علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بارزگانی ایران گفته که یک فرد ایرانی – بحرینی که همکار بابک زنجانی بوده، «پس از برملاشدن مسایل مالی بابک زنجانی، در یک حادثه مرموز در پارکینگ مجتمع مسکونی‌اش در کوالالامپور ترور شده است.»
بابک زنجانی از هشت ماه پیش به اتهام بدهی مالی، جعل اسناد بانکی و پرداخت رشوه در بازداشت به‌سر می‌برد.
بابک زنجانی از هشت ماه پیش به اتهام بدهی مالی، جعل اسناد بانکی و پرداخت رشوه در بازداشت به‌سر می‌برد
روزنامه شرق روز پنجشنبه ۲۷شهریور نوشت که نام این بانکدار حسین کنگانی‌نژاد، معروف به «حسین نژادی» بوده است.
بر پایه این گزارش، کنگانی‌نژاد در سال ۱۳۱۷در شهر «سیراف» در نزدیکی بوشهر متولد شد و در نوجوانی به کشور بحرین مهاجرت کرد.
گفته می‌شود او در رشته اقتصاد و در کشور آلمان تحصیل کرده و سپس به بحرین بازگشته است. او در بحرین به «حسین نژادی» مشهور بود.
وی تأسیس بانک مالزیایی AmBank یا Arab-Malaysia Bank را در کنار ده‌ها فعالیت بین‌المللی دیگر، از جمله تأسیس بانک سرمایه‌گذاری خاورمیانه در جزیره لابوآن و مالکیت برند معروف پلیکان را در کارنامه خود دارد.
روز ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۳ / هفتم مرداد ۱۳۹۲خبری در اغلب رسانه‌های مالزیایی از جمله خبرگزاری رسمی مالزی و روزنامه «استار» منتشر شد که از ترور رئیس و بنیانگذار گروه مالی بانک عرب مالزی AmBank در یک پارکینگ در کوالالامپور خبر می‌داد.
سایت خبری «مالزین اینسایدر» که به‌عنوان نخستین رسانه، این خبر را پوشش داد در خبر اولیه خود مقتول را فردی ایرانی با اقامت دائم مالزی معرفی کرد و در توضیح حادثه نوشت که بنیانگذار گروه مالی AmBank در پارکینگی در نزدیکی دفتر مرکزی این بانک در کوالالامپور به ضرب گلوله از پای در آمد.
براساس گزارش‌ها، ترور اینگونه صورت گرفت که این مرد ۷۵ساله در حالی که سرگرم صحبت‌کردن با همکارش بود، توسط سه ‌نفر مورد خطاب قرار می‌گیرد و پس از اینکه به سمت صاحب‌صدا برمی‌گردد، مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد. دو گلوله به قفسه سینه حسین کنگانی‌نژاد و دو گلوله نیز به دست‌وپای همسرش اصابت می‌کند. کنگانی‌نژاد در دم جان خود را از دست می‌دهد اما همسر او جان سالم به‌در می‌برد و در بیمارستانی در مالزی بستری می‌شود.
چندی پیش مستندی از او در شبکه «الجزیره» پخش شد. همچنین کتابی در مورد «حسین نژادی» به زبان انگلیسی چاپ شده که زندگینامه این بانکدار است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ۱۵شهریور در گزارشی اعلام کرد دادگاهی در کوالالامپور متهم اصلی قتل «حسین نژادی» بانکدار سرشناس ایرانی در این کشور را به اعدام محکوم کرده است.
براساس این گزارش، دادگاه عالی کوالالامپور پس از رسیدگی به پرونده، «کونگ سویی کوانگ» متهم ۴۵ساله قتل این بانکدار ایرانی، او را به اعدام محکوم کرد. وی همچنین در دادگاه، متهم به تلاش برای کشتن همسر ۴۹ساله «حسین نژادی» شد و در این ارتباط نیز به ۱۸سال حبس محکوم شد.
قاضی دادگاه اعلام کرد این متهم که دو ماه پس از قتل دستگیر شد، نتوانسته شواهدی برای برائت خود از اتهام قتل و دفاع از خود ارائه کند.
همچنین دادگاهی در مالزی اواخر بهمن‌ماه سال گذشته یک راننده تاکسی را به جرم مشارکت در قتل حسین کنگانی‌نژاد و همکاری با قاتل در صحنه قتل و فراری‌دادن ضارب با خودرو به ۱۴سال زندان محکوم کرد. این راننده تاکسی ۴۶ساله نیز شش روز پس از قتل این بانکدار به همراه یک قبضه کلت و چهار گلوله دستگیر شده بود.
اگرچه این گزارش می‌افزاید که تحقیقات پلیس نشان می‌دهد این بانکدار به دلیل معامله املاک به ارزش بیش از ۱۰۰میلیون رینگیت (بیش از ۳۰ میلیون‌ دلار) به قتل رسیده است اما ظاهرا پشت ‌پرده این قتل هنوز روشن نیست.
گزارش روزنامه شرق می‌افزاید: «تنها چند ساعت پس از انتشار مصاحبه روزنامه شرق با شمس اردکانی، صفحه فیس‌بوک منتسب به بابک زنجانی که همچنان فعال است مطلبی با عنوان “بدبختی ما” منتشر کرد و در این مطلب ضمن معرفی حسین ‌نژادی، ارتباط این پرونده قتل با بابک زنجانی را مورد تمسخر قرار داد. این در حالی است که در مصاحبه شرق با رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، اسمی از این بانکدار برده نشده بود.»
بابک زنجانی از هشت ماه پیش به اتهام بدهی هشت هزار میلیارد تومانی به وزارت نفت و بانک مرکزی، جعل اسناد بانکی و پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان در بازداشت به‌سر می‌برد. وی در دی‌ماه ۱۳۹۲توسط دادستان کل کشور بازداشت شد.