۱۳۹۶ دی ۸, جمعه

بهروز سورن: نان و ازادی!

بهروز سورن: نان و ازادی!


از سوی دیگر تلاش هایی برای ایجاد وحشت عمومی انجام میشود که محتملا از سوی اطلاعاتی های خود رژیم است. آنها شایعه پراکنی می کنند که گویا این اعتراضات از سوی خود نظام و برای شناسایی مخالفان است. این زجه ناله ها تنها علیه همبستگی مردمی سر داده میشود که جان به لب دارند و نان و آزادی می طلبند. تجربه قیام بهمن 57 اما اینبار همراه مردمی است که چک سفید به هیچ جریان سیاسی فریبکاری ندهند و بر مطالبات پایه ای و خواستهای زمینی خود پایبندی نشان دهند. پهلوی چی ها و احمدی نژادهایی که سالها زمام امور را در دست داشتند تلاش میکنند که به مبارزات خودبخودی و سراسری موجود معنایی جناحی دهند و از اب گل آلود ماهی بگیرند.
*****
در دو روز اخیر بار دیگر اعتراضات مردمی با شعار نان و آزادی اوج گرفته است. تهران, مشهد, قم, نیشابور, کاشمر, بیرجند, همدان, کاشمر, قزوین, خرم آباد, کرمانشاه, اصفهان, رشت, شاهرود, قوچان, اهواز, کرمان, میاندوآب و شهرهای دیگر شاهد اعتراض زحمتکشان کشورمان بوده است و خشم عمومی و نفرت توده مردم کشورمان را از رژیم جمهوری اسلامی نشان داه شد.
خواب زمستانی حکومتیان در سایه حضور نظامی در خاورمیانه  بر هم خورد و زمین بازی این نظام بیدادگر به زمین داخلی آن بازگشت. این روزها نیروهای سرکوبگر رژیم با توده هایی روبرو هستند که هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و هم از اینرو بازداشت های گسترده در شهرهای مختلف نیز بازدارنده این حرکت سراسری نخواهد بود. اگر چه نیروهای حاشیه ای از جمله جریان منتقد احمدی نژاد و پهلوی چی ها تلاش می کنند که مسیر این نارضایتی ها را تغییر و در راستای منافع و مطامع سیاسی خود روان کنند اما شعارهای اصلی و بنیادین معترضان در چارچوب برنامه های آنان نیست. گرانی و فقر و بیداد فساد مالی حکومتیان سیبل معترضان است و نمایانگر تعرض مردمی به سرمایه داری و حکومت مدافع انان است.
از جمله مختصات این اعتراضات را چنانچه در نظر بگیریم میتوانیم بر خصلت سراسری بودن آن تاکید کنیم همانطور که سرکوب سراسری نیز را در پی داشته است. بازداشت معترضان بدلایل واهی و استفاده از نیروهای انتظامی و ضد شورش با گاز اشک آور, ماشین آبپاش, باتوم برای مقابله با تظاهرکنندگان نشان از خیزشی است مردمی که جان به لب به گرانی و فقر و بی عدالتی معترض هستند. چنانچه تا کنون فریادهای عدالتخواهانه کارگران, معلمان, بازنشستگان, دانشجویان, پرستاران, فعالین مدنی به شکل تعرضات موضعی بودند و براحتی سرکوب می شدند اما امروز خصلت عمومی و سراسری این تحرکات اعتراضی برای یک زندگی بهتر وبال گردن رژیمی شده است که جز زبان سرکوب نمی شناسد.
آنچه مسلم است جمهوری اسلامی نه توان حل معضلات مردم را دارد و نه برنامه انرا و هم از اینرو بی پاسخ در برابر نیروئی قرار گرفته است که میتواند بطور بالقوه گور کن کل نظام استبدادی فقها باشد. آنچه مسلم است این حرکت سراسری در داخل کشور بسیاری از معادلات کنونی را متاثر خواهد کرد و حضور نظامی رژیم در خارج از کشور را تقلیل خواهد داد.این وقایع دقیقا در ارتباط نزدیک با مبارزات گسترده کارگری و معلمان, بازنشستگان و مال باختگان و شورش کارگران از جمله هپکو و سایر مراکز کارگری هست. اعتراض به گرانی, فقر و سفره خالی زحمتکشان محرک این اعتراضات است. حال آنکه میدانیم در سالهای گذشته کارگران کشورمان هیچگاه و هیچ زمانی پرچم مبارزه بر علیه بیداد اقتصادی و اجتماعی را رها نکردند.
از سوی دیگر تلاش هایی برای ایجاد وحشت عمومی انجام میشود که محتملا از سوی اطلاعاتی های خود رژیم است. آنها شایعه پراکنی می کنند که گویا این اعتراضات از سوی خود نظام و برای شناسایی مخالفان است. این زجه ناله ها تنها علیه همبستگی مردمی سر داده میشود که جان به لب دارند و نان و آزادی می طلبند. تجربه قیام بهمن 57 اما اینبار همراه مردمی است که چک سفید به هیچ جریان سیاسی فریبکاری ندهند و بر مطالبات پایه ای و خواستهای زمینی خود پایبندی نشان دهند. پهلوی چی ها و احمدی نژادهایی که سالها زمام امور را در دست داشتند تلاش میکنند که به مبارزات خودبخودی و سراسری موجود معنایی جناحی دهند و از اب گل آلود ماهی بگیرند. هم از اینرو هشیاری نیروهای اپوزیسیون در هر شکل و شمایلی چه فردی و چه سازمانی بسیار مهم است. این وقایع نشان میدهد که تا چه حد حکومت الهی موجود شکننده و آسیب پذیر است و تدارک سرنگونی آنرا میتوان از همین امروز پی ریخت. هیچگاه نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی در تعرض به سفره حقیر کارگران و خانواده هایشان کم نگذاشته است و از همه امکانات حکومتی خود برای تاراج سرمایه های ملی و طبیعی استفاده کرده است. وظایف نیروهای اتقلابی ایجاد تردید در خلوص این اعتراضات نیست بلکه افزودن به توان و همبستگی عمومی علیه حاکمیت این نظام سرکوبگر و جنایتکار است.

برخی از شعارها:
قم: جمهوری اسلامی نمی خوایم, نمی خوایم
آخوند حیا کن, مملکتو رها کن
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
ملت گدائی می کند, آقا خدائی می کند
سوریه را رها کن, فکری به حال ما کن
نترسید نترسید, ما همه با هم هستیم
پلیس بر دزد را بگیر
مرگ بر دیکتاتور, مرگ بر روحانی
ملت ما بیدار است و از دزدی بیزار است
بی شرف حیا کن سلطنت رو رها کن
اعتراض شیرزن اصفهانی به اوباش خامنه ای

بهروز سورن

مرگ برديکتاتور!بيشرف بيشرف حيا کن!حکومت ورها کن

اهالی روستای جور در ۵ کیلومتری کوهبنان در استان کرمان اگرچه در زلزله ۱ / ۵ ریشتری شب سی ام آذرماه زنده ماندند اما برق و گاز این روستا قطع و بیش از 30 خانه تخریب شد.

اهالی روستای جور در ۵ کیلومتری کوهبنان در استان کرمان اگرچه در زلزله ۱ / ۵ ریشتری شب سی ام آذرماه زنده ماندند اما برق و گاز این روستا قطع و بیش از 30 خانه تخریب شد.

قیام عظیم مردم همدان شعار: آخوندا حیا کنید مملکت رها کنید

مردم شهرستان ملارد پس از دو زلزله ۳۰ آذر و ۶ دی ماه هنوز هم شب‌ها را در خیابان به صبح می‌رسانند.

مردم شهرستان ملارد پس از دو زلزله ۳۰ آذر و ۶ دی ماه هنوز هم شب‌ها را در خیابان به صبح می‌رسانند.

واکنش سناتور آمریکایی به تجمع‌های اعتراضی در ایران: باید از معترضان حمایت کرد

واکنش سناتور آمریکایی به تجمع‌های اعتراضی در ایران: باید از معترضان حمایت کرد

۰۸ دی ۱۳۹۶

آقای کاتن در ماه‌های گذشته از منتقدان توافق هسته‌ای و فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه بوده است.
همزمان با دومین روز تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، تام کاتن سناتور جمهوریخواه و از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی ایران، به این اعتراض ها واکنش نشان داد و خواستار حمایت از این مردم معترض شد.
آقای کاتن روز جمعه در واکنش به اعتراضات در ایران گفت: رژیم ایران با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد.
سناتور کاتن همچنین افزود: آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دلار ناشی از خلاصی از تحریم ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.
یک روز بعد از تجمع اعتراضی در مشهد و چند شهر دیگر خراسان و شاهرود، عده از مردم معترض به وضعیت موجود در ایران، در شهرهای کرمانشاه و خرم آباد تجمع کردند و شعارهایی علیه مقامات و حکومت جمهوری اسلامی ایران دادند.
در ویدئوهایی که برای صدای آمریکا ارسال شده است، مردم معترض در فضایی آرام، ایستاده اند و شعار می دهند.
این شعارها در فیلم ها شنیده می شود: «رسانه‌ها کر شدند، از دزدها بدتر شدند»، «عدالت، عدالت، حق مسلم ماست»، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «ملت گدایی می‌کند آقا خدایی می‌کند»، «رضا شاه، رضا شاه، روحت شاد»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» و «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم».
در آمریکا، تام کاتن سناتور جمهوریخواه در واکنش به تجمع های اعتراضی گفت، رژیم ایران با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد.
سناتور کاتن همچنین گفت، آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دلار ناشی از خلاصی از تحریم ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.
تازه ترین خبرها را از توئیتر صدای آمریکا دنبال کنید:
تازه ترین عکس و گزارش های خبری را از فیس بوک صدای آمریکا دنبال کنید:

تجمع در کرمانشاه و خرم آباد یک روز بعد از تجمع مردم در روز پنجشنبه در شهر مشهد و چند شهر دیگر خراسان صورت گرفت. مقام های امنیتی خراسان از بازداشت ۵۲ نفر در روز پنجشنبه خبر دادند.
روز جمعه نیز چند فیلم و گزارش تصویری از حمله پلیس به مردم معترض در کرمانشاه خبر داد اما هنوز تعداد بازداشت شدگان اعلام نشده است.
در حالیکه مقام های انتظامی و امنیتی ایران نسبت به برگزاری راهپیمایی هشدار داده اند اما برخی فعالان سیاسی در کانال های تلگرامی از برنامه برای راهپیمایی در شهرهای تهران، تبریز، کرمان، رشت، شیراز و اصفهان خبر داده اند.

دزدیِ 20 هزار میلیارد تومانیِ حکومت از مردم را بهتر بشناسیم

حسن داعی در یاران - قیام مردم ایران در سراسر میهن اشغالی - ورشکستگی رژیم...

روز گذشته (پنج‌شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر) تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای در مشهد، شاهرود، کاشمر و نیشابور برگزار شد که روز جمعه در شمار دیگری از شهرها و استان‌های ایران تکرار شده است.

نماینده مجلس: قایق نظام را سوراخ کنیم همه غرق می‌شویم

 Iran KW52 Protest (MyStealthyFreedom)
روز گذشته (پنج‌شنبه ۷ دی/ ۲۸ دسامبر) تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای در مشهد، شاهرود، کاشمر و نیشابور برگزار شد که روز جمعه در شمار دیگری از شهرها و استان‌های ایران تکرار شده است.
مطابق گزارش‌ها، عکس‌ها و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده تظاهرکنندگان به وضعیت بد معیشتی، گرانی و فساد اعتراض کرده‌اند و عده‌ای نیز علیه سیاست‌های کلی حکومت و دولت حسن روحانی شعار داده‌اند.
گفته می‌شود برخی منتقدان و مخالفان دولت از نارضایتی مردم برای بدبین کردن آنها به سیاست‌ها و عملکرد دولت مستقر سوءاستفاده می‌کنند. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت و عضو هیئت رییسه فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض‌های روز گذشته نسبت به پیامدهای بدبین کردن مردم به دولت هشدار داده است.
Iran Demonstration in Mashhad (rowzane)
ناخشنودی از کل نظام
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس، جعفرزاده گفت: «افرادی که فقط می‌گویند مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مردم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند.»
گرچه اعتراض‌های دیروز با تجمع "نه به گرانی" مقابل شهرداری مشهد آغاز شد ویدیوهای متعددی که در فضای مجازی منتشر شده حکایت از آن دارد که بسیاری از شعارها از مخالفت با سیاست‌های دولت روحانی بسیار فراتر رفته و کل نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.
در فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شعارهایی از این قبیل شنیده می‌شود: «چه اشتباهی کردم که انقلاب کردم»، «پلیس برو دزدو بگیر»،‌ «نه غزه، نه لبنان، ‌جانم فدای ایران» و «نترسید نترسید، ‌ما همه با هم هستیم.
 Iran KW52 Protest gegen Gesundheitssystems (ILNA)
حسن حیدری، دادستان مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از دستگیری ۵۲ نفر در این شهر خبر داده و تظاهرکنندگان را "عده‌ای ساختارشکن" خوانده که به زعم او "شعارهای تند" سرداده‌اند.
Protest welle gegen iranische Regierung (iranema.com)
خطر غرق شدن "قایق سوراخ نظام"
نماینده رشت در مجلس با اشاره به حوادث روز گذشته در خراسان گفته است: «ما همه سوار بر یک قایق هستیم و هر کسی این قایق را سوراخ کند همه با هم غرق می‌شویم، لذا امیدوارم تمام افرادی که فقط می‌گویند دولت را هدف بگیریم و مردم را نسبت به دولت بدبین کنیم متوجه باشند که مردم فرقی بین دولت، حاکمیت و نظام قائل نیستند و زمانی که بدبین شوند نسبت به همه بدبین می‌شوند و کسی سعی نکند که این کشتی را سوراخ کند.»
"بدبینی مردم به کل نظام" که جعفرزاده نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهد در شعارهای تظاهرکنندگان روز جمعه در کرمانشاه و شمار دیگری از شهرهای ایران نیز تبلور یافته است.

