۱۳۹۷ خرداد ۷, دوشنبه

پایانه‌های حمل و نقل تهران و قزوین هم به اعتصاب پیوستند


عتراض کامیون‌دارانحق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionطبق آمار وزات راه و شهرسازی حدود ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون در ایران وجود دارد
با وجود این که رسانه‌های ایران در روزهای گذشته از پایان اعتصاب و اعتراض کامیون‌داران و رانندگان کامیون در شهرهای مختلف ایران خبر داده‌اند، این اعتصاب ادامه یافته و وارد هفتمین روز خود شده است.
ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که متصدیان پایانه حمل و نقل تهران هم با تجمع و اعتراض به اعتصاب پیوسته‌اند.
همچنین از پایانه حمل و نقل قزوین هم خبر می‌رسد که شرکت‌های حمل و نقل آن دست از کار کشیده‌اند.
ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی همچنین حاکی است که در برخی شهرها بین اعتصاب‌کنندگان و اعتصاب‌شکن‌ها درگیری‌هایی رخ داده است.
کامیون‌داران و رانندگان کامیون به گرانی لوازم یدکی، کم بودن و ثابت ماندن کرایه در سه سال گذشته و همچنین محروم ماندن رانندگان از حقوق کار مثل بیمه و بازنشستگی اعتراض دارند.
بر اساس گزارش‌ها پیوستن تانکرها به اعتصاب رانندگان کامیون‌داران حمل بار جاده‌ای باعث شده در برخی شهرها پمپ بنزین‌ها با صف‌های طویل مواجه شوند هر چند که به گفته برخی مقامات مشکل سوخت در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد و صف‌ها بیشتر محصول نگرانی است.
عبدالهاشم حسن نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران امروز گفت که با "همکاری" رانندگان "فقط دیروز، ۵۵ هزار بارنامه برای انتقال بار از بنادری همچون بندرعباس و مناطق بارخیز" صادر شده که در "اکثر آنها افزایش ۲۰ درصدی کرایه" اعمال شده است.
اعتصاب کامیون‌دارها در ایران
اما در همین حال هیات مدیره و بازرسان کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالا با صدور اطلاعیه‌ای از اعتصاب‌کنندگان خواست برای جلوگیری از "سوء استفاده معاندین نظام" و "رفع نگرانی ملت در تامین مایحتاج عمومی" به اعتصاب پایان دهند.
در این اطلاعیه آمده که انجمنهای صنفی دو روز پیش در جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، تعرفه حمل بار را بیست درصد افزایش داده و همچنین از نمایندگان صنوف خواسته شده پیشنهادهای خود را برای محاسبه کرایه بر حسب تن کیلومتر ارائه کنند. همچنین در این نشست وعده داده شده با تشکیل کارگروهی نه نفره به موارد زیر رسیدگی شود:
  • تخلفات شرکتهای حمل ونقل از جمله دریافت کمیسیون اضافه
  • عدم توزیع عادلانه بار
  • تضعیف سالنهای اعلام بار
  • سهمیه سوخت
  • حذف الویت بومی گرایی
  • عدم پرداخت کرایه حمل توسط گیرندگان کالا
پایانه حمل و نقل تهرانحق نشر عکسEATCTEHRAN
همچنین گفته شده که پرداخت پنجاه درصد بیمه رانندگان که دولت باید از طریق سازمان تامین اجتماعی می‌پرداخته و معوق مانده بود اکنون پرداخت شده، برای بازنشستگی رانندگان با حقوق بالاتر هم تدابیری در نظر گرفته شده است و به آنها سهمیه لاستیک تعلق خواهد گرفت.
پس از آن بود که کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان حمل کالا از رانندگان و کامیون‌داران خواست که به اعتصاب پایان دهند و رسانه‌های ایران هم پایان آن را گزارش کردند.
اما کامیون‌داران افزایش بیست درصدی کرایه را کافی نمی دانند و خواستار افزایش آن به چهل درصد هستند. برخی رانندگان هم خواستار افزایش دستمزدها و تعرفه ها مطابق نرخ تورم هستند.
به گزارش رسانه‌های ایران این اعتصاب‌ها بر توزیع و بهای سبد روزانه کالای مردم تاثیر گذاشته است.
رکود اقتصاد ایران و افزایش چشمگیر قیمت دلار به خصوص پس از شروع سال جدید از دلایلی عنوان شده که رانندگان را به اعتصاب کشانده است.

Dr. Morteza Mohit, 26 May 2018 - استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی

 طوفان امروز در منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان، به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید. غلظت گردوغبار را ۵ هزار و ۹۲۹ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۳۸ برابر حد مجاز اعلام شد.