۱۳۹۷ آذر ۲۶, دوشنبه

این مراسم امروزه تشریفاتی شده و تنها طبقه مرفه جامعه می توانند آن را اجرا کنند. امسال قیمت ها افزایش داشته و دیگر نمی توانیم شب یلدا را آن گونه که شایسته است سپری کنیم

در آستانه شب یلدا

اعظم اینانلو، بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده، می‌گوید: شوهر وی کارمند بوده و درآمد آنان کفاف مخارج ماهانه آنها و فرزندانش را نمی‌دهد و برای کمک به شوهر خویش ناچار است در بیرون از خانه کار کند.
اینانلو در پاسخ به این پرسش که برای شب یلدا چه برنامه هایی را تدارک دیده است اظهار می کند: خرید آجیل و میوه های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب های سال سپری کنیم.
مریم محتشم، شهروندی دیگر در مورد خرید شب یلدا معتقد است: این مراسم امروزه تشریفاتی شده و تنها طبقه مرفه جامعه می توانند آن را اجرا کنند. امسال قیمت ها افزایش داشته و دیگر نمی توانیم شب یلدا را آن گونه که شایسته است سپری کنیم..
اکبر حاصلی، یکی از فروشندگان و عمده فروشان آجیل و خشکبار به کاهش توان خرید اکثر اقشار جامعه اشاره و تاکید می‌کند:  سال گذشته در همین برهه زمانی وی چندین کامیون خرید خود را به اتمام رسانده بود و سفارش جدیدی برای شب یلدا تدارک می دید اما امسال هنوز نتوانسته نیمی از خرید خود را عرضه کند. قیمت ها سال به سال در حال افزایش است اما قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته و کمتر کسی توانایی برپایی چنین مراسمی را دارد.
خرید یک کیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یک چهارم حقوق یک کارمند
وی با اشاره به قیمت نامانوس برخی آجیل‌ها نظیر پسته، فندق، گردو، بادام و تخم کدو، می‌گوید: خرید یک کیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یک چهارم حقوق یک کارمند بوده که با هیچ منطق و معیاری قابل فهم نیست.
یکی از کارگران شرکتی با ابراز تاسف از میزان پرداخت حقوق و دستمزدها که توسط اداره کار تنظیم و ابلاغ شده است، اظهار می کند: تورم سالانه در کشور به شکل کاملا محسوس در حال افزایش است اما اداره کار، هیچ گونه همسان سازی در این خصوص نسبت به حقوق کارگران اعمال نکرده است.
علیرضا دانیالی، پایه حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران را مغایر با شرایط اقتصادی جامعه دانسته و تاکید می کند: نه تنها حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم محاسبه و پرداخت نمی‌شود بلکه تاخیر در پرداخت آن از سوی برخی شرکتها باعث نارضایتی جامعه کارگری کشور شده است.
این کارگر شرکتی با تصریح اینکه خانواده های کارگران بیشترین آسیب را در این میان متحمل می شوند،می گوید: قربانیان اول مشکلات درآمدی کارگران و کارمندان، خانواده های آنان هستند که مجبورند با شرایط نگران کننده جامعه کارگری کنار آمده و پاسوز تصمیمات غلط در این حوزه شوند.
دانیالی نیز برگزاری مراسمی نظیر شب یلدا و عید نوروز را مختص قشر مرفه می‌داند و معتقداست: کارگران امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که پاسداشت چنین مراسمی دیگر دغدغه به حساب نمی‌آید.
وی با اشاره به مزایای کارگران در سنوات گذشته و دوران شکوفایی اقتصاد و تولید خاطرنشان می کند: پیش از این بواسطه حمایت از تولید و شرایط اقتصادی بهتر، کارفرمایان بسته ها و سبدهای غذایی خانوار برای کارگران اختصاص می دادند که امروزه در کمتر کارخانه و شرکتی این امتیازات عرضه می شود.
دانیالی نقص مدیریتی و تصمیمات نادرست برخی مدیران ارشد کشور را پایه ریز مشکلات کنونی جامعه کارگری دانسته و تاکید می کند: چنانچه مشکلات جامعه کارگری مرتفع نشود چرخه های اقتصادی کشور از حرکت باز خواهند ایستاد.
قیمت آجیل حداقل 2 برابر شده است
اسماعیل حاجی ابراهیمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن، افزایش قیمت ها در بازار را همگام با نوسانات ارز دانسته و به خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: این التهابات تورمی در کل کشور غیرقابل انکار بوده و بسیاری از بازارها از آن تاثیر گرفته‌اند.
وی، ضمن اشاره به افزایش دو تا سه برابری محصولات غذایی در سال جاری می گوید: بازار میوه و آجیل نیز تحت تاثیر نوسانات بازار قیمت های متفاوتی را تجربه کرده و بسته به نوع کالا شاهد افزایش محصولات در این بازارها هستیم. افزایش قیمت برخی میوه ها ناشی از واردات است؛ میوه‌هایی مانند موز و آناناس به دلیل تولید بسیار محدود در کشور ناگزیر از واردات بوده و طبیعتا قیمت دلار در این محصولات اثر مستقیم دارد.
وی از قیمت بالای سیب در بازار سخن گفته و در تشریح دلیل گرانی آن تصریح می‌کند: این محصول به دلیل کاهش تولید در سال جاری که متاثر از برف بهاره و خشکی حاکم در کشور است در ظرفیت محدود تولید شد که به دلیل بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه دستخوش افزایش قیمت شده است.است.
با توجه افزایش چند برابری محصولات به ویژه مواد غذایی احتمال رکود بازار شب یلدا حتمی است چراکه قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش یافته است.
 افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه آجیل شب یلدا اشاره کرده و یادآور می‌شود: قیمت یک کیلو پسته مرغوب در سال گذشته نهایتا به 70 هزار تومان می‌رسید اما در سال جاری این محصول با نرخ بالای 200 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.
 افزایش حداقل 2 برابری قیمت ها در بخش آجیل را ناشی از نوسانات بازار دانسته و معتقد است: همه محصولات خشکبار و آجیل در کشور تولید داخل بوده اما وجود التهابات بازار، قیمت این محصولات را نیز تحت تاثیر قرار داده است.شده اند.
چنانچه اوضاع کنونی ادامه داشته باشد، بازارهای کشور دچار رکود مطلق شده و شرایط به مراتب دشوارتری پیش روی مردم قرار خواهد گرفت.


کنار یکی از ستون‌های بزرگ‌ترین پل عابرپیاده تهران یعنی «میدان رسالت» که دید چندانی برای مردم رهگذر ندارد، یک کارتن‌خواب زندگی می‌کند. تعداد کارتن‌خواب‌های این محدوده زیاد است اما داستان او کمی متفاوت‌تر به نظر

گفت‌وگو با کارتن‌خوابی که می‌توانست امام‌جماعت مسجد باشد

image.png
کنار یکی از ستون‌های بزرگ‌ترین پل عابرپیاده تهران یعنی «میدان رسالت» که دید چندانی برای مردم رهگذر ندارد، یک کارتن‌خواب زندگی می‌کند. تعداد کارتن‌خواب‌های این محدوده زیاد است اما داستان او کمی متفاوت‌تر به نظر می‌رسد.
«م.م» چند ماهی می‌شود که زیر همین پل است. شب‌های بارانی سرپناهی پیدا می‌کند و در نهایت خانه اول و آخرش به همین محدوده ختم می‌شود؛ ویرانه‌ای که بقایای آن در ساعاتی از روز بر فراز پل قابل مشاهده بوده و شاید نگاه رهگذران نیز به آن افتاده باشد. کارتن‌خوابی که می‌گوید هنوز معتاد نشده و با سیگار آرام می‌شود و در عین زندگی کارتن‌خوابی هنوز غرور و عزت نفس و مهم‌تر از همه انگیزه برای کار کردن دارد. با روشن شدن هوا حوالی میدان رسالت، کنار کارگرهای ایرانی و افغانستانی منتظر می‌ماند تا شاید کاری پیدا شود. اگر بخت یارش باشد، حقوق روزمزدی می‌گیرد، در غیر این صورت از مخازن زباله ضایعات جمع می‌کند و با فروش آن لقمه‌ای نان می‌خورد.
هنوز ساعت به ۱۰ شب نرسیده که به سختی از روی گاردریل پل به پایین می‌پرم. خودم را یک رهگذر کنجکاو و بعد خبرنگار معرفی می‌کنم. مقاومت چندانی ندارد اما برایش سوال است که چه چیزی توجهم را جلب کرده که این وقت شب اینجا هستم. یک شرط دارد و آن هم حفظ آبرویش است و می‌گوید: «اگر در حوزه علمیه قم شناسایی شوم، خودم که چیزی برای از دست دادن ندارم اما آبروی خانواده‌ام در شهرستان می‌رود». کنار تشک پاره و سوخته‌اش می‌نشینم. همه جا بوی نم و کثیفی دارد. اطراف جایی که نشسته‌ایم پر از خرده‌شیشه، کاغذ، لباس‌پاره، ظرف خالی از غذا، نایلون و ... است. سیگاری روشن می‌کند.
مامورای شهرداری شبا سراغت نیومدن که بری گرم‌خونه؟
هر شب اضطراب دارم که گرفتار مامورا نشم. دعا می‌کنم که عابرا با ۱۳۷ تماس نگیرن. به همین خاطر زیر این پل اومدم که از دید مردم دور باشم. بیشتر کارتن‌خوابا از روی ناچاری خودشونو تسلیم شهرداری می‌کنن که سرپناه داشته باشن و یه وعده غذای گرم بخورن اما من حاضرم همین جا از سرما قندیل ببندم و گرم‌خونه نرم.
تا حالا کدوم گرم‌خونه خوابیدی؟ وضعیت اونجا از نظر بهداشت چه طور بود؟ چه طور گذشت؟
دو سه بار گرفتار شدم و بردنم گرم‌خونه خاوران که امیدوارم دفعه آخرم باشه! هر بار هم مثل همیشه؛ بعد از حموم اجباری که شامپو و صابون هم به اندازه کافی نبود، دوباره با تن خیس، لباس کثیف می‌پوشیدیم و کف زمین روی موکت، «کتابی» می‌خوابیدیم. پتو به تعداد کافی هست اما همه‌شون کثیفن و بوی مرگ میدن. کثیفی بیشتر از همه آزار میده. ظرفیت گرم‌خونه نهایتا واسه ۱۰۰ نفره اما حدود ۲۵۰ نفر پذیرش می‌کنن. کنار افراد معتاد، مردم عادی که واسه انجام یه کار اداری اومدن تهران و جای خواب نداشت هم میرن گرم‌خونه. بعضی معتادا به خاطر سوءمصرف یا نشئگی تا صبح هذیون می‌گفتن و آرامش بقیه رو گرفته بودن. تا صبح غوغا بود. صبح زود هم با یه نون لواش و یه تیکه پنیر به اندازه یه سیم‌کارت، بیرونمون مینداختن و باز ما می‌موندیم و جاده‌ای که از شهر خیلی فاصله داشت.
