۱۳۹۶ اسفند ۱۸, جمعه

مقدمه: شهرام خسروی، پروفسور انسان‌شناسی در دانشگاه استکهلم در یادداشتی برای نیویورک تایمز از ریشه‎های خیزش دیماه، نابرابری اقتصادی و مهاجرت‌های اقلیمی در ایران می‏‎نویسد. او در ۱۵ سال گذشته‌‌اش تحقیقات میدانی مفصلی در ایران داشته و مطلب پیش رو را نیز از خلال گفتگو با کشاورزی اهل روستای زراس و بررسی آمارهای رسمی تهیه کرده است.
دهکده زراس در دره‌ای قرار دارد که رشته‌ کوه‎های زاگرس در جنوب غربی ایران آن را  فراگرفته است. با یک ساعت رانندگی از ایذه می‌توان به این دهکده رسید، دهکده‌ای که امروزه حدود ۶۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها از راه کشاورزی، دامداری، و کارگری در سایر شهرهای ایران گذران زندگی می‌کنند.
در یک بعد از ظهر از ماه سپتامبر در سال ۲۰۱۴ من و داراب در کنار دیوار گلی یک باغ فندق نشسته بودیم. داراب کشاورزی بود ۵۰ ساله اهل زراس، با چهره‌ای جذاب و ناهموار، و با دستانی پینه بسته. کار او کشت سیب‌زمینی، لوبیا و پیاز در زمینی با وسعت تقریبی یک جریب (۴۰۴۷ متر مربع) بود. با این‌همه محصول به‌دست آمده تکافوی زندگی او و خانواده‌اش یعنی همسر، شش فرزند و پدر و مادرش  را نمی‌کرد. ایران سالانه مقادیر زیادی دانه و سیب‌زمینی وارد می‌کند و این باعث می‌شود که قیمت‌ این محصولات هر ساله کمتر شود.
داراب کمبود درآمد خود را از طریق حفر چاه و کارگری در پروژه‌های ساختمانی در برخی از ماه‌های سال جبران می‌کند. درآمد او از کارگری در ساختمان برای ۱۰ ساعت کار حدود ۲۰ دلار است، کاری که فاقد هر نوع بیمه در برابر حوادث و بیماری‌ها است.
دهکده زراس همچون باقی نواحی ایران در ۱۰ سال گذشته دچار خشکسالی شده و محصولات کشاورزی آن کاهش یافته است. داراب مشتقانه از دورانی سخن می‌گوید که آب فراوان برای باغ‌ها و مزارع در دهکده وجود داشت. او می‌گوید: «هرسال اوضاع بدتر می‌شود. این روزها تنها کمی آب در اطراف درختان می‌ریزند، آب به ریشه‌ درختها نمی‌رسد.» بسیاری از درختان فندق نواحی اطراف ما خشک شده‌اند.
در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۷ ایذه شهری نزدیک به دهکده داراب صحنه یکی از اعتراضات خشونت‌آمیزی بود که به سبب مشکلات اقتصادی موجود درسرتاسر ایران آغاز شده بود. جوانان در ایذه برای ساعاتی شهر را به کنترل خود در آوردند. آنها با دستانی خالی به مصاف نیروهای پلیس ایران رفته بودند.
اولین اهداف اعتراض‌کنندگان این بود که چرا بانک‌ها در حال تصرف خانه‌ها هستند. خشکسالی بسیاری از مردم آن ناحیه را مجبور کرده بود تا از بانک‌ها وام بگیرند. آنها قادر به بازپرداخت وام‌های خود نبودند، و از این‌رو بدهی‌های آنها افزایش یافته بود، و در نتیجه بانک باقیمانده دارایی‌های مردم این نواحی را ضبط کرده بود، خواه آنها زمین کشاورزی باشد، خواه خانه یا تراکتور.
«زندگی‌های مردم ارزشی ندارد». این جمله‌ای بود که از بسیاری از ایرانی‌ها در روستاها و شهرها شنیدم. جامعه‌شناسان از واژه «بی‌ثباتی» برای توصیف این وضعیت بهره می‌جویند، وضعیتی که در آن بسیاری به حال خود رها می‌شوند، و از زندگی شایسته محروم می‌شوند. داراب می‌گوید که «جهان ما را تحریم کرده است». پیش از اعمال تحریم‌ها بر ایران داراب و بسیاری دیگر برای پروژه‌های نفتی و گازی کار می‌کردند. پس از تحریم‌ها شرکت‌های خارجی از کار در پروژه‌های نفتی ایران دست کشیدند و بسیاری از فرصت‌های شغلی موجود از دست رفت.
