۱۳۹۶ دی ۱۳, چهارشنبه

دماوند - روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از الکساندر شومیلین کارشناس روسی مدعی شد (+ لینک): «رهبر جمهوری اسلامی پس از وقوع اعتراضات سراسری در ایران، خانواده خود را به ترکیه فرستاده است.» این روزنامه که توسط روزنامه نگاران لائیک این کشور اداره می شود،در این گزارش خود با اشاره به وقوع ناآرامی گسترده در شهرهای سرتاسر ایران در اعتراض به گرانی فقر و حکومت استبدادی از قول الکساندر شومیلین یکی از کارشناسان مشهور روسیه در حوزه شرق آسیا می نویسد:« قیام مردمی را که در روز ۲۸ دسامبر در مشهد آغاز شد را می‌توان به سرنگونی محمدرضا شاه پهلوی در سال ۱۹۷۹ مشابه دانست.»
hariet-285x300.pngشومیلین با اشاره ناآرامی‌های ایران می گوید:«به نظر من در بسیاری از شهرهای ایران،مردم آگاه شده اند و اعتراض خیابانی را آغاز کرده اند. معترضان از روحانیت و حضورشان در سیاست بشدت عصبانی هستند.»
او در ادامه از اطلاعاتی که درباره خروج خانواده رهبر جمهوری و رفتن به ترکیه به دستش رسیده می گوید:«با توجه به اطلاعاتی که من دریافت کردم،حتی رهبر ایران علی خامنه ای به عنوان کسی که بیش از همه مضطرب شده به دلایل امنیتی خانواده خود را به ترکیه فرستاده است.»
=شومیلین درادامه می افزاید:«دولت ایران مایل است قدرتهای خارجی، به ویژه ایالات متحده و عربستان را متهم به مداخله در ناآرامی‌ها کرده و این اعتراضات را برنامه مداخله جویانه ایشان معرفی کند. دولت روسیه در مسکو، ترجیح می دهد که با توجه به سال نو میلادی و تعطیلات آن برای مدتی طولانی سکوت کند.اما با این احوال، تحولات در ایران، که روسیه را به عنوان متحد خود در جهان انتخاب کرده است، به زودی منجر دردسر بسیاری برای دولت در مسکو شود.
گزارشگر روزنامه حریت در این گزارش بنقل از شومیلین می افزاید: «نگاهی به حوادث حوادث در ایران، می تواند در دو سیاست توسط روسیه دنبال شود. اولین سناریو: اعتراضات به سرنگونی رژیم ایران منجر شود.این یعنی خنثی شدن نفوذ سپاه پاسداران در سایر کشورها از جمله در سوریه است. با توجه به کاهش نفوذ ایران در سوریه، در واقع نگهبان دولت بشار اسد از سوریه اخراج می‌شود. روسیه هم به زودی بدون پشتیبانی از دولت دمشق در این منطقه نفوذ خود را از دست می دهد. این یعنی بشار اسد به فاصله چند روز پس از سقوط رژیم در تهران، سرنگون خواهد شد.»
شومیلین به گزارشگر روزنامه حریت از تداوم اعتراضات و پیش بینی سقوز حکومت ایران و تاثیرش بر کشور سوریه چمین می گوید:«به هر حال، اعتراضات در ایران همچون یک جنگ داخلی ادامه دار است. همانطور که از سال ۲۰۱۱ در سوریه اتفاق افتاد. ایران نیروهای سپاه قدس خود را که به سوریه، عراق و لبنان فرستاده، به منظور تقویت خود برای سرکوب اعتراضات به ایران انتقال خواهد داد. در نتیجه مشکل سوریه برای روسیه باقی می ماند و در طول زمان گسترش می یابد. بشار اسد، که بدون حمایت این دو کشور ماندنی نیست، سرنگون شده است. تاثیر روسیه نیز با فروپاشی دولت بشار اسد در این منظقه از بین خواهد رفت.»

دیدبان حقوق بشر خواستار انجام تحقیقات در مورد عاملان مرگ شهروندان معترض در ایران شد

۱۳/دی/۱۳۹۶

در اعتراض‌های چند روز گذشته دست کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند که دو نفر از آنها از نیروهای امنیتی بوده‌اند.
سازمان دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای خواستار خویشتن‌داری مقام‌های ایرانی در برابر اعتراض‌های اخیر شد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست در مورد عاملان مرگ شهروندان معترض در ایران تحقیقات انجام دهند.
این سازمان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه منتشر شده از کشته شدن معترضان و بازداشت‌ها و محدودیت در شبکه‌های اجتماعی ابراز نگرانی کرد.
سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ دیدبان حقوق بشر، گفت: «افزایش تعداد کشته‌شده‌ها آینده‌ روشنی را برای ایرانیانی که شجاعت کشاندن اعتراض‌های خود به خیابان‌ها داشته‌اند، نوید نمی‌دهد».
او افزود :«مقامات باید به جای تهدیدهای نه چندان پوشیده علیه معترضان این مرگ‌ها را مورد بررسی قرار دهند، حقوق همه بازداشت‌شدگان را تضمین کنند، و ضمانت کنند که مردم می‌توانند آزادانه و مسالمت‌آمیز اعتراض کنند».
این سازمان با اشاره به مرگ حداقل ۲۱ نفر و از جمله دو مامور امنیتی و بازداشت صدها نفر دیگر در کشور، که به تایید مقام‌های ایرانی رسیده، می‌گوید «مقامات ایران مسئول این هستند که نه تنها امنیت عمومی را تضمین کنند، بلکه حق مردم برای تجمع مسالمت‌آمیز و دسترسی آزاد به اطلاعات را ضمانت کنند.»
دیده‌بان حقوق بشر اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ را یادآوری کرده که در نتیجه سرکوب این اعتراض‌ها ده‌ها نفر در خیابان‌ها کشته شدند و صدها معترض نیز با «محاکماتی ناعادلانه» به زندان‌های طولانی مدت محکوم شدند.
سارا لی ویتسون همچنین درباره ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی گفت: «بستن اپلیکیشن‌های محبوب تلگرام و اینستاگرام پاسخی شدیدتر از حد لزوم به افرادی است که نارضایتی‌های خود از فساد نظام‌مند و سرکوب را مطرح می‌کنند».
وی تاکید کرد: «مقامات ایرانی باید اعتیادشان به سرکوب را تغییر دهند و به مردم اجازه‌ی سخن گفتن و تظاهرات بدهند».
در اعتراض‌های چند روز گذشته دست کم ۲۲ نفر کشته شده‌اند که دو نفر از آنها از نیروهای امنیتی بوده‌اند.
به گفته مقام‌های مسئول بیش از۴۵۰ نفر در تهران و صدها نفر دیگر در سراسر کشور در طول ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده‌اند.
با گسترده شدن اعتراض‌ها، تلگرام و فیس‌بوک در ایران مسدود شد و اینترنت هم به صورت مقعطی با اختلال روبرو شد.

"باید از اصلاح‌طلبان پرسید آینده‌ای که شما ترسیم می‌کنید، چگونه است؟"

  • "باید از اصلاح‌طلبان پرسید آینده‌ای که شما ترسیم می‌کنید، چگونه است؟"

    محمد رهبر، روزنامه‌نگار، در یادداشتی پیرامون اعترضات مردمی روزهای گذشته 

    در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «بی سر و سرور بودن جنبش 
  • اعتراضی این روزهای ایران نیز چندان به طول نخواهد کشید، سوخت و باروت

  •  اعتراض، دامنه‌دار و چهل‌ساله است و این

  •  مردم می‌توانند بی‌اینکه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را به شماری بگیرند، کسانی را از 

  • بیرون نظام به سخن‌گویی برگمارند.
  •  این 

  • میانه محبوبیت خاتمی مثل برف در خاموشی و سکوتش، آب خواهد شد. ای کاش 


  • اصلاح‌طلبان می‌فهمیدند که تبر به دستانی 

  • در راهند که می‌آِیند و قیچی‌های زنگ‌زده باغبانی اصلاح‌طلبان را خواهند شکست و 


  • درخت خشک و پوسیده نظام را به ضربتی قطع خواهند کرد.»


  • سایت زیتون می‌نویسد: «جمعیت معترض خواستار زندگی آرام در ایران و در 

  • دنیاست، خسته از تمام ایدئولوژی بی‌حاصل 

  • حکومت اسلامی که در منطقه آتش افروخته و ایران را چهل سال در دنیا منزوی
  •  
  • کرده است. معترضین در ارزیابی چهل سال 


  • خاکسترنشینی به دنبال لحظه‌های زندگی هستند. یاد شاه و رضاشاه بسیار سمبلیک 

  • است و یادآور خاطره‌ای معاصر که هر چه 

  • بود، بسیار بهتر از دوران جمهوری اسلامی است. وقت آن است که از اصلاح‌طلبان 

  • و هر کس که به اعتراض و فریاد اعتقاد

  •  ندارد، پرسید آینده‌ای که شما ترسیم می‌کنید، چگونه است؟»

لوموند: یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

media"استفن دودوآنون: حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در 
این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.ِريال
روزنامۀ معتبر لوموند چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام "استفن دودوآنون" که به تازگی از ایران بازگشته دربارۀ ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است. پژوهشگر فرانسوی گفته است که حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.
ی سال های گذشته به طور دائم در جریان بوده است. او گفته است : بی دلیل نیست که این تظاهرات و اعتراض ها عمدتاً در مناطق و شهرهای حاشیۀ کویر ایران روی می داد. "استفن دودوآنیون" سپس تصریح کرده است : آنچه اکنون در جریان است کاملاً متفاوت است. رویدادهای جاری ایران یک انقلاب بزرگ ملی است که در بیش از چهل شهر این کشور به طور همزمان جریان دارد و مستقیماً و به طور رادیکال رأس حکومت اسلامی ایران را نشانه گرفته است. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی این ویژگی نقطۀ تمایز انقلاب جاری ایران در قیاس با جنبش سبز است.
"استفن دودوآنیون" با اشاره به شعارهای جوانان در دفاع از رضا شاه آنهم در شهرهای مذهبی مشهد و قم می گوید : این قبیل شعارها بیش و پیش از هر چیز نشانۀ انزجار عمومی از نظام حاکم و مخالفت مردم نه فقط با کلیت جمهوری اسلامی، بلکه حتا با خود اسلام است.
به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده است.
"استفن دودوآنیون" در ادامه افزوده است که بدون شک انقلاب جاری جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است. جامعه شناس فرانسوی تصریح کرده است که در قیاس با جنبش سبز اینبار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است : آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم.
"استفن دودوآنیون" می افزاید در قیاس با جنبش سبز که عمدتاً در تهران متمرکز بود و به همین خاطر سرکوب آن برای حاکمان ایران آسان بود، انقلاب جاری ایران سراسری، سریع و رادیکال و به همین دلیل مهار و سرکوب آن دشوار و پرمخاطره است. "استفن دودوآنون" افزوده است که شواهد نشان می دهد که این انقلاب شکاف و اختلافات درونی قدرت را تشدید کرده است.
پژوهشگر فرانسوی افزوده است که بارزترین مشخصۀ انقلاب جاری ایران بی بهرگی آن از ساختار رهبری است، هر چند رهبران ایران می کوشند آن را همانند گذشته به قدرت های خارجی نسبت بدهند. اما، این قبیل اتهامات به گفتۀ "استفن دودوآنون" نشان دهندۀ آن است که حکومت کاملاً نسبت به مطالبات مردم ناشنوا و ناتوان است و قدرت واکنش آن بسیار ضعیف است.
فرانسوی در ادامه افزوده است که زمین لرزۀ کرمانشاه در پدیداری زلزلۀ سیاسی حاضر در ایران بی نقش نبوده است. این زمین لرزه به خودآگاهی مردم ایران از دامنۀ فساد و دزدی و ناکارآمدی در درون قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک کرد. این زمین لرزه به گفتۀ جامعه شناس فرانسوی به مردم ایران فهماند که در برابر رژیم حاکم هم سرنوشت هستند. "استفن دودوآنون" در پایان تأکید کرده است که انقلاب مردم ایران نه این یا آن فرد بلکه کلیت نظام اسلامی ایران را هدف گرفته است.

پیام «دکتر محمد ملکی» به مناسبت قیام حق طلبانه ملت ایران بسم الحق


Dr.Mohammad Maleki دکتر محمد ملکیپسند

پیام «دکتر محمد ملکی»
به مناسبت قیام حق طلبانه ملت ایران
بسم الحق
جوانان، زحمتکشان، دانشجویان و هموطنان عزیزم!
اعتراضات سراسری شما علیه فقر و فساد و ظلم را تحسین میکنم، و برای این خیزش ملی آرزوی پیروزی، و برای ایران آرزوی آزادی دارم. مرا بعنوان پدر پیرتان با خود همراه بدانید.
بارها به مقامات «نظام ولایی»" هشدار دادم که نظام تان پایدار نیست، چرا که بر پایه ظلم و فساد و دزدی بنا شده، و دیر یا زود با خیزش مردم سقوط خواهد کرد. البته باور آن برای بسیاری مشکل است، اما این قانونمندی تاریخ و طبیعت است.
در ادامه تظاهرات و اعتراض برای مبارزه با ظلم و بی عدالتی توصیه هایی دارم که امیدوارم مورد قبول واقع شوند:
۱- خواسته نهایی ما انجام «رفراندوم» برای تعیین نظام مطلوب مردم با نظارت مراجع بین المللی است.
۲- از نفوذ افراد فرصت طلب و خشونت گرا که اغلب توسط حکومت سازماندهی میشوند، در جمع خودتان جلوگیری کنید.
۳- خرابکاران را از میان خود برانید، و نهایت تلاشتان را برای پرهیز از خشونت بکار گیرید. سربازان و نیروهای نظامی را به پیوستن به صفوف ملت فرابخوانید، و آنها را به نافرمانی و بدفرمانی دعوت کنید.
۴- به سخنان فریبکاران و روشنفکرنمایان که سعی دارند با حرفهای قشنگ و وعده های دروغ شما را بفریبند، بها ندهید.
۵- خشونت و مرگ را که میراث «نظام ولایی» است، از شعارهایتان پاک کنید، و حتی «ننگ بر دیکتاتور» را بجای «مرگ بر دیکتاتور» آرزو کنید. ما در ایران آینده نمیخواهیم مانند «نظام ولایی» چوبه های دار برپا کنیم، بلکه میخواهیم بیداد تمامی این سالها را در دادگاههای عادلانه «دادخواهی» کنیم، تا چرخه ی خشونت و اعدام برای همیشه در سرزمینمان متوقف شود.
۶- به قدرت خود اعتماد کنید، و تا پیروزی کامل جنبش را ادامه دهید. روشهای خلاقانه اعتراض و اعتصاب را بکار گیرید، تا مقامات حکومت را وادار به پذیرش مطالبات بحق خود کنید.
۷- از گذشته پند بگیرید، و به آینده امیدوار باشید، و بدانید نهایتا پیروزی از آن مردم است، و ظلم رفتنی است.
پدر پیرتان، دکتر محمد ملکی
۱۳ دی ماه ۱۳۹۶

کانون نویسندگان ایران دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!


دست سرکوبگران از جان مردم کوتاه!


Wed 3 01 2018 



نزدیک به یک هفته از آغاز اعتراض‌های خیابانی مردم می‌گذرد. در این مدت گستره‌ی اعتراض‌ها چنان فزونی گرفت که بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران به آن پیوستند. طرح مطالبات با شعارهای اقتصادی آغاز شد اما به سرعت دامنه‌ی سیاسی گرفت. در رویارویی با این اعتراض سراسری برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی و لباس شخصی رفته رفته به خشونت و سرکوب و به کارگیری سلاح گرم در برابر مردم بی‌دفاع انجامید و تاکنون ضرب و جرح و بازداشت صدها تن و قتل بیش از بیست تن از معترضان را در پی داشته است.
طرفه آن‌که دولت به رغم ادعاهای خود در پذیرش حق اعتراض مردم، در همان روزهای نخست شبکه‌های اجتماعی مجازی را که از معدود ابزارهای باقی‌مانده‌ی آزادی بیان است، مسدود کرد.

کانون نویسندگان ایران که طی نیم قرن فعالیت خود همواره مدافع حقوق اساسی مردم از جمله حق آزادی بیان و اندیشه بی‌هیچ حصر واستثنا بوده است، هر گونه اقدام سرکوبگرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هر برخورد ضد انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم می‌کند و اعلام می‌دارد بیان آزادانه‌ی مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و هر درجه مخالفت با آنها حق مردم است.

کانون نویسندگان ایران
۱۲ دی ۱۳۹۶

| آخ

 | آخ


سرکوب گرسنگان‎

پیامی به جنبش مردم وجوانان ل اصغر حاج سید جوادی


پیامی به جنبش مردم وجوانان


Wed 3 01 2018 

علی اصغر حاج سید جوادی

Aliasghar-HS.jpg
متنن زیر پیامی است که دراین لحظه حساس تاریخی از مبارزات مردم ایران، بنابه درخواست تعدادی از فعالین سیاسی در ایران از سوی آقای علی اصغرحاج سیدجوادی، مبارز قدیمی و سرشناس نهضت ملی وآزادی خواهی که عمری را در مبارزه و تلاش برای آزادی،استقلال و سعادت مردم ایران صرف کرده اند، تهیه شده است. با تشکر فراوان ازایشان که باوجود بیماری قبول دعوت نمودند.

هموطنان جوان وفرزندان برومندم!

خطاب به نسل جوان هم وطنم رادرقله ای به ارتفاع نودسالگی مجاز می دانم.

فرزندانم،درکنارشمانیستم اما به حکم سابقه هرگز ازکنارشماوآرمان های شمابرکنارنبوده ام.دراین راه،روزگاری درسلطنت استبدادی شاه سالهاممنوع الخروج بودم وروزگاردیگری درولایت مطلقه فقیه به حکم رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب،مفسد فی الارض ومحارب باخداشدم.چه راهی برای من جزخروج ازکوه وبیابان باقی مانده بود.

هموطنان جوانم! پس ازشکست دویست ساله جنبش اصلاح طلبی ازحاکمان مستبد،اکنون تاریخ،ملت ایران عموما وشما نسل جوان راخصوصا به میعادگاه سرنوشت خودفراخوانده است.تاامروز،ازقائم مقام فراهانی،نخستین اصلاح طلب روشن ضمیراوائل قرن نوزدهم،تاحسن روحانی،اصلاح طلب فرصت طلب که نان را به نرخ روز می خورد،آنچه را که ملت ایران ازانقلاب بهمن ۱۳۵۷ بدست آورده است،رهائی ازنظام سلطنت موروثی وگسستن بند نیمه مستعمرگی وبطلان رابطه اطاعت هیئت حاکمه ازسفارت خانه های روسیه وانگلیس وامریکا بود؛وهمچنین است که اگربه خاطرفسادوخفقان سلطنت پهلوی طبق سنت گذشته مردم درانتظارمنجی ودست نجات دهنده بودند،پس ازآخرین منجی،یعنی خمینی،مردم ایران دیگردرانتظارمنجی نیستند؛زیراسراسرنظام جمهوری اسلامی ازسطح تا قله درمنجلاب فساد وتبه کاری وجنایات علیه بشریت غوطه ورند.درفقدان جامعه مدنی،پناهگاهی برای دفاع مظلومان وجودندارد.

