادت:۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / نحوه شهادت: در حمله نیروهای امنیتی و نظامی به کوی دانشگاه تهران به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکر وی روز ۲٨ خرداد تحت تدابیر شدید امنیتی در حرم اما رضا به خاک سپرده شده است. ۱۶. نام شهید: علی فتحعلیان / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: روبروی مسجد لولاگر / سایر توضیحات: قطعه ۹ ردیف ۱۱۰ شماره ۲۲ ۱۷. نام شهید: هادی فلاح منش/ عنوان اجتماعی: کاسب/ سن: ۲۹ / محل شهادت: تهران/ سایر توضیحات: در قطعه ۵٣ بهشت زهرا ۱٨. نام شهید: احمد کارگر نجاتی / نحوه شهادت: بر اثر ضرب و شتم در بیمارستا جان باخته است / سایر توضیحات: قطعه ۲۱٣ ردیف ۱۵ شماره ٣۵ ۱۹. نام شهید: بهزاد مهاجر / سن: ۴۷ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سینه به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکر وی در سردخانه کهریزک بوده است. ۲۰. نام شهید: نادر ناصری / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان خوش، تهران / سایر توضیحات: در بابل به خاک سپرده شده است. ۲۱. نام شهید: احمد نعیم آبادی / محل شهادت: میدان آزادی، تهران / نحوه شهادت: توسط گردان ١١٧ عاشورا به ضرب گلوله به شهادت رسیده است. ۲۲. نام شهید: مسعود هاشم زاده / سن: ۲۷ / تاریخ شهادت:٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان شادمان، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به قلب و سوراخ کردن ریه، پارگی ریه و خونریزی داخلی و خارجی شدید به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: در شمال کشور به خاک سپرده شده است. ۲٣. نام شهید: مهدی کرمی / سن: ۱۷ / تاریخ شهادت: ۵ خرداد / محل شهادت: تقاطع جنت آباد وخیابان کاشانی، تهران / نحوه شهادت: با باطوم سر او له شده و با چاقو گلویش بریده شده است / سایر توضیحات: پیکر وی در سردخانه بیمارستان پیامبر واقع در بلوار اشرفی اصفهانی بوده است. ۲۴. نام شهید: ناصر امیر‌نژاد / عنوان اجتماعی: دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در رشته هوا-فضا / سن شهید: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: خیابان محمد علی جناح، تهران / نحوه شهادت: در تیراندازی نیروهای بسیج به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پیکر وی در سردخانه بیمارستان پیامبر واقع در بلوار اشرفی اصفهانی بوده و در یکی از روستاهای یاسوج به خاک سپرده شده است. ۲۵. نام شهید: محمود رییسی نجفی/ عنوان اجتماعی: کارگر/ تاریخ شهادت: ۷ تیر/ نحوه شهادت: براثر اصابت گلوله نیروهای مسلح / سایر توضیحات: در تاریخ ۲۵ خرداد در میدان آزادی مورد ضرب و شتم و اصابت گلوله قرار میگیرد و ۱٣ روز بعد در منزل خود به شهادت میرسد. لیست دوم شامل اسامی شهدایی است که خانواده های آنها هنوز برای اعلام رسمی شهادت عزیز از دست رفته خود تحت فشار هستند و به مراجع رسمی اعلام شده از سوی مهندس موسوی و مهدی کروبی مراجعه نکرده اند. ۲۶. نام شهید: مبینا احترامی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / سایر توضیحات: پیکر وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است. ۲۷. نام شهید: ندا اسدی ۲٨. نام شهید: سعید اسماعیلی‌خان‌ببین / سن شهید: ۲٣ / نحوه شهادت: بر اثر ضربه به سر به شهادت رسیده است ۲۹. نام شهید: مراد آقاسی ٣۰. نام شهید: حسین اکبری / نحوه شهادت: بر اثر ضربه به سر به شهادت رسیده است ٣۱. نام شهید: واحد اکبری / عنوان اجتماعی: شغل آزاد / سن شهید: ٣۴ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان ونک، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به پهلو به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۲ تیر در قطعه ۲۶۱ به خاک سپرده شده است. ٣۲. نام شهید: محسن انتظامی ٣٣. نام شهید: محسن ایمانی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / سایر توضیحات: پیکر وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است. ٣۴. نام شهید: فاطمه براتی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / سایر توضیحات: پیکر وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است. ٣۵. نام شهید: محمد حسین برزگر / عنوان اجتماعی: شغل آزاد / سن شهید: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۲۷ خرداد / محل شهادت: میدان هفت