۱۳۹۶ دی ۷, پنجشنبه

مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه هامون بسیاری از ساکنان اطراف دریاچه هامون معدود ساکنان باقی‌مانده در

مهاجرت ساکنان اطراف دریاچه هامون

بسیاری از ساکنان اطراف دریاچه هامون  معدود ساکنان باقی‌مانده در این منطقه زندگی خود را در فقر می‌گذرانند. داستان خشکسالی در این منطقه را در چند عکس ببینید.

لیلاز: اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد اقتصاد ایران نیازمند جراحی است، در غیر این صورت فروپاشی اتفاق خواهد افتاد. او همچنین از "کم شدن" ارتباط حسن روحانی با روشنفکران انتقاد کرد.


لیلاز: اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد

 اقتصاد ایران نیازمند جراحی است، در غیر این صورت فروپاشی اتفاق خواهد افتاد. او همچنین از "کم شدن" ارتباط حسن روحانی با روشنفکران انتقاد کرد.
سعید لیلاز می‌گوید اقتصاد ایران به سمت یونانیزه شدن پیش می‌رود. او که روز پنجشنبه هفتم دی (۲۸ دسامبر) در دومین کنگره استانی حزب کارگزاران سازندگی سخن می‌گفت، افزود: «اگر به فضای کشور نگاه کنید واقعا فضای نگران کننده‌ای را شاهدیم.»
این اقتصادان با بیان اینکه سال ۸۴، هزار چالش داشتیم که بحران نبود اما امروز همان هزار چالش بحران شدند، افزود: «به قدری این چالش‌ها زیاد است که یک تغییر پارادایم در مسئولان می‌بینیم.»
لیلاز با اشاره به مواضع اخیر محمود احمدی‌نژاد گفت: «همین که رئیس دولت قبل لباس مدافع نظام را از تن به در کرده و لباس اپوزیسیون را به تن کرده نشان می‌دهد، آینده‌ای را بو می‌کشند که ممکن است نتوان شرایط مطلوبی را تصور کرد.»

در هفته‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران، انتقادهای تندی را علیه قوه قضاییه مطرح کرده است. سخنانی که واکنش رهبر جمهوری اسلامی را نیز در پی داشت.
بحران موسسات پولی
سعید لیلاز با بیان اینکه متاسفانه در سال چهلم انقلاب اسلامی، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر غذایی برای خوردن شام شب ندارند، گفت: «بحران شبکه بانکی ساخته و پرداخته ۸ سال دولتی است که امروز مثل جذامی‌ها با آن رفتار می‌کنند.»
این اقتصاددان افزود: «یک گروه در برخی نهادها، شبکه بانکی را به انحصار درآوردند و موسسات مالی و اعتباری را ایجاد کردند و با کاهش نرخ بانکی و افزایش نرخ تورم، شروع به جمع‌آوری صدها میلیون پول کردند و پول مردم را از دستشان درآوردند و بالا کشیدند.»
به گفته لیلاز این افراد از طریق مجلس و بانک مرکزی به دولت فشار می‌آوردند تا با چاپ پول، پول مردم را بدهند. بحران موسسه‌های اعتباری در چند سال اخیر افزایش یافته است و شهرهای مختلف ایران شاهد تجمع‌های اعتراضی است.
هشدار در مورد فروپاشی
سعید لیلاز از فقدان سرمایه گذاری و کارآمدی به عنوان دو مشکل ساختاری ایران یاد کرد و گفت: «اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی عمیق دارد که اگر رسیدگی نشود، قطعا فروپاشی صورت خواهد گرفت.»
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از عملکرد دولت دوم حسن روحانی نیز انتقاد کرد: «بعداز پایان انتخابات سال ۹۶ دو اتفاق افتاده است. یکی اینکه سرعت رشد اقتصادی کم شده است و دیگری کم شدن ارتباط آقای روحانی با روشنفکران است. این تحولات باعث شده زمانی که دولت دست به اقدامی می‌زند مردم و روشنفکران استقبالی نکنند.»
او در عین حال از افزایش عوارض خروج از ایران و همچنین قیمت حامل‌های انرژی در بودجه ۱۳۹۷ استقبال کرد و گفت: «من خودم کثیر السفر هستم ، به نظرم عوارض خروج از کشور را باید یک میلیون تومان کنند. برخی می‌گویند نداریم اما سالی ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به تایلند و پاتایا می‌روند. می‌دانید چقدر ارز با سفرها خارج می‌شود؟»
لیلاز افزود: «امروز مصرف بنزین نسبت به گذشته ۲۰ میلیون لیتر بیشتر شده است. ما کشوری هستیم که بنزین می‌سوزانیم و آلودگی هوا ایجاد می‌کنیم. به خدا اگر این پول بنزین را در چکی به نتانیاهو بدهیم، خطرش برای مردم کمتر است.»
افزایش عوارض خروج از ایران در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های منفی زیادی روبرو شد. از سوی دیگر بخشی از اصولگرایان نیز می‌گویند مخالف افزایش قیمت حامل‌های انرژی هستند.
موافقان افزایش قیمت سوخت اما با متهم کردن اصولگرایان به بهره برداری سیاسی از طرح‌های اقتصادی دولت، می‌گویند باید به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش رفت.

