۱۳۹۳ فروردین ۴, دوشنبه

 این خاک هوای تازه میخواهد / سوسن آرام

rosee4
نوروز امسال هم مثل هر سال پیامی دارد
پیام مردم ایران به حاکمان
که مغلوب پیام بی آبروی حاکمان به ملت ایران نمیشود
سوسن آرام
***
مادرم که پسرش را در آغوش گرفته بود،
و به میله های شکسته زندان
درپشت سر با نفرت نگاه میکرد.
به تو گفت نه!

*
میله ها را دو باره برافراشتی
اما خواهرم
که جرم اش این بود
که نه فریب میخورد و نه مرعوب میشد
وتو با سفیهانه ترین دروغ تاریخ
قبل از اعدام به او تجاوز کردی
به تو گفت نه!

*
سیاه تر از شب، تمام آسمان خانه ام را پوشاندی
اما دخترم
روی پیشانی اش نوشت : آزادی
و با خشمی که شراره اش تا آسمان می رفت
و فضای خانه را روشن می کرد
به تو نهیب زد:
نه!

*
هم کلاس هایم که دست در دست هم حلقه میکنند
معلم ام که ته کفش اش سوراخ است
اما سرش بلند
از تبریزورشت تا تهران
تا آن نقطه سیاه کوچک در انتهای چاه بهار
و در شرق و غرب کشورم
زنده گان این بوم
از کارگر تا آن که قلم میزند
یک اعتراض دایمی اند
وبه تو میگویند نه!

*
شانه های ناقص الخلقه ات
تحمل زنده گان این بوم را ندارد
و در حالیکه از واهمه می لرزی
دایم دعا میخوانی: مرده باد زندگی، مرده باد زندگی
بزرگ ترین هنرت  این است
که دایم بترسانی
و با بی شرمانه ترین دروغ تاریخ
اعلام کنی
ما مرده ایم
و تو را به تصدی قبرستان کهنه بر گمارده ایم!

اما تونا همزمانی، نه فقط با ما
با مردگان این خاک هم
که همدست و همداستان ما
باتو سرجدال دارند:

ستار که دشمن تباهی ایران بود
آن پیر احمد آباد
که مردم را
هم در برابر امپراتوری
هم در برابرمقام شامخ ولایت
بر می کشید

و آن پیر طوس که میگفت
دریغ است از ایران که ویران شود
حافظ که میگفت: ما نیستیم  معتقد شیخ خود پسند
سعدی که مانده بود تو چگونه جانوری
که از اشتر عرب هم نفهم تری
مسعود سعد که در ” نای”، مظلوم و دادخواه حبسیه می خواند
و الف بامداد  که طلیعه آفتاب است
و هابیل وار
نواله ای را که از مغز جوانان این بوم فراهم مىکنى
به کام ات زهر افعی میکند
تو نه تنها از زنده گان، که از مرده گان این بوم شرمساری میکشی
نه مردگان این بوم ، ای ناهمزمان، که مرگ پشت و پناه توست

*
و این خاک و طبیعت ایران
که از اعتراض ما جان گرفته است
“ورنه به قول شاعر انسان
چیزی نبود به جز سنگ پاره یی بی خبر از خویش و ناآگاه ازتصور میلاد و مرگ”
آن دیوسپید پای در بند
این گل که یادگار مهربانی است
و زیر پلی در کلاردشت روئیده است
و رنگ اش آتش در شام غریبان تو می افکند
زمین، زمان
و این جان که در قفس تو پیچ و تاب میخورد
در این بهار
هوای تازه طلب میکنند

ونوروز امسال هم مثل هر سال پیامی دارد
پیام مردم ایران به حاکمان
که مغلوب پیام بی آبروی حاکمان به ملت ایران نمیشود:

فروبریزای رژیم سیاهی!
فرو بریزای رژیم تباهی !
این خاک هوای تازه میخواهد

فروبریز
و بگذار
مادرم، آنی که مانده است
بار دیگرپشت به میله ها
برای پسرش، آنی که مانده است و آنی که می آید
آغوش بگشاید

فرو بریز
و بگذار خواهرم ، آنی که مانده است و آنی که می آید
این خانه را دوباره بسازد

فرو بریز
و بگذار
دخترم دو باره بخندد
حکم اعدام دسته‌جمعی برای صدها عضو اخوان المسلمین


دادگاهی در مصر برای ۵۲۹ عضو اخوان المسلمین به اتهام قتل و تحریک خشونت‌ها از جمله قتل یک افسر پلیس، حکم اعدام صادر کرد. این حکم، مهم‌ترین حکم دسته‌‌جمعی در تاریخ معاصر مصر است.

به گزارش رادیو فرانسه، احمد شریف، یکی از وکیلان مدافع اعضای اخوان المسلمین، به خبرگزاری رویترز در قاهره گفته است: دادگاه کیفری المنیا در ۲۴۵کیلومتری جنوب قاهره، ۵۲۹ عضو اخوان المسلمین را به اعدام و ۱۶ عضو دیگر این حزب را تبرئه کرده است.
حکم اعدام دسته‌جمعی اعضای اخوان المسلمین پیش از اجرا شدن، باید از سوی مفتی اعظم مصر تایید شود.
محاکمه اعضای اخوان المسلمین مصر درحالی برگزار شد که تنها ۱۵۳ تن از متهمان در بازداشت هستند و دادگاه دیگر متهمان به صورت غیابی برگزار شد.
از جمله این متهمان محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین و سعد الکتاتنی، رئیس حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان المسلمین هستند.
پس از برکناری محمد مرسی، رییس جمهور اسلامگرای مصر از سوی ارتش این کشور در ژوئیه سال گذشته، درگیری های خونینی میان نیروهای نظامی و اعضای اخوان المسلمین صورت گرفت.
در این درگیری ها حدود ۱۴۰۰ نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.

