۱۳۹۶ تیر ۱۷, شنبه


اردوغان برای اجرای توافق اقلیمی پاریس شرط گذاشت

در پایان نشست گروه ۲۰ به نظر می‌رسید ۱۹ عضو به صورت یکپارچه مخالفت خود با خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس را به نمایش گذاشته‌اند. تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهوری ترکیه اما به تردیدها در این زمینه دامن زده است.
G20 Hamburg Erdogan PK (Reuters/W. Rattay)
رئیس جمهوری ترکیه پس از نشست سران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان (G20) در هامبورگ آلمان اجرای پیمان اقلیمی پاریس در کشورش را مشروط به اجرای تعهداتی دانست. رجب طیب اردوغان گفت که به صدراعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه اطلاع داده که پارلمان ترکیه پیمان اقلیمی پاریس را تصویب نخواهد کرد، «مگر این‌که وعده‌هایی که به ما داده شده‌اند، عملی شوند». به گفته‌ی اردوغان، فرانسه در هنگام امضای پیمان اقلیمی پاریس به ترکیه وعده داده هزینه‌های آنکارا برای اجرای این پیمان را جبران کند.
موضع‌گیری جدید اردوغان در تضاد با بیانیه‌ی پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ است؛ بیانیه‌ای که در آن ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان – اعضای گروه ۲۰ بجز آمریکا – از جمله ترکیه تعهد کردند پیمان اقلیمی پاریس را "به سرعت" اجرایی کنند. با این حساب مشخص نیست ۱۸ کشور دیگر هم در عمل به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه پاریس پایبند باشند.
اردوغان می‌گوید برخی از دیگر کشورهای عضو گروه ۲۰ هم با پیمان اقلیمی پاریس مشکل دارند و «حمایت همه‌جانبه‌ی خود از آن را تکرار نخواهند کرد».
در بیانیه‌ی پایانی نشست گروه ۲۰ در هامبورگ همچنین به صراحت اعلام شد که آمریکا در دولت دونالد ترامپ از پیمان یادشده خارج شده است.

پیمان اقلیمی پاریس روز ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در کنفرانس اقلیمی ملل  متحد در پایتخت فرانسه تصویب شد. بجز سوریه، نیکاراگوئه و آمریکا همه کشورهای جهان این پیمان را به رسمیت می‌شناسند. هدف پیمان اقلیمی پاریس، کاهش سرعت گرمایش زمین از طریق کاهش ۳۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، پس از دیدار شامگاه پنجشنبه (۶ ژوئیه/ ۱۵ تیر) با رجب طیب اردوغان از "اختلافات عمیق" میان برلین و آنکارا سخن گفته بود. در این دیدار رئیس جمهوری ترکیه بارها از ممنوعیت سخنرانی خود در جمع هوادارانش در آلمان انتقاد کرده بود؛ مرکل هم به "شمار زیاد دستگیری‌ها" در ترکیه در پی کودتای نافرجام سال گذشته و همچنین ممنوعیت ملاقات هیئت پارلمانی آلمان با نیروهای این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اشاره کرده بود. دستگیری دنیس یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار روزنامه‌ی آلمانی "دی ولت" هم سایه سنگینی بر روابط دیپلماتیک دو کشور افکنده است.

هیچ نظری موجود نیست: