۱۳۹۶ فروردین ۲۰, یکشنبه

نوشین دخت میرعبدالباقی، زندانی سیاسی ۶۴ ساله، با حکم ۳۴ سال حبس در اوین نگهداری می‌شود



نوشین دخت میر عبدالباقی، زندانی سیاسی ۶۴ ساله با حکم ۳۴ سال حبس، هم‌اکنون در بند نسوان زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نوشین دخت میرعبدالباقی، زندانی ۶۴ ساله که از بیماری اسکیزوفرنی رنج می‌برد، علیرغم کهولت سن و صدور عدم تحمل کیفر از سوی دستگاه قضایی، همچنان در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شود.

حکم حبس این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۵ مهرماه سال ۹۵ به اجرا در آمده است.

نوشین دخت میر عبدالباقی ابتدا در تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه ۹۳ توسط نهاد اطلاعات بازداشت و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه موقتاً از زندان آزاد شد.

وی در دادگاهی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی احمدزاده، با اتهامات اقدام علیه امنیت ملی (۲ مرتبه)، اجتماع و تبانی علیه نظام (۲ مرتبه)، توهین به مقدسات (دومرتبه)، تبلیغ علیه نظام (دو مرتبه) و نشر اکاذیب (۲ مرتبه) محاکمه شد.

قاضی به دلیل اینکه خانم میر عبدالباقی تا قبل از برگزاری دادگاه مجدداً به فعالیت‌های خود ادامه داده بود، هر اتهام را برای وی دو بار محاسبه کرد و وی را به ۳۴ سال حبس محکوم نمود.

این زندانی سیاسی هم‌اکنون در بند نسوان زندان اوین تحمل حبس می‌کند.

دو انفجار در دو کلیسا در مصر بیش از ۳۰ کشته به جا گذاشت


محل انفجار در کلیسای مارجرجیس طنطاحق نشر عکسEPA
Image captionمحل انفجار در کلیسای مارجرجیس طنطا
در پی وقوع انفجاری در یک کلیسای قبطی در شهر طنطا در شمال قاهره که دست کم ۲۵ کشته به جا گذاشت، انفجار دیگری هم در یک کلیسای قبطی در شهر اسکندریه در ساحل دریای مدیترانه رخ داده که دست‌کم ۱۱ نفر در آن کشته شدند.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارها را به عهده گرفته است.
گزارش‌ها حاکی است که بر اثر انفجار اول که در کلیسای مارجرجیس در طنطا، رخ داد، دست کم "۲۵ نفر کشته و ۷۰ نفر مجروح شده‌اند.
شهر طنطا در دلتای نیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شمال قاهره واقع شده است.
به گزارش تلویزیون دولتی مصر، در اسکندریه هم یک بمب‌گذار انتحاری سعی کرده وارد کلیسای مرقص قدیس شود اما یک مأمور پلیس مانع او شده است.
شخص حمله کننده نیز خود را منفجر می کند و مامور پلیس همراه با او کشته می شود.
به گزارش مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی در مصر یکی از کشته شدگان انفجار اسکندریه سرگرد عماد رکایبی، رئیس اداره آگاهی منطقه عطارین اسکندریه بوده است. یک افسر زن به نام سرهنگ نجوا نجار به همراه یک افسر دیگر و یک درجه دار پلیس هم در انفجار اسکندریه کشته شده اند.
این انفجارها در حالی رخ داده که مسیحیان مصر در حال برگزاری جشن "عید سباسب" یا "عید شعانین" از اعیاد مسیحی بودند.
وزیر کشور مصر رئیس پلیس استان غربیه مصر را که طنطا مرکز آن است، برکنار کرده.

دکتر محمد ملکی؛ ما در ایران انتخابات نداریم، این انتصابات است!

این هم سهم دانش آموزان اهل سنت و بلوچ ها از برنامه آموزشی در نظام مقدس ج...

Un mur de fleurs en hommage aux victimes de l’attaque de Stockholm (Dire...

