این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۲۸ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.
کارگران کارگاه آسادیس (پیمانکار شرکت سیمان عمران آریا واقع در اندیمشک) در ۲۳ ماه گذشته تنها دو میلیون تومان حقوق گرفته‌اند

گرامیداشت خاطره قربانیان کشتار ۶۷ در خاوران

جمعی از خانواده‌های قربانیان قتل عام‌ ۶۷ به سنت سال‌های گذشته در آستانه نوروز به گورستان خاوران رفتند و یاد کشتار زندانیان سیاسی در سال های دهه ۱۳۶۰ را گرامی داشتند.

تجمع کارگران شهرداری فسا در اعتراض به تعویق مزدها

گروهی از کارگران شهرداری فسا دوشنبه ۲۸ اسفند در اعتراض به تعویق پرداخت مزد خود مقابل شهرداری فسا تجمع کردند.
۲۸ اسفند- شهرداری منطقه ۹ تهران

تجمع کارگران شهرداری منطقه ۹ تهران در اعتراض به تعویق مزدها

گروهی از کارگران فضای سبز شهرداری منطقه ۹ تهران در اعتراض به تعویق مطالباتشان دوشنبه ۲۸ اسفند دست از کار کشیدند و در ساختمان شهرداری منطقه ۹ تجمع کردند.

تجمع اعتراضی دستفروشان شاهین‌شهر در شهرداری

گروهی از دستفروشان شهرداری شاهین‌شهر اصفهان دوشنبه ۲۸ اسفند برای اعتراض به سیاست سرکوبگرانه شهرداری نسبت به دستفروشان به شهرداری این شهر رفتند.

حمله ماموران به دستفروشان خیابان سعدی تهران

در تداوم درگیری ماموران شهرداری‌ها با دستفروشان، دوشنبه ۲۸ اسفند ماموران سد معبر با دستفروشان خیابان سعدی تهران درگیر شدند.

اعتصاب کارگران پالایشگاه ستاره جنوب

کارگران پالایشگاه نفت و گاز ستاره جنوب که از طریق شرکت پیمانکاری یوتاتک در پالایشگاه واقع در بندرعباس کار می‌کنند دوشنبه ۲۸ اسفند در اعتراض به تعویق مزدها اعتصاب کردند.
کارگران یوتاتک هنوز دستمزد بهمن ۹۶ را دریافت نکرده‌اند. در گزارشی درباره این اعتصاب آمده است کارفرمای یوتاتک پیش از این کارگرانی را که به شرایط کار و تعویق مزدها اعتراض داشتند به اخراج و گنجاندن نام آن‌ها در فهرست سیاه کاریابی‌ها تهدید کرده بود.
۲۸ اسفند- اعتصاب در فاز ۱۲ پارس جنوبی

اعتصاب کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی

کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و حق سنوات دوشنبه ۲۸ اسفند دست به اعتصاب زدند. این کارگران موقت هستند و از طریق شرکت‌های پیمانکاری در فاز ۱۲ پارس جنوبی کار می‌کنند.

کارگران حراست شرکت ملی حفاری در کیش دو ماه حقوق نگرفته‌اند

کارگران حراست شرکت ملی حفاری ایران شعبه کیش دو ماه است دستمزد نگرفته‌اند. کارگران در پیامی به کانال نیروهای پیمانکاری وزارت نفت و گاز و پتروشیمی نوشته‌اند پیمانکار در پاسخ اعتراضات آنان کارفرمای اصلی یعنی وزارت نفت را عامل تاخیر در پرداخت مزد کارگران اعلام کرده است.

کارگران و فرودستان مناطق زلزله‌زده هنوز چادرنشین‌اند

نهادهای مسئول موفق نشده‌اند برای زلزله‌زدگان شهر ازگله مسکن مناسبی تهیه کنند. گروهی از زلزله‌زدگان در بیانیه‌ای اعتراضی یادآوری کرده‌اند که اکثر چادرنشینان کنونی مناطق زلزله‌زده به طبقه کارگر و فرودستان جامعه تعلق دارند.
۲۱ آبان زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند. مرکز این زلزله در حوالی ازگله قرار داشت.
زلزله‌زدگان ازگله در بیانیه اعتراضی‌شان نوشته‌اند:
«متاسفانه در مناطق زلزله‌زده بعد از گذشت پنج ماه هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات مستاجران و کمک به این قشر آسیب‌پذیر جامعه در این مناطق در نظر نگرفته نشده، به خصوص مستاجرینی که خانه محل اسکان آنان تعمیری نوع ۱و ۲و ۳ هستند. اکثر این افراد، از طبقه کارگر و فرودست جامعه هستند و بیشتر آنان بعد از وقوع زلزله کار خود را از دست داده‌اند. در این وضعیت بعضی از صاحبخانه‌ها بعد از پنج ماه از وقوع زلزله، هیچ اقدامی برای تعمیر کردن خانه‌ها انجام نداده‌اند و مستاجران هنوز در چادر و کانکس زندگی می‌کنند در انتظار آینده‌ای مبهم و ناامید‌کننده.»

حداقل دستمزد سال۹۷

اعضای شورای عالی کار شامل نمایندگان دولت بزرگترین کارفرمای ایران، نمایندگان کارفرمایان بخش خصوصی و نمایندگان تشکل‌های اسلامی کار مورد تائید دولت به روال سال‌های گذشته آخرین روزهای کاری خود در سال جاری را به جلسات تعیین حداقل دستمزد سال آینده اختصاص دادند.
حدود ۱۰ تشکل‌ مستقل کارگری ایران چند هفته پیش حداقل مزد سال ۹۷ را بر پایه داده‌های رسمی مرکز آمار و بانک مرکزی محاسبه و در بیانیه‌های مشترکی اعلام کردند اگر قرار است حداقل دستمزد سال ۹۷ زندگی یک خانواده کارگری را تامین کند نباید از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.
اخبار رسانه‌ها درباره نتیجه جلسات شورای عالی کار حاکی از آن است که «اعضای کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار با افزایش ۱۹. ۸ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۷ به طور کلی توافق کرده‌اند اما این توافق هنوز مصوب نشده است.»
در جریان مباحث شورای عالی کار بحث حداقل دستمزد در تلویزیون دولتی ایران هم مطرح شد. اسماعیل ظریفی‌آزاد معاون وزارت کار در یکی از میزگردهای تلویزیون دولتی گفت سهم مزد در ایران ۵ درصد هزینه تولید و پائین‌تر از تمام کشورهای جهان است.
چکیده سخنان مدیرکل وزارت کار:
سهم جبران خدمت (تمام هزینه‌های نیروی انسانی در عرصه تولید کالا و خدمات اعم از بیمه، دستمزد، هزینه‌های رفاهی و غیره) در هزینه تمام شده خدمات و کالا بر مبنای داده‌های مرکز آمار اندازه‌گیری می‌شود.
حداکثرش در آمریکاست که ۷۰ درصد است. در کشورهای توسعه یافته صنعتی از ۵۰ درصد به بالا، کشورهای همردیف ایران ۲۰ تا ۲۵ درصد و ایران در قعر جدول همه کشورهای دنیاست با ۵ درصد.
Video Player
00:00
02:03

