۱۳۹۹ فروردین ۱۱, دوشنبه


Moein.jpg
رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران، در نامه‌ای هشدارآمیز به حسن روحانی دربارۀ وضعیت خطرناک کرونا در کشور نوشته است: "قبل از آنکه به نقطۀ بدون بازگشت برسیم" ضروی است از "هر امکان و فرصتی در چارچوب منافع ملی" برای مقابله با ویروس کرونا استفاده شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران از حسن روحانی خواسته است که شدیداً "از شبه عادی جلوه دادن اوضاع [کشور] و مالاً ایجاد احساس امنیت کاذب" پرهیز شود که به گفتۀ معین می‌تواند نه فقط به بحرانی فاجعه بار که به نابودی "کیان تمدن و کشور" منجر شود.

مصطفی معین خواستار "گزارش شفاف و صادقانۀ اطلاعات [دربارۀ] تعداد مبتلایان [به ویروس کرونا]، تعداد افراد بستری [شده] و تعداد افراد فوت شده به صورت دقیق و به تفکیک شهر و استان به مراجع ذیربط جهت اتخاذ تصیم‌های لازم شده" و افزوده است که این تصمیم‌ها باید "بر واقعیت و جلب اعتماد عمومی و مشارکت بیشتر مردم" برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مبتنی باشد.
رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور خطاب به حسن روحانی گفته است که به جای " شبه عادی جلوه دادن اوضاع [... ] به بهانۀ حفظ سلامت روانی جامعه و جلوگیری از تشویش و استرس افراد" باید با شفافیت کامل اطلاعات را در اختیار مردم نهاد، زیرا، به گفتۀ معین "ایجاد نگرانی و استرس احتمالی عوارضی به مراتب کمتر از خوش خیالی و مواجهه غافلگیرانه با واقعیت و بروز یک فاجعۀ انسانی دارد. "
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ایران در جای دیگری از نامه‌اش افزوده است که تنها در روزهای تعطیلات نوروزی "روزانه بیش از سه هزار نفر" بر شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور افزوده شده است و همین متأسفانه نشان می‌دهد که دولت و دستگاه‌های حکومتی نتوانستند "از فرصت طلایی تعطیلات نوروزی" برای مهار ویروس کرونا در کشور استفاده کنند.
مصطفی معین از حسن روحانی خواسته است که "بدون هر گونه ملاحظه و به طور قاطع" سفرهای درون شهری، میانشهری و نیز حمل و نقل عمومی را محدود و "تعطیلی ادارات و مراکز غیرضروری و آموزشی و دانشگاهی" را "تا هر زمان که لازم است" ادامه دهد.
او تأکید کرده است که در وضعیت بحرانی کشور "حتا حفظ منافع سیاسی و اقتصادی میان مدت و درازمدت" جمهوری اسلامی "ایجاب می‌کند که رشد و رونق اقتصادی فدای سلامت جامعه شود. "
مصطفی معین با اشاره به شمار بالای "ابتلای بسیاری از [اعضای] جامعه پزشکی به ویروس کرونا و قربانی شدن تعداد زیادی از آنان و همچنین تلفات بیشتر بیماران در مقایسه با سایر کشورها" هشدار داده که "خستگی و فرسایش جسمی و روانی کادر تشخیصی و درمانی [... ] می‌تواند کیفیت درمان بیماران را مورد تهدید قرار دهد. "
رئیس شورای عالی نظام پزشکی ضمن پیشنهاد تدابیری برای مقابله با بحران کرونا در کشور خواستار "تقویت امکانات مراکز درمانی، نقاهتگاه‌ها و مراکز قرنطینه" و به ویژه توجه "به اقشار آسیب پذیر، محروم و گروه‌های در معرض خطر، اعم از سالمندان، مادران باردار و کودکان" شده است.
حسن روحانی در آخرین اظهارات خود پیش بینی کرده است که از اواسط اردیبهشت ماه ویروس کرونا در ایران به طور جدّی مهار شود و وضعیت کشور رو به عادی شدن بگذارد.

