۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۱, جمعه

یک کشته و ده‌ها زخمی در هفتمین تظاهرات اعتراضی ساکنان غزه

یک کشته و ده‌ها زخمی در هفتمین تظاهرات اعتراضی ساکنان غزه

۲۱/اردیبهشت/۱۳۹۷
اسرائیل می‌گوید که فلسطینیان این جمعه نیز به قصد لطمه زدن به جداره امنیتی حائل، به زیرساخت‌ها آسیب زدند و در صدد لطمه زدن به نظامیان اسرائیلی در مرز بودند.
به گزارش منابع بیمارستانی در غزه، فلسطینی کشته شده یک مرد ۴۰ ساله از ساکنان نزدیک به خان یونس در جنوب غزه بود.
بر اساس آمار منابع فلسطینی، با احتساب آسیب‌های جانی این جمعه، شمار کشته‌های فلسطینیان در هفت هفته گذشته به ۵۴ تن افزایش یافت و تعداد زخمی‌ها از هشت هزار و ۶۰۰ تن فراتر رفت.
اسرائیل می‌گوید که فلسطینیان این جمعه نیز به قصد لطمه زدن به جداره امنیتی حائل، به زیرساخت‌ها آسیب زدند و در صدد لطمه زدن به نظامیان اسرائیلی در مرز بودند.
فلسطینیان تظاهرات «بازگشت» را از «روز زمین» در طول مرزهای غزه با اسرائیل آغاز کرده و گفته‌اند که آن را تا «یوم النکبه»، به مدت یک ماه و نیم، ادامه خواهند داد.
فلسطینیان سالروز استقلال اسرائیل را برای خود روز فاجعه یا «یوم النکبه» می‌نامند. این مناسبت امسال در هفتادمین سال تشکیل اسرائیل، با دوشنبه ۲۴ اردیبهشت مصادف است.
در حالی که شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات این جمعه حدود ۱۵ هزار تن برآورد شده، اما اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت فلسطینیان دوشنبه مانند یک «رود روان» حضور خود را برای مخالفت با صهیونیسم نشان می‌دهند. صهیونیسم، جنبش ملی‌گرایی قوم یهود است که اسرائیل بر اساس آن تشکیل شد.
اسماعیل هنیه، که در شش جمعه گذشته نیز در جمع تظاهرکنندگان مرزی شرکت کرده بود، در حالی که خود قلاب سنگ، ظاهراً برای پرتاب سنگ به سوی نظامیان اسرائیلی در آن سوی مرز در دست داشت، این را نیز گفت که فلسطینیان سه‌شنبه نیز در روز انتقال سفارت آمریکا به قدس (اورشلیم) تظاهرات بزرگ خود را ادامه خواهند داد.
به گفته او، «ترامپ و نتانیاهو نمی‌توانند هویت قدس را که عربی و اسلامی است، تغییر دهند».
به گزارش شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، در آستانه آیین انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، ارتش این کشور با افزایش نیروهای خود در اطراف مرزهای غزه، به حالت آماده‌باش در آمده است.
ارتش اسرائیل دو حادثه زیر گرفتن نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری در روز جمعه را نیز به نزدیک بودن روز انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ارتباط داده است.
در این میان، دولت‌های اسرائیل و آمریکا در حال انجام آخرین تدارکات برای آیین گشایش سفارت ایالات متحده در اورشلیم هستند.
دونالد ترامپ پانزدهم آذر سال گذشته گفت که کشورش سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، سخنرانی آقای ترامپ بر روی صفحه‌های بزرگ در ساختمان سفارت پخش می‌شود.
هیئت بزرگی شامل نمایندگان ارشد دولت و کنگره ایالات متحده در آیین تاریخی گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم شرکت می‌کنند.
جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش ایوانکا ترامپ و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکرات خاورمیانه نیز در میان اعضای هیئت بزرگ آمریکایی در آیین روز سه‌شنبه هستند.
نیر برکات، شهردار اورشلیم، در روزهای گذشته با دست خود، نخستین تابلوهای راهنمای مسیر رسیدن به سفارت آمریکا در محله آرنونا در اورشلیم را نصب کرد.
حکومت خودگردان فلسطینی از نمایندگان کشورها خواسته است از حضور در آیین گشایش سفارت آمریکا در اورشلیم خودداری کنند.
فلسطینیان می‌گویند که کشور مستقل فلسطین برای آنها باید با پایتختی شرق اورشلیم برپا شود. اما غیر از آمریکا، چند کشور دیگر در هفته‌های اخیر گفتند سفارت خود را به اورشلیم منتقل می‌کنند و چند دولت نیز برای اقدام مشابه ابراز آمادگی اصولی یا مشروط کردند.

آمریکا ٩ فرد و شرکت ایرانی را به عنوان 'شبکه ارزی سپاه' تحریم کرد



دلارحق نشر عکسAFP

آمریکا شش فرد و سه شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. گفته شده امارات متحده عربی نیز تحریم‌هایی برای چند شخص و شرکت ایرانی وضع کرده است.
استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا می‌گوید این افراد و شرکت‌ها بخشی از یک شبکه‌ ارزی گسترده برای تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.
آقای منوچین گفته است این شبکه صدها میلیون دلار را به ارزهای دیگر تبدیل کرده‌اند و بانک مرکزی ایران هم در این امر "همدست" بوده و فعالانه دسترسی شبکه ادعایی آمریکا به حساب‌های بانکی خارجی را فراهم می‌کرده است.
اضافه شدن این افراد و شرکت‌ها در چهارچوب تحریم‌های موجود آمریکا است و ارتباطی به خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم‌های معلق شده یا وضع تحریم‌های تازه ندارد.
یک صرافی در میان شرکت‌های تحریم شده است.
وزارت دارایی آمریکا همزمان با اعلام تحریم‌ها نموداری از ارتباطات این "شبکه ارزی" منتشر کرده است.

استیو منوچینحق نشر عکسAFP
Image captionاستیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا

وزیر دارایی آمریکا بانک مرکزی ایران را متهم کرده است از دسترسی‌هایی که در امارات متحده داشته "سوءاستفاده" کرده تا "اقدامات مخرب" سپاه را تامین مالی کند.
او گفته آمریکا با امارات برای به هم زدن اقدامات شبکه ارزی ادعایی همکاری می‌کند.

تحریم‌شدگان

  • افراد:مقداد امینی، محمد حسن خدایی، سعید نجف پور، مسعود نیکبخت، فواد صالحی، محمدرضا خدمتی
  • شرکت‌ها:شرکت جهان ارس کیش، تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا، صرافی راشد

در آغاز سال جاری خورشیدی بهای دلار و دیگر ارزهای خارجی در ایران به طور چشمگیری بالا رفت، تا جایی که دولت برای نگهداری دلار نزد شهروندان سقف تعیین کرد و قیمتی برای دلار وضع کرد و معامله دلار به بهایی جز آن را غیرقانونی دانست.
مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند اقدامات "دشمنان خارجی" و "اخلالگران داخلی" باعث این بحران ارزی شده است.
اعلام تحریم کسانی که "شبکه ارزی سپاه" معرفی شده‌اند، دو روز پس از آن انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

سود و زیان مردم و حکومت از پایانِ برجام را بهتر بشناسیم

با تحريکات عامدانه رژيم جنگی خانه مان بر انداز در راه است۰