۱۳۹۳ مهر ۹, چهارشنبه

افزايش ۳. ۶ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد

افزايش ۳. ۶ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد


مرگ و مير ناشی از اعتياد نيز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است/ يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزايش يافته است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزايش مرگ و مير ناشی از اعتياد در کشور گفت: در پنج ماهه نخست امسال مرگ و مير ناشی از اعتياد ۳. ۶ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، بابک دين‌پرست امروز (چهارشنبه) در جلسه کميته فرهنگی و پيشگيری ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اينکه وضعيت رضايت‌بخشی از ميزان شيوع اعتياد وجود ندارد، گفت: علی‌رغم تمام تلاش‌های صورت گرفته در زمينه مبارزه با مواد مخدر در کف خيابان رضايت عمومی وجود ندارد به همين دليل است که مصون سازی و کاهش تقاضا بايد در اولويت چرخه مبارزه با مواد مخدر قرار بگيرد.
وی با اشاره به آمار شيوع‌شناسی اعتياد در سال ۹۰ گفت: بر همين اساس يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که به طور حتم آمار آن افزايش يافته است.
دين‌پرست با تاکيد بر سياست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر و قانون‌های موجود در اين زمينه گفت: وظيفه کميته فرهنگی؛ صيانت، حمايت و محافظت از ۷۶ ميليون جمعيت سالم در کشور است.
وی با بيان اينکه برخی برنامه‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر مربوط به سال گذشته بوده و فاقد اثربخشی است، گفت: نمی‌دانيم چرا ساختارشکنی برای ما سخت است، بايد شيوه‌های غيرموثر سنتی را کنار گذاشته و با جسارت، برنامه‌های نوين را جايگزين کنيم.
مبارزه با مواد مخدر در فضای مجازی کليد می‌خورد
وی با اشاره به ظرفيت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تاکيد کرد: بررسی‌های اوليه‌ای برای حضور در فضای مجازی را انجام داده‌ايم و قرار است به صورت نظامند و قانون مدار در فضای مجازی فعاليت کنيم.
به گفته وی کسب لذت، کنجکاوی، تفريح و مشکلات روحی و روانی مهم‌ترين عوامل گرايش افراد به مصرف مواد مخدر هستند.
وی با اشاره به آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ تصريح کرد: براساس اين آمار ۲۰۰ هزار نفر جان خود را در اثر مصرف مواد از دست داده‌اند و فاصله مصرف تا مرگ سه ساعت بوده است.
دين‌پرست ادامه داد: در طول پايان سال‌های ۹۰، ۹۱، ۹۲ و شش ماهه اول سال جاری ۶۴ هزار معتاد متجاهر دستگير و مشمول ماده ۱۶ شده‌اند که تنها دوازده هزار نفر از دستگير شدگان مربوط به شش ماه اول امسال بوده و سه هزار نفر آن‌ها تهرانی بوده‌اند.
به گفته وی برخی از دستگير شدگان بين ۱۸ تا ۲۰ سال، ۴۰ درصد بين ۳۰ تا ۴۰ سال ۳۹ درصد بی‌خانمان و ۴ درصد دارای تحصيلات بالای ليسانس بوده‌اند.
دين‌پرست با اشاره به اينکه سال گذشته مرگ و مير ناشی از اعتياد ۳. ۳ درصد کاهش يافته بود، گفت: اين درحالی است که در پنج ماهه اول امسال مرگ ومير ناشی از اعتياد ۳. ۶درصد افزايش داشته است.
رشد ۳۰ درصدی مرگ و مير ناشی از اعتياد در تهران
به گفته دين پرست مرگ و مير ناشی از اعتياد نيز در تهران ۳۰ درصد با رشد مواجه بوده است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از گسترش مواد روانگردان جديد (nps) در دنيا خبر داد و گفت: اين مواد با پايه گياهی با نام‌های آقای خوشحال و صخره و... توليد می‌شوند و منشاء مواد توليد شده آن‌ها تحت کنترل نيست و به عنوان تهديد جدی در دنيا مطرح است.
وی خاطر نشان کرد: تعداد اين مواد از ۲۵۴ مورد در سال ۲۰۱۰ به بيش از ۴۰۰ مورد رسيده است.
وی با اشاره به اينکه تا به امروز هيچ گزارشی مبنی بر وجود اين روانگردان‌ها در کشور ارائه نشده است، گفت: اما بعيد نيست در آينده گزارشاتی مبنی بر توزيع و مصرف اين مواد در استان‌ها داشته باشيم.

دين پرست ادامه داد: براساس آخرين طرح شيوع‌شناسی صورت گرفته در سال ۹۰، ۲۶ درصد معتادان مصرف کنندگان شيشه، ۵۵ درصد ترياک و مابقی هروئين و حشيش و غيره هستند.