چند سالته؟ اهل کجایی؟ از خونواده‌ت بگو.
۲۹ سالمه. دو تا آبجی و سه تا داداشیم. یه مادر پیر هم داریم که الان چشم‌انتظارمه. مال یکی از روستاهای دورافتاده کرمونشاهم. مادرم همونجا تو یه خونه خیلی محقر زندگی می‌کنه.
خونواده‌ت از شرایطت توی تهران خبر دارن؟ ازدواج کردی؟
بعید می‌دونم خبر داشته باشن. مادرم اگه بفهمه از غصه دق می‌کنه. ازدواجمم فقط یه سال دووم داشت. زنم مهریه‌شو اجرا گذاشت و من مجبور شدم توافقی یه پولی بهش بدم و جدا شیم.
مهریه چقدر بود؟
دقیق یادم نیست اما اواخر سال ۹۲ که طلاق گرفتیم واسه پرداخت مهریه، زمین کشاورزی بابام، وسایل خونه و چندتا گاو و گوسفند فروختم، وام گرفتم، از آشنا و فامیل قرض کردم تا تونستم حدود ۴۵ میلیون تومن بدم. هنوز به خاطر همین بدهکاری به مردم، فراری و آواره‌ام. حتی درس و دانشگاهو تا جایی که دلم می‌خواست ادامه ندادم!
چی خوندی؟
الهیات توی دانشگاه نجف‌آباد. تا سطح ۳ حوزه هم توی قم خوندم. موضوع پایان‌نامه‌م «جایگاه روح در عالم برزخ از دیدگاه عقل و احادیث» بود.
نمره پایان‌نامه‌ت چند شد؟ اصلا چرا رشته الهیاتو انتخاب کردی؟ علاقه داشتی؟
اگه اشتباه نکنم ۱۸.۵ گرفتم. علاقه خاصی به این رشته نداشتم اما درس‌خون بودم و با انگیزه مباحثو دنبال می‌کردم. یه فامیل دور هم داشتیم که طلبه بود. بعد از دوره پیش‌دانشگاهی تشویقم کرد که برم حوزه. من به اعتبار اون رفتم حوزه اما به خاطر مشکلات اعصاب و روان که بعد از طلاق گرفتارش شدم، تمام زندگیمو از دست دادم.
این فامیلتون از شرایط الانت باخبره؟ سراغی ازش نگرفتی تا شاید کمکی کنه؟
چندان خبر ندارم ازش. راستشو بخوای از عالم و آدم فراری‌ام. میترسم بیفتم سر زبون‌ مردم. اگه یه نفر بفهمه من کنار معتادا توی خیابون زندگی می‌کنم، آبروی خونواده‌م میره. هیچ‌کس خیرخواه آدم نیست. به هیچ‌کسم نمی‌تونم رو بندازم. همه خودشون گرفتارن.
خودت چقدر واسه یاد گرفتن یه حرفه توی تهران تلاش کردی؟ درآمدت از کجاست؟
صبحا کنار کارگرای فصلی توی میدون رسالت می‌چرخم که واسه کار سراغم بیان. اما خانوم، الان افغانیا جای ما کار می‌کنن. کارگر و سرایدار خونه‌ها و برجا شدن. کار ما کارگرای ایرانی رو کساد کردن. خودم کمک‌دست بنا بودم. سیمان‌کاری، آجرچینی و تیغه‌کشی بلدم. اگه الان کار بدن بهم، عالی تحویل میدم و حاضرم دو سه برابر یه کارگر افغانی کار کنم. اما وقتی صبح کسی کارگر نمیخواد، ناامید نمیشم و ضایعات جمع می‌کنم می‌فروشم. حتی سراغ تراکت‌های تبلیغاتی هم رفتم که کاری پیدا کنم اما وقتی سر و وضعمو می‌بینن، بی‌اعتنایی می‌کنن. ضامن یا وثیقه هم می‌خوان. تمام زندگی من همین یکی دو دست لباس و کارتنه. چند ساله اومدم تهران. تمام شهرها مثل قم، شیراز، اصفهان و ... چرخیدم تا کار پیدا کنم. توی تهران حداقل از ضایعات پول یه دونه نون درمیاد.
روزی چقدر از زباله‌گردی درمیاری؟
اگه از صبح روی دور شانس باشم و توی سطلا چیزی پیدا بشه، تا حوالی عصر بعد از فروش ضایعات، حدود ۱۵ هزار تومن دستمو میگیره. گاهی هم اگه خوش‌شانس باشم، غذایی پیدا می‌شه یا یه آدم خیّر واسمون غذایی چیزی میاره. هر روز هم می‌تونیم فقط با یه نون سر کنیم. از پول باقی‌مونده، هزینه سیگارم درمیاد.
