۱۳۹۱ بهمن ۵, پنجشنبه

مرگ 19 نفر در تهران به دليل گرسنگي + آمار تامل برانگیز سقط جنین

عصرخبر - مرگ قریب به ۴۰ هزار تهرانی در ۱۰ ماه گذشته از سال، اگرچه نسبت به زمان مشابه سال قبل تفاوت چندانی را نشان نمی‌دهد، اما مرگ‌هایی با علت های عجیب در حال فزونی یافتن است. علت‌هایی که شاید در زندگی روزمره کمتر به آن‌ها توجه شود اما زندگی هشت میلیون پایتخت نشین را تهدید می‌کند که شاید، مرگشان زود‌تر رسد. آمارهای سازمان بهشت زهرا (س) شهرداری تهران در ۱۰ ماه گذشته، نشان می دهد که تهرانی‌ها باید بیش از گذشته مراقب سلامت و پایان عمرشان باشند، چرا که پس از ایست قلبی و انواع سرطان‌ها که شایع‌ترین کشنده‌ها در تهران به شمار می‌روند، علت‌هایی چون «شوک، ایدز، تصادفات، مسمومیت‌ها، برق گرفتگی و ضربات چاقو» درصد قابل توجهی را در میان علل مرگ تهرانی‌ها دارد. گزارش اختصاصی «قانون» از علل مرگ تهرانی ها همچنین حکایت از آن دارد که می‌توان «سوء تغذیه» و «سقط جنین» را نیز در میان علت‌های مرگ دید که شاید زنگ خطری برای مسئولان باشد.
شوک‌های مرگ آور
در میان علت‌های مرگ شهروندان تهرانی در ۱۰ ماه گذشته از سال، دیدن علت «شوک» که اقسام مختلف نیز دارد، کمی تعجب بر انگیز و البته غیر قابل باور است. اما در همین تهران، ۲۰۱ نفر از ابتدای سال به دلیل شوک، ۴۸۳ نفر بر اثر شوک سپتیک، ۳۰۰ نفر به دنبال شوک کاردیوژیک فوت کرده‌اند که وزن شوک را در میان علل فوت تهرانی‌ها، قابل توجه می‌کند. اینکه این شوک‌ها چگونه و بر اثر چه به وجود می‌آید ریشه‌های علمی دارد که شاید زندگی‌های سخت شهری، از مزیدهای بر علت آن باشد. اگرچه در گزارش سازمان بهشت زهرا، مرگ به دلیل بیماری‌های اعصاب تنها هفت مورد ثبت شده است.
مرگ به دلیل سوء تغذیه؟
شاید مسائل اقتصادی و سخت شدن شرایط زندگی برخی مشکلات را در زندگی‌های روزمره شهروندان ایجاد کرده باشد، اما مرگ به دلیل سوء تغذیه آن هم در هزاره سوم کمی دور از ذهن حداقل در کشورما به نظر می‌رسد. اما آمارهای ثبت شده در سازمان بهشت زهرا (س) می‌گوید که از ابتدای امسال ۱۹ نفر به دلیل سوء تغذیه فوت کرده‌اند که ۹ نفر مرد و ۱۰ نفر زن بوده‌اند.
آمار تامل برانگیز سقط جنین
نگاهی به علل فوت تهرانی‌ها ما را به سقط جنین می‌رساند. علتی که خیلی‌ها یا از گفتن و دادن آمار از آن ابا دارند یا آمارهای غیر رسمی که چندان هم کم نیستند را رد می‌کنند. اگر چه آمار سازمان بهشت زهرا در خصوص مرگ به دلیل سقط جنین تامل بر انگیز است اما همین قدر را باید گفت که از ابتدای امسال تنها دو مرگ به دلیل سقط مصنوعی قانونی ثبت شده و البته ۱۳ مرگ رسمی به دلیل سقط جنین ثبت شده است. وقوع هزار و ۷۱۹ مرگ داخل رحم نیز از جمله موارد مورد بحث در مرگ‌های ثبت شده پایتخت است.
مرگ‌های حادثه‌ای!
