۱۳۹۶ مهر ۲۹, شنبه

گردوغبار نمکی در کمین خوزستانی‌ها/ ۱۵ هزار صیاد بی ماهی شدند

گردوغبار نمکی در کمین خوزستانی‌ها/ ۱۵ هزار صیاد بی ماهی شدند

تالاب شادگان

پساب نیشکر به تالاب می‌ریزد، آب تالاب شورتر می‌شود، تالاب خشک‌شده و طوفان گردوغبار نمکی به راه می‌افتد و ۱۵ هزار صیاد بیکار می‌شوند؛ این حال این روزهای «شادگان» است.

 - قاسم منصور آل کثیر: ۶ میلیارد مترمربع از زمین‌های خوزستان کانون گردوغبار هستند. شاید کمتر کسی از مردم خوزستان بداند کانون‌های اصلی بحران به نزدیکی دروازه شهر و روستایشان رسیده است. شاید هم بسیاری از روستایی‌ها نمی‌دانند در نقطه کانونی بحران زندگی می‌کنند. 
اکنون نزدیک‌ترین کانون بحران و فوق بحران به کمتر از۲۰ کیلومتری اهواز رسید. خشک شدن هور شریفیه دقیقاً در جنوب و جنوب شرق اهواز علت طوفان‌های بهمن ۹۳ و ۹۵ بود. کانون بحران در رفیع و بستان هم به دروازه شهر رسید.
کانون‌های بحران فقط به ریزگرد ختم نمی‌شوند و نفوذ آب شور دریا به کارون باعث مرگ میلیونی نخیلات شده استالبته کانون‌های بحران فقط به ریزگرد ختم نمی‌شوند و نفوذ آب شور دریا به کارون باعث مرگ نخیلات شده است. اما جدیدترین کانون که شکل شوره‌زار دارد در تالاب شادگان شکل گرفته است. کانونی که با کمترین باد، طوفانی از نمک ایجاد می‌کند.
تالاب شادگان در جنوب استان خوزستان و در جنوب شهر شادگان جای دارد. این تالاب در کل ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۲۹۶ هزار هکتار آن جزو مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود.
تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خورالامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شوند.
تالاب بین‌المللی شادگان به‌عنوان یک تالاب مهم بین‌المللی شناخته‌شده، به‌رغم تنوع زیستی غنی و جاذبه‌های گردشگری فراوان، متأسفانه هنوز در کشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است. این تالاب باوجود نعمت و ظرفیت‌های بی‌شمارش هیچ‌گاه توسعه و احیای قابل‌توجه را به خود ندیده است و تاکنون تمام برنامه‌های ایجادشده برای آن در حد آرزو و رؤیا مانده است. 
وسعت تالاب شادگان بیش از ۴۰۰ هزار هکتار بوده است اما متأسفانه به دلیل عدم توجه به شرایط زیست‌محیطی در انجام پروژه‌های توسعه صنعتی و راه‌سازی، خشک‌سالی، کم شدن آب ورودی به آن به دلیل سدسازی، کم شدن آب ورودی به کارون و انتقال آب این رودخانه به مناطق دیگر این تالاب با مشکلات عدیده مواجه شده است.
آبراهی که در جنوب اهواز و در فصل زمستان، با افزایش آب رودخانه، آب شیرین تالاب را تأمین و در اصل تعویض می‌کرده، خشک‌شده و تالاب شادگان از آبراه حیاتی نیز محروم شده است، البته دلایل دیگری هم باعث کم شدن بیش‌ازحد وسعت این تالاب شد.
حتی یک نفر از ۱۵ هزار صیاد باقی نماند
 از سال ۸۳ که اولین بار نماینده مردم شادگان در مجلس شدم هشدار می‌دادم که تالاب در خطر است و مرتب تذکر و پیگیری می‌کردم و متأسفانه توجهی به خشک شدن تالاب نمی‌شد.
 بارها تأکید کردم که این تالاب بر اثر بی‌تفاوتی مسئولان از فرصت و نعمت به محل اصلی بحران تبدیل می‌شود. تالابی که محل رزق و روزی بود اکنون کانون بحران شد. در گذشته ۱۵ هزار نفر از تالاب به‌واسطه صیادی معیشت می‌گذراندند و الان حتی یک نفر صیاد نمانده است
در گذشته ۱۵ هزار نفر از تالاب به‌واسطه صیادی معیشت می‌گذراندند و الان حتی یک نفر صیاد نمانده  هم‌اکنون با کمترین باد، طوفان نمک منطقه را به خطر می‌اندازد و به‌رغم توجه رسانه‌ها اما واکنش مسئولان خنثی بوده و گویا هیچ اتفاقی نیفتاده و حتی ابراز ناراحتی نمی‌کنند.
وی توضیح داد: پیگیر گرفتن حقآبه تالاب هستم و این مسئله با پیگیری جدی اما به‌کندی پیش می‌رود. اگر حق آبه گرفته شود می‌شود تا حدودی جلوی بحران ایجادشده را گرفت
خشکی هور، خشکی شیرگاومیش
ریزگرد و نمکزار تنها تبعات خشک شدن تالاب نیستند. کوچک‌ترین دست‌کاری در محیط‌زیست تالاب باعث شد تبعاتی پیچیده به بار آورد. محدود شدن مهاجرت پرندگان، کاهش شدید تولید شیر گاومیش، از بین رفتن خوراکی‌های بومی همچون خِریط و... از نتایج دست‌کاری طبیعت است. طبیعتی که متعلق به جهان و تحت پوشش برنامه سازمان ملل است و تاکنون سه مرتبه گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از آن بازدید کرده است.
 خشکی نهرهای مالح، بحرة، مارد و سلمانه که آب تالاب را از کارون به تالاب می‌رساندند و نیز خشکی رودخانه جراحی که منبع اصلی آب تالاب را تشکیل می‌دهد از عوامل کم آبی و خشک شدن تالاب هستند.  
حتی گاومیش‌ها که تالاب منبع تشکیل‌دهنده مواد غذایی آن‌ها بود دیگر قادر به خوردن گیاهان نی نیستند با به تخلیه پساب‌های نیشکر و پساب‌های صنعتی فولاد خوزستان از طریق نهر مالح و پساب‌های فاضلاب در مجاورت روستای عبودی گفت: این اتفاق موجب شد شوری آب تالاب افزایش و مواد شیمیایی موجود در پساب‌های کشاورزی، صنعتی و شهری نیز بر پوشش گیاهی تأثیر منفی بگذارد. اکثر پوشش گیاهی در قسمت آب شیرین تالاب رشد می‌کرد ازجمله گیاه «بردی» و «چولان»، اما الآن این پوشش از بین رفت و تنها نی، که در مقابل شوری آب مقاوم است پوشش تالاب را تشکیل می‌دهد.
وی به دیگر تأثیرات منفی خشک شدن تالاب پرداخت و گفت: پرندگان مهاجر و گونه‌های ماهی بومی که از گیاهان تالاب تغذیه می‌کردند نیز به‌شدت آسیب دیدند. حتی گاومیش‌ها که تالاب منبع تشکیل‌دهنده مواد غذایی آن‌ها بود دیگر قادر به خوردن گیاهان نی نیستند. این اتفاق حتی باعث شده مهاجرت پرندگان به این منطقه محدود شود.
گفته می‌شود، تالاب به‌عنوان منطقه پایلوت برای پرورش گاومیش در کشور در سال ٩٣ انتخاب شد اما با خشکی و شور شدن آب تالاب منتفی شد. اکنون بخشی از تالاب حدود ٢٠ درصد آب دارد که آن‌هم آب‌شور است و تنها برای گردشگری مناسب است ولی با این هوای گرم تنها دو ماه می‌توان از آن با هدف گردشگری استفاده کرد که جبران شغل‌های از دست رفته دیگر را نمی‌کند.
آلبوناصر، فعال محیط‌زیست شادگان در این خصوص افزود: از بین رفتن گیاه بردی، موجب شد نوعی محصول خوراکی ارزشمند به نام «خریط» از بین برود. «بردی» همچنین علوفه دام به‌ویژه گاومیش‌ها را تشکیل می‌داد اما اکنون به گفته رئیس جهاد کشاورزی شادگان وجود تنها گونه نی در تالاب موجب زخمی شدن پاهای گاومیش‌ها شده و التهاب پا و مشکل راه رفتن را ایجاد کرده و حتی تولید شیر گاومیش‌ها به‌شدت کاهش یافت.
تکثیر و هجوم تیلاپیا
تامین حق آبه تالاب به دلیل خشکی رودخانه‌ها غیرممکن شده است به‌طوری‌که تنها منبع تالاب را پساب‌ها تشکیل می‌دهدنهاد متولی احیای تالاب سازمان محیط‌زیست است و نهاد آب‌رسان، سازمان آب و برق خوزستان ولی تامین حق آبه تالاب به دلیل خشکی رودخانه‌ها غیرممکن شده است به‌طوری‌که تنها منبع تامین آب تالاب را پساب‌ها تشکیل می‌دهد.
گفته می‌شود اقداماتی در راستای تأسیس تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در حال انجام است اما فعلاً این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است. 
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شادگان اخیراً اعلام کرد که الآن تالاب شادگان تنها از زهاب‌های نیشکر، فاضلاب‌ شهری و پساب‌ نهرهای مالح و بحره آبگیری می‌شود.
وی گفت که تالاب شادگان نه‌تنها فاقد شرایط مطلوب است بلکه در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. رودخانه جراحی به‌عنوان تنها منبع تأمین‌کننده آب سالم و شیرین تالاب شادگان، در مدت حدود دو تا سه سال اخیر خشک شد، به‌طوری‌که شاید از هر ۱۰ ماه تنها یک ماه در رودخانه جراحی آب وجود دارد، این در حالی است که در گذشته ۹۰ درصد آبگیری این تالاب به‌وسیله این رودخانه انجام می‌شد.
به گفته کارشناسان، غلبه پوشش‌های گیاهی غیربومی و تکثیر گونه‌های آبی غیربومی در اکوسیستم این تالاب دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. متأسفانه شرایط تالاب شادگان و تغییرات آن شرایط را به نحوی رقم‌زده که برای بیش‌ازحد گونه مهاجم تیلاپیا مناسب شده است.

نزدیک‌تر شدن کانون‌های بحران به شهر و رسیدن به شهر و روستاها باعث ایجاد مشکل اساسی برای سازمان‌های مختلف دولتی شده است.

تازه‌ترین گزارش وزارت جهاد کشاورزی ایران نشان می‌دهد که سطح زیر کشت پنبه در این کشور از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ به کمتر از یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

تولید پنبهحق نشر عکسTASNIM
تازه‌ترین گزارش وزارت جهاد کشاورزی ایران نشان می‌دهد که سطح زیر کشت پنبه در این کشور از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۸۴ به کمتر از یک چهارم کاهش پیدا کرده است.
ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی به خبرگزاری مهر گفته که در فاصله این چهارده سال "سطح زیر کشت پنبه از بیش از ۳۰۰ هزار هکتار به ۷۰ هزار هکتار رسید و ایران که یک کشور صادرکننده پنبه بود به کشوری واردکننده تبدیل شد."
تولید پنبه در سال ۱۳۸۰ بیشتر از ۴۱۲ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۴ به ۱۵۴ هزار تن رسیده است. البته تولید پنبه در سال ۱۳۷۵ حدود ۶۰۰ هزار تن بود که بخشی از آن صادر می‌شد.
به گفته آقای هزارجریبی، سطح زیر کشت پنبه در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ ثابت بود اما امسال نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

حمله انتحاری در کابل ۱۵ عضو وزارت دفاع افغانستان را کشت


حلمه طالبانحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionوزارت دفاع: قربانیان این حمله برای آموزش بیشتر به این دانشگاه مارشال فهیم مراجعه کرده بودند
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که حمله انتحاری در ورودی دانشگاه نظامی مارشال فهیم در غرب کابل، ۱۵ کارآموز نظامی را کشته و ۴ نفر دیگر را زخمی کرده است. گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به بی‌بی‌سی گفته که این افراد برای آموزش بیشتر به این دانشگاه مراجعه کرده بودند.
به گفته آقای وزیری، این حمله حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در جاده عمومی پیشروی دیدبانی نیروهای پشین ۹۹ بر یک خودرو نوع مینی‌بس (فلانکوچ) که درجه داران در حال آموزش ارتش ملی را انتقال می‌داد، صورت گرفت.
به گفته او، زخمی‌ها به بیمارستان منتقل شده ولی جزئیات بیشتر نداده است.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که "این ادامه جنایات تروریستان را نشان می‌دهد".
در این بیانیه همچنین آمده است که دولت برای تأمین امنیت مردم افغانستان از تمام ظرفیت‌‎ها و امکانات استفاده خواهد کرد.
حمله طالبان به نظامیان افغانحق نشر عکسEPA
در هفته‌ای که گذشت طالبان به پاسگاه‌های نیروهای افغانستان در ولایات قندهار، غزنی و پکتیا حمله کردند که در نتیجه دست‌کم ۹۴ نظامی افغان را کشتند.
دیروز نیز حمله انتحاری در مسجد امام زمان در منطقه دشت برچی کابل جان ۵۶ نفر را گرفت و دست‌کم ۵۵ نفر دیگر در این حمله زخمی شدند. گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت حمله دیروز را به عهده گرفته است.

آمریکا به زودی تحریم‌های جدیدی برای مقابله با برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت حزب‌الله لبنان وضع می‌کند

جزئیات تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران در سنای آمریکا

بنابر گزارش‌ها آمریکا به زودی تحریم‌های جدیدی برای مقابله با برنامه‌های موشکی ایران و فعالیت حزب‌الله لبنان وضع می‌کند. این تحریم‌ها در پی عدم تائید پایبندی ایران به برجام توسط دونالد ترامپ در دستور کار قرار گرفته است.
USA Donald Trump vor dem US-Kongress in Washington (Getty Images/C. Somodevilla)
برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز از پیگیری طرح‌هایی در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده خبر داده‌اند که هدف آن "تشدید نظارت بر اجرای برجام" عنوان می‌شود.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) شامگاه جمعه (۲۰ اکتبر/ ۲۸ مهر) از فاش شدن جزئیاتی از پیش‌نویس طرح تشدید نظارت بر برجام توسط آسوشیتدپرس خبر داد. ظاهرا این طرح توسط باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور تام کاتن تدوین شده است.
تشدید نظارت بر اجرای برجام
مطابق این گزارش در پیش‌نویس این طرح که به منظور برآوردن خواسته‌های دونالد ترامپ از کنگره ایالات متحده و برای تشدید قانون نظارت بر برجام طراحی شده، راهکارهای جدیدی برای بازگرداندن "تحریم‌های برجامی علیه ایران" معرفی می‌شود.
دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز گزارشی درباره پایبندی یا عدم پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای به کنگره این کشور ارائه کند. دونالد ترامپ حدود یک هفته پیش (۲۱ مهر) ضمن تشریح راهبرد جدید ایالات متحده در قبال ایران اعلام کرد که قادر به تائید پایبندی جمهوری اسلامی به برجام نیست.
در پی این اقدام رئیس جمهور آمریکا، کنگره ۶۰ روز مهلت دارد تا درباره ادامه‌ی لغو و تعلیق تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای، یا اعمال مجدد آنها تصمیم‌گیری کند. ترامپ بارها توافق هسته‌ای را "بدترین توافق ممکن" خوانده و معتقد است که برجام مانع اقدام‌های "بی‌ثبات‌کننده" ایران در منطقه و برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی تهران نشده است.
به گزارش آسوشیتدپرس در طرح پیشنهادی کورکر و کاتن، در صورت ادامه تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توسط ایران، یا هر گونه تلاش این کشور برای دستیابی پنهانی به مواد یا تجهیزات هسته‌ای از خارج، تمام تحریم‌های کنگره علیه جمهوری اسلامی به صورت خودکار دوباره اعمال خواهند شد.
دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای
بنابر این گزارش در پیش‌نویس طرح دو سناتور آمریکایی، خودداری ایران از پذیرش درخواست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مراکز مختلف، از جمله سایت‌های نظامی نیز نقض برجام تلقی خواهد شد.
ظاهرا این طرح قرار است محدودیت ۱۰ ساله ایران در توافق هسته‌ای را برای استفاده از حداکثر ۵۰۶۰ سانتریفیوژ، مطابق نظر دونالد ترامپ به محدودیتی دائمی تبدیل شود. گفته می‌شود در صورت تصویب این طرح دوره ارائه گزارش کاخ سفید درباره پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام از ۹۰ روز به شش ماه افزایش می‌یابد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید نسخه‌ای از پیش‌نویس طرح کورکر و کاتن را مشاهده کرده اما این طرح هنوز در میان سناتورهای آمریکا توزیع نشده است. اغلب سناتورهای دموکرات مجلس سنا با هر گونه اقدامی که منجر به برهم خوردن توافق هسته‌ای با ایران شوند مخالفت می‌کنند.
همزمان با این تحولات خبرگزاری رویترز به نقل از دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از رای‌گیری این مجلس درباره تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله و برنامه موشک‌های بالستیک ایران در هفته آینده خبر داد.
برنامه‌های موشکی ایران و حزب‌الله لبنان
بر پایه این گزارش کوین مک کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان و اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کرده‌اند که کنگره مسئول است در مسیر یک "راهبرد روشن" برای متوقف کردن رفتارهای "بی‌ثبات‌کننده" ایران با دولت دونالد ترامپ همکاری کند.