11222891_10207448972089496_1694287630929156064_n
به دنبال خشک شدن چشمه آلوقره بر اثر حفر تونل “سبزکوه”، چهارشنبه ششم خرداد ماه، مردم این منطقه در اقدامی ابتکاری و به‌صورت نمادین، برای مرگ این چشمه، مراسم ترحیم برگزار کردند. در این مراسم، معترضان کارگاه ساخت تونل را تخریب کردند و بخشی از کارگاه هم دچار حریق شده است.
به گفته افراد حاضر در محل، آتش‌سوزی در کارگاه، کار معترضان نبوده و به قصد مظلوم‌نمایی انجام شده است، اما در یکی از تجمعاتی که سال گذشته در اعتراض به یکی دیگر از پروژه‌های انتقال آب برگزار شد، شعار “انفجار انفجار” نیز از شعارهای معترضان بوده است.
در دی ماه سال پیش نیز روستاییان منطقه در اعتراض به همین پروژه، در مقابل استانداری چهار محال و بختیاری تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند که بی‌پاسخ ماند. برخی از نماینده‌های مجلس ایران نیز در مخالفت با تونل سبزکوه از مردم استان چهار محال و بختیاری حمایت کرده‌اند.
تونل انتقال آب سبزکوه به چغاخور، ده‌ها چشمه در استان چهارمحال و بختیاری را خشک می‌کند و دست‌کم ۱۵۰ میلیون متر مکعب منابع آبی را در معرض خطر قرار می‌دهد و فاجعه منابع آبی و تنش‌های شدید اقتصادی و زیست محیطی را به دنبال می‌آورد.
احداث این تونل، آب را از شهرستان “بروجن” به بخش دیگری از این شهرستان می‌کشد. یکی از اهالی منطقه درباره‌ این طرح می‌گوید: «پیش از این بارها تجمعات اعتراضی در مخالفت با انتقال آب در استان خوزستان و چهار محال و بختیاری برپا شده بود که همگی بی‌پاسخ ماندند. چشمه آلوقره و همچنین دو چشمه “سیبک” و “چغایور”، پس از حفر تنها ۵۰۰ متر از تونل سبزکوه (از ده‌ها پروژه انتقال آب سرشاخه‌های کارون) خشک شده‌اند.»
روستاییان منطقه، علت خشک شدن چشمه‌ها را برخورد تونل با یکی از آبخوان‌های بزرگ منطقه می‌دانند. در دی ماه سال گذشته، بر اثر برخورد تونل با یک آب‌خوان بزرگ، مقدار زیادی آب و سنگ به درون تونل هجوم برده و پروژه برای مدتی متوقف شده بود، اتفاقی که تقریبا در جریان ساخت همه تونل‌های مشابه رخ داده و باعث به هدر رفتن مقدار زیادی از آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چشمه‌های اطرف‌شان شده است.
به گفته مردم محلی، گاهی تخلیه این آب‌ها، ماه ها به درازا می‌کشد که نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که نمی‌شود به سادگی از کنارش گذشت.
نکته قابل توجه دیگر این است که تخریب تونل و هجوم آب به داخل آن، پیش‌تر توسط کارشناسان پیش‌بینی شده. “مهاب قدس” (مشاور اصلی پروژه وزارت نیرو)، در گزارش مطالعات هیدرولوژی پیش‌بینی کرده بود که از میان ۴۹ چشمه بررسی شده، تقریباً همه آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند و تعداد زیادی نیز دچار «مخاطرات آب‌دهی بسیار زیاد» خواهند بود که «خشک شدن آن‌ها قابل پیش‌بینی است.»
از سوی دیگر این پروژه نیز، مانند چندین پروژه انتقال آب از طریق تونل، فاقد مجوزهای لازم است و مشخص نیست که چه قدرتی در پس انجام این طرح‌هاست که حتی دستور مستقیم رییس سازمان حفظ محیط زیست هم، توان متوقف کردن آن‌ها را ندارد.