۱۳۸۸ آذر ۱۶, دوشنبه

حمله انصار حزب الله به مراسم پرشکوه روز دانشجو در دانشگاه بوعلی همدان


مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه همدان امروز با استقبال بسیار پرشکوه دانشجویان این شهر مواجه شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر این مراسم از صبح امروز از دانشکده ی فنی-مهندسی این دانشگاه آغاز شد و سپس در ادامه دانشجویان با راهپیمایی از درب خوابگاه دانشجویی به مقصد دانشکده ی علوم پایه، سرود یاردبستانی خوانده و شعارهای مختلفی سر دادند.

در مقابل دانشکده علوم پایه دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد»، «یاحسین میرحسین» و «استقلال آزادی جمهوری ایرانی و ...» به داخل دانشکده ی علوم پایه رفته و به حمایت از جنبش سبز و جنبش دانشجویی و دانشجویان زندانی پرداختند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان به سمت سوی درب انجمن اسلامی تعطیل شده دانشگاه حرکت کرده و به تجمع در مقابل آن پرداختند و شعارهایی چون «محمود خائن آواره گردی»، «بسیجی بی غیرت دشمن خون ملت»، «بسیجی فاشیسته پول می گیره وامیسته» و ... پرداختند.

علیرغم اینکه دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان از داشتن هرگونه امکانی نظیر سیستم صوتی برای برگزاری مراسم خود محروم بودند اما این دانشجویان توانستند مراسم پرشکوهی برگزار کنند. در این میان بسیجیان که تعدادی اندک شماری بودند با استفاده از وسایلی همچون بلندگو به شعار دادن بر علیه دانشجویان پرداختند. دانشجویان نیز در مقابل شعارهایی همچون «مرگ بر بسیجی»، «بسیجی واقعی همت بود و باکری »، «بلندگو هم بیارید بازم صدا ندارید» سر دادند.

سپس نیروهای انصار حزب الله و نیروهای لباس شخصی با همکاری حراست دانشگاه بوعلی همدان از درب سلف دانشکده علوم وارد دانشگاه شده و به ضرب وشتم دانشجویان پرداختند.

این نیروهای تعدادی از دانشجویان را از طبقه دوم به پایین پرتاب کرده و یکی از دانشجویان دختر را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این نیروهای مجهز به اسپری اسید و گاز اشک آور بوده و از آن برای آسیب رساندن به دانشجویان استفاده کردند.

این حمله نیروهای انصار به دانشجویان باعث خشم دانشجویان شد که در نتیجه دانشجویان شعارهایی را بر علیه آیت الله خامنه ای سر دادند.

دانشجویان همچنین شعارهایی همچون «بسیجی وحشی شده»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» سر دادند.

نیروهای نظامی خارج از دانشگاه تعدادی از دانشجویان را بازداشت کردند که از وضعیت این دانشجویان تاکنون اطلاعی در دست نیست.









ظاهرات در شهر ها علیرغم حضور چشمگیر نیرو های بسیج، رادیو بین المللی

لیدا پرچمی

خبرگزاری فرانسه، با این مقدمه که باز هم امروز مخالفان رئیس جمهوری ایران به خیابانها ریختند می نویسد، علیرغم حضور بسیار چشمگیر پلیس هزاران نفر در چند دانشگاه و بیرون ازآن به تظاهرات پرداختند.

این خبرگزاری به درگیری میان جمعیت و پلیس در اطراف دانشگاه اشاره می کند و از دستگیری تعدادی از تظاهر کنندگان خبر می دهد.

به گزارش این خبرگزاری، درمیدان هفت تیر وفردوسی درگیری هائی صورت گرفته است. خبرگزاری فرانسه برخورد مردم و پلیس را به بازی موش و گربه تشبیه کرده و می نویسد، بسیجی ها گروههای کوچک را پراکنده می کردند ولی تظاهرکنندگان دوباره در محلی دیگر جمع می شدند.

براساس گفتۀ یک شاهد عینی، دانشجویان دردانشگاه شعار یا حسین می دادند.

درشهرهای مشهد و کرمانشاه نیز تجمعات اعتراضی برگزار شده است.

یک خبر تأیید نشده از دستگیری فائزه هاشمی توسط حراست دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد خبر می دهد وخبر تأیید نشدۀ دیگری نیز از تلاش نافرجام زهرا رهنورد برای ورود به دانشگاه منتشر شده است.

علیرغم کنترل شدید امنیتی و جلوگیری از گرفتن عکس و فیلم برداری، هر لحظه فیلم ها و عکس های جدیدی به خبرگزاریها می رسد که حکایت از مقاومت و حضور دانشجویان و مردم دارد.

سایت تابناک در گزارش لحظه به لحظۀ خود با اشاره به صف آرائی نیروهای انتظامی و تجمعات لباس شخصی ها می نویسد که “خوشبختانه در دانشگاهها تا این لحظه آرامش حکمفرماست”.

تابناک به وجود تجمع و درگیری در دانشگاه آزاد واقع در چهار راه ولی عصر، درگیری در مقابل دانشکدۀ فنی و حملۀ لباس شخصی ها با شوکر برقی به دانشجویان اشاره کرده است. این خبرگزاری ازتجمع صد نفر بیرون دانشگاه شیراز خبر داده، افزده است که “این عده با آمدن باران متفرق شدند” .

تابناک از حرکات تحریک آمیز دانشجویان طرفدار دولت و نصب بلندگوهای قوی و دادن شعارهای تند علیه نامزدهای حذف شده ریاست جمهوری می نویسد و از حرکت لباس شخصی های موتور سوار بسمت دانشگاه امیرکبیر خبر می دهد.

از 16 آذر - گزارش تصویری هفت


تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف - 16 آذر 88

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف - 16 آذر 88

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف - 16 آذر 88

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه شریف - 16 آذر 88

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین - 16 آذر 88

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین - 16 آذر

فریاد مرگ بر خامنه ای در خیابان های تهران


تصاویر تظاهرات امروز 16 آذرماه در تهران

یدیوهای ۱۶ آذر در یوتیوب

سایت بالاترین: اولین عکس ها از دانشگاه تهران فضای امنیتی در مقابل در اصلی



ment@gooya.com






دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف


تجمع دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف از ساعت ۱۰:۳۰ امروز صبح آغاز شد.

به گزارش خبرنامه اميرکبير بيش از هزار دانشجوی دانشگاه صنعتی شريف از ساعات اوليه صبح در دانشگاه تجمع کرده و در حال شعار دادن هستند.







درگيری در تجمع دانشجويان پلی تکنيک؛ ورود نيروهای بسيجی و لباس شخصی از خارج دانشگاه (همراه با عکس)، اميرکبير

تجمع و تريبون آزاد دانشجويان پلی تکنيک به مناسبت روز دانشجو از صبح امروز با حضور گسترده دانشجويان و با ايجاد درگيری های از سوی نيروهای غيردانشگاهی آغاز شد.


همزمان از صبح امروز تعدادی از فعالين دانشجويی دانشگاه اميرکبير ممنوع الورود شده اند. انتظامات دانشگاه اميرکبير ليستی از فعالين دانشجويی دانشگاه اميرکبير در اختيار دارد که بر اساس آن بايد مانع از ورود اين دانشجويان به دانشگاه شوند. با اين وجود تعدادی از فعالين دانشجوبی پلی تکنيک توانسته اند وارد دانشگاه شده و با خيل عظيم دانشجويان همراه شوند.

از صبح امروز نيروهای لباس شخصی و بسيجی سعی در تحريک دانشجويان داشته اند. ولی با اين وجود تلاش کردند مراسم بزرگداشت روز دانشجو و تريبون آزاد خود را برگزار کنند. دانشجويان شعارهايی همچون "مرگ بر ديکتاتور"، "خونی که در رگ ماست هديه به ملت ماست" و "دولت کودتا استعفا استعفا" سر دادند.


گزارش‌ها از تجمعات و درگیری‌ها در روز دانشجو در ایران

دانشگاه تهران

تصاویری که به دست بی‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد که تجمع‌های اعتراضی در خارج از دانشگاه‌ها هم اتفاق افتاده است

در حالی که حضور نیروهای امنیتی در روز دانشجو در اطراف دانشگاه ها در ایران چشمگیر بوده است، شاهدان عینی می گویند که در برخی دانشگاه ها و نقاط مختلف تهران درگیری پیش آمده و مأموران از گاز اشک آور استفاده کرده اند. همچنین گزارش ها و تصاویری از تجمعات اعتراضی در دانشگاه های مشهد و شیراز منتشر شده است.

یکی از دانشجویان دانشگاه تهران به بی بی سی فارسی گفت که تعداد زیادی از نیروهای بسیجی از صبح روز دوشنبه ۱۶ آذر (۷ دسامبر) در داخل دانشگاه تهران حضور یافته بودند و مانع از حرکت دانشجویان معترض به سوی درهای خروجی دانشگاه می شدند.

به گفته او در ابتدا نیروهای بسیجی، دانشکده فنی دانشگاه تهران را در تصرف داشتند، اما دانشجویان معترض پس از مدتی درگیری در این دانشکده مستقر شده اند.

برخی شعارهای دانشجویان معترض این بود: "یا حسین، میر حسین"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه"، "نداییم، سهرابیم، ما همه یک صداییم"، "بسیجی حیا کن، دانشگاه را رها کن".

همچنین به گزارش شاهدان عینی، از ساعات اولیه روز، نیروهای انتظامی در مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران و درهای ورودی دانشگاه مستقر شده اند تا از حرکت مردم برای تجمع در برابر دانشگاه و یا خروج دانشجویان از محوطه دانشگاه جلوگیری کنند.

براساس برخی گزارش ها، ماموران انتظامی با قرار دادن داربستی در برابر در ورودی اصلی کوشیده اند مانع از مشاهده تجمع دانشجویان در داخل دانشگاه تهران شوند.

خروجی های خیابان انقلاب، حد فاصل میدان انقلاب و چهار راه ولی عصر، نیز به سمت جنوب بسته است.

یک شاهد عینی دیگر به بی بی سی گفت که دانشجویان یکی از درهای اصلی دانشگاه امیرکبیر تهران (در خیابان ولی عصر) را شکسته اند تا راه ورود معترضان از خارج دانشگاه باز شود.

به گفته او، کمی بعد پلیس ضد شورش این در را دوباره مسدود کرده است.

درگیری بیرون از دانشگاه

همزمان، چند خبرگزاری خارجی و همچنین پیام های منتشر شده در سایت های اینترنتی از برخورد ماموران امنیتی با تظاهرکنندگان در اطراف دانشگاه تهران خبر داده اند.

این گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای دولتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که علیه دولت شعار می دادند، به پرتاب گاز اشک آور و احتمالا تیراندازی هوایی در میدان انقلاب دست زده اند.

خبرنگاران رسانه های خارجی در ایران از تهیه گزارش از سطح شهر تهران در روزهای ۱۶ و ۱۷ آذر منع شده اند و ارتباطات اینترنتی و تلفن همراه این شهر هم دچار اختلال است.

با این حال گزارش هایی از تجمع دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف، خواجه نصیر (هم واحد سیدخندان و هم واحد میدان ونک) و دانشگاه هنر در تهران، دانشگاه آزاد در مشهد و دانشگاه شیراز منتشر شده است.

سایت خبرآنلاین از رها شدن بادکنک های سبز توسط دانشجویان دانشگاه شریف خبر داده و نوشته است که "مأموران نیروی انتظامی امور را تحت کنترل دارند و رفت و آمد مردم ادامه دارد".

گزارش هایی هم از تجمع های دیگر از جمله در میدان ولیعصر و درگیری نیروهای دولتی با مردم در این محل ها مخابره شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فارس، که از دولت حمایت می کند، در گزارشی از "تجمع بزرگ دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه دانشگاه" خبر داده و نوشته است که بیش از دو هزار تن از دانشجویان دانشگاه تهران با شعارهایی در حمایت از آیت الله خامنه ای و علیه مخالفان، در محوطه دانشگاه دست به راهپیمایی زده اند و در مقابل، "حدود پنجاه نفر از طرفداران موسوی ... برای ایجاد اغتشاش در دانشگاه به تکاپو افتاده اند."

در روزهای اخیر، بیانیه های دانشجویی از تلاش دولت برای استفاده از نیروهای بسیج دانشجویی به منظور مقابله با تظاهرات دانشجویان خبر داده بود.

گزارش هایی هم از برگزاری اجتماعات در داخل و حضور نیروهای دولتی در اطراف تعداد دیگری از مراکز آموزش عالی در تهران، از جمله دانشگاه های شریف و امیرکبیر هم انتشار یافته اما امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.

براساس این گزارش ها، ماموران امنیتی رفت و آمد به سوی این مراکز را زیر نظر گرفته اند و مانع از ورود افراد فاقد کارت شناسایی به داخل دانشگاه ها می شوند.

شاهدان عینی گفته اند که در روزهای اخیر، حضور نیروهای امنیتی در تهران کاملا محسوس بود و از بامداد روز دوشنبه، ماموران دولتی در بسیاری از مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران و نقاط دیگر شهر متمرکز شده اند.

روز ۱۶ آذر به یاد برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرات دانشجویان در سال ۱۹۵۳ و تیراندازی و کشته شدن سه دانشجو، روز دانشجو در ایران نامگذاری شده و معمولا همه ساله مراسمی به این مناسبت در بسیاری از مراکز عمده آموزش عالی در ایران برگزار شده است.

حساسیت نسبت به روز دانشجو

در سال جاری، با توجه به شرایط پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری و ادامه بحران سیاسی در داخل ایران، نهادهای امنیتی از جمله پلیس و نیروی بسیج، علیه تجمع دانشجویان و مردم عادی در خارج از محوطه دانشگاه ها هشدار داده اند.

از زمان برگزاری انتخابات در ماه ژوئن (خرداد) و اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد، که به اتهام تقلب گسترده در این انتخابات منجر شد، مقامات دولتی از صدور مجوز برگزاری هر نوع اجتماع غیردولتی در ایران خودداری ورزیده و با تجمع مخالفان به شدت برخورد کرده اند.

تظاهرات مخالفان در 13 آبان

تظاهرات مخالفان از زمان اعلام نتیجه انتخابات ادامه داشته است

با اینهمه، مخالفان دولت در چند مورد با استفاده از فرصت تظاهرات دولتی، به برگزاری تظاهرات و ابراز نظرات خود دست زده اند که معمولا با برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی همراه بوده است.

در تظاهرات مخالفان در روز ۱۳ آبان، تصاویر حمله نیروهای دولتی و ضرب و شتم تظاهرکنندگان، به خصوص زنان و دختران، از طریق نشر در شبکه های اینترنتی، به طور گسترده در سطح بین المللی پخش شد و انتقاد گسترده جهانی را در پی آورد.

به نظر می رسد که با توجه به این سابقه، در آستانه برگزاری مراسم روز دانشجو، مقامات دولتی شبکه اینترنتی و مخابراتی در مناطقی از تهران را، ظاهرا با هدف جلوگیری از انتشار گزارش ها و تصاویر تجمع های اعتراضی، قطع یا مختل کرده اند و براساس برخی گزارش ها، ارتباط تلفن همراه در بعضی نقاط تهران قطع است.

اقدام دولت ایران در قطع یا ایجاد اختلال در شبکه های ارتباطاتی داخلی بی سابقه نیست و در ساعات اولیه روز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری هم ارتباط از طریق ارسال پیامک در تهران و نقاط دیگری از ایران قطع شد و برای چندین هفته همچنان قطع یا مختل بود.

به منظور حفظ سکوت خبری در مورد تظاهرات روز شانزده آذر، جمهوری اسلامی مجوز فعالیت خبرنگاران خارجی در تهران را هم برای چند روز لغو کرده است تا مانع از تهیه گزارش توسط آنان شود.

به همین دلیل، اخبار و گزارش های مربوط به شانزده آذر عمدتا به نقل از شاهدان عینی و پیام های منتشر شده در برخی شبکه های اینترنتی قابل دسترسی بوده و امکان تایید مستقل آنها وجود نداشته است.

هنوز از برگزاری احتمالی مراسم شانزده آذر در دانشگاه های سایر شهرهای ایران و تدابیر نیروهای امنیتی برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات در این شهرها گزارشی مخابره نشده است.

در روزهای اخیر، دانشجویان شماری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران با تهیه و انتشار بیانیه ها و گزارش هایی، از تصمیم به برگزاری مراسم شانزده آذر خبر داده و خواستار حمایت مردم از این تجمع ها شده بودند.

مراسم روز شانزده آذر در حالی برگزار می شود که روز گذشته، میرحسین موسوی، از رهبران مخالف دولت، با انتشار پیامی تاکید کرد که برخلاف تصور حکومت، حرکت اعتراضی مردم خاتمه نیافته بلکه همچنان ادامه دارد و رو به گسترش است.

همچنین، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنانی در مشهد بار دیگر از وجود مشکلات سیاسی در جمهوری اسلامی سخن گفت و از فقدان تحمل "انتقاد سازنده در کشور" انتقاد کرد.


فیلم : گزارش شبکه خبری CNN ، شانزده آذر


۱۶ آذر ؛ سه قطره خون



















۱۶ آذر ؛ سه قطره خون ، سه اهورائي ، ياد آور مسئو ليت در قبال آزادی ، استقلال و عدالت اجتماعي ميهنمان
و شهدا!











پیام نماینده دانشجویان ایرانی به دانشجویان اروپا

خونی که ۵۵ سال است می‌جوشد / بازخوانی یادداشتی از محمد ملکی برای 16 آذر


این نوشتار، بازخوانی یادداشتی از محمد ملکی است که برای 16 آذر سال 87 نوشته شده بوده است.


بسم‌الحق

با نام آزادی، آگاهی و برابری
۱۶ آذر ۳۲ هميشه گرامی باد

محمد رضا شاه که پس از کودتای انگليسی - آمريکايی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با کمک کودتاگران به ايران بازگشت‌، اطرافيان به او گفته بودند مملکت برای ادامه سلطنت و تُرکتازی بی دردسر شما تا سالهای زياد امن و امان است‌،‌ مستبد می پنداشت همه چيز وفق مراد است و همه صداها را خاموش کرده اند و او قادر خواهد بود با قدرت و صلابت تحت حمايت بيگانگان و در يک محيط گورستانیِ شاهنشاهی !! راحت و آرام بخوابد که حافظان نظام بيدارند‌.

اما اين پندار صد روز (۲۸ مرداد ، ۱۶ آذر) نپائيد که دانشگاه و دانشگاهيان پس از ضربه ی ۲۸ مرداد بار ديگر خود را باز يافتند و به پا ايستادند و جنگ بين استبداد و آزادی دگر بار آغاز شد‌. زيرا دانشجويان همه زن و مرد جنگ بودند و وارد ميدان نبرد شدند. اگر چه سلاحشان تنها ايمان به آزادی و برابری بود، آنها به جنگ گلوله برخاسته بودند و اگر چه در اين نبرد نابرابر خون سه آذر اهورايی (احمد قندچی‌، مهدی شريعت رضوی و مصطفی بزرگ نيا) صحن دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران را رنگين ساخت، اما اين خونی بود که درخت آزادی را بارور ساخت و خواب ديکتاتور و اطرافيانش را برآشفت و تا امروز از جوشش باز نايستاده است.

۵۵ سال پس از واقعه‎ی کشتار دانشجويان به دست شاه و عواملش‌، شعار مبارزه با استبداد هرگز فراموش نشد و اگر در سال ۱۳۴۱ دانشجويان بر سردر دانشگاه تهران شعار «اصلاحات آری‌، ديکتاتوری نه» را نصب کردند، با اين شناخت بود که استبداديان آنگاه که برای حفظ بقا اقتضا کند، خود را زير شعارهای مردم پسند‌پنهان می‌کنند و دم از اصلاح و اصلاحگری می‌زنند. غافل که اين ترفند کارساز نيست و چهره کريه استبداد از پس ماسک اصلاحگری عيان می‌شود. شاه ۲۵ سال تلاش کرد تا کشتار ۱۶ آذر را از يادها ببرد و اين روز (روز دانشجو) را دانشجويان و مردم به فراموشی سپارند، اما غافل که خون را می‌توان به‌ظاهر شست و دارها را برچيد، اما آثار آن ابديست و پاک‌ناشدنی‌.

۲۵ سال تلاش استبداديان برای کمرنگ کردن (روز دانشجو) نه تنها به جايی نرسيد که انسان‌های والائی چون گلسرخی، پويان، احمدزاده‌ها، شعاعيان و حنيف‌نژاد و جزنی و ... از دل دانشگاه برخاستند و خواب ديکتاتور را به کابوس تبديل کردند و ديديم در پايان عمر شاه، مردم دانشگاه را سنگر آزادی نام نهادند و از اين سنگر دودمان استبداديان را به باد دادند و از خونِ شهدا پاسداری نمودند و هرگز از شعار «مرگ بر ديکتاتور» و «زنده باد آزادی» کوتاه نيامدند.

اما برای دانشگاهيان مهم اين نيست که چه کسی و در چه کسوتی استبداد پيشه می‌کند: شاه يا شيخ. می‌بينيم پس از سقوط رژيم شاهی‌، دانشجويان پرتوان‌تر و مقاوم‌تر در برابر استبداد دينی ايستادند و با درس آموزی از حادثه ۱۶ آذر سال ۳۲ و يورش‌های وحشيانه ديگری که در زمان شاه به دانشگاه‌ها صورت گرفت، هرگز شعار «مرگ بر ديکتاتور و زنده باد آزادی» را فراموش نکردند و ۲۵ سال دوران شاهی را به ۳۰ سال دوران شيخی پيوند زدند تا دانشگاه پايگاهی باشد برای مبارزه‎ی هميشگی با استبداديان.

عبرت آموز است که اگر شاه در آن ۲۵ سال استبدادگری جرات نکرد دانشگاه‌ها را برای مدت طولانی بر روی دانشجويان و استادان ببندد، نظام ولائی بيش از يک سال و چند ماه (اسفند۵۷ - ارديبهشت۵۹) نتوانست دانشگاه مستقل و آزاد و معتقد به اداره شورائی و تکثرگرايی و آزادی عقيده و منتقد را تحمل کند و کوشيد ابتدا پرچم «آزادی و تحقيق» را به پرچم «تسليم و تقليد» تبديل نمايد‌. (وحدت حوزه و دانشگاه)

وقتی اين ترفند را شکست خورده ديد، به روی دانشگاهيان شمشير کشيد و با نام انقلاب فرهنگی و اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها برای نخستين بار در تاريخ دانشگاه به مدت چند سال دانشگاه‌ها را با يک کودتا به روی دانشجويان و استادان بست و هزاران دانشجو و استاد را به زندان و شکنجه و اعدام سپرد و در تابستان سال ۶۷ کثيری از دانشجويان مجاهد و مبارز را حلق آويز کرد. با اين پندار که با قطع درخت تنومند آزادی و ويران سازی سنگر آزادی، ‌استبداديان بتوانند با خيال راحت بکار خود ادامه دهند.

غافل که اين درخت ريشه در عمق خاک دارد و بزودی جوانه های نو و شاداب آن سر از خاک درخواهد آورد و با شتاب تبديل به شاخه‌های بارور خواهد شد و سر بر آسمان خواهد سائيد و چنين شد که امروز شاهديم. باری آن درختی که روز ۱۶ آذر سال ۳۲ در دانشگاه تهران ببار نشست، ريشه‌اش تا اقصا نقاط ايران گسترش يافت و هر روز از نقطه‌ای سر از خاک بر می‌آورد و رشد می‌کند و ببار می‌نشيند.

اگر ديروز به زندان کشيدن و شکنجه و کشتار دانشجويان توانست به ويرانی اين سنگر بيانجامد‌، امروز هم به زندان فرستادن دانشجويان دانشگاه علامه و دانشجويان پلی تکنيک، دانشجويان دانشگاه شيراز و ... می‌تواند مانع مبارزه‎ی دانشجوئی و طنين فرياد «مرگ بر استبداد و مستبد»، «دانشجو می‌ميرد‌،‌ ذلت نمی‌پذيرد» و «ما زن و مرد جنگيم‌، بجنگ تا بجنگيم» گردد‌.

استبداديان مطمئن باشند خواب آشفته آن‌ها را شعارهای آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه دانشجويان آشفته‌تر خواهد ساخت و پيروزی حق بر باطل فرمان تاريخ است.

درود بر دانشجويان اسير، ستاره دار، اخراجی و احضاری و محروم از تحصيل؛ سلام به نگهبانان سنگر آزادی؛ پيروز باد آزادی و برابری.


شرح واقعه 16 آذر 1332 در دانشگاه تهران
































































بعد از كودتای 28 مرداد، رژیم شاه كه توانسته بود با كمك اربابان بر اریكه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پایه های

حك ومت خود را تث بیت كن د، ام ا غاف ل از اینك ه م ردم در اولین فرصت خشم و انزجار خویش را نشان خواهن د داد. “
آیزنهاور” طی نطقی در كنگره آمریكا، كودتای 28 مرداد را چنین توصیف كرده بود:” پیروزی سیاسی امید بخشی
نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است”!
نیكسون معاون رئیس جمهور آمریكا در سال 1332 ، راهی ایران گردید تا نتیجه سرمایه گذاری بیست و یك میلیون
دلری”سیا” را كه در راه كودتا و سرنگونی دولت مصدق هزینه كرده بود، از نزدیك مشاهده كند.
ملت ایران در حالت افسردگی به سر می برد و از نفاق و تفرقه ای كه استبداد توانسته بود در میان ملت ایجاد كند،
ناراحت بود. رهبری نهضت مقاومت، قصد رساندن صدای اعتراض مردم را به گوش جهانیان داشت و تلش لندن و
واشنگتن را كه می خواستند با مشروع جلوه دادن رژیم كودتا، امتیازات مورد نظر خود را در محیط آرام به دست
آورند، خنثی كند. اجرای این برنامه به عهده كمیته هماهنگی دانشگاه واگذار شد.
دانشجویان دانشكده های حقوق و علوم سیاسی، علوم، دندانپزشكی، فنی، پزشكی و داروسازی در دانشكده های خود،
تظاهرات پرشوری علیه رژیم كودتا برپا كردند. رژیم با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.
روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشیده شد و مأموران انتظامی، در زد وخورد با دانشجویان، شماری را
مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی كردند.
صبح روز 16 آذر 1332 ، گارد برای اولین بار وارد صحن دانشگاه شد تا فریاد مخالفان را در گلو خفه كند. در یكی از
كلسهای درس دانشكده فنی، چند تن از دانشجویان در اعتراض به حضور مأموران گارد، آنها را به مسخره می گیرند
و مأموران گارد با حمله به دانشجویان بی پناه، سه تن از آنان را به شهادت می رسانند. فردای آن روز در جو خفقان
و وحشت، نیكسون به دانشگاه تهران می آید و از دست قاتلن ” دكترای حقوق ” دریافت می كند.
شهید چمران در رابطه با حادثه 16 آذر می گوید:” وقایع آن روز چنان در نظرم مجسم است كه گویی همه را به چشم
می بینم. صدای رگبار مسلسل در گوشم طنین می اندازد، سكوت موحش بعد از رگبار بدنم را می لرزاند، آه بلند و ناله
جانگداز مجروحین را در میان این سكوت دردناك می شنوم . دانشكده فنی خون آلود را در آن روز و روزهای بعد به
رأی العین می بینم… نیكسون معاون رئیس جمهور آمریكا به ایران می آمد تا نتیجه بیست و یك ملیون دلر خرج كودتا
را ببیند. “
اگ ر اجب اری ك ه ب ه زن ده مان دن دارم نب ود، خ ود را در برابر دانشگاه آتش می زدم، همان ج ایی ك ه بیست و دو سال »
قربانی كردند! این سه یار دبستانی كه هنوز « نیكسون » مان، در آتش بیداد سوخت، او را در پیش پای « آذر » ، پیش
مدرسه را ترك نگفته اند، هنوز از تحصیلشان فراغت نیافته اند، نخواستند – همچون دیگران – كوپن نانی بگیرند و از
پشت می ز دانشگاه، ب ه پشت پاچ ال ب ازار برون د و سر در آخ ور خ ویش ف رو برن د. از آن سال، چن دین دوره آمدن د و
كارشان را تمام كردند و رفتند، اما این سه تن ماندند تا هر كه را می آید، بیاموزند، هركه را می رود، سفارش كنند.
كه بر چهره ی دانشگاه ما، همچنان « سه قطره خون » ند. این « شهید » آنها هرگز نمیروند، همیشه خواهند ماند، آنها
تازه و گرم است. كاشكی می توانستم این سه آذر اهورائی را با تن خاكستر شده ام بپوشانم، تا در این سموم كه می
«. وزد، نفسرند! اما نه، باید زنده بمانم و این سه آتش را در سینه نگاه دارم
دكتر علی شریعتی
. 16 آذر سال 32 بود؛ نه! دو ماه قبل از آن، تاریخ 16 مهر 32
بیشتر از 50 روز از كودتای آمریكایی ارتشبد زاهدی نگذشته بود. مردم هنوز درك كودتا برایشان سنگین بود. اولین
تظاهرات یك پارچه مردم علیه رژیم كودتا در همین روز اتفاق افتاد؛ دانشگاه و بازار به طرفداری از تظاهركنندگان
اعتصاب كردند. تظاهرات به قدری سنگین بود كه كودتاچیان وارد معركه شدند و طاق بازار را بر سر بازاریان خراب
كردند و دكان های آنان را به وسیله مزدوران خود غارت كردند.

نفت قطع شده بود، مخفیانه شروع به مذاكرات كردند.
در تاریخ 24 آبان اعلم شد كه نیكسون معاون رئیس جمهور آمریكا از طرف آیزنهاور به ایران می آید. نیكسون به
پیروزی سیاسی امیدبخشی را كه در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی » ایران می آمد تا نتایج
نقل از نطق آیزنهاور در كنگره آمریكا بعد از كودتای 28 مرداد) ببیند. دانشجویان مبارز دانشگاه نیز ) « شده است
تصمیم گرفتند كه هنگام ورود نیكسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه كودتا نشان دهند. وقوع تظاهرات هنگام
ورود نیكسون حتمی می نمود.
دنیس » دو روز قبل از آن واقع ه تلخ ( 14 آذر) زاهدی تجدی د رابطه ب ا انگلستان را رسما اعلم ك رد و قرار شد ك ه
كاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید. از همان روز 14 آذر تظاهراتی در گوشه و كنار به ،« رایت
وقوع پیوست كه در نتیجه در بازار و دانشگاه عده ای دست گیر شدند. این وضع در روز 15 آذر هم ادامه داشت.
رژیم شاه برای مسلط شدن بر اوضاع و حفظ سلمت (!) سفر نیكسون نیروهای نظامی خود را در دانشگاه مستقر
كرد؛ روز 15 آذر یكی از دربانان دانشگاه شنیده بود كه تلفنی به یكی از افسران گارد دانشگاه دستور می رسد كه باید
دانشجویی را شقه كرد و جلوی در بزرگ دانشگاه آویخت كه عبرت همه شود و هنگام ورود نیسكون صداها خفه گردد
و جنبنده ای نجنبد…
صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان مت وجه تجهی زات ف وق الع اده سربازان و اوضاع غی ر عادی
اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه ای را پیش بینی م یكردند.
دانشجویان حتی المكان سعی می كردند كه به هیچ وجه بهانه ای به دست بهانه جویان ندهند. از این رو دانشجویان با
كمال خونسردی و احتیاط به كلس ها رفتند و سربازان به راهنمایی عده ای كارآگاه به راه افتادند. ساعت اول بدون
حادثه مهمی گذشت و چون بهانه ای به دست آنان نیامد به داخل دانشكده ها هجوم می آوردند؛ از پزشكی، داروسازی،
حقوق و علوم عده زیادی را دستگیر كردند. بین دستگیر شدگان، چند استاد نیز دیده می شد كه به جای دانشجو مورد
حمله قرار گرفته و پس از مضروب شدن به داخل كامیون كشیده شدند؛ چون احتمال وقوع حوادث وخیم تری م یرفت،
ل ذا برای حفظ جان دانشجویان، دانشكده را تعطی ل كردن د و ب ه آنه ا دستور دادن د به خانه های خود برون د و ت ا اطلع
ثانوی در خانه بمانند.
دانشجویان نیز به پیروی از تصمیم اولیای دانشكده، محوطه دانشگاه را ترك می كردند ولی هنوز نیمی از دانشجویان
در حال خروج بودند كه ناگاه سربازان به دانشكده فنی حمله كردند. بهانه حمله آنان به دانشكده ظاهرا این بود كه در
این گیر و دار دو دانشجوی رشته ساختمان به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض می كنند. ارتشی ها برای دست گیری
آن ان وارد دانش كده فن ی وارد كلس درس مهن دس ش مس می ش وند ت ا دانش جویان مع ترض را دس ت گی ر كنن د؛ وق تی
مهندس شمس نسبت به حضور نظامیان در كلس درس خود اعتراض می كند او را با مسلسل به جای خود می نشانند و
حتی با شكنجه مستخدم دانشكده سعی می كنند كه آن دو دانشجو را بیابند.
رئیس وقت دانشگاه تهران برای اینكه جلوی ناآرامی ها را بگیرد، كل دانشگاه تهران را تعطیل كرد. حضور نظامیان در
صحن دانشكده فنی باعث شد كه بین نظامیان و دانشجویان، زد و خورد شود. عده ای از سربازان، دانشكده فنی را به
كافی محاصره كرده بودند تا كسی از میدان نگریزد. آنگاه دسته ای از سربازان با سر نیزه از در بزرگ دانشكده وارد
شدند.
اكثر دانشجویان به ناچار پا به فرار گذاردند تا از درهای جنوبی و غربی دانشكده خارج شوند. در این میان بغض یكی
از دانشجویان تركید و او كه مرگ را به چشم م یدید و خود را كشته می دانست دیگر نتوانست این همه فشار درونی را
.«! دست نظامیان از دانشگاه كوتاه »: تحمل كند و آتش از سینه پرسوز و گدازش به شكل شعاری كوتاه بیرون ریخت
هنوز صدای او خاموش نشده بود كه رگبار گلوله باریدن گرفت و چون دانشجویان فرصت فرار نداشتند به كلی غافل
گیر شدند و در همان لحظه اول عده زیادی هدف گلوله قرار گرفتند. به خصوص كه بین محوطه مركزی دانشكده فنی و
قسمت های جنوبی، سه پله وجود داشت و هنگام عقب نشینی عده زیادی از دانشجویان روی پله ها افتاده، نتوانستند
خود را نجات دهند، مصطفی بزرگ نیا به ضرب سه گلوله از پا درآمد. مهندس مهدی شریعت رضوی كه ابتدا هدف
قرار گرفته به سختی مجروح شده بود بر زمین می خزید و ناله می كرد، و دوباره هدف گلوله قرار گرفت. احمد قندچی
