۱۳۹۲ مهر ۱۴, یکشنبه

بالا کشيدن جام زهری که پائين نميرود

سر دادن شعار مرگ بر آمریکا









اویر زیر مربوط به سال ٢٠١٢ میلادی می باشد و هر روز بر تعداد این کاسه های گدایی افزوده می شود.

اویر زیر مربوط به سال ٢٠١٢ میلادی می باشد و هر روز بر تعداد این کاسه های گدایی افزوده می شود.

- See more at: http://blog.omid57.com/2013/09/blog-post_9320.html#sthash.8wIyDSYl.dpuf

سلوا پناهی:مشق های خیابانی

سلوا پناهی:مشق های خیابانی 


دختر ۱۳ساله ای که در انقلاب فال می فروشد می گوید:«خیلی وقت ها دانشجویانی که من با آن ها برخورد دارم از من و دوستانم فاصله می گیرند ما را تحقیر می کنند. ما می دانیم که آن ها به ظاهرمان توجه می کنند نه به آن چه که خود ما هستیم».
کودکان کار شاید فراتر از برخی دانشجویانی می دانند که ساعت ها در کلاس درس به سر می برند. او کسی است که لیسانس دانشجو شناسیش را گرفته است این جمله را هارون برادرش می گوید که او را تشویق به درس خواندن می کند.
راه دیگر:نوشتن از کودکان کار و شرایط تحصیل شان آن هم از دریچه ی تحلیل کودکانه ی خودشان. که اگر بازی با ارقام را کنار بگذاریم شاید شاهد آنچه باشیم که کودک مورد نظر ما که همان «کودک کار» است تلاش برای بیانش را دارد.
آن هم نه تحلیلی کلیشه ای که در حال حاضر خیلی وقت ها شاهد آن هستیم، آن هم نه بازی با ماده های پیمان نامه ای که بارها خود آن را نقض کرده ایم، بلکه تحلیلی که از نگاه خود کودک به دست می آید. به قول طوفان پسر ۱۴ساله ای که در چهارراه ها دست فروشی می کند و تنها در روز ۳ ساعت زمان برای درس خواندن دارد:«مشق های من مشق های خیابانی ست،من درس هایم را در خیابان می خوانم، می نویسم و یاد می گیرم».
او خیابان را نه تنها فراتر از محل کار بلکه فراتر از کلاس درس می بیند خیابانی که خود می گوید:«خشونت می آموزد و به من نشان می دهد که تو خیلی وقت ها خواسته یا نا خواسته از مردمی که هیچ فرقی  با تو ندارند جدا می شوی».
دختر ۱۳ساله ای که در انقلاب فال می فروشد می گوید:«خیلی وقت ها دانشجویانی که من با آن ها برخورد دارم از من و دوستانم فاصله می گیرند ما را تحقیر می کنند. ما می دانیم که آن ها به ظاهرمان توجه می کنند نه به آن چه که خود ما هستیم».
کودکان کار شاید فراتر از برخی دانشجویانی می دانند که ساعت ها در کلاس درس به سر می برند. او کسی است که لیسانس دانشجو شناسیش را گرفته است این جمله را هارون برادرش می گوید که او را تشویق به درس خواندن می کند.
این ها تنها بخشی از صحبت هایی است که من با کودکان این مجموعه(مشق های خیابانی) داشته ام، کودکانی که در کلاس هایی درس می خوانند که امکانات آموزشی مناسب را ندارد، بیشترین ساعت درس آن ها در روز به ۴ ساعت می رسد، به دلیل نداشتن هر نوع مدرکی که هویت آن ها را ثابت کند از سیستم آموزش رسمی چیزی که ساده ترین وابتدایی ترین نیاز آن هاست محروم می شوند، با تبعیض های قومیتی دست به گریبانند، هزینه هایی که باید برای تحصیل شان پرداخت کنند. زمان کاری آن ها را چند برابر می کند اما با همه ی این ها، این کودکان تلاش می کنند آن هم برای چیزی که حقشان است حتی اگر به ۴ ساعت در روز ختم شود، با وجود اینکه که در پیچ و خم کوچه هایشان بوی تریاک می پیچد، قتل های ناموسی صورت می گیرد و فاحشه خانه ها بیشتر می شوند. بازهم می توانی کوله هایی را که فال ها، واکس ها و آدامس ها با کتاب ها و دفترها هم سو شده اند را ببینی و این چیزی است که آن ها می خواهند بگویند:«که ما تلاش خود را کرده ایم و می کنیم».
مجموعه ی پیش رو کودکان کاری را نشان می دهد که در مدارس خودگردان، NGO ها و… درس می خوانند.
21312111098
1
76543

