۱۳۹۱ آبان ۶, شنبه

نمونه‌هایی جالب از نامه‌های بین نمایندگان مجلس و دولت

نمونه‌هایی جالب از نامه‌های بین نمایندگان مجلس و دولت که خط بطلانی بر تفکیک قوا و روابط منطقی بین دولت و مجلس است. براستی چرا سلسله مراتب اداری و اجرایی و البته برنامه‌ریزی کشور در این وضعیت است؟ چه نامه‌های دست‌نویس عجیبی!
کد خبر: ۲۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۴
اصل تفکیک قوا، رعایت سلسله مراتب اداره کشور و دقت در برنامه‌ها و وجود هر چیزی شبیه سازمان برنامه که بر تخصیص منابع و امکانات کشور نظارت واقعی داشته باشد، ضروری می‌سازد به اسنادی که در ادامه می‌آید، توجه شده و در صورتی که وجود مشکل به رسمیت شناخته می‌شود، برای حل آن چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش «تابناک»، بخشنامه چند هفته پیش ریاست‌جمهوری به مسئولین اجرایی برای حفظ حریم قوه مجریه در برابر دخالت‌های بیرونی، اعتراضات فراوانی را برانگیخت؛ هر چند دلسوزان فراوانی بودند که با وجود سابقه نمایندگی مجلس، باز هم از این بخشنامه استقبال کردند.

بنا بر این گزارش، در هفته گذشته و پس از پاسخ آشکارای احمدی‌نژاد به نامه محرمانه رئیس قوه قضائیه ـ که در آن رئیس‌جمهور ادعا کرده بود حق مردم است که از چنین نامه‌هایی آگاه شوند‌ ـ این پرسش جدی مطرح شد که چرا در کشور، قانون یا چهارچوب مشخصی درباره چگونگی انتشار نامه‌های اداری و بین مقامات وجود ندارد؟ به زبان دیگر، چرا هنگامی که یک مقام در سیستم اداره کشور، به سود کسی توصیه‌نامه یا درخواستی می‌نویسد، نباید شفاف در اختیار همگان قرار گیرد تا از بروز مفاسد جلوگیری شود؟!

آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از اسنادی است که یک نماینده مجلس، خود در وب‌سایت شخصی‌اش به عنوان اسناد پیگیری امور شهر خود منتشر کرده است. این نماینده با شفافیت و پیوسته نامه‌هایی از این دست را در سایت خود منتشر می‌کند.

قضاوت درباره اینکه نمایندگان مجلس تا چه اندازه باید در امور اجرایی دخالت کنند، چرا تخصیص منابع مالی به پروژه‌ها با توصیه نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد؟ شیوهٔ اجرای مصوبات استانی هیأت دولت به چه ترتیبی است و اینکه رابطه استاندار با نمایندگان باید چگونه باشد و از هر یک از آن‌ها چگونه باید تأثیر پذیرد با خوانندگان محترم.

مجموعه نامه‌های زیر، بخشی از نامه‌های نماینده مجلس به استاندار مربوطه در چند ماه گذشته از دوره نمایندگی وی است.


جهاد دانشگاهی... برای توسعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، آموزشی نیازمند واگذاری برخی از اماکن زیر نظر آن استانداری است. محبت شود.
جناب استاندار با توجه به این که صد و سی هکتار زمین در منطقه ویژه ...داریم که در اختیار استانداری است. لطفا فرموده لااقل چهل هکتار برای پروژه ... جدا شده و در این راستا به کار گرفته شود.

جناب ...... استاندار محترم
مجتمع یاوران ولایت به تأمین مالی جهت خرید دوربین + بلندگو+ امپلی فایر نیازمند می باشد ... عنایت فرمایید.
لطفا جهت حل مشکل دو مرحله سیل در شهرستان... ده میلیارد تومان... جهت خسارات به زراعت و انهار ...