پروین محمدی: دیگر نمی‌گذاریم این وضع را ادامه دهید

پروین محمدی فعال کارگری و نماینده سابق کارگران صنایع فلزی ایران ۲۷ اسفند در یادداشتی به نحوه تعیین و میزان حداقل دستمزد اعتراض کرد و نوشت:
«نتیجه مذاکرات طولانی شما در نمایش مضحک تعیین مزد برای ما تنها مرگ به ارمغان می‌آورد.ساعت‌ها پشت درب‌های بسته با هم بحث می‌کنند که چطور رقمی را اعلام کنید که باز یک سال دیگر در فقر و بدبختی و ناتوانی خانواده‌های ما کارگران را نگه دارند.لحظه به لحظه نمایش را پوشش خبری  می دهند، تا ۴ صبح بیدار می‌مانند و جلسه پشت جلسه که ما تصور کنیم اولا نمایندگان واقعی کارگران در حال چانه زنی با ابرکارفرمایان هستند و بعد بپذیریم دولت در این دعوا برای تعیین مزد نقش میانجی‌گری ما بین کارگران و کارفرمایان را بازی میکند.
درصورتی که دولت نماینده ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری در کشور است و خودش ابر کارفرمای ایران است.
نماینده کارفرمایان حاضر در جلسه که نمایندگی بیست درصد سرمایه‌گذاری در کشور را به عهده دارد نوچه‌ی کارفرمای بزرگ (دولت) است.
می‌ماند نمایندگان به اصطلاح کارگری که همگی منتخبین دولت هستند و بدون اجازه آن حق ورود به جلسه شورای عالی کار را ندارند.
ما کارگران فعلا تا اجرای بند دوم ماده ۴۱ قانون کار نیاز به چانه زنی نداریم.
باید دستمزد سال بعد را طبق هزینه سبد معیشت خانوار تعیین شده بپردازند.
اصطلاح چانه زنی برای کشوری است که می‌خواهد بیشتر از حداقل هزینه سبد معیشت به کارگرانش بدهد نه اینجا که به قول آقای ظریفی آزاد (یکی از مدیران کل وزارت کار) در چند شب گذشته از صدا و سیما پخش شد، عنوان کردند که پایین ترین دستمزد را درسطح جهان داریم.
به یمن رسانه‌ها و فضای مجازی دیگر نمی‌توانند کتمان کنند که پایین‌ترین سطح دستمزد را داریم، نمی‌توانند پنهان کنند که سهم دستمزد کارگر در قیمت تمام شده‌ی کالا کمتر از ۵ درصد است درصورتی که درپیشرفته‌ترین کشورهای سرمایه‌داری این سهم به ۷۰ درصد میرسد.
سال‌ها نمایشی را برگزار کردید که با افزایش دستمزد کارگران، کارفرمایان درب‌های شرکت‌ها را می‌بندند.
اما دیدیم که با تعیین کمترین دستمزد هم هر سال تعداد بیشتری از کارخانجات تعطیل شد.
دستمزد ما کارگران بهانه بود.
سالها عنوان کردید با افزایش دستمزد تورم بالا می‌رود.
اما باز شاهد بودیم که تورم بالا رفت و سفره‌های ما خالی‌تر شد.
دستمزد ما کارگران بهانه بود.
اکنون با بالا رفتن اطلاعات عمومی درمی‌یابیم که سال ۵۸ به یمن پیروزی انقلاب دستمزد کارگران از ۶۳۰ تومان به ۱۷۰۱تومان تغییر کرد یعنی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت ولی نه درب کارخانه‌ای بسته شد و نه تورمی بالا رفت.
آقایان شورای عالی کار ۴۰ سال خوردید و چپاول کردید و فقر و تنگدستی و خودکشی و بیکاری و کلیه فروشی و کارتن خوابی و… را به خانه‌ها و زندگی کارگران هدیه کردید.
چه فرزندان جوانی که جلوی چشمانمان پرپر شدند از مریضی و سوتغذیه و آرزوهای برباد رفته و…
چه شرم‌ساری‌هایی که هر ماهه با این سطح دستمزد در بین عزیزان‌مان کشیدیم.
نسلی را نابود کردید و دست بردار نیستید.
چطور خجالت نمی‌کشید که هزینه سبد خانوار را محاسبه می‌کنید و منتشر می‌کنید.
سبدی که کمترین و حداقل‌ترین سبد برای زنده ماندن در این جهنمی است که درست کرده‌اید.
باز می‌روید در اتاق‌های دربسته ساعت‌ها وقت می‌گذارید که از این حداقل مرگ هم بزنید و کمترش کنید؟!!!
شرمتان باد. دیگر نمی‌توانید این چرخه را ادامه دهید، نمی‌گذاریم.
تا حق خود نگیریم از پای نمی‌نشینیم.»

اعتراض کارکنان خدمات تعمیر هواپیمایی به تعویق حقوق و عدم امنیت شغلی

کارکنان خدمات تعمیر و نگهداری هواپیمایی (ارس تک) شرکت هواپیمایی ملی ایران در نامه‌ای خطاب به فرزانه شرفبافی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل هما به تعویق سه ماه حقوق، عدم پرداخت عیدی و حق سنوات و نبود امنیت شغلی اعتراض کردند.
آن‌ها در نامه نوشته‌اند تعویق مطالبات و نداشتن امنیت شغلی تاثیر نامساعدی بر کار و زندگی خانوادگی آن‌ها برجای گذاشته و آن‌ها را دچار صدمات روانی کرده است.
در بخشی از نامه آمده است:
«از آنجایی که کارکنان پوش بک وهدست که بخش قابل توجهی از کار پر ریسک و فوق حساس پوش بک هواپیما را که فرآیندی بسیار تخصصی است و نیاز دارد به آموزش حرفه‌ای در حین کار (تا حدودی این تخصص بصورت منحصر بفرد می‌باشد) به طور شبانه روزی عهده‌دار بوده از کمتر امنیت شغلی و آینده روشنی برخوردار نیستند و حقوق دریافتی آنان زیر خط فقر می‌باشد لذا علی رغم درجه بالای تخصص حرفه پوش بک و هدست، به دلیل سطح پایین حقوق دریافتی، پرسنل شرکت به دنبال استعفا، ترک کار و یافتن شغل دیگر جهت امرار معاش می‌باشند که این امر برای شرکت ایران ایر جایی بس سوال می‌باشد که جایگاه پرسنل شرکت در زنجیره ارزش خط هوایی ایران ایر کجاست؟»
۲۸ اسفند – کارگران فولاد اهواز

ادامه اعتصاب کارگران فولاد اهواز

کارگران فولاد اهواز دوشنبه ۲۸ اسفند به اعتصاب و تجمع مقابل استانداری ادامه دادند. طبق وعده مدیریت کارخانه و استاندار خوزستان قرار بود یکشنبه ۲۷ اسفند یک ماه از حقوق معوقه کارگران به حساب آن‌ها واریز شود. کارفرما در اقدامی پیشگیرانه، کارخانه را تا ۱۴ فرودین ۹۷ تعطیل اعلام کرده است.

اعتصاب کارگران نی‌بر نیشکر هفت‌تپه

کارگران نی‌بر نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و پاداش خود دوشنبه ۲۸ اسفند اعتصاب کردند و دروازه‌های ورودی نیشکر به کارخانه را بستند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، این اعتصاب با شرکت کارگران رسمی انجام شده است.

کارگران حراست شرکت آسادیس طی ۲۳ ماه تنها ۲ میلیون تومان حقوق گرفته‌اند

کارگران کارگاه آسادیس (پیمانکار شرکت سیمان عمران آریا واقع در اندیمشک) در ۲۳ ماه گذشته تنها دو میلیون تومان حقوق گرفته‌اند.
کارگران حراست شرکت آسادیس در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته‌اند آن‌ها همه قراردادی هستند و مسئولان کارگاه و کارخانه سیمان آریا کارگران را به یکدیگر پاس می‌دهند و آن‌ها در اثر فشار اقتصادی به بن‌بست رسیده‌اند.
کارگران نوشته‌اند: «دیگه کشیده به جایی که جز خودکشی راهی نداریم. خواهشمندم در کانال بذارید شاید مسئولین شرمشون بیاد.»

اعتصاب کارگران ریسندگی خاور رشت

کارگران ریسندگی خاور یکشنبه ۲۷ اسفند در اعتراض به تعویق مزد و حق بیمه و عدم امنیت شغلی دست به اعتصاب زدند.
کارگران ریسندگی خاور در استان گیلان با قرارداد سفید کار می‌کنند. دستمزد بهمن و اسفند کارگران و حق‌بیمه‌ آن‌ها نیز پرداخت نشده است.
این کارخانه ۲۲۵ کارگر دارد که ۲۹ تن زن هستند. کارگران گفته‌اند تا رسیدن به مطالباتشان به اعتصاب ادامه می‌دهند. صدا و سیما به نقل از یک مسئول اداره کار منطقه نوشت مزد بهمن ماه کارگران دوشنبه پرداخت خواهد شد.

تجمع کشاورزان چند روستای دشت جیرفت در اعتراض به کم‌آبی

جمعی از مردم جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و رودبار در اعتراض به بی‌آبی و انتقال آب هلیل‌رود جازموریان به شمال کرمان تجمع اعتراضی برپا کردند.
دشت جیرفت با کم‌آبی بی‌سلبقه روبروست. آب شرب این روستاها  از بیست روز پیش قطع شده است.
یحیی کمالی‌پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس چندی پیش نسبت به بروز فجایع غیرقابل جبران زیست‌محیطی در دشت جیرفت هشدار داده بود.
کمالی‌پور در انتقاد به سیاست‌های وزارت نیرو گفته بود کشاورزان منطقه پیش از بستن سد بر روی هلیل‌رود باعث شده کشاورزان منطقه بجای استفاده از حق‌آبه خود برای تامین آب کشاورزی به حفر چاه‌های غیرمجاز روی بیاورند.
اما مدیریت شرکت منابع آب ایران در واکنش به نطق ۱۹ اسفند کمالی‌پور، حفر چاه‌های غیرمجاز را نتیجه سیاست‌های نادرست دولت‌های «گذشته» اعلام کرده بود.

بیشتر بخوانید: