۱۳۹۴ اسفند ۲۴, دوشنبه

ترکیه: یکی از عاملان حمله انتحاری آنکارا یک زن عضو پ‌ک‌ک بود

Image copyrightAFP
دولت ترکیه پیکارجویان کرد را متهم کرده است که مسئول حمله خونبار روز گذشته (۱۳ مارس/۲۳ اسفند) در آنکارا، پایتخت، هستند.
مقامات امنیتی ترکیه می گویند که موفق شده اند هویت یکی از عاملان این حمله انتحاری را شناسایی کنند. به گفته آنها این بمبگذار، یک زن عضو گروه پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) بوده است.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را به طور رسمی به عهده نگرفته است.
در همین حال حزب دموکراتیک خلق‌ها که از کردها حمایت می‌کند در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که شریک "درد و رنج عظیم شهروندان" کشور است. این حزب مکررا متهم می‌شود که "خشونت‌های" حزب کارگران کردستان را محکوم نمی‌کند و "شاخه سیاسی" پ‌ک‌ک است؛ اتهامی که این گروه رد می‌کند.
Image copyrightAFP
همزمان گزارش شده است که نیروهای ترکیه مواضع کردها در شمال عراق را به شدت بمباران کرده‌اند.
در عین حال به گفته پلیس ترکیه دهها نفر مظنون در شهر جنوبی "ادنا" بازداشت شده‌اند.
مقامات ترکیه همچنین در شهر "سیرناک" در جنوب شرقی این کشور مقررات منع رفت و آمد ۲۴ ساعته وضع کرده‌اند.
انفجار روز یکشنبه ۱۳ مارس حدود ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس در بلوار آتاتورک در منطقه "هلال احمر" (قزل آی) آنکارا در نزدیکی دفتر نخست وزیر و شماری از وزارتخانه ها روی داد.
به گزارش وزارت بهداشت ترکیه در این انفجار ۳۷ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در پی این حمله قول داد که تروریسم را "به زانو درآورد".
او همچنین گفت که چنین حملاتی "عزم ما را برای نبرد با تروریسم بیشتر می‌کند."
او گفت:‌ "مردم ما نباید نگران باشند، نبرد علیه تروریسم مسلما به پیروزی خواهد انجامید و تروریسم به زانو در خواهد آمد."
کمتر از یک ماه پیش، انفجار یک خودرو در مرکز آنکارا ۲۹ کشته به جا گذاشت. دولت ترکیه جنگجویان کرد سوریه را مسئول آن انفجار معرفی کرد.
مسئولیت بمبگذاری ماه گذشته آنکارا را گروه "بازهای آزاد کردستان" به عهده گرفت و در وبسایت خود گفت که آن حمله به تلافی سیاست های آقای اردوغان انجام شد.
با این حال ترکیه یک شهروند سوریه، که عضو یک گروه دیگر کرد بود، را مقصر معرفی کرد.
اکتبر گذشته هم بیش از ۱۰۰ نفر در دو بمبگذاری انتحاری در راهپیمایی صلح در آنکارا کشته شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئول آن حمله معرفی شد

به قتل رسیدن دهها نفر در یک انفجار مرگبار دیگر در پایتخت ترکیه

روز یکشنبه ۱۳ مارس در حدود ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی انفجار مهیبی در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس در بلوار آتاتورک در منطقه کیزیلای آنکارا روی داد. طبق گزارش های موجود در ساعات اولیه پس از انفجار، حد اقل ۲۷ نفر به قتل رسیده اند و بیش از ۷۵ نفر زخمی شده اند. به گزارش رویترز از قول یک مقام ارشد امنیتی، انفجار آنکارا انتحاری بوده است و پس از انفجار صدای تیراندازی نیز به گوش رسیده میشده است. تصاویر اولیه نشان دهنده وسائط نقلیه عمومی از جمله اتوبوس مسافربری، تاکسی ها و خودروهای دیگری در حال سوختن هستند. به گزارش تلویزیون دولتی ترکیه این انفجار در یک خودرو در کنار اتوبوس رخ داده است. منطقه‌ای که هدف انفجار قرارا گرفته، جایی است که دفتر نخست وزیر و بسیاری از وزارتخانه‌ها در نزدیکی آن واقع شده‌ است. این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش انفجار یک خودرو در مرکز آنکارا ۲۹ کشته به جا گذاشت. دولت ترکیه شبه‌نظامیان کرد سوریه را مسئول آن انفجار معرفی کرد. اوایل پاییز هم دو انفجار انتحاری در جریان یک راهپیمایی صلح بیش از ۹۰ کشته به جا گذاشت. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عنوان مسئول این دو انفجار معرفی شد. پس از تجربه چندین دهه روابط صلح آمیز با کشورهای همسایه و جهان، سیاست های متفاوت دولت اسلامیست ترکیه به رهبری طیب اردوغان ترکیه را در سال های اخیر به سوی درگیری های مختلف و خشونت آمیز در جبهه های بین المللی و داخلی سوق داده اند.

روحیه صفاجو در سلول انفرادی نگهداری می شودrouhie safajoo

خبرگزاری هرانا – روحیه صفاجو، شهروند جوان بهایی که به دلیل اقدامات قانونی و نامه‌نگاری به نهادهای قانونی در دفاع از حق تحصیل بازداشت شده است، در تماس تلفنی با خانواده از زندان اوین گفته است حالش خوب است و به تنهایی نگهداری می شود.
یکی از نزدیکان خانم صفاجو به گزارشگر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: “روحیه تماس گرفته با خانواده، حالش خوب بوده و گفته تنها است و از بقیه خبر ندارد و خیلی هم امیدوار بوده که قبل از عید آزاد بشود ولی مشخص نیست چقدر واقعی بوده یا به قصد روحیه دادن به خانواده.”
روحیه صفاجو در کنکور سراسری ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند.
خواهر خانم صفاجو پیشتر به هرانا گفته بود: “روحیه بعد از یک سال تمام پیگیری و وقتی از همه راه های قانونی به نتیجه نرسید فقط در یک دلنوشته در فیسبوکش موضوع را مطرح کرد و درد دلش را نوشت و همین منجر به بازداشتش شد.”
روحیه صفاجو روز هیجدهم اسفند در خانه اش از سوی هشت مأمور امنیتی شامل دو زن و شش مرد که خود را مأموران گاز معرفی کرده بودند، بازداشت شد. مأموران پس از فیلمبرداری از خانه و تفتیش کامل منزل اقلامی نظیر ۱۲۰ جلد کتاب، لپ تاپ، موبایل تبلت، آلبوم عکس، سی دی، روحیه صفاجو را با دستبند به دادسرای کرج منتقل کردند.
همزمان سه شهروند بهایی دیگر به نام های سرمد شادابی، تارا هوشمند و بهزاد ذبیحی نیز بازداشت شدند. مطابق تماس یکی از این افراد با خانواده اش، روحیه صفاجو، تارا هوشمند و سرمد شادابی هم اینک در زندان اوین به طور جداگانه بازجویی می شوند.
یکی از افراد خانواده صفاجو به گزارشگر هرانا گفته است مأموران در بازداشت های قبلی حتی شناسنامه های افرادی از خانواده را با خود برده و بازنگردانده اند.
پیشتر این سه شهروند بهایی در کنکور شرکت کرده و پس از نقض پرونده به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده بودند. پس از محرومیت از تحصیل سرمد شادابی، روحیه صفاجو و تارا هوشمندبابت حوق از دست رفته خود شکایتی را تنظیم و دکتر حسین احمدی وکالت این شهروندان بهایی محروم از تحصیل را به عهده گرفت وبا استناد به اصول ۱۹ ، ۲۲ و سوم قانون اساسی دادخواست به دیوان عدالت اداری داده شد ولی با درخواست این شهروندان برای ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری موافقت نشد.

