۱۳۹۶ دی ۱۹, سه‌شنبه

خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه‌اش به خاک سپرده شد

جان باختن وحید حیدری، جوانی دیگر از معترضان، در بازداشتگاه اراک 
 
Vahid_Heidari_300X170.jpg «گرفتند و زدند و کشتند و حالا آبرویش را می‌برند»
کمپین حقوق بشر در ایران ـ خانواده و بستگان وحید حیدری، جوان معترض اراکی که دهم دی ماه ۱۳۹۶بازداشت و روز شنبه، ۱۶ دی ماه جنازه‌اش به خاک سپرده شد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفتند که ادعاهای مربوط به اعتیاد و یا همراه داشتن مواد مخدر واقعیت ندارد.
عموی وحید حیدری به کمپین گفت که برادرزاده‌اش معتاد نبود و خانواده او نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است. آقای حیردی به کمپین گفت: «هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. چون ما روستا بودیم و وحید در اراک بود. کاسب بود، سر کار خودش بود. معتاد نبود و این چیزهایی که می‌گویند واقعیت ندارد و معلوم نیست چطور شده است.»
وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود و در همان میدانی بازداشت شده که دستفروشی می‌کرد. عموی او به کمپین گفت که جنازه برادرزاده‌اش را روز شنبه به خاک سپرده‌اند و او جنازه را ندیده است.
وحید حیدری در قطعه ۳۴ بهشت زهرای شهر اراک به خاک سپرده شده است و تاکنون پزشکی قانونی درباره علت و نحوه مرگ او گزارشی نداده است. محمد نجفی، وکیل دادگستری در شهر اراک در مصاحبه با کمپین گفت که خانواده آقای حیدری به شدت تحت فشارهای امنیتی هستند و مجبور شده‌اند او را در قبر و مکانی دفن کنند که ماموران امنیتی تعیین کرده‌اند.
آقای نجفی به کمپین گفت: «یکی از فعالان مدنی اراک به من مراجعه کرد که خبری درج شده مبنی بر اینکه شخصی به علت داشتن ده گرم هروئین بازداشت بود و در بازداشتگاه رضوی اراک با لباس‌های خودش خود را دار زده و خودکشی کرده. ما پیگیری کردیم متوجه شدیم جوانی است به اسم وحید حیدری و اهل یکی از روستاهای اطراف شازند یعنی همین اطراف خود ما است و روز دوم اعتراضات در اراک یعنی دهم دی ماه بازداشت شده است.»
آقای نجفی از ضرب و شتم بازداشت شدگان در اراک در بازداشتگاهها خبر داد و به کمپین گفت: «روز اول اعتراضات در اراک که نهم دی بود درگیری وجود نداشت ولی روز دوم کمی فضا به درگیری و تشنج کشید. وحید حیدری هم همین روز بازاشت شده. ما موارد ضرب و شتم را در بازداشتگاه را در این مدت داریم و من خودم افرادی را دارم که به من مراجعه کرده‌اند که در بازداشتگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر ما به روستای زادگاه وحید حیدری رفتیم و بستگان و خانواده و اطرافیان خانواده او ادعای مربوط به اعتیاد یا فروش مواد مخدر و داشتن مواد را تکذیب می‌کنند و خیلی از این مساله ناراحت هستند و می‌گویند که او ۷۰ کیلو وزن‌اش بوده، جوان سالم و تندرستی بوده که دستفروشی می‌کرد و نه معتاد بود نه موادفروش. خانواده‌اش هم چندین شهید داده‌اند و هم پدرش و هم چند عضو دیگر خانواده و بستگان‌اش جانباز جنگ ایران و عراق هستند.»
Vahid_Heidari_grand.jpg
محمد نجفی به کمپین گفت: «من معتقد هستم که این جوان خودکشی نکرده و با پدرش صحبت کرده‌ام خیلی نگران بودند و من اعلام کردم که حاضر هستم رایگان وکالت‌شان را بپذیرم و پی‌گیری کنم. این جوان، معترض بوده، گرفتند و بعد زدند و کشتند و حالا دارند آبرویش را هم می‌برند. خانواده نگران بودند. ملاحظات دارند. به شدت فضا امنیتی است و خانواده هم تحت فشار هستند. به هرحال تصمیم گیرنده خانواده هستند که چه بکنند و ما به عنوان جنبه عمومی مساله پیگیر هستیم.»
علی باقری از فعالان مدنی اراک هم به کمپین گفت: «روستای زادگاه وحید حیدری، روستای تکیه، حوالی شازند است. ما به این روستا رفتیم و با بستگان نزدیک او حرف زدیم همه می‌گویند که او را در بازداشتگاه براثر ضربات باتوم کشته‌اند. پلیس اینجا تکذیب کرده که به واسطه باتوم کشته شده و گفته‌اند به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر بازداشت و در بازداشتگاه خودکشی کرده. اما بستگان‌اش گفتند بسیار آدم شریفی بود و این وصله‌ها به او نمی‌چسبد نه اهل مواد بوده نه مصرف و نه فروش. نه فقط بستگان، بلکه با هرکسی که صحبت کردیم گفتند این انگ کثیفی است و به این جوان و خانواده‌اش نمی‌چسبد. می‌گفتند اینها به این انقلاب وفادار بودند کلی شهید و جانباز دارند و اهل این مسائل نبودند.»
آقای باقری به کمپین گفت: «همه می‌گویند او خودکشی نکرده و یکی از اقوام آقای حیدری که جنازه را دیده به من گفت که بالای سر، سمت چپ شکاف عمیق داشت و انتهای آن شکاف هم تورم بود. انگار که با تبر به سر کسی زده باشند. کسی اینجوری خودکشی نمی‌کند. ایشان را کشته‌اند و خانواده را تهدید کرده‌اند که با هیچ رسانه‌ای و کسی گفتگو نکنید. در مراسم ختمش فضای امنیتی شدیدی بود.»

دکتر مجید سمیعی یکی از پدیده‌های نظام اسلامی است، اگرچه در خارج از کشور به سر می‌برد. نکته‌ی جالب این است که نظام اسلامی هم او را «ابر جراح»‌[1] خطاب می‌کند و هم حقه‌باز و کلاهبردار!

!

دکتر مجید سمیعی پزشک هاشمی‌شاهرودی حقه‌باز و کلاهبردار یا «ابر جراح» 
ایرج مصداقی
دکتر مجید سمیعی یکی از پدیده‌های نظام اسلامی است، اگرچه در خارج از کشور به سر می‌برد. نکته‌ی جالب این است که نظام اسلامی هم او را «ابر جراح»‌[1] خطاب می‌کند و هم حقه‌باز و کلاهبردار!
بعد از زخمی شدن خامنه‌ای در انفجار مسجد ابوذر در تیرماه ۱۳۶۰، دکتر سمیعی به عنوان جراح مغز و اعصاب از آلمان برای مداوای وی به ایران سفر کرد. وی پس از معاینه خامنه‌ای تأکید کرد که شانسی برای بهبود دست وی نیست.[2] از قرار معلوم روابط او با نظام اسلامی از همان‌جا آغاز شد و به سفرهای متعدد وی به ایران نیز منجر شد. بیمارستان سمیعی در رشت در سایه‌ی تلاش‌های وی ساخته شد.
ساختمان مرکز بین‌المللی علوم اعصاب در شهر هانوفر آلمان، به شکل مغز ساخته شده است که توسط سمیعی اداره می‌شود. در یکی از سفرهای سمیعی به ایران در سال ۱۳۸۹ قرار شد مرکزی درمانی با ساختمانی مشابه در تهران احداث شود. ساخت این مرکز در اراضی منطقه ۲۲ تهران با تبلیغاتی گسترده همراه بود، اما انجام پروژه در مرحله اسکلت فلزی متوقف ماند.
او مداوای بسیاری از چهره‌های نظام اسلامی را به عهده داشته و در حال حاضر مسئولیت مداوای هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز در هانوفر آلمان به عهده دارد. وی پیشتر به تیم معالج مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری پیوست اما نتیجه‌ای حاصل نشد.[3]
آقای رضا باقری یکی از هموطنان ایرانی در آلمان در صفحه‌ی فیس بوک خود یادداشتی را به اشتراک گذاشت که ما را با چهره‌ی سمیعی آشنا می‌کند.

