۱۳۹۶ تیر ۱۷, شنبه

مدل محبوب رهبری

کته کولویتس، ۱۵۰ سالگی بانوی بزرگ هنر تجسمی آلمان

کته کولویتس سیمای آشنای هنرهای تجسمی آلمان ۱۵۰ سال پیش بدنیا آمد. سازمان علمی و فرهنگی یونسکو روزی را برای بزرگداشت این بانوی هنرمند و مبارز اختصاص داده است. شهر کلن صاحب بزرگترین مجموعه از کارهای اوست: موزه کته کولویتس.

۱۵۰مین زادروز کته کولویتس؛ زنی دلیر و  هنرمندی بزرگ

کته کولویتس تنها یکی از بزرگترین هنرمندان قرن بیستم نیست. او همچنین مدافع حقوق زحمتکشان و پیکارجویی جسور علیه رژیم‌های دیکتاتوری و جنگ‌طلب بود. بانوی نامدار هنر واقع‌گرای آلمان ۱۵۰ سال پیش پا به جهان گذاشت.
150 Jahre Käthe Kollwitz (Käthe Kollwitz Museum Köln)
کته کولویتس (۱۸۶۹ - ۱۹۴۵)
کته کولویتس هم در خانه پدر و هم در خانه همسرش، از نعمت و رفاه برخوردار بود، اما در سراسر زندگی یک دم از یاد نبرد که در پیرامون او، دور و نزدیک، مردمی هستند که گرسنه سر به بالین می‌گذارند و از سرما خواب به چشمشان نمی‌آید.
در خانه او، درست بالای میز غذاخوری، یکی از تابلوهای معروف او آویخته بود، که چند کودک گرسنه را با کاسه‌های تهی نشان می‌دهد، زیر تابلو به خطی درشت نوشته است: بچه‌های آلمان گرسنگی می‌کشند!
کولویتس بیشتر عمر خود را زیر بختک رژیم‌هایی زندگی کرد، که به جای نعمت و رفاه و نیکروزی، برای مردم خود نکبت و بدبختی بار آوردند؛ او زیر سلطه زمامدارانی رنج کشید که به جای خدمت به مردم محروم و زحمتکش، جوانان نگون‌بخت را به جنگ و کشتار فرستادند تا در میدان‌های پروحشت و تعفن‌آلود، به خاک بیافتند و اجساد آنها زیر لای و لجن مدفون شود.
همدردری با بی‌نوایان
کته کولویتس در ۸ ژوئیه ۱۸۶۷ در کونیگزبرگ، کالینینگراد کنونی، به دنیا آمد. 
او که در خانواده‌ای با گرایش‌های پیشرو و تربیت آزادمنشانه بار آمده بود، از آغاز جوانی توجهی جدی و همدلانه به زندگی مردم زحمتکش و محروم نشان داد. سال‌های جوانی او با صنعتی شدن روزافزون جامعه همراه شد. کارگران و زحمتکشان، که رشد و پیشرفت جامعه مرهون کار و تلاش آنها بود، از نعمات این پیشرفت سهم اندکی داشتند. آنها از بام تا شام عرق می‌ریختند، اما از هرگونه حقوقی محروم بودند و بچه‌هایشان نه غذای کافی داشتند و نه پوشاکی مناسب در برابر سرما.
در همین دوران نخستین تلاش‌های متشکل کارگران صنعتی، برای دستیابی به حقوق انسانی خود شروع شد. کته کولویتس که در نخستین سالهای آموزش هنری، استعدادی بی‌نظیر در طراحی و نقاشی نشان داده بود، هنر خود را آینه مبارزات حق‌طلبانه مردم در راه عدالت و بهروزی قرار داد و تا پایان زندگی بر این تعهد پایدار ماند.
150 Jahre Käthe Kollwitz Deutschlands Kinder hungern (picture-alliance/akg-images)
بچه‌های آلمان گرسنه‌اند!
او به عنوان زنی آگاه که با آفرینش هنری، همگان را به تحسین و احترام واداشته بود، به زودی دریافت که در جامعه مردسالار باید تبعیضات و محدودیت‌های زیادی را تحمل کند. در سال ۱۸۹۸ که به خاطر برپایی نمایشگاهی در برلین از سوی جامعه هنری برای دریافت بالاترین مدال افتخار معرفی شده بود، ویلهلم دوم، پادشاه وقت آلمان، از دادن جایزه به او خودداری کرد، با این توجیه که: مدال افتخار فقط به مردان تعلق می‌گیرد!
مهاجرت به برلین