جناب استاندار از محل پنج میلیارد و پانصد و هفتاد میلیون... حوزه علمیه مبلغ پانصد میلیون جهت حوزه علمیه ...
جهت برنامه‌ریزی راه اندازی اردوگاه قرآنی در دارالمومنین ... جهت مطالعات طرح مبلغ بیست و پنج میلیون تومان محبت گردد
لطفا برای شروع پروژه ... مبلغ سه میلیارد ریال کارسازی شود
درخواست دویست میلیون تومان برای آغاز به کار مصلا انشاءالله محبت فرمایید.
جناب استاندار: موضوع سی میلیارد تومان مورد نیاز راه ... به ... جهت حمل سیمان 3400 تنی با شش میلیارد حل نمی‌شود. پیگیری فرمایید.


رابطه جالب آقای نماینده و معاون اول رئیس‌جمهور

فارغ از حاشیه‌های آقای رحیمی، بی‌انصافی است اگر یادآوری نشود که رابطه معاون رئیس جمهور با نمایندگان ناشی از نظام شکل روابط قوا و مداخله در وظایف و اختیارات است و نمی‌شود همه چیز را به پای طرفین نامه‌های زیر گذاشت.
یکی از نامه‌های زیر بخشی از مکاتبات بین نماینده مورد نظر و معاون رئیس‌جمهور در باره مشکلات کشاورزان است. شیوه حل مشکل از جانب آقای رحیمی جالب است که از وزیر کشاورزی می‌خواهد یکی از مصوبات سفرهای استانی را بیابد که بتوان با استفاده از آن خواسته نماینده برآورده شود.
نامه دیگر هم تلاش آقای نماینده برای ارتقای شهر خود به فرمانداری ویژه است.
جناب دکتر رحیمی معاون محترم: لطفا در باب کمک به ... و ... از جهات وام (سرمایه در گردش) و تمهیدات افزایش تولید دستورات لازم به وزارت جهاد کشاورزی دستورات لازم صادر گردد.
دستور رحیمی خطاب به وزیر کشاورزی: جناب آقای خلیلیان... با سلام. با همکاری آقای ..... که سابقه امر را می‌داند، یکی از مصوبات سفر به ... را استخراج تا در جلسه‌ای در ... و ...
جناب آقای رحیمی: با سلام و احترام. فرمانداری ویژه ... آرزوی ماست و جناب صدوقی به کمک شما می تواند آن را اجرایی نماید.
نامه آخر از جنسی دیگر یعنی نامه یک استانداری به ادارات شهرستان‌های استان برای فراهم کردن اتومبیل برای نمایندگان است. جالب آن جایی است که مثلا استانداری از یک اداره آموزش و پرورش یک شهرستان مرزی می‌خواهد برای نماینده شهر که عضو کمیسیون برنامه است وسیله نقلیه فراهم کند. این که اداره آموزش و پرورش چنین هزینه‌ای را از کجا تأمین می‌کند به کنار، این که مجلس خود برای نمایندگان اتومبیل فراهم می‌کند هم به کنار؛ اما آیا روابطی از این دست میان دولت و مجلس همیشه سالم باقی خواهد ماند؟

جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا شد

۲۰۱۲

جایزه ساخاروف به نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا شد

اتحادیه اروپا با اعطای جایزه ساخاروف به یک حقوقدان و یک کارگردان ایرانی از فعالیت‌های مدنی و حقوق بشری آنها تجلیل کرد. نسرین ستوده و جعفر پناهی هر یک به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از حرفه خود محکوم شده‌اند.
جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ به نسرین ستوده، وکیل زندانیان سیاسی، و جعفر پناهی، کارگردان سینما، تعلق گرفت. این جایزه ۵۰ هزار یورویی همه ساله در شهر استراسبورگ به یک یا چند کاندیدا از یک کشور اعطا می‌شود.

جایزه ساخاروف هر سال به کسانی داده می‌شود که در دفاع از حق آزادی بیان و حقوق بشر صدای خود را بلند کرده و قربانی ندای اعتراضی شده‌اند.
آندره ساخاروف که این جایزه به نام اوست، قهرمان دمکراسی و حقوق بشر در روسیه شناخته می‌شود.