حوادث، جایگاه مهمی در مرگ تهرانی‌ها دارد. این را آمار سازمان بهشت زهرا می‌گوید که از ابتدای امسال چهار نفر به دلیل سقوط‌های اتفاقی، ۴۲ نفر به دلیل غرق شدن اتفاقی و غرق کردن، ۷۴ نفر به دلیل گاز گرفتگی و ۱۳ نفر بر اثر تصادف جان باخته‌اند. مرگ‌های حادثه‌ای تهرانی‌ها البته دیگر دلایلی هم دارد که فوت ۴۲ نفر بر اثر خفگی و ۱۴۹ نفر بر اثر سوختگی از جمله آنهاست. از ابتدای امسال، ۳۷۸ فوت به دلیل ضربه مغزی و جمجمه نیز به ثبت رسیده و مرگ ۳۷ نفر بر اثر برق گرفتگی قابل توجه است.
ضربات چاقو و نزاع‌های فردی، عامل قتل!
به نوشته قانون؛ روند رو به فزونی نزاع‌های فردی و خانوادگی که به دلایل مختلف در تهران رخ می‌دهد و هر روز نیزمی توان اخبار تازه‌ای از آن را در صفحات حوادث روزنامه‌ها دید، رنگ مرگ به دلیل «ضربات چاقو» را از ابتدای امسال پر رنگ کرده، چناچه در آمار سازمان بهشت زهرا (س) مرگ ۵۵ نفر از جمله ۴۴ مرد و ۱۱ زن بر اثر ضربات چاقو ثبت شده است. آماری که زنگ خطر جدی برای مسئولان کشور را از میل شهروندان به خشونت و درگیری به صدا در می آورد.
ایدز همچنان می‌کشد
۳۱ نفر به دلیل ابتلا به ایدز در تهران مرده‌اند. ثبت این آمار در مرکز رایانه سازمان بهشت زهرا چنان خودنمایی می‌کند که انگار انتظار دیدن آمار بیشتری از فوت ایدزی‌ها به دلیل افزایش ابتلا در جامعه داشتیم. اما به هر حال؛ ایدز می‌کشد و رفتارهای پر خطر جنسی و اعتیاد، شایع‌ترین عامل انتقال آن به شمار می‌رود.
ایست و نارسایی‌های قلبی، بالا‌ترین علت مرگ
اما پس علت‌های کمتر توجه شده مرگ و میر تهرانی‌ها، همچنان این ایست قلبی است که با نزدیک به چهار هزار فوتی در ۱۰ ماه گذشته از سال، بیشتر عامل مرگ تهرانی‌ها به شمار می‌رود. علت‌هایی که دلیل مختلف علمی و غیر علمی بر آن مترتب است و هر روز نیز شمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و شاخه‌های آن را دو چندان می‌کند. سخت شدن شرایط زندگی شهری، فشارهای روانی و عصبی، آلودگی‌های زیست محیطی ،همه و همه از جمله دلایلی است که مرگ تهرانی‌ها را به دلیل مشکلات قلبی رقم می‌زنند و در این شرایط تنها این خود مردم هستند که باید به فکر خود و سلامتشان باشند وگرنه کک کسی هم برای آن‌ها نمی‌گزد!
مردان بیش از زنان می میرند
نگاهی به آمار فوتی های شهر تهران بیانگر این نکته است که در تهران ، مردان بیش از زنان می میرند و در 10 ماهه امسال مرگ 22 هزار و 692 مرد و 15 هزار و 602 زن ثبت شد. این یعنی مردان 30 درصد بیش از زنان در تهران فوت می کنند و باید بیش از گذشته به کیفیت زندگی خود و سلامت برای افزایش طول عمر توجه کنند.آمار های فوت و پایان زندگی انسان ها در شهر تهران دلایل کوچک و بزرگ بسیار دیگری نیز دارد که از حوصله یک گزارش خارج است اما خالی از لطف نیست که بگوییم مرگ بیش از گذشته بیخ گوش تهرانی هایی نشسته است که دهه های قبل، سن های 80 و 90 سال را تجربه می کردند و اکنون میانگین سن آن ها کمتر و کمتر شده است. اگرچه در میان علت های فوت، کهولت سن با سهم 3/4 درصدی در علل فوت تهرانی ها دیده می شود اما همین آمار می گوید که تنها 15 نفر در تهران به مرگ طبیعی از دنیا رفته اند و این یعنی نیاز به توجه بیشتر مردم و مسئولان به کیفیت زندگی در شهر و لزوم ایجاد شرایطی برای آرام زیستن... آرام زندگی کنیم!

گوشه کوچکی ازجنايات رژيم


ستگاه قضایی با متخلفان بدون اغماض برخورد می کند!حكم قطع انگشتان یکی از دستان سارقی كه در محاكم شيراز به مجازات حد قطع يد محكوم شده بود امروز در ملا عام اجرا شد.


حكم قطع انگشتان یکی از دستان سارقی كه در محاكم شيراز به مجازات حد قطع يد محكوم شده بود امروز در ملا عام اجرا شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، اين متهم كه در سابقه كيفري خود داراي اتهامات زيادي از جمله سرقت، رابطه نامشروع و خريد و فروش اموال مسروقه است، براساس رأي شعبه 122 دادگاه جزايي شيراز و تأييد شعبه 17 تجديدنظر استان فارس به مجازات حدالهی سرقت محكوم شده بود.
متهم اين پرونده ا.س.ح كه 29 سال سن دارد، سركردگي يك باند سرقت را به عهده داشت كه پس از دستگيري و شكايت 47 نفر از شكات و طي شدن مراحل رسيدگي در دستگاه قضايي شيراز، علاوه بر مجازات قطع ید به سه سال حبس از باب انجام سرقت هاي متعدد و 99 ضربه شلاق به لحاظ رابطه نامشروع نيز محكوم شده است.
اين گزارش حاكي است همدستان وي نيز كه در انجام سرقت ها مشاركت داشته اند به مجازات هاي مشابه قطع يد، حبس و شلاق محكوم شده اند.
دادستان عمومي و انقلاب شيراز در این خصوص گفت: مكرراً دستگاه قضايي اعلام كرده كه برخورد قاطع و بدون اغماضی در دستور كار خود قرار داده و هر كجا متخلفين تخطي خود از قانون را دست مايه بر هم زدن امنيت اجتماعي و آسايش عمومي قرار دهند دستگاه قضايي شديدتر برخورد خواهد كرد.
علي القاصي امروز در جمع خبرنگاران افزود: نمونه اجراي حكم امروز هشداري جدي است به همه كساني كه با اقدام به سرقت موجبات ناامني را فراهم مي كنند.
اين مقام قضايي تأكيد كرد: پيرو منويات رياست محترم قوه قضاييه و تأكيدات ايشان مبنی بر برخورد با زورگيران و مخلان نظم اجتماعي تصريح كرد: به زودي مردم برخورد قاطع دادگستري استان فارس با اين افراد را نيز شاهد خواهند بود .

   


نمایش کپی کامل فیلم برای یک لحظه آزادی کار آرش ریاحی همراه با بخش های از نقد ونظر بصیر نصیبی در باره آرش ریاحی وکارش

 http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2AHD7A8ciQ8

 

نمایش کپی کامل فیلم برای یک لحظه آزادی کار آرش ریاحی همراه با بخش های از نقد ونظر بصیر نصیبی در باره آرش ریاحی وکارش