معذوريت‌هاي سپاه براي ورود به فيس‌بوك چیست؟

قانون: سپاه، نهادي است كه وظيفه اصلي آن دفاع و حراست از ارزش‌هاي انقلاب است. درنگ‌اینجاست كه از ابتداي تاسيس‌این نهاد و به ويژه در‌این روزهاي بعد از جنگ بيشتر از‌اینكه به سپاه  از زاويه‌هاي فرهنگي نگاه كنند از روزنه نظامی‌به‌این نهاد انقلابي توجه می‌شود.انقلاب اسلامی‌ايران غير از‌اینكه بايد از تماميت ارضي آن دفاع شود، دستاوردهاي فرهنگي فراواني دارد كه سپاه به عنوان مدافع منافع‌این نظام بايد در عرصه فرهنگي نيز مانند اقتداري كه در حوزه  نظامی‌دارد مقتدرانه عمل كند و آرمان‌هاي انقلاب را گسترش دهد.با‌این توجه به سراغ سردار محمد علي آسودي، معاون فرهنگي نماينده ولي فقيه در سپاه رفتيم تا از رويكردها و اولويت‌هاي فرهنگي سپاه خبر دار شويم. از رنج‌هايي كه براي تهيه‌این گفت و گو به جان خريديم بگذريم،ولي شيريني اخلاق ميزبان تلخي وقايع دژباني را از كاممان برد. 
  اولويت‌هاي سپاه در عرصه فرهنگي كدامند؟
  اصلی ترين اولويت‌هاي فرهنگي سپاه حول محور قرآن و عترت است. این  دو یادگار قدرت نرم اسلام كه پيامبر اكرم(ص) سفارشات فراواني بر‌این دو داشتند. به نظر ما ابعاد مختلف این ابزار نرم شناخته نشده و قرآن یک اقیانوس بیکران است که هرقدر در عمق آن فرو می‌رویم یافته‌های جدیدی می‌يابيم و از قرآن می‌توانيم براي زندگي بهتر استفاده كنيم. اولويت بعدي عترت است كه سپاه به‌این مقوله توجه خاصی دارد و پیامبر(صَ) نیز این دو را در کنار هم به ما توصیه کردند. به نظر ما هر مسلمانی این دو سلاح نرم را در اختیار داشته باشد در دنیا و آخرت موفق خواهد بود. محور بعدی که سپاه به آن توجه ويژه‌ای دارد سرمایه انسانی است، سرمایه‌ای كه يكي از مؤلفه‌های مهم جنگ نرم است.
 
 آيا سپاه پاسداران در خصوص شناسايي سرمايه‌هاي مفيد انساني اقداماتي داشته است؟
سپاه در ۵ سال اخیر بر مبنای شناسایی نخبگان و نفرات بر‌تر در بخش فرهنگی اقدام گسترده‌ای را داشته است.

  کسی نیز شناسایی شد؟
 بله ۱۷۰۰۰ نفر از عزیزان پاسدار در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف شناسایی و ساماندهی شدند. ما در جنگ سخت متخصص‌هايي داشتیم ولي در جنگ نرم نیازمند اهالي قلم هستیم.

 ‌این شناسايي‌ها چگونه انجام می‌شود؟
سپاه هر سال فراخوان مي‌دهد و طی این فراخوان‌ها، بر‌ترین‌ها را در رشته‌های مختلف انتخاب  و از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در حال حاضر بهترین رمان‌نویس‌هاي کشور پاسداران اهل قلم هستند و كتب‌این عزيزان در جشنواره‌ها و نمايشگاه ‌هاي كتاب مقام نخست را به خود اختصاص می‌دهند.از سويي ديگر از ابتداي استعداد يابي ما بالغ بر ۵۰۰ شاعر پاسدار را   شناسایی کردیم که در بخش شعر آثار ارزنده‌ای را ارائه دادند.

  این اقدامات از چه سالی صورت گرفت؟
از سال ۸۸ شروع كرديم و معاونت فرهنگي سپاه‌این ظرفيت را شناسايي و معرفي كرد.
 
 در رشته‌هاي ديگر نيز فعاليت شده است؟
 در رشته‌های مختلف دیگر فرهنگی وهنری اعم از خطاطی، مداحی وغیره نیز فعالیت‌هایی شده است. لازم به ذكر است بیشتر مداحان کشور پاسدار هستند و ۲۰۰۰پاسدار مداح در سطوح عالی شناسایی شده اند و در راس این عزیزان حاج صادق آهنگران قرار دارد.

  سپاه هدف و نگاه کلی نیز از اقدامات فرهنگی خود دارد؟
بله. برای مثال یکی از این اقدامات راه اندازی بنیاد بین المللی علمی‌و فرهنگی است.