جزییات رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد

جزییات رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در دولت احمدی نژاد

arsalan-Fathipour-Sahamnews«ارسلان فتحی پور»رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از رانت ۷هزارمیلیارد تومانی سه صراف با همکاری بانک مرکزی خبر داد و گفت: سه صراف درسال ۹۰ با همکاری بانک مرکزی ۷ هزار میلیارد تومان سود کرده اند که اکنون این رانت نسبت به پرونده سواستفاده مالی سه هزارمیلیارد تومانی اهمیت بیشتری دارد.
به گزارش‌سحام به نقل‌از وب‌سایت‌انتخاب وی گفت؛ کمیسیون‌اقتصادی با بررسی‌های صورت گرفته تمام اسناد ومدارک مربوط به این پرونده را تهیه کرده و گزارش‌آن درجلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان ارائه شد وهم اکنون نیزاین پرونده به قوه قضائیه ارسال شده است.
فتحی پور با بیان اینکه این رانت دردولت دهم انجام شده است گفت: مسئولان دولت در زمان وقوع این رانت باید پاسخ‌گو باشند.
فتحی پورهم‌چنین تاکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی جزییات و نحوه دسترسی به این رانت را منتشر خواهد کرد تا با خاطیان این پرونده برخورد قانونی شود.
این درحالی‌ست که درشهریور ۱۳۹۰ مسئولین و رسانه ها از کشف سواستفاده بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که شخصی بنام مه آفرید امیرخسروی توانست مبلغ ۳ هزارمیلیارد تومان(سه تریلیون تومان) و یا ۲۸۰۰ میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد. این بزرگ‌ترین سوء استفاده مالی درتاریخ ایران بوده‌است. این اختلاس که ازطریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شده‌است، منجر به لغو مجوز بانک آریا و دستگیری رئیس آن امیرمنصورآریا وافراد دیگری شده‌است. بانک ملی، بانک سامان، بانک سپه، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان از جمله بانک‌های درگیر درسوء استفاده مالی بوده‌اند. هنگام بررسی پرونده مشخص شد که محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران درسوء استفاده مالی سه هزارمیلیاردی دخیل بود. وی قبل از دستگیری به کانادا گریخت.
پیش‌تر وب‌سایت رادیو کوچه طی گزارشی با عنوان«رسیدگی به پرونده اختلاس ۳۰۰۰میلیاردی با تطمیع بازجو متوقف شد» عنوان کرده بود که یکی از مردان رازآلود این پرونده، کسی نیست به جز«سیدحمید پورمحمد گل سفید» قائم مقام وقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. فردی که به گفته شاهدان و مطلعان دراغلب معاملات بزرگ اقتصادی و انتصابات بانکی دست دارد و اغلب جابجایی‌های درون بانک مرکزی و بانک‌های کشور با نظراوانجام می‌شود و اوست که تبدیل به مافیای پشت پرده فعالیت‌های بانکی درایران شده است. تا جایی که با اراده وی تعدادی از نمایندگان مجلس علیه تنها مدیربانکی که از نیروهای وی نیست- یعنی همتی، مدیربانک ملی- تومار می‌نویسند و از وزیر بابت اقدامات وی و برای اعمال فشار طرح سوال می‌کنند. وحتی فرمان رهبری درخصوص پایان تصدی‌گری بانک‌ها و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها با نظر وی بی‌عمل می‌ماند.
این وب‌سایت با اشاره به نوسان قیمت ارز در سالهای ۱۳۹۰-۱۳۸۹ نوشته است:«سیدحمید پورمحمد گل سفید» اکنون معاون برنامه‌ریزی فعلی آقای نوبخت است و درنهاد ریاست جمهوری هم صاحب نفوذ زیادی شده است، به طوری که مدیرعامل فعلی بانک سپه نیز که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۸۸ به تیم اسفندیار رحیم مشایی پیوست، با توصیه واعمال نفوذ وی به این سمت گمارده شده است. واین درصورتی است که«محمود خاوری» که اینک فراری بوده و معضل بزرگی برای دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی شده از نیروهای شماره یک وی بوده که در زمان حضوراولیه خاوری درکانادا پس ازعزل از مدیریت بانک سپه یکی از نمایندگان کنونی مجلس با نظر وی به کانادا رفته و خاوری را به ایران بازگرداند و با سفارش مستقیم پورمحمد خاوری به عنوان مدیرعامل بانک ملی معرفی شد.
hamid-poormohamad-saham-news
پورمحمد آبان سال ۱۳۹۰ بازداشت و پس از گذراندن دوره بازداشت با وثیقه سنگین آزاد شد و بی‌سروصدا بانک مرکزی را ترک کرد، اما آزادی وی و حضورش درجلسه کارگروه توسعه صنعت پتروشیمی به ریاست«محمدرضا رحیمی» جنجال آفرید؛ مسوولان دولتی او را مبرا از اتهام‌های وارده دانستند و محمود احمدی‌نژاد به عنوان بالاترین مقام دولتی، به طورصریح از بازداشت پورمحمدی انتقاد کرد و درهمایش«تبیین طرح تحول نظام بانکی» گفت:«چرا انتقام از ملت می‌گیرید؟ آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید؟»
در ادامه این گزارش آمده است: اخیرا مدیرعامل بانک سپه طی حکمی و با توصیه حمید پورمحمد،«شکربیگی» بازجوی اصلی پورمحمدی درپرونده اختلاس کلان ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را به عنوان مدیرکل حراست بانک سپه منصوب کرده است.«شکربیگی» از کارکنان وزارت اطلاعات و نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی ست که با جریان موسوم به انحرافی ارتباطی تنگاتنگ دارد، به طوری‌که پس ازانتخاب وی به سمت مدیرکل حراست بانک سپه، نه تنها روند تعقیب قضایی«حمید پورمحمد» به عنوان یکی از متهمان اصلی ردیف دوم پرونده متوقف شده است، بلکه بانک سپه بیش از پیش تحت نفوذ شدید باند اسفندیار رحیم مشایی و باند امنیتی ارومیه درآمده است.
بنا به گفته برخی منابع آگاه درون بانک سپه، این مدیرحراست که سوابق حراستی نداشته با ایجاد فضای امنیتی برای روسای ادارات و شعب بانک کلاسهای ضد تروریسم وامنیتی برگزار کرده و با ایجاد فضای امنیتی و تحکم به مدیران رده بالاترازخود مانند اعضای هیات مدیره بانک و روسای ادارات آنان را وادار به شرکت دراین کلاس‌ها می‌نماید وبه دلیل داشتن دست پر نزد  پورمحمد از قدرت عمل خاصی دربانک و سازمان مدیریت برخوردار است.

