۱۳۹۳ بهمن ۲۳, پنجشنبه

۲۲ بهمن ۵۷ و افتادن «ژنرال گاست» در هَچَل


۲۲ بهمن ۵۷ و افتادن «ژنرال گاست» در هَچَل
 
 
 
با مرورگر موزیلا Mozilla Firefox
و از کامییوتر معمولی این ویدیو قابل استفاده است
نمی‌توان با «آی‌پاد» و Google Chrom تمام آنرا شنید.
 
سحرگاه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که جناب «برژینسکی» Zbigniew Brzezinski و رفقایش در آمریکا گیج و ویج شده و در فکر اجرای طرح «ث» یعنی «عملیات کورتاژ» (کودتای ارتش) بودند، در تهران «ژنرال گاست» General Philip C. Gast با مستشاران امریکایی و شماری از سران نظامی ایران، در ساختمان ستاد کل ارتش (خیابان شریعتی)، گیرافتاده و در محاصره جوانان مسلح قرار گرفتند.
ـــــــــــــــــــــــــ
ژنرال گاست کی بود؟
ژنرال فیلیپ گاست در آنزمان مسئول اول اداره مستشاری ارتش ایران بود. اداره مستشاری ارتش ایران تحت فرماندهی ژنرالهای آمریکایی اداره می‌شد و در آستانه انقلاب گاست همه کاره آن بود و در عین حال رئیس ستاد نیز شناخته می‌شد.
مستشاران آمریکایی به عنوان مشاوران و فرماندهان نظامی٬ در تمام بـرنامه‌های آمـوزشی٬ عـملیاتی٬ اطـلاعاتی و لجستیکی نیروهای سه گانه زمینی٬ هوایی و دریایی کشور ما٬ در ستادها٬ ادارات و یگانهای رزمی فعالانه شرکت داشتند.
...
«گری سیک» نویسنده کتبِ America's Tragic Encounter with Iran و «اکتبر سورپرایز»، به واقعه آنروز (۲۲ بهمن ۵۷ که گاست و...گیر افتاد) اشاره کرده‌ و نوشته‌است:
«ژنرال گاست که پس از رفتن‌ هایزر مسؤولیت تماس با سران ارتش را داشت چنان در اطاق خود گیر افتاده بود که حتی نمی‌توانست یک قدم بیرون بگذارد»
همچنین «هنری برچت»، مدیر بخش ایران در وزارت امور خارجه امریکا، که بین سال‌های ۱۹۸۰ ـ ۱۹۷۸ پُستی کلیدی داشت و بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۶ نیز در مقام مأمور سیاسی ـ نظامی در سفارت آمریکا در تهران مشغول کار بود، واقعه مزبور را گزارش کرده و می‌نویسد:
انقلاب در روز یازدهم فوریه (۲۲ بهمن) پیروز شد. تلفنی با ویلیام سولیوان صحبت کردم. او گفت همین الان با برژینسکی صحبت می‌کرده و او گفته بود به ژنرال گاست، مأمور ارشد نظامیان در ایران، بگوید که حالا زمان کودتا فرا رسیده‌، آنها باید بختیار را سرنگون کنند و کنترل کشور را در دست بگیرند...
ویلیام سولیوان نیز به برژینسکی گفته بود:
«ژنرال گاست در زیرزمین مقر فرماندهی عالی گیر افتاده و حتی نمی‌تواند خودش را نجات دهد، چه رسد به این که بخواهد این کشور را نجات دهد.»
...
سولیوان در صفحه ۱۷۷ کتاب «مأموریت در ایران» نوشته:
«نهایت خشم و عصبانیت من در این مکالمه موقعی بود که برژینسکی درباره امکان ترتیب دادن یک کودتا برای استقرار یک رژیم نظامی به جای حکومت در حال سقوط بختیار از من - سولیوان - نظر می‏‌خواست. این فکر و سئوال در آن شرایط به قدری سخیف و نامعقول بود که بی‏ اختیار مرا به ادای یک کلمه زشت درباره برژینسکی وادار ساخت.»
در صفحه ۶۲۶ کتاب «سقوط و ظهور سلطنت پهلوی» از قول ارتشبد حسین فردوست نوشته شده ژنرال هایزر Robert Ernest Huyser هم در جمع افراد محاصره شده در ستاد کل بوده که اشتباه است. آنزمان هایزر در ایران نبود.
ـــــــــــــــــــــــــ
محاصره گاست و سایر فرماندهان
با تهاجم جوانان مسلح که همه آنها شور آزادیخواهی داشته و با مرتجعین آبشان در یک جوی نمی‌رفت، محافظین ستاد کل، سلاح‌شان را تحویل دادند و کنار رفتند.
خلاصه، قرارگاه محاصره و تیراندازی شروع شد و از قضا گلوله‌ها پنجره‌ها را در بخش ژنرال گاست خرد کرد و او و همراهانش سراسیمه به زیر زمین ستاد خزیده و با بی‌برقی و تاریکی در انتظار فَرج به سر بردند که البته از راه رسید!
بعداً معلوم شد در اثنای هجوم، از طریق تلفن با مدرسه رفاه و علوی تماس گرفته و درخواست کمک می‌کنند...
با سفارش آیت‌الله خمینی، دکتر یزدی، مهدوی کرمانی، حاج مهدی عراقی و سرهنگ توکلی می‌جنبند و برای آزادی آنها دست به کار می‌شوند.
...
ابتدا سرهنگ توکلی آمد و هر کاری کرد بچه ها راضی نشدند. آنان خواهان اطلاع رسانی بودند. زنده‌یاد محمد افسری (پرویز) که در اوائل تجاوز عراق به ایران، به جبهه رفت و تکه تکه شد بر سر و روی خودش می‌زد که هیچکس خواهان ایجاد تنش یا صدمه زدن به کسی نیست. ما فقط می‌خواهیم مردم ستمدیده ایران با خبر شوند که پشت صحنه چه خبر است. همین و بس.
 
