۱۳۹۳ آذر ۴, سه‌شنبه

سعید مرتضوی: حقوق ۶۸ میلیون تومانی من مصوبه هیات مدیره بود/ به ۱۰۰ نماینده مجلس پول دادم


 سعید مرتضوی امروز هم در دادسرا حضور یافت؛ این بار برای پاسخگویی به اتهاماتی همچون اختلاس، خیانت در امانت و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی. او در نهایت با قرار کفالت دو میلیارد تومانی آزاد شد و در جمع خبرنگاران درباره حقوق ۶۸ میلیون تومانی خود و پرداخت پول به ۱۰۰ نماینده مجلس خبر داد.

به گزارش کلمه، تنها یک هفته پس از اعلام محرومیت دائم مرتضوی از قضاوت و انفصال پنج ساله او از کلیه مشاغل دولتی، وی به اتهام تخلفاتش در آخرین مسئولیت دولتی مورد بازپرسی قرار گرفت. سه وکیل دادگستری به نام های مصطفی ترک همدانی، علیرضا دقیقی و پیمان حاج محمود عطار در کنار سازمان بازرسی و گروه تحقیق و تفحص مجلس از مرتضوی به علت تخلفاتش در سازمان تامین اجتماعی شکایت کرده اند.

مرتضوی که برای پاسخگویی به اتهاماتش در شستا به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت رفته بود، با قرار وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شد. صدور این قرار تامین کیفری به معنای پذیرش ابتدایی اتهامات مرتضوی در مرحله دادسرا و ورود به بررسی آن است.

متهم پرونده جنایت کهریزک اما با وجود صدور این قرار و محکومیت قطعی هفته قبل در دیوان عالی کشور، اعتماد به نفس خود را از دست نداد و بعد از دادگاه امروز در جمع خبرنگاران از پرداخت پول به دست کم ۱۰۰ نماینده مجلس خبر داد؛ مجلس هشتمی که اکثریت اصولگرای آن برای پیروزی در انتخابات از پول های اختلاسی محمدرضا رحیمی استفاده کرده بودند و حالا وامدار مرتضوی می شدند.

مرتضوی درباره اتهام دیگر خود مبنی بر دریافت حقوق ۶۸ میلیون تومانی هم، ضمن اعتراف به اینکه هیات امنای تامین اجتماعی چنین مصوبه ای داشته، گفت که وزیر کار دولت روحانی اجازه نداده این حقوق به مرتضوی پرداخت شود و او پولی نگرفته که بخواهد بابت آن پاسخگو باشد.

وی ادامه حضور خود در سازمان تامین اجتماعی را نیز اینگونه توجیه کرده که دیوان عدالت اداری گفته بوده او حق ندارد مدیرعامل باشد، ولی او بعد از ابلاغ آن حکم، حکم سرپرستی گرفته و ماههای بعد را نه مدیرعامل بلکه سرپرست بوده است!


