۱۳۹۶ شهریور ۲۶, یکشنبه

سالانه حدود 40 تن فیروزه از معدن فیروزه نیشابور استخراج می شود. وسعت این معدن 40 هزار کیلومتر مربع است



بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در یک بازی نزدیک و دیدنی تیم ملی فرانسه قهرمان لیگ جهانی 2017 و دارنده عنوان قهرمانی اروپا را با نتیجه 3 بر 2 شکست داد

 بازیکنان تیم ملی والیبال ایران در یک بازی نزدیک و دیدنی تیم ملی فرانسه قهرمان لیگ جهانی 2017 و دارنده عنوان قهرمانی اروپا را با نتیجه 3 بر 2 شکست داده و با کسب 9 امتیاز پیش از برگزاری دیدار برزیل و ژاپن در رده دوم قرار گرفتند.

  پیش از آغاز این دیدار عنوان سومی شان در این رقابت ها قطعی شده بود، هرآنچه که در توان داشتند برابر قهرمان لیگ جهانی 2017 به نمایش گذاشته و این تیم را با نتیجه 3 بر 2 شکست دادند و بعد از ایتالیا در رده دوم قرار گرفتند.
اگر در مسابقه آخر، برزیل از ژاپن شکست بخورد ایران نقره می گیرد و در غیر این صورت بلند قامتان ایران در رده سوم قرار خواهند گرفت و نخستین عنوان جهانی خود را با کسب مدال برنز این رقابت ها رقم خواهند زد.
ایران گیم های اول،دوم و پنجم را به ترتیب با نتایج 38 بر 36 ، 25 بر 23 و 15 بر 11 برد. 
ملی پوشان فرانسوی نیز گیم های سوم و چهارم را با نتایج 25 بر 22 و 27 بر 25 به سود خود به پایان بردند اما با این نتایج نتوانستند از شکست برابر ایران بگریزند.
تیم ملی والیبال ایران، برای سومین بار در رقابت های جام قهرمانان شرکت کرده و نخستین مدال خود را امروز(یکشنبه) درهفتمین دوره این رقابت ها کسب کرد.
ملی پوشان کشورمان گیم(ست) نخست را درحالی با نتیجه 38 بر 36 به سود خود تمام کردند، که درجریان این گیم ازفرانسوی ها با 5 تا 6 امتیاز اختلاف عقب بودند اما با تمرکز و اتخاد تاکتیک مناسب، ضمن تساوی با آنان در ادامه ماراتن این گیم را سرانجام با نتیجه 38 بر 36 به برتری رساندند.

اجرای حکم اعدام سه متهم در ملأعام/ اعدام یک زندانی در زندان شیروان

طی هفته جاری حکم اعدام دستکم سه تن در شهرهای سلماس، اسلام‌آباد غرب و عنبرآباد در ملأعام اجرا شد؛ همچنین یک زندانی در زندان شیروان به طناب دار آویخته شد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، صبح گذشته پنج‌شنبه ۲۳ شهریورماه، یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در میدان توحید (فلکه شهرداری) شهر سلماس (آذربایجان غربی) به دار آویخته شد.
این زندانی سال ۱۳۹۴ به دلیل اختلاف مالی و مصرف ماده محرک شیشه مرتکب قتل مادر و خواهر خود شده بود.
زندانی مزبور پس از آنکه برادر و پدربزرگش به عنوان اولیای دم حاضر به دادن رضایت نشدند اعدام شد.
هویت فرد اعدام‌شده «داوود حاجی‌زاده» اعلام شده است.
در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ماه نیز یک زندانی در ملأ عام در شهر عنبرآباد اعدام شد. هویت فرد اعدام شده «ر. خ» عنوان شده است که به اتهام قتل یکی از سرمایه گذاران منطقه به اعدام محکوم شده بود.
دادستان عنبرآباد در تشریح جزئیات این خبر گفت: «مقتول (کرامت دهدشتی) شامگاه هشتم آبان سال ۹۴ توسط آدم ربایان به سرکردگی (ر.خ) در باغ کشاورزی خود در شهر دوساری ربوده شد و با توجه به مقاومت مقتول مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفت که بر اثر شدت جراحات جان باخت.»
در همان روز، یک زندانی ۲۷ ساله که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در اسلام آباد غرب و در ملأ عام اعدام شد.
این زندانی متهم بود اردیبهشت ماه سال جاری به‌سوی یک مادر و دختر شلیک کرده و موجب مرگ دختر ۲۷ ساله و مجروح شدن مادر ۴۰ ساله‌اش شده است. در گزارش‌های رسمی ذکر شده که فرد اعدامی خواستگار مقتول بوده که به علت مخالفت‌های دختر و خانواده‌اش تصمیم به قتل وی گرفته است.
عکس‌هایی که یک وبسایت محلی به نام اسلام آباد خبر از صحنه اعدام این زندانی منتشر کرده است، نشان می‌دهد کودکان نیز در صحنه اعدام حضور داشتند.
از سویی دیگر، صبح روز یکشنبه ۵ شهریور ماه حکم اعدام یک زندانی در زندان شیروان به اجرا درآمد. این زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، «فرج حمدالهی» نام داشت.
یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «فرج ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۱ در هواداری از پسرخاله‌اش وارد یک دعوا شد و در این دعوا یک نفر را هل می‌دهد که سرش به جدول کنار خیابان می‌خورد و فوت می‌کند. او بارها گفته بود که عمداً این کار را نکرده است ولی برایش قتل عمد زدند و حکم اعدام صادر کردند. او اوستای کاشی کار و اهل شهر شوقان بود.»
گفتنی است، زندان شیروان حدود ۷۵۰ زندانی را در خود جای داده که در شرایط ناگواری در این زندان نگهداری می‌شوند.