در یادداشت او آمده است:‌
در سال ۱۹۹۹ برادر همسر من در سن ۲۱ سالگی با مرض سرطان مغزی وارد آلمان شد. با دکتر سمیعی در هانوفر تماس گرفتم و تقاضای یک ویزیت نمودم. ایشان پرسیدند آیا پرداخت ویزیت شخص می‌باشد یا از طرف سوسیال آمت؟ من گفتم او پناهنده سیاسی است؛ ولی هرقدر پول ویزیت باشد پرداخت میکنم. ایشان گفتند بهتر است دکتر دیگری را در فرانکفورت جستجو کنید. در مقابل اصرار ما که او نیاز به قوت قلب از طریق یک دکتر ایرانی مثل شما را دارد؛ گفتند من هیچگونه کمکی نمی‌توانم بکنم. و خواهان قطع مکالمه شد. در هر صورت پس از مدت کمی برادر همسر من فوت کرد؛ اما این تقاضا و جواب منفی دکتر سمیعی را هیچوقت فراموشم نمی‌کنم.»
با این حال مقامات نظام پزشکی ایران او را حقه‌باز می‌نامند. سمیعی در سال ۲۰۱۴ مدعی شد آكادمی جهانی جراحان مغز و اعصاب، جایزه این آكادمی با عنوان Golden Neuron Award را به وی اعطا كرد.
دکتر محمدمهدی قیامت، معاون آموزشی و پژوهشی رییس سازمان نظام پزشکی تهران با بیان اینکه جایزه اعطا شده به پرفسور سمیعی ارزش علمی ندارد، گفت:
«متخصصین و مسئولان جامعه پزشكی به خوبی می‌دانند كه پروفسور سمیعی در حال حاضر اجازه کار در کشور آلمان ندارد ضمن این‌كه پزشکان آن‌جا نیز شناخت چندانی درباره وی ندارند.»
به گفته كارشناس خبره جرایم پزشكی، پروفسور سمیعی «با سوار شدن بر موج رسانه‌ای بیمارانی را که حتی برخی شان بضاعت گذراندان امورات زندگی روزمره خود را هم ندارند به مرکز هانوفر منتقل می‌کند؛ در واقع آنجا را از بیماران ایرانی پر می‌کند و اغلب بیماران نیز ناراضی بر می‌گردند.»
وی همچنین اضافه کرد: «متأسفانه برخی افراد و چهره‌ها پول می‌دهند تا جایزه دریافت نمایند. نمونه‌های آن نیز چندی قبل و در پی انتشار اخبار رسمی درباره چند چهره در عرصه ورزش بود كه همگان دیدند چه مسایلی درباره این جوایز و پول‌های پرداختی وجود داشت. در امور پزشكی مشابه نیز یكی از مصداق‌‌ها پروفسور سمیعی است.
دکتر قیامت تاکید کرد: «در واقع جایزه‌هایی بار علمی دارند که مورد تأیید مراکز شناخته شده رسمی و بین‌المللی باشند. حال آنكه متأسفانه پروفسور سمیعی از طریق ارتباطاتی که دارد با ایجاد انجمن‌های ساختگی عده‌ای را به عنوان مسئول اجرایی و دست اندر كار در چنین مراكزی معرفی می‌کند و سپس آن‌ها او را به این القاب و عناوین مفتخر می‌کنند!» [4]
دکتر ایرج فاضل وزیر اسبق وزارتخانه‌های بهداشت و علوم که در حال حاضر رئیس نظام پزشکی است نیز در رابطه با سمیعی گفت:
«همانطور كه قبلاً نيز گفته‌ام سپردن سکان جراحی مغز و اعصاب كشور به پروفسور سمیعی صددرصد اشتباه بود.» [5]
پروفسور بهروز برومند که از او رسانه‌های ‌داخلی به عنوان پدر علم نفرولوژی ایران یاد می‌‌کنند در این باره گفت:
«به عقیده من جوایز علمی را معمولأ باید بر اساس اکتشاف‌ها یا ابداع های بسیارخاص و منحصر به فرد اعطا کنند حال آن که نمی‌دانیم پروفسور سمیعی بابت کدامین اکتشاف یا اختراع علمی- پزشکی به این عنوان نائل آمدند؟ ضمن این كه تا آنجا كه می‌دانیم ایشان در آلمان و اروپا چند سالی است كه بازنشسته شده‌اند.» [6]