  به نظر شما نباید سپاه فرهنگی نیز به جامعه معرفی شود؟
بله، موافقم.  نه تنها به مردم کشور بلکه به جهان نیز بايد معرفی کنیم و بگوييم که سپاه فقط سپاه نظامی‌و جنگ نیست و نبايد سپاه را فقط با موشک بشناسند.

  سپاه
 در حوزه نشريات و رسانه پيشرفت خاصي داشته است؟
ما نشریات فراوانی داریم ولی مهم‌ترین آن‌ها «فرهنگ پاسداری»مختص به پاسداران عزیز است. برای سربازان نیز نشریات اختصاصی ديگري داریم که به شدت مورد استقبال این عزیزان قرار گرفته چراکه محتوای آن ، توسط خود این عزیزان کامل می‌شود.
 
 به نظر شما آیا نباید راهکار‌هایی عملی برای زنده نگه‌داشتن فضای جبهه و مرام‌های زمان دفاع مقدس انجام شود؟
بله درست است یکی از این اقدامات كه ما در‌این راستا انجام داديم برگزاری کنگره شهدای تبليغات دفاع مقدس است و در آن به نقش تبلیغات در دفاع مقدس اشاره می‌کنیم. مدلسازی می‌کنیم تا فرهنگ دفاع مقدس از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند.
 
 انتقال این فرهنگ چه کاربردی دارد؟
مابااین اقدام به نسل جوان می‌گوییم که انقلاب، کشور و رهبر معظم انقلاب امیدشان به شماست و حقیقتا اگر کاری انجام می‌شود توسط این جوانان است. همانطور که در زمان جنگ شهیدی مثل شهید باقری هنگامی‌که وارد این دانشگاه بزرگ شد به این نتیجه پی برد که کمبود جبهه‌های ما ضعف اطلاعاتی است و ایشان اطلاعات جنگ را راه اندخت، شهيد باقري جوان آن موقع بود و این زمان نيز به همین صورت است. البته در عرصه اقتصادی مدتی است قرارگاه خاتم اقداماتی را انجام داده و چهره اقتصادی سپاه را نیز نمایان کرده است و پروژه‌هایی را انجام می‌دهد که هیچ شرکت داخلی توان اجرای آن را ندارد و این به دست متخصصان جوان ماست.
 
 اگر به قول شما این قرارگاه تا این حد موفق است ،چرا‌این همه انتقاد حول‌این نهاد است؟
انتقاد در دو بخش است. یک بخشي كه دشمن روی آن کار می‌کند و بخش دیگر هم به دلیل جهالت برخی‌هاست كه فکر می‌کنند این قرار‌گاه هر  پروژه‌ای را در دست می‌گیرد. خیر اینطور نیست این مجموعه پروژه‌های بالای۰ ۱۰۰میلیارد را که هیچ شرکت داخلی توان اجراي آن را ندارد یا شرکت‌های خارجی قصد اجرای آن را دارند به عهده می‌گیرد.

  آيا اقداماتي كه در‌این هشت ساله توسط قرارگاه انجام گرفت به درخواست دولت‌هاي نهم و دهم بود؟
خیر این اقدامات از بعد از دفاع مقدس و در زمان دولت آقای‌هاشمی‌و با درخواست ایشان صورت گرفت و گفتنی است که اگر در آن زمان سپاه به کمک دولت نمی‌آمد محال بود سازندگی آقای‌هاشمی‌اتفاق بیفتد.  در زمینه‌های سازندگی در زمان جنگ نیز رزمندگان ما بر روی رودخانه اروند پلی را برپا كردند که سبب شگفتی همگان شد و این نشان از عزم ایرانیان است.

  پل روی اروند سبب ایجاد اختلاف در میان فرماندهان نشد؟
این نشانگر آزادی بیان در سپاه بود که باعث رشد و تکامل ما شد. برخی از دوستان اختلاف سلیقه داشتند ولی در ‌‌نهایت با پیروزی که نصیب ما شد آن‌ها نیز به ما پیوستند. برای همین ما در حال حاضر نیز سعی داریم آن دفاع جانانه را مدل سازی کنیم تا همه از آن استفاده کنند. اگر حزب ا... لبنان یا حماس موفق شده اند  به دليل  تبعيت از مدل ماست.
 
 سوریه چطور؟
در سوریه نیز اگر ارتش و مردم این کشور موفق شده است به دليل مدلسازي از بسيج است.آن‌ها ديدند كه یک مجموعه سال‌هاست در قالب  نیروي مردمی‌به کمک نظام می‌آید و از افرادی که دوره‌های دافوس را دیده‌اند موفق‌تر عمل می‌کنند.حتی افرادی که در جنبش‌های وال استریت شرکت داشتند از مدل انقلاب ما پیروی کردند.

