۱۳۹۶ مرداد ۱۱, چهارشنبه

رویترز گزارش داده است که سپاه پاسداران جهت ارسال سلاح برای حوثی‌ها در یمن از یک "مسیر امن" جدید استفاده می‌کند.

"مسیرهای جدید" سپاه برای ارسال تجهیزات نظامی به شورشیان یمن

رویترز گزارش داده است که سپاه پاسداران جهت ارسال سلاح برای حوثی‌ها در یمن از یک "مسیر امن" جدید استفاده می‌کند. ایران همواره ضمن تکذیب حمایت نظامی از شورشیان یمن اعلام کرده که از آنها "حمایت سیاسی و معنوی" می‌کند.
Jemen angebliche Festsetzung iranisches Schiff mit Waffen (Reuters/Media Office Of Saudi-led Coalition In Yemen)
قایق توقیف‌شده ایرانی در آب‌های یمن به اتهام حمل اسلحه، سپتامبر۲۰۱۵
خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (اول اوت/ ۱۰ مرداد) در گزارش اختصاصی با استناد به "منابع مطلع" از مسیر جدید سپاه پاسداران ایران در خلیج فارس جهت ارسال مخفیانه تجهیزات نظامی برای حوثی‌های یمن خبر داد.
"منابع ایرانی و غربی" در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۷) نیز به رویترز گفته بودند که ایران سلاح یا مستشاران نظامی خود را یا به شکل مستقیم و یا از طریق سومالی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها می‌فرستاده است. این مسیر خطر رودررویی با کشتی‌های گشتی بین‌المللی در دریای عمان و دریای عرب را به همراه داشته است.
رویترز می‌نویسد، سپاه پاسداران از طریق مسیرهایی جدید تجهیزات نظامی را به کشتی‌های کوچک‌تری در مناطقی در دریای عمان می‌رساند که خطر مواجهه کمتری با گشت‌های بین‌المللی در دریای عمان دارند. بارگیری و نقل و انتقال‌ها نیز در آب‌های کویت در نزدیکی خطوط حمل و نقل بین‌المللی انجام می‌گیرند.
یک "مقام ایرانی" که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفته است، از طریق آب‌های کویت "قطعات موشکی، سکوهای پرتاب موشک و مواد مخدر" به یمن قاچاق می‌شوند. او افزوده است که «گاهی از این مسیر برای انتقال پول نقد هم استفاده می‌شود». به گفته این منبع، پول نقد و مواد مخدر برای تأمین هزینه فعالیت‌های شورشیان حوثی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته این مقام ایرانی، آنچه اخیرا و به‌خصوص "در شش ماه گذشته" به یمن قاچاق شده، "قطعاتی موشکی است که امکان تولیدشان در یمن وجود ندارد".
مسیر "امن"
یک مقام دیگر ایرانی نیز به رویترز گفته است، میزان "فعالیت"‌های سپاه در ارسال سلاح برای حوثی‌ها که او نامش را "تجارت" نمی‌گذارد، "چندان وسیع" نیست. او در عین حال بر "امن" بودن این مسیر تأکید کرده است.
به گفته این مقام، «برای این فعالیت‌ها از بندرهای کوچک‌تر ایران استفاده می‌شود، زیرا بندرهای بزرگ ممکن است جلب نظر کنند». این منبع رویترز همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا سپاه در این فعالیت‌ها نقش دارد گفته است: «هیچ فعالیتی در خلیج فارس بدون دخالت سپاه انجام نمی‌شود».
یک مقام دیگر ایرانی هم به عنوان منبع سوم رویترز فعالیت‌های مرتبط با ارسال سلاح برای شورشیان یمن و دخالت سپاه در آن را تأیید کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: