int
امین نقدینگی واحدهای تولیدی دارای مشکل‌ در استان مرکزی از طریق بانک‌ها میسر نیست و مستلزم استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی است. این مساله در نشست «ستاد راهبری مدیریت اقتصاد مقاومتی» استان مرکزی مطرح شده. این نشست که به منظور بررسی وضعیت بحرانی شش واحد بزرگ صنعتی استان برگزار شده بود، به وضعیت واحدهای تولیدی دیگری هم پرداخت.
تجمع کارگران هپکو در تیر ماه سال جاری
جلسه روز یکشنبه ۱۹ شهریور ستاد راهبری مدیریت اقتصاد مقاومتی برای رسیدگی به وضعیت کارخانه‌های ماشین‌سازی اراک، هپکو، آذراب، واگن‌پارس، ساینا و ایرالکو برگزار شد.
این شش واحد صنعتی بزرگترین واحدهای تولیدی از مجموع حدود ۸۰ واحد تولیدی با وضعیت بحرانی این استان هستند که ماه‌هاست دستمزد کارگران خود را پرداخت نکرده اند.
ستاد اقتصاد مقاومتی برای اجرای «رهنمودهای اقتصادی» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شده است که هدف اعلام شده آن مقابله با «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» از راه خودکفایی اقتصادی است.
چندی پیش اعلام شد ۴۰۰ واحد از مجموع سه هزار واحد تولیدی استان مرکزی (با بیش از پنج کارگر) از کار بازمانده‌اند و کارگران ۷۸ واحد فعال تولیدی مطالبات معوقه دارند.
همچنین در یک خبر رسمی دیگر به افزایش ۱۲۰ درصدی اعتراضات و تجمعات کارگری در استان مرکزی در بهار سال جاری (نسبت به مدت مشابه سال قبل) اشاره شد.
رقیه یادگاری، رییس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی در رابطه با مباحث و مصوبات نشست بررسی وضعیت واحدهای دارای مشکل‌ گفته است قرار است بانک‌های ملت، صنعت و معدن و ملی با شش واحد تولیدی ذکر شده همکاری کنند و به هر یک مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهند.
واحدهای دارای مشکل‌ دیگری نیز در لیست بررسی قرار گرفته‌اند که به گفته یادگاری مشکلات مالی عدیده‌ای دارند و برای تامین نقدینگی مورد نیازشان، محتاج «حضور سرمایه‌گذار خارجی» هستند.
از سوی دیگر محمود زمانی قمی، استاندار استان مرکزی، فن‌آوری نوین را یکی از نیازهای کارخانه‌های تولیدی این استان دانسته و گفته است: «واحدهای صنعتی دارای مشکل استان باید برای گذر از شرایط نامطلوب فعلی از مشارکت سرمایه گذار خارجی استفاده کنند.»
به گفته زمانی واگن پارس هم اکنون با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند. این واحد دو هزار میلیارد ریال بدهی دارد و قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیست، مگر اینکه ظرفیت تولید آن به ۷۰ درصد برسد.
زمانی واردات واگن‌های نو و دست دوم  را یکی از عوامل بحران تولید کارخانه پارس عنوان کرده و گفته است سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در واگن سازی اعلام آمادگی کرده‌اند.
هپکو هم با حدود ۹۰۰ کارگر یکی دیگر از واحدهای در وضعیت بحرانی اراک است که در تیر ماه کارگران خود را که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند به مرخصی اجباری فرستاده است.
کارگران به کار بازگشته اند اما مشکلات حل نشده. زمانی قمی گفته است مجوز فروش بخشی از دارایی‌های غیر مولد این کارخانه گرفته شده و پس از فروش آن‌ها مطالبات کارگران به صورت یکجا پرداخت خواهد شد.
– ماشین‌سازی اراک با دو هزار کارگر تنها با مشکل خرید مواد اولیه رو به روست.
این گفته زمانی قمی است. او راه حل این مشکل را بخشودگی بدهی‌های این کارخانه از سوی نهادهای دولتی از جمله وزارت نفت و نیرو دانسته است.
یکی دیگر از کارخانه‌هایی که کارگران آن چندین ماه حقوق عقب‌افتاده دارند، کارخانه آذراب است. هزار و ۸۰۰ کارگر این کارخانه در هفته‌های اخیر تجمعات مختلفی برگزار کرده و در شهر اراک راهپیمایی کرده‌اند.
روز هشتم تیر حدود هزار و ۸۰۰ کارگر شرکت آذراب اراک پس از تجمع مقابل استانداری در شهر راهپیمایی کردند و صدها کارگر کارخانه هپکو نیز راهپیمایی و در میدان مرکزی شهر اجتماع کردند و شعار دادند.
یه گفته یادگاری، رییس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی، در جلسه ای با حضور وزیر صنعت و مدیران عامل بانک ها به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی رسیدگی خواهد شد.