برای دیدن تصویر در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید.
برای دیدن تصویر در اندازه اصلی بر روی آن کلیک کنید.
تقاطع: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” دولت جمهوری اسلامی در نامه‌ای با طبقه‌بندی “خیلی محرمانه” از مدیران رسانه‌های ایران خواسته است تا از “سیاه‌نمایی” و “بزرگ‌نمایی مشکلات و چالش‌های اقتصادی” خودداری کنند.
این نامه که روز یکشنبه (۷ اردیبهشت-۲۷ اپریل) توسط “معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی” وزارت ارشاد به مدیران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی ارسال شده، با بیان این‌که «شرایط کلی کشور» و «تحقق اهداف و برنامه‌های نظام در عرصه‌های خارجی و داخلی»، «هم‌کاری اصحاب رسانه را در مدیریت افکار عمومی ضروری می‌سازد»، از آن‌ها خواسته تا مصوبات پیشین “شورای عالی امنیت ملی” در خصوص «سیاست‌ها و محدوده‌های خبری برای دوران تحریم» را رعایت کنند.
نامه وزارت ارشاد که نسخه‌ای از آن در اختیار “تقاطع” قرار گرفته، “ادامه شرایط تحریم” و “حساسیت‌های مضاعف ناشی از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها” را به عنوان دلایل ابلاغ مجدد این مصوبات عنوان کرده و از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خواسته تا از انتشار هرگونه «سیاه‌نمایی، انتشار اخبار اقتصادی محرمانه و دارای طبقه‌بندی، اخبار خلاف واقع اقتصادی، تحریف اظهارات مقامات رسمی، تکذیب آمارهای صحیح اعلامی توسط مراکز ذی‌صلاح، و ارائه آمارهای غلط، کذب و واهی» خودداری کنند.
هم‌چنین در بند دوم این دستورالعمل، «بزرگ‌نمایی و برجسته‌سازی مشکلات و چالش‌های اقتصادی کشور و ترویج اخبار کذب و شایعات و سیاه‌نمایی در کشور» ممنوع اعلام شده است.
این نخستین بار نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی، دستورالعمل‌هایی را در خصوص ممنوعیت انتشار برخی مطالب به رسانه‌های داخلی ایران ابلاغ می‌کند.
پیش از این در آذرماه سال گذشته نیز، وب‌سایت “سحام نیوز”، از ارسال دو نامه محرمانه وزارت ارشاد دولت یازدهم به برخی رسانه‌ها خبر داده بود که در آن‌ها، این وزارتخانه رسانه‌ها را از «انتشار آزادانه خبر» درباره دو موضوع «پرونده هسته‌ای» و «قراداد کرسنت» منع می‌کرد.
در یکی از این نامه‌ها که روز ۱۸ آذر و با امضای پدرام پاک‌آیین، مدیرکل وقت “مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی” وزارت ارشاد به رسانه‌ها ارسال شده بود، آمده بود که طبق «مصوبه شورای عالی امنیت ملی» از این پس رسانه‌ها نباید به طور مستقیم «خبرهایی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و هم‌چنین «ترجمه‌ای مستقل از گزارش‌های آژانس انرژی هسته‌ای در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای» منتشر کنند.
نامه “محرمانه” وزارت ارشاد، هم‌چنین تنها مرجع انتشار اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای ایران را «سازمان انرژی اتمی ایران» معرفی کرده و افزوده بود که از این پس «رسانه‌ها باید خبرهای خود در خصوص برنامه هسته‌ای را از این مرجع خبری تهیه کنند».
بر اساس این گزارش، در نامه “محرمانه” دیگری نیز تاکید شده که به دلیل وجود حساسیت‌هایی درباره «پرونده کرسنت»، «رسانه‌ها باید از انتشار خبرهای به نقل از منابع غیررسمی درباره این پرونده خودداری کنند».