۱۳۹۶ خرداد ۲, سه‌شنبه

داعش عملیات خونبار منچستر را به خود منسوب کرد گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار در سالن کنسرت منچستر را به عهده گرفت. به گفته نخست وزیر بریتانیا عامل انتحاری یک نفر بوده و پلیس مشغول تحقیق درباره همدستان احتمالی اوست.

داعش عملیات خونبار منچستر را به خود منسوب کرد

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار در سالن کنسرت منچستر را به عهده گرفت. به گفته نخست وزیر بریتانیا عامل انتحاری یک نفر بوده و پلیس مشغول تحقیق درباره همدستان احتمالی اوست.
Großbritannien Tag nach dem Anschlag in Manchester (Getty Images/AFP/O. Scarff)
گروه بنیادگرای "خلافت اسلامی" (داعش) مدعی شد که عامل حمله به کنسرت موسیقی منچستر یکی از عوامل آن سازمان تروریستی بوده است.
در اولین ساعات بعدازظهر روز سه‌شنبه (۲۳ مه) داعش در یکی از سایت‌های وابسته به خود اعلام کرد که "یکی از سربازان خلافت بمب را در سالن کنسرت" کار گذاشته و منفجر کرده است.
هنوز از اعتبار این خبر گزارش موثقی منتشر نشده است.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، حمله انتحاری در منچستر را به شدت محکوم کرد و آن را "بدترین نوع بزدلی" دانست. او افزود که هویت تروریست انتحاری برای پلیس روشن شده، اما به دلایلی از افشای آن خودداری می‌کند.
به گفته خانم نخست وزیر مأموران امنیتی سرگرم تحقیق درباره انگیزه‌های پنهان تروریست و همدستان احتمالی او هستند.
سوءقصد به کودکان و نوجوانان
عامل انتحاری بمبی که خود ساخته بود را حدود ساعت ده و نیم شامگاه دوشنبه (۲۲ مه) در سالن کنسرت منفجر کرد. موقع انفجار در سالن، هنرمندی به نام آریانا گرانده مشغول اجرای موسیقی بود. این خواننده ۲۳ سال دارد و بیشتر طرفداران او نوجوانان هستند.
 
تماشای ویدیو01:09

روایت شاهدان عینی از انفجار منچستر

بر اثر انفجار بمب ۲۳ نفر به قتل رسیدند، که عامل حمله نیز در میان آنهاست. در انفجار سالن کنسرت ۵۹ نفر نیز زخمی شده‌اند. بیشتر قربانیان جوانان کم‌سن‌وسال هستند.
انفجار در منچستر یادآور انفجاری مشابه است که در کلوب بتکلان در پاریس روی داد و ده‌ها نفر را به قتل رساند.
آخرین عملیات مهیب بنیادگرایان تروریست در بریتانیا به ژوئیه ۲۰۰۵ برمی‌گردد. در آن عملیات عاملان انتحاری طی چند انفجار همزمان در شبکه مترو و اتوبوس لندن، بیش از ۵۰ نفر را به قتل رساندند.