در فضای مجازی ویدیوهایی از تجمع اعتراضی در مشهد، نیشابور و کاشمر منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به امروز پنجشنبه (۲۸ دسامبر/ ۷ دی) است. در یکی از ویدیوها ساختمان شهرداری مشهد دیده می‌شود.

تجمع اعتراضی در چند شهر خراسان

در فضای مجازی ویدیوهایی از تجمع اعتراضی در مشهد، نیشابور و کاشمر منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به امروز پنجشنبه (۲۸ دسامبر/ ۷ دی) است. در یکی از ویدیوها ساختمان شهرداری مشهد دیده می‌شود.
default
گفته می‌شود هدف تجمع در مشهد، اعتراض به "وضعیت نابسامان اقتصادی" بوده است.
در یکی از ویدیوهایی که در توییتر منتشر شده، فردی با صورت خونین دیده می‌شود و حاضران می‌گویند "زدنش". در ویدیویی هم صدایی شبیه به شلیک گلوله به گوش می‌رسد که گفته می‌شود "شلیک هوایی" است. در ویدیوهای دیگری گروهی از افراد "به سوی نیروهای امنیتی" سنگ پرتاب می‌کنند.
گروهی از تجمع‌کنندگان در این ویدیوها از جمله علیه روحانی و "دیکتاتور" شعار می‌دهند.
بحث در شبکه‌ها درباره ماهیت این تجمع در جریان است. گروهی معتقدند که با توجه به شعار علیه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، و اینکه اعتراض در مشهد صورت گرفته، تجمع "هدایت‌شده" است.

افزایش خودسوزی، کمبود تخت‌ سوختگی بیشتر کسانی که خود را آتش می‌زنند زنده نمی‌مانند اما آنها که نجات می‌یابند، باقی عمر را بدون حمایت‌های درمانی و اقتصادی، با آسیب‌های درونی و بیرونی می‌گذرانند. بیمه‌ها در ایران هزینه کسی که خودسوزی کرده را نمی‌پردازند.

افزایش خودسوزی، کمبود تخت‌ سوختگی

بیشتر کسانی که خود را آتش می‌زنند زنده نمی‌مانند اما آنها که نجات می‌یابند، باقی عمر را بدون حمایت‌های درمانی و اقتصادی، با آسیب‌های درونی و بیرونی می‌گذرانند. بیمه‌ها در ایران هزینه کسی که خودسوزی کرده را نمی‌پردازند.
Symbolbild Selbstverbrennung afghanischer Frauen (picture-alliance/dpa)


یک پیت نفت و یک جرقه کبریت... اگر از تبعیض، افسردگی، فشار زندگی و بدبختی به جنون یا بن‌بست رسیده باشی، ارزان‌ترین نوع خودکشی است. نفت از قرص و زهر و تپانچه راحت‌تر گیر می‌آید و قیمتی هم ندارد. 
با وجود نقصان‌های آماری و پنهانکاری‌ها، بالا رفتن نرخ خودکشی در ایران کتمان نمی‌شود. روانشناسان و جامعه‌شناسان موج خودکشی را ناشی از فقر، تحقیر، نومیدی و شکاف‌های فرهنگی می‌دانند و خودسوزی را بازتابی از چرخه عادی‌شدن خشونت.
سالانه ۱۸۰هزار نفر در ایران دچار سوختگی می‌شوند. ۳۰ هزار نفر در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند و ۳۰۰۰ نفر فوت می‌کنند. این آماری است که خبرگزاری ایسنا می‌دهد، اما چه تعداد از این افراد خودسوزی کرده‌اند روشن نیست.
محافل پزشکی پیوسته هشدار می‌دهند که شمار خودسوزی در ایران در حال افزایش است و این شیوه خودکشی در سیستان و بلوچستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان نسبت به سایر شهر و استان‌ها بالاتر...
یک تحقیق دانشگاهی که روی ۲۲۴هزار و ۸۲۲  مورد اقدام به خودکشی انجام گرفته، خودسوزی را با نرخ ۱۳درصد از رایج‌ترین شیوه‌های خودکشی در ایران معرفی می‌کند. این پژوهش می‌گوید که خودسوزی در ایران از کشورهایی مانند هند (۴۰درصد)، سریلانکا (۲۴درصد) و مصر (۱۷درصد) کمتر است اما رواج آن از کشورهای آفریقایی چون زیمبابوه (۱۱درصد) و افریقای جنوبی بیشتر.
مطالعه یادشده تاکید می‌کند که به جز مسمومیت، زنان و مردان ایرانی از روش‌های خشن خودکشی از جمله خودسوزی و حلق‌آویزی استفاده می‌کنند و شیوع این روش‌ها در استان‌های غربی و جنوب شرقی ایران بیشتر است.
فقدان آمار رسمی
سازمان پزشکی قانونی به ندرت آماری در زمینه خودکشی یا خودسوزی منتشر می‌کند. احمد شجاعی رئیس این سازمان رسانه‌ای شدن اخبار خودکشی را موجب افزایش آن می‌‌داند. با این همه، او در تابستان ۹۶ با اذعان به افزایش آمار خودکشی در ایران، آماری تفکیکی را اعلام کرد: «۵۲درصد حلق آویز، ۱۷درصد مسمومیت با سم، ۷درصد دارویی، ۶درصد سلاح گرم، ۶/۵درصد سوختگی و ۴درصد سقوط از بلندی.»
از معدود آمارهای رسمی، گزارش سال ۱۳۸۰ سازمان پزشکی قانونی است که خودسوزی با نرخ ۶۹ درصد را مهم‌ترین روش خودکشی نزد زنان معرفی می‌کند. طبق این گزارش، یزد با ۴۷درصد خودسوزی نزد مردان و بوشهر با ۹۴/۴درصد خودسوزی نزد زنان، بالاترین نرخ خودسوزی در کشور را دارا بوده‌اند.
اما در پنج شش سال گذشته، خبرهای منتشرشده درباره خودسوزی، تغییراتی محسوس در انگیزه‌ها و ترکیب جنسیتی اقدام‌کنندگان را نشان می‌دهد. مرور چند نمونه نشان می‌دهد که اعتراض به فشارهای اقتصادی و اجتماعی، جای خود را به دلایل قبلی داده‌اند که عموما اختلافات خانوادگی بوده‌اند:
● خودسوزی فروشنده روسری در کوچه برلن- واکنش به طرح جمع آوری دستفروشان
●خودسوزی کارگر اخراجی در رباط کریم - اعتراض به کارفرما
● خودسوزی یونس عساکره در خرمشهر- واکنش به مصادره دکه میوه فروشی
● خودسوزی کارگر شهرداری شادگان- اعتراض به شش ماه حقوق معوقه
● خودسوزی مرد میانسال در مقابل ستاد فرماندهی نیروهای مسلح - مشکلات اقتصادی
● خودسوزی مادر دو فرزند در سقز- اعتراض به خشونت شوهر
● خودسوزی زن یک جانباز در میدان ۷تیر تهران- اعتراض به بنیاد شهید
● خودسوزی مردی در برابر فرمانداری شهرستان ایوان در ایلام - اعتراض به بیکاری
● خودسوزی خانوادگی در کلارآباد مازندران - فقر
 اگر خودسوزی‌ها قبلا در حیاط خانه و فضاهای خصوصی‌تر انجام می‌گرفتند، اینک بیشتر در فضاهای عمومی به چشم می‌خورند. یعنی فرد اقدام‌کننده به دنبال جلب توجه افکار عمومی نیز هست.
الگوی "خاورمیانه‌ای"
خودسوزی در فرهنگ غربی روشی نامعمول و نادر است. این شیوه خودکشی در آمریکا و کشورهای اروپایی در آخرین رده‌ها قرار دارد. هند دارای بالاترین آمار خودسوزی و مرگ ناشی از آن در تمام دنیاست.
طبق مطالعات دانشگاهی و میدانی، تا دهه ۸۰ شمسی بیشترین میزان خودسوزی در ایران، نزد زنان متاهل به چشم می‌خورد. این زنان در واکنش به خشونت‌های فیزیکی و روانی همسرانشان خودسوزی می‌کردند.
زهرا حضرتی، جامعه‌شناس، در خرداد ۹۴ در یک سمینار دانشگاهی گفته است که زنان ایرانی رتبه اول خودسوزی در خاورمیانه را دارند. مدعایی که شاهدی جز مستندات میدانی و محلی ندارد، زیرا آماری رسمی در این عرصه موجود نیست. 
نرخ خودسوزی زنان در ایلام حتی بالاترین نرخ دنیا عنوان می‌شود؛ استانی که از نظر موقعیت جغرافیایی در انزوا قرار دارد و از محروم‌ترین مناطق ایران است. آمار خودسوزی زنان در کردستان نیز بالاست و به مناسبات مردسالارانه، خشونت‌های خانوادگی نسبت داده می‌شود.
آتش و دیگر هیچ
خودسوزی از خشن‌ترین، دردناک‌ترین و فجیع‌ترین شیوه‌های خودکشی است و روانشناسان این نوع خودکشی را نشان‌دهنده‌ی شدت فشار و اوج درماندگی می‌دانند. اکثر کسانی که خودسوزی می‌کنند می‌میرند اما اگر فرد با  تنی جزغاله و چهره‌ای نابودشده زنده بماند، چه؟
محمدجواد فاطمی، رییس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، می‌گوید افرادی که خودسوزی می‌کنند بیشتر از سایر کسانی که دچار سوختگی شده‌اند در معرض عفونت و مرگ و میر قرار دارند: «سالی ۳۰هزار بیمار بر اثر سوختگی بستری می‌شوند در حالی که فقط هزار و ۳۵۰ تخت سوختگی در کل ایران وجود دارد.»
بیمه‌ها مخارج درمان فردی را که خودسوزی کرده پرداخت نمی‌کنند. استدلال آنها این است که چون فرد خودش چنین اقدامی کرده، باید هزینه‌ها را شخصا پرداخت کند. این در حالی است که درمان هر یک درصد سوختگی، پنج میلیون تومان هزینه دارد. بازتوانی بیماران در دستور کار بیمارستان‌ها نیست، لباس مخصوص سوختگی تحت پوشش بیمه قرار ندارد و بسیاری از کاردرمان‌ها، با مشکلات روانی و اجتماعی بیماران سوختگی آشنایی ندارند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته در این زمینه گفته است: «معمولا بیماری در بیمارستان سوختگی بستری می‌شود که حداقل ۱۰ درصد سوختگی داشته باشد؛ بنابر این هر بیمار حدودا ۵۰ میلیون تومان باید هزینه کند و اگر بیمارستان بیمه او را قبول کند ۱۰ درصد این هزینه را باید بپردازد. به دلیل هزینه‌های بالا، این خدمات تحت پوشش بسته‌های وزارت بهداشت قرار ندارند.»
محمد بوعزیزی، میوه‌فروش تونسی در دسامبر ۲۰۱۰ خود را آتش زد. کسی نمی‌داند اگر زنده می‌ماند چه می‌کرد و چه روزگاری داشت، اما اقدام اعتراضی او علیه شهرداری، جنبشی اجتماعی در تونس و سایر کشورهای عربی راه انداخت. خودسوزی‌ با سویه‌های اعتراضی در ایران رو به افزایش است اما حاصل آن، تقاصی است که فرد در باقی عمر پس می‌دهد: ویرانی ظاهری و مرگ تدریجی در محرومیت درمانی.