مطابق آنچه در ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی شنیده و دیده می‌شود تظاهرکنندگان در کرمانشاه ضمن تکرار برخی "شعارهای تند" معترضان روز گذشته، از جمله شعار داده‌اند: «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن»، «ملت گدایی می‌کند، آخوند خدایی می‌کند»، «مرگ بر دیکتاتور.»
در کرمانشاه مانند روز گذشته در مشهد، پلیس و نیروهای امنیتی با باتوم، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به معترضان حمله برده و به ضرب و شتم تظاهرکنندگان پرداخته‌اند.
"استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"
در ویدیویی که در "یوتیوب" منتشر شده و ظاهرا در یکی از خیابان‌های کرمانشاه گرفته شده است، تظاهرکنندگان شعار می‌دهند "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی" و از نیروی انتظامی می‌خواهند که به جای حمله به مردم از معترضان حمایت کنند.
در شبکه‌های اجتماعی تصویرها و ویدیوهایی نیز از تجمع‌های اعتراضی در برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله شیراز و خرم‌آباد منتشر شده است.
مطابق گزارش‌های غیررسمی، پلیس و نیروهای امنیتی در برخی کلان‌شهرها و مراکز استان، نظیر تبریز کرمان و تهران از بامداد روز جمعه در میدان‌های اصلی شهر حضور یافته تا مانع تجمع و حرکت‌های اعتراضی مردم شوند. برخی منابع این اقدام را "حکومت نظامی اعلام نشده" توصیف کرده‌اند.
حمایت از سوریه، غفلت از زلزله‌زدگان کرمانشاه
این وضعیت دست‌کم در شهر تهران به طور رسمی تائید شده است. محسن نسج همدانی معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران صبح جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری "تسنیم" با اشاره به آنچه "نقش و تاثیر عناصر ضدانقلاب در برپایی تجمعات در پایتخت" خوانده، تهدید کرده است در صورت برگزاری چنین تجمعاتی در تهران نیروی انتظامی با آن "برخورد قاطع" می‌کند.
معاون امنیتی استاندار تهران ادعا کرد: «عده‌ای ضدانقلاب به دنبال ساماندهی مطالبات مردم و مصادره آن هستند و معمولا استارت اینها از خارج از کشور از جمله سلطنت‌‌طلب‌ها و منافقین زده می‌شود بنابراین ما اطلاع داریم از کجا شروع شده و از کدام سایت و شبکه شکل گرفته است.»

برخلاف این ادعا شعار "پلیس برو دزدو بگیر" که در اغلب شهرها تکرار شده بیانگر ناخشنودی عمیق مردم از فساد گسترده در جمهوری اسلامی است. شعار "سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن" در استان کرمانشاه نیز که زلزله‌زدگان یک ماه و نیم پس از وقوع زلزله هنوز در محرومیت به سر می‌برند، می‌تواند یک مطالبه طبیعی و منطقی ارزیابی شود.