نسرین ستوده که وکالت بسیاری از فعالان سیاسی، زنان و دانشجویان را بر عهده داشت، در شهریور سال ۸۹ و پس از احضار به دادسرای انقلاب بازداشت شد. او در دادگاه اولیه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" به ۱۱ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه وکالت و ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران محکوم شد. حکم حبس تعزیری وی در دادگاه تجدیدنظر به ۶ سال کاهش یافت.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، و مهراوه خندان، دختر ۱۲ ساله‌ی نسرین ستوده، نیز ممنوع‌الخروج شده‌اند. نسرین ستوده از جمله زندانیان سیاسی است که تا به حال از حق قانونی مرخصی محروم مانده‌اند. او پیش از این برنده‌ جایزه‌ی کمیته‌ی بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا و انجمن آمریکایی قلم (پن) نیز شده است.

ماریچه اسخاکه، نماینده هلند در اتحادیه اروپا، در توضیح کاندیداتوری نسرین ستوده در وبلاگ خود نوشته بود: « در شرایطی که جهان با پرونده اتمی دولت ایران مشغول است، باید نشان دهیم که مردم ایران را فراموش نکرده‌ایم. نسرین ستوده وکیلی است که برای آزادی دیگران، آزادی خود را فدا کرده است.»

رضا خندان پیش از این به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود: «نسرین از نامزدی خود برای دریافت این جایزه مطلع شده و بسیار خوشحال بود. شنیدن این خبرها و حمایت‌ها خیلی کمکش می‌کند اما کاش شرایطش بهتر می‌شد.»

جعفر پناهی، کارگردان سینما، نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شده است. وی هم‌چنین حق خروج از ایران و گفتگو با رسانه‌های داخلی و خارجی را ندارد.

جعفر پناهی در حال حاضر خارج از زندان به سر می‌برد، اما نسرین ستوده در اوین زندانی است و به دلیل اعتصاب غذا در اعتراض به شرایط حبس و محرومیت از ملاقات با فرزندان خود، به بیمارستان منتقل شده است.

پناهی در سال ۱۹۹۵ برای ساخت فیلم "بادکنک سفید" برنده جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم کن شد. فیلم "دایره" به کارگردانی او نیز که هیچگاه در ایران به نمایش درنیامد، جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز را ربود. فیلم "آفساید" پناهی نیز در سال ۲۰۰۶ جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین را به دست آورد.

جعفر پناهی در درگیری‌ها و آشوب‌های بعد از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شد. او سال گذشته فیلم کوتاهی از زندگی خود در خانه با مضمون محرومیت از حق فیلمسازی و سفر ساخت. این فیلم به صورت مخفیانه از ایران خارج شد و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد.

گروه موزیک "پوسی رایت" از روسیه ، جوزف فرانسیس، وکیل مدافع حقوق بشر پاکستانی که از حقوق اقلیت‌ها در این کشور دفاع می‌کند، یک گروه از زندانیان سیاسی رواندا و الس بلیاتسیکی، زندانی سیاسی اهل بلاروس، دیگر نامزدهای جایزه ساخاروف امسال بودند.

گروه دختران پانک "پوسی رایت" به خاطر اجرای ترانه‌ای انتقادی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک کلیسا به دو سال زندان محکوم شده‌اند. گروه زندانیان سیاسی رواندا نیز در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه این کشور به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، و نلسون ماندلا، رهبر مبارزان ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی، برخی از چهره‌های سرشناسی هستند که پیش از این برنده‌ جایزه‌ی ساخاروف شده‌اند. جایزه ساخاروف در سال ۲۰۱۱ به پنج فعال جنبش "بهار عربی" اهدا شده بود.

منبع: دویچه وله

نگاهی به توانا یهای تکنولوژی وانسانهای بدون آن