۱۳۹۴ دی ۷, دوشنبه

ابوعمر الشیشانی کیست؟
عمر الشیشانی(چچنی)، با نام اصلی «طرخان تیمورازویچ باتیراشویلی، متولد 1986 در شهر بیرکیانی گرجستان است. الشیشانی، فرمانده میدانی گروه تروریستی-تکفیری دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و مغز متفکر نظامی این گروه به حساب می‌آید. 
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
او از پدری گرجی و مسیحی ارتدوکس و مادری چچن‌تبار و مسلمان به دنیا آمد و کودکی خود را در منطقه سرسبز و کوهستانی «پانکیسی گرج» گذراند و به گفته پدرش در نوجوانی به چوپانی مشغول بود. گفتنی است که منطقه پانکیسی گرج در مرز جمهوری چچن، در اواسط دهه 1990 و حوالی جنگ دوم چچن با روسیه، مسیر اصلی عبور تروریست‌های چچنی به سمت روسیه بود (هم اکنون هم این منطقه مرکز صدور مواد مخدر، اسلحه و تروریست تکفیری از چچن به سرتاسر دنیاست). آشنایی باتیراشویلی نوجوان با تفکر وهابی و افراط‌گرایی اسلامی از همین جا کلید خورد. 

پدرش «تیمور باتیراشویلی» در مصاحبه با شبکه اسکای گفت که طرخان بارها راهنمایی گروه‌های شبه نظامی چچنی را به عهده داشت. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که طرخان 14 ساله در کنار گروه «روسلان گالِیف»، با شورشیان طرفدار روسیه در آبخازیا جنگیده است (که چندان قابل تایید نیست). 

او بعد از پایان تحصیلات دبیرستان، به ارتش گرجستان پیوست. جایی که در آن به درجه سرگروهبانی ارتقا یافت. استعداد نظامی بالا و مهارت در کار کردن با انواع اسلحه و نقشه‌خوانی باعث شد که به واحد تازه تاسیس اطلاعات ارتش گرجستان (اشپتسناز) ملحق شود. 

نکته قابل ملاحظه این که اعضای این واحد توسط مربیان زبده اطلاعاتی آمریکایی و بریتانیایی تعلیم دیده‌اند تا در جنگ‌های احتمالی با روسیه به کار ارتش این کشور بیایند. در جنگ 2008 روسیه با گرجستان بر سر اوستیای جنوبی، او در خط مقدم جبهه حضور داشت. وظیفه او در نبرد تسخینوالی (مرکز اوستیای جنوبی) گزارش گرای تانک‌ها و ستون‌های پیاده ارتش روسیه به توپخانه ارتش گرجستان بود.

ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
با وجود ورود به رده افسری، باتیراشویلی هیچ گاه تشویق نظامی دریافت نکرد. در سال 2010، به علت ابتلا به بیماری سل، چند ماهی را در بیمارستان نظامی گذراند و در نهایت به همین دلیل از خدمت نظام مرخص شد. درخواست او برای بازگشت به ارتش بی پاسخ ماند و او در بازگشت به زادگاهش نتوانست وارد نیروی پلیس محلی شود. در همین برهه، مادر او بر اثر سرطان مرد و بنا به گفته پدرش او به شدت دچار ضربه روحی شد.
بر اساس گزارش وزارت دفاع گرجستان، او در همین سال 2010، به جرم پنهان کردن اسلحه به سه سال زندان محکوم شد. تصور این که یک جوان 24 ساله افسرده، با سابقه آشنایی با تفکر افراطی، در زندان‌های گرجستان به چه موجودی تبدیل شود چندان دشوار نیست. او بعد از گذراندن 16 ماه در زندان آزاد شد. بنا به اظهار خانواده اش، او چنین قراری در زندان با خود گذاشت:
«به خداوند قول دادم که اگر از زندان زنده بیرون بیایم، به جهاد برای خدا خواهم پرداخت!»
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
او بلافاصله بعد از آزادی از زندان، کشور را ترک کرد و به استانبول رفت. در آن جا، از طریق شبکه مهاجرین چچنی خیلی زود به گروه‌های تکفیری پیوند خورد. به گفته خود او (در یکی از وبسایت های داعش)، پیش از رفتن به سوریه، قصد رفتن به یمن را داشت و مدت کوتاهی را در مصر به سر برد. او در نهایت در مارس 2012 وارد سوریه شد. در سوریه او کنیه «ابوعمر الشیشانی» را برای خود برگزید.
الشیشانی در سوریه، نخست به واحدی نظامی متشکل از جنگجویان خارجی پیوست که به آن «کتائب المهاجرین» گفته می‌شد. این نیرو در نبرد حلب با ارتش سوریه که منجر به حمله به پایگاه دفاع هوایی و موشک اسکاد ارتش سوریه شد، به جبهه النصره وابسته به القاعده یاری رساند. همچنین در جریان تسلط بر پاسگاه شیخ سلمان در غرب حلب هم حضور داشتند. اعضای این گروه در فوریه 2013، با همکاری جبهه النصره و لواء توحید به مقر هنگ 80 ارتش سوریه در نزدیک فرودگاه حلب حمله کردند.
در ماه مارس از پیوستن سه گروه تکفیری جیش محمد، کتائب خطاب و کتائب المهاجرین، گروه جدیدی به نام «جیش مهاجرین و الانصار» شکل گرفت که بیشتر تروریست‌های آن را اهالی چچن وسایر مناطق قفقاز تشکیل می‌دادند. این گروه نقش اصلی را در تصرف پایگاه هوایی مهم مناخ در استان حلب به عهده داشت. ابتکار خودروهای انتحاری به عنوان پیشران عملیات، اولین بار به صورت گسترده در این عملیات استفاده شد. از همین رو به نظر می‌رسد که این تاکتیک موثر از ایده‌های الشیشانی باشد. 
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
ابوعمر الشیشانی
او در ماه می 2013 از سوی «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش، به عنوان فرمانده میدانی این گروه در شمال سوریه برگزیده شد. البته بسیاری از جنگجویان قفقازی موافق بیعت او با البغدادی نبودند و بر بیعت خویش با «دکّا عمرف»، امیر امارت قفقاز باقی ماندند، در نتیجه الشیشانی را با فرمانده چچنی کاربلد دیگری به نام «صلاح الدین الشیشانی» جایگزین کردند.
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
دکا عمرف
در اواسط 2013، او به عنوان امیر شمالی (سوریه) داعش از سوی البغدادی انتخاب شد. در اواسط سال 2014، با مرگ نفر دوم داعش، تبعه عراق، ابو عبدالرحمن البیلاوی الانباری، ابوعمر الشیشانی به فرمانده ارشد نظامی داعش و عضو مهم شورای مشورتی آن تبدیل شد. بنا به گزارش‌ها او با همسر چچنی خود به نام عائشه و دخترش سوفیا در ویلایی بزرگ در شمال غرب استان حلب زندگی می‌کند، که متعلق به تاجری سرشناس بوده است. البته این گزارش‌ها هیچ‌گاه تایید قطعی پیدا نمی‌کنند. حوزه فرماندهی الشیشانی حلب، رقه (پایتخت داعش)، لاذقیه و شمال استان ادلب است. مسوولیت کلیه جنگجویان چچنی، قفقازی، اوکراینی و افغان داعش با اوست و گفته می‌شود گروگان‌های خارجی این گروه تروریستی هم زیر نظر او نگهداری می‌شوند.
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
شهر الرقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه
گفتنی است که برای جوانان قوم چچن تبار «کیست» در منطقه پانکیسی، که با اکثریت جمعیت جوان، فقر و بیکاری گسترده، در معرض تبلیغات شدید وهابیت (با پول عربستان و قطر) قرار دارند، با تبلیغات شدید شبکه‌های اجتماعی، ابوعمر الشیشانی به یک بت محبوب و الگوی تمام عیار تکفیری تبدیل شده است.بسیاری از آن‌ها می‌خواهند همان راهی را در پیش بگیرند که شیشانی تنها دو سه سال قبل در پیش گرفت. علاوه بر رویای تنعم مادی تحت لوای داعش، بیشتر آن‌ها دچار افسردگی و خشمی هستند که شیشانی به آن دچار بود و گمان می‌برند جهاد در سوریه و عراق و ریختن خون مسلمانان بی‌گناه تکفیر شده، هم ثواب اخروی دارد و هم امکان تخلیه خشم آن‌ها را از طریق جنگیدن فراهم می‌کند. تصویر یک جنگجوی ریش قرمز کلاشینکف به دست، در راس کاروانی از آخرین مدل تویوتاهای شاسی بلند، حرمسرای شخصی از زنان به اسیری گرفته شده، ویلاهای مصادره‌ای و .... تبدیل به سرابی جذاب و خوش آب و رنگ برای جوانان مسلمان گرجی، چچنی، اوکراینی شده است. 

ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
در نوامبر سال گذشته، روزنامه «دیلی بیست»، در مصاحبه با پدر ابوعمر الشیشانی، ادعایی قابل توجه را مطرح کرده است. طبق ادعای پدر، با وجود نظامی بودن پسرش طرخان، او هیچ گاه نبوغ نظامی نداشت. به باور تیمور باتیراشویلی، ابوعمر تنها یک نقاب برای مغز متفکر اصلی عملیات نظامی داعش است که کسی نیست جز: تایماز باتیراشویلی، برادر بزرگ‌تر طرخان یا ابوعمر. تیمور معتقد است که این پسر بزرگ ترش تایماز بود که در شورش چچنی‌ها علیه روسیه در دهه 1990 حضور داشت و در گروزنی جنگید. او معتقد است که داعش پسر کوچک‌ترش را رسانه‌ای کرده است تا هم از او یک چهره تبلیغاتی برای جذب نیرو درست کند، و هم طراح نظامی اصلی را مخفی نگاه دارد. البته این ادعا هنوز از طرف هیچ منبع معتبری تایید نشده است و بعید نیست که تنها یک بازارگرمی رسانه‌ای باشد. 
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
تاکنون چندین بار خبر هلاکت این فرمانده ارشد داعش توسط گروه‌های مختلف اعلام شد که هیچ کدام حقیقت نداشت. شاید مهم‌ترین موج رسانه‌ای درباره مرگ او، وقتی به راه افتاد که در نوامبر گذشته، «رمضان قدیرف»، رهبر چچن، در اینستاگرام خود خبر هلاکت او را با عکسی که جنازه فردی شبیه او را نشان می‌داد، به اشتراک گذاشت، که البته بعد از دو سه ساعت این پست برداشته شد. در جریان محاصر عین‌العرب در سال گذشته هم، گروه های مسلح کرد دو سه بار خبر از هلاکت الشیشانی دادند که بیشتر در راستای جنگ روانی تفسیر شد. 
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
رمضان قدیرف
البته از حوالی دسامبر گذشته، به ناگهان حضور رسانه‌ای او به طرز قابل توجهی کم‌تر شد. به این معنا که الشیشانی، که زمانی پیوسته شخصیت اول ویدیوها و عکس‌های تبلیغاتی داعش محسوب می‌شد، در هیچ ویدیویی ظاهر نشد و تنها دو سه عکس نه چندان قابل تایید در ماه فوریه و مارس از او در حساب‌های توئییتر مرتبط با داعش انتشار یافته است. به نظر می رسد که ملاحظات امنیتی، رهبری داعش را بر آن داشته که حضور پررنگ به اصطلاح فرمانده نظامی ارشد خود را درز بگیرد و از خیر تاثیر تبلیغاتی ستاره «ریش قرمز» خود بگذرد.
کارشناسان گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه، بر این اعتقادند که چچنی‌ها ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی هستند، چرا که از نژاد و زمینه‌ای زبانی و فرهنگی کاملا مجزا به عراق و سوریه می‌آیند و هیچ شناختی از منطقه ندارند. از این رو کاملا متکی به فرماندهان خود هستند و هر چه که فرماندهان بگویند انجام می‌دهند، حتی اگر کشتن کودکان باشد. از این رو فرماندهان چچنی داعش جایگاه متمایزی در میان نیروها تحت امر خود دارند و زود چهره می‌شوند.
الشیشانی در 24 سپتامبر 2014 در فهرست «تروریست جهانی ویژه» وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت. در 5 می 2015 هم «برنامه پاداش‌ها برای عدالت» وزارت خارجه آمریکا یک جایزه 5 میلیون دلاری برای اطلاعات منجر به دستگیری او تعیین کرد.
ستاره ریش قرمز داعش کیست/ سرکرده ترسناک‌ترین جنگجویان داعشی دستگیر شد +عکس
الشیشانی در لباس ارتش گرجستان
تصاویری از خودکشی یک زن در میدان رسالت تهران که صبح امروز اتفاق افتاده است.لازم به توضیح است هنوز از خبری از انگیزه این خودکشی منتشر نشده است.
 این روزها تحولات جاری در عرصه میدانی و امنیتی سوریه روند سریع تری به خود گرفته است. صرف نظر از شاخص سرعت، این تحولات اهمیت راهبردی بسیاری نیز دارند، به گونه ای که بازتاب های آنها خیلی زود تمام ابعاد پرونده سوریه و مذاکرات آتی بین دمشق و معارضان سوری را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش سرکرده گروه تروریستی تکفیری جیش الاسلام