فعالیت دانشجویی در ایران همیشه با هزینه‌ی زیادی همراه بوده است. محرومیت از تحصیل یا همان ستاره‌دار شدن، آینده ده‌ها دانشجوی منتقد و فعال را دگرگون کرده است.

روایت دانشجویان ستاره‌دار از ۱۰ سال فشار و محرومیت

فعالیت دانشجویی در ایران همیشه با هزینه‌ی زیادی همراه بوده است. محرومیت از تحصیل یا همان ستاره‌دار شدن، آینده ده‌ها دانشجوی منتقد و فعال را دگرگون کرده است.
Golroo und Dorri (asrdaneshjoo.ir)
برخی از دانشجویانی که در بیش از ۱۰ سال گذشته در ایران به خاطر فعالیت‌های سیاسی از تحصیل محروم شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به کلاس‌های درس خود برگردند.
بحث درباره دانشجویانی که از آن‌ها به عنوان "دانشجویان ستاره‌دار" یاد می‌شود در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت.
به تازگی نیز حسن روحانی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی خطاب به وزیر علوم گفت: «بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.»
منصور غلامی، وزیر علوم ایران پیش از این مدعی شده بود که دانشجوی ستاره‌دار "به آن معنایی که وجود دارد" نداریم. این سخنان اعتراض برخی دانشجویان ستاره‌دار را در پی داشت. مجید دری و مهدیه گلرو از جمله کسانی بودند که در اعتراض مقابل وزارت علوم تحصن کردند و پس از سه روز موفق به دیدار با غلامی شدند.
وب‌سایت خبرآنلاین روز چهارشنبه ۶ دی (۲۸ سپتامبر) گفت‌وگوی فاطیما فردوس، با ۵ دانشجوی محروم از تحصیل را منتشر کرده است. در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه با مجید دری و مهدیه گلرو را بخوانید.
مجید دری؛ پنج سال حبس، ۱۰ سال محرومیت از تحصیل
مجید دری‌‌، دانشجوی ورودی ۱۳۸۴ دانشگاه علامه تهران و عضو انجمن اسلامی این دانشگاه، در سال ۱۳۸۶ از تحصیل محروم شد. محرومیت او تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت و همزمان با اعتراضات به نتایج جدل‌انگیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران روانه زندان شد.
او که از حامیان مهدی کروبی در انتخابات بود، پس از تحمل ۵ سال حبس و تبعید در سال ۱۳۹۳ آزاد شد. دانشگاه علامه او را به خاطر "غیبت غیرموجه" اخراج کرده بود.
او می‌گوید در سال ۱۳۸۶ و همزمان با دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از ۵۰ دانشجو همزمان حکم تعلیق دریافت کردند. دری هم به ۴ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
پس از آزادی از زندان و با وجود تغییر دولت و وزیر علوم امکان بازگشت او به دانشگاه مهیا نشد: «دانشگاه پیام نور هم نتوانستم بروم چون ریز نمرات می‌خواستند و من هیچ مدرکی نداشتم. در دانشگاه آزاد هم چون پرونده‌ام در دانشگاه علامه باز بود نمی‌توانستم شرکت کنم.»
او می‌افزاید: «تنها چیزی که برای من از علامه ماند وامی بود که از آنها گرفته بودم و به پدرم پیام می‌دادند که اگر باقیمانده‌اش را پرداخت نکند حقوق بازنشستگی را قطع خواهیم کرد. هزینه‌ای که در کل ۲۰۰ هزار تومان بود.»
مهدیه گلرو؛ قبولی در علامه، فارغ‌التحصیلی از پیام نور
یکی از ۵۰ نفری که سال ۱۳۸۶ در دانشگاه علامه تعلیق شد، مهدیه گلرو بود. رئیس وقت دانشگاه تهدید کرده بود همه دانشجویانی که در انتخبات انجمن اسلامی کاندیدا شوند را تعلیق خواهد کرد.
مهدیه گلرو هم یکی از دانشجویانی بود که در این روند ستاره‌دار شد: «من ترم ۸ بودم و ۱۱ واحدم بیشتر نمانده بود و زمان امتحانات نتوانستم شرکت کنم و اصرار داشتند که من ممنوع‌الورود باشم؛ چون آن ترم درسم تمام می‌شد و دیگر نمی‌توانستند من را اذیت کنند و باید همان ترم مانع حضور من در امتحان‌ها می‌شدند. دو ترم هم به خاطر تجمع و سخنرانی مراسم ۱۶ آذر تعلیق شدم تا به سال ۸۸ رسید.»
گلرو نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و حدود سه سال را در زندان سپری کرد. در این زمان از دانشگاه اخراج شد: «دلیل اخراج هم غیبت غیرموجه بود که من زندان بودم و نمی‌توانستم پیگیری کنم. متاسفانه پیگیری‌ها هم جواب نداد و هیچ سرپرست و وزیری نبوده که در این ۴ سال با او پیگیری نکرده باشم.»
او با اشاره به مخالفت رییس دانشگاه علامه با بازگشت او به دانشگاه برای گذراندن ۱۱ واحد درسی افزود: «من با سختی بسیار توانستم ریز نمراتم را بگیرم و در دانشگاه پیام نور خارج از تهران تطبیق واحد دادم و یک ترم درس خواندم و مدرک لیسانسم را توانستم از دانشگاه پیام نور بگیرم.»

