۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

حمله انتحاری به مسجد جوادیه هرات '۲۹ کشته و ۶۴ زخمی به‌جا گذاشت'

Afghan security personnel inspect the site of a suicide bomb attack at a Shiite mosque in Herat on August 1, 2017.حق نشر عکسAFP
Image captionانفجار باعث خسارات شدید در داخل مسجد شد
دفتر والی هرات می‌گوید حمله انتحاری در داخل مسجد جوادیه در جنوب شهر هرات دست‌کم ۲۹ نفر کشته و بیشتر از ۶۴ نفر مجروح شدند.
این حمله امشب (سه‌شنبه ۱۰ اسد/مرداد) حوالی ساعت هشت رخ داد.
پلیس هرات می‌گوید این حمله انتحاری توسط دو نفر انجام شده است.
منابع محلی به محمد قاضی‌زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی در هرات گفته‌اند که مهاجم اولی دست به گلوله باری زد و سپس مهاجم دوم مواد منفجره همراه‌ خود را در میان نمازگزاران در داخل مسجد منفجر کرد.
یک سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت که هر دو مهاجم کشته شده اند.
هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
نماینده والی هرات گفت مهاجم انتحاری پیش از آنکه مواد همراهش را در داخل مسجد منفجر کند به سوی مردم تیراندازی کرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه پلیس نوشت که در این حمله از نارنجک هم استفاده شد.
تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که هفت نفر در این حمله شرکت داشتند. اما این گزارش هنوز توسط منابع محلی در افغانستان تایید نشده است.
یک سخنگوی طالبان در پیامکی تلفنی به خبرنگاران این حمله را محکوم کرد.
هرات در نزدیکی مرز ایران یکی از شهرهای امن تر افغانستان است.
این حمله یک روز بعد از درگیری مسلحانه در سفارت عراق در کابل، پایتخت، روی می دهد. داعش مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت.
در ماه مه یک انفجار عظیم در کابل باعث مرگ بیش از ۱۵۰ نفر شد که مرگبارترین حمله در این کشور از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ بود. هدف آن حمله معلوم نبود.
مسجد جوادیه که مربوط به شیعیان هرات است، درسال ۱۳۵۲ یعنی ۴۲ سال پیش تاسیس شده است.
کمتر از دو ماه پیش، انفجاری در مقابل دروازه شمالی مسجد جامع هرات جان ۷ نفر را گرفت و ۱۶ نفر را هم زخمی کرد.
گروه طالبان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که انفجار کار آنها نبود.
مسجد هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA
مسجد هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA
مسجد هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA
مسجد هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA
مسجد هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA
محل رویداد
Image captionمحل رویداد
انفجار در هراتحق نشر عکسFARHAD TAMANNA

موضوعات مرتبط

صدور کیفرخواست ۳۰صفحه‌ای علیه حمید بقایی

دادستان تهران حرف‌های معاون اجرایی دولت دوم احمدی‌نژاد پس از آزادی را "رجزخوانی" نامید و از صدور کیفرخواستی ۳۰ صفحه‌ای با پنج عنوان اتهام علیه او خبر داد.
Iran Hamid Baghai Berater Ahmadinedschads (Isna)
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران از محاکمه قریب‌الوقوع حمید بقایی خبر داد. او در نشست مطبوعاتی هفتگی خود گفت هیچ کدام از متهمان مرتبط با جریان‌های سیاسی، مصونیتی در قبال قانون ندارند.
حمید بقایی، معاون اجرایی دولت دوم محمود احمدی‌نژاد که روز یکشنبه ۱۸ تیرماه با قرار وثیقه ۵۰میلیارد تومانی دستگیر شده بود، چهارم مرداد با وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد شد. او در طول بازداشت اعتصاب غذا کرده و پیش از آزادی به بیمارستان منتقل شده بود.
محمود احمدی‌نژاد عنوان کرده که وثیقه ۲۰ میلیاردی بقایی را مردم تامین کرده‌اند.
سخنان بقایی پس از آزادی جنجال‌آفرین بودند. او از ظلم دستگاه قضایی و شرایط زندان‌ها شکایت کرد و خطاب به مقامات قوه قضاییه و مخالفان احمدی‌نژاد گفت: «به زودی سرنگون می‌شوید.»
دادستان تهران بدون اشاره به احمدی‌نژاد و بقایی در کنفرانس خبری‌اش گفت: «این پنبه را از گوش خود بیرون بیاورید، از خواب گران بیدار شوید، اقدامات مجرمانه از قبیل توهین و نشر اکاذیب مستوجب تعقیب قضایی است.»
دولت‌آبادی افزود که اگر دادستانی در قبال ادعاها و "رجزخوانی" برخی متهمان خویشتنداری می‌کند به این جهت است که می‌خواهد از مسیر قانون خارج نشود.
بقایی در زمان آزادی، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه را دروغگو خواند و در توضیح اعتصاب غذا در زندان گفت: «نان حرام قوه قضاییه را نخوردم.»
حمید بقایی، در خرداد سال ۹۴ نیز به اتهام "اختلاس" بازداشت و پس از ۲۲۵ روز حبس آزاد شد.

