۱۳۹۳ خرداد ۸, پنجشنبه

ماريا کالاس ! جاودانه صدای که هرگز نخواهد مرد !


تهران




















Copyright: gooya.com 2013

درگیری‌خونین در رامهرمز


مجید امین مؤید به میهمانی خاک رفت


Thu 29 05 2014 

همنشین بهار




کوس رحلت بکوفت دست اجل
ای دو چشمم وداع سر بکنید
ای کف دست و ساعد و بازو
همه تودیع یکدگر بکنید

چند روز پیش (اوائل خرداد ۹۳) می‌خواستم در مورد «محید امین مؤید» مقاله‌ای در ویکی‌پدیا بنویسم اما فرصت دست نداد. چهارم خرداد رسید و باید وصیتنامه اصغر بدیع زادگان را که اندکی پیش از تیربارانش نوشته بود ضبط و منتشر کنم. نمی‌دانستم مقاله مربوط به مجید امین مؤید فرزند رنج کشیده و خود ساخته‌ی مردم آذربایجان وقتی نوشته می‌شود که به میهمانی خاک رفته است.
اجل مهلت نمی‌دهد و چه راست می‌گوید سعدی شوریده‌

حسن تو دایم بدین قرار نماند
مست تو جاوید در خمار نماند
ای گل خندان نوشکفته نگه دار
خاطر بلبل که نوبهار نماند
عاقبت از ما غبار ماند زنهار
تا ز تو بر خاطری غبار نماند

مجید امین مؤید حدود ۱۸ سال در زمان شاه زندانی کشید و با آثار خویش اندیشه هنری و درک زیبائی شناسانه از آن را ارتقا بخشید،

او ششم خرداد ۱۳۹۳ به غبار پیوست.
...
در زندان به او، به آن نویسنده و مترجم ارجمند که از کودکی فقر و بیعدالتی را حس کرده‌ بود، «آقا مجید» می‌گفتیم،
از محله «دوره چی» تبریز (جایی که به دنیا آمده بود) و از خانواده با آبرو، با صفا و تهیدست خویش قصه‌ها داشت، و از پدر مهربانش که پیله‌وری می‌کرد و وقتی او نوجوان بود ذرگذشت.زود درگذشت.
با تلاش آقا مجید اندیشه ورز و مهربان بود که ایرانیان با امثال آرتور میلر، برتولت برشت و شون اوکیسی آشنا شدند.
...
در زندان شاه «تاریخ اجتماعی هنر» آرنولد هاوزر و «رابطه هنر و واقعیت از دیدگاه زیباشناسی» نیکلای چرنیشفسکی را ترجمه کرد و با نگارش «سیری در اندیشه‌های برشت» وی را بیش از پیش به هموطنانش معرفی نمود.
حدود ۲۰ سال داشت که عضو تحریریه روزنامه آذربایجان شد. اما دو سال بعد که آن مرداد گران پیش آمد و در ایران علیه دولت ملی دکتر مصدق کودتا شد، ورق بر گشت و امثال او با بگیر و بببند روبرو شدند...(...)
آقا مجید را نیز دستگیر می‌کنند و وی از سال ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۴ در زندان می‌ماند.
...
چند سال بعد وقتی نارضایتی مردم به اوج می‌رسد و دومرتبه بگیر و ببند راه می‌افتد و خیلی‌ها را در کردستان و آذربایجان می‌گیرند، بار دیگر آقا مجید راهی زندان می‌شود.
متهم شده بود که از احیاکنندگان فرقه دموکرات آذربایجان است.
وی و ۵ نفر دیگر را در دادگاه نظامی محاکمه کرده، حکم اعدام می‌دهند.
«حسن زهتاب سرابی»، «ایوب کلانتری»، «علی عظیم زاده جوادی»، «خسرو جهانبان آذری» و «جواد فروغی الیاسی»، چهارده اردیبهشت ۱٣٣۹ در تبریز تیرباران می‌شوند.
مجید امین مؤید ۷ ماه زیر حکم بود. او نیز حکم اعدام می‌گیرد.
...
با روی کار آمدن «جان اف. کندی» در آمریکا، دکتر منوچهر اقبال جای خودش را به دکتر علی امینی داده و «نورالدین الموتی» وزیر دادگستری می‌شود. این وسط حکم آقا مجید هم شکسسته شده و وی به جای اعدام، ابد می‌گیرد که تا سوم آبان سال ۱۳۵۶ در زندان می‌ماند. وی درجمع ۱۳۱ نفری بود که اعلیحضرت برای مقابله با اعتراضات مردمی دستور آزادی‌شان را داد.
در پانویس قسمت چهل و سوم خاطرات خانه زندگان، آزاداندیشی جوهر اخلاق است ،
اسامی ۱۳۱ نفر را آورده‌ام.
مجید امین مؤید در زندان های قزل قلعه، قصر و عادل آباد شیراز و…محبوس بود. پیش آقا مجید، خیلی‌ها از جمله «مرتضی ثاقب‌فر» پژوهش‌گر تاریخ و فرهنگ ایران انگلیسی آموختند.
...
مجید امین مؤید بویژه با ترجمه کتاب «تاریخ اجتماعی هنر» اثر آرنولد هاوزر فیلسوف و هنرشناس نامدار مجاری، خدمت بزرگی کرد.
خودش گفته‌است ترجمه کتاب مزبور را بتدریج، ضمن نامه‌هایی که از زندان عادل آباد برای دخترم می‌نوشتم بیرون ‌می‌فرستادم.
وی در زندان از پا نمی‌ننشست و با ترجمه آثار کسانی‌که با ستمکاران زمانه خویش درافتادند (برتولت برشت، آرتور میلر، شون اوکیسی، تنسی ویلیامز و...) به روشنگری پرداخت.
او معتقد به سوسیالیسم بود و به انسان و آزادی عشق می‌ورزید و چنین کسانی حتی اگر بمیرند، نمی‌میرند.

شماری از آثار مجید امین مؤید

نمایشنامه چشم اندازی از پل، اثر آرتور میلر، کتاب هفته با همکاری کاظم پرکار
قدرت تولید از ژان فوراستیه
نمایشنامه آدم آدم است، برتولت برشت،
سیری در اندیشه برشت، چاپ‌های مکرر،
هنرهای نمایشی سنتی وسایل ارتباط جمعی در هند اثر تحقیقی چاپ یونسکو،
نمایشنامه هنل گرهارد هاپتمن،
رومان مادر اثر پرل. س. باک،
مرگ آرام اثر سیمون دوبووار
رابطه هنر با واقعیت از دیدگاه زیباشناسی اثر چرنیشفسکی
تاریخ اجتماعی هنر اثر آرنول هاوزر،
موسی اثر هوارد فاوست،
انقلاب کبیر فرانسه و پیامدهای جهانی آن اثر جرج روده
چاپ چند داستان کوتاه و مقاله در کتاب هفته
مردگان، جیمز آگوستین جویس


آثار چاپ نشده

نمایشنامه ریشه‌ها عمیق است اثری از دو نویسنده آمریکایی با همکاری کاظم پرکار
نمایشنامه خال گل سرخ اثر تنسی ویلیامز
گرسنه اثر دوریس لسینگ
تئاتر برتولت برشت اثری تحقیقی در مورد برشت.
خاطرات زندگی

منابع

حسن ریاضی، فصلنامه (بین المللی)، شماره ۴، ۱۳۸۳
مهدی غیرانی، خاطراتی از مجید امین مؤید...، خبرگزاری کتاب ایران
فرج سرکوهی، مجید اقا «دشواری وظیفه بود»، سایت خبری راه کارگر
اطلاعیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت در گذشت مجید امین مؤید
عرب گئجه ‎لری/ او. هنری – چئویرن: مجید امین مؤید

آدرس ویدیو

https://www.youtube.com/watch?v=5Ayuyifpo20

سایت همنشین بهار

عجله سپاه برای پاک‎کردن رد پا: اعدام مه‌آفرید امیرخسروی عجله سپاه برای پاک‎کردن رد پا: اعدام مه‌آفرید امیرخسروی

عجله سپاه برای پاک‎کردن رد پا: اعدام مه‌آفرید امیرخسروی


عجله سپاه برای پاک‎کردن رد پا: اعدام مه‌آفرید امیرخسروی

سحرگاه روز شنبه سوم خردادماه 1393، مه‎آفرید امیرخسروی، معروف به امیرمنصور آریا، یکی از متهمان اصلی اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، به جرم «افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پول‌شویی و پرداخت رشوه» در محل زندان اوین اعدام شد.  حکم اعدام امیرخسروی که بدون اطلاع قبلی به محکوم، وکیل، و خانواده او  اجرا شد ابهامات زیادی را ایجاد کرد. 