انفجار آنکارا دست کم ۳۴ کشته برجای گذاشت، آمریکا محکوم کرد

بمب کار گذاشته درون یک اتومبیل در کنار یک اتوبوس منفجر شد
سرگذشت فلسطین
تهیه و تنظیم: محسن نجات حسینی
اکنون دونیرو یکی جنگ طلب و زورگو ودیگری آزادی خواه وعدالت جو،
باهم درستیزند.جنگ طلبان به پول وقدرتِ نظامی استوارند وآزادی خواهان
براراده آهنین خویش وپشتیبانیِ من وتو.بکوشیم که ازآزادی حمایت کنیم.
این برنامه ی تصویری،نوشتاری وگویا شما را با سرگذشت فلسطین ازدیرایام تا به امروزآشنا خواهد کرد.
فلسطین کشوری ست اشغال شده و هر کسی که در مناطق اشغالی زندگی می کند (خواه صهیونیست باشد، خواه نباشد) در درجه اول اشغالگر است و حق مسلم مردم سرکوب شده و تحت اشغال است که با هر وسیله علیه نقض حقوقشان دست به شورش بزنند. این ترفند که تمام مقاومت را به حماس نسبت بدهند، کلکی ست که دولت اسراییل از روزی که لازم داشت به کار برد تا هر صدای مخالفی را خفه کند.
دولت های اروپایی به گونه ای اخبار و تفسیراتشان را سرهم می کنند که گویی جنگ میان دو دولت متعارف در جریان است و این جنگ ربطی به توده های مردم ندارد.اگر به هر کدام از برنامه های خبری ارتباط همگانی رجوع کنید همین را می شنوید: جنگ اسراییل علیه حماس! هرچه مقاومت است به حماس می چسبانند تا عملا از اسراییل حمایت کنند. 
آقای محسن حکیمی انسان را به یاد افسانه تخت پروکروست Prokrustes می اندازد وقتی برای سنجش هر جنبشی درسطح جهان معیار را تئوری خویش می داند و اگر جنبشی در آن  نگنجید آن قدر سر و ته آن را می زند تا به قامت آن در آید. در چنین روندی ست که از یاد می برد که اسراییل جز لاینفک سیستم جهانی سرمایه داری ست. به همین علت هرگز سرمایه داری جهانی از دفاع از اسراییل دست بر نخواهد کشید. ضد یهود ترین جریانات و احزاب اروپایی در مقابل فلسطینیان  از اسراییل حمایت می کنند. امروز فلسطین مظهر پرولتاریاست. مبارزه برای سوسیالیسم، با مبارزه برای آزادی فلسطین گره خورده است و بدون مبارزه با اسراییل هیچ مبارزه ای علیه سرمایه داری معنی ندارد.
تاملی اندر مبارزهء آقای محسن حکیمی با بنیادگرایی حماس
نگارش : بهرام قدیمی
زنده باد مقاومت مسلحانه خلق فلسطین
متن کامل را درلینک ذیل جستجوکنید
سکوت درمقابل جنایتی این چنین فاحش و بی پرده از سوی صهیونیزم اسرائیل بر مردم بی پناه وبی دفاع غزه خود یک جرم اخلاقی است
 اگر 66 سال زورگوئی و تجاوز اسرائیل صهیونیست به مردم فلسطین و 47 سال اشغال نظامی سرزمین فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه با تمام ضربه های روحی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آن از مصادیق تروریسم دولت به اصطلاح دموکرات اسرائیل نیست، پس حق با اسرائیل و طرفداران اوست که حماس و راکت های آنرا تروریست و عمل تروریستی می نامند.
از تجاوز دائمی این نیروی ویرانگر صهیونیستی به جان و هستی مردم فلسطین است که تخم مقاومت و مبارزه مردم بی پناه و بی دفاع فلسطین کاشته می شود؛ این مقاومت و مبارزه مشروع و نابرابر است که به وسیله تبلیغات وقفه ناپذیر سازمان های صهیونیستی پرنفوذ اروپا و آمریکا به وجدان شرم زده مردم آن به نام تروریسم با صیغه عربی-اسلامی تلقین می شود؛ و این پرسش در آن وجدان شرم زده بی پاسخ می ماند که چگونه از مقابله سنگ با گلوله و مقابله راکت با موشک و بمب، سنگ اندازها و راکت پران ها تروریست می شوند؟
اما مبارزان فلسطینی عموما و حماس خصوصا بر خلاف تبلیغات مداوم وسایل ارتباط جمعی آمریکا و اروپا و اسرائیل تروریست نیستند، به این دلیل که در بند سوم از مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر جواز مشروعیت حقیقی و حقوقی مقابله سنگ و راکت فلسطینی ها با بمب و موشک زمینی و هوائی و دریائی صهیونیست ها صادرشده است. به این ترتیب: «از آن جا که اساس حقوق انسانی را باید با اجرای قانون حمایت کرد تا بشر به عنوان آخرین علاج به قیام بر ضد ظلم و فشار مجبور نگردد.»
ما اکنون در یکی از زشت ترین و مهوع ترین دوران تمدن بشری زندگی می کنیم، در دورانی که در مولداوی شرق اروپا زاده می شویم و به زبان روسی سخن می گوئیم و درخاک فلسطین پیاده می شویم و حزب «خانه ما» می سازیم که نه فقط اسرائیل بلکه تمامی سرزمین فلسطین است و وزیر خارجه می شویم در دولت یک امریکائی تبار دیگر، که نامم لیبرمن است و او نامش نتانیاهو! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
تعظیم در برابر حماسه آفرینان غزه
نگارش:علی اصغرحاج سید جوادی
متن کامل را درلینک ذیل ملاحظه فرمائید
سمفونی برای فلسطین
تکثیراز جهانگیر محبی