آزادیِ نظر را به بهایِ «احترامِ شخصی» نباید فروخت گفت‌ و ‌شنود با دکتر کریم قصیم ۱ سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴

آزادیِ نظر را به بهایِ «احترامِ شخصی» نباید فروخت

گفت‌ و ‌شنود با دکتر کریم قصیم ۱

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴

همنشین بهار




این ویدیو، بخش نخست گفت و شنود با مترجم ارجمند کتاب «نقد و تحلیل جباریت» اثر مانس اشپربر Manès Sperber است.
با آقای دکتر کریم قصیم، پیش‌تر در مورد مکتب فرانکفورت، ارنست بلوخ، هانا آرنت و... صحبت کرده‌، از ایشان بسیار آموخته‌ و قدردانی می‌کنم.
... 
در برابر رمالان و مرتجعین کهنه و نو که به پرت کردن حواس و کشیدن عکس مار دلخوشند، هستند کسانی‌که بذر سئوال می‌پاشند و برای من، شکری (شکرالله پاکنژاد)، آن جویبار مهربان و پرخروش را به یاد می‌آورند که بر «زخم یاد»‌ها مرهم می‌گذاشت و با پرسش‌های تازه، پاسخ‌های کهنه را به چالش می‌گرفت.
______________

انسان با زمان زندگیش چکار می‌کند؟
نویسنده سوئیسی ماکس رودلف فریش Max Rudolf Frisch رُمانی دارد با عنوان «من اشتیلر نیستم» I m Not Stiller
وی با این رمان، به نقد انسان معاصر می‌پردازد، انسانی که همه چیز دارد و هیچ چیز ندارد. سرگشته و حیران است و نمی‌داند چه بایدش کرد.
شخصیت اصلی رمان (اشتیلر)، گاه و بیگاه از خود و از دیگران می‌پرسد:
آدمی با زمان زندگیش چکار می‌کند؟
...
او خود را انکار می‌کند. انکار می‌کند چون دوست ندارد آن باشد که هست و ديگران تصور می‌کنند. وقتی کسی را که زمانی دوست داشت (و هنوز از او دل نکنده است) می‌بیند، خودش را به آن راه می‌زند و در برابر تعجب وی که با اسم صدایش می‌زند با بی‌تفاوتی می‌گوید من اشتیلر نیستم!
حتی وقتی گیر می‌افتد و زندانی می‌شود و با اسم و رسم برای بازجویی صدایش می‌زنند، پایش را در یک کفش می‌کند که بابا «من اشتيلر نيستم» و در برابر تأکید و تعجب زندانبانان، خودش را از تک و تا نمی‌اندازد و آرام آرام خودش هم از یاد می‌بَرد که واقعاً کیست و با زمان زندگیش دارد چه کار می‌کند.
______________

چراغ عمر نهادست بر دریچهٔ باد
گاه خود ما نیز در جلد اشتیلر رفته‌ و برای خود و دیگران غریبه می‌شویم و خلاصه آن نیستیم که هستیم.
انگار همه ما بنوعی یک اشتیلر شده و مثل او در معرض این پرسش قرار می‌گیریم که با زمان زندگی‌مان داریم چکار می‌کنیم؟
مگر عمر نوح داریم؟ تا کی ناگفته‌ها را می‌خواهیم حبس کنیم و اشتیلر بازی درآوریم؟ ملاحظه چه چیز و چه کسی را می‌کنیم؟ آیا می‌خواهیم یادمان‌ها را هم با خود به گور ببریم و چال کنیم؟
وجود عاریتی خانه‌ای‌ست بر ره سیل
چراغ عمر نهادست بر دریچهٔ باد
بسی برآید و بی‌ما فرو رود خورشید
بهارگاه و خزان باشد و دی و مرداد
برین چه می‌گذرد دل منه که دجله بسی
پس از خلیفه بخواهد گذشت در بغداد
گرت ز دست برآید، چو نخل باش کریم
ورت ز دست نیاید، چو سرو باش آزاد
...
خوشحالم که به دیدار آقای قصیم (همچنین آقای دکتر محمد رضا روحانی) شتافتم. این ویدیو بخشی از صحبت طولانی ماست. توجه شما را به بخش نخست آن جلب می‌کنم. 

این بحث ادامه خواهد داشت
آدرس ویدیو 
https://www.youtube.com/watch?v=GCewnzKzu5E
... 
سایت همنشین بهار 
http://www.hamneshinbahar.net

به مناسبت سالگرد جنگ خانمانسوز ایران و عراق، مقاله ای به قلم سرژ مافرت از روزنامه فرانسوی فیگارو (متعلق به جناح راست) که در 29 اکتبر سال 1980 (7 آبان 1359) تحت عنوان «گروگانها:

به مناسبت سالگرد جنگ خانمانسوز ایران و عراق، مقاله ای به قلم سرژ مافرت از روزنامه فرانسوی فیگارو (متعلق به جناح راست) که در 29 اکتبر سال 1980 (7 آبان 1359) تحت عنوان «گروگانها: بازی بزرگ امریکا» منتشر شده است را به  اطلاع خوانندگان می رسانیم. این مقاله حاوی سه نکته مهم است:
1- اطلاع از سفر زبیگنیو برژنسکی (مشاور ارشد امنیت ملی کارتر، رئیس جمهور امریکا در زمان گروگانگیری) به اردن و ملاقات او با صدام حسین برای تشویق وی به حمله به ایران. خاطر نشان می شود که تا به حال مقامات آمریکایی، نقش امریکا در برانگیختن صدام به جنگ با ایران را تکذیب کرده اند و منکر این سفر بوده اند. در ‌گفتگوی سایت تاریخ ایرانی با گری سیک (عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا) که در 12 مهر 1390 منتشر شده است، او می گوید: «شهادت می‌دهم برژینسکی با صدام ملاقات نکرد (1)».
2- قصد صدام حسین برای تصرف اروندرود و و خوزستان و برقراری «جمهوری خوزستان».
3- نقش شاپور بختیار و تیمسار اویسی در همراهی با صدام در جنگ با ایران.
خلاصه این مقاله در 17 آذر 1359 در روزنامه انقلاب اسلامی که در ایران منتشر می شد.