عفو بین‌الملل: نگرانی فزاینده از وضع جسمانی هنگامه شهیدی در انفرادی اوین

۱۹/فروردین/۱۳۹۶

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۸ فروردین، منتشر شد از وضع جسمانی هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار محبوس در اوین، به‌شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شد.
بیانیه این سازمان مدافع حقوق بشر در سی‌امین روز از اعتصاب غذای خانم شهیدی منتشر شده است.
هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، روز ۱۹ اسفند سال گذشته بازداشت شد و برپایه گزارش‌ها از همان روز در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد.
خانم شهیدی دچار مشکل مزمن قلبی نیز هست و همین نگرانی‌ها از وضع جسمانی او در زندان انفرادی اوین را دوچندان می‌کند.
در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل که در شهر لندن مستقر است اشاره می‌شود که «بازداشت و حبس بی‌دلیل و مدرک» هنگامه شهیدی گواه دیگری است بر نقض حقوق بشر در ایران.
این سازمان در ادامه خواستار آزادی «فوری و بی قید و شرط» خانم شهیدی از زندان شده است.
چند روز پیش از عفو بین‌الملل، یک سازمان حقوق بشری دیگر نیز با ابراز نگرانی از وضع جسمانی هنگامه شهیدی خواستار آزادی او شده بود.
سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه شنبه، ۱۵ فروردین، با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که خطر مرگ  جان هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار زندانی، را تهدید می‌کند.
رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افغانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز، روز سه‌شنبه در همین باره گفت: «ما صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و محمود علوی وزیر اطلاعات را مسئول جان هنگامه شهیدی می‌دانیم.»
پیشتر ناهید کرمانشاهی، مادر این روزنامه‌نگار، گفته بود که خانم شهیدی روز ۱۲ فروردین در یک تماس تلفنی از زندان اوین در حضور بازجویش گفته است که «دیگر توان راه رفتن ندارد و خودش را روی زمین می‌کشد».
به گفته خانم کرمانشاهی، این روزنامه‌نگار زندانی اعلام کرده است که «اگر اتفاقی برای من بیفتد، رئیس ‌جمهوری، وزارت اطلاعات، دادستانی و قوه قضاییه مسئول مرگ من هستند».
در اسفند سال گذشته، مدیران تعدادی از کانال‌های تلگرامی و شماری از روزنامه‌نگاران از جمله مراد ثقفی، احسان مازندرانی و هنگامه شهیدی بازداشت شدند.
هنوز هیچ مرجع و مقام رسمی در ایران مسئولیت این بازداشت‌ها را بر عهده نگرفته و هیچ دادگاهی هم برای بازداشت‌شدگان برگزار نشده است.
در عین حال دولت حسن روحانی از این بازداشت‌ها که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاده به عنوان بازداشت‌های «مشکوک» یاد می‌کند و چند مقامی هم از سپاه پاسداران و قوه قضاییه  آزادی این افراد را درخواست کرده‌اند.
از چند ماه گذشته، مقام‌های امنیتی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی از «رصد فضای مجازی» و  همچنین دیگر اقدامات برای مقابله با «جرائم انتخاباتی» و همچنین ناآرامی‌های احتمالی خبر داده‌اند.

ایرج مصداقی: گلزارخاوران» مشهد، پیش پای «آیت‌الله قتل‌عام» ذبح می‌شود

شنبه, ۱۹ام فروردین, ۱۳۹۶
اندازه قلم متن
«از تبار مرداب‌های کهن بودی
دو چشمت
دو کرکس خمار برخاسته از مردار بود
لبانت، بوسه‌گاه ابلیس» (۱)
در اولین سالگرد حضور سیدابراهیم رئیسی، یکی از اعضای فعال هیأت کشتار ۶۷ به عنوان تولیت «آستان قدس رضوی»، جانیان می‌کوشند «گلزار خاوران مشهد»، یکی از اسناد مهم جنایاتشان را از بین ببرند.
ابراهیم رئیسی که نام‌اش‌، با جنایت و کشتار گره خورده و از سوی آیت‌الله منتظری «جنایتکار تاریخ» خوانده شده، در ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ به فرمان خامنه‌ای به تولیت «آستان قدس رضوی» منصوب شد.
او در عمر ۳۸ ساله‌ی نظام اسلامی، هرکجا که رفته، پیام آور مرگ و نیستی، شکنجه و عذاب و نکبت و ویرانی بوده است. تجربه‌ی مدیریتی او هدایت کشتار و مجازات‌های وحشیانه و تخریب است و از هیچ بی‌رحمی‌ای فروگزارنمی‌کند. این بار به در طلیعه‌ی سال نو، و اولین سالگرد حضور او در مسند تولیت «ضامن آهو»، (۲) عمال رئیسی در حالی که وی به فرمان خامنه‌ای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می‌کرد، به جان «گلزار خاوران» افتادند. در این‌ «گلزار»، ۶۰۸ تن از بهترین فرزندان میهن‌مان خفته‌اند که در اولین فرصت اسامی‌شان را انتشار خواهم داد.
آخرین نفر در این «گلزار»، در سال ۱۳۶۶ به‌خاک سپرده‌شد؛ محل دفن قتل‌عام شدگان ۶۷ مشهد نامشخص است. در این «گلزار»، عده‌ای هم‌به نام «بچه‌های غریب» دفن هستند. این عده اهل مشهد نبودند ولی در این شهر دستگیر و اعدام شدند.
از راست رازینی، موسوی اردبیلی و پورمحمدی
اغلب آنان به فرمان علی رازینی و مصطفی پورمحمدی که از مسئولان اصلی کشتار ۶۷ در تهران و غرب کشور و همراهان و همکاران رئیسی در سیاه‌ترین روزهای تاریخ میهن‌مان در دهه‌ی ۶۰ بودند، به قربانگاه فرستاده‌ شدند.
شقایق‌های روئیده در گلزار خاوران مشهد در سال‌های قبل
«آن‌چه می‌بینی باغ شقایق نیست
آنان پلنگان خسته‌اند که به خواب سرخ خفته‌اند
بی کفن و دفن »
گلزار خاوران مشهد در سال‌های پیش
«به جستجوی گور که هستی
همه بی‌نامند
همه هم‌نامند»
امسال دو هفته پیش از نوروز، و در سالگرد انتصاب رئیسی به تولیت «آستان قدس»، در قطعه‌ای که بهترین فرزندان میهن‌مان خفته‌اند، کامیون، کامیون خاک‌ریزی شده است. آنقدر خاک ریخته‌اند که شقایق‌های وحشی نتوانستند سر از گورها برکشند.
تصویر «گلزار خاوران مشهد» و کامیون‌ها خاکی که ریخته‌اند
طی هفته‌های اخیر خانواده‌ها چندین بار گورها را با گام‌هایشان شمرده و با جابجایی خاک‌‌ها، ‌آن‌ها را بازیافته و تفکیک کرده‌اند، اما پس از بازگشت دوباره با همان وضع روبرو شده‌اند. بدتر آن که پس از ۴ سال تمام نهال‌ها و درختچه‌هایی که برای خانواده‌ها بسان سنگ‌‌قبر و نشانه به کارمی‌رود، شکسته و از ریشه درآورده شده‌اند.
نهال‌های گلزار خاوران مشهد در سال‌های گذشته
گور سعید و مجید ناجی ۱۶ ساله و ۱۹ ساله که به همراه ۱۷ نفر دیگر در باغ ملک آباد مشهد در ۲۴ آبان ۱۳۶۰ تیرباران شدند. از زمان‌دستگیری تا اعدام‌ آن‌ها تنها ۲ ماه‌گذشت.
نباید اجازه داد جانیان «گلزار خاوران مشهد» را از بین ببرند. این «گلزار» محل دفن میترا و ماندانا مجاوریان است که پیش از اعدام در دیماه ۱۳۶۰مورد تجاوز جانیان قرار گرفتند. پدر «میترا» برایم تعریف کرد که پاسداری با دو جعبه شیرینی به خانه‌ی آن‌ها مراجعه کرد.
از راست ماندانا و میترا مجاوریان
این‌جا محل دفن سیما مطلبی است که پیش از اعدام مورد تجاوز جانیان قرارگرفته بود. پدرش برای یکی از دوستانم تعریف کرده بود هنگامی که کالبدش را برای شست و شو بردند، مشاهده کردند که با خودکار کف پایش نوشته بود که به وی تجاوز کرده‌اند.
سیما مطلبی
«آزادی، نام گمشده‌ی خویش را
در پیچ و خم ناپیدای کوچه‌های این دشت عشق
از استخوان‌های پوسیده‌ی ما می‌پرسد»
گلزار خاوران مشهد در سال‌های گذشته
«استخوان ساقه می‌شود
و هر ساقه برگ دل ماست»
این اولین تلاش جانیان نیست، چند سال پیش، بیشرمان قصد داشتند این محل را توالت عمومی بکنند که با تحصن مادران و خانواده‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند.
گورهای بی‌نام و نشان گلزار خاوران مشهد
«آن‌جا، آن‌جا که زنی
به شکل مادر همه‌ی پروازها
مهربانی گمشده‌اش را
در میان فراموشی خاک‌ها می‌جوید
آری، آن‌جا
که هیاهوی رویا و خیال و عطر و اشک و بی‌تابی‌ست
گور کسی‌ست
که چشم‌هایش چراغ همه‌ی کوچه‌ها
گام‌هایش، تصویر همه‌ی رفتن‌ها
و تفنگش، عصای دوره گرد آزادی بود»
«به جستجوی گور که هستی
ماه و زیبایی بی‌مکان می‌میرند»
آیا در پس نی-نی مادران چشم‌به‌راه
خورشید را با جامه‌ی تیره سوگ نگریسته‌ای
آن‌سوی عطر سیب را تفسیر کرده‌ای»
مشهد امروز در تیول رئیسی و همراهان جنایتکار اوست. تیم رئیسی در «آستان قدس» و خراسان را جانیان تشکیل داده‌اند. قائم مقام او، سید مرتضی بختیاری (۳) یکی از جنایتکاران علیه بشریت است. دیگری سیدصولت مرتضوی، (۴) شهردار مشهد است اما در بحبوحه‌‌ی زلزله‌ی مشهد وی این شهر را رها کرده، به تهران سفر می‌کند و به عنوان نماینده‌ی رئیسی، نامزدی او را اعلام می‌کند. این دو جزو کسانی هستند که از سوی اتحادیه اروپا به خاطر نقض گسترده و شدید حقوق بشر تحریم شده‌اند.
«وقت باران نیست
روزگار آینه و چشمه نیست
هنگامه‌ی ستیزه دیو است و باغ کوکب‌ها
گاه رزم آخرین پاییز است و شاهراه بهار
امروز هر بوسه باید،آتشفشانی باشد
و هر مردمک رعنایی، گلوله‌ی خوش‌‌آوایی»
ایرج مصداقی
۱۸ فروردین ۱۳۹۶
زیرنویس:
۱- شعرهای این نوشته تماماً سروده‌های زندان زنده‌یاد نصیر نصیری است. مسعود رجوی در اقدامی خائنانه او را تحویل رژیم خمینی داد. در مقاله‌‌های زیر گوشه‌هایی از زندگی و شعر او را شرح‌داده‌ام:
http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-83151.html
۲- در مورد سوابق رئیسی و «ضامن آهو» در مقاله‌ی زیر توضیح داده‌‌ام.
۳- بختیاری در سال ۱۳۶۰ معاون اداری و مالی دادسرای انقلاب تربت حیدریه، در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ جانشین دادستان انقلاب کاشمر، در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ دادستان انقلاب بیرجند، قائن و نهبندان و در ‌سال‌های ۱۳۷۰ و ۱۳۷۱ معاون دادستان انقلال مشهد و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ دادستان عمومی و انقلاب و ویژه روحانیت حوزه مشهد، و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ قائم مقام دادگستری استان خراسان و نمایندگی «ستاد اجرایی فرمان امام» و در همان حال به علت انحلال دادسرا و دادستانی به جای دادستان خراسان و در سال ۱۳۷۶ مدیرکل دادگستری استان فارس و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ جایگزین لاجوردی در سازمان زندان‌ها بوده است. وی همچنین از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ مدیرکل دادگستری استان خراسان رضوی بوده است. در کارنامه‌ی بختیاری استانداری اصفهان در دولت اول احمدی‌نژاد و وزارت دادگستری در دوران ریاست جمهوری وی پس از کودتای انتخاباتی۱۳۸۸ وجود دارد.
وی از سال ۱۳۹۲ معاونت سیاسی امنیتی رئیسی در دادستانی کل کشور را به عهده داشته و پس از کناره‌گیری رئیسی از دادستانی کل کشور در اردیبهشت ۱۳۹۵ ابتدا به دادگاه ویژه روحانیت که دادستانی آن به عهده رئیسی بود نقل مکان یافت و سپس به قائم مقامی او در «آستان قدس» منصوب شد.
۴- سیدصولت مرتضوی اهل فارسان چهارمحال و بختیاری است و نخستین مسئولیت وی به عنوان کارمند فرمانداری فارسان، بخشدار مرکزی فارسان بوده است. پس از مدتی فرماندار لردگان، از شهرستان‌های همین استان می‌شود. او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۶ از فرمانداری لردگان به فرمانداری بیرجند که در آن زمان هنوز مرکز استان نبود، می‌رود. مرتضوی خیلی زود و با حاشیه فراوان از بیرجند خداحافظی کرد. او به قوه قضائیه رفت و به سمت مدیر کل امور اداری سازمان زندان‌ها منصوب شد. سیدصولت بعداً به عضویت جمعیت ایثارگران درآمد و مدیرمسئولی حمایت، روزنامه قوه قضائیه را عهده‌دار شد. در آستانه انتخابات ۸۴ به بیرجند که حالا مرکز استان خراسان جنوبی شده بود، بازگشت و ریاست ستاد محمود احمدی‌نژاد را عهده‌دار شد. دیری نپایید که به عنوان دومین استاندار خراسان جنوبی منصوب شد. مرتضوی در دولت دهم به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور گمارده شد.