لیلیا رحمانی: دردِ دلِ یک هم وطنِ مستاصل و گرفتار




faghr
خدایا……. میبینی؟ کودکان گلفـــروش مردان خانه به دوش دخترکان تن فروش مادران سیاه پوش کاسبان دین فروش محراب های فرش پوش پدران کلیه فروش زبان های عشق فروش انسان های آدم فروش همه رامیبینی ؟ … میخواهم یک تکه آسمـان کلنـگـی بخرم ! دیگر زمینـــت بـــــوی زندگـــــی نمی دهــــد .
لیلیـــا رحمانی

سروده ای از عبدالفتاح سلطانی در زندان اوین

Abdolfatah Soltani

هفت سینی برای ریحانه جباری

نگاهی به فوتبال ایران در ۳۵ سال گذشته (۱۴) نقش رمالان، جادوگران و مداحان در فوتبال
ایرج مصداقی

رمالان و جادوگران در فوتبال
یکی از پدیده‌های نوظهور در دولت احمدی نژاد و ارتقای سطح روابط در دولت «امام زمان»، بحث رمالی و جن‌گیری و سحر و جادو بود که با دستگیری جن‌گیران وابسته به دولت ابعاد وسیعی به خود گرفت.
سایت «جوان آنلاین» وابسته به سپاه پاسداران در ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ با تأیید گزارش‌ بازداشت جن‌گیران تیم محمود احمدی‌نژاد این دو را عباس غفاری (الیاس) و علی یعقوبی معرفی کرد. و به نقل از یک کار‌شناس سیاسی نوشت:
تیم احمدی‌نژاد در برخی «از مناسبات سیاسی از توان شیطانی و غیرشرعی این افراد استفاده کرده و برنامه‌ها، تصمیمات و راهبردهای اساسی خود را براساس توصیه‌های غیرشرعی آنان تنظیم می‌کرده است!»
این سایت از علی یعقوبی به عنوان «ایدئولوگ» دولت دهم یاد کرده و نوشته است: «نامبرده دارای محکومیت‌های قضایی بنا به برخی دلایل می‌باشد و حتی حکم انفصال از خدمت وی نیز صادر شده است.»
سایت جوان آنلاین لینک خبر را برداشته است.
محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ در کنفرانس مطبوعاتی خود با تایید خبر دستگیری دو «جن‌گیر» آن‌ها را «جن‌گیر دولتی» خواند و گفت: «دو جن‌گیر دولتی» بازداشت شده‌اند و برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.
سایت شفاف نزدیک به قالیباف با انتشار مطلبی تحت عنوان «افشای جزئیاتی دیگر از هویت مدعی تسلط به علوم غریبه که به جریان انحرافی نزدیک بود + متن دستخط » داستان‌های عجیبی در مورد وی انتشار داد که بیش از هر چیز ماهیت کسانی را که بر کشورمان حکمرانی می‌کنند فاش می‌سازد. نکته‌ی جالب آن که رمال دولت قدرت عجیب خود را از در آمدن به آیین «شیطان پرستی» و «اهانت‌های بی شمار به مقدسات اسلامی» کسب کرده است. 
هرچند گفته می‌شد عباس غفاری به اعدام محکوم شده است، اما وی در اثر لابی مقامات بالای حکومتی به هشت سال زندان محکوم شد و عاقبت پیش از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۹۲ از زندان ‌آزاد شد.
موضوع سحر و جادو و رمالی و ... به دولت احمدی نژاد و هرم قدرت محدود نشد. فوتبال نیز به آن آلوده شد و اخبار متفاوتی در این زمینه انتشار یافت. علی دایی دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی مهندسی دانشگاه صنعتی شریف و کسی که دنیا دیده است و در بهترین تیم‌های دنیا مانند بایر مونیخ و هرتابرلین توپ زده است، مدعی طلسم تیم‌اش از سوی رمالی شد و از آیت‌الله بهجت برای شکستن آن مدد خواست. او در این رابطه می‌گوید:
« یك روز تلفن همراهم را روشن كردم ... دیدم نوشته پسر یك رمال و دعانویس است كه به حج و زیارت خانه خدا مى رود، نوشته بود كه حلالیت بگیرد. گفته بود پدرش دعانویس است كه از طرف یك نفر مأمور شده تا تیم ما را طلسم كند. حلالیت خواست چون مى‌گفت نان این پدر را خورده! ما خیلى دنبال فرستنده گشتیم.‎ تمام آن نوشته ها عین واقعیت بود.
علی دایی در پاسخ به این سوال كه «چه كسى سفارش این جادو را مى‌داد؟» افزوده است: مى‌دانم، ولى نپرسید! این یكى را نمى گویم. ... ما به خیلى چیزها اعتقاد داریم ولى قرآن براى همه ما سند است. در همین قرآن آمده كه از سحر و جادو بترسید. ... سرمربی تیم سایپا در پاسخ به این سوال كه "چطور باطلش كردید؟" گفت : با دعا، با توسل و سپس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر "و البته در محضر و با كمك دعاى خیر آیت‌الله العظمى بهجت. " ادامه داد:
ایشان اصلاً مرا نمى‌شناخت. یك بار رفتم دفتر ایشان و حاضرم زندگى ام را فدایش كنم. من فقط ۳۰ ثانیه روبروى آیت الله‌العظمى بهجت نشستم. سرشان را بلند كردند، چند توصیه كوتاه كردند و در آخر هم گفتند تو آدمى هستى كه زیاد در چشم مردم قرار مى‌گیرى. بعد پشت سر ایشان نماز خواندم. هر زمان به یاد آن نماز آیت الله‌العظمى بهجت مى‌افتم مو به تنم راست مى‌شود. سرمربی تیم ملی همچنین در این گفتگوی نوروزی در جواب خبرنگار ایران كه پرسیده بود «روى نیمكت هم ذكر مى‌گویید. " اذعان كرده است: صلوات مى‌فرستم»
محمد رویانیان مدیرعامل پرسپولیس در ارتباط با نقش جادوگر و ساحر و رمال و پیش‌بین و دعانویس گفت:‌‌ «یک سری جادوگر، ساحر، رمال، پیش بین، دعانویس و ... در این سال ها که پول نقش بیشتری در فوتبال ایران پیدا کرده توانسته‌اند به نظام فوتبال ایران رسوخ کرده و به نوعی در فوتبال ایران فعالیت کنند. آنها می‌روند و می‌بینند که کدام تیم، بازیکن، مدیر، مربی و ... دچار مشکل و بحران شده و سعی می‌کنند از این شرایط استفاده کرده و القا کنند که عوامل فوتبال با توسل به این مسائل می‌توانند از بحران خارج شده و به توفیقاتی دست یابند.»
عبدالمجید باقری‌نیا سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت : «در لیگ یک استفاده تیم‌ها از جادوگر در حال همگانی شدن است و مسوولان باید فکری به حال این موضوع کنند». عبدالمجید باقری‌نیا مدعی است که در برخی از تیم‌های لیگ یک، رمال وجود دارد! وی با بیان این‌که لیگ یک به حال خود رها شده است، گفت: متوجه شدم بعضی از تیم‌ها برای هر بازی با یک رمال قرارداد ۲۵ میلیون تومانی می‌بندند که امیدوارم مسوولان به این مساله رسیدگی کنند.» http://www.mohabatnews.com/index.php?option=com_content&id=6259:1391-11-14-17-08-05&Itemid=282
سایت مشرق نیوز در همین رابطه گزارش داد:
«در دیگر سو از جادو و قدرت‌های ماورایی گفته می‌شود. در حقیقت، کار به جایی رسیده که دیگر می‌توان عنوان داشت که فوتبال این مرز وبوم در خارج از مستطیل سبز رقم می‌خورد. نکته حایز اهمیت، در جذب بازیکنان در فصل نقل و انتقالات لیگ سیزدهم بود. این مورد به قدری زیاد شد که عملا فرآیند انتقال بازیکنان را تحت تاثیر خود قرار داد. از تداخل ستاره بازیکنان با مربیان تا استخاره، مواردی بود که در این روزها به گوش می‌رسید. البته باید توجه داشت که دیگر حرف‌ها در گوشی نبود و به رسانه‌ها کشیده شد. فوتبال ایران روزهای عجیبی را تجربه می‌کند و هر روز نیز بر اتفاقات آن افزوده می‌شود. در سال های اخیر، مربیانی بوده اند که عملا به مدیر اجرایی جادوگران تبدیل شده‌اند. مربی یک تیم صنعتی که در این زمینه ید طولایی دارد، حتی تعویض و تاکتیک تیمش را نیز بر حسب دستورات جادوگر طراحی می کند. البته، این شخص نیز که در کرج ساکن است، درآمد میلیونی بسیار خوبی کسب کرده که به نظر می‌رسد در این سال ها، به میلیارد نیز رسیده باشد. او آدابی نیز برای زندگی بازیکنان طراحی کرده و حتی به زندگی شخصی آن‌ها نیز وارد شده که ریشه در باورهای غلط و ضعیف اهالی این رشته دارد.»
فتح‌الله زاده در گفتگو با سایت جهان نیوز گفت:‌ »در این چند سالی که مدیرعامل استقلال بوده‌ام چندین بار جادوگران خواسته‌اند به سراغم بیایند اما هرگز حاضر نشدم با آن‌ها همکاری کنم.»
سایت شفاف نیوز گزارش داد:
«یکی از تیم‌های لیگ برتری که در آستانه سقوط به دسته اول قرار دارد از مدت‌ها قبل به رمل و اسطرلاب متوسل شده است.
مدیر عامل این باشگاه که سال گذشته پرونده‌ای هم در مورد دعانویسی و سحر و جادو داشت به سرمربی تیم توصیه می‌کرد که سه ترکیب مختلف برای تیم نوشته و این ترکیب‌ها را به او بدهد و در نهایت تیم با ترکیبی که مدیرعامل با جادو تعیین می‌کند به میدان برود.به گفته برخی بازیکنان این تیم، مدیر عامل از مسایل فنی فوتبال آگاهی چندانی ندارد.
گفته می‌شود در برخی از بازیهای مهم، در رختکن این تیم لیگ برتری حتی موی دست بازیکنان را برای رسیدن به پیروزی چیده و داخل ظرفی می‌ریختند تا با سوزاندن موی دست بازیکنان، تیم فوق بازنده از میدان خارج نشود. سرمربی قبلی این تیم فوتبال هم در نهایت این رفتارها را تحمل نکرد و از این باشگاه جدا شد.»
حضور جادوگران و ساحران در فوتبال به همین مورد ختم نمی‌شود. موارد زیر تنها اشاره‌ای گذرا به چند نمونه است:
* مرد ردا سفید که بود؟! تقوی متهم ردیف اول
سال 1382 در دومین دوره لیگ برتر برای اولین بار بحث جادوگر در فوتبال ایران رواج یافت. بازیکنان باشگاه سایپا که آن روزها تحت نظر مجتبی تقوی تمرین می کردند از رفت و آمد مردی با ردایی سفید به تمرینات تیم شان سخن می گفتند که همه کاره تیم است. مردی که اسمش امیر الف بود، درویش مسلکی ساکن مهرشهر کرج که کارش جادونویسی بود. او با سحر و جادو باعث شده بود تا سایپا هفته های متوالی بازی هایش را از حریفان ببرد. البته همه این ها حرف هایی بود که بازیکنان سایپا درباره آن روزها می گفتند. خاطراتی اعجاب انگیز که باورش حتی در ذهن نمی گنجید؛
(ا _ص): «پایش آسیب دیده بود و وقتی آقا مجتبی لیست 18 نفره تیم را خواند نامی از او در لیست دیده نمی شد. همان موقع درویش به رختکن آمد. او مدام بچه ها را نگاه می کرد و سر آخر گفت، نیست. آن بازیکنی که خواب دیدم گل می زند، در بین شان نیست. با گفته هایش فهمیدیم منظورش کیست. او که اسمش در لیست نبود ساکش را جمع کرده بود و داشت برمی گشت، به اصرار جادوگر زنگ زدند و به ورزشگاه برگرداندنش. او در آن مسابقه 30 دقیقه با پای بانداژ شده بازی کرد و یک گل زد و بعد تعویض شد. ما آن بازی را با همین تک گل بردیم.»
این خاطره که یکی از بازیکنان سابق سایپاست که حالا در تیمی دسته اولی بازی می کند و البته تنها اتفاق عجیب نیست که از تیم تقوی نقل شده! خاطره دیگر از آن تیم ماوراء الطبیعه سایپا به چند هفته بعد از بردهای متوالی برمی گردد که یکباره این تیم روی دور باخت افتاد. سایپا بیش از 10 بازی را باخت و از صدر جدول به انتها رفت. درست اتفاقی شبیه به ماجرایی که گریبان برق را در لیگ هشتم گرفت. در آن زمان سایپا بازیکنی به نام حمید جعفری داشت که کاپیتانشان بود، تقوی در دعوایی کلامی حکم به اخراج این بازیکن از تیم داد. البته این اخراج را هم به نقش جادوگر ربط می دادند!
«حمید که اخراج شد به نوشهر رفت و در کوهستان های آن قسمت از شمال درویشی را پیدا کرد که می گفتند نفسش حق است. او سایپا را طلسم کرد و دیگر تیم ما نبرد.»
این جمله را بسیاری از بازیکنان آن زمان سایپا تکرار می کنند. البته مجتبی تقوی دو سال بعد وقتی سرمربی نفت آبادان شده بود قسم می خورد هیچ وقت از رمال یا جادوگر در تیمش استفاده نکرده اما همان جا در آبادان هم شایعاتی علیه او رواج داشت!
پاس را جادوگر قهرمان کرد...؟!
منوچهر صالحی، مدیر عامل سابق سایپا که از قضا رفیق گرمابه و گلستان الف.الف بوده در جایی ادعا کرد که پاس تهران در سال 83 با کمک امیرخان (؟!) قهرمان شده و اصلا مجید جلالی رفیق فابریک امیر اسکندری است و سردار آجورلو هم ممکن است منکر شود اما کامل در جریان بوده است. صالحی قبل تر از امیر اسکندری بسیار تعریف کرده و با این عنوان که نیروی ماورایی او بسیار موثر است به تمجید از او در رسانه های ورزشی پرداخته بود. صالحی در جایی دیگر گفته بود که علاوه بر مجید جلالی، فرهاد کاظمی و امیر قلعه نویی و علی دایی و مجتبی تقوی هم به خانه جادوگر رفت و آمد دارند. حالا هشت سال می‌گذرد و پرونده دوباره باز شده است و تقوی هم متهم ردیف اول است.
* جادوگر سر تمرین تیم ملی
همین سه سال پیش و در زمان سرپرستی منصور پورحیدری در تیم ملی، فردی با لباس مرتب سر تمرین تیم ملی حاضر شد و به پورحیدری گفت: «اگر شما، مربیان و مسئولان فدراسیون بخواهید من می‌توانم تیم ملی را در مقابل کره شمالی پیروز و شما را راهی جام جهانی کنم که در همین زمان با واکنش شدید منصور پورحیدری مواجه شد و به او اعلام گردید که به خرافات و جادو اعتقادی نیست و دیگر دور و بر تیم ملی حاضر نشود. او هم رفت و دیگر پیدایش نشد و البته ایران هم به جام جهانی نرفت!»
* گلاب بریز گالن، گالن!
یکی از مربیان صباباطری خاطره ای را از فصل سوم لیگ برتر از بازی با پیکان نقل می کند که مهر تائیدی بر باورهای خرافی در لیگ برتر است: «با پیکان بازی داشتیم. بازی در زمین ما در صباشهر انجام می شد. چند ساعت قبل از شروع مسابقه درویشی که ذکر می گفت همراه با اعضای کادرفنی تیم چرخی در زمین زدند. دایی فرهاد (فرهاد کاظمی) حسابی ترسید. او می گفت احتمالا دعانویس آورده اند و تیم ما را سحر کرده اند. به همین دلیل دستور داد ۴۰ گالن گلاب دور زمین بریزند تا سحر جادوگر پیکان را باطل کنند!» آن بازی را صبا با دو گل از حریفش برد.
* نجاست چاره درد است...!
این یک روایت واقعی از نادر دست نشان است. او خاطره ای را از فصلی تعریف می‌کند که سرمربی مس کرمان در لیگ برتر بود. تیم آنها در شیراز باید به مصاف مقاومت سپاسی می رفت. آقای جادوگر با واسطه درخواست اجرت از مربی مس کرده بود و گفته بود به ورزشگاه می آید تا آنها را طلسم کند. دست نشان در این باره می گوید: «گفته بودند می آید تا باخت ما را ببیند. ما هرچه فکر کردیم، چاره ای بهتر از این ندیدیم که با نجاست به مصافش برویم. می گفتند او ورد می خواند و یکی از دوستان نزدیکم گفت اگر ما جاهایی را که او طلسم می کند نجس کنیم طلسمش نمی گیرد. ما با همکاری بازیکنان تیم ! دبه ای 20 لیتری را آماده کرده بودیم که البته آقای جادوگر خلف وعده کرد و نیامد تا ما هم از معجون مان استفاده نکنیم! ما آن روز مقاومت را در شیراز با دو گل شکست دادیم.»
* من فرشید گ، جادوگر فوتبالی
فرشید گ شخصی است که ادعا دارد برق را طلسم کرده. او که متولد قائمشهر است و در مشهد زندگی می کند ادعا دارد دوره ای مشاور اکبر میثاقیان بوده و در دوره آری هان با محمد حسن انصاری فرد همکاری می کرده است. پس از آن با راه آهن همراه بوده و تقریبا به تمام تیم ها تماس می گیرد تا با این بهانه از آنها اخاذی کند. این مدعی سحر و جادو پسر عمویی دارد که به رغم حضور آقای جادوگر هیچ وقت بازیکن موفقی نشد و غیر از یک دوره موفقیت نسبی در ابومسلم در همان فصل کذایی، هیچ وقت جایگاهی ویژه در فوتبال ایران نداشته؛
بقیه را می‌توانید در این آدرس بخوانید:‌
مجتبی شریفی رئیس کمیته‌ی انضباطی فوتبال در مورد اقدامات این کمیته برای مقابله با سحر و جادو در فوتبال گفت :« طبق تبصره ۲ ماده ۴۲ آیین‌نامه کمیته انضباطی با توجه به اینکه سحر و جادو حرام است و با توجه به اینکه این کار ناجوانمردانه است اگر اثبات شود؛ برای جادو کردن بین ۶ ماه تا ۲ سال محرومیت و اگر سحر صورت بگیرد ۳ سال محرومیت برای فردی که این عمل را انجام داده در نظر گرفته می‌شود.»
وی که همچنین مشاور قضایی رئیس کل دیوان محاسبات کشور هم بود در آبان ۸۸ در مورد سحر و جادو در فوتبال ایران و نحوه‌ی برخورد کمیته‌ی انضباطی با آن گفت:
«معمولاً همه باشگاه‌ها با افرادی که در سحر و جادو دستی دارند در ارتباط هستند و مبالغ کلانی به آن‌ها می‌پردازند. هر باشگاهی که درآمد بیشتری از تماشاگران حرفه‌ای خود به دست می‌آورد، جادوگران و ساحران قویدست‌تری را به استخدام خود در می‌آورد. البته باید توجه داشت که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این مورد بسیار سختگیر است و اگر برای ما اثبات شود كه باشگاهی با جادوگر ارتباط دارد، برایش شش ماه تا دو سال محرومیت در نظر می‌گیریم.
دلیل این امر هم آن است که برای ما مسلّم شده که جادو در فوتبال تاثیر دارد و موضوعی ناجوانمردانه است! یعنی اگرچه ممکن است که بین کسانی که مدعی جادوگری هستند، یک عده حقه باز و شیاد هم پیدا شوند، اما کسانی که به راهکارهای مرموز سحر و جادو آشنایی دارند، جِدّاً می‌توانند در پیروزی یک تیم یا شکست یک تیم تأثیر داشته باشند، و چون این امر دخالت در رقابت‌های ورزشی از راه‌های غیر ورزشی است، یک عمل ناجوانمردانه به شمار میرود. علاوه بر این اگربرای ما ثابت شود که علاوه بر جادو، بحث سحر در میان باشد چون به گفتهء اسلام "سحر یک عمل حرام " است، اشد مجازات را در نظر گرفته و سه سال محرومیت در نظر خواهیم گرفت. در این‌جا یكی از خبرنگاران از رئیس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره تفاوت سحر و جادو پرسید، و شریفی در پاسخ گفت: در این مورد به آلات و لوازم استفاده شده استناد خواهیم كرد. زیرا در کارهای مرموز معمولاً راهکارهای مختلفی استفاده میشود. بعضی‌ها فقط از اوراد و اذکار استفاده می‌کنند، بعضی ها هم از وسائلی استفاده می‌کنند مثل قفل و زنجیر و رشته‌های نخ و قوطی‌های مخصوص و طلسم سازی، یا درست کردن عروسک بازیکنان و سوزن زدن به آنها و همه کارهایی که در این قبیل جریانات وجوددارد. برای این کارها هم مراسمی دارند و قبل از مسابقه ها، برای پیروزی و شکست این یا ان تیم این مراسم را انجام می‌دهند.
رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کشور گفت: ما متوجه شده ایم که این کارهای غیرشرعی را عده ای ساحر سودجو فقط به نفع تیمی که برای آن کار می‌کنند انجام نمی‌دهند، بلکه جون وضعیت مسابفات در ایران حالت جدولی دارد، شکست یا پیروزی هر تیمی می‌تواند در وضعیت کلی جدول مسابقات موثر باشد و روی پیشرفت یا عقب مانده شدن تیم‌ها یدیگر تاثیر داشته باشد. به همین دلیل بعضی از این جادوگرها با کارهای سحر و جادو اصولاً مجموعه مسابقات سالیانه فوتبال را زیر نظر دارند و به این دلیل هم وضعیت رقابت و مسابقات دچار بحران شده.
hayohouy.blogspot.com/feeds/posts/default?orderby=updated
سرانجام اسماعیل حسن‌زاده ضمن اشاره به برنامه‌هایی که برای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال دارد در مورد احتمال دعوت از سرمربی تیم فوتبال مس کرمان به این کمیته گفت: آقای مرفاوی صحبت هایی در مورد سحر و جادو داشته اند که البته ما برای اصلاح ذهنیت مردم نسبت به فوتبال این کلمه را از آیین‌نامه انضباطی جدید حذف کردیم.
اشاعه‌ی فرهنگ اسلامی در فوتبال و ستاد منشوری منشور اخلاقی و رفتاری فوتبال ایران یک آئین‌نامه انضباطی مصوب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران (۱۳۸۷) است که دستوراتی را برای انطباق مسائل فوتبال ایران با «فرهنگ اسلامی»  ارائه می‌دهد. کسانی که توسط کمیته‌ انضباطی به خاطر عدم رعایت مسائل اسلامی محکوم می‌شوند «منشوری» خوانده می‌شوند.
ستاد پیگیری و اجرای منشور اخلاقی در ابتدای فصل ۸۸-۸۹ لیگ برتر اجازه حضور در مسابقات را به تعدادی از مربیان و بازیکنان نداد. در نیم فصل اول لیگ کارت بازی برای علی‌رضا نیکبخت واحدی و حنیف عمران‌زاده صادر نشد. گفته می‌شد محرومیت نیکبخت واحدی هافبک تراکتورسازی به دلیل خالکوبی روی پاهایش و زیر پا گذاشتن ماده معروف ۱۴/۱۱ است و محرومیت حنیف عمران‌زاده مدافع استقلال هم به‌خاطر داشتن چند پرونده در دادگستری همدان می‌باشد. البته محرومیت عمران‌زاده پس از اینکه در دادگاه تبرئه شد به پایان رسید. در بین مربیان فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، فراز کمالوند، که معروف به سه «ف – کاف» فوتبال شدند، و اکبر میثاقیان و نادر دست‌نشان از مربیگری در لیگ برتر محروم شدند. محرومیت فیروز کریمی و فرهاد کاظمی در میانه‌های فصل به طور رسمی اعلام شد. گفته می‌شد دلیل محرومیت فیروز کریمی توهین به بازیکنان خودی در حین بازی، ترغیب بازیکنان خودی به بدرفتاری در درون زمین و تحریک داور و بازیکنان حریف و تزریق مواد نیروزا به بازیکنان تیمش است و اکبر میثاقیان که هدایت تیم دسته اولی شهرداری تبریز را برعهده گرفته به دلیل توهین و کتک زدن بازیکن خودی و استفاده از کلمات زشت و رکیک در برنامه ۹۰ از مربی‌گری در لیگ برتر محروم شده ‌است.
ماده ۱۴/۱۱- منشور اخلاقی عبارت است از : «رعایت فرهنگ اخلاقی جامعه در چارچوب منشور اخلاقی و رفتاری: الف- نسبت به مدل لباس از پوشیدن لباسهای جلف، تنگ، بدن نما و مارک دار اجنبی با تبلیغات خلاف عرف و اخلاق که در شأن ورزشکار قهرمان و الگوی برتر نیستند جداً خودداری نماید.
ب: نسبت به مدل قیافه (موی سر و محاسن) از ارائه مدل‌های آرایشی بیگانه و اجنبی غیرمتناسب با شئونات فرهنگی جامعه که موجب ترویج و بسط گسترش فرهنگ اجنبی و بیگانه می‌شود جداً خودداری نماید.
ج- همراه داشتن زیورآلات گردنبند، گوشواره، انگشتر، قاب سر (تل و...) در مسابقات ممنوع می‌باشد.
تذکر۱: باشگاه‌ها موظفند نسبت به تهیه لباس فرم بازیکنان برای اقامت در هتل، اردو و هنگام مسافرت با رعایت فرهنگ عمومی جامعه ایران اسلامی اقدام نمایند (البسه ورزشی برابر آئین‌نامه مربوطه و در چارچوب حق رایت باشگاه خواهد بود).
تذکر ۲: بازیکنان مجازند مدل قیافه (ایرانی متناسب با فرهنگ عمومی و غنی جامعه ایران اسلامی) را ارائه نمایند.
تذکر ۳: بازیکنان و مربیان خارجی باید در چارچوب فرهنگ عمومی توجیه شده و از ارائه مدل‌های نامتناسب و ناهمگون خودداری نمایند.
تبصره- کسب امتیازی مثبت در مجموعه عملکرد رفتاری و اخلاقی در طول هفته، ماه، نیم‌فصل، فصل مسابقات مستوجب تشویقات فرد بازیکن بر اساس ماده ۷۳، ۷۴ آئین‌نامه انضباطی خواهد شد.
تذکر۴: کلیه مدیران باشگاه‌ها متعهد می‌شوند مربیان و بازیکنان متخلفی را که در چارچوب منشور اخلاقی دچار محکومیت شده‌اند بعد از استعلام از مبادی ذیربط و تأئید سوابق اخلاقی به کار بگیرند.»
حجت‌الاسلام محمدعلی‌پور دبیر ستاد منشور اخلاقی و مشاور فرهنگی لیگ و عضو کمیته رسیدگی به تخلفات فوتبال خود یکی از مظاهر این فساد است. وی طبق حکم قاضی دادگاه ویژه روحانیت به اتهام اختلاس مالی در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و پرونده منشوری‌ها بازداشت شد. اما از آن‌جایی که چاقو دسته‌اش را نمی‌برد به سرعت آزاد و به کارهای خلاف خود ادامه داد. علی‌پور در زمان محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال به عنوان پیشنماز وارد فدراسیون شد و سپس مسئولیت کمیته فرهنگی را هم عهده‌دار شد.
از آن‌جایی که دخالت دادن مسائل اسلامی در فوتبال مغایر با مقررات فیفا مسئولان فدراسیون به ظاهر «ستاد منشور اخلاقی» را منحل کرده و علی‌پور با عنوانی دیگر «کمیته رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال» همچنان در فدراسیون باقی ماند.
وی که سابقه‌ی مدیریت باشگاه فجر سپاسی شیراز و چند بخش ورزشی سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد سازماندهی بخشی از «لیدر»ها را به عهده داشت که بعدها مشکلات زیادی را در فوتبال ایران دامن زدند.
نقش مداحان و هیأت‌های مذهبی در فوتبال
در سال ۸۴ نامه‌ای با امضای ۱۰۴ مداح کشور که نام‌های آشنایی همچون حاج منصور ارضی، سعید حدادیان، عبدالرضا هلالی و محمود کریمی در میان آن‌ها به چشم می‌خورد احمدی نژاد را «بسیجی ولایی» نامیده و او را کاندیدای اصلح برای تصدی پست ریاست جمهوری معرفی کردند. به این ترتیب مداحان که پیشتر توسط بیت‌خامنه‌ای و دستگاه رهبری سازماندهی شده بودند حضور جدی خود را در صحنه‌ی سیاسی کشور اعلام کردند.

