۱۳۹۳ آذر ۲۴, دوشنبه

قطعنامه تشکيل کشور فلسطين بر روی ميز شورای امنيت

قطعنامه تشکيل کشور فلسطين بر روی ميز شورای امنيت
دبی - العربيه . نت فارسی - رهبری تشکيلات خودگردان فلسطينی تصميم گرفت به شورای امنيت سازمان ملل متحد روی آورد تا درخواست خود را برای تصويب پيش نويس قطعنامه پايان دادن به اشغالگری اسرائيل در سرزمين‌های فلسطين که از سال ۱۹۶۷ آغاز شده، ارائه دهد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، واصل ابو يوسوف از مقام‌های بلندپايه فلسطينی در اين باره گفت که رهبری فلسطين تصميم گرفته چهارشنبه آينده به شورای امنيت سازمان ملل متحد برود تا پيش نويس قطعنامه پايان اشغال را ارائه دهد.
اميد اسرائيل به وتوی آمريکا
در مقابل اسرائيل ابراز اميدواری کرد که ايالات متحده آمريکا از حق وتو در برابر هر تحرکی در سازمان ملل متحد که جدولی زمانبندی شده برای خروج نيروهای اسرائيلی از سرزمين‌های اشغال شده تعيين می‌کند، استفاده کند؛ سرزمين‌هايی که فلسطينی‌ها سعی در برپايی کشور خود را بر روی آن‌ها دارند. اما يک مسئول بلندپايه آمريکايی گفت که سخن گفتن قاطع در اين باره، هنوز زود است.
يوفال اشتاينتز وزير امور استراتژی اسرائيل گفت: «گمان می‌کنم هر لايحه مخالف با اسرائيل، وتوی آمريکا را در پی داشته باشد. اين‌‌ همان چيزی است که همواره اتفاق می‌افتاد و اميدواريم همچنان شاهد آن باشيم.»
اما اويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل به راديو ارتش اسرائيل گفت به نظر می‌رسد درباره مساله مرتبط با کشور فلسطين، «آمريکا اشتياقی برای استفاده از حق وتو ندارد» اما برای «بالا‌ترين حد از هماهنگی» با نتانياهو تلاش خواهد کرد.
جلسه‌های کری و تلاش‌های پی گير آمريکا
انتظار می‌رود که جان کری وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل ديدار کند و با او درباره پيشنهادهايی که در لابی‌های سازمان ملل متحد برای برپايی کشور فلسطين مطرح می‌شود، بحث و تبادل نظر کند.
کری پس از آن به پاريس خواهد رفت تا با همتايان اروپايی خود گفت‌و‌گو کند. سپس به لندن می‌رود تا با صائب عريقات مذاکره کننده ارشد فلسطينی و هيئتی از وزرای امور خارجه عرب ديدار کند. آن‌ها از او خواهند خواست تا آمريکا در برابر پيش نويس قطعنامه برپايی کشور فلسطين در شورای امنيت، از حق وتو استفاده نکند.
نشست‌هايی که با عجله ترتيب داده شدند، نشان از تلاش‌های پی گير ايالات متحده برای مديريت رخدادهای شورای امنيت دارد. برخی از اعضای شورای امنيت در پی ارائه پيشنهادی جديد پيش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائيل در ماه مارس آينده هستند.
اردن پيش نويس قطعنامه نوشته شده توسط فلسطينی‌ها را که در پی پايان دادن به اشغال سرزمين‌های فلسطينی توسط اسرائيل تا نوامبر ۲۰۱۶ است، ميان ۱۵ عضو شورای امنيت پخش کرده است.
در همين راستا يک ديپلمات بلندپايه غربی گفت که اروپايی‌ها در پی اجماع بر سر تصميمی هستند که چارچوبی زمانی برای پايان اشغالگری اسرائيل در نظر بگيرد و احساس می‌کنند که آمريکايی‌ها اکنون قابليت پذيرش چنين احتمالی را دارند.
منبع:العربیه

گروگان‌گیر سیدنی استرالیا یک «روحانی خودخوانده ایرانی» است

گروگان‌گیر سیدنی استرالیا یک «روحانی خودخوانده ایرانی» است 


محمد حسن منطقی که معروف به «هارون مونس» بودعامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی معرفی شد.
محمد حسن منطقی که معروف به «هارون مونس» بودعامل گروگانگیری کافه‌ای در سیدنی معرفی شد.
 
 
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۲۴ آذر نوشت که فردی که در این روز در شهر سیدنی استرالیا چندین نفر را در یک کافه گروگان گرفت یک «روحانی خودخوانده ایرانی» است.
یکی از منابع پلیس استرالیا به رویترز گفت که این فرد که «هارون مونس» نام دارد لباس روحانیون ایرانی را به تن دارد و خود را «شیخ» می‌نامد.
وی اقدام به گروگان‌گیری شماری از شهروندان در کافه‌ای در مرکز شهر سیدنی کرده‌است.
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که پنج نفر از گروگان‌ها موفق شده‌اند از این کافه فرار کنند.
در همین حال گزارش می‌رسد که با دخالت پلیس برای آزادی گروگان‌ها دست‌کم دو تن زخمی شده‌اند.
وب‌سایت خبری «نیوز» استرالیا از قول مدیر اجرایی شرکت شکلات‌فروشی «لیند» که  گروگان‌گیری در کافه‌ای از آن انجام شده، این احتمال را مطرح کرده که بین ۴۰ تا ۵۰ نفر در آن باشند.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که پس از شنیده شدن صدایی بلند و «انفجارگونه» چند تن دیگر نیز از این کافه گریخته‌اند.
خبرگزاری فرانسه از قول «کانال ۱۰» استرالیا می‌گوید که این فرد گروگان‌گیر خواسته است تا پرچم «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در اختیارش گذاشته شود و می‌گوید چهار بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته شده است.
به نوشته رویترز فرد گروگان‌گیر «مأن هارون مونس» نام دارد و از پناهندگان ایرانی در استرالیا است. او متهم به تعرض جنسی است و به عنوان فردی شناخته می‌شود که برای خانواده سربازان استرالیایی که در خارج از کشور کشته شده‌اند نامه‌های تنفرآمیز می‌فرستد.
فیلم ویدئویی از سال ۲۰۰۹ که در آن این «روحانی خودخوانده ایرانی» از نامه های تهدیدآمیزی که به خانواده های سربازان استرالیایی نوشته دفاع می کند.
بنا بر گزارش‌ها، نام اصلی این فرد «محمدحسن منطقی» و متولد ایران است و کتاب‌های شعری از او در ایران به چاپ رسیده است.
او متهم به ۴۰ فقره جرم و تعرض جنسی است و هم‌چنین متهم است که در قتل همسر سابق خود دست داشته‌است.
وکیل سابق او به شبکه‌های خبری گفته‌است که «محمدحسن منطقی» فردی منزوی است و تنها عمل می‌کند.
او افزود که «ایدئولوژی او این‌قدر قوی است که عقل سلیم او را مخدوش کرده است.»
به نوشته روزنامه «دی آوسترالین» این فرد ۴۹ ساله در سال ۱۹۹۶ به استرالیا پناهنده شده است. او هم‌اینک به خاطر اتهام‌های مختلف به قرار وثیقه آزاد است.
«محمدحسن منطقی» در وب‌سایتش خود را با جولین آسانژ، مؤسس ویکی‌لیکس، مشابه دانسته و گفته است که اتهامات اخیری که به او زده شده «انگیزه سیاسی» دارد.
در وب‌سایت او آمده‌است که «پیش از این رافضی بودم، اما دیگر نیستم. الان یک مسلمان هستم، الحمدالله.»
بنا بر گزارش‌ها، اقدام گروگان‌گیری توسط این فرد پس از آن صورت می‌گیرد که وی روز جمعه در آخرین تلاشی که روز جمعه در دادگاه عالی برای تبرئه خود انجام داده ناموفق بوده‌است.
 
