۱۳۹۷ فروردین ۲۹, چهارشنبه

پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر، از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران در عین تعلل در تعقیب و مجازات قاتلان والدین او در حالی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین از سوی محمود صادقی، نماینده مجلس در توئیتر او مطرح شد که تا لحظه

موضوع طرح سوال از وزیر اطلاعات درباره علت برخورد وزارتخانه زیر نظر او با پرستو فروهر، دختر داریوش و پروانه فروهر، از قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای در ایران در عین تعلل در تعقیب و مجازات قاتلان والدین او در حالی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین از سوی محمود صادقی، نماینده مجلس در توئیتر او مطرح شد که تا لحظه تنظیم این گزارش (عصر روز سه‌شنبه)، خبری درباره حضور محمود علوی در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس منتشر نشده است.

محمود صادقی در توئیتر خود نوشته بود: «امروز بعدازظهر وزیر اطلاعات برای پاسخگویی به دو سوال نمایندگان در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی حاضر خواهد شد: ۱. علت برخورد با خانم فروهر و تعلل در تعقیب و مجازات قاتلان والدین او ۲. ضوابط تهیه، انتشار، توزیع و مراقبت از بولتن ها محرمانه.»
پرستو فروهر، هنرمند مقیم فرانکفورت که پروژه دادخواهی قتل پدر و مادرش را در طول ۲۰ سال گذشته پی گرفته است در واکنش به توئیت محمود صادقی، ضمن ریتوییت کردن آن نوشت:
Parastou Forouhar@ForParastou
 
قدردان پيگيري شما هستم اما به پاي سرعت و عزم آنها در سركوب نميرسد. رأي دادگاه صادر شده: ٦ سال حبس تعليقي به جرم دادخواهي، و البته به بهانه هاي واهي. شاكي: وزارت اطلاعات، وزارتخانه اي كه ٢٠ سال پيش ١٨ نَفَر از كارمندانش را براي قتل پدر و مادرم به خانه آنها فرستاد.
 
او در گفت‌و‌گو با زمانه درباره انتشار خبر حضور محمود علوی در مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان در مورد برخوردهای صورت گرفته با او می‌گوید: «این نوع پیگیری‌ها به نظر من مثبت است اما سرعت و شدت سرکوب از آن طرف (وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی) بسیار بیشتر از این پیگیری‌هاست چنانچه دادگاه اواخر ماه آذر برای من حکمی صادر کرده که در آن حداکثر میزان حبس در نظر گرفته شده است. یعنی در مورد هر دو اتهام توهین به مقدسات و اقدام علیه امنیت ملی من حداکثر حکم را گرفته‌ام (شش سال حبس). منتها خوشبختانه حالا این حکم تعلیقی است و من هم تقاضای تجدیدنظر داده‌ام و منتظرم ببینم آیا آقای وزیر پاسخی به سوال و اعتراض نمایندگان خواهند داد یا نه.»
خانم فروهر درباره پیشینه این ماجرا نیز می‌گوید: «سال ۱۳۹۵ وزارت اطلاعات از من شکایتی کرد که آن موقع در دادسرای اوین به آن رسیدگی و از من بازجویی می‌شد. مبنای این شکایت توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام بود. متاسفانه این شکایت از سوی مرجع قضایی پذیرفته شد و پرونده برای محاکمه من به دادگاه انقلاب رفت. پیش از سفر پاییزه من به ایران به مناسبت نوزدهمین سالگرد قتل سیاسی پدر و مادرم، من در مورد زمانی که این دادگاه برای من تعیین کرده بود اطلاع‌رسانی کردم، به این ترتیب که قرار بود دو روز پس از سالروز قتل پدر و مادرم برای محاکمه بروم. همان موقع و در جریان این اطلاع‌رسانی چند نفر از نمایندگان مجلس از جمله آقای {محمود} صادقی در اظهارنظرهایی که من در این شبکه‌های اجتماعی از آنها دیدم، نسبت به این قضیه نقد داشتند و اعتراض کردند. آنها گفتند این روند را نادرست می‌دادند: روندی که طی آن نه تنها قتل‌های سیاسی پیگیری نمی‌شوند بلکه بستگان قربانیانی که موضوع را برای دادخواهی پیگیری می‌کنند نیز با شکایت وزارت اطلاعات دادگاهی می‌کنند.»
او در ادامه می‌گوید: «من ضمن تاکید بر اینکه واکنش‌ این نمایندگان مجلس به رفتار وزارت اطلاعات واکنش صحیحی بوده است، همان زمان نامه‌ای نوشتم و بابت این موضوع قدردانی کردم. در آن نامه البته به بقیه موارد و رفتارهای نادرستی که وزارت اطلاعات در احضار من در پیش گرفته بود نیز اشاره و در این باره افشاگری کردم. حالا به دنبال آن پیگیری و افشاگری فکر می‌کنم آقای صادقی دنبال کار را گرفتند و می‌خواهند این پرسش را که قبلا گفته بودند با وزیر در میان خواهند گذاشت، با او مطرح کنند.»
پرستو فروهر بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه پیگیری‌های این‌چنینی را مثبت می‌داند، می‌گوید: «منتها مشکل این است که طرف مقابل با فشار بیشتر و عزم بیشتری برای سرکوب جلو می‌آید و در این مورد دارد سعی می‌کند صدای دادخواهی من را با صدور چنین احکامی خاموش کند.»

پرستو فروهر با اشاره به تنگناها و دشواری‌های دادخواهی در ایران با توجه به نحوه عملکرد قوه قضاییه معتقد است حتی اگر یک دستگاه قضایی به استیفای حقوق قانونی شهروندان تعهد داشته باشد، باز هم دادخواهی با آگاه‌سازی، حساس‌سازی و ایجاد گفت‌وگوی اجتماعی می‌تواند در نهادینه شدن مسئولیت و شهامت اجتماعی مؤثر باشد و از بی‌تفاوتی شهروندان در برابر حق‌کشی و تجاوز جلوگیری کند.

عنوان تصویر یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند. بی‌بی‌سی فارسی در نسخه قبلی این گزارش که با عنوان "انتشار تصویر 'پایگاه ایران در سوریه' به وسیله رسانه‌های اسرائیلی" منتشر شده بود، از این تصویر به عنوان پایگاه ادعایی ایران در سوریه استفاده کرده بود. ر

رسانه‌های اسرائیلی تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد را به عنوان یک پایگاه هوایی ایران در سوریه منتشر کردند


تصویر مهرآباد
رسانه‌های اسرائیلی تصویری هوایی از فرودگاه مهرآباد تهران را به عنوان تصویر یکی از پایگاه‌های هوایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند.
بی‌بی‌سی فارسی در نسخه قبلی این گزارش که با عنوان "انتشار تصویر 'پایگاه ایران در سوریه' به وسیله رسانه‌های اسرائیلی" منتشر شده بود، از این تصویر به عنوان پایگاه ادعایی ایران در سوریه استفاده کرده بود.
رسانه‌های اسرائیلی از جمله سایت‌های جروزالم پست و یدیعوت آحارانوت علاوه بر تصویر هوایی مهرآباد، یک تصویر هوایی دیگر و نقشه‌ای از پایگاه‌های نظامی ادعایی ایران در سوریه (هر دو در پایین) منتشر کرده‌اند و می‌گویند این اطلاعات از طرف ارتش اسرائیل به دست آنها رسیده است.
ارتش اسرائیل خود توضیحی درباره این تصاویر نداده و مشخص نکرده است که چرا تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد را در اختیار رسانه‌ها گذاشته است.
در تصویر هوایی فرودگاه مهرآباد بخشی که در آن چند هواپیمای غیرنظامی دیده می‌شود، بزرگ‌نمایی شده است.
پیشتر منابع نزدیک و وابسته به اسرائیل بارها ایران را متهم کرده بودند که با استفاده از هواپیماهای غیرنظامی تسلیحات و نیرو به سوریه می‌فرستد.
جروزالم پست به نقل از منابع نظامی اسرائیل نوشته است که حضور نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران در پنج فرودگاه سوریه شناسایی شده است: تی-۴، حلب، دیرالزور، فرودگاه بین‌المللی دمشق و یک میدان هوایی دیگر در جنوب شرق پایتخت.
این رسانه‌ها به نقل از منابع نظامی مدعی شده‌اند که این تصاویر و نقشه‌ها مربوط به استقرار یگان‌های پهپادی سپاه پاسداران و هواپیماهای مسافربری غیرنظامی ایران است که در انتقال سرباز و تسلیحات به سوریه نقش دارند.
بنا بر این گزارش‌ها این اطلاعات، از جمله تصویر هوایی مهرآباد، با بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل بعد از حمله به پایگاه تی-۴ در سوریه و کشته شدن ۷ عضو سپاه پاسداران منتشر شده است.

