۱۳۹۹ خرداد ۱۸, یکشنبه

اکبر طبری، معاون پیشین دفتر اجرایی رئیس قوه قضاییه و همدستانش در ادامه دادگاه‌های «رسیدگی به مفاسد اقتصادی» یکشنبه ۱۸ خرداد محاکمه شدند. در کنار او رسول دانیال‌زاده، که از او به عنوان «ابر بدهکار» نظام بانکی و «سلطان فولاد» نام برده می‌شود، و بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه هم در دادگاه حاضر شدند. فرزند مدیرکل سابق اطلاعات و رئیس پیشین دانشگاه آزاد مازندران هم متهم فراری این پرونده است. این پرونده ۲۱ متهم دارد اما نامی از مسئولان دولتی و قوه قضاییه نیامده است. چند قاضی و بازپرس اما محاکمه می‌شوند. پنج متهم پرونده به گفته نماینده دادستان متواری هستند.
اکبر طبری، معاون اجرایی رئیس قوه قضاییه در دوره صادق لاریجانی
یکسال پس از بازداشت حاشیه‌ساز اکبر طبری، جلسه رسیدگی به اتهام‌های او و همدستانش برگزار شد. نماینده دادستان، طبری را «متهم ردیف اول» این پرونده خواند که «در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است».
پرونده طبری و همدستانش بخشی از حکایت فساد سازمان یافته در جمهوری اسلامی است. شبکه‌ای در هم تنیده از مدیران دولتی، قضات، سرمایه‌گذاران، کارشناسان اداره ثبت اسناد. غایبان پرونده هم بسیارند از شخص صادق لاریجانی که دفتر معاون اجرایی‌اش به خانه ارتشاء و کارچاق‌کنی تبدیل شده تا حسین فریدون، برادر رئیس دولت و شریک و رسول دانیال‌زاده.
اتهامات اکبر طبری
  • اکبر طبری: اکبر طبری فرزند احمد، معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضاییه، متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی
  • دریافت رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸ میلیارد تومان وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، دریافت زمینی به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع سانا، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴,۲ میلیارد تومان
  •  دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸,۳۲ میلیارد تومان، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان ۵ قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.
  • دریافت رشوه از جلیل سبحانی بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵ میلیون تومان
  • پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به فرهاد مشایخ
  • پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم حکیمه شیرمحمدی
  • جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیازآذری
  • اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده
  • اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده داوودی سرخوش شهری و سایرین
  • اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی وریا مولانایی
  • تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده علی دیواندری
  • گرفتن وعده و تعهد در پرونده سید هادی رضوی و خرید زمین از حمید محمدی
نماینده دادستان که خبرگزاری میزان، ارگان قوه قضاییه او را قهرمانی معرفی کرده، طبری را به «تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه» متهم کرد و گفت: او «راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه درشت سد کرده است».
قهرمانی در ادامه «دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی» را  «قابل توجه» توصیف کرد و پرونده  مصطفی نیاز آذری، «متهم به فساد اقتصادی که از ایران گریخته» را یکی از نمونه‌های اعمال نفوذ او دانست.
مصطفی نیاز آذری، فرزند کیومرث نیاز آذری، رئیس سابق دانشگاه آزاد و مدیرکل اطلاعات استان مازندران تا سال ۱۳۸۵ است که دی ۱۳۹۰ به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی کشور» بازداشت شد. به گفته نماینده دادستان « علیرغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند». اتهام اصلی نیاز آذری «تاسیس ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج کشور» و «خروج ارز با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری» اعلام شده است.

متهمان اصلی پرونده

  • حسن نجفی که با دستگیری متهم اصلی پرونده به خارج از کشور متواری شده است: مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به غلامرضا منصوری قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو.
  • فرهاد مشایخ: مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری ارتشاء، تحصیل مال به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد وجه نقد، یک قطعه زمین واقع در نجار کلای لواسان و همچنین زمینی در کریم خان و تبدیل ۴۲ میلیارد ریال به سهام شرکت سیمان، پولشویی در دو واحد در ساختمان روما، فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده، پولشویی و فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشاء میان غلامرضا منصوری و حسن نجفی و پولشویی در خصوص دو واحد آپارتمان در روما.
  • رسول دانیال‌زاده: مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت ۳۰ میلیارد رشوه به حمید علیزاده بازپرس وقت شعبه ۱۵ کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال
  • مصطفی نیاز آذری فرزند کیومرث متهم ردیف پنجم پرونده که پس از دستگیری اکبر طبری از کشور خارج شد: مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۵ قطعه زمین در بابلسر.
طبری در قبال «خدماتی» که برای تبرئه فرزند مدیرکل اسبق اطلاعات مازندران ارائه کرده از او سه طبقه ویلای لوکس و ۱۵ هزار متر زمین در بابلسر «رشوه» گرفته که ۴۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
به گفته نماینده دادستان این نقل و انتقال «با پوشش‌هایی انجام گیرد» تا نامی از دو متهم اصلی نباشد: یک واسطه با یک وکالتنامه جعلی ویلا را به همسر اکبر طبری منتقل کرده است.
حسن نجفی یکی دیگر از متهمان این پرونده است که به گفته نماینده دادستان «متواری» شده. اتهام نجفی «تصرف مال نامشروع» از طریق رابطه با مدیران برای «ساخت و ساز ویلا» و «تغییر کاربری زمین» عنوان شده است.
او هم «مجموعه‌ای از وجوه نقد و ملک» به طبری رشوه داده است. نماینده دادستان گفت: است و شگرد اکبر طبری برای دریافت ملک و وجوه رشوه با شیوه‌ای ماهرانه و به صورت واسطه‌ای بوده است.
رسول دانیال‌زاده آبان سال گذشته از آلمان به ایران بازگردانده و روانه زندان شد. نام او در سال‌های اخیر بارها در پرونده فساد مالی مدیران بانکی، برادر حسن روحانی و مفاسد اقتصادی دوره احمدی‌نژاد مطرح شده و چند بار نیز پایش به زندان رسیده است. هر بار اما به گفته نماینده دادستان «حمایت‌های بی‌دریغ» طبری موجب شده پرونده‌هایش بسته شود. ۳ واحد لوکس مسکونی در ساختمان «روما» و ۳ واحد در ساختمان «فلورا» دریافتی طبری از رسول دانیال زاده بوده است.
در این پرونده نام چند تن از کارشناسان دادگستری، مسئول اجرایی لواسانات و شمار دیگری از کارکنان دستگاه قضایی مطرح است. اتهام این افراد نیز دریافت رشوه و مشارکت در فساد اقتصادی عنوان شده است.
تیر سال گذشته خبر بازداشت معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضاییه منتشر و حاشیه‌ساز شد. لاریجانی که از قوه قضاییه به مجمع تشخیص مصلحت نظام کوچ کرده بود، ابتدا بازداشت اکبر طبری را تکذیب کرد. چند روز بعد اما قوه قضاییه موضوع را تایید و معاون لاریجانی را به فساد و ارتشاء متهم کرد.

فهرست سایر متهمان پرونده طبری

  • جلیل سبحانی: معاونت در فراهم نمودن موجبات رشوه میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده و پرداخت رشوه به اکبر طبری و همچنین مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری شبکه ارتشاء با وصف سردستگی اکبر طبری.
  • محمد انوشه متواری و ساکن آلمان: فراهم نمودن موجبات تحقق بزه ارتشاء از طریق مرتبط نمودن جلیل سبحانی و اکبر طبری، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء.
  • علیرضا صادقی: فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان رسول دانیال زاده و اکبر طبری و پولشویی از طریق انتقال آپارتمان متهم است.
  • غلامرضا منصوری، متواری شده است: دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو.
  • حمیدرضا قربانی: تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در تصمیمات قضایی شعبه ۱۵ کارکنان دولت در خصوص رسول دانیال زاده و سایرین و همچنین تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در جریان رسیدگی به پرونده اتهامی داود سرخوشی و سایرین و دریافت رشوه به میزان ۳۰ میلیارد ریال.
  • بیژن قاسم زاده، بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه: تاثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تاثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی‌زاده و نادر شریف‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال.
  • امیر عباس مصدق خاقان، کارشناس رسمی دادگستری: معاونت در جرم خرید زمین از حمید محمدی توسط اکبر طبری از طریق تسهیل وقوع جرم با مباشرت آقای طبری و جعل در سند رسمی موضوع اظهار عقیده برخلاف واقع در نظریه کارشناسی به درخواست آقای طبری و ارائه آن به شعبه دوم دادگاه حقوقی.
  • مهدی زاهدیان، وکیل دادگستری: فراهم نمودن موجبات جرم ارتشاء از طریق مذاکره و وجه بین دانیال زاده و مرتضی علیزاده به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از طریق دانیال‌زاده و فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشاء به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد ریال.
  • فرهاد پورعمل: معاونت در جرم خرید زمین متعلق به حمید محمدی توسط طبری از طریق تسهیل وقوع جرم با مباشرت طبری.
  • علی دیواندری: اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی با ماموران دولتی
  • جواد ترکمان، کارمند وقت معاونت اجرایی قوه قضاییه: معاونت در بزه، گرفتن وعده و تحقق با ادعای داشتن نفوذ و ارتباط با ماموران دولتی.
  • علی صادقی: معاونت در بزه گرفتن وعده و تحقق یا اذعان داشتن نفوذ در ارتباط با برخی ماموران دولتی با وصف مباشرت طبری
  • علی تن پوشان: فراهم نمودن موجبات ارتشا بین آقای طبری و سبحانی.
  • بهرام حیدری فرد، وکیل دادگستری: فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشا بین طبری و نیازآذری.
  • محمد هنرور: ۵ فقره جعل اسناد رسمی از طریق ثبت سند به نام همسر اکبر طبری بدون حضور در دفتر خانه و اخذ اثر انگشت طبری به جای همسرش.
  • حسین حاج‌رضا: مشارکت در پرداخت رشوه به قاسم زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال.
  • نادر شریف‌نجار: با دستگیری متهم اصلی از کشور متواری شده، مشارکت در پرداخت رشوه به بیژن قاسم‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال.


در

Des milliers d'Israéliens manifestent à Tel-Aviv contre le projet d'anne...

Mort de George Floyd: Ses proches lui rendent hommage dans son état natal

NBC Nightly News Broadcast (Full) - June 6th, 2020 | NBC Nightly News

«A l’air libre» (54) : Djebbari, municipales à Paris et racisme dans la ...

چشم انداز: بازماندگان کشتار در ایران در پاسخ به طعنه خامنه‌ای به آمریکا...

Upozit 328 - June 6 - آپوزیت ۳۲۸