رادیو زمانه ـ بنا بر اعلام پلیس استرالیا گروگان‌گیری که در استرالیا اقدام به گروگان‌ گرفتن تعدادی از افراد در یک کافه کرده، احتمالا یک پناهنده ایرانی است که نام خود را به «هارون مونس» تغییر داده است.
این فرد متهم است که در قتل همسر سابقش دست داشته. همچنین، او قبلا به دلیل ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به اعضای خانواده سربازان استرالیایی کشته شده در افغانستان، محکوم شده است. ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی هم در پرونده این فرد وجود دارد.
پلیس استرالیا گفته که بر اساس پرونده‌های موجود در پلیس، او محمد حسین منطقی نام داشته و ملبس به لباس روحانیت شیعه بوده است. در وبسایتی که منسوب به اوست نوشته شده: «قبلا رافضی بودم، اما دیگر نیستم. اکنون الحمدلله مسلمانم.»
در ساعت‌های گذشته، کافه‌ای در «میدان مارتین» در یکی از محله‌های تجاری سیدنی، صحنه گروگان‌گیری بوده است. رویترز و شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از تعداد ۲۰ گروگان خبر داده‌اند اما رئیس شرکت شکلات‌‌سازی «لیند استرالیا‌» که کافه به آن تعلق دارد، می‌گوید در کافه علاوه بر ۳۰ مشتری، حدود ۱۰ کارگر نیز حضور داشته‌اند.
ویدئویی منتشر شده که در آن ی گروگان‌گیر گفته که در ازای گرفتن پرچم داعش، یک گروگان را آزاد می‌کند و وعده داده که برای صحبت با نخست‌وزیر استرالیا هم پنج نفر را آزاد خواهد کرد. علاوه بر این او از رسانه‌ها خواسته اعلام کنند این گروگان‌گیری، منتسب به گروه موسوم به دولت اسلامی در سیدنی است. او برای اعلام تقاضاهایش از گروگان‌های خود خواسته با رسانه‌ها تماس بگیرند.
در تصاویر تلویزیون استرالیا دیده می‌شود که گروگان‌ها مجبور به نگهداشتن پرچم سیاهی با عبارت «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله» در پشت پنجره شده‌اند. این پرچم، گمانه‌زنی پیرامون دست داشتن اسلامگرایان افراطی در این رویداد را تقویت کرده است.
تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا می‌گوید نشانه‌هایی در باره سیاسی بودن انگیزه گروگان‌گیری وجود دارد. در تصاویر، مردی میانسال با ریش خاکستری و سربند نیز پشت پنجره کافه دیده می‌شود. او مدعی شده که ۴ بمب در نقاط مختلف شهر کار گذاشته است.
452542_981.jpg
منطقه تجاری محل گروگانگیری توسط نیروهای امنیتی محاصره شده و مردم از نزدیک شدن به این محله منع شده‌اند. ساختمان پارلمان و سایر مراکز اداری و از جمله کنسولگری آمریکا در سیدنی بسته شده‌اند.
پنج نفر از کارکنان کافه، دو زن و سه مرد، توانسته‌اند با کمک پلیس از محل گروگانگیری فرار کنند.
اپرای معروف سیدنی نیز تخلیه شده‌ است. یک سخنگوی پلیس ایالت «نیو ساوت ولز» اعلام کرده که به دلیل «یک اتفاق»، عملیاتی در این ساختمان معروف اجرا می‌شود. این سخنگو توضیح بیشتری در این مورد نداده که آیا اقدام پلیس در پیوند با ماجرای گروگانگیری در کافه است یا خیر.
تونی ابوت شورای امنیت ملی استرالیا را برای تشکیل جلسه فراخوانده است. او در عین حال به استرالیایی‌ها اطمینان خاطر داده که پلیس و نیروهای امنیتی به خوبی آموزش دیده و از عهده واکنش به این ماجرا بر خواهند آمد.
در استرالیا از ماه سپتامبر تاکنون به دلیل تهدیدهای تروریستی، ‌آماده‌باش امنیتی داده شده است. این آماده‌باش از نوع سوم است که معنای آن، محتمل بودن حملات تروریستی است.
پلیس استرالیا می‌گوید عملیات ضدترور ماه سپتامبر، از بروز حملاتی تروریستی در سبک و سیاق داعش پیشگیری کرد. در این عملیات گروهی دستگیر شدند که با شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه در ارتباط بودند.