ریف دمشق: کشته شدن مرد شماره یک عربستان در غوطه

استان ریف دمشق، در جنوب سوریه روز گذشته (جمعه) شاهد تحولات بسیار مهم و در عین حال متعددی بود که تاثیری انکار ناپذیر بر معادلات میدانی حاکم بر این منطقه دارد.
مهمترین رخ داد میدانی در این منطقه کشته شدن «زهران علوش»، سرکرده گروه تروریستی تکفیری «جیش الاسلام» به همراه 16 نفر از فرماندهان میدانی این گروه طی عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه در منطقه «مرج السلطان» بود.

گفته می شود، علوش برای حضور در جلسه فرماندهان میدانی گروه های مسلح وابسته به جیش الاسلام راهی روستای «اوتایا»، در نزدیکی مرج السطان شده بود که مورد حمله موشکی جنگنده های ارتش سوریه قرار گرفته و کشته می شود.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش کسی که خود را شاه شاهان غوطه دمشق می نامید

زهران علوش: مرد شماره یک عربستان، سرکرده جیش الاسلام، شاه شاهان غوطه

«زهران علوش» که از اولین تشکیل دهندگان و موسسان گروه های مسلح تروریستی سازمان یافته در سوریه از جمله در منطقه ریف دمشق بود که در چند قدمی پایتخت سوریه است، به نام های مختلفی مانند «مرد شماره یک عربستان»، «فرمانده جیش الاسلام»، «شاه شاهان غوطه دمشق» و غیره خوانده می شد.

زهران علوش از جمله مرموزترین سرکردگان گروه های تروریستی سوریه بود، با این وجود وی ویژگی خاصی داشت که او را به راحتی از دیگر سرکردگان گروه های تروریستی فعال در سوریه متمایز می کرد و آن «رابطه با عربستان سعودی» بود.   

00:0002:14
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
دانلود

ارتباط زهران علوش با عربستان سعودی به اندازه‌ای بود که به جزیی لاینفک از زندگی وی تبدیل شده بود. نگاهی گذرا به مراحل مختلف زندگی زهران علوش نشان می دهد که وی در تمام مراحل زندگی خود با به نوعی با سعودی ها در ارتباط بوده است.

وی که متولد سال 1971 در شهر «دوما» در ریف دمشق است، تحصیلات خود را در دانشگاه اسلامی عربستان به پایان رساند و پس از فراغت از تحصیل به تدریس در یک مرکز آموزشی در عربستان مشغول می شود. علوش دارای 3 زن و 10 فرزند است و پدرش «عبد الله علوش»، از شیوخ سلفی وهابی بود که رابطه تنگاتنگ و طولانی با آل سعود داشت.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
رابطه ای نزدیک و دوستی عمیق بین زهران علوش و بندر بن سلطان برقرار بود

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 زهران علوش در یکی از پایگاه های آموزشی جیش الاسلام

این پیشینه خانوادگی زمینه ساز شکل گیری رابطه ای نزدیک و مستقیم بین علوش و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی سعودی به ویژه در دوره «بندر بن سلطان» می شود، به گونه ای که وی از جمله دوستان نزدیک بندر بن سلطان شمرده می شد.

فعالیت های مسلحانه و تروریستی که علوش طی بحران سوریه در ریف دمشق و شهر «دوما»، عنوان پایگاه اصلیش داشت و خط مشی و اهدافی که دنبال و کمک هایی که دریافت می کرد، بیش از پیش ارتباط علوش با عربستان را برملا کرد.