سایت تابناک هم در این مورد نوشت:
«اما اشکال بزرگ‌تر هنگامی آشکار می‌شود که می‌بینیم این جایزه را مؤسسه‌ای با نام «آکادمی جهانی جراحی اعصاب» (WORLD ACADEMY OF NEUROLOGICAL SURGERY) به پروفسور سمیعی اعطا کرده که نهادی خصوصی، ناشناخته و البته تقریبا تازه کار است که از سوی هیچ نهاد علمی تأیید نشده و بیشتر به جمعی دوستانه و دورهمی شباهت دارد تا یک نهاد معتبر علمی که رویکردهای دقیقی برای پاسداشت جایگاه علم و عالمان داشته و تلاش دارد در پیشبرد اهداف پزشکی گام بردارد آن گونه که در سایت این نهاد آمده، آکادمی جهانی جراحی اعصاب که معلوم نیست مقرش در کجاست و در کدام کشور به ثبت رسیده، در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرده و تاکنون چهار پروفسور را در مقاطع زمانی نامنظم، بر پایه اسلوب نا‌آشکار مستحق اعطای جایزه و عنوان عصب طلایی (Golden Neuron Award) دانسته است که آخرینشان پروفسور سمیعی است.» [7]

اما چیزی نگذشت که وزرای علوم و بهداشت دولت روحانی روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه ۹۵ به استقبال سمیعی رفتند و در مراسم تقدیر و تشکر از تلاش‌های مستمر و بنیادین وی در دانشگاه علوم پزشکی ایران شرکت کردند. این مراسم با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور، دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم  در سالن مرکز همایش‌های رازی دانشگاه برگزار شد و دکتر حاجی میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعضای هیئت رئیسه، دانشجویان و اساتید دانشگاه، مدیران و رؤسای مراکز تابعه، مدیران گروه‌های بالینی و پایه، رزیدنت‌های اعصاب، نورولوژی، گوش و حلق و بینی، دانشجویان پزشکی و علوم پایه حضور داشتند.» [8]
هاشمی رفسنجانی نیز همان موقع با سمیعی و هیأت همراهش در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد. [9] و حسن خمینی به او لوح تقدیر و تندیس طلا داد. [10] در برج میلاد با حضور شهردار تهران و دکتر دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تندیس سمیعی رونمایی شد. [11] وی همچنین با روحانی دیدار و گفتگو کرده است [12] و از او تقدیرنامه و ... دریافت کرده است.

ایرج مصداقی  ۶ ژانویه ۲۰۱۸








[1]   http://www.iribnews.ir/fa/news/1606664
[2]   http://www.jahannews.com/news/545317
[3]   http://www.ghatreh.com/news/nn20174998
[4]   http://danakhabar.com/fa/news/1184870
[5]   http://shafaonline.ir/fa/news/37674
[6]   http://danakhabar.com/fa/news/1184948
[7]   http://www.tabnak.ir/fa/news/442295
[8]   https://www.mehrnews.com/news/3595633
[9]   http://fararu.com/fa/news/269396
[10]   http://namehnews.ir/fa/news/94255
[11]   http://fararu.com/fa/news/269529
[12]   http://fanavarimag.ir/1393/01/04

دولت آلمان سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به وزارت خارجه فراخوانده است تا به اقدام یک مامور ایرانی در جاسوسی از یک سیاستمدار آلمان اعتراض کند. جاسوس ایرانی پیشتر شناسایی و محاکمه شده است.

اعتراض آلمان به جاسوسی ایران با فراخواندن سفیر

دولت آلمان سفیر جمهوری اسلامی در برلین را به وزارت خارجه فراخوانده است تا به اقدام یک مامور ایرانی در جاسوسی از یک سیاستمدار آلمان اعتراض کند. جاسوس ایرانی پیشتر شناسایی و محاکمه شده است.
Deutschland Berlin Auswärtiges Amt (Imago/STPP)
بنا بر گزارش رسانه‌های آلمان، وزارت امور خارجه آلمان، علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین را فراخوانده تا به جاسوسی یک مامور ایرانی اعتراض کند. جاسوس ایران سید مصطفی ح. نام دارد و پاکستانی‌الاصل است.
سید مصطفی پیشتر در دادگاهی در برلین محاکمه و محکوم شده است. در حکم دادگاه آمده است که این فرد به دستور نیروی قدس سپاه (واحد ویژه پاسداران ایران برای عملیات برون‌مرزی)، از زندگی خصوصی راینهولد روبه (Reinhold Robbe) سیاستمدار آلمانی جاسوسی کرده است. راینهولد روبه عضو حزب سوسیال‌ دمکرات آلمان و رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل است.
به نوشته رسانه‌های آلمان، سفیر ایران در روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷، حدود ۲۰ روز پیش به وزارت خارجه فراخوانده شده اما خبر آن روز سه‌شنبه، ۹ ژانویه (۱۹ دی) در رسانه‌های آلمان منتشر شده است.
بنا بر این گزارش‌ها، وزارت امور خارجه آلمان منتظر بوده تا محاکمه جاسوس ایران پایان یافته و حکم قطعی دادگاه اعلام شود. پس از آن سفیر ایران در برلین را برای اعتراض فراخوانده است.
وزارت امور خارجه آلمان در نامه‌ای کتبی به راینهولد روبه نوشته است: «به سفیر ایران به‌طور روشن گفته شده که نقض این‌چنینی قانون، کاملا غیرقابل قبول است و اثراب منفی بر روابط دو جانبه آلمان و ایران دارد.»
پس از محکومیت سید مصطفی ح. راینهولد روبه از دولت آلمان خواسته بود که این موضوع را نادیده نگیرد و به آن واکنش نشان دهد.
راینهولد روبه (Reinhold Robbe) سیاستمدار آلمانی که هدف جاسوسی ایران بوده است
راینهولد روبه (Reinhold Robbe) سیاستمدار آلمانی که هدف جاسوسی ایران بوده است
پیشینه ماجرا
سید مصطفی ح. (اکنون ۳۳ سال) دانشجوی پاکستانی در اوایل ژوئیه سال ۲۰۱۶ به ظن جاسوسی و خبرچینی بازداشت شده بود. پیش از آن نیز سازمان اطلاعات و امنیت آلمان متوجه فعالیت‌های او شده بود.
گفته می‌شود که این فرد نه تنها راینهولد روبه، رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل، بلکه یک استاد فرانسوی-‌اسرائیلی را نیز زیر نظر داشته است. این استاد فرانسوی- اسرائیلی در یک دانشسرای عالی اقتصاد در پاریس شاغل است.
این دانشجوی پاکستانی به ویژه توجه خاصی به این نکته داشته که راینهولد روبه چگونه از طریق وسایل نقلیه عمومی از آپارتمان شخصی‌اش در برلین به ساختمان انجمن آلمان و اسرائیل در مرکز برلین رفت‌وآمد می‌کرده است.
در کیفرخواست دادستانی آلمان آمده است، سید مصطفی ح. اطلاعاتی را درباره راینهولد روبه جمع‌آوری کرده و در صدد جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره دفاتر "جامعه آلمانی – اسرائیلی" در برلین بوده است.
دادستانی آلمان گفته که قصد این دانشجوی پاکستانی از جاسوسی و خبرچینی، به احتمال قوی، تدارک سوءقصد علیه نهادهای فعال در ارتباط با اسرائیل و همچنین نمایندگان این نهادها بوده است.
با این حال اسناد به دست آمده از سید مصطفی ح. نشان می‌دهد که او یک جاسوس ناشی و غیرحرفه‌ای بوده است. به عنوان مثال او بیوگرافی راینهولد روبه را به زبان انگلیسی در یک فایل "پاور پوینت" به فرد رابط خود در ایران فرستاده بوده است.