محمد حسین سپهری؛ به زودی خامنه ای و دیگر مسئولان را به پای میز محاکمه خو...

بعيد است سرزمين آباء واجدادی ما ويران نشده بدستمان برسد

مشاور میرحسین موسوی: تهران توسعه مناطق جنوب ایران را منوط به کشتار عرب‌ها کرده بودمنبع: دبی-العربیه.نت فارسی

پیوند کوتاه 
محسن کنگرلو، یکی از نیروهای امنیتی عالی‌رتبه سابق ایران فاش کرد که در روزهای آغازین عمر جمهوری اسلامی ایران، سرمایه‌گذاری و توسعه مناطقی در جنوب این کشور را منوط به کشتن تعداد زیادی از عرب‌ها کرده بود.
برخی از فعالان عرب در ایران بازنشر مصاحبه گذشته کنگرلو و افشای چنین اقداماتی پس از گذشت 40 سال را در چارچوب تسویه‌ حساب میان جناح‌های جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌کنند.
در یک گفت‌وگوی ویدئویی که پیشتر دهباشی با کنگرلو انجام داده بود و بلافاصله از سایت آپارات حذف شد و رسانه‌های فارسی در خارج از ایران هم به آن نپرداختند، محسن کنگرلو مشاور امنیتی میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر ایران به حسین دهباشی مستندساز، تاریخ‌پژوه و دبیر وبگاه تاریخ آنلاین، گفت «احمد مدنی اولین استاندار خوزستان» پس از انقلاب ایران، به او گفته : «ما بايد فقط عرب بكشيم. بعد وقتی کشتیم و سرکوب شدند اونوقت تو منطقه عربی امکانات میاریم، طرح‌هایی دارم، جزیره مینو را اینجوری کنیم.»
دریادار مدنی در میتینگ انخاباتیدریادار مدنی در میتینگ انخاباتی
کنگرلو با اشاره به اینکه «عرب‌ها را در آنجا [خرمشهر] جمع کرده بودند و خلق عرب درست کرده بودند و تظاهرات و ...»، مدعی شد که با حکم سید محمد بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و رئیس شورای عالی قضایی که بعدها به قوه قضائیه تغییر یافت، «برای تخلیه خرمشهر به آنجا فرستاده شده» و به دلیل نحوه عملکردش در انجام این ماموریت، مدنی به او پیشنهاد داده بود که معاون سیاسی او در منطقه شود.
آیت‌الله محمد طاهر بیر خاقانی و آیت‌الله خمینی آیت‌الله محمد طاهر بیر خاقانی و آیت‌الله خمینی
او توضیح داد که مدنی درباره اهدافش در منطقه به او گفته بوده که «ما باید از این عرب‌ها اینقدر بکشیم، که اینها از ترسشون، [به اندازه] یک مو خلاف نکنند برای من. فقط عرب، فقط ما باید بکشیم. بعد که کشتیم [و] اینها سرکوب شدند، اونوقت توی منطقه عربی امکانات می‌گذاریم و خیلی طرح‌هایی داریم، جزیره مینو رو اینجوری بکنیم، اونجا رو اینجوری بکنیم.»
مقصود کنگرلو از کشتار مردم عرب به دست مدنی، حمله نیروهای دولتی در 30 می 1979 به هویت‌طلبان عرب در شهر خرمشهر است -عرب‌ها نام تاریخی محمره برای آن به کار می‌برند- در این حادثه خونین میان نیروهای مردمی به شدت از سوی نیروهای دولتی به فرماندهی مدنی سرکوب شدند. این درگیری‌ها در تاریخ سیاسی عرب‌ها در ایران با نام «چهارشنبه سیاه محمره (خرمشهر)» شناخته می‌شود.
تفتیش شهروندان عرب توسط نیروهای نقابدار دولتیتفتیش شهروندان عرب توسط نیروهای نقابدار دولتی
مردم عرب با امید به استیفای حقوق ملی، سیاسی و اقتصادی از دست رفته خود، به همراه سایر گروه‌های مردمی در ایران نقش مهمی در سرنگونی رژیم شاه و پیروزی انقلاب 1979 داشتند. پس از پیروزی انقلاب و روی کار آمدن آیت‌الله سید روح‌الله خمینی، آیت‌الله محمد طاهر شبیر خاقانی که یکی از حامیان رهبر پیشین ایران قبل از انقلاب بود و پدر معنوی عرب‌ها به شمار می‌رفت، با تهران تماس گرفته تا برآورده شدن مطالبات هویت‌طلبانه مردم عرب را پیگیری کند.
به گفته فعالان عرب در ماه مارس 1979 مهدی بازرگان، اولین نخست‌وزیر ایران به منزل آیت‌الله خاقانی در خرمشهر (محمره) رفت و همزمان بیش از نیم میلیون نفر از مردم عرب از شهرهای مختلف استان، برای حمایت از خاقانی به خیابان‌های این شهر ریختند. بازرگان اما در سخنرانی خود در ورزشگاه آبادان، هیچ اشاره‌ای به مطالبات مردم عرب نکرد و آیت‌الله خاقانی در واکنش به این امر در اقدامی مسالمت‌آمیز یک گروه مشورتی برای بحث درباره این موضوع تشکیل داد. یک گروه 30 نفره از این مشاوران به تهران رفته و فهرستی 12گانه از مطالبات مردم عرب را به حکومت ارائه کردند.
ملاقات اعضای هیأت 30 نفره با آیت‌الله طالقانیملاقات اعضای هیأت 30 نفره با آیت‌الله طالقانی
اعضای هیأت 30 نفره در تهراناعضای هیأت 30 نفره در تهران
از جمله این مطالب، به رسمیت شناختن ملت عرب، برپایی پارلمان محلی، به رسمیت شناختن زبان عربی به عنوان زبان آموزشی در مدارس ابتدایی، بازگرداندن نام‌های تاریخی به شهرها و روستاهای منطقه و همچنین تخصیص بودجه کافی برای مناطق عربی بخشی از این مطالبات 12گانه بود.
پس از مذاکرات تهران، هیات 30 نفره عربی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مردم عرب، اعلام کرد دولت مرکزی همه این مطالبات را رد کرده است. علیرغم اینکه همه این مطالبات در چارچوب یکپارچگی ارضی ایران مطرح شده بود، احمد مدنی مردم عرب را «جدایی‌طلب» خواند.