«عطر سیب» عنوان نمایشگاهی بود که در زمان شهرداری احمدی نژاد و با هدف کمک به هیأت‌های مذهبی در آستانه مناسبت‌های مذهبی به راه افتاد. نمایشگاهی که اقلام مورد نیاز هیأت‌های مذهبی را تامین می‌کرد و البته هنوز هم هرسال برگزار می‌شود. کمک‌های دولتی به قدرت روز‌افزون مداحان می‌انجامید. کمک‌های مختلف به هیأت‌های تهرانی در کنار فعالیت‌هایی که فضا را برای فعالیت گسترده تر هیأت باز می‌کرد، سبب شد تا گفتمان «بچه هیاتی‌ها» به یکی از گفتمان‌های رایج دولت نهم تبدیل شود و دولت پشتیبان بزرگی از اراذل و اوباش به نام هیأت‌های مذهبی را هم در کنار خود ببیند.
طبیعی بود مداحانی که نقش مهمی در سیاست‌گذاری پیدا کرده بودند و برای ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر مسئولان طراز اول نظام خط و نشان می‌کشیدند، به دیگر شئون اجتماع نیز دست‌درازی کنند. فوتبال یکی از مواردی بود که از هجوم مداجان در امان نماند.
سعید حدادیان مداح مشهور تهران که به مقام استادی دانشگاه تهران هم نائل شده و کلاس «سلسله مباحث نگاهى به دعا» را اداره می‌کند می‌گوید: «ما زنده كردن مرده توسط حضرت عباس را كم مشاهده نكرده‌ایم .... افتخار می‌نمایم که اعضای ارشد هیئت مداحان پست‌های زیادی همچون نماینده مجلس، عضو شورای شهر، معاون سیاسی وزارت کشور و سرپرست باشگاه پرسیولیس را از آن خود کرده‌اند. (پایگاه خبری تحلیلی لحظه، لحظه نیوز. ۶ دیماه ۱۳۸۸)
در این دوران روابط محمود کریمی یکی از مداحان لومپن و بدنام که پاره‌ای از اوباش را رهبری می‌کند با فوتبالیست‌ها و دست‌اندرکاران فوتبال زبانزد می‌شود. در این آدرس می‌توانید کریمی را هنگام هدایت اراذل و اوباش در یکی از هیئت‌های سینه‌زنی تهران ببینید تا متوجه شوید سرنوشت کشور در دست چه کسانی است.
عکس بازیکنان فوتبال و مربیان در حال مداحی در نشریات منتشر می‌شود و تلویزیون مبادرت به پخش مداحی غلامحسین پیروانی مربی برکنار شده‌ی فجر سپاسی شیراز و صنعت نفت می‌کند و یا سیدمهدی سیدصالحی در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی شرکت می‌کند و از مداحی‌اش می‌گوید و روضه می‌خواند:
آخرین مورد مداحی رضا حقیقی بازیکن تیم پرسپولیس در قم در شبکه‌ی مجازی پخش می‌شود.

باشگاه‌های فوتبال همچون هیئت‌های عزاداری به برگزاری مراسم سوگواری می‌پردازند و هر ساله به عرض و طول این مراسم‌ها افزوده می‌شود. پایگاه خبری باشگاه سپاهان خبر می‌دهد که در مراسم سوگواری سالار شهیدان که توسط این باشگاه برگزار شد، «ورزشکاران، مدیران، مربیان ، هواداران و پرسنل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان آمده بودند تا در زیر خیمه امام حسین(ع) با آرمانهای سرور و سالار شهیدان تجدید بیعت کنند.»
متأسفانه تزویر و ریا همانطور که در جامعه‌ی «اسلام‌زده» غوغا می‌کند فوتبال را هم در می‌نوردد. در سال‌های اخیر محرم که می‌شود فوتبالیست‌های معروف که بعضاً در کمیته انضباطی فوتبال پرونده‌ی «منشوری» دارند و هر لحظه بیم محرومیت‌شان می‌رود در تکایا و هیأت‌های عزاداری حاضر می‌شوند و تصاویرشان در رسانه‌های عمومی انتشار می‌یابد. چرا که طبق مقررات منشوری «کسب امتیاز مثبت در مجموعه عملکرد رفتاری و اخلاقی در طول هفته، ماه، نیم‌فصل، فصل مسابقات مستوجب تشویقات» بازیکنان می‌شود.
در جامعه‌ی بحران زده‌ی ایران جای همه چیز عوض می‌شود. وقتی بخشی از بدنه‌ی فوتبال کشور بعنوان مداح فعالیت می‌کنند مداحان هم در نقش فوتبالیست ظاهر می‌شوند. مداحان که تا  پیش از این در جامعه‌ی مذهبی نیز عناصری دون‌پایه و مجلس گرم‌کن محسوب می‌‌شدند از چنان وزنی در جامعه‌ی سیاسی ایران و قدرت حاکم بر کشور برخوردار می‌شوند که هرگونه تحرک‌شان در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد. چنانکه آن‌ها تصویر مداحان رژیم را در لباس فوتبال انتشار می‌دهند:‌

