۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۳, پنجشنبه

UN warns of “full-scale war” as Israel-Palestinian violence intensifies ...

Journalist rushes for cover as Gaza building destroyed during live report

Moment Gaza man receives IDF warning to evacuate building before airstrike

Video shows destruction in Gaza after Israeli air strikes

گروه پزشکان و کادر پزشکی مدافع حقوق بشر در ایران- اتریش Medical Professionals for Human Rights in Iran – Austria

گروه پزشکان و کادر پزشکی مدافع حقوق بشر در ایران- اتریش

Medical Professionals for Human Rights in Iran – Austria


 

 

 

 

ما دو سازمان حقوق بشر ایرانی در اتریش (جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ اتریش) و (گروه پزشکان و کادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر-اتریش) از رسانه ها و خبرگزاری های مختلف اطلاع حاصل کردیم که شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC)  که جمهوری اتریش نیز یکی از اعضای کنونی آن است در روز 20 آوریل 2021، ایران را برای یک دوره سه ساله (2026-2023) به عضویت کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد (CSW) انتخاب کرده است.

 

گرچه این رأی گیری بصورت مخفی انجام شده و ایران پایین ترین اخذ رای مثبت را  داشته،

اما می توان با اطمینان حدس زد كه حداقل چهار كشور از 15 دموكراسی های اتحادیه اروپا و گروه غربی، احتمالا جمهوری اتریش، در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) باید به ایران و در مجموع (43) رای مثبت داده باشند.

ما این انتخاب را محکوم کرده و در اینمورد نامه ای به احزاب پارلمان اتریش
(SPÖ)، (NEOS)،  (GRÜNEN) مبنی بر بررسی و چگونگی رفتار نماینده جمهوری اتریش در این انتخابات نوشته ایم.

 

 ترجمه فارسی متن نامه آلمانی به آگاهی شما میرسد:

 

سروران و عالی جنابان وکلای مجلس فدرال اتریش

خانمها و آقایان محترم,

 

طبق گزارش خبرگزاری های مختلف متاسفانه اطلاع حاصل کردیم که شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC)  که جمهوری اتریش نیز یکی از اعضای کنونی آن است در روز 20 آوریل 2021، ایران را برای یک دوره سه ساله (2026-2023) به عضویت کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد (CSW) انتخاب کرده است.

 

اگر چه این رأی گیری بصورت مخفی انجام گرفته، ولی با اطمینان می توان حدس زد كه حداقل چهار كشور از 15 دموكراسی های اتحادیه اروپا و گروه غربی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) - از جمله اتریش - باید به ایران رای داده باشند.

 

بنابراین ما از شما نمایندگان و اعضای پارلمان خواهشمندیم تا جهت اطلاع عموم در پرسشی مبنی بر گزینش نماینده جمهوری اتریش در این انتخاب از وزیر امور خارجه
آقای الکساندر شالنبرگ سوالاتی به شرح زیر انجام داده، تا چگونگی و علت انتخاب ایران در این کمیسیون را روشن سازد.

 

·       آیا نماینده اتریش در این گزینش موافق به انتخاب ایران رای داده است؟

·       اگر چنین است ، چرا و به چه دلایلی این تصمیم گرفته شده است؟

کمیسیون مقام زن سازمان ملل (UNCSW) مسئول بررسی وضعیت زنان با هدف اصلی برقراری برابری حقوق زن و مرد و ارتقاء جنسیتی و توانمند سازی زنان و کمک به پیشرفت آنها در سراسر دنیا میباشد.

(UNCSW) نقش تصمیمگیری با ضمانت اجرایی ندارد، اما به گفته برخی فعالان حقوق زنان بالاترین مقام نظارتی در حوزه‌ زنان در سازمان ملل به شمار می‌آید.

 

اما متاسفانه ایران، با تبعیض آشکار و سیاست زن ستیز (احکام شریعت) خود در بی اعتبار ساختن زنان در زندگی اجتماعی و محدود ساختن رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنها در عرصه جامعه، که در دستور کار حاکمان این کشور قرار دارد، عضویت ایران را در چنین شرایطی پوچ و نامفهوم ساخته و از نظر اخلاقی و سیاسی سازمان مذکور را بی اعتبار میسازد.

رژیمی که با زنان به عنوان شهروندان درجه دو رفتار می کند، بر حکم سنگسار زنان اصرار دارد، آنها را به دلیل نقض حجاب اسلامی در انظار عمومی بازداشت می کند، کودک همسری را مجاز میداند (جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون حقوق كودك سازمان ملل را امضا کرده و آنرا در  1994 به تصویب مجلس رسانده است. با این وجود طبق ماده 1041 قانون مدنی بند (24) معیار سنی در حداقل سن ازدواج ذکر نشده و به "اذن ولی" و "دادگاه صالح" واگذار گردیده است)، دوچرخه سواری را برای آنها ممنوع می سازد، اجازه حضور در استاد یوم های ورزشی را به آنها نمیدهد و بدون اجازه سرپرست مرد (اذن ولی) حق ازدواج، تحصیل یا سفر به خارج از کشور را برای آنها ممنوع میسازد.

علاوه بر اینها، عضویت ایران در حالی در این کمیسیون به تصویب رسیده که این کشور یکی از نادر کشورهایی است (همراه با سومالی، سودان و واتیکان) که نه تنها به ‌طور رسمی کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان را نپذیرفته است، بلکه آشکارا اعلام میکند که با آن مخالف است. و هنوز دولت ایران این کنوانسیون مهم سازمان ملل متحد در مورد زنان (کنوانسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان) را نه امضا و نه تصویب کرده است!

انتخاب ایران در این کمیسیون به این معناست که شخصی را که خود بارها عامل تحریق بوده و آشکارا آنرا اعلام کرده است، به عنوان رئیس آتش نشانی شهر انتخاب کنید.

نتیجه این رای گیری در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (ECOSOC) - در آوریل 2021 خشم بسیاری از سازمان های زنان و فعالان حقوق بشر را در سراسر جهان برانگیخته است، برای مثال در سال 2017 ، پس از یک رای گیری مخفی مشابه برای همان کمیسیون مقام زن سازمان ملل، یک کارزار عمومی منجر به اعتراف بلژیک به رای دادن به عربستان سعودی شد. علاوه بر این معلوم شد که دولت بلژیک حتی صریحاً به سعودی ها بعلت معذوریت و حمایت اقتصادی و سیاسی قول داده بود که به نماینده آنها در این کمیسیون رای مثبت دهد!

 

خانمها و آقایان محترم، ما از شما تقاضا داریم که حمایت خود را در روشن ساختن رفتار جمهوری اتریش در انتخاب ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل اعلام کرده، و لطفاً پشتیبانی خود را به نفع رشد و توسعه زنان در جهان نشان داده و از دولت فدرال بخواهید این انتخاب را محکوم کند.

 

با کمال احترام و ابراز ارادت

 

وین ۲۰۲۱,۵,۷

 

                پروفسور سیروس میرزایی                                                                دکتر بهروز بیات  

 

گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر                         جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ اتریش

 

 

 

سازمان های زیر از نوشتن این نامه پشتیبانی کرده اند:

 

جامعه مستقل زنان ایرانی در اتریشوین

انجمن " حمایت" HEMAYAT – Betreuungszentrum für Folter- und Kriegsüberlebende

همه حقوق بشر برای همه در ایران

اتحادیه سراسری ایرانیان سوئد- کمیته حقوق بشر