 بخش هایی از نقد ونظر بصیر نصیبی 
برای یک لحظه آزادی

سینما هنری است که باید آموختش، دوره آموزش لزوماو فقط در مدرسه سینمایی طی نمی شود. بسیار بودند سینماگرانی که پای در مدارس سینمایی نگذاشتند اما فیلمسازانی بزرگ شدند. دستیاری فیلمسازان دیگر ویا حضور در«ورک شاپ» ها وانجمن های سینمایی خود میتواند امکانی باشند برای ورود به دنیای جادویی سینما.حتا فیلم دیدن خود به مانندمدرسه ای است که کمک می کند به یادگیری سینما.
اما درهر کاری که هنر محسوب می شود آموزش فنی وتکنیکی به تنهایی کفایت نمی کند. اگر جوینده خلاق نباشد تاثیر کارش محدود وبسته خواهد بود، خلاقیت را می شود پرورش داد اما نمی توان آموخت باید در ذات هنرمند باشد. وقتی استعداد با مسئولیت اجتماعی/سیاسی آمیخته می شود،اثر ی خلق می شودکه هم ارزش انسانی دارد وهم هنری.
آرش ۹ ساله در وین در خانواده ای که بدون لحظه ای تردید با رژیم ج. اسلامی مبارزه شان را ادامه می دهند رشد می کند . در سنین خیلی جوانی عشق به سینما در او به وجود می آید . اما او میداند که عشق به هنر لازمه موفقیت است اما کافی نیست ،او سالها کار وتجربه را طی می کند . مدتها برای کانال تلویزیونی ORF کارهای کوتاه گزارشی می سازد این کارهای او هم زمینه ای اجتماعی دارد زندگی بی خانمانهای وین را تصویر می کند. نخستین فیلم کوتاه آرش DerjungeDIseltsame    wirklichtkeit 1992  ساخته ونمایش داده می شود-من این فیلم را در جشنواره سینمای تبعید گوتنبرگ دیدم /در همین فیلم کوتاه می شد حدس زد یک استعداد در سینما متولدشده است او با پشتکار کارش را ادامه میدهد. چند فیلم کوتاه و قصه ا ی وچند کار آوانگارد وتجربی هم در کارنامه او ثبت شده است وبعد از این تجربه ها ۲ فیلم مستند طولانی می سازد-آقایx- نخستین مستند طولانی آرش است دردومین مستند طولانی اش خانواده خودش را در تبعید به تصویر می کشدوکاری متفاوت خلق میکند(کارهای آرش در جشنواره سینمای در تبعید گوتنبرگ وجشنواره سینمای ایران در تبعید پاریس هم نمایش داده شده است) حالا او دیگر آماده است که تجربه دیگری را به واقعیت تبدیل کند -یک فیلم داستانی – نحوه کار در سینمای مستند،با سینما ی داستانی متفاوت است. مستند سازانی هستند که کارهای مستندشان خوب بوده اما در سینمای داستانی نا موفق شده اند. اما من به این عقیده هستم آرش ریاحی قادر است در این دو زمینه سینما راهش را ادامه دهد.
. این فیلم یک کار سیاسی است که با رژیم های سرکوبگر ودر راس همه آنها ج. اسلامی مستقیم برخورد می کند. در یک سکانس فیلم لاله وحسن (مبارز فراری) به صراحت سقوط رژیم را آرزو می کنند.
«اینجا صدای ایران است.
رژیم جمهوری اسلامی ساقط شده ومردم ایران از دست رژیم ولایت فقیه خلاص شدند»*
این چنین فیلمی با این محتوای موثر وتکان دهنده سیاسی در هر رویداد سینمایی موفقیت کسب می کند در مونترال جایزه بزرگ را تصاحب می کند در ویناله بهترین فیلم سال ۲۰۰۷ سینمای اطریش می شود، جایزه مهم جشنواره زوریخ به این فیلم تعلق میگیرد وبهترین فیلم جشنواره های برزیل وآرژانتین فیلم« یک لحظه برای آزادی است» ….وجدید ترین موفقیت فیلم آرش در جشنواره ماکس اوفولس زاربروکن -ژانویه ۲۰۰۹ -است .این جشنواره از اعتبار هنری بالایی برخوردار است. بسیار ی از فیلمسازان امروز کشورهای آلمانی زبان در این جشنواره پایه های موفقیت های بعدیشان پی ریزی شد. فیلم آرش ۴ نمایش متوالی داشت وهمه سانس ها مملو از جمعیت بود، چندین مصاحبه مطبوعاتی ورادیو تلویزیونی با آرش ترتیب داده شد.
*بازیگران فیلم آرش
به گمان من در این فیلم نمی شود به شیوه کلاسیک کار بازیگران را ارزیابی کرد، که در چه سکانسی کدام بازیگر بهتر بازی می کند ویا کدام بازیگر کارش بهتر است؟آنچه در این فیلم مهم است تیمی فراهم شوندکه محتوای فیلم را خوب درک کنند وبتوانند اندیشه های سازنده را به تماشاگر منتقل کنند. پیام مجلسی –حسن- که مقیم پاریس است در روزهای نمایش این فیلم در شهر ما بود. در فرصت های کوتاهی که بود با هم صحبت می کردیم.
از او پرسیدم :
چطور آرش را پیدا کردی ؟
ج.بهتر است به پرسی من وآرش چطور همدیگر را پیدا کردیم.
علی( نوید اخوان) و مهرداد(پوریا ماهیاری) که هردو جوان هستند به اقتضای سنشان به دیسکو میروند، عاشق می شوند حتا رقیب عشقی هم می شوند. این رفتار ها هم جزئی از زندگی است. بازی ایندو ویاسمین دختر ترک راحت وصمیمی است. همچنین باید بیاد داشت بازی جوان کرد-مانو-وبچه ها که کار با آنها آسان نبوده است. چرا که این بچه ها باید از مسیر عادی زندگیشان جدا شوندو به ماجرایی مرتبط شوند که از خواست ها ودرک کودکانه آنها فاصله دارد.
*سبک وروش کار آرش
آرش برای کار خودش سبک وروشی را بکار میگیرد که کار او را از بسیاری از فیلمهای اجتماعی/ سیاسی متمایز می کند. فیلم مستند دوسال پیش آرش -خانواده در تبعید- به همین شیوه کار شده بود( این فیلم هم برنده دوجایزه از فستیوال زاربروکن شد) آرش نه میخواهد با ایجاد فضای غمگین بر احساسات تماشاگر تاثیر بگذارد و نه با خلق فضای شاد امکانی برای سرگرمی بیننده فراهم کند. زندگی حتا در سخت ترین شرایطش غم وشادی را با هم دارد .هر سکانس فیلم آرش چون ضربه ایست که نه، میگذارد بیننده در غم فرو برود ونه شادی های زود گذر از عمق فاجعه جدایش کند. ریتم فیلم سریع است این چنین ریتمی هماهنک است با محتوای ماجرایی که تعریف می شود. فضای فیلم براساس واقعیت شکل گرفته، آرش قبل از آغاز فیلمبردای چند سال روی طرح این فیلم کار کرده است به ترکیه وشهر وان سفر کرده با پناهجویان ، حتا با قاچاقچیان هم گفتگو داشته به نحوه سیر پرونده های پناهندگی کاملا آشنا شده حتا تجربه های زندگی شخصی وخانوادگی هم در این فیلم وارد شده است – دو کودکی که به اطریش به پدر ومادرشان می پیوندند. باز سازی حوادثی است که خواهر وبرادر آرش طی کرده اند- «برای یک لحظه آزادی» فقط یک فیلم سینمایی نیست یک سند تکان دهنده وگویا است، که نقاب از چهره نا انسانهایی که دم از انسانیت می زنند برمی دارد. چه مامورین سازمان ملل باشند چه دولت ترکیه ویاگماشتگان رژیم ج. اسلامی. هر جا ودر هر جلسه ای که از آرش سئوال می شود چرا تاریخ حوادث فیلم مشخص نیست؟
می گوید:
«بسیاری ازمردم غرب بر این تصورند که ج. اسلامی حالا خوب شده واین مسایل به گذشته های این رژیم مربوط است. من برای حوادث این فیلم تاریخ مشخص نکردم چون ج. اسلامی همین حالا هم همان است که درگذشته بوده ( نقل به معنا )»و من اضافه میکنم که رژیم های سرکوبگر نه اصلاح می شوند ونه عاقل.
درنخستین سکانس فیلم وچند لحظه بعداز آغاز عنوان بندی صحنه تکان دهنده ای تصویر می شود صحنه تیرباران ۳ مبارز با فریاد- زنده با دآزادی- مبارزان در راه تحقق آرمانهای انسانیشان به استقبال مرگ میروند، با این ضربه نخستین شناسامه فیلم روی متن سیاه ادامه می یابد. تماشاگر در همین چند لحظه وطی سکانس آغاز فیلم در می یابد که بیننده فیلمی با محتوای سیاسی خوا هدبود . وقتی تیتراژ فیلم تمام می شود به صحنه هایی بر میگردیم که مادر وپدر بزرگ آزی وآرمان با آن دو وداع می کنند تا این دوکودک همراه با یکی از بستگانشان ودوستش -علی ومهرداد- از مزر های تحت کنترل عبور داده شوند وبه پدر مادرشان در اطریش بپیوندند که مجبور بوده اند ایران رامدتی قبل ترک کنند وسرپرستی این دو را به مادر وپدر بزرگ بسپارند. وقتی دلال پول را با ولع می شمارد میگوید:
«ببخشید میشمرما، بابای خدا بیامرزم می گفت پولو اگه تو خیابون هم پیدا کردی بشمر کم وزیاد نباشه
این دو بچه وسرپرستان سفرشان(علی ومهرداد) بدین شکل وارد ماجرا می شوند. از طرف دیگر یک خانواده ،( زن وشوهر وبچه کوچکشان) هم همین راه پر مخاطره را طی می کنند.
فراریان باید بااسب راه های صعب العبور را طی کنند .گاه حتا استفاده از این وسیله هم نا ممکن است باید پای پیاده کوه ودره هارا طی کرد تا به جای امن تری رسید.. اینها در هتل هایی اقامت می کنند که مسافرانش متواریان از جور وستم ملایان هستند. اینگونه هتل ها بیشتر به قفس هایی میمانند که جز عذاب واضطراب برای مسافران ارمغانی ندارند. عباس معلم انگلیسی که در آرزوی سفر به آلمان است با دوست کرد دیگر خود-مانو -که تنها آگاهیش از ایران در این جمله خلاصه شده که دخترای خوشگل دارد در همین هتل اقامت دارند… همه اینها از جهنم جمهوری اسلامی گریخته اند اما به جهنم دیگری که دولت ترکیه برایشان تدارک دیده منتقل شده اند اینجاهم ،خبر چینی، رفتار های فاشیستی،شکنجه وزندان ،دلال بازی. رایج است پناه جویان باید روزها وحتا شب ها در صف های سازمان ملل بمانند تا شاید اجازه خروج بگیرند وکشوری دیگر آنها را بپذیرد. زندگی در جهنم دوم گاه سالها طول می کشد با فقرو تنگدستی بدون امید به آینده ودر شرایطی که خطر دیپورت فراریان را تهدید میکند. شرایط گاه چنان دردناک می شود که وسوسه برگشت به جهنم آخوند ها در دل برانگیخته می شود.
زن :
نمیدوم چرا ما مثل ملیون ها ایرونی دیگه اوجا نموندیم تاشرایطو عوض کنیم؟
مرد:
مگه اونا که اونجا موندن تونستن چیزی رو عوض کنن ؟
سرنوشت وحشتناکی در انتظار این خانواده است. تلاش شوهر( حسن) برای یافتن ورقه خروج سازمان ملل به ناکامی میرسد. برای شوهر همه راه ها به بن بست می کشد و
نامه ای از او برای همسر تنها خاطره ایست که از این سفردردناک برای لاله می ماند
« عزیزم لاله جونم،منو ببخش،فکر کردم اینجوری برای شماها بهتره…لاله جونم اگه منو دوست داری یک بار دیگه لبخند بزن…میدونی چقدر لبخداتو دوست دارم تا ابد عاشقتونم، می بوسمتون .حسن شما»
آرش در سکانس پایان برمیگرددبه سکانس اعدام آغاز فیلم.
خبردار ،جوخه حاضر. آتش
و تیتراژ پایان فیلم با صدای فرهاد وشعر احمد شاملو
یه شب مهتاب
ماه میاد بخواب
منو میبره،کوچه به کوچه
باغ انگوری،باغ آلوچه
دره به دره ،صحرا به صحرا
شناسنامه فیلم برای یک لحظه آزادی
نویسنده وکارگردان:آرش ریاحی
مدیر فیلمبرداری.MICHI RIEBEL. مونتاژ: کارینا.صدا: محسن ناصری.موزیک:کارونا. ترانه پایان با صدای فرهادوشعر احمد شاملو.
مدت ۱۱۰ دقیقه. ۳۵ میلیمتری. سال ۲۰۰۸/ اطریش. فرانسه. زبان: فارسی. ترکی انگلیسی با زیر نویس.
بازیگران:
سعید اویسی، پیام مجلسی، بهی جنتی عطایی، نوید اخوان، پوریا مهیاری، کامران راد، الییا بزرگی، سینا صبا،FARES fares ، یاسمین ازگی و
 
آرش ریاحی