حتی یك قدم هم به عقب برنداشته و در جای اولیه خود ایستاده بود و از گلوله باران اول مصون مانده یكی از جانیان
با رگبار مسلسل سینه او را شكافت. « دسته حاجیباز »
بعد از پایان درگیری ها احمد هنوز زنده بود؛ او را به یكی از بیمارستان های نظامی تهران منتقل كردند. در حالی كه در
درگیری ها لوله شوفاژ در مقابل احمد تركید بود و آب جوش تمام سر و صورت او را به شدت مجروح كرده بود با این
حال مسئولن بیمارستان از مداوا و حتی تزریق خون به او ابا كردند و 24 ساعت بعد او مظلومانه شهید شد.
مظلومیت قندچی به حدی بود كه حتی بعد از شهادت، به خانواده اش گفته بودند كه احمد را با دو شهید دیگر در امام
بع د از این ك ه فهمی دیم احم د را در مسگر آب اد دفن كرده ان د ب ا » : زاده عب دا دف ن كرده ان د. برادر شهید قن دچی گفت
خانواده شریعت رضوی و بزرگ نیا به مسگر آباد رفتیم و قبر شهید را نبش كردیم و او را مخفیانه به امام زاده عبدا
.« بردیم و در آنجا در كنار دوستانش به خاك سپردیم
در جریان درگیری 16 آذر عده زیادی از دانشجویان كه تحت فشار و حمله قرار گرفته بودند به ناچار به آزمایشگاه
پناه بردند. پس از ختم گلوله باران دقیقه ای سكوت، دانشكده را فرا گرفت. ناگهان میان سكوت ناله بلندی به گوش
رسید كه مانند دشنه در قلب ها فرو رفت و از چشم بیش تر دانشجویان اشك جاری شد. ناله های بلند سوزناك می فهماند
ك ه ع ده ای مج روح ش ده اند و در هم ان ج ا افتاده ان د. اولی ای دانش كده، مس تخدمان و چن د نف ری از دانش كده پزش كی
می خواستند مجروحان را به دانشکده پزشكی برده معالجه كنند ولی سربازان با تهدید به مرگ مانع این كار شدند. بدن
مجروحان در حدود دو ساعت در وسط دانشگاه افتاده بود و خون جاری بود تا بالخره جان سپردند. بدین ترتیب سه
نف ر از دانشجویان (ب زرگ نی ا، قن دچی و شریعت رضوی) شهید و بیست و هفت نف ر دستگیر و عده زی ادی مجروح
شدند.
خبر واقعه 16 آذر به سرعت در تمام تهران پخش شد. در روز 17 آذر تمام دانشگاه های تهران و اغلب شهرستان ها
در اعتصاب كامل به سر بردند؛ حتی بسیاری از دبیرستان ها هم با تعطیل كردن مدرسه خود هم دوش دانشگاهیان در
تظاهرات علیه فجایع 16 آذر و سفر نیكسون به تهران شركت كردند.
دانشجویان » : برای كم رنگ كردن واقعه 16 آذر، جنایت كاران شروع به سفسطه كردند. در مقابل خبرنگاران گفتند كه
برای گرفتن تفنگ سربازان حمله كردند و سربازان نیز اجبارا تیرهایی به هوا شلیك نمودند و تصادفا سه نفر كشته
اگر تیرها هوایی شلیك شده، پس دانشجویان پر درآورده و خود را » : در همان روزها یكی از مطبوعات نوشت «. شد
«! به گلوله زدند
رژیم برای این كه واقعه 16 آذر زودتر از یادها برود از برپایی مراسم یادبود شهدا جلوگیری كرد.
بعد از شهادت این سه تن به ما اجازه برگزار كردن شب سوم در خانه هایمان » : برادر شهید شریعت رضوی می گوید
را هم ندادند؛ ولی در مراسم چهلم به خاطر پافشاری زیادی كه كردیم فقط 300 كارت كه مهر حكومت نظامی روی آن
«. خورده بود به من دادند. هر كس می خواست به طرف امام زاده عبدا برود كارتش را كنترل می كردند
از طریق علم، شاه به پدرم تسلیت گفت و پیغام داد 200 هزار تومان خون بها »: برادر شهید بزرگ نیا نیز می گوید
بدهند كه جواب رد دادیم؛ بعد می خواستیم مجلس ختم و شب هفت بگیریم، مخالفت كردند. تا این كه خودم پیش سرتیپ
«. بختیار فرماندار نظامی رفتم و متعهد شدم اگر اتفاقی افتاد خودم مسؤول باشم
درست روز بعد از واقعه 16 آذر، نیكسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی كه هنوز به خون
دانشجویان بی گن اه رنگین ب ود دك ترای افتخاری حق وق دری افت ك رد. صبح ورود نیكسون یكی از روزنامه ها در سر
نامه سرگشاده ای به نیكسون نوشت. در این نامه سرگشاده ابتدا به سنت قدیم « سه قطره خون » مقاله خود تحت عنوان
هرگاه دوستی از سفر می آید یا كسی از زیارت بازمی گردد و یا شخصیتی بزرگ وارد » ما ایرانی ها اشاره شده بود كه
می شود ما ایرانیان به فراخور حال در قدم او گاوی و گوسفندی قربانی می كنیم؛ آنگاه خطاب به نیكسون گفته شده بود
آقای نیكسون! وجود شما آن قدر گرامی و عزیز بود كه در قدوم شما سه نفر از بهترین جوانان این كشور یعنی » كه
«. دانشجویان دانشگاه را قربانی كردند
منبع: دانشکده علوم پزشکی مشهد
16 آبان سال 32 بود؛ كابینه زاهدی و دولت انگلستان برای تجدید روابط ایران و انگلستان كه در جریان ملی سازی