۱۳۹۱ مهر ۱۰, دوشنبه

قیمت‌دلار و سکه ‌وقتی ‌احمدی‌نژاد توسط خامنه ای رئیس‌جمهور ‌شد

قیمتدلار و سکه ‌وقتی ‌احمدی‌نژاد توسط خامنه ای رئیس‌جمهور ‌شد

عصرایران: قیمت دلار در سال 1384 ، زمانی که محمود احمدی نژاد (به انتخاب خامنه ای) رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت ، 902 تومان بود و اینک به مرز 3000 تومان رسیده است!
این اعداد نشان می دهند دلار در این سال ها حدود 3.3 برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است.

همچنین زمانی که احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور سوگند خورد که "درحراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد" (اصل 121 قانون اساسی) و بر روی صندلی ریاست جمهوری نشست ، هر قطعه سکه بهار آزادی 96 هزار تومان بود ولی امروز یک میلیون و 160 هزار تومان است که افزایشی قریب به 13 برابری را نشان می دهد.

جا دارد به دولتمردان عزیز به ویژه "خادم جمهور مظلوم" (عکس زیر) به خاطر این پیروزی ها تبریک و خدا قوت بگوییم.

حامیان دولت در استقبال از احمدی نژاد پس از بازگشت از نیویورک

افزایش شدید قیمت دلار و راهکارهای یک گروه تحلیلی برای نجات ریال


افزایش شدید قیمت دلار و راهکارهای یک گروه تحلیلی برای نجات ریال

 افزايش بی سابقه قيمت ارزهای خارجی طی هفته های اخير و تاثير آن بر  واردات کالا، صنايع توليدی، نرخ تورم و بالا رفتن هزينه ها سبب شده است که گروه های مختلفی از کارشناسان، پيشنهادهای مختلفی برای بيرون رفتن از بحران ارزی کنونی ارائه کنند.
يکی از اين گروه ها، «شبکه تحليلگران تکنولوژی ايران» است که در نامه سرگشاده ای خطاب به محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، پيشنهاد کرده است با فروش وسيع ارز به صورت اعتباری برای واردات کالا به التهاب کنونی بازار پايان دهد.
شبکه تحليلگران تکنولوژی ايران با طرح ۱۴ نکته و پيشنهاد به محمود احمدی نژاد نسبت به عدم تکرار به گفته اين شبکه خاطره تلخ سياست های تعديل سالهای  ۱۳۷۳-۷۴ هشدار داده است.
در آغاز اين نامه سرگشاده با اشاره به افزايش قيمت ارز و بالا رفتن نرخ تورم بر کاهش هزينه توليد تاکيد شده و گفته شده است که هرگونه سياست برای کمک به توليد بايد به کاهش هزينه آن منجر شود.
در بخش ديگری هم با استناد به آمار رسمی تورم در سه گروه اصلی کالا، خدمات و مسکن، آب و برق و ساير سوخت ها دليل اصلی تورم کشور در شرايط کنونی، «افزايش قيمت ارز» عنوان شده است.
نويسندگان اين نامه تاکيد کرده اند که در حال حاضر ابزارهای لازم و مناسب برای کنترل نرخ ارز در اختيار دولت قرار دارد و طی چند هفته گذشته هيچ اتفاق جديدی در صحنه داخلی و بين المللی رخ نداده که توجيه گر افزايش قيمت دلار از ۲۰۰۰ تومان به ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ هزار تومان باشد.
در اين نامه سرگشاده حفظ ارزش پول ملی از جمله وظايف حاکميت عنوان شده و تاکيد شده که نمی توان از اين حق مردم که بر گردن حاکميت است به راحتی چشم پوشی کرد.
«شبکه تحليلگران تکنولوژی ايران» که به نوشته مسئولين آن مجموعه ای است از ۲۵۰ کارشناس تمام وقت و دارای ارتباط  با بيش از ۲۰۰۰ نفر از نخبگان، کارشناسان و مديران کشور در نامه هشدار آميزخود به دولت محمود احمدی نژاد پيشنهاد کرده است که با فروش وسيع ارز به صورت اعتباری برای واردات کالا، ‌با نرخی کمتر از قيمت بازار آزاد به التهاب کنونی در بازار خاتمه دهد.
اين گروه به گزارش های منتشر شده درباره افزايش نرخ دلار توسط دولت برای تامين منابع لازم جهت افزايش يارانه نقدی نيز اشاره کرده و بعيد دانسته که دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفت به بالا بردن قيمت ارز اقدام کرده باشد.
در عين حال در اين نامه با حمايت از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تاکيد شده که کاهش ارزش مستمر يارانه نقدی برای مردم کاملا محسوس شده و با بالا رفتن قيمت ها، مردم در حقيقت از هدفمندی يارانه ها متضرر شده اند.
نويسندگان نامه پيشنهاد کرده اند که به جای يارانه نقدی، ‌دولت سهميه مشخصی به صورت انرژی يعنی برق و گاز خانگی يا طلا و يا ديگر کالاهای نقد شونده به مردم بدهد تا تعهدات دولت در پرداخت نقدی يارانه ها کمتر شود.
در پايان نامه با اشاره به ذخاير بالای ارز و طلا درکشور و منابع مسدود شده در صندوق توسعه ملی تاکيد شده که هيچ گونه بن بست و وضعيت بحرانی در اقتصاد کشور وجود ندارد و می توان برای کنترل نرخ ارز و تورم  اقدام کرد تا هزينه زندگی مردم بيش از اين افزايش نيابد.
منبع: رادیو فردا