هر بار که سراغت اومدم، چندتا معتاد داشتن مواد مصرف می‌کردن یا نشئه بودن. خودت اعتیاد نداری یا احساس خطر نمی‌کنی؟
فقط سیگار می‌کشم. با سیگار آروم می‌شم. تمام این آدما به خاطر بیکاری یا تفننی اومدن سراغ مواد. تمام زندگیشونو از دست دادن. ما خیلی با هم کاری نداریم و فقط اندازه چند ساعت خواب نصفه و نیمه کنار همیم و همدیگه رو تحمل می‌کنیم تا از تنهایی در بیایم. در کل چندان اهل معاشرت نیستم. تمام کارتن‌خوابای زیر پل رو می‌شناسم اما ارتباط چندانی نداریم. خیلی از کارتن‌خوابا واسه درد دل کردن هم که شده میان مواد مصرف می‌کنن و تا صبح همینجا می‌افتن. بیشترشون هم توی تهران خانواده دارن و متواری شدن. اما من توی تهران هیچ آشنایی ندارم.
از همکلاسیای دوران دانشگاه هم بی‌خبری؟ قبل از طلاق و واسه پیدا کردن کار از دوستا و هم‌کلاسیات کمکی نخواستی؟
از هیچکدوم خبری به صورت مستقیم ندارم اما هم‌دوره‌ای‌های من توی طرح «هجرت» با سازمان تبلیغات مشغول کارن و الان امام‌جماعت بعضی از مساجد روستاها و شهرها شدن. اصلا نمی‌تونم توی این شرایط از کسی کمک بگیرم. هر کدوم واسه خودشون گرفتاری دارن اما یکی از هم‌کلاسیام که توی تامین اجتماعی کار می‌کرد، پیشنهاد کار داد که چون وضعیت روحیم خیلی خرابه قبول نکردم و الان پشیمونم. سال ۹۴ هم‌ یه نامه‌ به نماینده شهرمون نوشتم و از وضعیتم گفتم.
جواب نامه چی شد؟
(لبخند تلخی می‌زند) هیچی! توی نامه درد دل کردم که جویای کارم. وعده دادن، شماره تماس خواستن و گفتن صبر کن. منم صبر کردم! تا مدت‌ها منتظر و امیدوار بودم شاید کاری جور بشه اما خبری نشد. خیلی جاها تاهل شرط اصلی اشتغاله و من درست بعد از طلاق، تمام زندگی و روحیه‌مو از دست دادم.
به جز در آوردن یه لقمه نون و سیر کردن شکمت، چی باعث میشه صبحا حتی واسه زباله‌گردی و جمع‌کردن ضایعات از لابه‌لای کارتن‌ها بلند شی؟
از نظر مالی که هیچ، از نظر روحی خیلی تحت فشارم. اگه اوضاع مالی و روحیم بهتر بشه حتما ادامه تحصیل میدم. از بچگی فقط دنبال درس و مدرسه بودم و از اینکه تحصیلاتم به جایی نرسید خیلی ناراحتم. اگه درسم به نتیجه مطلوب برسه، خیلی از مسائل حل میشه. بابت مهریه بدهی دارم که هر شب کابوسشو می‌بینم و به خاطرش از خونواده و فامیل فراری‌ام. خدا کمک کنه، پول مردمو میدم.
بیش از ۱۳ میلیون نفر در ایران زیر خط فقر مطلق
بر اساس گزارش مركز پژوهش‌های مجلس، نزدیك به ۱۲ درصد از خانواده‌های ساكن در شهر تهران با درآمد زیر دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زیر خط فقر مطلق قرار دارند و توانایی مالی برای تامین حداقل‌های معیشتی خود را ندارند. بر اساس آمار دو میلیون و ۶۳ هزار نفر از افراد ساكن در تهران در فقر مطلق به سر می‌برند و بیشترین تعداد افراد درگیر فقر مطلق در استان تهران هستند. نرخ فقر روستایی استان تهران و البرز با ۱۴.۵ درصد بالاترین نرخ فقر در میان مناطق روستایی است؛ اما بالاترین نرخ فقر مطلق مربوط به استان سیستان وبلوچستان است. در این استان ۴۲.۲ درصد از خانوارهای شهری (چهارنفره)، ۳۴درصد روستایی و ۳۸ درصد به طور میانگین در این استان زیر خط فقر مطلق و با درآمدی كمتر از ۶۰۰ هزار تومان هستند .
بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۱۳ میلیون و ۳۲۶ هزار و ۷۳۰ نفر از افراد جامعه زیر خط فقر مطلق هستند.

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفتگو با ستاره درخشش رئیس بخش فارسی صدای آمریکا درباره تحریم جمهوری اسلامی، نتایج آن و همچنین موضوع اخراج فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی از ایالات متحده به سوالات پاسخ داده است. آقای هوک در این گفتگو از جمله موضع و سیاست‌های دولت پرزیدنت ترامپ را در مورد تحریم ها، اعتراض‌های داخل

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران در گفتگو با ستاره درخشش رئیس بخش فارسی صدای آمریکا درباره تحریم جمهوری اسلامی، نتایج آن و همچنین موضوع اخراج فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی از ایالات متحده به سوالات پاسخ داده است.
آقای هوک در این گفتگو از جمله موضع و سیاست‌های دولت پرزیدنت ترامپ را در مورد تحریم ها، اعتراض‌های داخل ایران، اپوزیسیون خارج از کشور، آمریکائیان زندانی در ایران و به ویژه برنامه موشکی ایران تشریح کرد.
به گفته آقای هوک بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگران برنامه موشک های بالیستیک ایران هستند و این نگرانی با نزدیک شدن به موعد رفع تحریم سازمان ملل برای فروش تسلیحات به ایران افزایش می‌یابد.
متن کامل گفت و گو با برایان هوک را در ادامه می خوانید.
پرسش (ستاره درخشش): مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، به جامعه جهانی هشدار داده است که ایران هم اکنون بزرگترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه است. آیا همپیمانان آمریکا در منطقه از این بابت نگران هستند؟
پاسخ (برایان هوک): به نظر من آنها بسیار نگران هستند، اما ما بیشتر شاهد ابراز نگرانی در سطح جهانی هستیم. من در جلسه دیروز شورای امنیت درباره برنامه موشکی ایران، شاهد بودم که کشورهای مختلف جهان نسبت به آزمایش‌های موشکی، گسترش موشکها، و تجاوزات منطقه‌ای ایران ابراز نگرانی کردند. رسانه‌ها گاه با اغراق مدعی تنها بودن آمریکا در جهان می شوند، اما این حقیقت ندارد. البته ما با اروپاییها، چین، و روسیه بر سر برجام اختلاف نظر داریم، اما در سایر موراد شما شاهد ارزیابی بسیار مشابهی از تهدید موجود خواهید بود.
پرسش: رهبران ایران تاکید می کنند که آزمایش موشکی بالستیک حق آنها است. نظر شما چیست؟
هوک: شورای امنیت دوازده سال است که مرتبا درباره برنامه موشکی غیرقانونی ایران - از جمله آزمایش و گسترش موشکهایش به لبنان، سوریه، عراق، و یمن - تشکیل جلسه می‌دهد. اکنون کشورهای بیشتری درک کرده‌اند که این گسترش موشکی ایران موجب بی‌ثباتی خاورمیانه شده است. من در شورای امنیت یکی از مذاکره‌کنندگان اصلی قطعنامه‌ای بودم که آزمایش موشکی بالستیک توسط ایران را ممنوع می‌کرد.
برایان هوک: برجام تلاشی از سوی آمریکا و کشورهای دیگر، و به نوعی یک قمار و یک اقدام از سر حسن نیت از سوی دولت اوباما بود تا ببینند آیا با برداشتن تحریمها – که ارزش مالی آن در حدود صد میلیارد دلار، از جمله ۱.۵ میلیارد دلار پول نقد، بود - ایران فعالیت‌های انقلابی خود را تعدیل خواهد کرد؟ این بهترین فرصت برای رژیم ایران بود تا با آمریکا رابطه بهتری داشته باشد.
متاسفانه برجام معیارهای به اندازه کافی محکمی را وضع نکرد. اما به رغم این معیارهای سست، ایران باز هم نسبت به شورای امنیت سازمان ملل بی‌اعتنا است و از خواسته‌های روشن آن مبنی بر توقف آزمایش و گسترش موشک‌های بالستیک، سرپیچی می‌کند. هیچیک از اعضای شورای امنیت خواهان ادامه آزمایش و گسترش موشکی توسط ایران نیست.
پرسش: به سازمان ملل اشاره کردید، اگر دو سال دیگر تحریم‌های سازمان ملل بر عمده تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود، با چه خطراتی مواجه خواهیم بود؟
هوک: به نظر من ایران آخرین رژیم انقلابی و بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است. وقتی ما تحریم تسلیحاتی را برمیداریم، باید بسیار نگران باشیم؛ زیرا برجام تلاشی از سوی آمریکا و کشورهای دیگر، و به نوعی یک قمار و یک اقدام از سر حسن نیت از سوی دولت اوباما بود تا ببینند آیا با برداشتن تحریمها – که ارزش مالی آن در حدود صد میلیارد دلار، از جمله ۱.۵ میلیارد دلار پول نقد، بود - ایران فعالیت‌های انقلابی خود را تعدیل خواهد کرد؟ این بهترین فرصت برای رژیم ایران بود تا با آمریکا رابطه بهتری داشته باشد. اما آنها به جای سرمایه‌گذاری این پول به نفع مردمشان، آن را برای اسد در سوریه، برای شبه‌نظامیانشان در عراق، و برای حوثی‌ها در یمن هزینه کردند. حالا به لطف این رژیم، درآمد یک جنگجوی معمولی لبنانی بیشتر از یک آتشنشان ایرانی است. مردم ایران به خوبی درک می‌کنند که این رژیم به جای سرمایه‌گذاری وجوه حاصله از لغو تحریمها برای آنها، آن را صرف جنگهای خشونت‌آمیز در خاورمیانه می‌کند.
پرسش: آمریکا در ماه نوامبر تحریمها را باردیگر به طور کامل بر ایران اعمال کرد. آیا می دانید که این تحریمها تاکنون چه قدر موثر بوده‌اند؟
هوک: ما آمارهای بسیار خوبی را در بخش نفت دریافت کرده‌ایم. در مدت شش ماه پس از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام در ماه مه توسط پرزیدنت ترامپ، کشورهای جهان واردات نفت خام از ایران را به میزان بیش از یک میلیون بشکه [در روز] کاهش داده اند. این معادل زیانی چندین میلیارد دلاری برای رژیمی است که هشتاد درصد درآمد خود را از صادرات نفت به دست میآورد و طبق معمول از این درآمد برای فعالیت‌های انقلابی در خارج از ایران استفاده می‌کند. همچنین در زمینه تحریم‌های بانکی باید بگویم که دسترسی تمام بانک‌های تحت تحریم ایران به سیستم سوئیفت لغو شده است. رژیم ایران معیارهای بانکی اف ای تی اف را رعایت نمی‌کند و نمی‌خواهد که ما رد پول را پیدا کنیم. قطع دسترسی این بانک‌های فاسد ایران به سیستم مالی سوئیفت مؤثر خواهد بود و مانع از تامین مالی تروریسم و انجام اقدامات بدخیم این رژیم خواهد شد.
پرسش: رهبران ایران ادعا می کنند که کمبود تجهیزات پزشکی در نتیجه تحریم‌ها‌ی آمریکا علیه ایران است. آیا این حقیقت دارد؟
هوک: نه، حقیقت ندارد. رژیم ایران می‌داند که وزارت خزانه‌داری در تارنمای خود رهنمودهایی را منتشر کرده است و ایرانیانی که امکان دسترسی بدون سانسور به اینترنت را دارند می‌توانند ببینند که اقلام خوراکی، دارویی، و تجهیزات پزشکی از تحریم‌های ما معاف هستند. اما بزرگترین مشکل ما برای اعمال این معافیت‌ها، تاسیس شرکت‌های صوری توسط رژیم ایران است؛ شرکت‌هایی که به ظاهر سازمان‌های خیریه، اما در واقع متعلق به سپاه پاسداران، هستند. آنها به جای تسریع ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم، این پولها را می گیرند و در سوریه خرج می‌کنند. بانک‌های سراسر جهان می‌دانند که ایران از معیارهای بین‌المللی بانکی تبعیت نمی‌کند. پس هر وقت رژیم ایران یک نظام بانکی شفاف را اتخاذ کند و از به کارگیری شرکت‌های صوری خودداری نماید، بانک‌ها نیز می‌توانند به تامین مالی کمک‌های بشردوستانه بپردازند. مسئولیت این کار بر عهده رژیم ایران است و اگر این رژیم بخواهد، می‌تواند این پولها را صرف خوراک، دارو، و تجهیزات پزشکی برای مردم خود کند؛ اما رژیم ایران چنین چیزی را نمی‌خواهد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: این رژیم از سال ۱۳۹۲ تاکنون شانزده میلیارد دلار در سوریه، عراق، و یمن هزینه کرده است. می‌توانید تصور کنید اگر این پول صرف مدارس بهتر، جاده‌های بهتر، و مقابله با سوءمدیریت اراضی می‌شد – تا کشاورزان بتوانند صاحب زمینهای کشاورزی شوند – ایران چقدر متفاوت می‌بود؟ اما این رژیمی است که اولویت را نه به شهروندان ایران، بلکه به ایدئولوژی خودش می‌دهد.
پرسش: اعتراضات در داخل ایران همچنان ادامه دارد. موضع آمریکا در قبال ادامه اعتراضات سراسری در ایران چیست؟ و این اعتراضات بیانگر چه چیزی درباره وضعیت کلی ایران است؟
هوک: این رژیم از سال ۱۳۵۷ تاکنون حمایت بسیاری از اقشار جامعه را از دست داده است که تازه‌ترین مورد آن اعتصاب رانندگان کامیون، آموزگاران، و دیگران بوده است. این رژیم از سال ۱۳۹۲ تاکنون شانزده میلیارد دلار در سوریه، عراق، و یمن هزینه کرده است. می‌توانید تصور کنید اگر این پول صرف مدارس بهتر، جاده‌های بهتر، و مقابله با سوءمدیریت اراضی می‌شد – تا کشاورزان بتوانند صاحب زمینهای کشاورزی شوند – ایران چقدر متفاوت می‌بود؟ اما این رژیمی است که اولویت را نه به شهروندان ایران، بلکه به ایدئولوژی خودش می‌دهد. ما همچنان شاهد ناآرامی‌های مدنی هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این ناآرامی‌ها ادامه یابند؛ زیرا رژیم از سال ۱۳۵۷ تاکنون نیز درگیر این موضوع بوده است. از منظر گسترده‌تر نیز باید بگویم که مردم ایران از انقلاب مشروطه در سال ۱۲۸۴ تا جنبش سبز، همواره به دنبال داشتن یک نظام مردم‌نهادتر بودند. این حرکتها در واقع بیانگر تمایل مردم ایران برای داشتن دولتی است که نماینده راستین منافع آنها باشد. صادقانه می‌گویم که آمریکا بیش از رژیم ایران وقت خود را صرف حمایت از منافع مردم ایران می کند.
پرسش: نظر شما درباره اپوزیسیون خارج از کشورچیست؟ آیا ازاین اپوزیسیون حمایت می‌کنید؟ و آیا آنها می توانند نقشی در حمایت از مردم داخل ایران داشته باشند؟
هوک: یکی از اولویت‌های من و آقای پمپئو صرف وقت با ایرانیان خارج از کشور است. مثلا آقای پمپئو به کالیفرنیا رفت تا در کتابخانه ریگان در حضور هزار نفر سخنرانی کند که البته با توجه به واکنش حضار یک سخنرانی بسیار هیجان‌انگیز و پرشور بود. من همچنین در جریان جلسه شورای امنیت نیز با ایرانیان ملاقات کردم. من در سفرهای خارج از کشور همیشه به دنبال فرصتی برای ملاقات با آنها هستم. از دیدگاه ما، ایستادن در کنار مردم ایران در همه جا – آمریکا، اروپا، خاورمیانه، یا ایران - بسیار مهم است. من چند روز پیش در صفحه فارسی‌مان از مردم خواستم تا پرسش‌هایشان را مطرح کنند و سپس در اینترنت به آنها پاسخ دادم. ما در رسانه‌های اجتماعی پنج صفحه فارسی داریم و دیدگاههای مردم را می‌خوانیم، فعالیت‌هایشان را دنبال می‌کنیم، و امیدوار به آیندهای بهتر هستیم.
پرسش: موضوع دیگر آمریکاییان زندانی در ایران هستند که رژیم ایران از ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره آنها خودداری می‌کند. هیچ اطلاعاتی دربارۀ باب لوینسون نمی دهد و درخواستها برای آزاد کردن این آمریکایی‌ها را رد می‌کند. آیا می‌توانید در این زمینه فشار بیشتری اعمال کنید؟
هوک: حالا «رابرت اُبرایان» به طور تمام وقت روی موضوع آزادی این آمریکایی‌ها کار می‌کند. البته فقط آمریکایی‌ها نیستند، بلکه بعضی شهروندان بریتانیایی هم بی‌دلیل بازداشت شده‌اند. این رژیم از انسانها به عنوان مهره‌های سیاسی استفاده می‌کند. آنها با مردم خودشان نیز همین کار را می‌کنند. فصل آخر گزارشی که ما در جریان مجمع عمومی شورای امنیت ارائه کردیم درباره محیط زیست است و نشان می‌دهد که این رژیم چگونه محیط زیست ایران را نابود کرده است و افرادی را که برای برخورداری از آب و هوای پاک اعتراض می‌کنند به زندان می‌اندازد و حتی می‌کشد، و این واقعیت تکان‌دهنده، بیانگر خیلی چیزها است. این رفتارهای فاجعه‌بار و شرم‌آور - هم با مردم ایران و هم با آمریکاییها - همچنان ادامه دارد. ما هنوز از باب لوینسون اطلاعی نداریم و خانواده او به شدت رنج می‌برند. من با همسر یک دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه پرینستون نیز صحبت کرده‌ام. زمانی که او در حال تحقیق برای تز دکترای خود بود، رژیم ایران او را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده و به زندان انداخت، که این بسیار مسخره است. هزینه انسانی این امر - نه فقط برای افراد قربانی، بلکه برای خانواده هایشان نیز - بسیار سنگین است.
برایان هوک: فرزندان شماری از مقامات رژیم در آمریکا زندگی می‌کنند. این که مقامات رژیم ایران یک روز شعار «مرگ بر آمریکا» سر داده و ما را «شیطان بزرگ» خطاب می‌کنند، و روز دیگر فرزندانشان را برای زندگی به اینجا می‌فرستند، بیانگر عمق دورویی و سیاست یک بام و دو هوای رژیم ایران است، و مردم ایران نیز بر این موضوع واقفند.
من در جلسه کمیسیون مشترک در وین با عباس عراقچی درباره این افراد صحبت کردم و نام همه آمریکایی‌ها را به او دادم و گفتم که آنها باید آزاد شوند. چنین رفتارهایی به مردم ایران نیز آسیب می‌رساند. سازمان ملل رژیم ایران را به خاطر همه این موارد گروگانگیری طرف عتاب قرار داده است. این کارها ایران را در انزوای بین‌ا‌لمللی قرار داده و مردم ایران را بد معرفی می‌کند. این رژیم نماینده بسیار بدی برای مردم ایران بوده است؛ مردمی که به باور من شعار «مرگ بر آمریکا» نمی‌دهند.
پرسش: پرسش پایانی من درباره اظهارات اخیر شما در مورد ویزای بستگان مقامات ایران است که در آمریکا اقامت دارند. ممکن است کمی بیشتر در این باره توضیح دهید؟
هوک: فرزندان شماری از مقامات رژیم در آمریکا زندگی می‌کنند. این که مقامات رژیم ایران یک روز شعار «مرگ بر آمریکا» سر داده و ما را «شیطان بزرگ» خطاب می‌کنند، و روز دیگر فرزندانشان را برای زندگی به اینجا می‌فرستند، بیانگر عمق دورویی و سیاست یک بام و دو هوای رژیم ایران است، و مردم ایران نیز بر این موضوع واقفند. یکی از پیامدهای «بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان» بودن، اعمال محدودیت‌های ویزایی بر آنها از سوی آمریکا و کشورهای دیگر است. رژیم ایران به اندازه کافی به ما اطلاعات نمی دهد. آنها خوب می‌دانند که باید چه کار کنند و چه رفتارهایی را باید تغییر دهند. مردم ایران می‌بینند که فرزندان مقامات رژیم اینجا هستند؛ آن هم رژیمی که دریافت روادید را برای مردم خود بسیار سخت کرده است. ما در فکر تغییر این وضع هستیم تا آینده بسیار بهتری را همراه با مردم ایران داشته باشیم.