فوتبالیست‌ها و کشتی‌گیران برخلاف بسکتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها که از کلاس اجتماعی بالاتری برخوردارند مشتری تکایا و حسینیه‌ها هستند و در ماه محرم به عزاداری مشغول می‌شوند و یا این‌گونه جلوه می‌دهند.
هیات عزاداری فرهاد کاظمی به نام «حضرت زینب» یکی از معروف‌ترین هیأت‌هاست که در محله‌ی جوادیه تهران برگزار می‌شود. او خود در این مراسم مداحی می‌کند. با این حال وی سال‌ها از طرف ستاد «منشوری» فوتبال به لحاظ اخلاقی رد صلاحیت شده بود و اجازه‌ی مربی‌گری در لیگ برتر را نداشت.
خودش می‌‌گوید:‌ »البته کار ما فقط سینه زنی و عزاداری نیست، به دنبال فرهنگ سازی هم هستیم. ما در این مراسم برای جوانان فلسفه شهادت را آموزش می‌دهیم. حدود ۵۰ تا ۱۰۰ جوان هر روز در مورد اخلاق اسلامی صحبت می‌کنند.»
در هیأت فرهاد کاظمی مداح‌های معروف کشور همچون محمود کریمی، عبدالرضا هلالی و مجید بنی‌فاطمه نوحه‌خوانی می‌کنند. فوتبالیست‌های سرشناسی چون حمید استیلی، حسین بادامکی، بهروز رهبری فرد، مهدی رحمتی، عباس آقایی، سیاوش اکبرپور، صمد مرفاوی، کریم باقری، علی انصاریان و... در این هیأت حضور پیدا می‌کنند.