رویترز گزارش داده است که سپاه پاسداران جهت ارسال سلاح برای حوثی‌ها در یمن از یک "مسیر امن" جدید استفاده می‌کند.

"مسیرهای جدید" سپاه برای ارسال تجهیزات نظامی به شورشیان یمن

رویترز گزارش داده است که سپاه پاسداران جهت ارسال سلاح برای حوثی‌ها در یمن از یک "مسیر امن" جدید استفاده می‌کند. ایران همواره ضمن تکذیب حمایت نظامی از شورشیان یمن اعلام کرده که از آنها "حمایت سیاسی و معنوی" می‌کند.
Jemen angebliche Festsetzung iranisches Schiff mit Waffen (Reuters/Media Office Of Saudi-led Coalition In Yemen)
قایق توقیف‌شده ایرانی در آب‌های یمن به اتهام حمل اسلحه، سپتامبر۲۰۱۵
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (اول اوت/ ۱۰ مرداد) در گزارش اختصاصی با استناد به "منابع مطلع" از مسیر جدید سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس جهت ارسال مخفیانه تجهیزات نظامی برای حوثی‌های یمن خبر داد.
"منابع ایرانی و غربی" در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۷) نیز به رویترز گفته بودند که ایران سلاح یا مستشاران نظامی خود را یا به شکل مستقیم و یا از طریق سومالی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها می‌فرستاده است. این مسیر خطر رودررویی با کشتی‌های گشتی بین‌المللی در دریای عمان و دریای عرب را به همراه داشته است.
رویترز می‌نویسد، سپاه پاسداران از طریق مسیرهایی جدید تجهیزات نظامی را به کشتی‌های کوچک‌تری در مناطقی در دریای عمان می‌رساند که خطر مواجهه کمتری با گشت‌های بین‌المللی در دریای عمان دارند. بارگیری و نقل و انتقال‌ها نیز در آب‌های کویت در نزدیکی خطوط حمل و نقل بین‌المللی انجام می‌گیرند.
یک "مقام ایرانی" که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است، از طریق آب‌های کویت "قطعات موشکی، سکوهای پرتاب موشک و مواد مخدر" به یمن قاچاق می‌شوند. او افزوده است که «گاهی از این مسیر برای انتقال پول نقد هم استفاده می‌شود». به گفته این منبع، پول نقد و مواد مخدر برای تأمین هزینه فعالیت‌های شورشیان حوثی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته این مقام ایرانی، آنچه اخیرا و به‌خصوص "در شش ماه گذشته" به یمن قاچاق شده، "قطعاتی موشکی است که امکان تولیدشان در یمن وجود ندارد".
مسیر "امن"
یک مقام دیگر ایرانی نیز به رویترز گفته است، میزان "فعالیت"‌های سپاه در ارسال سلاح برای حوثی‌ها که او نامش را "تجارت" نمی‌گذارد، "چندان وسیع" نیست. او در عین حال بر "امن" بودن این مسیر تأکید کرده است.
به گفته این مقام، «برای این فعالیت‌ها از بندرهای کوچک‌تر ایران استفاده می‌شود، زیرا بندرهای بزرگ ممکن است جلب نظر کنند». این منبع رویترز همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سپاه در این فعالیت‌ها نقش دارد گفته است: «هیچ فعالیتی در خلیج فارس بدون دخالت سپاه انجام نمی‌شود».
یک مقام دیگر ایرانی هم به عنوان منبع سوم رویترز فعالیت‌های مرتبط با ارسال سلاح برای شورشیان یمن و دخالت سپاه در آن را تأیید کرده است.

دو ديدگاه ​: طالقاني و شاملو

آيت الله طالقانی !ايکاش زنده بودی ميديدی

Naomi Klein: The Worst Is Yet to Come with Trump, So We Must Be Ready fo...

Chomsky on North Korea & Iran: Historical Record Shows U.S. Favors Viole...

Noam Chomsky 2017: Explains Why Muslims Hate America

Noam Chomsky on Colonialism

آینده ی ایران و دشمنان در کمین

Noam Chomsky - The Crimes of U.S. Presidents

Noam Chomsky 2017 NEW - Nothing but the Truth

Ecology, Ethics, Anarchism - Noam Chomsky (August 02, 2017)

Noam Chomsky (UPDATE July 28, 2017) - BEST Interview 2017!

Noam Chomsky (July 30, 2017) - President Donald Trump & America 2017

فساد در قوه قضائیه را بهتر بشناسیم