گزارش مطبوعات وقت از رویدادهای چهارشنبه شیاه

IMG-20200328-WA0070IMG-20200328-WA0070
در ایران همواره مطالبات هویت‌طلبانه در ادبیات نظام‌های حاکم و برخی از اطیاف اپوزیسیون «جدایی‌طلبی» توصیف می‌شود.
احمد مدنی که در آن زمان خود را برای ریاست‌جمهوری و رقابت با سید ابوالحسن بنی‌صدر آماده می‌کرد، کوشید با کشتار و سرکوب مردم عرب، از خود تصویر یک قهرمان ملی را برای ایرانیان مرکزگرا بسازد که «جدایی‌طلبان» را سرکوب کرده است.
او روز چهارشنبه 30 می 1979 با بسیج کردن گروه‌های مسلح نقابدار به مقر کانون فرهنگی شهر خرمشهر (محمره) و مقر سازمان سیاسی خلق عرب در این شهر حمله کرد. فرماندهی این نقابداران را محمد جهان‌آرا برعهده داشت که بعدها به فرماندهی سپاه پاسداران در این شهر رسید و در جنگ میان ایران و عراق کشته شد.

نقابداران مسلح برای سرکوب جنبش عرب‌های ایران

آیت‌الله محمد طاهر شبیر خاقانی در پی سرکوب جنش هویت‌طلبانه عرب‌ها به اتهام «جدایی‌طلبی» به قم تبعید شد، او نخستین روحانی برجسته بود که به حصر رفت و در ژانویه 1985 (بهمن 64) در تبعید درگذشت.

جزئیات گزارش رویترز در باره نقش سفارت ایران در ترور عضو سابق وزارت دفاع این کشور

رویترز به نقل از مقام‌های آنکارا : سفارت ایران در ترکیه در قتل مسعود مولوی نقش اساسی ایفا کرد

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی
پیوند کوتاه 
خبرگزاری رویترز روز شنبه 28 مارس 2020 در گزارشی مفصل به نقل از دو مقام بلندپایه ترکیه جزئیات تازه‌ای در باره ترور مسعود مولوی وردنجانی‌ شهروند ایرانی که در 14 نوامبر 2019 در منطقه «شیشلی» استانبول به قتل رسید، منتشر کرد.
برخی رسانه‌های ترکیه از جمله خبرگزاری اخلاص در تاریخ 23 نوامبر یعنی تقریبا یک هفته پس از ترور مسعود مولوی ویدئویی منتشر کردند که در آن فردی که با شلیک گلوله کشته می‌شود را نشان می‌داد. همچنین وب‌سایت «سی‌ان‌ان» ترک نیز در گزارشی آورده بود که قاتل مولوی یک گلوله به قلب او و گلوله‌ای به پای مسعود مولوی شلیک کرد و او را از پای درآورد.
پلیس ترکیه دو هفته قبل از انتشار گزارش جدید رویترز در مورد جزئیات قتل مسعود مولوی در گزارشی پرونده مولوی را «غیرعادی» توصیف کرد.
اکنون اما خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع خود نوشته است، مسعود مولوی عضو بخش «امنیت سایبری وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران» بود اما بعدها به یکی از مخالفان رژیم تهران تبدیل شد.
طبق گزارش، رویترز مولوی در ماه آگست 2019 یک پیام در باره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. به گفته این خبرگزاری این پیام سه ماه قبل از قتل او در استانبول، منتشر شد. مولوی در پیام خود گفته بود: «ریشه‌های فساد و مافیای اختلاس و دزدی فرماندهان سپاه را افشا خواهم کرد ....دعا کنید قبل از افشای آن مرا نکشند.»
مولوی با رفسنجانیمولوی با رفسنجانی
رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که نتوانست به طور مستقل از موقعیت یا مقام پستی مسعود مولوی در وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اطلاعات دقیق بدست آورد از سوی دیگر از سفارتخانه و کنسولگری رژیم جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز کسی حاضر نشد به تماس‌های این خبرگزاری در مورد سابقه و قتل مولوی پاسخ دهد.
مولوی با خاتمی رئیس جمهور اسبقمولوی با خاتمی رئیس جمهور اسبق
مقامات ترکیه تاکنون به طور رسمی رژیم جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در قتل مولوی متهم نکرده‌اند اما در عین حال دو مقام بلندپایه ترکیه گفته بودند که موضوع ترور مولوی را با مقامات تهران درمیان خواهند گذاشت و بازرسان آنکارا نیز در حال پیگیری پرونده هستند.
رویترز در گزارش تازه خود نوشت، یک فرد مسلح مظنون به دست داشتن در این ترور و چند مظنون دیگر در رابطه با این پرونده از جمله فرد قاتل که توسط پلیس ترکیه دستگیر شدند، اعتراف کرده‌اند که به دستور دو مامور اطلاعاتی در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران دست به این ترور زده‌اند.
مولویبا احمدی نژادمولویبا احمدی نژاد
این خبرگزاری به نقل از مقام‌های بلندپایه ترکیه نوشت:«دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم ایران در ترور مسعود مولوی دست داشته‌اند».
منابع ترکیه به رویترز گفتند: «بر اساس اعتراف قاتل و مظنونان پرونده قتل مسعود مولوی دو مامور کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترکیه که پاسپورت دیپلماتیک دارند، طرح و دستور ترور او را صادر کرده‌اند».
مولوی با رفسنجانیمولوی با رفسنجانی
در بخشی از گزارش رویترز آمده است که منابع ترکیه به این خبرگزاری گفته‌اند، طبق اظهارات متهمان اکنون به یقین رسیده‌ایم که دو دیپلمات کنسولگری جمهوری اسلامی نقشی اساسی در طرح و هماهنگی برای این قتل ایفا کردند.
هر دو مقام ترکیه همچنین گفتند که آنکارا به زودی گزارشی در مورد قتل مسعود مولوی و نقشی که دو دیپلماتیک ایرانی در این ترور ایفا کردند را به اطلاع رژیم ایران ارائه خواهند داد.