نامه رضا اکبری منفرد از زندان رجایی شهر؛ قصد تلافی جویی و انتقامگیری از ما را دارند

نامه رضا اکبری منفرد از زندان رجایی شهر؛ قصد تلافی جویی و انتقامگیری از ما را دارند

خبرگزاری هرانا – رضا اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که اخیرا با مشارکت در اعتصاب دسته جمعی زندانیان در اعتراض به شرایط غیرانسانی زندان پس از حدود ۴۰ روز به اعتصاب غذای خود پایان داده است، با نگارش نامه ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از افزایش فشارها بر خود و سایر زندانیانی که بخصوص در این دوره اعتراض مشارکت داشته اند سخن گفته است. او در این نامه منع ملاقات، محدودیت ارتباطات، محدود کردن دسترسی به مواد غذایی، محروم کردن زندانیان از دسترسی به خدمات پزشکی و کاهش غیرمعمول هواخوری زندان را نمونه هایی از این افزایش فشار ها بر شمرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا اکبری منفرد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در حال تحمل محکومیت پنج سال و نیمه خود در شرایط تبعید است با نگارش نامه ای خطاب به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران گفته است زندانیان معترض این زندان به اعتصاب غذای اعتراضی خود پایان داده اند با اینحال مسئولان زندان به شکل های مختلف به دنبال انتقامجویی و افزایش فشار بر آنان هستند.

متن کامل رضا اکبری منفرد را به نقل از هرانا بخوانید؛

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، احتراماً؛
اینجانب رضا اکبری منفرد که در اعتصاب غذای اخیر (زندان گوهردشت) و در اعتراض به شرایط به غایت غیر‌انسانی شرکت کرده بودم، حال به قصد تلافی جویی و انتقام کارگزاران سازمان زندان ها و به صورت خاص مدیر کل سازمان زندان ها (… محبی) تحت شدید ترین فشارهای روحی و جسمی قرار گرفته‌ام. (البته این فشارها بر سایر هم‌بندیان هم وارد می‌شود.)
از جمله اینکه قریب به دو ماه است که از ملاقات حضوری محروم شده‌ام، اجازه ملاقات با خواهرم (مریم اکبری منفرد) که او هم در زندان است را نمی‌‌دهند، پرسنل بهداری را از هرگونه رسیدگی به اعتصابیون منع کرده‌اند. حتی به نگهبانان ابلاغ شده که هیچ رسیدگی به ما نکنند؛ به طوری که حتی مانع رفتن ما به بهداری زندان می‌شوند.
با وجودی که ۴۰ روز در اعتصاب غذا بوده‌ام ولی حال از امکان دسترسی به هر ماده غذایی (گوشت،لبنیات،میوه، سبزی…) محروم گشته‌ایم و فروشگاه زندان هم رسماً از هر گونه فروش به ما منع شده است.
هواخوری را به حدود ۲ یا ۳ ساعت در روز تقلیل داده‌اند و ۲۰ ساعت باید به در و دیوار زندان نگاه کنیم. بدون هیچ امکان رسانه ای تلوزیون، رادیو و حتی کتاب…
اینجانب در حالی که شصت و چهارمین سال عمرم را می‌گذرانم به دلیل ۴۰ روز اعتصاب غذا، به شدت دچار ضعف و مشکلات گوارشی ، تنفسی و مفصلی شده‌ام. حتی از تهیه کمترین ماده مغزی هم محرومم و با تاکید و بخشنامه صریح مدیرکل سازمان زندان‌ها (… محبی) با وساطت رییس زندان گوهردشت(مردانی-محمد) ما را تا مرگ تدریجی و سوء تغذیه و … تحت فشار قرار داده‌اند و هیچ امکان خبررسانی (تلفن و…) هم در اختیار نداریم.
لذا از شما و کلیه مجامع حقوق بشری خواستار پیگیری این سند هستم، چون ما همگی در زندان گوهردشت کرج با این محرومیت ها و تعدیات از سوی سازمان زندان ها و شخص(محبی) مواجه هستیم و این چه بسا به یک فاجعه در زندان بیانجامد و مسولیت آن تماماً متوجه کارگزاران حکومتی و سازمان زندان‌هاست.
رضا اکبری منفرد