هموطنان جوان من!ملت ایران به خاطرفقرفرهنگی وفقدان رشد اجتماعی وسیاسی،ازعهده دفاع ازدست آوردهای انقلاب مشروطیت مخصوصا،ازسلب قانونی اختیارازشاه درمداخله درامرحکومت برنیامد.زیرا ایران پس ازازدست دادن قسمت های عظیمی ازخاک خود درشمال وشمال شرقی بوسیله امپراتوری مهاجم روسیه وقسمت های مهم دیگری ازخاک خوددرجنوب وجنوب شرقی بوسیله امپراتوری انگلیس،بقول«سرریدربولارد»وزیرمختارانگلیس دردوران جنگ دوم جهانی،محکوم به استقلال شد،امااداره این استقلال مصنوعی برعهده کارشناسان استعماری درسفارت خانه های روسیه،انگلیس وامریکابود.وانگلیس باتوطئه کودتای ۱۲۹۹ بدست رضاخان میرپنج قزاق خط باطلی به دست آوردهای انقلاب مشروطیت کشید.باردیگر پس ازاشغال نظامی ایران بوسیله قوای روسیه وانگلیس وبعدا امریکا،ملت ایران فرصت هم آهنگی واتحادرادرجنبش ملی شدن صنعت نفت به خاطر تفرقه وآرمان گرائی تهی اززیرساخت های اجتماعی واقتصادی ازدست داد وباکودتای ۱۳۳۲ به دست امریکا وانگلیس ودربار وحلقه های مذهبی کاشانی وبهبهانی وخیانت آشکاررهبری حزب توده به مدت 25سال درمحاق اختناق وسانسور زبان وقلم،نهضت ملی شدن صنعت نفت وحکومت قانونی دکترمصدق رادرگرداب فسادوغارت میلیاردهادرآمدنفتی به نابودی کشاند.تاریخ فراموش نمی کند که دولت دکترمصدق دولت ضد استبداد وضداستعماربود.اماشاه باانقلاب 57 آخرین صفحه تاریخ سراسرظلم وفساد نظام سلطنت رابه دست خودتوشیح کرد،آن چنان که نه اینکه نظیرمحمد علیشاه قاجاربافرارخود ولیعهد خودرابرجای گذاشت،بلکه آخرین شاه ایران ولیعهد خودرانیزبه همراه خود ازایران خارج کرد؛یعنی پایان قدرت موروثی چندین صدساله تاریخ پرماجرای ایران.آقای خمینی رهبرانقلاب ایران،بلافاصله پس ازورود به تهران،به گورستان بهشت زهرا رفت ونه دردانشگاه،ودرآنجا با این جملات که«پدران ماحق نداشتند برای ماتکلیف معین کنند»خط سیرآینده طلائی نظام سیاسی ایران رابه وضوح ترسیم کرد؛یعنی که مرادبرداررفته او،شیخ فضل اله نوری مجتهد فقیه،درغوغای محمد علیشاه قاجارخواهان پادشاهی مشروعه به جای پادشاهی مشروطه بود.آقای خمینی بااین جملات دولت رادرخدمت دین درآورد ودرنتیجه این نظریه سیاسی-مذهبی خمینی دراصل۵۷ قانون اساسی به این صورت پیاده شد که هرسه قوه حاکم کشور ازیکدیگرمستقل اند،اماهرسه قوه زیرنظارت وامرولایت فقیه قراردارند؛یعنی هرسه قوه بدون رابطه ارگانیک باهم فقط دربرابرولی مطلقه فقیه مسئولند.به این ترتیب،مردم ایران باقبول اصل۵۷ قانون اساسی به صغیربودن خود رای مثبت دادند.

فرزندان عزیز! قانون اساسی جمهوری اسلامی براساس ولایت مطلقه فقیه،سنداسارت وصغیری ملت ایران است. دراین سند انسان ایرانی،ازحق آزادی وجدان وعقیده وحق آزادی بیان ،باقلم و زبان وحق آزادی اجتماع وتعامل وتبادل محروم وممنوع شده است.درجنگل وحوش نیزهیچ جانوری حق زندگی خودرابه میل خود به جانور دیگری واگذار نمی کند. فرزندان گرامی! شمادر قرن بیست ویکم زندگی می کنید. در فرهنگ این قرن،زن و مرد دارای حق مساوی درآزادی انتخاب واجتماع هستند،آزادی بدون تبعیض ازر نگ و نژاد وج نس وقوم.دراین قرن حق نه به زور وزورگوئی بستگی دارد ونه به پول و قدرت. هزینه دریافت این حق از کسانی که می خواهند ملت ایران رابه قرن هفتم میلادی برگردانند، برای ملت ایران به قیمت ده ها هزار جوان به خاک افتاده و میلیاردها میلیارد ثروت ملی تمام شده است.

فرزندان عزیز من! با تجمع واتحاد و همبستگی، با تکیه به رشد سیاسی واجتماعی شگرف خود و نه با خشونت و پراکندگی، به متولیان جمهوری اسلامی تفهیم کنید که حکومت حافظ و مدافع عقاید سیاسی واجتماعی مردم است بدون گرایش به آن‌ها. دولت در برابر قانون مسئول اعمال خویش است.

در چشم انداز آینده، من جز تکه پاره شدن ایران به دست اسرائیل وامریکا و روسیه و شیخ نشین های مفت خور خلیج فارس، و یا برقراری نظام مردم سالاری و توزیع عادلانه ثروت های ملی و فرصت های اجتماعی نمی بینم. کلید این سرنوشت تاریک و روشن دردست پایمردی وه مت شما نسل جوان و فرهیخته ایران است.

اینک این شما واین چشم اندازد ر پیش شما. قدم در راه و منت سرنوشت بر من که دراین راه با مجال به هم قدمی با شما سرافرازم.

علی اصغرحاج سید جوادی
پاریس- ۲ ژانویه ۲۰۱۸- ۱۲ دی ۱
۳۹۶

لوموند: یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است


روزنامۀ لوموند چاپ پاریس در شمارۀ امروز خود مصاحبه ای با یک پژوهشگر فرانسوی به نام "استفن دودوآنون" که به تازگی از ایران بازگشته دربارۀ ماهیت تحولات و اعتراض های جاری ایران انجام داده است. پژوهشگر فرانسوی گفته است که حکومت اسلامی ایران در برابر تظاهرات اعتراضی که در این کشور ابعاد ملی یافته کاملاً غافلگیر شده است.

به گفتۀ "استفن دودوآنیون" آنچه در ایران امروز می گذرد یک انقلاب به معنای حقیقی کلمه است. نویسندۀ فرانسوی یادآور شده است که این انقلاب ریشه در اعتراض های پراکنده ای دارد که علیه فقر و فاجعۀ زیست محیطی طی سال های گذشته به طور دائم در جریان بوده است. او گفته است : بی دلیل نیست که این تظاهرات و اعتراض ها عمدتاً در مناطق و شهرهای حاشیۀ کویر ایران روی می داد. "استفن دودوآنیون" سپس تصریح کرده است : آنچه اکنون در جریان است کاملاً متفاوت است. رویدادهای جاری ایران یک انقلاب بزرگ ملی است که در بیش از چهل شهر این کشور به طور همزمان جریان دارد و مستقیماً و به طور رادیکال رأس حکومت اسلامی ایران را نشانه گرفته است. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی این ویژگی نقطۀ تمایز انقلاب جاری ایران در قیاس با جنبش سبز است.

"استفن دودوآنیون" با اشاره به شعارهای جوانان در دفاع از رضا شاه آنهم در شهرهای مذهبی مشهد و قم می گوید : این قبیل شعارها بیش و پیش از هر چیز نشانۀ انزجار عمومی از نظام حاکم و مخالفت مردم نه فقط با کلیت جمهوری اسلامی، بلکه حتا با خود اسلام است.

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده است.

"استفن دودوآنیون" در ادامه افزوده است که بدون شک انقلاب جاری جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است. جامعه شناس فرانسوی تصریح کرده است که در قیاس با جنبش سبز اینبار کلیه اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است : آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم.

"استفن دودوآنیون" می افزاید در قیاس با جنبش سبز که عمدتاً در تهران متمرکز بود و به همین خاطر سرکوب آن برای حاکمان ایران آسان بود، انقلاب جاری ایران سراسری، سریع و رادیکال و به همین دلیل مهار و سرکوب آن دشوار و پرمخاطره است. "استفن دودوآنون" افزوده است که شواهد نشان می دهد که این انقلاب شکاف و اختلافات درونی قدرت را تشدید کرده است.

پژوهشگر فرانسوی افزوده است که بارزترین مشخصۀ انقلاب جاری ایران بی بهرگی آن از ساختار رهبری است، هر چند رهبران ایران می کوشند آن را همانند گذشته به قدرت های خارجی نسبت بدهند. اما، این قبیل اتهامات به گفتۀ "استفن دودوآنون" نشان دهندۀ آن است که حکومت کاملاً نسبت به مطالبات مردم ناشنوا و ناتوان است و قدرت واکنش آن بسیار ضعیف است.

فرانسوی در ادامه افزوده است که زمین لرزۀ کرمانشاه در پدیداری زلزلۀ سیاسی حاضر در ایران بی نقش نبوده است. این زمین لرزه به خودآگاهی مردم ایران از دامنۀ فساد و دزدی و ناکارآمدی در درون قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک کرد. این زمین لرزه به گفتۀ جامعه شناس فرانسوی به مردم ایران فهماند که در برابر رژیم حاکم هم سرنوشت هستند. "استفن دودوآنون" در پایان تأکید کرده است که انقلاب مردم ایران نه این یا آن فرد بلکه کلیت نظام اسلامی ایران را هدف گرفته است.

پیشتر صدا و سیما گزارش داد که ساختمان فرمانداری شهرستان لنجان استان اصفهان به گلوله بسته شده است. تلویزیون ایران حمله کنندگان را اغتشاشگر توصیف کرده است و می‌گوید که هیچ یک از نیروهای انتظامی در ساختمان فرمانداری آسیب ندیده‌اند.

پیشتر صدا و سیما گزارش داد که ساختمان فرمانداری شهرستان لنجان استان اصفهان به گلوله بسته شده است. تلویزیون ایران حمله کنندگان را اغتشاشگر توصیف کرده است و می‌گوید که هیچ یک از نیروهای انتظامی در ساختمان فرمانداری آسیب ندیده‌اند.
از فلکه اول گوهردشت در شمال کرج نیز گزارش رسیده که در آخرین ساعات شب، درگیری‌های پراکنده‌ای بین ماموران انتظامی و معترضان صورت گرفته است. معترضان علیه حکومت شعار می‌دادند و خواستار بازگشت نظام پادشاهی بودند.
از خرم آباد، ماهشهر و ایذه نیز گزارش‌ اعتراضات مشابهی مخابره شده است.
در تهران، با تاریک شدن هوا، نیروهای یگان ویژه پلیس در مناطقی که شب‌های گذشته شاهد ناآرامی بودند مستقر شده‌اند. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چندین ماشین آب پاش دیده می‌شوند که حد فاصل میدان انقلاب تا چهار راه ولیعصر مستقر شده‌اند.
در تصاویر منتشره اعتراضاتی در خمینی شهر در استان اصفهان، آبادان و مسجد سلیمان در استان خوزستان، و تبریز در آذربایجان شرقی دیده می‌شود.
تصاویری هم از شیراز منتشر شده که نشانه دهنده یورش مردم معترض به سوی موتورهای نیروهای امنیتی است که از میان آن‌ها عبور می‌کنند.

طبق آمار رسمی در مجموع ۲۱ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند
Image captionطبق آمار رسمی در مجموع ۲۱ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند

در شهر سنندج استان کردستان گروه بزرگی از مردم در تجمعی آرام دیده می‌شوند.
نهادهای دولتی ایران می‌گویند که در مجموع ۲۱ نفر در اعتراضات ۵ روز گذشته کشته شده‌اند.
شبکه تلگرام گفته که این شبکه همچنان با محدودیت‌های شدیدی در ایران روبروست. پاول دوروف، مدیر این شبکه، در تویی‌تر نوشت: «تغییری قابل توجه در الگوهای ترافیک دیده نمی‌شود. داده‌های ما نشان می‌دهد که اکثریت کاربران ایرانی هنوز به تلگرام دسترسی ندارند.»

رهبر ایران بعد از چند روز سکوت، انگشت اتهام را به طرف «دشمنان ایران» گرفته استحق نشر عکسKHAMENEI.IR
Image captionرهبر ایران بعد از چند روز سکوت، انگشت اتهام را به طرف «دشمنان ایران» گرفته است

واکنش رهبر ایران

روز سه شنبه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، برای اولین بار به طور مختصر درباره این اعتراضات که از پنجشنبه هفته پیش شروع شده است اظهار نظر کرد و آن را به «دشمنان» نسبت داد که به گفته او: «با ابزارهای گوناگون در اختیارشان از جمله پول، سلاح، سیاست و دستگاه امنیتی هم‌پیمان شدند تا برای نظام اسلامی مشکل ایجاد کنند.»
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران، هم گفت: «کسانی که در آشوب‌ها پرچم ایران را آتش زدند نماینده همین مرتجعین، مخالفین و دشمنان ایران هستند.»
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت مردم ایران آزادانه حق اعتراض دارند: «امنیت و ثبات ایران به مردمش بستگی دارد، افرادی که -برخلاف مردم تحت حکومت رفقای ترامپ در منطقه- حق رأی و اعتراض دارند. از این حقوق که به سختی به دست آمده، حفاظت می‌شود و اجازه داده نخواهد شد که نفوذی‌ها با خشونت و تخریب به آن آسیب بزنند.»
این بزرگ‌ترین اعتراضات سراسری در ایران از زمان تظاهرات بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ و اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد است. بسیاری از معترضان خواهان کنار رفتن رهبر ایران از قدرت هستند. تاکنون صد‌ها نفر دستگیر شده‌اند.
امروز تصاویری از درگیری در اعتراضات دیشب فولاد شهر به دست بی‌بی‌سی رسید که نشان می‌دهد معترضان درب مسجد و مصلای فولادشهر و تصویر خامنه‌ای بر دیوار شهر را آتش می‌زنند.
در تصاویری متعلق به روز دوشنبه که از قهدریجان اصفهان هم منتشر شده معترضان به بنیاد آیت الله خامنه‌ای حمله کردند و ساختمان آن را آتش زدند.