  سردار شما در صحبت‌هایتان از تبلیغات در زمان جنگ صحبت کردید. در آن زمان با پارچه یا دست نوشته‌ای تبلیغاتی را علیه دشمن انجام می‌دادیم ولی در حال حاضر با وجود رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک فکر نمی‌کنید حضور سپاه در این فضا به جنگ نرم بر ضد دشمن بیشتر کمک می‌کند؟
سپاه در عرصه مجازی فعالیت زیادی دارد ولي حضور درعرصه‌ای مانند فيس بوك براي ما معذوريت دارد. چرا که ما به عنوان یک مجموعه نظامی‌محدودیت‌هایی داریم که شاید فردی که در دولت کار می‌کند اینگونه مسائل را نداشته باشد. بنابراین سپاه نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی و حفاظتی پا به هر عرصه‌ای بگذارد.
 
به نظر شما بازتابی که شبکه‌هایی مثل فیس بوک دارد با یک سایت داخلی برابر است؟
ببینید راه اندازی این شبکه‌ها با یک سری اهداف است و ما از نظر حفاظتی نمی‌توانیم داخل شویم.

  شما برای پر کردن فضای و گسستی که میان سپاه و جوانان امروزی ایجاد شده است چه اقداماتی داشته‌اید؟
البته من به‌این گسل اعتقادي ندارم و با افتخار می‌گویم جوانان این روز‌ها ازجوانان دوران دفاع مقدس بهتر هستند. زيرا در آن زمان این همه حملات رسانه‌ای نداشته‌ایم و با این همه مشکلاتی که وجود دارد، در زمانی که انقلاب و نظام به آن‌ها نیازدارند با جان و دل وارد عرصه می‌شوند.
 
 یعنی شما می‌گویید نسل حاضر با نسل گذشته هم خوانی دارند؟
افرادی که در دفاع مقدس حضور داشتند باید تجربیات را به جوانان انتقال دهند. اگر سخن از گسست به ميان آيد به نسل جوان توهين شده است. یک جوان امروزی سیاست و دشمن را می‌شناسد و راهکار‌های مبارزه با دشمن را می‌داند.

  در راستاي ماموريت‌هاي شما دولت احمدي نژاد با شما همكاري داشت؟
در همه دولت‌ها با وجود كم و زياد بودن تعاملات ، همكاري‌هاي لازم صورت گرفت.
 
 به نظر شما دکتر روحانی نیز به شما در انجام ماموریت‌ها کمک می‌کند؟
ما امیدواریم و هیچ وقت پیش داوری نمی‌کنیم. دکتر روحانی نیز در مجمع فرماندهان سپاه فرمایشات ارزشی، خوب و متینی را بیان کردند که بعضی‌ها كه از فرزندان شهدا نیز هستند و به نظر می‌رسد که ناآگاه شدند و در زمین دشمن بازی می‌کنند از گفتمان ایشان عصبانی شدند.

  شما نيز كمكي به دولت می‌كنيد؟
دولت، دولت جمهوری اسلامی‌است و ما به هر کسی که درراه انقلاب حرکت کند کمک می‌کنیم و هر کدام که خلاف کنند با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

  نظرتان در رابطه با فرمايشات رهبري كه سپاه را از ورود به سياست منع كردند چيست؟مگر تا كنون سپاه ورودي به سياست داشته است؟
آقا فرمودند سپاه باید سیاست را بشناسد و برخی‌ها خلط مبحث می‌کنند از اول هم سپاه هیچگاه دخالتی نداشته است وشأن سپاه‌، شأن انقلاب است.همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند ما باید سیاست را بشناسیم.
 
 به نظر شما اگر خدایی نکرده اتفاقی بیفتد جوانان امروز مانند رزمندگان گذشته روانه جبهه‌ها می‌شوند؟
جوانان ما‌‌ همان جوانان هستند و اگر اتفاقی بیفتد جوانان صف در صف برای حفاظت از کشورشان اقدام می‌کنند چرا که گذشته از اینکه مسلمان هستند ایرانی نیز هستند و ایران یعنی غیرت و نمی‌گذارند دشمن به میهنشان تجاوز کند.

