۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۳, دوشنبه

اراضی کشاورزی خود را رها کرده­ اند به طوری که از 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها 20 هزار هکتار کشت می‌شود. آنان که مانده‌اند، اغلب به صورت محدودی دامداری می‌کنند. کوچکترین وزش باد، گرد و غبار کف دریاچه را در هوا پراکنده می­کند

 اراضی کشاورزی خود را رها کرده­ اند به طوری که از 60 هزار هکتار اراضی کشاورزی تنها 20 هزار هکتار کشت می‌شود. آنان که مانده‌اند، اغلب به صورت محدودی دامداری می‌کنند. کوچکترین وزش باد، گرد و غبار کف دریاچه را در هوا پراکنده می­کند و نفس کشیدن را مشکل می­ سازد. گسترش بیابان زایی، هامون را درفهرست­ یکی­ ازمهمترین کانون‌های بحران فرسایش بادی جای داده و گرد و غبار آن باعث نابودی شهرها و روستاها و کوچ اجباری مردم از دیار خود به سایر استان ها شده است. با اینکه با افزایش میزان بارندگی در اوایل بهار امسال باعث آبگیری مجدد هامون و جاری شدن آب در سیستان شد، اما گرمای شدید ماه­ های آتی و وزش بادهای معروف 120 روزه سیستان، بخش اعظمی از آن را تبخیر خواهد کرد و مشکلات حاصل ازخشکسالی همچنان ادامه خواهد یافت. افراد این مجموعه عکس نماینده­ ی طیفی از مردمی هستند که دردهای مشترک زیادی نظیر این ها را در سینه ­هایشان دارند و سنگ صبوری برای شنیدن و شریکی برای اندوه­ شان می­­ جویند.

نشانی‌اش؟ نشانی‌اش این است: روستایی که برق ندارد، دکتر ندارد، امکانات بهداشتی و آموزشی ندارد؛ نه، چرا دروغ بگویم؟ مدرسه داریم؛ البته مدرسه که نه! اتاقی کوچک که اسمش را گذاشته‌ایم «دبستان عشایریِ سازندگان فردا»؛ و شب‌ها

نشانی‌اش؟ نشانی‌اش این است: روستایی که برق ندارد، دکتر ندارد، امکانات بهداشتی و آموزشی ندارد؛ نه، چرا دروغ بگویم؟ مدرسه داریم؛ البته مدرسه که نه! اتاقی کوچک که اسمش را گذاشته‌ایم «دبستان عشایریِ سازندگان فردا»؛ و شب‌ها مشق‌هایش را زیر نور فانوس می‌نویسیم.
راستی آقای رییس‌جمهور! واقعاً ما هم جزو سازندگان فرداییم؟ پس هوای امروزِ ما را داشته باش تا دیگر هیچ‌کس در روستای دورافتاده‌مان، بی‌راه نَمیرد... لطفاً برایم «جاده» بیاور!