کته شمیت که پس از ازدواج با دوست کودکی خود دکتر کارل کولویتس به همراه او به برلین کوچ کرده بود، در این شهر با روی دیگر شکوه و عظمت پایتخت "رایش" آشنا شد: بیکاری، گرسنگی، فقر و بیماری. در آن روزها نیمی از کودکان طبقه محروم جامعه تا پیش از سن بلوغ می‌مردند.
همسر کولویتس، پزشکی مترقی و انسان‌دوست بود که دانش خود را به رایگان در اختیار خانواده‌های فقیر قرار داده بود. بیشتر در ارتباط با مراجعان به دفتر طبابت همسر بود که کته کولویتس با ابعاد فاجعه‌بار فقر و محرومیت آشنا شد و نخواست در برابر آن سکوت کند.
کته کولویتس در دو مجموعه بزرگ از طرح‌ها و نقاشی‌های خود به عنوان "قیام بافندگان" و "جنگ دهقانی"، هم رنج و تیره‌روزی مردم زحمتکش را تصویر کرده است و هم مبارزات آنان را برای دستیابی به یک زندگی شایسته و شرافتمندانه.
او در کارهای خود در عین ترسیم درد و رنج کارگران، از حقانیت مبارزه آنها دفاع کرد و با سلاح نیرومند هنر نشان داد که آنها جز مبارزه برای زندگی بهتر چاره‌ای ندارند. بسیاری از تابلوهای او روایتگر شکست و ادامه خفقان هستند، اما در عین حال زنان و مردان مبارز را می‌بینیم که دوش به دوش هم همچنان مقاوم هستند و آماده برای از سر گرفتن پیکاری سرنوشت‌ساز.
بیشتر کارهای کولویتس ساده و فشرده با نیروی بیان بسیار قوی هستند، از بیشتر آنها اندوه و ماتمی سنگین تراوش می‌کند که بی‌واسطه بر احساسات تماشاگر تأثیر می‌گذارد.
مدافع سازش‌ناپذیر صلح
کته کولویتس در زمانه‌ای پرآشوب، سرشار از فجایع سهمگین و لرزاننده زندگی می‌کرد؛ او با این که در رفاه بود، اما یک دم نخواست زندگی شخصی و خانوادگی خود را از این آشوب و اضطراب دور نگه دارد. در دورانی که جامعه گرفتار سختی و پریشانی بود، بهروزی و رفاه شخصی برای او معنی نداشت.
در آستانه جنگ جهانی اول که اکثریت جامعه و زمامداران، به پیروی از احساسات پوچ ناسیونالیستی خواهان جنگ و ستیز بودند، او با دلیری فریاد برداشت که جنگ تنها می‌تواند به نفع دشمنان مردم باشد، مردم عادی و زحمتکش هیچ دشمنی و ستیزی با جوانان ملت‌های دیگر ندارند.
پسر جوان او پتر، تحت تأثیر تبلیغات عوامفریبانه نیروهای ستیزه‌جو، داوطلبانه راهی جبهه جنگ شد. مادر با تمام تلاش نتوانست فرزند خام و احساساتی را از این تصمیم باز دارد. تنها سه هفته بعد از اعزام او بود که در بلژیک به خاک افتاد. خبر مرگ او ضربه سنگینی بود که مادر را برای تمام عمر سوگوار کرد. او با خلق چند نقاشی و پیکره، با هنر خود بنای یادبودی برای پسر ساخت که بازتاب رنج و اندوه همه مادران داغدیده است.
150 Jahre Käthe Kollwitz (Käthe Kollwitz Museum Köln)
کارگران برای مبارزه آماده می‌شوند
کته کولویتس در تابلوهایی بی‌شمار، پشتیبانی بی‌دریغ و همدلی خود را با جنبش صلح، مبارزان راه عدالت و سوسیالیسم بیان کرده است. یکی از کارهای ماندگار او اثری است که در همبستگی با سرکوب قیام کمونیست‌ها در ژانویه ۱۹۱۹ خلق کرده است: ادای احترام کارگران سوگوار بر جسد کارل لیبکنشت.
سال ۱۹۳۳ و به قدرت رسیدن حزب ناسیونال سوسیالیسم به رهبری آدولف هیتلر در آلمان برای کته کولویتس، برابر بود با پیروزی عریان اردوی جهل و جنایت. بسیاری از دوستان کته کولویتس، روشنفکران مترقی و چپگرا، اگر در دام فاشیسم هیتلری گرفتار نشدند، از آلمان مهاجرت کردند.

کته کولویتس که عمری پشت سر گذاشته و از نامدارترین هنرمندان کشور بود، نتوانست از میهن خود دل بکند. او در آلمان باقی ماند تا شاهد فرو رفتن هرچه بیشتر جامعه در جهنم دیکتاتوری و اختناق باشد. بانوی پیر و دلشکسته‌ی هنر مترقی آلمان، سال ۱۹۴۵ در بیماری و انزوا درگذشت.

موافقت دیوان عالی آمریکا با بررسی مصادره آثار باستانی ایران

موافقت دیوان عالی آمریکا با بررسی مصادره آثار باستانی ایران

دیوان عالی آمریکا قرار است درباره ضبط شماری از آثار باستانی ایران تصمیم بگیرد.شاکیان یک انفجار تروریستی در اسرائیل به عنوان غرامت خواهان مصادره و فروش چند اثر و کتیبه باستانی هستند که در دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند.
USA Washington Supreme Court (picture-alliance/ZUMA Wire/C. Myers)
دیوان عالی ایالات متحده، بالاترین نهاد قضایی امریکا، روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن برابر ۶ تیرماه، موافقت کرد که در پاییز آینده درباره ضبط و فروش مجموعه‌ای از آثار باستانی ایران که در حال حاضر در امریکا موجود هستند، تصمیم‌گیری کند.
خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان یک بمب‌گذاری که سال ۱۹۹۷ در اورشلیم روی داد، برای دریافت غرامت به مبلغ ۷۱ و نیم میلیون دلار به دیوان عالی ایالات متحده مراجعه کرده‌اند.
از آنجا که ایران در امریکا نقدینه کافی نداشته است، شاکیان و وکلای آنها به ضبط اموال ارزشمند ایران روی آورده‌اند.
چنانچه دیوان عالی با درخواست شاکیان موافقت کند، برخی از آثار باستانی ایران که در دو موزه شیکاگو نگه‌داری می‌شوند، ضبط خواهد شد تا به نفع شاکیان فروخته شود.
مجموعه‌ای از هزاران کتیبه و اثر هخامنشی که بیشتر آنها از خرابه‌های "تخت جمشید" به دست آمده‌اند، از سالیان پیش برای تحقیق و بررسی به انستیتوی مطالعات شرقی در دانشگاه شیکاگو به امانت داده شده‌اند.
دعوای شاکیان به حمله‌ای مسلحانه در سال ۱۹۹۷ مربوط می‌شود که طی آن سه عضو گروه اسلامگرای حماس ۵ نفر را به قتل رساندند و ۸ آمریکایی را زخمی کردند.
وکلای قربانیان و بستگان آنها جمهوری اسلامی را محرک اصلی حمله یادشده می‌دانند.
تا کنون دادگاه‌های امریکا با پرداخت خسارت از وجه فروش آثار باستانی ایران مخالفت کرده و گفته‌اند که نمی‌توان مبلغ خسارت قربانیان را از فروش آثار عتیقه تأمین کرد، زیرا ایران هیچگاه از این آثار برای اهداف مالی و مقاصد تجارتی استفاده نکرده است.
جفری وال، مشاور دولت ترامپ، در این باره گفته است: «با این که ایالات متحده همواره با بازماندگان و سایر قربانیان تروریسم ابراز همدردی کرده است، اما با ضبط و توقیف اموال حکومت‌های خارجی موافق نیست، زیرا این امر می‌تواند بر روابط خارجی امریکا تأثیر سوء بگذارد».
 
تماشای ویدیو02:30

گزارش ویدئویی از نمایش شکوه تمدن ۹ هزار ساله ایران در آلمان

در همین زمینه:

لیو شیائوبو، برنده جایزه نوبل صلح، از زندان چین آزاد شد

لیو باید سه سال دیگر در حبس می‌ماند، اما به دلیل ابتلا به بیماری سرطان پیشرفته غیرقابل درمان، از زندان آزاد شد.
Friedensnobelpreis 2010 für Liu Xiaobo (picture-alliance/NTB scanpix)
لیو شیائوبو، برنده جایزه نوبل صلح که در آخرین مراحل بیماری پیشرفته سرطان کبد به سر می‌برد، از زندان چین آزاد شد. به تشخیص پزشکان، بیماری این مخالف ۶۱ ساله نظام سیاسی چین غیرقابل درمان است.
به گفته‌ی وکیل مدافع شیابوئو، در پی تشخیص پزشکان، مقامات چینی او را از حبس آزاد کرده‌اند.

محکومیت ۱۱ ساله
لیو مشهورترین زندانی سیاسی چین است. او طی دهه‌ها‌ی گذشته برای دموکراسی و حقوق بشر در کشورش تلاش‌های بسیار به خرج داده است.
این استاد رشته ادبیات از زمان جنبش دموکراسی‌خواهی در سال ۱۹۸۹ در پکن و سرکوب خونین آن به دست حاکمان چین، بارها در حبس به سر برده است.
لیو بعدها به ریاست افتخاری "انجمن جهانی قلم" (پن) چین انتخاب شد. لیو نویسنده‌ای مستقل و از جمله تدوین‌کنندگان "منشور ۰۸" است که ۳۰۰ تن از روشنفکران چین آن را در سال ۲۰۰۸ امضا کردند. آنها در این منشور خواستار اصلاحات دموکراتیک در چین شدند.
لیو در سال ۲۰۰۹ به اتهام "زیر پا گذاشتن نظام حکومتی" به ۱۱ سال زندان محکوم شد.
یک سال بعد جایزه جهانی نوبل صلح به او تعلق گرفت. به هنگام اعطای این جایزه، صندلی او در اسلو خالی بود. همسر او، "لیو ژیائو" از آن زمان بدین سو عملا در حصر خانگی در پکن به سر می‌برد.

اردوغان برای اجرای توافق اقلیمی پاریس شرط گذاشت

در پایان نشست گروه ۲۰ به نظر می‌رسید ۱۹ عضو به صورت یکپارچه مخالفت خود با خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را به نمایش گذاشته‌اند. تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهوری ترکیه اما به تردیدها در این زمینه دامن زده است.
G20 Hamburg Erdogan PK (Reuters/W. Rattay)
رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (G20) در هامبورگ آلمان اجرای پیمان اقلیمی پاریس در کشورش را مشروط به اجرای تعهداتی دانست. رجب طیب اردوغان گفت که به صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه اطلاع داده که پارلمان ترکیه پیمان اقلیمی پاریس را تصویب نخواهد کرد، «مگر این‌که وعده‌هایی که به ما داده شده‌اند، عملی شوند». به گفته‌ی اردوغان، فرانسه در هنگام امضای پیمان اقلیمی پاریس به ترکیه وعده داده هزینه‌های آنکارا برای اجرای این پیمان را جبران کند.
موضع‌گیری جدید اردوغان در تضاد با بیانیه‌ی پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ است؛ بیانیه‌ای که در آن ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان – اعضای گروه ۲۰ بجز آمریکا – از جمله ترکیه تعهد کردند پیمان اقلیمی پاریس را "به سرعت" اجرایی کنند. با این حساب مشخص نیست ۱۸ کشور دیگر هم در عمل به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه پاریس پایبند باشند.
اردوغان می‌گوید برخی از دیگر کشورهای عضو گروه ۲۰ هم با پیمان اقلیمی پاریس مشکل دارند و «حمایت همه‌جانبه‌ی خود از آن را تکرار نخواهند کرد».
در بیانیه‌ی پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ همچنین به صراحت اعلام شد که آمریکا در دولت دونالد ترامپ از پیمان یادشده خارج شده است.

پیمان اقلیمی پاریس روز ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در کنفرانس اقلیمی ملل  متحد در پایتخت فرانسه تصویب شد. بجز سوریه، نیکاراگوئه و آمریکا همه کشورهای جهان این پیمان را به رسمیت می‌شناسند. هدف پیمان اقلیمی پاریس، کاهش سرعت گرمایش زمین از طریق کاهش ۳۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از دیدار شامگاه پنجشنبه (۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر) با رجب طیب اردوغان از "اختلافات عمیق" میان برلین و آنکارا سخن گفته بود. در این دیدار رئیس جمهوری ترکیه بارها از ممنوعیت سخنرانی خود در جمع هوادارانش در آلمان انتقاد کرده بود؛ مرکل هم به "شمار زیاد دستگیری‌ها" در ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته و همچنین ممنوعیت ملاقات هیئت پارلمانی آلمان با نیروهای این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اشاره کرده بود. دستگیری دنیس یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار روزنامه‌ی آلمانی "دی ولت" هم سایه سنگینی بر روابط دیپلماتیک دو کشور افکنده است.

رژه کوکلوس کلان‌ها در ویرجینیا به اعتراض متقابل و درگیری کشید


پلیس ضد شورش در شارلتوزویل ویرجینیا هواداران کولکلس کلان را از ابتدا تا انتهای راهپیماییشان همراهی کرد.حق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionپلیس ضد شورش در شارلتوزویل ویرجینیا هواداران کولکلس کلان را از ابتدا تا انتهای راهپیماییشان همراهی کرد.
راهپیمایی هواداران کوکلس کلان در ویرجینیا با راهپیمایی متقابل و بزرگتر مخالفان آنها انجامید.
ده‌ها نفر از هواداران این گروه که معتقد به برتری نژاد سفیدند در یک راهپیمایی با مجوز در شارلوتزویل شرکت کردند تا به برداشتن مجسمه ژنرال رابرت لی از این شهر اعتراض کنند.
ژنرال لی فرمانده نیروهای کنفدراسیون و هوادار برده‌داری در طول جنگ داخلی آمریکا بود.
موانع فلزی و نیروهای مسلح پلیس راهپیمایی کنندگان را که در مواردی پرچم کنفدراسیون را نیز در دست داشتند از گروه‌های مخالف کوکلس کلان ها جدا کرده بودند.
حامیان گروه معتقد به برتری نژاد سفید کوکلوس کلان از ابتدا تا انتهای راهپیمایی اعتراضی خود با پلیس ضد شورش اسکورت شدند
این گروه به فاصله کمی از گردهمایی در پارک عدالت در شارلوتزویل توسط عده زیادی از مخالفان دوره شدند که شعار می‌دادند :شرم بر شما و نژاد پرست به خانه‌ات برگرد.
سخنگوی پلیس ویرجینیا گفته است اعزام نیروی پلیس برای اطمینان از امنیت تمام معترضان و اطمینان از دسترسی به پارک بوده است.
در همین حال پلیس تظاهرات مخالفان کوکلس کلان‌ها را غیرقانونی خواند و برای متفرق کردند آنها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
به گزارش رسانه‌های محلی چند نفر نیز دستگیر شده‌اند
صدها معترض در مخالفت با راهپیمایی کوکلس کلان‌ها به خیابان آمدندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionصدها معترض در مخالفت با راهپیمایی کوکلس کلان‌ها به خیابان آمدند
یک معترض برای رهایی از گاز اشک آور از آب استفاده می‌کندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionیک معترض برای رهایی از گاز اشک آور از آب استفاده می‌کند
دفاع از پرچم کنفدراسیون و مجسمه‌های مربوط به دوره برده‌داری در آمریکا یکی از نقاط تمرکز اعتراضات گروه‌های راست افراطی در آمریکا در سال‌های اخیر بوده‌است..
برخی ناظران می‌گویند انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا به نیروهای راست افراطی در سراسر آمریکا جان تازه‌ای بخشیده است.
در ماه می یک راهپیمایی با مشعل در اعتراض به برداشته شدن پرچم کنفدراسیون در ویرجینیا با محکومیت از سوی شهردار مواجه شد.
فردای این روز صد نفر در اعتراض به رژه شب قبل به خیابان‌ها آمدند.
سال گذشته در انهایم کالیفرنیا، درگیری خشونت آمیز میان کوکلس کلان‌ها و مخالفانشان به چاقو خوردن چند 

درآمد 6 میلیارد دلاری توتال از قرارداد فاز 11 پارس جنوبی/ زنجانی قصد ندارد پول ما را بدهد/ بدهی زنجانی 4 میلیارد دلار است

درآمد 6 میلیارد دلاری توتال از قرارداد فاز 11 پارس جنوبی/ زنجانی قصد 

ندارد پول ما را بدهد/ بدهی زنجانی 4 میلیارد دلار است

خبرگزاری فارس: درآمد 6 میلیارد دلاری توتال از قرارداد فاز 11 پارس جنوبی/ زنجانی قصد ندارد پول ما را بدهد/ بدهی زنجانی 4 میلیارد دلار است



بیژن نامدار زنگنه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که سهم شرکت فرانسوی توتال از عایدات و درآمد کل قرارداد فاز 11 پارس جنوبی چقدر است؟ اظهارداشت: سقف تعهد دولت در این قرارداد برای همه طرف‌های قرارداد 12 میلیارد دلار است که سهم و درآمد توتال هم به نسبت سهمی که در این قرارداد دارد یعنی 50.1 درصد ( 6 میلیارد و 12 میلیون دلار) است.
وی در پاسخ به این سوال که اخیراً وکیل بابک زنجانی از اعلام آمادگی شرکای خارجی این متهم برای پرداخت بدهی وی خبر دادند آیا بر سر این موضوع توافقی صورت گرفته یا خیر و گفته شده مشکل پرداخت این بدهی توافق بر سر رقم دقیق آن است، گفت: این ها حرف های بی پایه‌ای است که می زنند، خب بدهند. مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد علاوه بر رقم این بدهی مسائل دیگری هم وجود دارد، از نظر ما این فرد با احتساب اصل و فرع پول، نزدیک به 4 میلیارد دلار طلب داریم، آنها اصلا نمی خواهند پول را بدهند.
/

ازتبلیغات مجاهدین تا وضعیت امروز اپوزیسیون و نقش سکولاریسم در نگاه دکتر ...

درگیری شدید پلیس آلمان با معترضان نشست گروه ۲۰ در هامبورگ


درخواست برخورد شدید با اغتشاش‌گران

پس از تظاهرات خشونت‌بار گروهی معترض در هامبورگ، هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان خواستار برخورد شدید با عاملان خشونت‌ها شد. او گفت «جای این جنایتکاران افراطی نه در خیابان‌ها، بلکه در دادگاه‌هاست.» 

وزیر دادگستری آلمان گفت: «حق قانونی برای تظاهرات، مجوزی برای شورش‌گری لجام‌گسیخته نیست.» به گفته هایکو ماس، معترضانی که پلیس را زخمی می‌کنند و خودروها را به آتش می‌کشند سزاوار بردباری نیستند.

رسانه‌های آلمان شمار اغتشا‌ش‌گران در هامبورگ را ۱۵۰۰ نفر ذکر کرده و از آنها به عنوان افراد "شبه‌نظامی" نام برده‌اند. تاکنون بیش از ۲۰۰ مامور پلیس به وسیله این "شبه‌نظامی"ها زخمی شده‌اند.




فروشگاه‌های داخل شهر هامبورگ تعطیل‌اند

اکثر فروشگا‌ها و مغازه‌های مرکز شهر هامبورگ روز شنبه کار خود را تعطیل کرده‌اند. در آلمان فروشگاه‌‌ها روزهای شنبه همیشه باز است و برای اکثر شهروندان شنبه‌ها معمولا یکی از روزهای مهم خرید به حساب می‌آید. اما مسئولان فروشگاه‌ها از ترس اغتشاش‌گران و برای خفظ امنیت کارمندان خود ترجیح دادند مغازه‌ها را ببندند.

مقام‌های مسئول شهر می‌گویند تعطیلی روز شنبه فروشگاه‌ها در مرکز هامبورگ، نزدیک به ۱۵ میلیون یورو به این فروشگاه‌ها روز ضرر می‌زند.



خشونت بی‌سابقه در محله "شانتسن‌فرتیل" هامبورگ

روز گذشته برخی محلات شهر هامبورگ شاهد خشونت بی‌سابقه گروه‌های افراطی بود. رسانه‌های آلمان نوشته‌اند که اغتشاش‌گران که تعدادشان به چند نفر می‌رسید محله "شانتسن‌فرتیل" هامبورگ، به صحنه نبرد واقعی تبدیل کرده بودند. اغتشاش‌گران به مراکز خرید حمله می‌کردند، سطل‌های زباله و خودروهای شخصی را آتش می‌زدند. 

برخی مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها محله "شانتسن‌فرتیل" هامبورگ غارت شدند. تعداد زیادی خودروی شهروندان عادی که در کنار خیابان‌ها پارک شده بودند در آتش سوختند.تصاویری که از شبکه‌های خبری آلمان منتشر شد نشان می‌داد که اغتشاش‌گران با شکستن شیشه‌های خودروها مواد آتش‌زا به دورن آنها می‌انداختند.

در برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها اغتشاش‌گران با آتش‌زدن سطل‌های زباله راه‌بندان ایجاد کردند. پلیس برای متفرق کردن اغتشاش‌گران از خودروهای آب‌پاش و  گاز اشک‌آور استفاده ‌کرد. تاکنون بیش از ۲۰۰ مامور پلیس زخمی شده‌اند. تعدادی از شورش‌گران نیز زخمی و تعداد زیادی نیز بازداشت شده‌اند.

بیش از ۲۰ هزار نیروی پلیس تامین امنیت اجلاس گروه بیست را بر عهده دارد. فشار معترضان و اغتشاش‌گران افراطی در نخستین ساعات روز نخست نشست چنان بود که پلیس بلافاصله خواستار نیروی کمکی از دیگر ایالات‌های آلمان شد.


درگیری شدید پلیس آلمان با معترضان نشست گروه ۲۰ در هامبورگ

پلیس آلمان پس از برچیدن یک کمپ منتقدان گروه ۲۰، تظاهرکنندگان معترض را با کمک ماشین‌های آب‌پاش متفرق کرد. مقام‌های محلی و پلیس آلمان می‌گویند با اقامت معترضان در کمپ‌هایی که در هامبورگ برپاشده مقابله می‌کنند.
Deutschland G20 Gipfel Proteste (picture-alliance/dpa/C. Gateau)