  علاوه بر سخنانتان،ناگفته‌ای نداريد كه براي ما بيان كنيد؟
ما باید دشمن‌شناسی داشته باشیم حتی در رابطه با رژیم بعث و حامیانشان مردم ما خیلی اطلاعاتی ندارند. زيرا در رمان‌ها و فیلم‌های‌مان دشمن را ضعیف نشان دادیم و طوری گفتیم که رزمندگان ما تك و تنها به یک لشکر عراقی هجوم می‌بردند و عراقي‌ها نيز در می‌رفتند در صورتي‌كه اینگونه نبود. اگر ما اینگونه اقدام کنیم عظمت کار رزمندگان مشخص نمی‌شود. در آن روز‌ها ارتش عراق چهارمین ارتش جهان بود و ما آنقدر این قدرت را ضعیف نشان می‌دهیم که کار رزمندگان را زیر سوال می‌بریم. من یک سوال دارم اگر آنقدر عراقی‌ها ضعیف بودند چرا جنگ ما هشت سال طول کشید؟ اگر ما شهدایمان را درست معرفی کنیم جوان امروز ما به شهدا افتخار می‌کنند.

کودکان مهاجر افغان در مدرسه

کودکان مهاجر افغان در مدرسه 

مدرسه ای در ایران کودکان مهاجر افغان را که از تحصیل بازمانده اند، به حق اولیه خود بازگردانده است. شرق پارسی سندهای تصویری از این مدرسه تهیه کرده است.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
بسیاری از کودکان مهاجر افغان به ایران، به دلیل نداشتن کارت اقامت از تحصیل در مدارس بازمانده اند و اجازه تحصیل در این کشور را ندارند، اما مدرسه امام رضا به کمک این پناهنده های کوچک آمده است تا از ابتدایی ترین حقوق شهروندی که در منشور حقوق بشر هم آمده، باز نمانند.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا به همت انجمن حمایت از کودکان و زنان پناهنده (حامی) زمستان سال ۱۳۸۹ شمسی در غرب تهران و در منطقه کن آغاز به کار کرده است.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
این مدرسه هم اکنون ۲۰۵ مهاجر کوچک غیر قانونی را در خود جای داده است که بسیاری از آن ها در صورت نبود این مدرسه، در بهترین شرایط باید در خیابان های تهران دستفروشی می کردند.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
معلمان این مدرسه افغان ها هستند که در کنار درس ریاضی و علوم، مهارت هایی را هم به این دانش آموزان یاد می دهند تا در آینده بتوانند برای خود کاری دست و پا کنند.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
73 درصد دانش آموزان این مدرسه کودکان کار هستند که به طور ناخواسته از ابتدایی ترین حقوق خود بازمانده اند و کمک ترین کمک به آن ها اجازه تحصیل است.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
در این مدرسه تاریخ، جغرافیا و فرهنگ افغانستان به کودکان افغان آموزش داده می شود تا تعلقات خود را به کشور مادری خود از دست ندهند.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
به گزارش خبرگزاری های ایران، عبداللهی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور وقت ایران در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۱ شمسی ، آمار رسمی پناهندگان افغانی در ایران را ۸۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون ۴۶۰ هزار افغانی روادید و اجازه اقامت در ایران را دریافت کردند.
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی
مدرسه امام رضا محلی برای تحصیل کودکان افغان که کارت اقامت ایران را ندارند- عکس از شرق پارسی

یادی از ژنرال جیاپ و نبرد دین‌بین‌فو

یادی از ژنرال جیاپ و نبرد دین‌بین‌فو Điện Biên Phủ

ژنرال جیاپ Võ Nguyên Giáp (وو نویِن جیاپ) که به دلیل فداکاری‌هایش در مبارزه علیه استعمارگران و همچنین به خاطر فروتنی اش در پذیرش شکست در نبرد استر The Easter Offensive و کنار رفتن از فرماندهی، همیشه در خاطره آزادیخواهان زنده است، جمعه ۱۲ مهر ۱۳۹۲، از نفس کشیدن افتاد.
ژنرال جیاپ در نبرد دین‌بین‌فو (در برابر ارتش فرانسه) و در حمله «عید تت» Tết (علیه ارتش آمریکا) فرمانده نیروهای ویتنامی بود.
...
نبرد دین‌بین‌فو اوج نزاع‌های جنگ اول هندوچین بین ارتش فرانسه و نیروهای انقلابی در ویتنام بود. این نبرد بین ماه‌های مارس و آوریل ۱۹۵۴ اتفاق افتاد و در پایان منجر به شکست کامل فرانسه شد. دین‌بین‌فو، دشتی در ویتنام شمالی نزدیک مرز لائوس است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
هدف فرانسه سلطه بر ویتنام بود.
در جنگ جهانی دوم شبه جزیره هندوچین و از جمله سرزمین ویتنام، به دست ژاپن افتاد.
بعد از بمباران هیروشیما و ناکازاکی و شکست ژاپن در جنگ، فرانسوی‌ها که از دست نیروهای ژاپن خلاص شده بودند به تکاپو افتادند تا ویتنام را در زیر سلطه خود بگیرند. به این ترتیب جنگ اول ویتنام به مدت ۹ سال بین نیروهای هوشی‌مین Hồ Chí Minh و فرانسه آغاز شد.
فرانسوی ها با این ادعا که اگر ما هندوچین را اشغال نکنیم، همه منطقه جنوب شرقی آسیا را انگلیس تصرف می‌کند، برای حمله و تجاوز به ویتنام زمینه چینی کردند.
بتدریج دهها هزار فرانسوی در هندوچین مستقر شد و به چپاول مواد اولیه آن از جمله کائوچو مشغول شدند.
...
اوائل ماه مه ۱۹۴۵ که به جنگ جهانی دوم خاتمه داده شد، نبرد استقلال طلبان با ارتش فرانسه تازه آغاز گشت.
اگرچه فرانسه، به ظاهر و روی کاغذ، استقلال بخش شمالی ویتنام را به رسمیت شناخته بود. ولی آن را وابسته به خویش کرد.
در جنوب ویتنام هم، به وسیله حکومت هوادار خودش که مورد تأیید ویتنام شمالی نبود، اِعمال نفوذ می‌کرد. هدف فرانسه سلطه بر ویتنام بود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
جنگ همه‌جانبه فرانسه، علیه مردم ویتنام
در اواخر سال ۱۹۴۶ نیروی هوایی فرانسه شهر هایفونگ Hai Phong را بمباران کرد و برای هوشی مین و یارانش جز جنگ‌های پارتیزانی راهی باقی نگذاشت. 
ارتش فرانسه علیه مردم ویتنام اقدام به جنگ تمام عیار نمود. شهرهای این کشور در تصرف فرانسه و دهکده های خفته در جنگلهای انبوه و کوه ها، در اختیار پارتیزان ها و جنگجویان «ویت مین» قرار گرفت. ارتش فرانسه تا رودخانه قرمز Red River در شمال ویتنام و نزدیک جمهوری چین هم پیش رفت. 
ویت‌کنگ هر روز ضربات سختی به ارتش فرانسه می‌زد و صدها کامیون حامل سربازان را در دل جنگل ها به رگبار مسلسل می‌بست و امنیت را بکلی از ارتش استعماری سلب کرده بود. 
مبارزین ویتنامی راههای ارتباطی فرانسویان را مختل و کابلهای برق و تلفن را قطع می‌کردند. سربازان فرانسوی جرأت نداشتند وارد جنگل شوند.
ویت‌کنگ روزها کشاورزی و شبها جنگ می‌کرد. ارتش فرانسه که نمی‌دانست مبارزین کجا هستند و قادر نبود آنها را از مردم دیگر تشخیص دهد، تا می‌توانست نیرو به ویتنام ‌فرستاد و علیه نیروهای به اصطلاح تروریستی ویتنامی به تبلیغات وسیع دست زد و بگیر و ببند پیشه کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
هزاران ویتنامی زیر شکنجه های طاقت فرسا جان باختند.
در سال ۱۹۵۳سرفرماندهی عالی ارتش فرانسه در ویتنام تصمیم گرفت به خیال خودش ضربه جانانه ای بر مبارزین ویتنامی وارد کند.
برای رسیدن به این هدف محل دین‌بین‌فو (دشتی در ویتنام شمالی نزدیک مرز لائوس) را که نزدیک رودخانه قرمز بود برگزید و به انبار پیچیده ترین سلاح ها، فرودگاههای نظامی و تأسیسات مخابراتی تبدیل کرد.
همه امید فرانسه برای شکست ویت‌کنگ در دین‌بین‌فو متمرکز شد. 
...
ژنرال جیاپ که رهبری ارتش ویت‌کنگ را به عهده داشت متوجه شد که با حملات کلاسیک نمی‌تواند دین‌بین‌فو را تسخیر کند. از دهها کیلومتر دورتر از این پایگاه اقدام به حفر تونل‌های زیرزمینی کرد و جنگجویان به دور از دید ارتش فرانسه شبانه با سختی زیاد تونل ها را حفر می‌کردند. من بخشی از این تونل‌ها (و کمین ها) را از نزدیک دیده‌ام.
بدین ترتیب سازمان اطلاعاتی ارتش فرانسه که بسیار هم مجهز بود، رو دست سختی خورد و نتوانست از این تونل های زیرزمینی آگاه شود.
پیروزی‌ها البته ساده بدست نیآمد. در نبرد با اشغالگران تعداد بیشماری تز نیروهای ویت مین زیر شکنجه های طاقت فرسا جان باختند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
مبارزین ویتنامی، نیروهای فرانسوی را به شکست کشیدند.
اول ماه مه ۱۹۵۴ مبارزین ویتنامی ناگهان به پایگاه دین بین فو، هجوم بردند و نیروهای فرانسوی را مات و متحیر کردند.
فرانسویها ناگهان مشاهده کردند که از دل جنگل، توپخانه ضدهوایی هواپیماهای جنگی آنها را پی درپی ساقط می‌کند و از قلب پایگاه دین‌بین‌فو جنگجویان جلویشان سیز شده ! و با آنها پیکار می‌کنند.
سیمهای خاردار، میدان مین و بمباران با بمب ناپالم مانع ادامه حمله نیروهای هوشی مین و رخنه آنان به پایگاه نشد.
وحشت ارتش فرانسه را فراگرفت آنها خود را کاملاً در محاصره به قول خودشان «دشمن» دیدند.
هزاران نفر از طرفین در این جنگ بزرگ جان باختند.
مبارزین ویتنامی (ویت‌کنگ) با دوچرخه قطعات توپخانه ها را محرمانه به جنگل ها می‌بردند و در آنجا قطعات توپخانه سنگین را به هم وصل می‌کردند.
ویت‌کنگ دهها توپخانه ضدهوایی، توپخانه زمینی و حتی تانک را بدین ترتیب مونتاژ می‌کرد. سرفرماندهی ارتش فرانسه در ویتنام هرگز تصور نمی‌کرد آنان از چنین توپخانه سنگین در دل جنگلها بهره مند باشد.
...
روز سوم ماه مه ۱۹۵۴ ویت‌کنگ موفق شد سومین پل ارتباطی ارتش فرانسه را هم تسخیر کند. در این نبرد تن به تن هزاران تن از سربازان فرانسوی کشته و یا اسیر شدند. 
ستاد ارتش فرانسه که دریافت در موقعیت دشواری قرار گرفته است هشت هزار چترباز فرانسوی را روانه جبهه کرد که شمار زیادی از آنها پیش از فرود آمدن به زمین با توپخانه ضدهواییویت‌کنگ کشته شدند.
زمین جبهه به علت باران های سیل آسا حرکت را از سربازان فرانسوی سلب کرد در حالی کهویت‌کنگ به آن عادت داشت.
رهبران ارتش فرانسه دریافتند که به فاجعه سقوط بزرگترین پایگاه نظامی فرانسه در جنوب شرقی آسیا نزدیک می‌شوند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
پایان یک قرن حضور استعمار فرانسه در هندوچین
 آغاز محاصره دین‌بین‌فو، پایان یک قرن حضور استعماری فرانسه در منطقه هندوچین بود.
از لحظه سقوط دین‌بین‌فو هزاران سرباز فرانسوی از ارتش فرار کردند.
در این نبرد ارتش فرانسه چهار هزار کشته و هشت هزار نفر اسیر از دست داد (از جمله ژنرال دوگاستری Col. Christian de Castries)
ویتنامی ها هم چندین هزار کشته دادند.
...
فرانسویان به قدرت مبارزین ویتنام اعتراف نمودند. ژنرال ناوارGeneral Henri Navarre اعلام کرد که آنان دویست هزار توپ شلیک کردند که نشان قدرت نظامی آن بود.
...
با سقوط دین‌بین‌فو قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی فرانسه و موقعیت آن کشور در جهان، نزول کرد اما، حیثیت داخلی و جهانی ویت‌کنگ به اوج رسید. آنچه در دین بین فو گذشت، به مبارزین راه آزادی نوید داد که تاریکی و ستم تا ابد نمی‌ماند و می‌توان از پس آن برآمد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
فرمانده کل ارتش فرانسه به گریه افتاد.
ژنرال ناوار که فرماندهی کل ارتش فرانسه در ویتنام را عهده دار بود با خبر سقوط دین‌بین‌فو و اسیر شدن ژنرال «دوگاستری» به گریه افتاد.
با شکست ارتش فرانسه در دین‌بین‌فو، در فرانسه «پیرمندس فرانس» Pierre Mendès France از حزب سوسیالیست که طرفدار صلح بود نخست وزیر شد و با ویت‌کنگ مذاکره نمود.
پیروزی ویتنامی‌ها در این نبرد، فرانسه را مجبور کرد در کنفرانس ژنو به استقلال ویتنام (و همچنین کامبوج و لائوس) رضایت دهد. در این موافقت‌نامه ویتنام موقتاً به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم گشت.
...
به موجب قراردادی که بسته شد مدار هفده درجه، ویتنام شمالی را از جنوب جدا کرد. هانوی پایتخت ویت‌کنگ (به رهبری هوشی مین)، و سایگون، پایتخت جنوب اعلام شد.
پاگودا Pagoda امپراتور ویتنام برکنار شد و نگوین ـ دیم Ngo Dinh Diem به ریاست دولت جنوب رسید اما چندی بعد به قتل رسید.
در جنوب جبهه آزادیبخش ویتنام به وجود آمد و دولت ویتنام شمالی از آن حمایت کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
ارتش آمریکا در ویتنام
از سالهای ۱۹۶۰ ویتنامی ها با آمریکا (بزرگترین قدرت نظامی جهان) نیز، به نبرد پرداختند.
آمریکا در این کشاکش بیش از مجموع بمب‌هایی که در جنگ جهانی دوم به مصرف رسید، بر این کشور کوچک بمب فرو ریخت و به بمباران ویتنام جنوبی هم اکتفا نکرد و با فانتوم‌ها، و سایر بمب افکن‌های خود ویرانی‌های بی‌شماری در ویتنام شمالی به بار آورد. بمب‌های محصول کُش، زمینهای کشاورزی و مزارع برنج را لت و پار می‌کرد.
مبارزین ویتنامی در سال ۱۹۷۵ این ارتش متجاوز را هم که از هیچ جنایت ضد بشری کوتاهی نکرده بود. به ذلت کشاندند.
...
حمله عید تت Sự kiện Tết Mậu Thân نامی است که به رشته‌ای از عملیات نظامی در جریان جنگ ویتنام داده شده است. این عملیات از ۳۰ ژانویه (مطابق با عید تت یا سال نوی ویتنامی) ۱۹۶۸ آغاز شد و تا تابستان ۱۹۶۹ با شدت و ضعف در مناطق مختلف ویتنام جنوبی ادامه داشت.
در این عملیات نیروهای جبهه ملی آزادیبخش به نیروهای ویتنام جنوبی و آمریکایی حمله کردند. در سایگون این نیروها توانستند به داخل محوطه سفارت آمریکا نیز برسند.
اگر چه این حمله‌ها از نظر نظامی موفقیت زیادی نداشت اما گسترده بودن و شدت آن و نیز پوشش خبری آن در سراسر جهان و بویژه در داخل آمریکا، افکار عمومی را بشدت بر ضد آمریکا بسیج کرد و تظاهرات ضد جنگ در آمریکا را به دنبال داشت.

پانویس
«ویت مین» و «ویت‌کنگ»
ویت مین = تشکل مبارزین ویتنامی که برای استقلال کشورشان تلاش می‌کردند.
Việt Nam Ðộc Lập Ðồng Minh Hội
ویت‌کنگ = جبهه رهاییبخش ملی، نیروهای نظامی که در جریان جنگ ویتنام در ویتنام جنوبی و کامبوج در برابر نیروهای آمریکایی و ویتنام جنوبی می‌جنگیدند. Việt Nam Cộng Sản
ویت مین و ویت‌کنگ، و همه مردم ویتنام به هوشی مین و جیاب ارج فراوان می‌گذارند و فروتنی‌شان را می‌ستایند.
یادآوری کنم که نام ژنرال جیاپ (وو نویِن جیاپ) را، «و نْگویـِن» نیز می‌نویسند ولی تلفظ «وو نویـِن» به تلفظ اصلی نزدیک‌تر است.
...
راز محبوبیت ژنرال جیاپ 
در زندگی ژنرال جیاپ، که فرماندهی مهم‌ترین نبردهای ویتنام و آمریکا را برعهده داشت و پیروزی‌های نظامی بسیاری را با فرماندهی خود ثبت کرد، یک نقطه باشکوه وجود دارد و آن این است:
جیاب در سال ۱۹۷۳ بعد از آنکه ارتش تحت فرماندهی‌اش در نبرد «استر» شکست خورد، به جای اینکه تقصیر را به گردن فرماندهان صحنه بیاندازد، از مقام فرماندهی کناره‌گیری کرد و گفت طرح نظامی ما غلط و ارزیابی مان از قدرت دشمن، درست نبود و من (جیاپ) از مردم ویتنام و از همه رزمندگان پوزش می‌خواهم و از فرماندهی ارتش کنار می‌روم. بر آن طرح غیرواقعی من صحه گذاشته بودم و مقصر اصلی خودم هستم.
راز محبوبیت جیاپ در چنین آزمایش و نقطه عطفی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
از شما دعوت می‌کنم ویدیوی ضمیمه را ببینید.
 ژنرال‌جیاپ، دین‌بین‌فو ĐiệnBiênPhủ
...
سایت همنشین بهار
ایمیل