۱۳۹۷ تیر ۶, چهارشنبه

کيان کاتوزيان(سيد جوادی)!چه بسر انقلاب آمد؟ و چگونه(۳

به وجدان بيدار، دکتر علی اصغر سيد جوادی و همسرشان

مطبوعات ، مستقل ، آزاد و دموکرات

علی اصغر صدر حاج سید جوادی، نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی درگذشت


علی اصغر صدر حاج سید جوادی
علی اصغر صدر حاج سید جوادی، نویسنده و روزنامه نگار ایرانی در سن ۹۴ سالگی در پاریس در گذشت.
عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و از دوستان نزدیک آقای حاج سید جوادی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که آقای حاج سید جوادی در ماه‌های گذشته به شدت بیمار بود و یک ماه اخیر را در بیمارستانی در پاریس گذراند و علیرغم عمل جراحیِ چند روز پیش، بهبود پیدا نکرد و نهایتا صبح روز سه شنبه، ۲۶ ژوئن (پنج تیر) در گذشت.
علی اصغر حاج سید جوادی در سال ۱۳۰۳ در خانواده‌ای سرشناس در قزوین به دنیا آمد. جد پدری‌اش حسین مجتهد خیابانی (حاج سید جوادی) از روحانیون بنام قزوین بود.
او تحصیلاتش را در رشته حقوق دانشگاه تهران به پایان برد و در مقطعی هم در فرانسه ادامه تحصیل داد. با این حال در این رشته مشغول به کار نبود و حرفه اصلی‌اش نویسندگی و روزنامه‎نگاری بود.
علی اصغر صدر حاج سید جوادی
او ابتدا در روزنامه اطلاعات و سپس کیهان مشغول به کار شد و هر از گاهی هم در مجله نگین می‌نوشت اما به دلیل انتقاداتش از حکومت ممنوع‌القلم شد.
به گفته عبدالکریم لاهیجی او هیچگاه در قالب هیچ گروهی فعالیت سیاسی نکرد و فقط دوره‌ای در جوانی به جریان نیروی سوم به رهبری خلیل ملکی که منشعب از حزب توده بود، علاقه‌مند بود.
آقای حاج سید جوادی که از اعضای نخستین کانون نویسندگان ایران بود، در سال ۱۳۵۵ در نامه‌ای سرگشاده به شاه ایران به شدت از سیاست‌های شاه انتقاد کرد و نوشت که "صدای فرورویختن سقف حکومت را می‌شنوم".
علی اصغر حاج سید جوادی
در آستانه انقلاب ایران در روز ششم بهمن سال ۱۳۵۷ او در مقاله‌ای با عنوان "امام می‎آید" در نشریه‌ جنبش که متعلق به خودش بود، در تجلیل از آیت‌الله خمینی نوشت: "وقتی امام بیاید دیگر کسی دروغ نمی‌گوید. دیگر کسی به در خانه خود قفل نمی‌زند، دیگر کسی به باجگزاران باجی نمی‌دهد، مردم برادر هم می‌شوند و نان شادی‌شان را با یکدیگر به عدل و صداقت تقسیم می‌کنند.... باید امام بیاید تا حق به جای خودش بنشیند و باطل و خیانت و نفرت در روزگار نماند".
در مقاله‌ دیگری با عنوان "اگر شکوفه سیب به میوه رسد...؟" که در شماره روز ۲۶ بهمن ۱۳۵۷ (روزی که چهار افسر عالی‌رتبه ارتش به حکم صادق خلخالی تیرباران شدند) در روزنامه اطلاعات از این اعدام‌‌ها دفاع کرد و نوشت: "میکروب‌ها نابود نمی‌شوند. سمومات هوا و زمین که زمین و زمان را به کثافت و تعفن آلوده کرده‌اند از بین نمی‌روند از انقلاب باید همچو طفلی نوزاد حراست شود. و چگونه؟ محیط انقلاب همه میکروب‌ها و سمومات مولد فساد و ظلم باید بلافاصله و بدون کمترین درنگ نابود شوند."
آقای لاهیجی می‌گوید اینگونه مطالب تحت تاثیر شرایط "احساسی و عاطفی" آن زمان نوشته شد، اما "پس از انقلاب ایران به محض اینکه [آیت‌الله] خمینی گفت که دیگر هرگز روزنامه آیندگان نمی‌خواند و مطالبش مورد تایید او نیست، علی اصغر حاج سید جوادی دریافت که شکستن قلم و سرکوب آزادی بیان پایان نیافته و به صف مخالفان جمهوری اسلامی پیوست."
پس از انقلاب آقای حاج سید جوادی به دعوت محمود طالقانی که آیت‌الله خمینی او را مامور پیگیری امور شوراها کرده بود، در کنار کسانی چون طاهر احمدزاده، حبیب الله پیمان و محمد مجتهد شبستری قرار شد طرحی جامع درباره شوراها تهیه کنند.
حاج سید جوادی
Image captionجلسه کمیته اجرایی دفاع از آزادی و حقوق بشر. به ریاست مهدی بازرگان (نفر دوم از چپ) علی اصغر سید جوادی در سمت چپ و احمد سید جوادی در سمت راست آقای بازرگان نشسته‌اند
در اردیبهشت ۱۳۵۸ آقای حاج سید جوادی که نایب رئیس کمیته اجرایی دفاع از آزادی و حقوق بشر به ریاست مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت بود، در مقاله‌ای با عنوان "صدای پای فاشیسم" در اعتراض به دستگیری فرزند محمود طالقانی و "شکستن حرمت" آقای طالقانی، خواهان جلوگیری از ادامه اینگونه بازداشت‎ها شد:
"اگر مسیر این حرکت در برخورد با عوامل بازدارنده به راهی منحرف شـود که انقلاب را سرانجام بـه دامـن ارتجاع داخلـی و بـار دیگـر بـه آغـوش ارتجـاع بین المللی بیندازد، هر انسانی باید به مسئولیت خویش عمل کند ولو این که انجام این رسالت به نابودی و ترور و تهمت و افترا منتهی شود."
مخالفت‌های آقای حاج سید جوادی با جمهوری اسلامی نهایتا در سال ۱۳۶۰ به اختفای او در ایران و سپس خروج مخفیانه به فرانسه انجامید.
او در تمام سال‌هایی که در فرانسه به سر برد به نویسندگی مشغول بود.
با آنکه برخی منابع از عضویت او در گروه‎های سیاسی گفته‌اند اما به گفته آقای لاهیجی او در هیج گروهی عضویت نداشت.
احمد صدر حاج سید جوادی برادر بزرگتر او حقوقدان و وکیل و از اعضای نخستین نهضت آزادی بود که در شواری انقلاب عضویت داشت و سپس وزیر کشور و وزیر دادگستری در دولت موقت شد.
حسن حاج سید جوادی برادر کوچکتر او که روزنامه نگار بود نیز هفته گذشته در تهران درگذشت.

فراخوان عمومی : سرنگونی آری، به دست مردم و برای حاکمیت مردم، نه توسط قدرت های خارجی



فراخوان عمومی : سرنگونی آری، به دست مردم و برای حاکمیت مردم، نه توسط قدرت های خارجی
دولت ترامپ با زیر پا گذاشتن “برجام” و تهدید ایران با راه اندازی “شدیدترین تحریم های تاریخ”، به همان منطق زورگویانه ای روی آورده است که دولت بوش در دوره تدارک اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ به کار گرفت
نتایج مرگبار سیاست جرج بوش در خاورمیانه ویران شده اکنون روشن تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد، اما مسأله این است که آیا دولت امریکا می خواهد یک بار دیگر همان طرح هولناک را، و این بار در ابعادی بزرگ تر، در مورد کشور ما، بیازماید؟ پاسخ این سؤال هرچه باشد، ما ایرانیان مخالف رژیم استبدادی و تاریک اندیش جمهوری اسلامی، ناگزیریم تصور روشنی از این موقعیت داشته باشیم:
به تجربه می دانیم که تاکنون تحریم اقتصادی هیچ کشوری به سرنگونی حکومت حاکم بر آن نیانجامیده ، ولی فلاکت و فساد و فروپاشی اقتصادی و اجتماعی عمیق و گسترده ای به بار آورده که قربانیان آن در غالب موارد ، کارگران و زحمتکشان، بی دفاع ترین ها و محروم ترین ها ، یعنی اکثریت قاطع جمعیت آن کشور بوده اند.
براندازی هر حکومتی، حتی زورگوترین و فاسدترین حکومت ها، اگر با خواست ، اراده و اقدام خودِ مردم یک کشور صورت نگیرد ، در بهترین حالت ، جز “درپی باد دویدن” و سوزاندن فرصت های تاریخی نتیجه ای نخواهد داشت؛ و معمولاً (همان طور که تجربه های پی در پی دو دهه اخیر در عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و یمن نشان می دهند) می تواند پی آمدهای خونبار وحشتناکی به بار بیاورد و حتی به موجودیت کشور پایان بدهد.
یک چیز از همین حالا به حد کافی روشن است: ائتلافی که ترامپ (یعنی یکی از فاسدترین و مرتجع ترین رؤسای جمهور امریکا) به کمک نتانیاهو (یعنی یکی از نژاد پرست ترین رهبران دولت نژادی اسرائیل) و سلطان سعودی (یعنی یکی از فاسدترین و مرتجع ترین حکومت های دنیا) علیه جمهوری اسلامی به وجود آورده ، قطعاً نمی تواند حامی آزادی، برابری و دموکراسی در کشور ما باشد و بر فرض بعیدِ پیروزی، خود به بزرگ ترین دشمن و مانع شکل گیری دموکراسی و حاکمیت مردم ایران تبدیل خواهد شد.
شعارهای مردم در غالب اعتراضات ماه های اخیر جای تردیدی باقی نگذاشته اند که مردم ایران با ماجراجویی های منطقه ای جمهوری اسلامی به شدت مخالف اند و هزینه این اقدامات ابلهانه را برای اقتصاد ایران کمرشکن و ویرانگر می دانند. بنابراین ، گسترش همین مبارزات توده ای مستقل و برخاسته از پائین هستند که می توانند مؤثرتر از عامل دیگری ، جمهوری اسلامی را از ماجراجویی ها و رویارویی های فرقه ای بازدارند.
تعرض ترامپ علیه جمهوری اسلامی در شرایطی آغاز شده که اکثریت مردم ایران از حاکمیت جمهوری اسلامی وهمه جناح های آن به جان آمده اند. مبارزات مردم ایران در چند سال اخیر و از جمله خیزش دی ماه که در بیش از صد شهر ایران به وقوع پیوست نشان داد که مردم ایران خواهان سرنگونی کلیت رژیم جمهوری اسلامی و همه جناح های آن( اصلاح طلب، اصول گرا دیگر تمامه ماجرا) هستند. پس از سرکوب خشن خیزش دی ماه، جنبش مردم ایران در ابعاد و عرصه های گوناگون همچنان رو به گسترش نهاده و مردم با اقدامات مستقل و مستقیم توده ایِ آشکارا در حال گسترش، به مبارزه علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه می دهند و بنابراین ، نقدترین نتیجه تحریم هایی که ترامپ می خواهد بر ایران تحمیل کند، چیزی نخواهد بود جز تضعیف قدرت سازمان یابی مستقل مردم در برابر جمهوری اسلامی.
در چنین شرایطی، ما امضاء کنندگان زیر، اقدامات دولت ترامپ را پیش از هرچیز دیگر، ضربه ای آشکار و مختل کننده بر مبارزات در حال گسترش و ژرفش مردم ایران علیه رژیم جهنمی جمهوری اسلامی می دانیم و از همه نیروها و جریان های مدافع آزادی و برابری و به ویژه هواداران سوسیالیسم، تقاضا داریم با تمام قوا هدف های شوم دولت ترامپ را افشاء کنند و با جریان هایی مانند فرقه رجوی و چلبی های وطنی رنگارنگ به مقابله برخیزند.
لیست دور اول امضاء کنندگان :
آ
ابراهیم پویان – فعال سیاسی
ابراهیم دینخواه
ابوالحسن عظیمی
احمد بناساز نوری
احمد زاهدی لنگرودی
احمد شکوهی
احمد نائینی
احمد نجاتی
احمد نوین
آذر فارسی
آرسن نظریان( مترجم و نویسنده)
اردشیر مهرداد
اردشیر نظری
آرش امجدی
آرش عزیزی – نویسنده
ارژنگ بامشاد
آزاده رئیس دانا( تهیه کننده برنامه تلویزیونی)
اسماعیل سپهر
اصغر زین الدین – فعال سیاسی
افشار ایرانی
اقبال بیژن زاده
اکرم کوهساری مرند
الیاس اسکی
آمادور نویدی- فعال سیاسی و رسانه ای
امیرجواهری لنگرودی
امیر خدیری – فعال سیاسی
امیر علی متولی- فعال سیاسی
امیر کسروی
ایرج صفاری

ب:
برزو فولادوند
بهروز سورن – فعال سیاسی و رسانه ای
بهروز پیله ور
بهروز حجازی
بهروز نظری
بهرنگ نجمی
بهنام چنگائی
بی بی جعفری

پ:
پتی محمد بلوچ
پروانه بکاء
پرویز جواهری
پرویز قلیچ خانی
پروین حسینی
پریسا امجدی

ت:
تراب ثالث
تقی روزبه
تهمینه بقائی

ث:
ثریا چیت ساز

ج:
جعفر افشانی نقده
جلال نادری
جمشید مهر
جواد اسکویی
دکتر جواد قدسی
جهانگیر برجیان

چ:
چیا رحیمی
چنور محمدی

ح:
حامد افشا نی
حسن برمکی
حسن عزیزی
حسین دریانی – بازیگر تاتر
حسین سعدی
حسین فردوسی
حمزه عظیمی
حمید آذر
حمید پورقاسمی
حمید سیاح
حمید عقیلی
حمید موسوی پوراصل
حمیلا وزیری

خ:
خالد بایزیدی (دلیر) ، شاعر و مترجم

د:

داراب شباهنگ
داریوش ارجمندی
دنا باقری

ذ:
ذبیح جودکی

ر:
رحیم استخری
رحیم میرزایی
رزا دیار
رشید دیلمی
رضا باقری
رضا بی شتاب- شاعر
رضا پورکریمی زندانی سیاسی سابق و فعال سیاسی
رضا چیت‌ساز
رضا رحیمی
رضا سپیدرودی
رضا طالبی
رضا قاضی نوری
رضا رئیس دانا
رفعت رنجبران لنگرودی
روبن مارکاریان
روزا رحیمی

ز:
زاگرس زاگرسی
زانیار رحیمی

س:
سارا مولودی
سروش قازاریان
سعید تقوی
دکتر سعید رهنما – نویسنده،محقق و استاد دانشگاه یورک
سعید صارمی
سعید نقره کار
سعیده شهربانویی
سودابه صالحی
سوسن بنیانی
سولماز اسکندری
سیامک موئد زاده – فعال کارگری
سیاوش کارساز – فعال حقوق بشر
سیاوش میرزایی – شاعر
سیرانوش مرادیان
سیروس بینا – استاد اقتصاد و عضو شورایعالی اقتصادانان پشتیبان صلح و امنیت
سیما ریاحی لنگرودی
سیمین اصفهانی
سهیلا نیک زاد

ش:
شاهپور فلاحت
شایان شیخی
شاهین کاظمی
دکتر شجاع الدین اعتمادی استاد دانشگاه
شمسی صلواتی – فعال سیاسی، زندانی سیاسی دهه ۶۰
شورش محمدی
شهاب شکوهی فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق
شهرزاد مجاب نویسنده، پژوهشگر مسائل زنان، استاد دانشگاه تورنتو در کانادا
شهین نوائی،استاد سابق دانشگاه درتهران و پژوهشگر در دانشگاه برلین
شهین نوروزی

