۱۳۹۵ اسفند ۲۱, شنبه

‘Second ISIS’ made up of defeated rebels is emerging in Syria – former A...

 تصویر یکی از کولبران در حال حمل چند حلقه لاستیک خودرو در مرز تمرچین را نشان می دهد. برخی مرزنشینان آذربایجان غربی که از طریق کولبری امرار معاش می کنند همه روزه با تردد در معبر کولبری تمرچین در چندین نوبت کالاهایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مرز دو کشور ایران و عراق جابجا می نمایند.سنگینی بار، سرمای هوا و سختی مسیر از مشکلات این کار محسوب می شود و داشتن بیمه بزرگترین دغدغه کولبران است.
 یک هفته بعد از حادثه دلخراش پلاسکو که به از بین رفتن بیش از 600 واحد تجاری و عرضه پوشاک منجر شد، هیئت دولت در مصوبه ای وزارتخانه های اقتصاد، تعاون کار و رفاه اجتماعی، کشور و صنعت معدن تجارت را به حمایت از کسبه زیان دیده این حادثه مامور کرد؛ ماموریتی که هنوز انجام نشده با تغییر لحن دولتی ها تغییر مسیر داد تا 21 روز بعد معاون اول رئیس جمهور پای مصوبه ای را امضا کند که حداقل  یک مورد از حمایت های مالی تصویب شده یعنی مهلت دادن به کسبه پلاسکو برای پرداخت بدهی های خود به بانک ها، تلویحا از آنها گرفته شود.
، هیئت دولت در ششم بهمن ماه و درست در زمانیکه بازار همدردی با حادثه دیدگان و سلفی های پیاپی در محوطه پلاسکو داغ بود مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن مطالبات بانک ها از واحدهای  اقتصادی ساختمان پلاسکو با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت دو سال استمهال (بند 2 مصوبه فوق) و علاوه بر بخشش کلیه جرایم و هزینه های دیرکرد، پنجاه درسد از سود تسهیلات باید توسط بانک ها و 50 درصد باقیمانده نیز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور یعنی دولت پرداخت می شد.
تا اینجای کار کمی امیدوار کننده بود و کسبه زیان دیده پلاسکو که حالا تمام سرمایه زندگی خود را در اتفاقی تلخ از دست داده بودند می توانستند به این مصوبه امیدوار باشند که تا دوسال برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی خود از بانک ها فرصت دارند؛ وعده ای که مانند بسیاری از وعده های دیگر با جمع شدن آوار چند صد هزار تنی پلاسکو و خاموش شدن شعله های آتش به سردی گرایید و به دست فراموشی سپرده شد.
21 روز بعد و با سرد شدن اخبار داغ پلاسکو، دولتی ها برای دومین بار در خصوص نحوه حمایت از حادثه دیدگان پلاسکو تشکیل جلسه دادند و اینبار در درجلسه 27 بهمن ماه خود که به امضای معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده نحوه مهلت دادن بانک ها به کسبه حادثه دیده پلاسکو را تغییر دادند و با ایجاد اصلاحاتی مهم در مصوبه قبلی خود، دست بانک ها در مهلت دادن یا ندادن به کسبه در بازپرداخت تسهیلات دریافتی را باز گذاشتند.
در این مصوبه که نسخه ای از آن نیز در اختیار مشرق قرار دارد، اینگونه آمده است که "بانک ها می توانند" در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، مطالبات خود از واحدهای اقتصادی ساختمان پلاسکو را با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت دو سال استمهال نمایند و نسبت به بخشش کلیه جرایم و هزینه دیر کرد تسهیلات مذکور و نیز تامین و پرداخت 50 درصد سود تسهیلات یاد شده اقدام کنند. 50 درصد باقی مانده از سود تسهیلات مزبور هم توسط دولت تیعنی سازمان برنامه و بودجه تامین می شود.
همین تغییر ساده در مصوبه هیئت دولت که حال باید توسط بانک مرکزی و در نهایت بانک های عامل اجرایی شود باعث شده تا بانک ها برای استمهال دو ساله به کسبه پلاسکو اختیار داشته باشند و هیچ اجباری برای مهلت دادن به کسبه زیان دیده پلاسکو به مدت دوسال و بخشش سود تسهیلات و جرایم دیر کرد آن وجود ندارد.

| معضل زنان کارتن‌خواب تهران


با "بيژن مفيد" به پيشوازسال نو ميرويم

قاصدان آزادی : تغییر برچسب‌های کنسرو‌های منقضی ,کلاهبرداری از مردم

IRAN, پرويز صياد « اسکار + اسکار »؛

بمناسبت نوروز!اشعاری ازابوسعيد ابوالخيربا صدای بيژن مفيد

اخراج مدیر شرکت پلی اکریل اصفهان

نازنین زاغری: کشوری که به آن افتخار می‌کردیم، طلایی‌ترین روزهای بزرگ شدن دخترمان را از ما گرفت

۲۱/اسفند/۱۳۹۵

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران به همراه دخترش گیسو
نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران به همراه دخترش گیسونازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در ایران در نامه‌ای به همسرش در سالگرد ترک بریتانیا وسفر به ایران نوشته است : «کشوری که روزی به آن افتخار می‌کردیم، طلایی‌ترین روزهای بزرگ شدن دخترمان را از هر دویمان گرفت.»
نازنین زاغری درآغاز این نامه نوشته است:«یک سال از روزی که یکدیگر را در لندن در آغوش کشیده و بوسیدیم و من راهی ایران شدم می‌گذرد. گیسو و من تنها برای سفر دو هفته‌ای اسباب سفر بسته بودیم تا نوروز سال ۱۳۹۵ را در کنار خانوده‌ام در تهران سپری کنیم، سفری که هیچ بازگشتی به خانه نداشت.»
نازنین زاغری که برای تعطیلات نوروزی به ایران سفر کرده بود، ۱۵ فروردین ماه سال جاری هنگام خروج از ایران از سوی اطلاعات سپاه در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. هم اکنون گیسو، دختر دو ساله نازنین جدا از والدین خود و نزد خانواده مادرش زندگی می‌کند.
نازنین زاغری برای بنیاد تامسون رویترز، یک نهاد خیریه که مرکز آن در لندن است کار می کرد. این بنیاد از موسسه خبری تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز کاملا مستقل است.
خانم زاغری در بخش دیگری از این نامه با اشاره به این «دردناک‌ترین قسمت ماجرا آنجاست که هیچ‌کدام از ما شاهد بزرگ شدن دخترمان نبودیم، هیچ‌یک از ما»، نوشته است: «گیسویمان بزرگ شده و قد کشیده است. او اکنون به خوبی می‌فهمد که پدر و مادرش در کنار یکدیگر نیستند، پدر در لندن و به دور از او، و مادر در اتاقی زندگی می‌کند، اتاق ملاقاتی که تمام این مدت، ما یکدیگر را در آن ملاقات می‌کردیم.»
خانم زاغری اضافه کرده است: «بی‌عدالتی نهفته در این لحظات با هیچ واژه‌ای قابل توصیف نیست، چه روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و چقدر از هم دور بوده‌ایم اما عشقمان عمیق‌تر از قبل شد.»
خانم جویس انلی که در گزارش رسانه‌های ایران از او به عنوان «معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور حقوق بشر» یاد شده هفته گذشته در سخنانی در مجلس اعیان بریتانیا با اشاره به بازداشت نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف از عملکرد حقوق بشری ایران انتقاد کرده بود.