نسخه کامل گفتگوی اختصاصی صدای آمریکا با برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

No media source currently available
0:000:14:022:06
 دانلود 

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از این کشور را بررسی می‌کند. وی در یک پیام ویدئویی که روز سه‌شنبه ۲۰ آذر در صفحه توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، تحصیل فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در ایالات متحده را یک نمونه دیگر از «ریاکاری» این حکومت



برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه موضوع اخراج فرزندان مقامات جمهوری اسلامی از این کشور را بررسی می‌کند.
وی در یک پیام ویدئویی که روز سه‌شنبه ۲۰ آذر در صفحه توئیتر فارسی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، تحصیل فرزندان مقامات جمهوری اسلامی در ایالات متحده را یک نمونه دیگر از «ریاکاری» این حکومت دانست.
به گفته آقای هوک، در حالی که مقامات حکومت شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند خانواده‌های خود را به کشور «به اصطلاح شیطان بزرگ» می‌فرستند تا با استفاده از پول مردم ایران در آنجا زندگی و تحصیل کنند.
وی گفت: «می‌توانم بگویم ما داریم روی این مسئله کار می‌کنیم در حالی که من نمی‌توانم درباره پرونده‌های افراد یا گفت‌وگوهای‌مان درباره سیاست داخلی‌مان صحبت کنم».
برایان هوک خطاب به مردم ایران تاکید کرد: «شما می‌توانید مطمئن باشید که ما تمام گزینه‌ها را برای تحت فشار قرار دادن افراد ریاکار فاسد در حکومت‌تان استفاده خواهیم کرد تا آنها رفتارشان را تغییر دهند».
شبکه «ان بی سی» اخیرا خبر داده بود که خانواده‌های آمریکایی‌های زندانی در ایران در نامه‌ای از دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند که ویزای فرزندان مقام‌های بلند‌پایه حکومت جمهوری اسلامی که در آمریکا حضور دارند را لغو کند.
طبق این گزارش خانواده‌های این زندانیان فهرستی از فرزندان و بستگان مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله برادرزاده حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، را به دولت و قانونگذاران آمریکایی ارائه کرده‌اند.
گفته می‌شود فاطمه لاریجانی، دختر علی لاریجانی، رئیس مجلس در حال گذراندن دوران رزیدنسی خود در بیمارستانی در ایالت اوهایو است.
بر اساس این گزارش، علی فریدون فرزند حسین فریدون، برادر حسن روحانی، در نیویورک دانشجو است.

مجتبی ذالنور، نماینده قم در مجلس و عضو جبهه پایداری پیشتر در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ٢٥٠٠ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ٢٥٠٠ نفر باشند».
عیسی هاشمی، پسر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، نیز هم اکنون دانشجو و ساکن کالیفرنیاست. معصومه ابتکار از دانشجویانی بود که سفارت آمریکا در تهران را تسخیر و ۵۲ دیپلمات آمریکایی را گروگان گرفتند.
این اظهارات واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و شبکه خبری فاکس‌نیوز در آمریکا نیز از اظهارات او گزارشی تهیه کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز با اشاره به گزارش فاکس نیوز گفته بود: «تازه مشخص شده که دولت اوباما در طول مذاکرات [هسته‌ای] افتضاح خود با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی، از جمله مقامات حکومتی، شهروندی اعطا کرده است. چقدر زیاد و (بد) است».
با این حال، جف پرسکات، از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، به توئیت آقای ترامپ واکنش نشان داده و گفته بود که «این اتهام مضحک و غلط است».
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، روز ۱۰ مرداد از آقای ترامپ خواسته بود تا فهرست بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی را که در ایالات متحده زندگی می‌کنند یا کارت اقامت دائم (گرین کارت) دارند، منتشر کند.

شبیخون مزدوران ولایت فقیه به خانه های بی نان کارگران اهواز

image

مجموعه روستاهای «زلقی» شرقی و غربی، از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان، از کمترین امکانات زندگی محروم مانده‌اند

 مجموعه روستاهای «زلقی» شرقی و غربی، از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان، از کمترین امکانات زندگی محروم مانده‌اند و از نظر بهداشت نیز بشدت در مضیقه‌اند؛ آنها فراموش شده‌اند و از نظر پیشرفت و امکانات زندگی حتی با نزدیک‌ترین شهر نیز فاصله زیادی دارند. بیشتر این روستاها به دلیل مناسب‌ نبودن جاده، آب لوله کشی ندارند و ساکنان آنها هنوز به کمک چهارپایان و مشک‌هایی که از پوست حیوانات درست شده‌، آب را  از چشمه‌ برمی‌دارند. خانه‌های روستایی نیز  از سنگ و گل و سقفشان از چوب است یا به شکل کپر ساخته شده‌است