محمد دادکان رئیس سابق فدراسیون فوتبال و بازیکن تیم‌های ملی و پرسپولیس یکی دیگر از هیأت داران معروف است. این هیات در محله پاچنار تهران واقع در خیابان خیام برگزار می‌شود. محمد دادکان نذر دارد پابرهنه در مراسم عزاداری حضور پیدا کند. این هیات به همراه هیأت طیب حاج رضایی عموی امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال بزرگترین هیأت‌ها و دسته‌های سینه‌زنی تهران محسوب می‌شوند.
علی پروین چه در روزهای جشن و چه در روزهای عزاداری مراسم زیادی برگزار می‌کند که معروف ترین آنها مولودی برای تولد حضرت فاطمه است که در مسجد قائم در پل رومی برگزار می‌کند و در محرم در هیات محبان مهدی حاضر می‌شود. پروین در لواسان در زیرزمین خانه‌اش هم حسینیه‌ای ساخته و به این ترتیب برای خود هیئتی به هم زده است. گاهی هیات محبان مهدی به حسینیه لواسان می‌رود. غلام کویتی‌پور مداح معروف میهمانش می‌شود.
تصاویر او در حال هم‌زدن غذای هیأت انتشار پیدا می‌کند.
این در حالی است که او به وقتش در پارتی‌های شبانه شرکت می‌کند و از طریق اعوان و انصارش به دنبال «فحشای شرعی» که در «ام‌القرا»ی اسلامی بازار داغی دارد هم هست و مبالغ سرسام‌آوری را برای عیاشی کوتاه مدت پیشنهاد می‌کند. امیر قلعه‌نویی هم در زیرزمین خانه‌ی مسکونی‌ قبلی‌اش در جردن حسینیه ساخته بود وی همچنین هیات سیدالشهدا را در میدان انصاری نازی‌آباد با چند تن از دوستانش تأسیس کرد.
http://www.aftabir.com/articles/view/sport/football/c6c1261647535_football_player_p1.php هرچه فساد در فوتبال بیشتر می‌شود به رنگ و لعاب مذهبی و خرافات می‌افزایند. قبل از آغاز مسابقات آیین‌های مذهبی اجرا می‌شود. بازیکنان در زیر پیراهن‌هایشان شعارهای مذهبی یا حسین، یازهرا و یا ابوالفضل و ... می‌نویسند و هنگام شادی کردن پس از گل آن را نشان می‌دهند.
بازار مداحی و مداحان داغ است و دخالت مداحان نه تنها در سیاست که در فوتبال نیز تبدیل به اپیدمی شد. 
محمود کریمی یکی از این مداحان و اراذل مشهور برای بخشش فرهاد کاظمی مربی محروم شده از لیگ برتر به دیدار علیپور –رییس ستاد منشور اخلاقی- می‌رود. گفته می‌شود جواد کاظمیان در حالی به عضویت پرسپولیس لیگ یازدهم درآمد که حمید استیلی علاقه‌ای به جذب این بازیکن نداشت، اما وساطت یک مداح معروف در آخرین ساعات مهلت نقل و انتقالات جواد را پرسپولیسی کرد. غیر از این دو نمونه، در مورد یک هافبک نه‌چندان سرشناس هم که در لیگ دهم به عضویت استیل‌آذین درآمد، چنین زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید و عده‌ای معتقد بودند او با دخالت یک مداح معروف سر از تیم متمول تهرانی درآورده است.
به گزارش رسانه‌های داخلی یکی از مربیان «منشوری» که از حضور در تیم‌های فوتبال و فعالیت‌های مربوط به این ورزش منع شده در تلاش برای این حضور در لیگ سیزدهم به عنوان مربی با یکی از مداحان مشهور کشور برای صرف ناهار نزد مدیرعامل یکی از تیم‌های فوتبال صنعتی می‌روند.
دخالت مداحان تا آن‌جا افزایش پیدا کرد که حسین فرکی مربی سابق تیم ملی و فولاد اهواز می‌گوید:  «مداحان اجازه دهند فوتبالی‌ها درباره فوتبال تصمیم بگیرند. ... به مداحان که نوکران دستگاه امام حسین (ع) هستند احترام می‌گذارم اما از آنها درخواست می‌کنم اجازه دهند فوتبالی‌ها درباره فوتبال تصمیم بگیرند. اگر قرار است مداحان اهل بیت در این‌گونه موارد ورود کنند و نظر بدهند، پس ما هم باید در حوزه‌های دیگر فعالیت کنیم.»
سایت انتخاب خبر از پاتوق مشترک مداحان و فوتبالیست‌ها داده می‌نویسد «بهترین جا برای این افراد سفره خانه سنتی میراث فرهنگی در میدان هفت تیر است. در آنجا چهره های آشنایی از جمله فوتبالیست های معروف، مداحان اهل بیت و برخی از هنرمندان و خوانندگان را مشاهده می کنید.» اینجا خبری از قلیان ارزان نیست و با پرداخت۱۷هزار تومان تنها می توانید از روی صندلی آنها را تماشا کنید».
مداحان تا آن‌جا نفوذ پیدا کرده‌اند که برای اسم تیم‌ها هم تعیین تکلیف می‌کنند. در بیست و ششمین جلسه هیات مذهبی جامعه اسلامی فوتبال به میزبانی وفایی، مالک باشگاه ابومسلم که در حرم امام رضا در مشهد برگزار شد، واعظی مداح این مراسم در جریان خواندن مولودی یک پیشنهاد هم به مسئولان باشگاه ابومسلم داد و گفت:
«اسم باشگاه ابومسلم را عوض کنید. ابومسلم نام کسی است که آمد جلوی ائمه ایستاد . این‌که الان ابومسلم پیراهن سیاه می‌پوشد و به آن می‌گویند سیاه‌جامگان، خوب نیست. به نظرم اسم تیم را بگذارید ثامن، یا ضامن، تیم‌تان هم موفق می‌شود. یکی از مسائلی که باعث شده تیم فوتبال ابومسلم نتواند به لیگ برتر برسد همین است که ابومسلم جلوی دین ایستاده و حالا شما نام تیم‌تان را گذاشته‌اید ابومسلم.»


منبع: پژواک ایران