۱۳۹۷ فروردین ۳۰, پنجشنبه

پایان پست فیسبوک شماره از BBC Persian پلیس ایران اصالت ویدئوی منتشرشده از ماموران گشت ارشاد در حال کتک زدن یک زن جوان را تایید کرده و می‌گوید این شیوه برخورد را تایید نمی‌کند. انتشار این ویدئو موجی از انتقادها از پلیس ایران را به دنبال داشته است

پلیس ایران اصالت ویدئوی کتک خوردن زن جوان از گشت ارشاد را تایید کرد


پلیس ایران اصالت ویدئوی منتشرشده از ماموران گشت ارشاد در حال کتک زدن یک زن جوان را تایید کرده و می‌گوید این شیوه برخورد را تایید نمی‌کند. انتشار این ویدئو موجی از انتقادها از پلیس ایران را به دنبال داشته است.
وزیر کشور ایران دستور داده است که گزارشی در این باره تهیه شود.
نیروی انتظامی ایران می‌گوید: "بررسی‌های اولیه حکایت از وقوع این اتفاق در یکی از پارک‌های تهران دارد."
پلیس ایران در عین حالی که گفته "پلیس به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تایید نمی‌کند"، از زنان ایرانی خواسته است تا "شئونات اجتماعی" را رعایت کنند.
در ویدئویی که منتشر شده چند مامور مرد و زن پلیس، به همراه یک ون گشت ارشاد، در حال بحث با چند زن جوان در یک پارک دیده می‌شوند. این زنان در مقابل ماموران مقاومت‌می‌کنند و بین آنها دعوای لفظی پیش می‌آید و یکی از ماموران زن شروع به زدن یکی از دختران می‌کند.
از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، محدودیت‌هایی بر پوشاک، خوراک، مهمانی‌ها و دیگر جنبه‌های زندگی روزمره اعمال می‌شود. در ماه‌های اخیر مقاومت در برابر حجاب اجباری و اعتراض به آن در ایران بالا گرفته است.
  • ٢٩پلیس ایران درباره کتک زدن زن جوان به دست ماموران گشت ارشاد می‌گوید "فیلم پخش شده بخشی از کل اتفاق است و در حال حاضر بازرسی پلیس تهران درحال بررسی موضوع است."
در این فیلم زنان جوان مشغول بحث با ماموران هستند که به این بحث به استفاده از الفاظ تند می‌کشد و پس از آن یکی از ماموران یکی از زنان را هل می‌دهند.
پس از آن دیده می‌شود که در حالی که این زن جوان کتک می‌خورد دوستانش قصد دارند او را از دست ماموران نجات دهند. صدای جیغ زنان و اعتراض آنان به ماموران هم شنیده می‌شود و یکی از آنها گریه می‌کند.
در انتهای ویدئو زنی که کتک خورده روی زمین افتاده است و یکی از دوستانش می‌گوید: "قلبش درد می‌کنه".
مشخص نیست که این ویدئو متعلق به چه روزی است و سرنوشت آن افراد چه شده است.
اخیرا ویدئوی دیگری نیز منتشر شده است که در آن مامور پلیس ایران به یک راننده کامیون سیلی می‌زند.
پلیس ایران می‌گویید راننده کامیون افغان بوده و قصد رشوه دادن داشته و ماموری که به او سیلی زده از کار معلق شده است.
مریم شریعتمداریحق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionچندی پیش برخورد پلیس با مریم شریعتمداری جنجالی شد
در موارد مشابه قبلی هم که از خشونت ماموران انتظامی، نظامی، امنیتی و یا شبه نظامیان حامی حکومت ایران رسانه‌ای شده است، مشخص نیست چه برخوردی با آنان شده است.
چند ماه پیش یک مامور پلیس مریم شریعتمداری، یکی از زنان معترض به حجاب اجباری را از بالای سکویی به زمین پرت کرد و انتشار ویدئوی آن اعتراض بسیاری را برانگیخت.
اعتراضات دی ماه در ایران بیش از ۲۰ کشته بر جای گذاشت و در ماه‌های اخیر اخبار مختلفی از مرگ مشکوک بازداشتی‌ها و بدرفتاری ماموران با آنان منتشر شده است.