EE17Azar1359
EE17Azar29maghaleFigaro

گروگانها: بازی بزرگ امریکا
امام خمینی در نطق مفصل دیروز خود، هیچ اشاره ای به آزاد کردن احتمالی گروگانهای امریکایی نکرد. مجلس ایران قاعدتا در ادامه بحث روز یکشنبه بحث درباره گروگانها را صبح امروز از سر می گیرد. از طرف دیگر، مقامات  واشنگتن از هرگونه خوش بینی زود هنگام احتراز می کنند. با این وجود می توان پذیرفت که ایالات متحده و ایران چند روزی است که در مورد آزادی گروگانها به توافق رسیده اند و اعلام آن برای آخرین روزهای انتخابات، برنامه ریزی شده است. آقای کارتر می تواند در 4 نوامبر در برابر رای دهندگان حاضر شده و با اعلام پیروزی در آزادی گروگانها، موجب انتخاب مجدد خود گردد.
سیاست امریکائی که در اینجا به قید چند شرط، شرح می دهیم، چند ماهی در نهایت پنهان کاری و به شیوه ماکیاولی، به اجرا گذاشته شده است. ماکیاولی بدین معنی که در هر صورت، واشنگتن برنده می گردد.
تمامی ماجرا به این خلاصه می شود که بطور بسیار ماهرانه ای، صدام حسین و عراق را به جنگ با ایران برانگیزد و اگر بغداد پیروز شود، ایران متزلل گردد و رژیم اسلامی ایران متلاشی و حکومت متمایل به غرب جانشین آن شود. هرگاه، همانگونه که پیش بینی می شود، عراق شکست بخورد، امریکا خود را به عنوان مدافع ایران معرفی و به آن کمک می کند. ما در 10 اکتبر، خطوط این سیاست را نوشته بودیم.
در واقع، اقدامات در ماه ژوئن گذشته صورت گرفت. آقای برژنسکی که در اردن بود، در کشوری که کاملا در ارتباط با عراق است، در مرز دو کشور با شخص صدام حسین ملاقات کرد، حمایت کامل ملک حسین را به صدام اعلام داشت و مخصوصآ به او فهماند که ایلات متحده امریکا با هدف عراق نسبت به شط العرب و احیانآ تشکیل جمهوری عربستان (خوزستان ایران) مخالفت نخواهد کرد.
در تابستان، شاپور بختیار و تیمسار اویسی از سران مهاجر ایرانی به بغداد دعوت شدند. در آنجا، به آنان گفته شد که می توانند برای تشکیل حکومت ایران آزاد خود را آماده کنند.
در همان زمان امریکایی ها یعنی احتمالا سیا از طریق غیر مستقیم (به ویژه از طریق عربستان سعودی و کویت) به عراق اطلاع می دادند که به محض اینکه نیروهای عراق خود را نشان بدهند، کلیه جمعیت عرب خوزستان برمی خیزد و ایران کاملا فرو می رزید و آنچه که از ارتش ایران باقی مانده است، سریع متلاشی خواهد شد.
در اواسط سپتامبر، دوبی که محل واردات کالاهای غربی به ایران بشمار می آید، به ناگهان راه خود را بست. شاپور بختیار که مدام در رفت و آمد بود و تماس برقرار می کرد، در 20 سپتامبر توسط منابع خبری اعلام داشت که در روز 23 سپتامبر او زنگ یکی از مدارس ایران را به صدا در خواهد آورد. در 22 سپتامبر، پس از یک هفته حمله های متفرقه، نیروهای عراقی به زور وارد ایران شدند.
آنوقت، غافلگیری بزرگی شد (شاید نه برای همه). ارتش معتبر عراق، مجهز و آموزش یافته در دو مدرسه جنگی سندهرست انگلیس (مشابه سن سیر فرانسه) و مدرسه جنگ مسکو به سرعت فرو پاشید. واحدهای زرهی چنان که پنداری در مناطق اروپای مرکزی عمل می کردند، در حالی که در بیابان بودند شن های روان مانع از حرکت آنها می شد.
از سوی دیگر، وحدت ملی بطور خودجوش فورا عمل کرد. حمله ارتش بیگانه و دستیارانش (همانند مهاجرین در سال 1792 در فرانسه) (2) ایران را به دور خمینی و بنی صدر متحدتر کرد و بطور معجزه آسایی ارتش شکوه مند زمان شاه، حداقل بخشی از آن را دوباره زنده کرد. شاهزاده جوان رضا، در قاهره اعلام داشت که حاضر است همانند سرباز ساده ای در آن ارتش خدمت کند.
در حالیکه نیروهای عراق در منطقه خرمشهر رفت و آمد می کردند، اقدامات سیاسی ایرانی ها در خارج توسط بختیار و اویسی کاملا بی اثر گردید. در این زمان بود که عملیات آمریکایی ها نتیجه خود را نشان داد. در سوم اکتبر، تماس ایران و امریکا بطور محرمانه انجام گرفت که قسمتی از آن از طریق الجزیره بود. در طی آن، آقای کارتر سه نامه بطور پی در پی در تاریخهای هفتم و یازدهم و بیست و سوم اکتبر به رئیس جمهور بنی صدر فرستاد که در طی آن واشنگتن بدون استثنا کلیه شرایط ایرانی ها را جهت آزادی گروگانها می پذیرفت و موافقت خود را با از سرگیری فروش اسلحه به ایران اعلام می کرد. نامه ای که از سوی کنگره در اواسط اکتبر اعلام شد، موافقت امریکائی ها را با این موارد اعلام می کرد:
- رفع توقیف از کلیه دارایی های ایران در ایالات متحده.
- چشم پوشی از کلیه موانعی که از لحاظ حقوقی در بازپس گرفتن ثروت خاندان پهلوی وجود دارد.
- از سرگیری ارسال وسائل نظامی که قبل از تحریم سفارش داده شده بود.
هنگامی که آقای رجائی، نخست وزیر ایران در 17 اکتبر وارد سازمان ملل شد، کلیه مسائل مالی مرتبط با آزادی گروگانها با حضور معاون بانک مرکزی ایران در واشنگتن حل و فصل گردید.
به این ترتیب، جنگ ایران و عراق باعث شد که حکومت تهران موقعیت و امکان رهائی از مسئله گروگانها را بیابد و آقای کارتر از طریق سیاسی، اگر نه افتخار آمیز ولی به وجه موثری آنرا حل کند.
لازم است اشاره شود که یکی از جنبه های شگفت آور این اقدام اتحاد موثر بین واشنگتن و مسکو در آزادی گروگانهای امریکایی بود. طبق منابع موثق غربی، شوروی ها با قدرت تمام در این جهت گام برمی داشتند و حتی از طریق حزب توده، حزب کمونیست ایران که در زیر سایه خمینی، به تدریج  خود را تقویت می کند، برای کمک به آزادی گروگانها، مخصوصا آنهایی را که توده ای ها در اختیار دارند، اقدام می کردند.
این رفتار دو نکته را آشکار می کند:
1- نقش فزاینده حزب توده به عنوان موج شکن محکم در ناآرامی های ایران و آماده شدن آن برای آینده ای نه چندان دور.
2- شوروی خواستار نقش میانجیگری در خاورمیانه است، نقشی که در ایران و سوریه و احیانا عراق خوب بازی می کند.

گروگانهای امریکایی بی شک بزودی آزاد می شوند ولی بهایی که توسط آقای کارتر پرداخت شده است، گران بوده است.
سرژ مافرت

Figaro29octobre1980Safe1
Figaro29octobre1980Safe2

به خوانندگان یادآور می شویم که مطالبی که در این مقاله آماده است، از جمله نقش شاپور بختیار و تیمسار اویسی در برانگیختن صدام حسین به جنگ با ایران"، قصد صدام حسین برای برقراری «جمهوری خوزستان» و مستقر شدن شاپور بختیار در آنجا در اسنادی که اسناد آرشیو ملی بریتانیا در سال 1389 منتشر کرد، نیر آمده بود. در ادامه قسمتی از اسنادی که درباره نقش شاپور بختیار و تیمسار اویسی در حمایت از صدام برای حمله به ایران هستند، را می آوریم:
پیتر تمپل موریس عضو ارشد حزب محافظه کار در پارلمان بریتانیا و داماد خواهر اسدالله علم به همراه جولیان ایمری، پس از دیداری طولانی و جداگانه با اویسی و بختیار در پاریس، گزارشی از این دیدار را در تاریخ ۳۰ ژوئن/ ۹ تیر برای وزارت خارجه کشورش ارسال کردند. این گزارش به قلم ایمری است:
«ژنرال اویسی چندین دیدار از عراق داشته و ادعا می‌کند که گفتگوهای خوبی با پرزیدنت صدام حسین داشته است. شماری از افسران او در عراقند. او یک ایستگاه رادیویی در عراق دارد که برای ایران برنامه پخش می‌کند. او امکاناتی دارد که مردانش تقریبا هر گاه که بخواهد در داخل ایران تردد کنند.
اویسی معتقد است که صدام حسین به سه دلیل از او حمایت می‌کند: ترس از تصرف ایران توسط شوروی و در نتیجه سقوط رژیم بعثی در عراق، ترس از نفوذ خمینی در جامعه شیعه عراق و ترس از تبعات تجزیه کردستان ایران برای عراق. صدام حسین شاید در پس ذهنش جاه‌طلبی تصرف خوزستان را داشته باشد. ولی در حال حاضر و با هر معیاری، هراس قوی‌تر از طمع است. اویسی کمک عراق به خود را مهم، ولی محدود توصیف کرد.»
در ادامه این گزارش به سفر اخیر اویسی به آمریکا و دیدارش با آدمیرال ترنر (فرمانده سیا) و برژینسکی (رییس شورای امنیت ملی امریکا) اشاره شده است. ظاهرا هر دو نفر با حرکت اویسی همراهی نشان داده و خواهان آگاهی از فعالیت‌های او شده‌اند. اویسی عدم آمادگی فعلی کاخ سفید برای اقدامی مثبت در حمایت از او در این زمان را قابل درک دانست. .....
ایمری درباره دیدار با بختیار هم چنین نوشته است: «بختیار هم تماس نزدیکی با عراقی‌ها برقرار کرده و یک یا چند ملاقات دوستانه با صدام حسین داشته است. قدردانی بختیار از نیات صدام حسین، واقعا همانند اویسی است. همانند اویسی، به بختیار نیز امکاناتی داده شده تا برخی از افرادش در عراق مستقر شده و به داخل ایران نفوذ کنند. او هم یک ایستگاه رادیویی برای خودش دارد که از رادیوی اویسی جدا است.»

BakhtiarArchiveBritania3S5
BakhtiarArchiveBritania4S 6
یک گزارش سری دیوید میرز مسئول بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا به تاریخ 25 سپنامبر/ سوم مهر، از سفر بختیار به عراق در آستانه حمله نظامی عراق به ایران (22 سپتامبر/31 شهریور) دارد. در ادامه این گزارش عنوان شده که عراق از اپوزیسیون ایرانی خواسته تا با نیروهای در پشت سر نیروهای عراقی در جبهه های نبرد حاضر شوند تا دول خود را در مناطق اشغالی تشکیل دهند.
در پایان این گزارش درباره بازتاب چنین اقدامی این گونه هشدار داده شده است: «من معتقدم که ایجاد دولت جایگزین تبعیدی مثلا در خوزستان، به شدت می‌تواند بخت آنان را برای این که هرگز توسط مردم ایران پذیرفته شود را کاهش می‌دهد، مگر آن که عراقی‌ها خود را آماده فتح کل ایران کنند تا تبعیدی‌ها را به قدرت برسانند.» (3)

BakhtiarArchiveBritania4S7
در همین ارتباط، کریس رندل یکی از مسئولان بخش تحقیقات خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در یک گزارش توصیفی محرمانه که در ابتدای نوامبر 1980 تهیه شده و مهر بایگانی هفتم نوامبر/ 16 آبان بر آن خورده، در بررسی تحولات گذشته و حال خوزستان نوشت: «یکی از دلایل یورش بی‌مهابای حکومت عراق به خاک ایران، اطلاعات گمراه کننده ایرانیان تبعیدی از جمله شاپور بختیار، مبنی بر این بود که احتمالا به دلیل وجود اغتشاش در ارتش و بی‌ثباتی رژیم به دلیل مخالفت مردم، به ویژه در خوزستان، ایران قادر به جنگ نخواهد بود و مخالفت مردم موجب برافراشته شدن پرچم نیروهای آزادی‌بخش خواهد شد». (4)

BakhtiarArchiveBritania4S8
سایت انقلاب اسلامی جدیدا سند گواهی چراغ سبز امریکا به صدام برای حمله به ایران را بازنشر نمود. روبرت پاری این سند را در مقاله ای در 31 ژانویه 1996 (11 بهمن 1374)منتشر کرد و ترجمه آن در نشریه انقلاب اسلامی در 7 تا 20 مهر 1382 (شماره نشریه 577) منتشر شده بود. این سند گزارش آوریل 1981 آلکساندر هيگ(وزير خارجه) به رونالد ريگان(رئيس جمهورى) است که در آن آمده است: «بجاست تأييد كنم كه پرزيدنت كارتر، از طريق شاهزاده فهد، به عراقيها براى جنگ با ايران، چراغ سبز داده بود» (5)

پانویس ها:
1- گفت‌وگوی تاریخ ایرانی با گری سیک، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا: شهادت می‌دهم برژینسکی با صدام ملاقات نکرد
2- توضیح سایت انقلاب اسلامی: پس از انقلاب فرانسه در سال 1789، شاه و عده ای از اشراف فرانسه، برای سرنگونی دولت انقلابی، با کشورهای خارجی برای جنگ با فرانسه متحد شدند. شاه لوئی شانزدهم در عین فرار از فرانسه برای پیوستن به قدرتهای خارجی، دستگیر شد. یکی از اساسی ترین اتهامها علیه او در دادگاه، همکاری و تشویق قدرتهای خارجی برای جنگ با فرانسه بود. او محکوم به اعدام و اعدام شد.
3- دکتر شاپور بختیار در آیینه اسناد تازه یاب در آرشیو ملی بریتانیا
4- ایران 1980 در اسناد تازه آزاد شده در آرشیو ملی بریتانیا- بخش 4- شاه و اپوزیسیون

5- سند چراغ سبز امريكا و عربستان به صدام برای حمله به ایران - گزارش الکساندر هیگ به ریگان (عکس)

انتقال آقای کاظمینی بروجردی برای اجرای حکم اعدام

بنا به گزارش دریافتی صبح روز چهارشنبه 9 مهر، نیروهای گارد ویژه به سلول آقای کاظمینی 


بروجردی در زندان اوین رفته و او را تحت حفظ برای اجرای حکم اعدام به مکان نامعلومی منتقل 



کردند. همبندیهای ایشان با خانواده آقای بروجردی تماس گرفتند و خبر را اطلاع داده و افزودند 


ماموران گفته اند آقای بروجردی تا زمان اجرای حکم اعدام، ممنوع تلفن و ممنوع الملاقات هست...

جابه‌جایی میلیاردی در حساب بابک زنجانی 1000 میلیارد تومان به حساب یک خانم واریز شده است

جابه‌جایی میلیاردی در حساب بابک زنجانی
1000 میلیارد تومان به حساب یک خانم واریز شده است


پرونده زنجانی راکد است و پیش نمی‌رود اما انتشار خبر درباره ابعاد تازه تخلف صورت گرفته در این پرونده تمامی ندارد، تخلفی که حالا فرامرزی شده و از تاجیکستان و ترکیه تا مالزی را درگیر خود کرده است. عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس تاکید دارد با وجود ادعاهای موجود درباره بلوکه‌شدن حساب‌های زنجانی پول‌های زیادی در حساب‌های شخصی و مرتبط با زنجانی جابه‌جا می‌شود که این مساله به تنهایی نشان‌دهنده فعالیت اقتصادی تیم‌های مرتبط با بابک زنجانی در داخل کشور است.

امیرعباس سلطانی که بنا به دلایلی چندان نمی‌خواهد وارد جزییات شود به «شرق» می‌گوید: «مدعی‌اند که حساب‌های داخل کشور زنجانی بلوکه شده، اما این چه بلوکه شدنی است که به همین تازگی هزارمیلیاردتومان به حساب یک خانم واریز شده است.»

او تاکید دارد که اگر بخواهد بیشتر درباره این موضوع وارد جزییات شود، احتمال دارد که اطلاعات درز شده، بیشتر به‌نفع آدم‌های اطراف زنجانی باشد و سرنخ‌های تازه‌ای در اختیار آنها قرار دهد.
سلطانی با اشاره به وضعیت پیچیده پرونده زنجانی از دستگاه قضایی و مسوولان می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر نسبت به رسیدگی به این پرونده اقدام کنند. او می‏‌افزاید: «برخی نهادها و سازمان‌ها در پشت پرده قرار دارند که هم من نماینده آن را می‌دانم و هم شمای خبرنگار. ولی تا زمانی که قوه‌قضاییه به‌صراحت پشت‌پرده ماجرا را به افکار عمومی گزارش ندهد، به هزارویک‌ دلیل نه من می‌توانم اطلاعاتی درباره این شبکه پشتیبان به شما بگویم و نه شما می‌توانید خبری در این زمینه منتشر کنید.»

در همین حال حسین دهدشتی، دیگر عضو کمیته سه‌نفره پیگیری پرونده زنجانی از پیشرفت پرونده گله دارد و می‌گوید: «متاسفانه پرونده او در چند وقت اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و زنجانی همکاری ضعیفی در این رابطه داشته است.»سلطانی نیز سخن او را تایید می‌کند: «نوع برخورد با این پرونده برای ما جای سوال دارد. مساله پرونده زنجانی تنها بدهکاری‌اش به وزارت نفت نیست بلکه در پرونده تامین ‌اجتماعی و ده‌ها تخلف دیگر پایش‌گیر است.»

تیم زنجانی به‌دنبال کودتای سیاسی و اقتصادی در ایران بود
سلطانی در همین زمینه به «نفتنا» گفته: «به تازگی نیز نزدیک‌ترین یار بابک زنجانی گزارشی 10صفحه‌ای برای ما آماده کرده، کسی که دست راست زنجانی بوده است. ما می‌خواهیم بگوییم خیلی به این افراد نزدیک شده‌ایم اما آنها خبر ندارند. ضراب و زنجانی تابلو یک گروه هستند. حامیان آنها برای ما مهم هستند.»
به‌گفته او «ما در این پرونده به نام‌هایی گردن‌کلفت‌تر از بابک زنجانی رسیده‌ایم. مسایلی را کشف کرده‌ایم که شاید به ذهن شما هم خطور نکند همان‌هایی که فکر می‌کنید در این پرونده نقشی ندارند در خط مقدم هستند. زنجانی و تیم او به‌دنبال کودتای سیاسی و اقتصادی در ایران بوده‌اند و حالا در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌اند و به‌زودی نام 15نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.»
وکیل زنجانی پیش از بازداشت او بارها به کمیسیون انرژی مجلس رفت‌و‌آمد داشت و بنا داشت هرطور شده نسبت به تطمیع نمایندگان اقدام کند، سلطانی در همین زمینه می‌گوید: «آنها موفق نشدند اما وعده وعید‌های اساسی می‌دادند و خوشبختانه درنهایت با جلسه‌های متعددی که با دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و با ارایه مدارک و مستندات به دستگاه قضایی، حکم بازداشت زنجانی صادر شد.»

حمایت تاجر نزدیک به عربستان سعودی از زنجانی
نه‌تنها مجلس و قوه‌قضاییه که آدم‌های با پیشینه فعالیت در امور نفتی هم ‌این‌روزها در موضوع بابک زنجانی خبر سازند. نمونه‌اش حمید حسینی که به‌تازگی برای دیدار با رضا ضراب راهی ترکیه شد و بعدتر تصاویر جنجالی او با شخص ضراب روی سایت‌ها منتشر شد. او چندی پیش خبر داد یک تاجر نفتی خواستار تصفیه بدهی‌های بابک زنجانی شده: «شاید پول بابک نزدش بوده یا فکر می‌کرده اموال زنجانی می‌ارزد، این تاجر نفتی ضمانتنامه بانکی از بانک H.S.C.B سوییس برای من فرستاد و من هم آن را به بانک مرکزی ارایه کردم بعد از دوماه بانک خبر داد که اصالت این ضمانتنامه مورد تایید است اما چون این ضمانتنامه یک‌ساله است نمی‌توانیم آن را قبول کنیم.» اما حالا حمید حسینی با صراحت بیشتری درباره هویت تاجر نفتی خواهان پرداخت بدهی‌های زنجانی خبر می‌دهد. او به ایلنا گفته: «به‌هرحال ایشان رگ‌وریشه ایرانی داشت و از اتباع عربستان بود و با خاندان سعودی ارتباط نزدیک داشت.»بابک زنجانی و گوشه‌های مختلف پنهان‌مانده در پرونده او موجب شد تا او کماکان در راس اخبار رسانه‌های ایران باشد اما گویا آنطور که سلطانی توصیه می‌کند، باید مساله را از زنجانی دور کرد و اسامی تازه‌ای را به این پرونده افزود. همین‌که در ماجرای فساد به این بزرگی تنها اسم یک‌نفر رسانه‌ای شده، یعنی مساله ایراد دارد، مگر می‌شود یه جوان 40ساله این همه برای خودش جولان بدهد، اگر این‌طور است؛ پس خوش به حال ما که با این همه دستگاه نظارتی، یک‌نفر، یک‌تنه توانسته چنین بلایی سر اقتصاد کشورمان بیاورد.

بدهی دومیلیاردوهفتصد میلیارددلاری زنجانی روی دست دولت
بابک زنجانی، عزیز کرده برخی شخصیت‌ها در دولت گذشته بود، به‌گفته وزیر نفت، بدهی‌های او به خزانه همین حالا رقمی در حدود دومیلیاردوهفتصد میلیارددلار است. این مبلغ هنگفت با امضای چند وزیر و رییس‌کل بانک مرکزی دولت دهم به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت. به‌گفته زنگنه، زنجانی این مبلغ را به پشتوانه تاسیس یک بانک بی‌اعتبار که تمام دارایی‌اش شاید 500هزاردلار نبود از خزانه دولت سابق گرفت. زنگنه همچنین تاکید دارد که زنجانی یک‌سری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی‌های هشت‌هزارمیلیاردتومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد. بابک زنجانی با پیگیری رسانه‌ها سرانجام دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد و تا به امروز خبر تازه‌ای از پرونده او به گوش نمی‌رسد، جز اینکه تعدادی از رابطان او در خارج از کشور بازداشت شده‌اند و رابط زنجانی از زندان با شرکت‌ها و افرادش در داخل کشور.

پرونده زنجانی راکد است و پیش نمی‌رود اما انتشار خبر درباره ابعاد تازه تخلف صورت گرفته در این پرونده تمامی ندارد، تخلفی که حالا فرامرزی شده و از تاجیکستان و ترکیه تا مالزی را درگیر خود کرده است



پرونده زنجانی راکد است و پیش نمی‌رود اما انتشار خبر درباره ابعاد تازه تخلف صورت گرفته در این پرونده تمامی ندارد، تخلفی که حالا فرامرزی شده و از تاجیکستان و ترکیه تا مالزی را درگیر خود کرده است. عضو کمیته پیگیری پرونده زنجانی در مجلس تاکید دارد با وجود ادعاهای موجود درباره بلوکه‌شدن حساب‌های زنجانی پول‌های زیادی در حساب‌های شخصی و مرتبط با زنجانی جابه‌جا می‌شود که این مساله به تنهایی نشان‌دهنده فعالیت اقتصادی تیم‌های مرتبط با بابک زنجانی در داخل کشور است.

امیرعباس سلطانی که بنا به دلایلی چندان نمی‌خواهد وارد جزییات شود به «شرق» می‌گوید: «مدعی‌اند که حساب‌های داخل کشور زنجانی بلوکه شده، اما این چه بلوکه شدنی است که به همین تازگی هزارمیلیاردتومان به حساب یک خانم واریز شده است.»

او تاکید دارد که اگر بخواهد بیشتر درباره این موضوع وارد جزییات شود، احتمال دارد که اطلاعات درز شده، بیشتر به‌نفع آدم‌های اطراف زنجانی باشد و سرنخ‌های تازه‌ای در اختیار آنها قرار دهد.
سلطانی با اشاره به وضعیت پیچیده پرونده زنجانی از دستگاه قضایی و مسوولان می‌خواهد تا هرچه سریع‌تر نسبت به رسیدگی به این پرونده اقدام کنند. او می‏‌افزاید: «برخی نهادها و سازمان‌ها در پشت پرده قرار دارند که هم من نماینده آن را می‌دانم و هم شمای خبرنگار. ولی تا زمانی که قوه‌قضاییه به‌صراحت پشت‌پرده ماجرا را به افکار عمومی گزارش ندهد، به هزارویک‌ دلیل نه من می‌توانم اطلاعاتی درباره این شبکه پشتیبان به شما بگویم و نه شما می‌توانید خبری در این زمینه منتشر کنید.»