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ایران را متهم کرد که مانند گذشته همه چیز را به گردن خارجی ها می اندازندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionنیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ایران را متهم کرد که مانند گذشته همه چیز را به گردن خارجی ها می اندازند

واکنش‌های بین المللی

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان آن شده است که مقامات ایرانی با اجتناب از «کاربرد زور بیش از حد»، درباره تلفات جانی در اعتراضات جاری تحقیق و «محدودیت‌های خودسرانه بر دسترسی به اینترنت را لغو کنند.»
هادی قائمی، مدیر گروه کمپین حقوق بشر در ایران هم در واکنش به اظهارات رهبر ایران گفته است: «مردم ایران و کسانی که در اعتراضات مسالمت آمیز دخیل هستند «دشمن» نیستند. اینکه خامنه‌ای ناآرامی‌ها را کار دشمنان خارجی می‌خواند یک پاسخ سطحی است که نارضایتی‌های مشروع ملی را نادیده می‌گیرد.»
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، هم گفت که رهبران ایران‌‌ همان کاری را می‌کنند که همیشه انجام می‌دهند و آن انداختن همه چیز به گردن خارجی هاست.
خانم هیلی خواهان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این نهاد برای «واکنش» به تحولات ایران شده است.
این مقام آمریکایی با ستایش از تظاهرکنندگان ایرانی که به گفته او با وجود احتمال «به قتل رسیدن» به خیابان‌ها رفته‌اند، تاکید کرد: «ایران مهم‌ترین جایی است که به صلح احتیاج دارد.»
او در سخنان امروز خود، برخی شعارهای معترضان و ترجمه آن‌ها به انگلیسی را تکرار کرد و دلیل این کار خود را «قطع شدن صدای ایرانی‌ها» دانست.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید هم با صدور در بیانیه‌ای از رهبران ایران خواست که «به حقوق اساسی شهروندان خود برای بیان مسالمت آمیز خواست خود برای تغییر احترام بگذارند».

رسانه های ایران پیشتر از به آتش کشیده شدن حوزه علمیه تاکستان خبر داده بودندحق نشر عکسSHOHADAYEIRAN
Image captionرسانه های ایران پیشتر از به آتش کشیده شدن حوزه علمیه تاکستان خبر داده بودند

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه از افزایش آمار کشته‌ها در تظاهرات ضددولتی ایران ابراز تاسف کرد و از جمهوری اسلامی خواست حق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را به رسمیت بشناسد.
فرهان عزیز حق، سخنگوی آقای گوترش گفت: «ما از گزارش‌هایی که می‌گوید عده‌ای جانشان را از دست داده‌اند متاسفیم و امیدوارم از خشونت بیشتر پرهیز شود. ما انتظار داریم حق تجمع مسالمت آمیز و حق بیان مردم ایران محترم شمرده شود.»
همزمان فرانسه هم نسبت به «شمار قربانیان و بازداشت‌ها» ابراز نگرانی کرد. وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه گفت: «حق اعتراض آزادانه یک حق اساسی است.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسای جمهوری ایران و فرانسه توافق کرده‌اند که برنامه سفر این هفته ژان - ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، به تهران به تعویق بیفتد. قرار بود وزیر امور خارجه فرانسه در تهران مقدمات سفر آقای مکرون به ایران را فراهم کند.
فرح پهلوی، آخرین شهبانوی ایران، هم در بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده است.
او نوشت: «با دل نگرانی شاهد اتفاقات این روز‌ها و اعتراض شما عزیزان هستم. با ‌‌نهایت تاسف ایرانیانی در این حادثه جان باختند، عده‌ای دیگر زخمی و یا زندانی شدند آیا درخواست مردمی رنجیده برای زندگی بهتر در مملکتی غنی در خور چنین واکنشی از طرف گردانندگان آن است؟ اطمینان دارم اکثر ایرانیان چون من با همه صدمه دیدگان و بازماندگان هم میهنانی که جان باختند هم درد هستند.»
دولت ترکیه با ابراز نگرانی از اوضاع خواستار حفظ ثبات ایران شد. سوریه هم با ایران ابراز همبستگی کرده و به حمایت آمریکا و اسرائیل از معترضان تاخته است. در این چند روز بسیاری از معترضان شعار «سوریه را‌‌ رها کن، فکری به حال ما کن» سرمی دادند.
سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به اعتراض‌های سراسری در ایران گفته است: «ما معتقدیم که باید گفت‌وگویی معنادار درباره خواسته‌های مشروع و مهمی که معترضان مطرح کرده‌اند صورت گیرد، و از مقام‌های ایران می‌خواهیم که این کار را انجام دهند.»