حمله انتحاری به سالن کنسرت در منچستر ۲۲ کشته به‌ جا گذاشت


ویددئویی که از داخل سالن منتشر شده حاضران در کنسرت را در حال خروج فوری نشان می‌دهد
حمله انتحاری به یک سالن کنسرت در شهر منچستر در شمال انگلستان ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی به جا گذاشته است. پلیس می‌گوید مردی که گمان می‌رود عامل انفجار بوده در محل جان باخته است. کودکان و نوجوانان در میان کشته‌شدگان هستند.
این واقعه در پایان کنسرت آریانا گرنده، خواننده جوان آمریکایی در سالن کنسرت منچستر آرنا روی داده است.
شاهدان می‌گویند دقایقی پس از آنکه آریانا گرنده صحنه را ترک کرد، صدای یک یا دو انفجار شنیده‌اند پس از آن هزاران نوجوان حاضر در سالن سراسیمه شروع به فرار کردند.
پلیس به بی‌بی‌سی گفته یک وسیله انفجاری هم در نزدیکی ایستگاه مترو ویکتوریا که کنار سالن منچسترآرنا است، پیدا شده و به همین علت پلیس خبرنگاران و مردم را از اطراف این ایستگاه دور نگه داشته است.
در ابتدا برخی از شاهدان از شنیدن و مشاهده انفجار در داخل سالن کنسرت و نزدیکی صحنه خبر داده بودند اما با گذشت ساعتی از این واقعه، شاهدان دیگر گفتند انفجار دقیقا بعد از اتمام کنسرت و در قسمتی که معمولا افراد بعد از کنسرت برای خریدن سی‌دی یا دیگر محصولات جمع می‌شوند روی داده است.
چگونگی سانحه هنوز دقیقا مشخص نیست و راویت‌های متعددی از انفجار یا یک حمله انتحاری مخابره شده است.
شاهدی به نام اندی گفته حدود ۳۰ نفر را نقش برزمین دیده هرچند متوجه نشده که آنها جان داده‌اند یا هنوز زنده‌اند
تمام احزاب بریتانیا کارزار تبلیغاتی انتخابات سراسری را تعلیق کرده‌اند.
ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با خانواده قربانیان ابراز همدردی کرده است. قرار است جلسه کمیته امنیتی دولت بریتانیا به ریاست او تشکیل شود.
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت هم در توییتر خود با کسانی که تحت تأثیر این سانحه قرار گرفته‌اند همدردی و از امدادگران تجلیل کرده است.
تیم اشبرنر، گزارشگر بی‌بی‌سی در محل واقعه می‌گوید اعضای تیم‌های امدادی به او گفته‌اند که بروی بدن مجروحان آثار جراحات ناشی از اشیاء تیز و برنده شبیه ترکش دیده‌اند.
همزمان رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام های امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده می‌گویند آنچه در منچسترآرنا روی داده "یک حمله انتحاری" بوده است و یک مرد مظنون تحت بررسی مأموران است.
در تصاویر صف طولانی از آمبولانس‌ها دیده می‌شود که برای انتقال مجروحان اعزام شده‌اند
در این تصاویر که از ایستگاه مترو ویکتوریا منچستر تهیه شده افراد سراسیمه در حال فرارند
پلیس از مردم خواسته در اطراف این محل تردد نکنند و گفته بازرسان پلیس اکنون این واقعه را تحت عنوان "حمله تروریستی" تحت بررسی دارد.
سالن سرپوشیده معروف به "منچستر ارنا" ظرفیتی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر دارد و یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. این سالن دومین سالن بزرگ سرپوشیده در بریتانیا و یکی از بزرگترین سالن‌های کنسرت در اروپا است.
حاضران در کنسرت اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آنها از شهرهای مختلف به منچستر (که یکی از پایگاه‌های مهم موسیقی در اروپا هم محسوب می‌شود) آمده بودند.
انفجار در حدود ساعت ۱۰:۳۵ دقیقه دوشنبه شب و در حالی که کنسرت موسیقی در انتهای خود بود روی داده است.
آن طور که گزارش شده بخش بزرگی از جمعیت داخل سالن دختران نوجوان بوده‌اند.
شاهدان از صف طولانی آمبولانس‌ها در برابر سالن برگزاری کنسرت خبر داده‌اندحق نشر عکسDAVE THOMPSON
Image captionشاهدان از صف طولانی آمبولانس‌ها در برابر سالن برگزاری کنسرت خبر داده‌اند

شاهدان چه می‌گویند

امیر سجادی، محقق ایرانی دانشگاه منچستر که در نزدیکی محل این واقعه زندگی می‌کند به بی‌بی‌سی فارسی گفت: "ما در زمان واقعه در رستورانی که بسیار نزدیک سالن بود نشسته بودیم. ابتدا متوجه سیل خودروهای پلیس شدیم و چند دقیقه بعد جوانانی که با چهره ترسیده از سالن بیرون می‌آمدند سراسیمه در محوطه اطراف سالن که یکی از مناطق پر تردد عصرگاهی است، دیده شدند. بعد از آن آمبولانس‌ها و کمی بعد هم هلی‌کوپتر در آسمان دیده شد و تا این لحظه (دو نیمه شبه به وقت محلی) همه چیز در حالت فوق‌العاده‌ است."
اِما جانسن، زنی که به همراه شوهرش به محل کنسرت آمده بودند تا دو دختر ۱۵ و ۱۷ساله‌شان را بعد از اتمام کنسرت به خانه ببرد می گوید که انفجار در محوطه راهرو کنار سالن روی داده است.
یک پدر دیگر ماجرا را چنین توصیف کرده است: "من در نزدیکی در خروجی اول بود که ناگهان چیزی در نزدیکی ما منفجر شد. وقتی بلند شدم حدود ۳۰ نفر در اطراف من به زمین افتاده بودند، بسیاری مرده بودند. اولین کاری که کردم دویدم داخل سالن دنبال دخترم. اونجا نبود. بیرون آمدم و میان مجروحان و کشته شدگان دنبالش گشتم. نبود. دقایقی بعد زنده درخارج سالن پیدایش کردم. شنیدم که بعضی گزارش دادند که یک بادکنک بزرگ منفجر شده، اما من خودم آنجا بودم. این یک انفجار بود. یک انفجار بزرگ."
آریانا گرنده، خواننده آمریکایی که در میان نوجوانان زیر ۱۵ سال محبوبیت فراوانی دارد در توییتر خود نوشته: "فروریختم. عمیقا به خانواده قربانیان تسلیت می‌گویم. کلامی برای توصیف این ندارم."
بسیاری از شرکت کنندگان در کنسرت این خواننده پاپ آمریکایی، دختران نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله بودند. کسانی که به توصیف والدین‌شان نخستین کنسرت بزرگ عمرشان را تجربه می‌کردند و ماه‌ها منتظر آمدن آریانا گرنده بودند.
والدین بسیاری بیرون سالن منتظر برگشت نوجوان خود از کنسرت بودند که انفجار روی دادحق نشر عکسPETERBRYNE
Image captionوالدین بسیاری بیرون سالن منتظر برگشت نوجوان خود از کنسرت بودند که انفجار روی داد
پلیس از خنثی کردن یک وسیله انفجاری دیگر در نزدیکی سالن خبر داده استحق نشر عکسPETER BYRNE
Image captionپلیس از خنثی کردن یک وسیله انفجاری دیگر در نزدیکی سالن خبر داده است
پلیس تایید کرده که این انفجار یک حمله عمدی از پیش برنامه‌ریزی شده بوده استحق نشر عکسPETERBYRNE
Image captionپلیس تایید کرده که این انفجار یک حمله عمدی از پیش برنامه‌ریزی شده بوده است

موضوعات مرتبط

پلیس بریتانیا هویت مظنون اصلی را اعلام کرد

گل به یاد قربانیانحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionمردم به یاد قربانیان گل گذاشته‌اند
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت بمب‌گذاری منچستر را به عهده گرفته و اعلام کرده است که "یکی از سربازان خلافت" این کار را "در تجمع صلیبیون" انجام داده است.
پلیس بریتانیا اعلام کرده است که سلمان عبیدی، ۲۲ ساله، مظنون اصلی حمله بوده است. والدین سلمان عبیدی پناهجویانی بودند که در دهه ۹۰ میلادی از لیبی به بریتانیا آمدند.
یک مرد ۲۳ ساله نیز به ظن نقش داشتن در بمب‌گذاری منچستر بازداشت شده است.
پیشتر ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور بر این باورند که هویت مهاجم انتحاری منچستر را می‌دانند، هرچند هویت این شخص فعلا فاش نمی‌شود. خانم می پس از جلسه اضطراری امنیتی کابینه بریتانیا گفت هنوز روشن نیست که آیا مهاجم به تنهایی این حمله را تدارک دیده و انجام داده یا عضو گروهی بوده است.
شب دوشنبه بمب‌گذاری انتحاری در پایان کنسرتی در منچستر، در شمال انگلستان، ۲۲ کشته و ۵۹ زخمی بر جای گذاشت. تعدادی از قربانیان کودک و نوجوان هستند. این بزرگترین حمله این چنین از زمان بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۵ است که در آنها ۵۲ نفر کشته شدند.
ویددئویی که از داخل سالن منتشر شده حاضران در کنسرت را در حال خروج فوری نشان می‌دهد
بمب‌گذاری در کنسرت آریانا گرانده، خواننده آمریکایی رخ داد.
اولین قربانی بمب‌گذاری که هویت او رسما اعلام شده است، جورجینا کلندر نام دارد که ۱۸ سال داشت و دانشجوی مددکاری بود. یکی دیگر از کشته‌شدگان دختری هشت ساله بوده است.
نخست وزیر بریتانیا گفت بمب‌گذاری منچستر "اقدامی تروریستی" و از روی "بزدلی" بود.
جورجینا کلندر و آریانا گراندهحق نشر عکسINSTAGRAM/GEORGINA.BETHANY
Image captionعکس دو سال پیش جورجینا کلندر (قربان حمله) و آریانا گرانده
بسیاری از رهبران سیاسی بریتانیا و جهان حمله منچستر را محکوم کرده‌اند. در بریتانیا و در آستانه انتخابات سراسری پارلمان، همه احزاب عمده برنامه‌های تبلیغاتی خود را به احترام قربانیان متوقف کرده‌‎اند.
پرچم بریتانیا در ساختمان‌های دولتی مرکز لندن، و همچنین پرچم‌های اتحادیه اروپا در بروکسل، به حال نیمه افراشته در آمده‌اند.
برنامه آتش‌بازی در جشنواره فیلم کن، در فرانسه، لغو شده و حاضران در جشنواره به احترام قربانیان یک دقیقه سکوت خواهند کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته است عوامل بمب‌گذاری را "هیولا" لقب نمی‌دهد، چرا که "آنها چنین لقبی را دوست خواهند داشت". او گفت چنین افرادی "شیاطین بی‌عرضه" هستند.
بازرسحق نشر عکسREUTERS
Image captionماموران در حال جستجو
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است این حمله "جنایتی غیرانسانی" بوده است. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم گفته قابل درک نیست که چه طور کسی می‌تواند از کنسرت موسیقی برای کشتن دیگران استفاده کند.
دولت فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز حمله منچستر را محکوم کرده و گفته است "ائتلاف‌های مصلحتی و صوری" به گسترش تروریسم و افراطی‌گری منجر شده است.
ترزا میحق نشر عکسREUTERS
Image captionخانم می مهاجم را 'بزدل' خواند