کاهش لحظه‌به‌لحظه ارزش ریال در بازار تهران از صبح امروز

کاهش لحظه‌به‌لحظه ارزش ریال در بازار تهران از صبح امروز


 

ارز
ارزش ریال ایران در یک روز، بیش از ١۵درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرده است
بنا بر گزارش ها از تهران، ارزش ریال ایران تا عصر دوشنبه دهم مهرماه در برابر دلار آمریکا بیش از ١۵ درصد نسبت به روز قبل سقوط کرده و قیمت یک دلار در بازار آزاد به ۳۴۵۰ تومان رسید. روز یکشنبه قیمت دلار آمریکا در ساعات اوج به ۲۹۸۰ تومان رسیده بود و تا ظهر امروز هم قیمت دلار ۳۲۵۰ تومان بود.
قیمت یورو، واحد پول اروپا به ۴۵۰۰ تومان رسیده و پوند انگلیس به قیمت حدود ۵۵۰۰ تومان معامله شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر قیمت هر سکه طلا در بازار به یک میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسیده است.
خبرنگار مهر بعد از ظهر امروز، دوشنبه، از بازار ارز تهران گزارش داد که در پی نوسان‌های شدید قیمت ارز، اکثر صرافی‌ها خرید و فروش ارز را متوقف کردند و تعدادی از آنها قیمت‌ دلار و یورو را از تابلوهای خود حذف کردند.
در همین حال محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران باز هم تاکید کرده است که تاثیر راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی به تدریج در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران با اذعان به کاهش قدرت خرید مردم در اثر افزایش قیمت ارز گفت: "به سیستم‌های اطلاعاتی گفته شده تا اگر افرادی در حال اخلال هستند به سرعت شناسایی و دستگیر شوند."
جواد تقوی، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ایران هم از 'رسیدگی به پرونده متخلفان ارزی خارج از نوبت' خبر داده و گفته است: "با توجه به این‌که فاصله قیمت ارز رسمی و غیر رسمی بیش از حد انتظار است، سازمان به این موضوع ورود کرده است."

اعتراض به وضعیت ارز دانشجویی

در پی اخبار منتشرشده درباره توقف ارائه ارز دانشجویی برای تحصیل در خارج از ایران، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از تجمع تعدادی از دانشجویان در برابر ساختمان مجلس ایران در اعتراض به 'نابسامانی در ارائه ارز دانشجویی' خبر داده‌ است.
در همین ارتباط یک دانشجو در تماس با بی‌بی‌سی فارسی، قیمت فعلی ارز را معادل "گرسنگی کشیدن و وضعیت اسفناک زندگی" برای دانشجویان خارج از ایران عنوان کرد.
الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس ایران دیروز یکشنبه ۹ مهر رئیس جمهور ایران را متهم کرد که "تعمدا بازار ارز را آشفته نگه داشته است."
آقای نادران با تاکید بر سهم "اراده دولت" در به وجود آمدن وضعیت کنونی بازار ارز گفت که وضعیت ذخایر ارزی و فروش نفت ایران "مشکل آن‌چنانی" ندارد که چنین شرایطی بر بازار ارز حاکم شود.
به گفته آقای تقوی افرادی که برای واردات کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت می‌کنند 'باید به تعهدات خود عمل کنند' و کالاها 'باید بر مبنای ارز تخصیصی و شبکه رسمی عرضه شود.'
دولت ایران از هفته گذشته برای کنترل بازار ارز، یک مرکز مبادلات ارزی ایجاد کرده است که در آن ارز برای واردات کالا را به قیمت‎‌های پائین‌تر از قیمت بازار آزاد می فروشد.
به نظر می‌رسد که با گذشت یک هفته از فعالیت این مرکز ، بازار ارز نه تنها آرام نشده، بلکه روزبه‌روز آشفته‌تر شده است.
صمد کریمی، سخنگوی طرح مبادلات ارزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی، جلوی سفته‌بازی در بازار را 'تا حد زیادی' گرفته و با ادامه کار این اتاق، 'اوضاع بازار ارز بهتر خواهد شد.'
در واکنشی دیگر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سهم مرکز مبادلات ارزی در بازار ارز را کافی ندانسته و گفته است: "زمانی که مرکز مبادلات ارزی تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند، نمی‌توان بیش از این انتظار داشت که در بازار ارز نقش‌آفرینی داشته باشد."
منبع: بی بی سی