ص:
صابر افشانی
صادق افروز
صادق ناهومی
صدیق جهانی – فعال کارگری

ع:
عالم جوادی – فعال سیاسی
عبدالله رضایی
عزت ملکی
عزیز عارفی
عسکر شیرین بلاغی
عصمت طالبی
علی افشانی نقده
علی بلوچ
علی پیچگاه – فعال کارگری
علی دروازه غاری – فعال سیاسی و استاد دانشگاه
علی رسولی- فعال کارگری
علیرضا حیدری
علیرضا افشانی نقده
علیرضا روزبه
علی مبارکی – فعال کارگری
علی محمد ستاری
دکتر علی محمد قاضی نوری
عیدی نعمتی (شاعر)

غ :
غلام حسن پیریائی
غلامرضا سجودی
غلام عسکری – فعال کارگری

ف:
فرامرز رفیعی
فرشیده نسرین
فرج آلیاری
فرخ قهرمانی
دکتر فرشید فریدونی (استاد رشته ی علوم سیاسی و مدیر “پژوهش جنبش های اجتماعی ایران” و سایت “آرمان و اندیشه“)
فریاد آزاد
فریبرز شیرازی
فریدا سهرابیان
فرید محمدی – فعال سیاسی
فریدون ارزانی منصوری – فعال سیاسی
فهیمه رضایی

ک:
ک . الوند – فعال سیاسی
کیخسرو پرویز

گ:
گودرز حسنوند
گودرز میرزاده شیرازی

م:
مازیار واحدی
مانوئل اسماعیلی فعال با سابقه جنبش سندیکائی
مجتبی نظری
محبوبه مینا خانی
محسن رضوانی
محسن ضیایی
محمد آزادگر
محمد تجلی‌جو لنگرودی
محمد خسروی
محمد رضا الاردبیلی
محمد رضا حدادی تهرانی
محمد رضا شالگونی
محمد سید احمدی فعال کارگری
محمد صبری
محمد فارسی
دکتر محمد حسین یحیایی
محمد هادی امینیان
محمد یزدانی
دکتر محمود روشندل
مرتضی کاویان
مریم اسکویی
مریم امانی
مریم عظیمی
مریم محسنی
مصطفی حبیبی وند
منوچهر رادین ( نویسنده ، کارگردان و بازیگر تاتر)
مهدی استعدادی شاد (نویسنده)
مهدی جمالوند
مهدی کیا
مهرداد آهنگر – فعال سیاسی
مهرداد باباعلی
مهرداد صمدزاده
مهری عباسی
مهوش چلبی – فعال سیاسی
مینو همتی – فعال جنبش زنان
مینو همیلی- زندانی سیاسی سابق

ن:
نادر ساده
نادر فولادی
ناصر جوهری
ناصر حلیمی
ناصر مصلحتی
ناهید ناظمی
ندا صوفیه
ندا نوآور – فعال حقوق بشر
نجف روحی
نسرین صفاری
نصرالله قاضی
نصرت تیمورزاده – فعال سیاسی
نقی ریاحی لنگرودی
نگار محسنی
نوش زاد ناظمی
نوید مومنی
نینا باقری

ه:
هادی میتروی
هایده مغیثی – نویسنده، پژوهشگر مسائل زنان، استاد دانشگاه یورک
هدایت سلطان زاده
هما پنداشته ( فعال سیاسی چپ و “پژوهش جنبش های اجتماعی ایران“)
هما جوادی
هنریک میرزابگ

ی:
یاسمین میظر – عضو هیئت تحریریه نشریه کریتیک ؛ پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد
یاشار فاتحی
یدی شیشوانی
یعقوب حبیبی
یوسف آبخون

سایت ها و وبلاگ ها و رسانه ها :

سایت لجور
سایت اتحاد کارگری
سایت اشتراک وورد پرس
وبلاگ احگر
سایت گزارشگران
سایت روشنگری
سایت برای آزادی
وبلاگ سیاسی – خبری اندیشه
وبلاگ تقی روزبه
رادیو پیام آزادی- سویس

کمیته همبستگی با مبارزات مردم ایران – فرانکفورت
امضاء ها ادامه دارد ….:

می توانید از طریق ایمیل زیر امضاء های خود برای انتشار بعدی بفرستید :

farakhan062018@gmail.com