فرستادگان آیت‌الله خمینی دست بردار نبودند. آخرش جوانانی که نگران توطئه‌های پیدا و پنهان بودند، با پیغام پشت پیغام کلافه‌ (و تهدید) شدند...
اسم شما چیست؟ از کی تقلید می‌کنید؟ نکند شماها بیگانه هستید و با محاقل دشمن در ارتباط؟...
ـــــــــــــــــــــــــ
چارلز دبلیو ناس، گاست را تحویل گرفت
عاقبت ژنرال گاست و دیگران را دم دمای صبح سوار ماشین‌ کردند و به طرف مدرسه علوی راه افتادند. افسران آمریکایی و کارمندان همراه‌شان در سفارت آمریکا تحویل معاون ویلیام سولیوان «چارلز دبلیوناس» Charles w Naas و سران ارتش در مدرسه علوی تحویل حاج مهدی عراقی شدند و از آنجا به خانه‌های خود رفتند.
گمان می‌کنم در جمع فرماندهانی که توسط مردم محاصره شدند نمایندگان آمریکا در نیروی هوایی و دریایی، «ژنرال جرج کرتز» George. J. Kertesz و «آدمیرال فرانک کولینز» Frank C. Collins حضور داشتند. سپهبد ناصر فیروزمند معاون ستاد بزرگ ارتشتاران هم بود. خیلی‌ها بودند و همه سراسیمه.
...
ناگفته نگذارم که «چارلز دبلیوناس» Charles W. Naas پیش‌تر رئیس بخش مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا بود و بعد از «ویلیام سولیوان» سرپرستی سفارت آمریکا در ایران را به عهده گرفت. او با «ماشاالله قصاّب» و «عزت الله جهانگیری گلپایگانی» رئیس اداره هشتم ساواک که (قبلاً در گنبد کاووس دستگاه‌های امنیتّی را هدایت می‌کرد) دَمخور بود.
 
پانویس
«ماجرای گیرافتادن ژنرال گاست از زبان «هنری برچت
 
The Iranian Revolution: An Oral History With Henry Precht, Then State Departmentو Desk Officer
The military went into hiding, fled the country or were arrested and held in jail. The revolution had succeeded by February 11. As fighting between military units was still going on, I spoke to Sullivan on the phone. He said he had just come off the line with Brzezinski, who had told him to tell General Gast, who was our MAAG chief and senior military officer, to tell the Iranian leadership now was the time for a coup. They must overthrow Bakhtiar and take control of the country and do whatever is necessary to restore order.
Sullivan said, “I can’t understand you. You must be speaking Polish. General Gast is in the basement of the Supreme Commander’s headquarters pinned down by gunfire and he can’t save himself, much less this country.” That was the last gasp, for the Iranian regime collapsed at that point. 
...
 ...
سایت همنشین بهار
 

کارتن خوابها


















برف در تبریز

ویدئوی تحقیر و توهین به یک زن مسلمان در هواپیمای امریکایی جنجالی شد:«اینجا ایالات متحده امریکا است»

ویدئوی تحقیر و توهین به یک زن مسلمان در هواپیمای امریکایی جنجالی شد:«اینجا ایالات متحده امریکا است»



دارلن حیدر، یک زن مسلمان امریکایی محجبه در حالی که داشت سعی میکرد خود و چها فرزندش را در صندی خود در هواپیمایی از فلوریدا به مقصد دیترویت مستقر کند، مورد توهین وتبعیض قرار گرفت، فرد هتاک گمان کرده بود او یک خارجی است.
این صحنه توسط یک تلفن همراه فیلمبرداری شده است. ناظران ما از ایالات متحده میگویند این ویدئو به عنوان نمونه، نشانه ای از موارد بسیار زیاد توهین و خشونت علیه مسلمانان در امریکا است.
ماجرا از آنجایی آغاز میشود که کودک نه ماهه این زن که بیمار بوده است بی توقف گریه میکرده، مسافران از این موضوع ناراحت بودند، تا اینکه یک زن خطاب به او میگوید:"اینجا ایالات متحده است"و باقی ماجرا آنچنان که در ویدئو دیده میشود ادامه پیدا میکند.


یکی از مهمانداران با هدف آرام کردن اوضاع، زن و چهار بچه او را به انتهای هواپیما منتقل میکند و در ادامه او نیز این زن را تهدید میکند:"من حواسم به شماها هست دفعه بعد که سر و صدا کنید می اندازمتان بیرون"
زن مسلمان در گفتگو با برخی رسانه ها عنوان کرده نهایتا برخی از مسافران که از دیدن این صحنه شوکه شده اند با او ابراز همدردی کرده اند.
اما در این میان یک اتفاق جالب نیز رخ داده است. برادر این زن مسلمان عابد عیود که به همراه او مسافرت میکرده است رییس کمیته ضد تبعیض جامعه اعراب امریکایی است. او با انتشار عکسی از خواهرش درتوییتر که منجر به واکنش های فراوانی نسبت به این اتفاق شد نوشته است:"دلتا [نام کمپانی هواپیمایی] وقتی شما قربانی توهین هستید چه کاری برایتان انجام میدهد؟"
 
شرکت کننده

«استفاده از هواپیما برای مسمانان و اعراب دشوار شده است»

اما در این میان یک اتفاق جالب نیز رخ داده است. برادر این زن مسلمان عابد عیود که به همراه او مسافرت میکرده است رییس کمیته ضد تبعیض جامعه اعراب امریکایی است. او با انتشار عکسی از خواهرش درتوییتر که منجر به واکنش های فراوانی نسبت به این اتفاق شد نوشته است:"دلتا [نام کمپانی هواپیمایی] وقتی شما قربانی توهین هستید چه کاری برایتان انجام میدهد؟"

عابد در گفتگو با ناظران در این باره میگوید:

ما به طور مداوم گزارشی از اعضای جامعه خود پیرامون آزار، اذیت و تبعیض دریافت میکنیم. مسیله ای که دیگر برای اعراب، مسلمانان و افرادی که از نظر امریکایی ها ظاهر اینچنینی دارند، عادی شده است.
مسیله به حدی بغرج شده که برای این طور افراد استفاده از هواپیما دشوار شده است. واقعا یک نگرانی در این رابطه وجود دارد. در بسیاری از موارد عامل آزار و اذیت، ماموران دستگاه های دولتی مانند ماموران امنیت وسایل نقلیه در حین مسافرت هستند.
ابراهیم هوپر مدیر شورای روابط اسلام و امریکا نیز در این راستا میگوید:
این دست اتفاقات غالبا برای زنان محجبه رخ میدهد. بی شک این یکی از عوارض اتفاقات یازده سپتامبر است. اما اینگونه تبعیض ها و اذیت و آزارها بی ارتباط با وضعیت این روزهای کشورهای اسلامی نیز نیست. به طور مثال حوادث اخیر پیرامون گروه "دولت اسلامی"را در نظر بگیرید. مسلما رفتارهای دولت در این راستا و ایجاد جو قویتر "ظن"نسبت به جامعه مسلمان تاثیر به سزایی داشته است.