تقریباً همه جوانان در دهکده محل سکونت داراب عازم شهرها هستند، و در آنجا در مقام کارگرهایی ارزان و مطیع استثمار می‌شوند. فقدان موقعیت‌های کاری مهاجرت از روستاها به مناطق شهری را شدت بخشیده، به نحوی که این مهاجرت اکنون ۵ برابر افزایش یافته است. طبق داده‌های مجلس ایران تعداد ایرانی‌هایی که اکنون در زاغه‌ها زندگی می‌کنند در مقایسه با سال ۱۳۵۷، ۱۷ برابر شده و ۱۰ میلیون نفر رسیده است.
هر ساله تعداد بیشتری از ایرانی‌ها به عنوان فقیر طبقه‌بندی می‌شوند. بر اساس گزارش‎های رسمی در سال ۲۰۱۵، ۴۰ درصد از ایرانی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کردند. بیکاری میان جوانان- یعنی بین ۲۰ تا ۲۴ ساله‌ها- در سال ۲۰۱۶ به ۳۰ درصد رسیده است. این واقعیت این مساله را روشن می‌کند که چرا ۹۰ درصد کسانی که در اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند کمتر از ۲۵ سال سن داشتند.
طبق گفته‌های وزارت کار و امور اجتماعی حدود ۱۱ میلیون از ایرانی‌ها یعنی ۵۰ درصد از نیروی کار فاقد کار ثابت هستند. تقریباً همه کارگران جوانی که در پژوهش میدانی ۱۵ سال اخیر ملاقات کردم کار ثابتی نداشتند، به ندرت سر وقت حقوق می‌گرفتند و بدون هرنوع حمایتی از سوی کارفرماها استثمار می‌شوند. بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون ایرانی از هر نوع بیمه سلامت، بیکاری یا کار محروم هستند.
ایرانیان فقیر زندگی طبقه پولدار و برگزیده را مشاهد می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ ایران شاهد رشد فرهنگ مصرف‎گرایی و نابرابری بوده است. شمار فزآینده‌ای از اتوموبیل‌های لوکس وارداتی در خیابان‌ها ظاهر شده‌اند، قیمت برخی از خانه‌ها معادل سه سال دستمزد یک کارگر است. منوی برخی از رستوران‌های لوکس شامل بستنی‌ای است که با طلای قابل خوردن تزیین شده و قیمت آن برابر با حقوق یک ماه یک کارگر است.
در کنار عدم امنیت مالی و خشکسالی، ایرانی‌ها درگیر مشکل آلودگی نیز هستند. یک دهه تحریم به شکل قابل توجهی قیمت مواد غذایی، دارو و سوخت را افزایش داده است. این تحریم‌ها همچنین ایرانی‌ها را از نظام بانکی بین‌المللی بیرون گذاشته و آنها را مجبور ساخته تا به شیوه‌های غیررسمی به معامله با پول نقد روی بیاورند و از این‌رو در برابر کلاهبرداری و بازار سیاه آسیب‌پذیر باشند. ارزش تومان ایرانی از سال ۲۰۱۲ تاکنون به بیش از نصف کاهش یافته است، چیزی که بر باقی هزینه‌ها در داخل ایران تاثیر گذاشته است.
سخنرانی‌های شدیداللحن و ضد ایرانی ترامپ جایی برای امیدواری نسبت به برداشتن تحریم‌ها و تسهیل آنها نگذاشته است. ترس از حمله نظامی اسراییل یا ایالات متحده نیز به باقی ترس‌های مردم اضافه شده است.
با این‌همه امید برای دموکراسی و عدالت اجتماعی در ایران مدرن بارها در مبارزات سیاسی مختلف تکرار شده است، از انقلاب مشروطه، تا جنبش ملی شدن صنعت نفت، تا انقلاب بهمن، جنبش سبز و ناآرامی‌های اخیر دیماه که محرومان در خط مقدم آن بودند.
در  همان حالی که تصویر اعتراض‌کنندگان در ایران در سرتاسر جهان قابل مشاهده بود، به یاد گفتگوی خود با داراب در دهکده‌شان افتادم. ما به کوه‎هایی چشم دوخته بودیم که به آسمان آبی و پاک سرکشیده بودند. «به این زمین‌ها نگاه کن! زمین‎هایی که ما نمی‌توانیم یک تومان از آنها درآمد کسب کنیم. ما آب نداریم. این را بنویس.. این را نیز بنویس که کسانی در تهران همه پول‎ها را برای خود برداشته‌اند و فراموش کرده‌اند که ما نیز مردمی هستیم»

درگیری در تجمع اعتراضی کشاورزان ورزنه اصفهان صدها نفر از کشاورزان ورزنه در شرق اصفهان در اعتراض به انتقال آب زاینده‌رود به یزد در صدد تخریب تاسیسات انتقال آب بودند. معترضان با نیروی انتظامی درگیر شدند که به زخمی شدن چندین نفر انجامید.

درگیری در تجمع اعتراضی کشاورزان ورزنه اصفهان

صدها نفر از کشاورزان ورزنه در شرق اصفهان در اعتراض به انتقال آب زاینده‌رود به یزد در صدد تخریب تاسیسات انتقال آب بودند. معترضان با نیروی انتظامی درگیر شدند که به زخمی شدن چندین نفر انجامید.
Iran Proteste Isfahan Wasser (iran emrooz)
خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گزارش می‌دهد که صدها نفر از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق اصفهان پیش از ظهر روز جمعه (۱۸ اسفند/ ۹ مارس) در اطراف تاسیسات انتقال آب در اطراف روستای باقرآباد، از توابع ورزنه، تجمع کردند.
کشاورزان به انتقال آب زاینده‌رود به یزد معترض هستند. ایرنا در گزارش خود نوشته است که کشاورزان معترض قصد داشتند تاسیسات انتقال آب زاینده‌رود به یزد را تخریب کنند که نیروی انتظامی از این کار جلوگیری کرده است.
بنابر این گزارش، نیروی انتظامی برای پراکندن کشاورزان معترض گاز اشک‌آور به کار برده است. ایرنا نوشته است: «برخی منابع آگاه از مجروح شدن چهار تا پنج نفر در این اعتراضات خبر دادند که به گفته آنها یکی از این افراد مجروح برای درمان به بیمارستان‌های اصفهان منتقل شده است.»
در گزارش خبرگزاری ایرنا هم‌چنین آمده است که افراد معترض در محل تاسیسات آب انتقالی یزد به برخی از تاسیسات شبکه برق و تیرهای برق آسیب رساندند که باعث اختلال در شبکه برق‌رسانی و آب‌رسانی ورزنه شده است.
ویدئوهایی که از تجمع کشاورزان ورزنه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده شمار معترضان را بسیار بیشتر نشان می‌دهند. در این ویدیوها معترضان شعارهای تندی علیه مقام‌های حکومت ایران سر می‌دهند.

بحران آب در ایران در سال‌های گذشته روز به روز حادتر شده و باعث تنش‌ها و درگیری‌های زیادی گشته است. کاهش بارندگی و مهم‌تر از آن، عدم‌مدیریت منابع آب و استفاده درست از آن ایران را با تهدید‌ جدی بحران کمبود آب مواجه ساخته است.

تجمع صدها کشاورز معترض ورزنه 'برای تخریب لوله‌ انتقال آب'

تجمع صدها کشاورز معترض ورزنه 'برای تخریب لوله‌ انتقال آب'

اعتراضات ورزنه
کشاورزان معترض در ورزنه، در حدود صد کیلومتری شرق اصفهان، در چندمین روز اعتراضاتشان مقابل تاسیسات محلی انتقال آب تجمع کرده و علیه مسئولان شعارهای تندی دادند. ده‌ها مامور امنیتی در مقابل کشاورزان مستقر شدند و برای پراکندن آنها از گاز اشک آور استفاده کردند.
بعضی از معترضان چوب در دست دارند و یکی از شعارهایشان حاکی از این است که خواستار تخریب لوله انتقال آب به یزد هستند.
ویدئوهای دریافتی نشان‌ می‌دهد که صدها کشاورز معترض، یا حتی تا چند هزار نفر، به سمت تاسیسات انتقال آب حرکت می‌کنند.
یکی از شاهدان عینی می‌گوید کشاورزان پس از چند روز تجمع مسالمت‌آمیز و بی نتیجه ماندن اعتراضشان قصد دارند که لوله‌های انتقال آب را تخریب کنند.
جمعیت معترض هم با الهام از آهنگ‌های تبلیغی دوران جنگ ایران وعراق، شعار می‌دهد "ای لشکر شرق اصفهان، آماده باش، آماده باش/بهر پکاندن لوله یزد، آماده باش، آماده باش".
ده‌ها مامور پلیس همراه با چند خودروی ضدشورش مقابل کشاورزان صف کشیدند

حدود ۲۰ بازداشتی روز زن در ایران 'به زندان منتقل شدند'

نیروی انتظامی
گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که حدود ۲۰ نفر از بازداشت‌شدگان مراسم روز جهانی زن در تهران از بازداشتگاه به زندان منتقل شده‌اند.
چند چهره سرشناس جنبش زنان در ایران به همراه دست کم سه روزنامه‌نگار در میان آنها هستند.
گفته می‌شود این افراد، شامل ۱۲ یا ۱۳ زن و بین ۶ تا ۸ مرد، پس از تفهیم اتهام احتمالا به زندان‌های قرچک و فشافویه منتقل شده‌اند. برای بعضی از آنان نیز قرار وثیقه صادر شده است.
روز پنجشنبه با فراخوان فعالان جنبش زنان در ایران بنا بود که تجمعی مقابل وزارت کار برگزار شود، اما ماموران امنیتی و لباس شخصی با خشونت مانع از برگزاری تجمع شده و بیش از ۸۰ نفر را بازداشت کردند.
مصاحبه قائم مقام آستانقدس
43 در صد اراضی مشهد
متعلق به آستانقدس است
 
 
 
 
مرتضی بختیاری که زمانی رئیس زندان ها بود و حالا در کنار سید ابراهیم رئیسی قائم مقام وی در آستانقدس شده، در یک نشست خبری درباره عملکرد دو ساله آستانقدس (پس از فوت آیت الله طبسی و تولید شدن رئیسی) سخن گفت.
او گفت: ۱۸ اسفند سالروز انتصاب حجت‌الاسلام رئیسی به تولیت آستان قدس رضوی توسط مقام معظم رهبری است. البته اینها همه بهانه بود برای گفتن و توجیه ندادن مالیات به دولت و به همین دلیل بختیاری گفت:
در اوایل سال ۶۸ تولیت فقید آستان قدس به دلیل کاهش ابهامات، نزد امام خمینی رفتند و ایشان فرمودند که شرکت‌های وابسته به آستان قدس رضوی از مالیات معاف اند. سال گذشته نیز تولیت آستان قدس نزد مقام معظم رهبری رفتند و ایشان نیز همان حکم امام را تایید کردند.
درخصوص مالیات سه نکته وجود دارد. آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی معاف نیست اما این مالیات به خزانه می‌رود و بعد به آستان قدس بازمی‌گردد.
بالغ بر ۴۳ درصد اراضی در مشهد متعلق به آستان قدس است. آستان قدس و شهرداری باید در کنار یکدیگر خدمت‌رسانی به مردم را انجام دهند. تنها یک تفاوت وجود دارد و آن این است که آستان قدس باید از محل درآمد اراضی مطابق با نظر واقف هزینه کند.
نمایندگی‌های آستان قدس در استان‌های مختلف دو ماموریت دارند. ماموریت اول رسیدگی به محرومان و ماموریت دوم نشر اندیشه‌های امام رضا.
در رابطه با شارستان اخیرا شورای شهر مصوبه‌ای داشت که مراحل قانونی خود را طی نکرده و به لحاظ حقوقی نیز ایراد دارد. دوسوم پروژه شارستان اجرایی شده و یک سوم آن باقی مانده است. همچنین در خصوص پروژه مشهد مال، سال گذشته بعد از مشخص شدن سیاست‌های تولیت آستان قدس، مشهد مال را واگذار کردیم و از محل فروش آن برای سرمایه‌گذاری در مسائل اقتصادی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

در همین حال محمود صادقی، نماینده مجلس، در توئیتی نوشته بود: «بنابر گفته مقامات اطلاعاتی، در ناآرامی‌های اخیر تاکنون هیچ عامل بیگانه‌ای مباشرت نداشته‌است».

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین با تأکید براینکه ۸۵ درصد از بازداشت‌شدگان تجمع‌های اعتراضی دی ماه زیر ۳۵ سال سن داشتند، افزود که «در این راستا باید توجه داشت که ۷۰ درصد کشور زیر ۴۰ سال هستند».

آقای ذوالفقاری همچنین گفت که «یکی از مؤلفه‌های این اعتراضات، استفاده حداکثری از فضای مجازی بود و فضاسازی‌های رسانه‌ای موجب شد تا آتش اعتراضات بیشتر شود».

او اضافه کرد: «تا دیر نشده باید با دنیای مجازی مانند دنیای واقعی مواجه شویم و قانون و چارچوب‌هایی برای آن تعیین کنیم».

اصولگرایان خواهان کنترل شدید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایران هستند و می‌گویند کاربران باید از شبکه‌های اجتماعی بومی استفاده کنند.

نهادهای مدافع آزادی بیان همواره از ممانعت حکومت ایران از دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت انتقاد کرده و دولت آمریکا نیز به تازگی شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی ایران را به دلیل نقش در ایجاد چنین محدودیت‌هایی مشمول تحریم کرد.

به گزارش «خانه آزادی» در دوران روحانی محدودیت‌های آزادی بیان کاهش پیدا نکرده‌است و در طول سال دستگیری و سرکوب مدیران کانال‌های اصلاح‌طلب در نرم‌افزار پیام‌رسان «تلگرام» ادامه داشته است