گلرو پس از پایان کسب مدرک کارشناسی در امتحان کارشناسی ارشد شرکت ‌کرد و علی‌رغم قبولی به دلیل ستاره‌دار شدن ثبت‌نام نشد: «در کارنامه‌ام نقص پرونده درج شده بود و اصلا فکر نمی‌کردم این روند ادامه پیدا کند... گفتند نامه‌ای روی پرونده من هست که تو را مردود علمی اعلام کنیم ولی چون رتبه خوبی داشتی ما نقص پرونده زدیم تا شاید بتوانی پیگیری کنی.»
دانشگاه الزهرا در شهریورماه امسال از مهدیه گلرو برای ثبت‌نام دعوت کرد اما بعدا به او اعلام شد به علت ستاره‌دار بودن نمی‌توانند ثبت‌نام را تکمیل کنند.
این دانشجوی ستاره‌دار گفت که پس از شنیدن سخنان منصور غلامی، وزیر علوم دولت دوم حسن روحانی، مبنی بر نبودن دانشجوی ستاره‌دار، سه روز مقابل وزارت علوم دست به تحصن زده است.
مهدیه گلرو افزود: «خانم سعیدی نماینده مجلس من را به مجلس دعوت کردند و در کمیسیون حقوق شهروندی شرکت کردم. بسیاری از نماینده‌‌ها همراهی کردند و از ما خواستند دو هفته تحصن را توقف کنیم تا مشکل ما را حل کنند و آقای غلامی هم این قول را به آقای دری دادند و امیدوارم این مسئله حل شود و هیچ‌کس دیگر از حق تحصیل محروم نشود.»
 

هشدار خامنه‌‌ای،فلاحتی درخدمت دستگاه امنیتی، هاشمی‌شاهرودی در لندن، مخاط...

رسانه ها و جوانان میهن چگونه در دام تورهای امنیتی قرار میگیرند درنگاه فر...

آخوندهای دزد و بی شرف!خاک عالم بر سرتان!!در آستانه سالروز مرگ هما ناطق، تاریخ پژوه ایرانی، کتابخانه او در در پایتخت تاجیکستان افتتاح می‌شود

در آستانه سالروز مرگ هما ناطق، تاریخ پژوه ایرانی، کتابخانه او در در پایتخت تاجیکستان افتتاح می‌شود. خانم ناطق در باره تاریخ مشروطیت و دوران قاجار تحقیقات فراوانی انجام داده بود. هما ناطق در دانشگاه‌های تهران و سوربن فرانسه در رشته تاریخ تدریس می‌کرد. 

احمدی‌نژاد: اگر نظری مخالف رهبری داشتی باید بمیری؟

محمود احمدی‌نژادحق نشر عکسDOLATEBAHAR.COM
Image captionمحمود احمدی‌نژاد: تو نمی‌توانی بگویی چون مخالف تو‌ام تو خفه شو، تو زندگی نکن، تو حقی نداری
یک روز بعد از انتقاد شدید رهبر ایران از "مخالف‌خوان" شدن ‌مسئولان سابق، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین، در پاسخ به سوالی درباره دلیل گوش نکردن به توصیه‌های آیت‌الله خامنه‌ای گفت که خود رهبر ایران هم گفته که به او انتقاد کنند و آشکار کردن "اشتباهات و آسیب‌ها" را کمک به رهبری دانست.
آقای احمدی‌نژاد که به بوشهر سفر کرده امروز پنج‌شنبه ۷ دی در دیدار با ساکنان محلی با این سوال روبرو شد که چرا با وجود منع صریح رهبر ایران در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده و باعث "دودستگی" شده است. او در پاسخ گفت که با وجود عدم حضور او در انتخابات اکنون هم دودستگی وجود دارد و پرسید "آیا رهبری به شما می‌گوید که فکر نکن... فکرت را تعطیل کن؟"
آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا قبول دارد حق با رهبری است یا نه چند بار پرسید "یعنی چه ... کجا؟" و در نهایت گفت: "اگر رهبری یک موقع یک نظری داشت و شما نظر دیگری داشتی باید بمیری؟ باید نظرت را بگویی."
دیروز چهارشنبه ۶ دی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از کسانی که یک دهه همه کاره کشور بوده‌اند و اکنون تبدیل به "مخالف‌خوان کشور" شده‌اند انتقاد کرد و گفت: "اینکه برداریم همین‌طوری بی‌هوا این قوه و آن قوه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم، اینکه هنری نیست. هر بچه‌ای می‌تواند سنگ بردارد و شیشه‌ها را بشکند."
محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر انتقادات صریح و تندی به قوه قضائیه و رئیس آن وارد کرده و از جمله او را فاقد صلاحیت و غاصب خوانده و خواهان کناره‌گیری او شده است.
آقای احمدی نژاد اخیرا در یک سخنرانی گفت: "هر کسی در هر مقام و منصبی که باشد، اگر ملت او را نخواهد، او غاصب است... هر اقدامی انجام دهد، تخلف است. هر تصرفی در بیت‌المال انجام دهد، بعدا باید پاسخگو باشد".
او امروز در بوشهر گفت کمک واقعی به رهبر ایران آن است که هر جا آسیب وارد می‌شود یا تصمیم غلطی گرفته می‌شود درباره آن صحبت شود.
آقای احمدی‌‍نژاد در پاسخ به انتقادها از عملکردش در برابر رهبر ایران گفت که هر کس نظر خودش را دارد و مردم در نظر دادن آزادند و هیچکس نمی‌تواند دیگری را قضاوت کند. او به کسی که از او انتقاد می‌کرد گفت: "تو نمی‌توانی بگویی چون مخالف توام تو خفه شو، تو زندگی نکن، تو حقی نداری."
آقای خامنه‌ا‌ی در سخنرانی دیروز خود گفته بود که نقد با اتهام زدن تفاوت دارد و "تهمت و لجن‌پراکنی" حرام و "تکرار حرف دشمن" است.

Teheran Tabu – Trailer OmU