در سال 2010 دولت سازمان امنیت حمل و نقل امریکا، اسکن شدن تمامی مسافرانی که به 14 کشور دنیا مسافرت کرده اند را الزامی کرد. در میان این 14 کشور تنها کشور غیرمسلمان، کوبا بود.
این کشورها عبارت بودند از: ایران، سودان، سوریه، افغانستان، الجزایر، لبنان، لیبی، عراق، نیجریه، پاکستان، عربستان، سومالی و یمن.
یکی از ناظران ما در این رابطه میگوید:"با این قوانین هر مسلمان امریکایی که بخواهد خانواده خود را ببیند و یا برای حج به مکه برود، در بازگشت او را از صف خارج خواهند کرد تا تحت کنترل های بیشتر امنیتی قرار بگیرند."

73درصد مردم امریکا نظر  مثبتی نسبت به مسلمنان ندارند

مسیله تبعض و توهین به مسلمانان تنها محدود به فرودگاه ها نیست. بر اساس یک نظر سنجی موسسه پو در سال 2011، 56 درصد مسلمانان بین 18 تا 29 سال که در امریکا زندگی میکنند، به عنوان مظنون از سوی ماموران دولتی با آنها برخورد شده است. در مواردی این برخوردها به خشونت فیزیکی منجر شده است. بر اساس یک نظرسنجی دیگر تنها 27 درصد مردم امریکا نظر مثبتی نسبت به مسلمانان دارند.
درباره مسیله اخیر، کمپانی دلتا عنوان کرده است تلاش میکند تا به این مسیله پایان دهد. برایان کروز، سخنگوی این کمپانی دراین باره گفته است:"ما با این مسافر خود تماس گرفته ایم و در حال مقابله با این گونه مسایل هستیم. دلتا هیچ گونه تبعضی را تایید نمیکند."
آقای عابد در گفتگو با ناظران تایید کرد که کمپانی دلتا با خانواده وی تماس گرفته است. او در این رابطه گفت:"ما به کمپانی دلتا اطمینان داریم که در همکاری با هم بتوانیم اینگونه مسایل را کاهش دهیم."

اسلام واقعی و اسلام غیر واقعی !

اسلام واقعی و اسلام غیر واقعی !

24DCEEE100000578-0-image-a-13_1421750070704
از زمانی که گروه اسلامی/تروریستی به نام داعش اظهار وجود کرد،عده ای اعلام کردند داعش اصلا مسلمان نیست و رفتارهای آنها هیچ ارتباطی با آموزه های محمد بنیانگزار اسلام و کتاب قرآن ندارد!این گروه اسلامی/تروریستی به دنبال تخریب آیین به یادگار مانده از محمد هست،و میگویند  اسلام دین مهربانی و عطوفت است ،ولی عقیده ما بر خلاف نظر این افراد هست و اصلا مهربانی و عطوفت در اسلام معنا ندارد اسلام مروج خشونت هست و در  برقراری اسلام تا کنون خون انسانهای بیگناه زیادی ریخته شده است و پس از گذشت قرنها این خونریزی همچنان ادامه دارد.
شباهت اسلام غیر واقعی داعش و اسلام واقعی جمهوری اسلامی !
اگر اسلام غیر واقعی داعش دست انسانها را قطع میکند اسلام واقعی جمهوری اسلامی هم دست انسانها را قطع میکند!
اگر اسلام غیر واقعی داعش،خلبان نیروی هوایی اردن را زنده زنده سوزاند،اسلام واقعی جمهوری اسلامی ۳۶ سال قبل صدها نفر از مردم آبادان را زنده زنده  در سینما رکس آبادان سوزاند!

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١٥

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١٥

در صدر جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، چون بیشتر مواقع، سه کشور اسکاندیناوی قرار دارند. فنلاند، که از پنج سال پیش همچنان صدر نشین است،و سپس نروژ ودانمارک قرار دارند. در آن سوی جدول بدترین قرار دارند و ترکمنستان، کره شمالی، اریتره که در میان ١٨٠ کشور صد و هشتامین است. فرانسه در رده‌ی ٣٨ یک رتبه بالا آمده است. ایالات متحده آمریکا با از دست دادن سه رده به ٤٩ فرو نشسته، ژاپن دو رده از دست داده و در ٦١ نشسته است.برزیل با پیش روی دوازده رده به ٩٩ رسیده به میان صد کشور نخست جدول آمده است. روسیه با از دست دادن ٤ رده در ١٥٢ قرار دارد و ایران در همان رده ١٧٣ ثبات مانده است، اما چین ١٧٦ یک رده عقب رفته است.

