محمد نجفی، وکیل دادگستری که در حال گذراندن حکم سه سال حبس خود در زندان اراک است، در پرونده‌ای دیگر به اتهام «کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی»، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.
محمد نجفی، وکیل دادگستری
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج نفر از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری دی ماه سال ۹۶ در شهرستان شازند را صادر کرده که یکی از این افراد، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر است.
نجفی که در حال حاضر مشغول گذراندن دوران محکومیت سه ساله خود در زندان اراک است، همراه با چهار نفر دیگر در مجموع به ۳۰ سال حبس محکوم شده‌اند.
بر اساس احکام صادر شده، محمد نجفی و علی باقری هر یک به ۱۳ سال حبس تعزیری و مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی هر یک به دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند. همچنین عباس صفری دیگر متهم این پرونده از اتهامات مطروحه تبرئه شده است.
جزییات احکام صادر شده برای این متهمان از این قرار است:
«محمد نجفی و علی باقری از اتهامات “تشکیل و عضویت در گروه برای اقدام علیه امنیت ملی” تبرئه و هر یک به اتهامات “تبلیغ علیه نظام” به دو سال حبس تعزیری، “توهین به رهبری” به یک سال حبس تعزیری و “کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی” به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.»
مسعود عاجلو و بهزاد علی‌بخشی هم به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شده‌اند.
عباس صفری، دیگر متهم این پرونده در مورد اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی برای اقدام علیه امنیت ملی» تبرئه شده است.
پیام درفشان، وکیل مدافع محمد نجفی ضمن تایید خبر صادر شدن این احکام به هرانا گفته است محمد نجفی در حالی به اتهام «کمک به دولت متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده که در صحبت با رسانه‌ها از دردهایش گفته بود:
«ایشان به دلیل مطرح کردن مشکلات خود و هموطنانش با یک رسانه به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، در صورتی که صحبت‌های ایشان انتقال اطلاعات نبوده است.»
پرونده‌ای که رای متهمان بر اساس آن صادر شده است اما دو بخش داشته که در بخش اول آن محمد نجفی به همراه شش تن دیگر در مهر ماه سال جاری از سوی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی محاکمه شدند.
بر اساس حکم صادره توسط این مرجع قضایی، محمد نجفی، علی باقری و عباس صفری هر یک به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق و بهزاد علی‌بخشی، محمد یعقوبی، یوسف شیری‌لرد، ندا یوسفی، داود رحیمی، مسعود عاجلو و محمد ترابی به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت پنج سال و کیان صادقی به سه سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت و پنج سال محکوم شدند.
همچنین علی باقری به اتهام «توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی» نیز به تحمل شش ماه حبس محکوم شد.
محمد نجفی و عباس صفری روز یک‌شنبه ششم آبان ‌ماه ۹۷ برای اجرای حکم سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق بازداشت و به زندان اراک منتقل شدند.
در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ نیز جلسه رسیدگی به اتهامات محمد نجفی در پرونده‌ای جدید در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شازند برگزار شد.
نجفی از جمله افراد پیگیر نحوه‌ جان باختن وحید حیدری، یکی از معترضان وقایع دی‌ ماه ۹۶ بود. حیدری در اراک بازداشت و در بازداشتگاه کلانتری ۱۲ این شهر درگذشت.
مسئولان قضایی جمهوری اسلامی گفته‌اند وحید حیدری فروشنده مواد مخدر بوده و در بازداشتگاه کلانتری اراک دست به خودکشی زده است. محمد نجفی اما پس از انجام تحقیقات میدانی از طریق اقوام و دوستان وحید حیدری، گفت که او یک دست‌فروش بوده، هیچ‌ سوءپیشینه‌ای نداشته و بر جسدش که در شرایط امنیتی دفن شده، نشانی از خودکشی وجود نداشته و آسیب ناشی از اصابت شیء به سر او به‌وضوح پیدا بوده است.
در همین زمینه، محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای این وکیل دادگستری متهم کرد و گفت آقای نجفی «ثابت» کرده است وحید حیدری، جوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «مواد فروش» نبوده است.