در همین حال حسین دهدشتی، دیگر عضو کمیته سه‌نفره پیگیری پرونده زنجانی از پیشرفت پرونده گله دارد و می‌گوید: «متاسفانه پرونده او در چند وقت اخیر هیچ پیشرفتی نداشته و زنجانی همکاری ضعیفی در این رابطه داشته است.»سلطانی نیز سخن او را تایید می‌کند: «نوع برخورد با این پرونده برای ما جای سوال دارد. مساله پرونده زنجانی تنها بدهکاری‌اش به وزارت نفت نیست بلکه در پرونده تامین ‌اجتماعی و ده‌ها تخلف دیگر پایش‌گیر است.»

تیم زنجانی به‌دنبال کودتای سیاسی و اقتصادی در ایران بود
سلطانی در همین زمینه به «نفتنا» گفته: «به تازگی نیز نزدیک‌ترین یار بابک زنجانی گزارشی 10صفحه‌ای برای ما آماده کرده، کسی که دست راست زنجانی بوده است. ما می‌خواهیم بگوییم خیلی به این افراد نزدیک شده‌ایم اما آنها خبر ندارند. ضراب و زنجانی تابلو یک گروه هستند. حامیان آنها برای ما مهم هستند.»
به‌گفته او «ما در این پرونده به نام‌هایی گردن‌کلفت‌تر از بابک زنجانی رسیده‌ایم. مسایلی را کشف کرده‌ایم که شاید به ذهن شما هم خطور نکند همان‌هایی که فکر می‌کنید در این پرونده نقشی ندارند در خط مقدم هستند. زنجانی و تیم او به‌دنبال کودتای سیاسی و اقتصادی در ایران بوده‌اند و حالا در بررسی این پرونده به اسامی گردن‌کلفتی رسیده‌اند و به‌زودی نام 15نفر از همکاران زنجانی افشا خواهد شد.»
وکیل زنجانی پیش از بازداشت او بارها به کمیسیون انرژی مجلس رفت‌و‌آمد داشت و بنا داشت هرطور شده نسبت به تطمیع نمایندگان اقدام کند، سلطانی در همین زمینه می‌گوید: «آنها موفق نشدند اما وعده وعید‌های اساسی می‌دادند و خوشبختانه درنهایت با جلسه‌های متعددی که با دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و با ارایه مدارک و مستندات به دستگاه قضایی، حکم بازداشت زنجانی صادر شد.»

حمایت تاجر نزدیک به عربستان سعودی از زنجانی
نه‌تنها مجلس و قوه‌قضاییه که آدم‌های با پیشینه فعالیت در امور نفتی هم ‌این‌روزها در موضوع بابک زنجانی خبر سازند. نمونه‌اش حمید حسینی که به‌تازگی برای دیدار با رضا ضراب راهی ترکیه شد و بعدتر تصاویر جنجالی او با شخص ضراب روی سایت‌ها منتشر شد. او چندی پیش خبر داد یک تاجر نفتی خواستار تصفیه بدهی‌های بابک زنجانی شده: «شاید پول بابک نزدش بوده یا فکر می‌کرده اموال زنجانی می‌ارزد، این تاجر نفتی ضمانتنامه بانکی از بانک H.S.C.B سوییس برای من فرستاد و من هم آن را به بانک مرکزی ارایه کردم بعد از دوماه بانک خبر داد که اصالت این ضمانتنامه مورد تایید است اما چون این ضمانتنامه یک‌ساله است نمی‌توانیم آن را قبول کنیم.» اما حالا حمید حسینی با صراحت بیشتری درباره هویت تاجر نفتی خواهان پرداخت بدهی‌های زنجانی خبر می‌دهد. او به ایلنا گفته: «به‌هرحال ایشان رگ‌وریشه ایرانی داشت و از اتباع عربستان بود و با خاندان سعودی ارتباط نزدیک داشت.»بابک زنجانی و گوشه‌های مختلف پنهان‌مانده در پرونده او موجب شد تا او کماکان در راس اخبار رسانه‌های ایران باشد اما گویا آنطور که سلطانی توصیه می‌کند، باید مساله را از زنجانی دور کرد و اسامی تازه‌ای را به این پرونده افزود. همین‌که در ماجرای فساد به این بزرگی تنها اسم یک‌نفر رسانه‌ای شده، یعنی مساله ایراد دارد، مگر می‌شود یه جوان 40ساله این همه برای خودش جولان بدهد، اگر این‌طور است؛ پس خوش به حال ما که با این همه دستگاه نظارتی، یک‌نفر، یک‌تنه توانسته چنین بلایی سر اقتصاد کشورمان بیاورد.

بدهی دومیلیاردوهفتصد میلیارددلاری زنجانی روی دست دولت
بابک زنجانی، عزیز کرده برخی شخصیت‌ها در دولت گذشته بود، به‌گفته وزیر نفت، بدهی‌های او به خزانه همین حالا رقمی در حدود دومیلیاردوهفتصد میلیارددلار است. این مبلغ هنگفت با امضای چند وزیر و رییس‌کل بانک مرکزی دولت دهم به حساب بانک جعلی بابک زنجانی در تاجیکستان واریز شد و کلا از بین رفت. به‌گفته زنگنه، زنجانی این مبلغ را به پشتوانه تاسیس یک بانک بی‌اعتبار که تمام دارایی‌اش شاید 500هزاردلار نبود از خزانه دولت سابق گرفت. زنگنه همچنین تاکید دارد که زنجانی یک‌سری اموال در ایران دارد که قرار شده برای ارزیابی به دولت داده شود ولی این اموال خیلی کمتر از بدهی‌های هشت‌هزارمیلیاردتومانی است که بابک زنجانی به خزانه دارد. بابک زنجانی با پیگیری رسانه‌ها سرانجام دی‌ماه سال گذشته بازداشت شد و تا به امروز خبر تازه‌ای از پرونده او به گوش نمی‌رسد، جز اینکه تعدادی از رابطان او در خارج از کشور بازداشت شده‌اند و رابط زنجانی از زندان با شرکت‌ها و افرادش در داخل کشور.