اطلاعات تکمیلی:

رضا اکبری منفرد از سال ۹۱ در زندان است. خواهر او مریم اکبری منفرد نیز در زندان اوین نگهداری می شود. وی سابقه بازداشت در دهه ۶۰ را نیز دارد و ۴ تن از اعضای خانواده ی وی به نامهای علیرضا ۲۰ساله، غلامرضا ۲۶ساله در سالهای ۶۰ و ۶۴ و هم چنین رقیه ۳۰ساله و عبدالرضا ۲۳ساله در قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ اعدام شدند.
آقای اکبری منفرد به اتهام هوادارای از سازمان مجاهدین خلق به تحمل ۵ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. او در مردادماه ۹۳ به همراه ۶ زندانی دیگر از زندان اوین به رجایی شهر کرج تبعید شد.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی، خواستار رسیدگی فوری پزشکی به این زندانی سیاسی شده‌است.

عفو بین‌الملل: رضا شهابی فورا به مراقب‌های پزشکی تخصصی نیاز دارد

۲۶/شهریور/۱۳۹۶
سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی، خواستار رسیدگی فوری پزشکی به این زندانی سیاسی شده‌است.
سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ شهریور ماه در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته با اشاره به بازگرداندن اجباری آقای شهابی به زندان در ماه گذشته و اعتصاب غذای او، می‌گوید این کنشگر صنفی، ۳۸ روز است که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.
به گفته عفو بین‌الملل وضعیت تندرستی آقای شهابی وخیم است و او فورا به مراقبت‌های پزشکی تخصصی نیاز دارد.
عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران در اعتراض به زندانی‌شدن دوباره دست به اعتصاب غذا زده‌است. بر پایه گزارش‌ها رضا شهابی -در کنار شماری دیگر از زندانیان سیاسی و عقیدتی- از جمله کسانی هستند که به‌خاطر اعتصاب غذا با «تهدید» مقام‌های زندان نیز روبه‌رو شده‌اند.
آقای شهابی، ۴۴ ساله، از جمله موسسان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، در سال ۱۳۸۹ بازداشت شد. او ۱۹ ماه را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند و از سوی دادگاه انقلاب به شـش سال زندان و نیز محرومیت از فعالیت‌های سندیکایی، محکوم شد.
اتهام‌های واردشده به آقای شهابی «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» را در بر می‌گرفت.
با این حال سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، بازداشت و حبس رضا شهابی و دیگر کنگشران صنفی و حقوق کارگران را در راستای «تهديد و فشار بر سنديکاهای کارگری مستقل» توصیف کرده‌اند. در سال‌های گذشته در موارد مختلفی فعالان کارگری با توسل به اتهام‌های امنیتی بازداشت و روانه زندان شده‌اند.
رضا شهابی در پی عمل جراحی گردن و کمر، به مرخصی خارج از زندان فرستاده شده بود، اما در میانه مرداد ماه، و در حالی‌که «وعده داده شده بود آزاد خواهد شد» دوباره زندانی شد. ←​بیشتر بخوانید
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه پیش از این خبر داده بود که محکومیت او، با در نظر گرفتن مرخصی استعلاجی، در سال ۹۴ پایان یافته است و مسئولان قضایی نیز این موضوع را به صورت «شفاهی» اعلام کرده‌اند.
دبیرکل کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا در نامه‌ای به رئیس جمهوری ایران، خواستار آزادی فوری رضا شهابی شده‌است.
کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری نیز در بهمن سال گذشته در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، از اقدامات مقام‌های قضایی و امنیتی ایران در تحت فشار قرار دادن آقای شهابی برای بازگرداندن دوباره او به زندان ابراز نگرانی کرده بود.

سحر محمدی: روایت ما خانواده های جان باختگان دهه اول انقلاب ۵۷