Image supprimée par l'expéditeur.

۲۳ بهمن ۱۳۹۳ (۱۲ فوریه ۲۰۱۵) گزارش‌گران بدون مرز، رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال۲۰۱۵ خود را منتشر می‌کند. این رده بندی منبعی است برای شناخت بیشتر وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان و به این عنوان مورد استناد بسیاری از نهادهای جهانی از این میان سازمان ملل، بانک جهانی و بسیاری از نهادهای ملی در کشورهای جهان است. رده بندی آزادی رسانه‌ها در جهان، که کشورها را بر اساس وضعیت آزادی مطبوعات و ساختارهای تضمین کننده‌ی حق بنیادین دانستن ارائه می‌کند، هر سال با همکاری صدها تن از روزنامه‌نگاران و کارشناسان رسانه‌ها، وکلا و مدافعان حقوقبشر تهیه می‌شود.
حمله به آزادی اطلاع رسانی در همه قاره‌ها
در صدر جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۵، چون بیشتر مواقع، سه کشور اسکاندیناوی قرار دارند. فنلاند، که از پنج سال پیش همچنان صدر نشین است،و سپس نروژ و دانمارکقرار دارند. در آن سوی جدول بدترین قرار دارند و ترکمنستان، کره شمالی، اریتره که در میان ١٨٠ کشور صد و هشتامین است. فرانسه در رده‌ی ٣٨ یک رتبه بالا آمده است. ایالات متحده آمریکا با از دست دادن سه رده به ٤٩ فرو نشسته، ژاپن دو رده از دست داده و در ٦١ نشسته است. برزیل با پیش روی دوازده رده به ٩٩ رسیده به میان صد کشور نخست جدول آمده است. روسیه با از دست دادن ٤ رده در ١٥٢ قرار دارد و ایران در همان رده ١٧٣ ثبات مانده است، اما چین ١٧٦ یک رده عقب رفته است.
رده بندی جهانی آزادی اطلاع رسانی گزارش‌گران بدون مرز عیان‌گر ناگواری وضعیت آزادی اطلاع رسانی جهان در سال ٢٠١٤ است. آزادی رسانه‌ها در آزمون و فرسوده از جنگ‌ها، تهدید فزاینده نقش‌افرینان غیر دولتی، آزارگری‌ها به هنگام اعتراضات خیابانی، یا با بحراه‌های اقتصادی و مالی، در پنج قاره جهان فرو می‌نشیند. گزارش‌گران بدون مرز تلاش می‌کند، در پرتو شش تحلیل موضوعی این افول نگران کننده را توضیح دهد.
شناساگرهای بدست آمده در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١٥ گزارش‌گران بدون مرز، قطعیت دارند. ٢٠١٤ سال پس‌رفت خشونت‌بار آزادی رسانه‌هاست. دو سوم از ١٨٠ کشور حاضر در جدول رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١٥، نسبت به سال گذشته پس رفته‌اند.
شاخص سالانه‌ که معیاری برای سنجش شدت نقض آزادی اطلاع رسانی در جهان است به ۳۷۱۹ امتیاز صعود کرده است. رشدی٨ درصدی نسبت به سال گذشته (٣٣٩٥) و نزدیک به ده درصد نسبت به سال ٢٠١٢ (٥٦ ٣٤) داشته است.
Image supprimée par l'expéditeur.

تغییرات مهم رده‌بندی ٢٠١٥
اگر منطقه‌ی اروپا و بالکان، در ظاهر دارای بالاترین امتیاز ۱۸,۰۶ است، با این حال در این منطقه بیشترین وخامت در دو رده‌بندی سال‌های ٢٠١٤ و ٢٠١٥ نیز ثبت شده است. گرایش نگران کننده که بازتاب توامان دو پدیده است: از یک سو کوتاه آمدن و کژروی برخی از کشورهای عضو از پرنسیپ‌های آزادی‌های بنیادین و از سوی دیگر کم‌توانی سازوکارهای اروپایی برای تصحیح این معضل‌ها. آخرین‌ها در عرصه رعایت آزادی اطلاع رسانی کشورهای افریقای شمالی و خاورمیانه امسال نیز شاهد به وجود آمدن نقطه‌های کور اطلاع رسانی بودند. منطقه‌های که به شکل کامل در مهار گروه‌های غیر دولتی قرار گرفته‌اند و در یک کلام در آن‌ها استقلال رسانه‌ها وجود ندارد.
فرو افتادن‌ها
رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ٢٠١٥، نشانگر پس رفت کلی جهان در عرصه آزادی اطلاع رسانی است. بازتاب این گرایش میان ٢٠١٤ و ٢٠١٥ ، دیده شدن فرا رفتن‌ها نادر و فرو افتادن‌ها بیشتر است.
اروپای غربی شاهد پس رفت بسیاری از کشورهاست. ایتالیا (۷۳) در سالی دشوار برای رسانه‌ها که همراه بود با تهدیدهای مافیا علیه روزنامه‌نگاران و محاکمه‌هایی سواستفاده‌گرانه، اتهام توهین و اهانت،۲۴ رده از دست داد. ایسلند (۲۱) با از دست دادن ۱۳ رده، بهای سخت‌ شدن رابطه میان سیاست و رسانه‌های را می پردازد. سقوطی که هشداری برای این دمکراسی نمونه است.
در امریکای جنوبی ونزوئلا (۱۷۳) با آتش گشودن ارتش ملی بولیواری به سوی خبرنگاران در پی تظاهرات‌ها بیش از ۲۰ رده را از دست داده است.و البته اینگونه هویت واقعی خود را آشکار کرد. دراکواتور (۱۸۰) تصویب قانون هم‌سان سازی ارتباطات که خیلی زود با ایجاد نوعی سانسور محدویت‌های خود را نشان داد، عاملی برای پس نشستن ۱۳ رده در جدول شد.
در آفریقای زیر صحرا، کنگو (۱۰۷) در سالی دشوار برای رسانه‌های مستقل ۲۵ رده از دست داد. دولت شکار روزنامه‌نگاران منتقد را و گاه با در پیش گرفتن روش‌هایی خشن تشدید کرد. روزنامه‌نگارانی که سکوت را نپذیرفتن مجبور به ترک کشور شدند.
روزنامه‌نگاران که در لیبی به کار مشغولند، هفت سال پس از سقوط قذافی در شرایطی اسفبار بسر می‌برند. گزارش‌گران بدون مرز تنها در این سال ۷ مورد قتل و ۳۷ مورد ربودن شمارش کرده است. در برابر این خشونت بیش از چهل فعال رسانه‌ای مجبور به ترک کشور شده‌اند. گزارش از فعالیت‌های گروه‌های مسلح که کشور را میان خود تقسیم کرده‌اند، تنها روزنامه‌نگارانه نیست که در این وضعیت قهرمانانه است.
غرق شده در جنگ داخلی، سودان جنوبی (۱۲۵) شاهد تشدید قطبی شدن رسانه‌ها و به شهادت گرفتن دائمی آن‌ها در این بحران، شش رده از دست است. گزارش‌گران بدون مرز در جولای سال گذشته و در بیانیه‌ای به مناسبت سومین سالگرد تولد این دولت جوان، نوشته بود : « آزادی مطبوعات در این کشور به دلیل درگیری مسلحانه لغو شده است.»
در روسیه (۱۵۲) با پس رفت ۴ رده، پروسه سقوط را تکمیل کرد. کرملین طناب خفقان بر گردن روزنامه‌نگاران منتقد را محکم‌تر کرده است و سانسور اینترنت را بیشتر. تعطیل کردن سایت‌های اطلاع‌رسانی و اخراج خبرنگاران برای مهار رسانه‌های مستقل روندی تداوم دار شده است.
آذربایجان (۱۶۲) بزرگترین زندان قاره اروپا برای فعالان رسانه‌ای، معرف بیلانی اسفبار است. بزرگترین فرود در میان ۲۵ کشور آخر جدول رده بندی است. در ٢٠١٤ موج سرکوب بی‌سابقه بر سر آخرین صدای‌های منتقد و جامعه مدنی آوار شد. روزنامه‌نگاران زندانی شدند، رسانه‌های مستقل در زیر جریمه‌های مالی تعطیل و رادیو تلویزیون با نظارتی جانبدارانه بسته‌تر و مهار بازار تبلیغات بدست مقامات حکومتی افتاد.
در قاره امریکا، ایالات متحده آمریکا (۴۹) فرودش را ادامه داده است. ٢٠١٤، سال تحت فشار قرار گرفتن جمیز ریزن روز‌نامه‌نگار نیویورک تایمز از سوی مقامات برای معرفی کردن منبع‌ خبری‌اش بود. اگر وی در این مورد کوتاه می‌آمد، دولت اوباما جنگ‌اش را علیه اطلاع رسانی ادامه می‌داد و نوبت به پرونده‌های دیگر همچون ویکی لیکس می‌رسید.
فرا رفتن‌ها
فرا رفته‌های جدول رده بندی زیاد نیستند. در اروپا گرجستان (۶۹) با بهره بردن از تغییرات سیاسی پس از انتخابات ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به صعود خود ادامه می‌دهد. در سال ٢٠١٤ این کشور ۱۵ رده بالا آمده است. ساحل عاج (‌۸۶) نیز با ۱۵ رده بالا آمدن، گویی از بحران سیاسی و اجتماعی که از ۲۰۱۰ بدان وارد شده بود بیرون می‌اید. با این حال وضعیت در کشوری که سال ۲۰۱۵ باید منتظر غیر دولتی کردن رادیو تلویزیون ملی شد، نگرانی‌هایی برای نهادینهکردن سانسور وجود دارد.
نپال (۱۰۵) با فرو کش کردن خشونت های نیروی انتظامی علیه روزنامه‌نگاران، به ویژه به هنگام تظاهرات‌ ۱۵ رده فرا رفته است. بهبودی که باید منتظر ماند تا در سال جاری تأیید شود.
تونس (۱۲۶) هفت رده بالا رفته است، هر چند این رشدی نسبی است، چرا که در شاخص قطعی جدول درجا زده است.در کل می‌توان گفت رسانه‌ای از ثبات شرایط سیاسی در ۲۰۱۴ بهره برده‌اند، با آنکه خشونت علیه روزنامه‌نگاران همچنان زیاد است و کارسازهای تضمین آزادی اطلاع رسانی برای اجرایی شدن تأخیر دارند.
برزیل (۹۹) در ۲۰۱۴ با صعودی ۱۲ رده‌ای و کمتر شدن خشونت، با کشته شدن دو خبرنگار نسبت به پنج کشته‌ی سال گذشته، از مرز نمادین ۱۰۰ کشور نخست جدول رده‌بندی عبور کرده است.
در قاره آمریکا مکزیک (۱۴۸) چهار رده بالا آمده است. گسترش خشونت در رخ‌دادهای نوامبر ۲۰۱۴در پی ناپدید شدن ۴۳ دانشجو در ایالت گِررِرو که گزارش‌گران بدون مرز کشته شدن سه روزنامه‌نگار را شمارش کرده است، در رده بندی امسال نیامده است.
افغانستان (۱۲۲)
جنگ طالبان علیه خواست صلح و دمکراسی مردم افغانستان، که در انتخابات ریاست جمهوری به شکل گسترده اعلام شد، علیرغم آنکه این انتخابات با تخلف لکه‌دار شد، عامل اصلی خشونت و بی ثباتی کنونی‌ است. این واقعیت دارد که رسانه‌ها و خبرنگاران بیش از پیش از سوی مسوولان حکومتی و قوای دولتی و امنیتی و متنفذان محلی نیز تهدید می‌شوند. باید به همه این خشونت‌ها پایان داده شود. در دولت اتحاد ملی با ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی و رئیس هیات اجرایی عبداله عبداله، خشونت علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها تداوم و افزایش داشته است، خشونتی که همزمان با کارزار انتخاباتی که از ماه میزان سال گذشته آغاز شده بود. از همان تاریخ طالبان حمله‌های خود را علیه غیر نظامیان افزایش داده‌اند و روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نیز هدف قرار دادند. اما جنگجویان این گروه مسلح تنها عاملان خشونت و نقض حقوق فعالان رسانه‌ای نیستند. گزارش‌گران بدون مرز از سال گذشته تا کنون بازداشت ٩ روزنامه‌نگار و وب‌نگار، بیش از ٥٥ مورد حمله و تهدید،٥ مورد اختطاف،و ٤ حمله منجر به مرگ روزنامه‌نگاران از این میان دو روزنامه‌نگار خارجی شمارش کرده است. با وجود این موج کم سابقه‌ی حمله و تهدید اما خبرنگاران افغان در امر پوشش انتخابات و بحران پسا انتخاباتی نقشی مهم و مسوولانه ایفا کردند.
ایران (١٧٣)
از سال ۲۰۰۳ ایران در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، در حال سقوط آزاد است. انتخاب حسن روحانی, محافظه کار میانه رو به ریاست جمهوری در خرداد ماه ۱۳۹۲ تأثیر چندان مثبتی بر وضعیت آزادی اطلاع رسانی نداشته است. رسانه‌ها همچنات توقیف می‌شوند، موج بازداشت ها روزنامه نگاران و وب‌نگاران، دردو سال اخیر, سازماندهی شده از سوی سپاه پاسداران با همکاری فعالانه دستگاه قضایی تحت نظارت رهبر جمهوری اسلامی، یادآور بازداشت‌های فردای انتخاب پر مناقشه محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ است. باید یادآوری کرد که همچنان بسیاری از بازداشت شدن این اعتراض‌های در زندان بسر می برند. سکوت دولت حسن روحانی در برابر سرکوب آزادی اطلاع رسانی اگر همیارانه نباشد به عنوان رئیس جمهوری و مسئول اجرای قانون اساسی است دست کم پرسش برانگیز است. ایران همچنان با ۵۰ فعال رسانه‌ای زندانی یکی از پنج زندان جهان برای روزنامه‌نگاران است.
رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ٢٠١٥ پس‌روی نگران کننده
خاورمیانه، اکراین، سوریه و یا عراق و … نمونه‌هایی از برخی درگیری‌های نظامی هستند که در سال۲۰۱۴ رخ دادند.طرف‌های درگیر همه بدون استثناء به جنگ اطلاعاتی مخاطره‌امیز روی آورده‌اند. با پروپاگاند و یا ممنوع‌سازی، رسانه‌ها به هدف‌هایی استراتژیک تبدیل شدند، هدف حمله قرار گرفتند و یا به سکوت وادار شدند.
آیا در برخی از تظاهرات‌ها روزنامه‌نگاران دشمن مشترک شرکت‌کنندگان در تظاهرات و نیروهایی انتظامی هستند؟ این واقعیتی غم‌انگیز است که در این سال گزارش‌گران بدون مرز به آن دست یافته است. ٢٠١٤ سال تشدید خشونت علیه گزارش‌گران و شهروند وب‌نگارانی بود که تظاهرات‌ها را پوشش خبری می‌دادند.
مهم‌ترین پس‌رفت میان رده‌بندی جهانی سال‌های ٢٠١٤ و ٢٠١٥ اتحادیه اروپاست که محدودیت‌های « الگوی دمکراتیک» و توان‌ سازکار‌هایش را برای فائق آمدن بر این افول به نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد، اتحادیه اروپا از هوس‌های برخی از اعضایش برای مصالحه بر سر آزادی اطلاع رسانی به تنگ آمده است. حاصل آن در جدول رده بندی، افزایش فاصله میان اعضاست که از رده نخست تا رده۱۰۶ متفرق شده‌اند. رکودار نوسانی پر دامنه در رده بندی ٢٠١٥.
در بیشتر موارد به نام امنیت ملی است که دمکراسی از ارزش‌هایش فاصله می‌گیرد. در برابر تهدید‌های واقعی و یا جعلی، دولت‌ها در ضرب‌اهنگی متبحرانه انبانی از قانون‌ برای خاموش کردن صداهای مستقل درست می‌کند. پدیده‌ای که رژیم‌های اقتدارگر را هم‌چون نظام‌های دمکراتیک در بر گرفته است.
آنها نظام‌های دیکتاتوری هستند در اروپای شرقی، آفریقا، آسیای مرکزی و یا در خاورمیانه، و از سوی کاریکاتورهای زنده رهبری می‌شوند، که اگر مهار مطلق اطلاعات را در دست نداشتند، بدون شک دست مایه خنده‌ و تمسخر همگان بودند. در سال ٢٠١٤ بازهم طناب برگردن رسانه‌ها را برای ایجاد خفقان تنگ‌تر کردند. در میان ۲۰ کشور انتهای جدول رده‌بندی ٢٠١٥، پانزده کشور نسبت به سال گذشته بدتر بوده‌اند.
آیا ارتباطی‌ بین چنین شاخص‌های اقتصادی و رده بندی آزادی رسانه‌ها در جهان ِ گزارشگران بدون مرز وجود دارد؟ آیا استقلال و آزادی رسانه‌ها با توسعه ی اقتصادی آنها مرتبط است؟ گزارش‌گران بدون مرز امسال این موضوع را برسی‌ کرده است.
Pour vous désabonner de ce groupe et ne plus recevoir d'e-mails le concernant,