1. پیمان حاج محمود عطار، حقوقدان، در وبلاگ خبرآنلاین به اشکالات قانونی نحوۀ اعدام امیرخسروی اشاره می‌کند: نکته مهم در رابطه با پرونده مه آفرید امیرخسروی و اعدام او در سحرگاه شنبه سوم خرداد، این است که … قاضی اجرا کننده رای اعدام باید 48 ساعت قبل از اجرای حکم، زمان و مکان اجرای حکم اعدام را به محکوم و وکیل وی و نیروی انتظامی ابلاغ قانونی کند. … این در حالی است که به نقل از خبرگزاری مهر، در مصاحبه با همسر نامبرده خانواده وی و وکیل مدافعش، همچنین خود آقای امیرخسروی تا روز قبل از اجرای حکم، هیچ اطلاعی از اعدام وی نداشتند. به عبارت ساده تر قاضی اجرای احکام بنا به شواهد موجود به این تکلیف قانونی خود مبنی بر لزوم ابلاغ اجرای رای 48 ساعت قبل از زمان اجرا عمل نکرده است.
دادگاه صادرکننده رای محکومیت مفسد اقتصادی مکلف است مفاد رای را از طریق روزنامه کثیرالانتشار به آگاهی شهروندان برساند. چگونه رای محکومیت آقای مه آفرید امیرخسروی و سایر محکومان پرونده فساد مالی 3 هزار میلیارد تومانی برخلاف ماده قانونی بالا در رسانه های گروهی منتشر نشد تا شهروندان از مفاد این حکم برابر حقوق قانونی خود آگاهی یابند که این ابهام از سوی قوه قضاییه پاسخ داده نشده است.
اما نکته دیگری که حاج محمود عطار به آن اشاره می‌کند اهمیتش از مطلب قبل هیچ کمتر نیست: نکته ابهام بعدی این است که برخی از متهمان، از جمله محمودرضا خاوری شخص دستگیرشده اخیر در دبی، به عنوان همدست محکومان تاکنون مورد محاکمه قرار نگرفته است.  چه بسا رسیدگی به اتهامات آنها در نقص حکم مه آفرید امیرخسروی و سایرین موثر بود. و جای داشت تا رسیدگی کامل به پرونده متهمان، حکم اعدام محکومان اجرا نشود.

2. برای اجرای کامل عدالت، لازم بود که اجرای حکم مه‌آفرید امیرخسروی را تا رسیدگی کامل به همه متهمان به تعویق می‎انداختند.  این همه عجله برای چه بود؟  دلیلی که در اکثر وبلاگ‎ها آمده این است که امیرخسروی رازهای مگویی را می‎دانست که اعدام عجولانه او را ایجاب می‎کرد.  مهدی خزغلی در وبلاگ باران می‌نویسد: هنوز شاهد اصلی در کاناداست! هنوز متهمین اصلی راست راست می گردند! باز هم تکرار یک سناریوی غمبار! ما عادت کرده ایم! اول جعبه سیاه را منهدم می کنند!
امروز اگر مه آفرید را با حکم اعدامی که داشت تحویل ما می دادند، برایتان متهمین اصلی و ... را پیدا می کردیم! مه آفرید یک گیرنده بود و بدیهی است که همه دهانشانشان برای خوردن بیت المال باز است، اما کلید بیت المال دست که بود؟ چه کسی درصندوق بیت المال را به روی مه آفرید باز کرد؟ چه کسی به مدیر عامل بانک دستور فوری می داد که خارج از ضوابط، همه درهای صندوق را برای مه آفرید بگشاید؟ پس مه آفرید در یک اقدام عجولانه حتی فرصت نکرد که باور کند اعدام می شود و درون خود را برای خانواده خالی کند، او در آخرین ملاقات تازه امید به بهبود امکانات و تسهیلات داشت، بدیهی است تا امید به رهایی دارد، حرفی نزند، اما اگر خانواده او پای چوبه دار بودند، فریاد او را می شنیدند که متهمین اصلی را رسوا می کرد، اگر حتی وداع آخر را می گذاشتند، وصیت آخر خود را می گفت! چرا همسر و وکیل او از اعدام بی اطلاعند و خبر را در رسانه ها می خوانند؟!
من فقط توجه شما را به جمله مه آفرید در دادگاه جلب می کنم:
امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه گفته بود: «فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح می‌شود؟ کسانی که پشت نظام پنهان شده‌اند چه می‌شوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته‌اند؟»
پشت پرده مه آفرید، جناحی پنهان است که اگر او زنده می ماند، پرده فرو می افتاد...!

3. جناح پنهانی که خزغلی از آن یاد می‌کند کیست؟  محمد نوری‌زاد در وبلاگش نوشت: اعدام مه آفرید خسروی، به زیر خاک بردنِ عجولانه ی اسناد پلیدی ها و دزدی های آقایانی است که رد پایشان تا خود سپاه و خود اطلاعات و اصطبلِ معروف و خانه ی قاضیان و دولتِ طنزِ پیشین مشاهده می شده است. و گفتم: ما باید نسبت به این اعدام عجولانه موضع بگیریم و آرامش دست های پنهانی را که قربانیان خود را جلو می اندازند و خود در پس پرده از آنها امضاء می گیرند و پول پارو می کنند، بر آشوبیم.

4. اما چرا امیرخسروی باید به سرعت و در سکوت کامل خبری اعدام می‌شد؟  حکم اعدام او که مدت‌ها قبل صادر شده بود، اما چرا یک شبه تصمیم به اجرای حکم گرفتند؟ دلقک ایرانی در این باره می‎گوید: به نظر می رسد که علت اصلی اعدام سریع امیر خسروی را باید در خبری جستجو و پیدا کرد که اخیراً رونمایی شد. و آن تحویل یکی از متهمان فراری پروندۀ اختلاس توسط پلیس بین الملل به جمهوری اسلامی است که در امارات دستگیر شده بود. بازجویی و اطلاعات اخذ شده از این متهم بقدری مهم بوده است که توازن قوای باندهای متنفع از اختلاس بزرگ را بنفع حامیان و شریکان امیرخسروی در داخل حکومت بهم زده و باند مقابل را بهراس انداخته که اگر دیر کند و یا اعدام خسروی را با اطلاع قبلی اجرا کند نخواهد توانست از سد باند رقیب بگذرد و بازندۀ نهایی بخش فاسد قوۀ قضائیه خواهد شد. این نشانه به این دلیل هم مقرون به صحت قطعی است که چند روز پیش غلامحسین محسنی اژه ای تصمیم گرفت و هم مأمور شد با هماهنگی برادران لاریجانی در رأس قوای مقننه و قضائیه به مجلس برود و گزارش مشروح و مفصلی از پروندۀ امیرخسروی را در جلسۀ علنی مجلس قرائت کند. این رویه مطلقاً در سابقۀ قوۀ قضائیۀ ایران در گذشته وجود نداشت و نه تنها قوۀ قضائیه حاضر نمی شد در مجلس گزارش عملکرد بدهد بلکه حتی کمترین اهمیتی هم به پرسش های موردی مجلس نمی داد و استقلال قوا را برجسته می کرد.

5. عده‌ای هم هستند که فکر می‎کنند همۀ ماجرا فیلمی بیش نیست برای ماست‎مالی کردن کل قضیه.  روزگار غریب 2 می‌پرسد: آیا واقعا مه‌آفرید خسروی اعدام شد؟ فیلمی دارید؟ چرا اینو میگم؟ شما حتما اعدام صدام حسین رو یادتون هست. بعد از اعدام یادتون هست کسی باورش نمیشد که اعدام شده باشه و الان هم خیلی ها معتقدن اعدام نشده و یک فیلم تبلیغاتی روانی بود و الان صدام جایی مثل بن لادن داره زندگی میکنه این بابا که فیلمش بود اینقدر مرگش مشکوکه و غیرقابل تائیده وای به حال مه آفرید خسروی که شما تا پایان دادگاه  حتی یکبار هم عکسشو ندیدین. خب حالا این بابا کجا اعدام شد؟ فیلم ومدرکی ازش دارید؟ آیا اعدام واقعی بود یا صوری؟
اینها سوالات بی جوابه و تنها راهش اینه که اعدام عمومی باشه بعد جسد در حضور مردم دفن بشه  و چند روز هم تحت نظر دوربین های زنده باشه تا یه دفعه کسی نیاد بابا رو که تو قبر زندست ورداره ببره



منبع: ایران وایر