تیر، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سر به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ٣۱ خرداد بعد از تعهد گرفتن از خانواده در قطعه ٣۰۲ به خاک سپرده شده است. ٣۶. نام شهید: جعفر بروایه / عنوان اجتماعی: استاد دانشگاه چمران اهواز و دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تهران / محل شهادت: میدان بهارستان، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سر به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پزشکی قانونی علت شهادت وی را خونریزی مغزی اعلام کرده است. ٣۷. نام شهید: یعقوب بروایه / عنوان اجتماعی: دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نمایش در دانشکده هنر ومعماری دانشگاه تهران / تاریخ شهادت: ۴ تیر / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله نیروهای بسیج از بام مسجد لولاگر به شهادت رسیده است ٣٨. نام شهید: سرور برومند / سن شهید: ۵٨ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: خیابان محمدعلی جناح، تهران ٣۹. نام شهید: حامد بشارتی / سن شهید: ۲۶ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران / نحوه شهادت: بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیده است. ۴۰. نام شهید: فرزاد جشنی / تاریخ شهادت:٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران ۴۱. نام شهید: بهمن جنابی / عنوان اجتماعی: شاغل در مغازه نصب و تعمیرات شوفاژ / سن شهید: ۲۰ / محل شهادت: تهران ۴۲. نام شهید: محسن حدادی / عنوان اجتماعی: برنامه نویس کامپیوتر / سن شهید: ۲۴ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان نصرت، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله بر پیشانی به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۲ تیر در قطعه ۲۶۲ به خاک سپرده شده است. ۴٣. نام شهید: شلیر خضری / تاریخ شهادت: ۲۶ خرداد / محل شهادت: بهارستان، تهران ۴۴. نام شهید: فاطمه رجب پور / سن شهید: ٣٨ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: خیابان محمدعلی جناح، تهران ۴۵. نام شهید: بابک سپهر / سن شهید: ٣۵ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران / نحوه شهادت: بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیده است. ۴۶. نام شهید: فهیمه سلحشور / عنوان اجتماعی: دیپلم / سن شهید: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: میدان ولی عصر، تهران بر اثر اصابت باتوم به سر و خونریزی داخلی به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۲۴ خرداد بر اثر اصابت باتوم به سر و خونریزی داخلی به بیمارستان منتقل شده و در تاریخ ۲۵ خرداد به شهادت رسیده است. ۴۷. نام شهید: تینا سودی / عنوان اجتماعی: دانشجو / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / نحوه و محل شهادت: میدان انقلاب، تهران بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده است. ۴٨. نام شهید: حسن شاپوری ۴۹. نام شهید: علی شاهدی / سن شهید: ۲۴ / تاریخ شهادت: ٣۱ خرداد / محل شهادت:تهرانپارس، تهران / سایرتوضیحات: بعد از دستگیری و انتقال به کلانتری، به دلایل نامعلوم به شهادت رسیده است. پزشکی قانونی علت شهادت وی را نامشخص اعلام کرد، اما خانواده وی معتقدند به علت ضربات باتوم در کلانتری به شهادت رسیده است. ۵۰. نام شهید: کسری شرفی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / سایر توضیحات: پیکر وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است. ۵۱. نام شهید: کامبیز شعاعی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / سایر توضیحات: پیکر وی بدون اطلاع خانواده به صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است. ۵۲. نام شهید: داوود صدری / عنوان اجتماعی: کسبه‌ی محله‌ی سلسبیل / سن شهید: ۲۷ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: مسجد لولاگر، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سر به شهادت رسیده است. ۵٣. نام شهید: سید رضا طباطبایی / عنوان اجتماعی: لیسانس حسابداری / سن شهید: ٣۰ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان آذربایجان، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سر به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ٣ تیر بعد از تعهد گرفتن از خانواده در قطعه ۲۵۹ به خاک سپرده شده است. ۵۴. نام شهید: وحید رضا طباطبایی / عنوان اجتماعی: لیسانس زبان انگلیسی / سن شهید: ۲۹ / تاریخ شهادت: ٣ تیر / محل شهادت: بهارستان، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سر به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۶ تیر در قطعه ٣۰٨ به خاک سپرده شده است. ۵۵. نام شهید: حسین طهماسبی / سن شهید: ۲۵ / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: خیابان نوبهار، کرمانشاه / نحوه شهادت: مورد حمله‌ی مأموران مسلح وابسته به دولت قرار گرفته و در اثر ضربات وارده به شهادت رسیده است. ۵۶. نام شهید: سالار طهماسبی / عنوان اجتماعی: دانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی رشت / سن شهید: ۲۷ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان جمهوری، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به پیشانی به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۲ تیر در قطعه ۲۵۴ به خاک سپرده شده است. ۵۷. نام شهید: میثم عبادی / عنوان اجتماعی: شاگرد فرش فروش / سن شهید: ۱۷ / محل شهادت: صادقیه، تهران ۵٨. نام شهید: ابوالفضل عبدالهی / عنوان اجتماعی: فوق دیپلم برق / سن شهید: ۲۱ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: مقابل دانشگاه صنعتی شریف، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به پشت سر به شهادت رسیده است / نحوه شهادت: ۲ تیر در قطعه ۲۴٨ به خاک سپرده شده است. ۵۹. نام شهید: حمید عراقی / محل شهادت: خیابان آزادی، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده است. ۶۰. نام شهید: پور کاوه علی / سن شهید: ۱۹ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران ۶۱. نام شهید: حسین الف / تاریخ شهادت: ۲۷ خرداد / محل شهادت: اصفهان ۶۲. نام شهید: رضا فتاحی ۶٣. نام شهید: پریسا کلی / عنوان اجتماعی: فارغ التحصیل رشته ادبیات / سن شهید: ۲۵ / تاریخ شهادت: ٣۱ خرداد / محل شهادت: بلوار کشاورز، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به گردن به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ۲ تیر در قطعه ۲۵۹ به خاک سپرده شده است. ۶۴. نام شهید: مصطفی کیارستمی / سن شهید: ۲۲ / تاریخ شهادت: ۲۶ تیر / نحوه شهادت: مقابل دانشگاه تهران بر اثر اصابت باتوم به سر به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: شرکت در نمازجمعه ۶۵. نام شهید: محمد کامرانی / سن شهید: ۱٨ / تاریخ شهادت: ۱٨ تیر / محل شهادت: میدان ولیعصر، تهران / نحوه شهادت: بر اثر جراحات وارد شده در بیمارستان مهر به شهادت رسیده است. ۶۶. نام شهید: حمید مداح شورچه / عنوان اجتماعی: فعال در ستاد مرکزی میرحسین موسوی / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: مشهد / نحوه شهادت: چند روز بعد از آزادی به دلیل شدت جراحات وارده به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: پزشکی قانونی علت شهادت وی را خونریزی مغزی اعلام کرده است. ۶۷. نام شهید: مریم مهرآذین / سن شهید: ۲۴ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران / نحوه شهادت: بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیده است. ۶٨. نام شهید: ترانه موسوی / تاریخ شهادت: ۷ تیر / محل دستگیری: مسجد قبا، تهران / سایر توضیحات:پیکر وی در حالی که سوزانده شده بود در بیابان های بین کرج و قزوین پیدا شده است. ۶۹. نام شهید: ایمان نمازی / عنوان اجتماعی: دانشجوی رشته عمران دانشگاه تهران / تاریخ شهادت: ۲۵ خرداد / محل شهادت: کوی دانشگاه، تهران / نحوه شهادت: براثر حمله نیروهای یگان ویژه و مامورین امنیتی لباس شخصی به شهادت رسیده است. ۷۰. نام شهید: محمد نیکزادی / عنوان اجتماعی: فارغ التحصیل عمران / سن شهید: ۲۲ / تاریخ شهادت: ۲۶ خرداد / محل شهادت: میدان ونک، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به سینه به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: در قطعه ۲۵۷ به خاک سپرده شده است. ۷۱. نام شهید: ایمان هاشمی / عنوان اجتماعی: شغل آزاد / سن شهید: ۲۷ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: خیابان آزادی، تهران / نحوه شهادت: بر اثر اصابت گلوله به چشم به شهادت رسیده است / سایر توضیحات: ٣ تیر در قطعه ۲۵۹ به خاک سپرده شده است. ۷۲. نام شهید: میلاد یزدان پناه / سن شهید: ٣۰ / تاریخ شهادت: ٣۰ خرداد / محل شهادت: تهران / نحوه شهادت: بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به شهادت رسیده است.