تصویر ویزای ورود حمید نوری به اروپا
چهارشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی دادگاه سوئد در حضور حمید نوری و وکیل او حکم به تمدید تمدید قرار بازداشت این متهم به مشارکت در کشتار ۶۷ زندانیان سیاسی در ایران داد. نوری تا ۵ فوریه/ ۱۶ بهمن در بازداشت باقی خواهد ماند.
این حکم بر اساس نگرانی دادستان بابت فرار مظنون یا دست کاری در مدارک و منابع از سوی دادگاه صادر شده است.
دادگاه استکهلم چهارشنبه ۱۱ دسامبر/ ۲۰ آذر قرار بازداشت حمید نوری را تا ۸ ژانویه/ ۱۸ دی تمدید کرده بود.
 ایرج مصداقی، نویسنده و فعال حقوق بشر که خود از جان به در بردگان اعدام‌های سال ۶۷ در ایران است و نقشی کلیدی در بازداشت نوری داشته، در این جلسه دادگاه حاضر بود. برای اطلاع از کیفیت جلسه امروز دادگاه گفت‌وگویی با او داشتیم.
ایرج مصداقی پیش بینی می‌کند که این تمدید قرار بازداشت بازهم تکرار خواهد شد و احتمالا جلسه اول دادگاه در تابستان سال جاری برگزار خواهد شد. به گفته ایرج مصداقی از جانب جمهوری اسلامی و یا سفارت ایران در سوئد تاکنون نماینده‌ای در دادگاه دیده نشده است. به باور مصداقی حکومت سعی می‌کند فاصله خود را از این پرونده حفظ کند تا در آینده دامنگیر آن‌ها نشود.
گفت‌وگو با ایرج مصداقی را در ادامه بشنوید:
مقام‌های قضایی سوئد حمید نوری را ماه گذشته (۹ نوامبر/ ششم آبان) هنگام ورود به خاک این کشور در فرودگاه استکهلم بازداشت کردند. بر اساس آنچه دادستانی سوئد اعلام کرده، اتهام حمید نوری «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» به دلیل شرکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در ایران است. حمید نوری ۵۸ ساله بعد از ظهر شنبه ۹ نوامبر در فرودگاه آرلاندا بازداشت شد. نخستین جلسه رسیدگی به شکایت علیه این متهم چهارشنبه ۱۳ نوامبر برگزار شد. او با ویزای یک‌ساله ایتالیا به اروپا آمده بود.