تصویری که رسانه‌های اسرائیلی از یکی از پایگاه‌های هوایی ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند - بی‌بی‌سی قادر به تأیید این تصویر نیستحق نشر عکسISRAELI MEDIA
Image captionتصویری که رسانه‌های اسرائیلی از یکی از پایگاه‌های هوایی ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند - بی‌بی‌سی قادر به تأیید این تصویر نیست
هم‌زمان، رسانه های اسرائیلی از آمادگی ارتش این کشور برای مقابله با حملات تلافی‌جویانه احتمالی ایران خبر داده‌اند و به نقل از تحلیلگران انتشار این اطلاعات را نشانه "اشراف اطلاعاتی" این کشور عنوان کرده‌اند. به نوشته روزنامه جروزالم پست، چنین حملاتی می‌تواند با استفاده از موشک‌های هدایت‌شونده یا پهپاد صورت بگیرد.
این روزنامه به نقل از یک سخنگوی نظامی اسرائیل نوشته است که این کشور با هرگونه عملیات نظامی ایران که از داخل سوریه هدایت شود، مقابله خواهد کرد.
سوریهحق نشر عکسISRAELI MEDIA
Image captionنقشه‌ای که رسانه‌های اسرائیل از پایگاه‌های ادعایی ایران در سوریه منتشر کرده‌اند
منابع اسرائیلی همچنین ایران را متهم کرده‌اند که از دو شرکت هواپیمایی غیرنظامی سیمرغ و پویا برای انتقال نیرو و تسلیحات به سوریه استفاده کرده است.
این گزارش ها در حالی منتشر شده اند که در ۲۴ ساعت گذشته گزارش های ضد و نقیضی از حمله به دو پایگاه سوریه منتشر شده است.
رسانه‌های سوری در ابتدا از مقابله پدافند هوایی این کشور با حمله هوایی به پایگاه شعیرات در حمص خبر دادند. منابع خبری حزب الله لبنان هم از حمله مشابهی به یک پایگاه در نزدیکی دمشق خبر دادند.
اما این گزارش ها که در ابتدا به اسرائیل نسبت داده شده بود، بعدا رد شد.
حمله هوایی هفته گذشته به پایگاه تی-۴ هم به اسرائیل نسبت داده شده ولی اسرائیل بنا بر سیاست معمول خود از تأیید یا تکذیب نقش داشتن در چنین حملاتی خودداری می‌کند.
با این حال، یک مقام ارشد ارتش اسرائیل که نامش منتشر نشده در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز نقش اسرائیل در این حمله را تأیید کرد.
این مقام نظامی اسرائیل به نیویورک تایمز گفت: "این نخستین بار است که شاهد بودیم ایران به طور مستقیم و نه از طریق واسطه علیه اسرائیل اقدام کند... و این اولین بار است که اسرائیل مستقیما به اهداف نظامی ایران، شامل تاسیسات و نفرات حمله کرده است.
یگان پهپادی ایران در این پایگاه مستقر است و این حمله با کشته شدن ۷ عضو سپاه پاسداران و مجروح شدن تعداد دیگری همراه شد.
پایگاه تی-۴ سوریه پس از حمله اسرائیلحق نشر عکسTASNIM
Image captionپایگاه تی-۴ سوریه پس از حمله اسرائیل
دور تازه تنش ایران و اسرائیل پس از آن شروع شد که اسرائیل در ماه فوریه از انهدام یک پهپاد مسلح ایران در حریم هوایی این کشور خبر داد.
حملات هوایی تلافی جویانه اسرائیل به مواضعی در سوریه با انهدام یک جنگنده اف ۱۶ اسرائیل همراه شد.

روسیه هفته گذشته در آستانه حملات هوایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به تاسیسات شیمیایی ارتش سوریه به اسرائیل هشدار داده بود که دست به اقدامی نزند که منجر به بالا گرفتن تنش با ایران شود.

'عفو' و اعدام بهمن ورمزیار، سارق طلافروشی همدان خبرساز شد


در فیلمی که پرویز پرستویی، هنرپیشه ایرانی، بازنشر کرده بود، مادر بهمن ورمزیار از مسئولان تقاضای بخشش داشتحق نشر عکسINSTAGRAM
Image captionدر فیلمی که پرویز پرستویی، هنرپیشه ایرانی، بازنشر کرده بود، مادر بهمن ورمزیار از مسئولان تقاضای بخشش داشت
اعدام بهمن ورمزیار، سارق یک طلافروشی در همدان، باعث خشم بعضی از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی شده است.
بهمن ورمزیار به دلیل سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در محله حصار همدان در اردیبهشت ۱۳۹۴ به اعدام محکوم شده بود.
ویدئوی بی‌‌تابی و التماس مادر او که خواستار عفو رهبر ایران و بخشش پسر جوانش بود، توجه عمومی را به این پرونده جلب کرد.
به گفته خانواده این متهم، او بعد از سرقت طلافروشی حدود ۱۸ روز فراری بوده اما بازگشته و خود را تسلیم کرده، طلاها را تحویل داده و رضایت طلافروش را گرفته است.
بهمن ورمزیار ۲۷ ساله در زندان به سلول انفرادی منتقل شده و قرار بود سه‌شنبه ۲۸ فروردین اعدام شود اما ناگهان برخی از رسانه‌ها به نقل از مادر او اعلام کردند که با درخواست عفو موافقت شده و بهمن ورمزیار اعدام نخواهد شد.
مادر او با شادی اعلام کرده بود که پسرش زنده خواهد ماند.
انتظار می‌رفت حکم اعدام اجرا نشود اما ناگهان صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین حکم اعدام او اجرا شد.
قوه قضاییه ایران در اطلاعیه‌ای، ماجرای عفو او را شایعه خوانده و گفته حکم اعدام تنها به دلیل ابهامی که در حکم همدست آقای ورمزیار وجود داشته، متوقف شده است.
خانواده آقای ورمزیار می‌گویند او آرایشگر و ورزشکار بوده و هیچ سابقه‌ کیفری نداشته است.

سرقت چگونه اتفاق افتاد؟

به گزارش روزنامه ایران و نشریات محلی در بهار ۱۳۹۴، دو سارق ساعت حدود هشت شب دهم اردیبهشت‌ماه به طلافروشی در محله حاشیه‌ای حصار همدان دستبرد زدند.
آنها با موتور به محل رفته بودند و یک کلاشنیکوف و یک تبر همراه داشتند. اما هنگام فرار با مقاومت کسبه محلی رو به‌رو می‌شوند و یکی از سارقان شلیک هوایی می‌کند.
بهمن ورمزیار با موتور موفق به فرار می‌شود اما هم‌دست او با ضربه یکی از محلی‌ها از موتور می‌افتد و دستگیر می‌شود.
در خبرهایی که روزهای اول از سرقت منتشر شده، مقام‌های پلیس می‌گویند یکی از متهمان فراری است و هنوز دستگیر نشده است.
در خبرهای اولیه گفته شده بود که سارقان چهار نفر بوده‌‌اند اما فرد حامل طلاها فرار کرده استحق نشر عکسISNA
Image captionدر خبرهای اولیه گفته شده بود که سارقان چهار نفر بوده‌‌اند اما فرد حامل طلاها فرار کرده
به گفته خانواده بهمن ورمزیار بعدا خود را تسلیم و ابراز ندامت می‌کند اما در بعضی روایت‌ها مقام‌های پلیس گفته‌اند که نیروی انتظامی او را دستگیر کرده است.
مادر بهمن ورمزیار می‌گوید چون پسرش توبه کرده و خود را تسلیم کرده، شایسته تخفیف بوده است.
رسول کوهپایه‌زاده، وکیل دادگستری، در مصاحبه با روزنامه فرهیختگان گفته است که طبق تبصره یک ماده ١١۴ قانون مجازات اسلامی، توبه محارب قبل از دستگیری یا تسلط بر او موجب سقوط مجازات حد است.
اما این موضوع به تشخیص قاضی واگذار شده و او تصمیم می‌گیرد که آیا متهم موجب تخفیف است یا نه.

واکنش‌ها به اعدام او چه بوده است؟

در ایران اخیرا پرونده‌های دزدی و اتفاقاتی مانند برخورد با دستفروش‌ها بلافاصله با پرونده‌های اختلاس کلان مقایسه می‌شود؛ مخصوصا پرونده‌هایی که متهم اصلی آن یا مجازات نشده یا فرار کرده‌ است.
این اتفاق بعضی از کاربران توییتر را به یاد محمدرضا خاوری، مدیر ارشد بانکی ایران انداخته که به کانادا گریخته است. بعضی هم نام سعید مرتضوی، قاضی مشهور، را مطرح کرده‌اند که به دو سال زندان محکوم شده اما هنوز خود را برای اجرای حکم معرفی نکرده است.
بعضی دیگر از حکومت به دلیل "بی‌عدالتی" انتقاد کرده‌اند. از نظر برخی کاربران توییتر همین‌که او خود را تسلیم کرده، شایسته تخفیف بوده است.
بعضی از کاربران توییتر حتی اطلاعیه قوه قضاییه را درباره این‌که عفوی در کار نبوده، باور نکرده‌اند و این نهاد را متهم کرده‌اند که حتی به حکم رهبر هم بی‌اعتناست.
یکی از مدافعان حکومت ایران هم از این انتقاد کرده که چرا دوباره ماجرایی پیش آمده که آخر سر رهبر هدف حمله قرار گرفته است.
زندگی در روستاهای بخش بوشکان شهرستان دشتستان بوشهر زیر تیغ محرومیت در حال کمرنگ شدن است. آب در منطقه تنگ‌خون و روستاهای ارغون ارزشی صد چندان و برابر با زندگی انسان دارد، روستاییان تنها از نعمت برق برخوردارند و راه‌های رسیدن به روستا تنها تا نیمه آسفالت است، آنها پس از پیمودن کیلومترها راه شوسه به جاده‌ی اصلی می‌رسند. امکانات درمانی اندک و چند روستا از یک خانه بهداشت برای دسترسی به بهداشت استفاده می‌کنند. دسترسی به آموزش تنها تا مقطع ابتدایی امکان‌پذیر است و تعداد زیادی از دانش‌آموزان به دلیل دوری راه و فقر اقتصادی از تحصیل محروم هستند. بیشتر جوانان برای یافتن شغل راهی برازجان، کلمه و بوشهر می‌شوند و تعدادی نیز به دلیل بیکاری به اعتیاد روی آورده‌اند.

خشکسالی، کمبود منابع آب و کاهش چشمگیر بارندگی سبب از بین رفتن دامداری و کشاورزی در سطحی گسترده از روستاهای منطقه شده است. دسترسی به آب آشامیدنی با واریز پول و تهیه فیش با هزینه‌ای بیش از درآمد خانواده‌های روستایی امکان‌پذیر است، بیشتر مردان به بازیاری (کار روی زمین کشاورزی و نگهبانی از مزرعه) و چوپانی روی می‌آورند، بخش زیادی از درآمد خانواده‌ها با کمک‌های کمیته امداد و دریافت یارانه فراهم می‌شود.