سهیل عربی؛ حکم اعدام براساس صفحات فیسبوکی

سهیل عربی؛ حکم اعدام براساس صفحات فیسبوکی

arabi
خانواده و وکیل سهیل عربی در مصاحبه با “روز” از تایید حکم اعدام او از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور خبر می دهند و می گویند حکم به شعبه اجرای احکام فرستاده شده است. وحید مشکانی فراهانی، وکیل سهیل عربی می گوید دیوان عالی کشور در اقدامی غیرقانونی اتهام افساد فی الارض را هم به پرونده موکلش اضافه کرده است.
همسر سهیل عربی هم که روز گذشته موفق به ملاقات حضوری با او شده می گوید همسرش فقط به دلیل فعالیت فیسبوکی و داشتن چند صفحه در فیسبوک بازداشت و متهم به تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و توهین به مقدسات (سب النبی) شده و در پرونده او هیچ مدرک دیگری جز پرینت صفحات فیس بوکی اش وجود ندارد.
سهیل عربی به گفته همسرش عکاس است و ۳۰ سال دارد. او دی ماه سال گذشته بازداشت شد و در حال حاضر در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.
وحید مشکانی فراهانی، وکیل سهیل عربی در مصاحبه با “روز” درباره پرونده و تایید حکم اعدام موکلش می گوید: ایشان چند پیج در فیسبوک داشته اند که خیلی از مسائل را از پیج های دیگر کپی می کردند و در این صفحات می گذاشتند. آنطور که پرونده روایت دارد این است. سب النبی دادند و حکم اعدام دادند، تجدیدنظر خواهی کردیم رفت دیوان عالی کشور و روز یکشنبه تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور به من ابلاغ شد. شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور صرفنظر از اینکه حکم مربوط به سب النبی را تایید کرده اتهام افساد فی الارض را هم به صورت غیرقانونی به حکم اضافه کرده اند.
او توضیح می دهد: دیوان عالی کشور اساسا رسیدگی شکلی می کند، یعنی یا تایید می کند یا باید نقض کند. فارغ از این حتی اگر بخواهد رسیدگی ماهیتی هم بکند می بایست در چارچوب کیفرخواست صادره این کار را بکند که کیفرخواست صادره سب النبی را داشته اما افسادفی الارض را نداشته و عملکرد دیوان از این منظر غیرقانونی است.
وکیل سهیل عربی می گوید که درخواست اعاده دادرسی خواهد کرد: در قانون وقتی بحث از اتهام سب النبی می شود مربوط به ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی است اما ماده ۲۶۳ استثنایی به این می دهد و می گوید اگر کسی بگوید سهوا ، از روی عصبانیت یا غیرارادی سب النبی کرده ام صرف همین ادعا باعث منتفی شدن مجازات می شود. آقای عربی همین ادعا را کرده اما متاسفانه دادگاه کیفری و دیوان عالی کشور نپذیرفتند. این تخلف است. از سوی دیگر دیوان عالی کشور اتهام را افزایش داده و این هم تخلف دیگری است. ما درخواست اعاده دادرسی داریم از این جهات و امیدواریم بتوانیم مانع از کشته شدن یک انسان شویم.
ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی که وکیل سهیل عربی بدان اشاره دارد مشخصا می گوید: هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است سابالنبی محسوب نمی‌شود.
همسر سهیل عربی اما که روز گذشته با او ملاقات حضوری داشته در مصاحبه با “روز” می گوید خبر تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور را او به همسرش در زندان داده است: دیروز ملاقات حضوری داشتیم و خودش خبر نداشت. من هم تا دیروز صبح مطمئن نبودم ولی دیروز صبح وکیل را دیدم و گفت که در دیوان عالی کشور تایید و به دایره اجرای احکام فرستاده شده.
او درباره بازداشت و اتهامات منتسب به همسرش توضیح می دهد: سهیل ۱۵ دی پارسال ۲۰ بازداشت شد و او را از خانه بردند. حکم بازداشت نداشتند و به ما نشان ندادند اما حکم تفتیش خانه را داشتند. بعد از دوماه انفرادی تفهیم اتهامی که به سهیل شده بود تبلیغ علیه نظام ، توهین به رهبری و توهین به مقدسات بود که بابت توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب از سوی قاضی صلواتی به ۳ سال زندان محکوم شد. توهین به مقدسات در دادگاه کیفری بود که به اعدام محکوم شد و ما امیدوار بودیم که دیوان عالی کشور حکم را بشکند اما متاسفانه تایید کرد.
همسر سهیل عربی می افزاید که همسرش عکاس است و صرفا به خاطر فعالیت فیسبوکی بازداشت شده: هم من و هم سهیل کار و شغل مان عکاسی است. سهیل را صرفا به خاطر داشتن چند پیج در فیسبوک دستگیر کرده اند و تنها مدرکی که در پرونده مستند شده پرینت صفحات فیس بوکی است. هیچ چیز دیگری نیست و من به کرات عنوان کرده ام که هیچ کارشناسی روی پرینت صفحات سهیل هم انجام نشده.
او همچنین می گوید: سهیل تبلیغ علیه نظام را قبول کرد اما درباره توهین به مقدسات که سب النبی است سهیل بارها عنوان کرده که خیلی از پست ها را او در فیسبوک نگذاشته و صفحه ها چند ادمین داشته. شما می دانید که بازجویی ها تحت چه شرایطی اعمال می شود و اقراری که تحت فشار از سهیل گرفته اند مستند نیست.
همسر سهیل عربی سپس به صفحات فیسبوکی که مبنای اتهامات سنگین به همسرش شده اشاره می کند: دو صفحه الان باز است که یکی “سهیل سورنا” ، صفحه شخصی سهیل است. یکی صفحه “نسلی که نمی خواست نسل سوخته باشد”. در این دو صفحه خود سهیل می نوشت. یک صفحه ای بود به اسم “شیخ فیسبوک الدین فشارکی” که من می توانم شهادت بدهم تمامی پست ها کپی بوده و هیچ مطلبی از سوی سهیل یا بقیه نوشته نشده بوده بلکه تمامی پست ها نقل قول بوده، یعنی چیزی بود که همین الان در وایبر یا در صفحات فیسبوکی به راحتی می چرخد. این صفحه را سپاه مسدود کرده. صفحه دیگری هم بود به اسم “امامزاده سید بیژن” که آن را هم سپاه بسته.
او تنها خواسته همسرش را رسیدگی عادلانه به پرونده اش عنوان می کند و می گوید: من نمی دانم چه چیزی می تواند به سهیل کمک کند. من این مدت اطلاع رسانی نکردم، سکوت مطلق اختیار کرده بودم فقط به این خاطر که بر پرونده سهیل تاثیر منفی نگذارد. اما نمی دانم الان چه باید بگویم. من می خواهم دخترم در آرامش بتواند پدرش را بغل کند. ماهی فقط یکبار آن هم برای ۲۰ دقیقه می گذارند ببیند. این چند ماه این ملاقات را داشتیم ولی ۲۰ دقیقه در ماه خیلی کم است. دختر من فکر می کند پدرش رفته سفر کاری و نمی داند زندان است. دختر من مرا مقصر می داند و مدام می گوید تو به بابا گفتی برود سفر. من دیگر نمی توانم جوابگوی دخترم باشم می گوید به بابا بگو من عروسک فروزن ـ–شخصیت کارتونی محبوب اش-ـ نمی خواهم فقط میخواهم بیاید مدرسه دنبال من. دخترم پیش دبستانی است. من مجبورم این بچه را حمایت کنم، مجبورم حتی سهیل را هم تا اندازه ای حمایت کنم چون سهیل تا یک ماه پیش در زندان به شدت افسرده شده بود و تحمل خیلی چیزها دیگر از عهده من خارج است. ما خیلی امید داشتیم به دیوان عالی کشور اما متاسفانه حکم را تایید کردند و حالا واقعا نمی دانیم چه باید بکنیم.
از: روز