نویسنده کتاب «شناخت‌نامه علی اشرف درویشیان» به رسانه‌های داخلی گفته که وزارت ارشاد اسلامی رسماً این کتاب تحقیقی درباره آثار علی اشرف درویشیان، نویسنده فقید ایرانی را ممنوع از انتشار اعلام کرده است.
علی اشرف درویشیان، نویسنده فقید ایرانی
آرش سنجابی، نویسنده کتاب «شناخت‌نامه علی اشرف درویشیان» به خبرگزاری کار ایران ایلنا گفته است:
«”شناخت‌نامه علی‌اشرف درویشیان” از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد ابتدا با جمله‌ “اثر در حال بررسی است” و بدون گفتن پاسخ نه برای ۹-۸ سال بلاتکلیف مانده بود و حتی اصلاحیه‌ای که برای تغییرات به نشر مروارید اعلام شده بود پس گرفته شد تا با بررسی‌های دقیق‌تر اصلاحیه‌ها را مجدداً عنوان کنند. اما در نهایت چاپ کتاب ممنوع اعلام شد.»
نشر مروارید اعلام کرده که این اثر در سال ۹۲ و اواخر دولت دوم محمود احمدی‌نژاد غیرقابل چاپ اعلام شد اما این موضوع در دولت روحانی به صورت رسمی به ناشر اطلاع داده شد.
در بهمن ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال و کودک را معرفی کرد. از آن پس مقرر شد که هرگاه مجوز کتابی برای نویسنده‌ای صادر شود، اما آن نویسنده ممنوع از قلم باشد، اثر او پس از صدور مجوز در هیئت نظارت بر ضوابط نشر بزرگسال، یک بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
عباس صالحی که در آن زمان معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بود گفته بود که رأی وزارت ارشاد نهایی نیست و هیأت نظارت بر کتاب تصمیم‌گیرنده اصلی‌ست.
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه وقت تهران در ۱۲ اردیبهشت همان سال گفته بود: «نباید به کتابی که ضد اسلامی است مجوز چاپ داده شود. کتاب نویسنده بی‌پروا، بی‌اعتقاد و لاابالی نباید منتشر شود.»
آرش سنجابی به خبرگزاری ایلنا گفته است که وزارت ارشاد اسلامی هیچ توضیحی به ناشر درباره ممنوعیت «شناخت‌نامه علی اشرف درویشیان» نداده و مواردی را هم برای سانسور پیشنهاد نکرده، بلکه ظاهراً با کلیت این اثر مشکل دارد.
علی اشرف درویشیان در سال ۱۳۲۰ متولد شد. نام او و منصور یاقوتی به عنوان نویسندگانی که تحت تأثیر صمد بهرنگی دست به قلم بردند و آثاری پدید آوردند در تاریخ ادبیات معاصر ایران در سال‌های قبل از انقلاب ثبت شده است. شاخص کار درویشیان همدردی نسبت به مردم بی‌چیز و حساسیت به عدالت اجتماعی بود. او پنجشنبه ۴ آبان، بعد از یک دوره طولانی بیماری در ۷۶ سالگی چشم بر جهان فروبست.