۱۳۹۰ تیر ۲۵, شنبه

عدام مخفیانه و پنهانی ۳۰ زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد



ادامه موج اعدام های پنهانی در ایران:

اعدام مخفیانه و پنهانی ۳۰ زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد

جمعه ۲۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۵ ژوييه ۲۰۱۱

logo-k.jpg
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران توسط منابع موثق محلی مطلع شده است که ۳۰ زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد در دو نوبت طی روزهای چهارشنبه ۸ تیر (۱۲ نفر) و یک شنبه ۱۲ تیر (۱۸ نفر) اعدام شده اند. همانند اعدام های دیگری که طی ماه های گذشته در این زندان در خصوص متهمان مرتبط با مواد مخدر انجام می شود خبراعدام های یاد شده توسط منابع رسمی قوه قضاییه اعلام نشده است. این اعدام های به صورت دسته جمعی بوده است.

براساس این گزارشات ادعا میشود اعدام شدگان متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر بوده اند. این اعدام ها نیز همچون اعدام های ماه های گذشته بدون طی روال قانونی اجرای احکام اعدام و بدون اطلاع و حضور خانواده ها و وکلای اعدام شدگان بوده و توسط مقامات قضایی و دولتی یا رسانه های رسمی اعلام نشده است.


در حالیکه در بامداد روز دوازدهم تیرماه حکم اعدام یک زندانی متهم به قتل باحضور خانواده مقتول و فرد اعدام شده در زندان وکیل آباد اجرا شد و خبر آن توسط رسانه های محلی و مقامات قضایی منتشر شد ، اعدام پنهانی ۱۸ زندانی در عصر همان روز هیچگاه توسط مقامات قضایی اعلام نشد. پیش از این کمپین از اعدام ۲۶ زندانی به طور گروهی و پنهانی در زندان وکیل اباد مشهد در تاریخ بیست و پنجم خرداد خبر داده بود.


منابع یاد شده گفته اند که در روند این اعدام ها طنابی مخصوص هر اعدامی همراه دستور اجرای حکم از دادستانی کل کشور به دادستانی مشهد فرستاده میشود و احکام گسترده اعدام با دستور دادستان مشهد و در حضور دادستان مشهد یا معاون وی، رئیس زندان وکیل آباد یا نماینده وی ،رئیس یا نماینده حفاظت زندان ، قاضی کشیک زندان، فرمانده کلانتری شهرک ناجا، فرمانده سرکلانتری غرب مشهد و نماینده ای از پزشکی قانونی مشهد اجرا میشوند. این اعدام ها عصر و پیش از غروب آفتاب اجرا شده اند.


در هفته های گذشته محمود ذوقی دادستان مشهد ضمن تایید ” بالا بودن اعدام های اعلام نشده” در زندان وکیل آباد مشهد و بدون اشاره به اعدام های اجرا شده در سالهای ۸۸ و ۸۹ ، از ” اجرای پنج نوبت” اعدام گروهی متهمان جرایم مربوط به مواد مخدر تنها در “سه ماهه نخست سال ۹۰ ” خبر داده بود. (لینک به صحبت های آقای ذوقی در خبرگزاری ایسنا)


‏کمپین تا کنون در گزارش های متعدد از اعدام مشابه “صدها زندانی” در سال های ۸۸ ، ۸۹ و ۹۰ در زندان وکیل اباد مشهد خبر داده است.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام میکند به جز اعدام های گسترده و پنهانی در “زندان وکیل اباد مشهد” ، اعدام های اعلام نشده در دیگر زندان های کشور و به خصوص زندان های “بیرجند” ، “قزلحصار کرج” ، “تایباد” ، “ارومیه” و ” کارون اهواز” در جریان است. منابع محلی براین باورند که اکثر این اعدام های پنهانی، شتابزده و در رابطه با جرایم مربوط به مواد مخدر می باشد ولی تا زمانی که اسامی و جزییات این پرونده ها بطور شفاف اعلام نشوند زوایای این کشتارهای گسترده همچنان در ابهام خواهد بود .


کمپین تا کنون بارها نسبت به وقوع اعدام های پنهانی در زندان های سراسر کشور هشدار داده است.


در روزهای گذشته محمد باقر باقری ، معاون دادگستری خراسان جنوبی تلویحا اعدام های پنهانی و دسته جمعی متهمان مواد مخدری در “زندان بیرجند” ، واقع در جنوب شرق ایران ، را پذیرفت و بدون اشاره به اعدام های مشابه در سال ۸۸ و سال جاری ، از اعدام ” ۱۴۰ قاچاقچی مواد مخدر” در سال ۸۹ در این زندان خبر داد. هیچ یک از اعدام های مورد اشاره آقای باقری پیش از این و طی سال ۸۹ اعلام نشده بود. (لینک به صحبت های آقای باقری در خبرگزاری مهر)


استان خراسان جنوبی از کم جمعیت ترین استان های شرق ایران و مرکز آن شهر بیرجند است. خراسان جنوبی بیست و هفتمین استان ایران به لحاظ جمعیت میباشد. تایید “اعدام اعلام نشده ۱۴۰ زندانی مربوط به مواد مخدر” در سال ۸۹ فقط در استان کوچک و کم جمعیت خراسان جنوبی که پس از یک سال و در حاشیه یک مصاحبه رسانه ای صورت گرفته است، نشان دهنده آمار وحشتناک اعدام های مخفیانه زندانیان مربوط به مواد مخدر در زندان های سراسر کشور میباشد. ‏


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ضمن محکوم کردن اعدام های گروهی و پنهانی در زندان های سراسر کشور، خواستار شفافیت وپاسخگویی مقامات مسوول در این زمینه است که تا کنون از ارائه اطلاعات جزیی در این خصوص سرباز زده و همچنان به اجرای احکام اعدام ادامه می دهند. کمپین از مقام های قضایی ایران میخواهد از مخفی کاری نسبت به این اعدام ها پایان دهند و خواهان روشن شدن ” ابعاد پنهان” و روندی حقوقی که منجر به این اعدام ها شده است می باشد.‏