۱۳۹۶ خرداد ۲۵, پنجشنبه


وزیر خارجه آمریکا در دومین روز حضور خود در کنگره برای دفاع از بودجه پیشنهادی این وزارتخانه، به سیاست دولت ترامپ در قبال ایران اشاره کرد و گفت سیاست ما نسبت به ایران حمایت از عوامل داخل کشور تا به انتقال قدرت مسالمت آمیز دولت منجر شود.
رکس تیلرسون روز چهارشنبه ۲۴ خرداد در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بخشی از سخنانش به ایران اشاره کرد و گفت سیاست ما نسبت به ایران جلوگیری از سلطه‌جوئی این کشور در خاورمیانه، ممانعت از دسترسی ایران به تولید سلاح هسته ای و همچنین حمایت از عوامل داخل کشور تا به انتقال قدرت مسالمت آمیز دولت منجر شود.
آقای تیلرسون در بخش ابتدایی سخنانش نیز به نگاه وزارت خارجه آمریکا به روسیه اشاره کرد و گفت او هم معتقد است روسیه باید به خاطر دخالتش در انتخابات آمریکا پاسخگو باشد.
اظهارات آقای تیلرسون در حالی است که کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا در حال حاضر سرگرم تحقیق درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی پرزیدنت ترامپ با روسیه در جریان انتخابات سال گذشته است.
انتقادات اعضای کمیته مجلس نمایندگان
وزیر خارجه آمریکا برای بحث درباره بودجه در دو روز گذشته در کنگره حاضر شد. دولت ترامپ بودجه وزارت خارجه را کاهش داده و به بودجه وزارت دفاع افزوده است. این مسئله موجب اعتراض برخی نمایندگان عضو کنگره شده است.
اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان قبل از سخنان تیلرسون گفت مطمئن هستم که این بودجه پیشنهادی تغییرات زیادی خواهد کرد.
همچنین الیوت انگل، معاون این کمیته در سخنانی از اینکه خیلی از مقام های وزارت خارجه هنوز از سوی پرزیدنت ترامپ و آقای تیلرسون پر نشده است، انتقاد کرد.
با این حال رکس تیلرسون در پاسخ به این انتقادات گفت: درست است برای سال آینده کاهش بودجه داریم اما شصت درصد بودجه درخواستی مان به نسبت قبل اضافه شده است.
وی افزود: بالابردن اعتبار مالی الزاما روش درستی نیست. با توجه به چالش هایی که در برابر ماست باید بگویم، اینکه چطور بتوانیم یک وزارت خارجه موثر تر داشته باشیم، مهم است.
آقای تیلرسون که چهاردهه سابقه فعالیت در بخش خصوصی را دارد، افزود: در طول زندگی هرگز اعتقاد نداشتم، میزان اعتبار مهمترین راه دستیابی به هدف است. بودجه ما قابلیت ما را دیکته نمی کنند. مردم، کارمندان ما و افراد وطن پرست مهم اند، آنها و علاقه شان به فداکاری مهمترین منبع ماست.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد که این کاهش بودجه بر نقش وزارت خارجه آمریکا تاثیری نخواهد داشت. آقای تیلرسون گفت: تعامل ما با دیگران امکان بهبود شرایط حقوق بشر را فراهم می کند. قرن ۲۱ چالش های زیادی روبروی ما قرار داده که باید آماده آنها باشیم. تهدید های زیادی مقابل ما است، هدف بودجه ما امنیت آمریکاست. اولویت دولت این است که امنیت شهروندان ما حفظ شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایالات متحده افزود: تعامل با دیگر کشورها این فرصت را می دهد که شرایط بهتری برای حقوق بشر در آن کشورها فراهم کنیم. آمریکا در هر جا که می رود تضمین کامیابی و آزادی می دهد.
آقای تیلرسون افزود: ما به رهبری در عمران بین المللی، بهداشت جهانی، دموکراسی، اداره درست امور و تلاش های نوعدوستانه ادامه خواهیم داد. اگر حوادث غیرمترقبه ای پیش بیاید، ما اولین در کمک رسانی خواهد بود.

بخش کامل سخنان آقای تیلرسون و روسای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان را اینجا ببینید