قاتل مسعود مولوی کیست؟

طبق گزارش رویترز به نقل از منابع ترک قاتل مسلحی که چند گلوله به مولوی شلیک کرد و او را نقش زمین کرد، دستگیر شد اما طراح این قتل کسی به نام «علی اسفنجانی» است که در سال 2018 با مسعود مولوی آشنا می‌شود و از مولوی اطلاعاتی به سازمان‌های اطلاعاتی - امنیتی رژیم ایران منتقل می‌کرد.
پلیس ترکیه اعلام کرد، «علی اسفنجانی» صبح روز قبل از قتل به کنسولگری ایران در استانبول مراجعه کرده بود. پس از آن نیز ملاقاتی با ضارب اصلی که بازداشت شد، داشته تا جزئیات عملیات را با او هماهنگ کند. در گزارش پلیس آمده اسفنجانی رهبر گروهی بود که نقشه قتل را اجرا کردند.
اسفنجانی سه روز بعد از ترور مسعود مولوی توسط یک قاچاقچی از مرز ترکیه خارج و به ایران فرار کرد.
طبق گزارش پلیس ترکیه «اسنفجانی» از طریق یک مدرک جعلی و با نام دیگری بلیت اتوبوس تهیه کرده و خود را به مرزهای شرقی ترکیه رسانده و سپس به وسیله قاچاقچی وارد مرز ایران شد.
خبرگزاری رویترز نوشت که دو مقام امنیتی ترکیه، یک کپی از بلیت اتوبوس اسفنجانی را در اختیار این خبرگزاری قرار دادند.
رویترز گفته است اسفناجی طبق منابع ترکیه به ایران رفته اما این خبرگزاری قادر نیست تایید کند که اسفنجانی دقیقا الان در کدام کشور است.

مولوی کیست؟

«مولوی» که نام حقیقی و کامل او «مسعود مولوی وردنجانی» است، پیش از اینکه به وسیله ضارب مسلح در منطقه شیشلی استانبول ترور شود و نامش برسر زبان‌ها بیفتد و برجسته شود، در رسانه‌های ایرانی به عنوان «رئيس تیم تحقیقاتی پارسه اصفهان» و متخصص هوش مصنوعی معرفی شده بود.
بنا به گفته خبرگزاری رویترز مولوی «عضو نیروهای وزارت دفاع ایران» بوده است طبق منابع برخی از دوستان و نزدیکان او بر اثر اختلاف با برخی از فرماندهان سپاه پاسداران، ایران را ترک کرد و به ترکیه پناه آورد.
برخی رسانه‌های ایران مانند روزنامه خراسان در باره او نوشته‌اند که او تولیداتی مانند «روبوت پرنده» یا باصطلاح «پهپاد» برای یک نهاد نظامی (سپاه) داشته است.
مسعود مولوی وردجانی پس از اینکه در ترکیه مستقر شد، از ارتباط خود با نهادهای نظامی سپاه پاسداران سخن گفت و دست به انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی زد.
خبرگزاری مهر هم در گزارشی که در دیسامبر 2018 برابر با دی‌ماه 1397 شمسی منتشر کرده از مولوی به عنوان «یکی از نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی» نام برده که در نتیجه بی‌توجهی دولت به نخبگان، «ناچار شده است» شرکت‌های تولید پهپاد نظامی سنگین را به ترکیه و عراق ببرد.
مولوی در همان سال در مصاحبه‌ای با ستایش از محیط «جهادی و پرنشاط» سپاه پاسداران، مدعی شده بود که او از روی ناچاری، مجبور به ترک ایران شد و شرکت تولید «پهپادهای سنگین» خود را به استانبول ترکیه منتقل کند.
مخالفان رژیم ایران در همان اوایل نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به ترور مولوی متهم کردند. مایک پمپیئو وزیر خارجه آمریکا نیز یک هفته پس از ترور مولوی ضمن متهم کردن رژیم ایران به این قتل گفت که این قتل یکی دیگر از موارد غم‌انگیز ترور زنجیره‌‌ای مخالفان توسط رژیم ایران است.

سابقه ترور مخالفان ایران در ترکیه

تاکنون شماری زیادی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در ترکیه یا ربوده شدند یا به طرز فجیعی در ترکیه به قتل رسیده‌اند.
روز پنج‌شنبه 31 مارس 2016 دو نفر به نام عبدالسلام تاتاری و محمد محمدیان متهم به تلاش برای ربودن یک خلبان ایرانی مخالف رژیم جمهوری اسلامی ایران از شهر «وان» به ایران، در ترکیه محاکمه و به 6 سال و هشت ماه زندان محکوم شدند.
دادگاه گفته خلبان ایرانی در ترکیه پناهنده شده بود که متهمان محمد محمدیان یکی از متهمان ابتدا تلاش برای ربودن این شهروند پناهنده ایرانی را منکر شد اما همکار او عبدالسلام تاتاری در دادگاه اعتراف کرد که از طرف یک ایرانی به نام «حاجی» که به سفارت ایرات تردد می کرد، مامور شده تا این فرد را پیدا کند.
سفارت ایران در سال 1985 که منوچهر متکی سفیر رژیم تهران در تركيه بود، به طرح نافرجام ربودن یکی از اعضای مجاهدین خلق متهم شد به دنبال آن منوچهر متکی از ترکیه به ایران برگشت. رسانه‌های ترکیه از جمله روزنامه «حریت» در آن زمان متکی را به سازماندهی تيم های ترور وابسته به جمهوری اسلامی ایران متهم کردند.
روزنامه حريت چاپ تركيه همچنین در 27 مه 1989 گزارش داد یک گروه 14 نفره هنگام نفوذ به خاک تركيه از ايران برای انجام كار تروريستی دستگير شدند. رئيس اين گروه در قتل ديپلمات سعودی در آنكارا دست داشت. این 14 عضو هسته تروریستی به سفارت ایران وتیم منوچهر متکی که بعدها وزیر خارجه ایران شد، وابسته بودند.
همچنین علی ‌اکبر قربانی یکی از اعضای مجاهدین خلق ایران قهرمان نیز روز 5 اوت 1992 در منطقه شیشلی استانبول ربوده، و سپس شکنجه و کشته می‌شود. پلیس با دستگیر کردن یکی از ربایندگان بنام «چاغرچی» مشخص شده که یک روحانی بنام علی اکبریان معاونت خارجی وزارت اطلاعات ایران در ان زمان و سردار پاسدار حسین مصلح معاونت عملیات نیروی قدس، طراحی و اجرای این عملیات ترور را به عهده داشتند.
«چاغرچی» رباینده قربانی در سال 1992 طی اظهاراتی که در مطبوعات ترکیه از جمله روزنامه «حریت» منتشر شد، اعتراف کرده بود که علی اکبر قربانی را ربوده و در یک خانه امن به مأموران وزارت اطلاعات ایران تحویل داده است و آنها وی را شکنجه و مثله کرده بودند. او گفت صدای علی اکبر قربانی را تا چند روز از زیر زمین خانه می‌شنیده و سپس جسد او را برای دفن تحویل می‌گیرد.
علی اکبر قربانی عضو مجاهدین خلق که در ترکیه کشته شدعلی اکبر قربانی عضو مجاهدین خلق که در ترکیه کشته شد
این موضوع بحران شدیدی را میان ترکیه و ایران دامن زد و دولت ترکیه خواستار اخراج 4دیپلومات تروریست رژیم از این کشور شده بود. قریب 7ماه بعد از ربوده شدن علی اکبر قربانی و در دیماه همان سال با دستگیری گروهی از تروریستهای وابسته به رژیم در ترکیه، محل اختفای جسد او کشف شد. همه شواهد و اظهارات پزشکی قانونی گواه این بود که علی اکبر قربانی روزهای متمادی تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها قرار داشته است.
Volume 0%
 

Volume 0%