علوش از جمله تروریست هایی بود که با عمل به خواست سعودی ها در حمله به گروه مسلح «ارتش آزاد» که در آن زمان مورد حمایت قطر و ترکیه بود و یا تغییر بی مقدمه و آنی نقشه های میدانیش براساس اهداف مورد نظر ریاض، پرده از اختلافات قطری – ترکی – سعودی در بحران سوریه برداشت.

00:0002:05
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
دانلود

از دیگر مشخصه‌ های علوش آن بود که در طول سال هایی که از بحران سوریه می گذرد، وی هیچ گاه منطقه عملیاتی خود را تغییر نداد و همواره عملیات هایش بر ریف دمشق تمرکز داشت و مهمترین هدفش تصرف دمشق بود که خواسته ای سعودی شمرده می شد و مهمترین هدف ریاض در سوریه بود.

همچنین علوش در این سال ها هرگاه عربستان نیازمند به دست آوردن برگ برنده یا اهرم فشاری در عرصه میدانی بود، تا از آن در عرصه سیاسی بهره برداری کند، علوش با بحران سازی و تنش زایی در مناطق حومه دمشق هدف سعودی را محقق می ساخت.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 نقشه میدانی مقطعی از غوطه شرقی دمشق که شاهد عملیات ارتش سوریه و هدف گرفتن نشست علوش با سرکردگان جیش الاسلام بود


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش پس از حمله جنگنده های سوری به نشست سرکردگان جیش الاسلام

فعالیت ضد نظام و سلفی تکفیری علوش به دوره بحران سوریه محدود نمی شود، بلکه وی پیشتر و در سال 2009 پس از بازگشت از عربستان به دوما تلاش کرد، گروه مسلحانه سلفی تکفیری در این شهر تشکیل دهد که بازداشت و به زندان افکنده شد تا با عفو عمومی اسد در سال 2011 از زندان آزاد شود و با آغاز بحران سوریه اقدام به تشکیل گروه مسلحی به نام «سرایا الاسلام» در شهر دوما کند تا به مرور زمان و با افزایش عناصرش به «الویه الاسلام» و سپس «جیش الاسلام» تغییر نام دهد که بیش از 50 گروه مسلح در منطقه غوطه را در برمی گرفت و بالطبع مهمترین هدف آن تصرف دمشق بود، اما نه تنها نتوانست این هدف را محقق کند، بلکه در مناطقی مانند دوما و جوبر توسط ارتش سوریه محاصره شد.

علوش طی بحران سوریه هیچ گاه رابطه خوبی با دیگر گروه های مسلح فعال در سوریه نداشت، ابتدا به دشمنی با ارتش آزاد و سپس داعش و جبهه النصره برخاست و خصومت ورزی وی با داعش به درگیری مسلحانه با این گروه منتهی شد که تلاش داشت، در ریف دمشق به عنوان مناطق تحت تصرف علوش نفوذ کند.

با کشته شدن علوش بالطبع عربستان سعودی مهمترین مزدور خود در میدان سوریه و همچنین یکی از مهمترین نمایندگانش در مذاکرات آتی با دولت سوریه را از دست داد.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
معارضان سوری تاکید می کنند، کشته شدن علوش با ابهامات بسیاری همراه است

معارضان سوری امارات را متهم می کنند


پس از اعلام خبر کشته شدن علوش در حملات هوایی ارتش سوریه، برخی از معارضان سوری کشور امارات متحده عربی را به دست داشتن در کشته شدن وی متهم کردند. 

به گفته این معارضان امارات گروه جیش الاسلام را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده بود و در ماه های اخیر با حمایت از برخی گروه های مسلح در شمال و جنوب سوریه، از جمله گروه «شهدای یرموک»، وابسته به آنها را مامور ترور سرکردگان مورد نظرش کرده بود و شهدای یرموک عامل اغلب ترورهای صورت گرفته در درعا به خواست امارات است.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش درحال تهدید به حملات خمپاره ای علیه مناطق مسکونی دمشق

این معارضان همچنین از فردی به نام «رمزی سعید» نام می برند که در ماه های اخیر چندین گروه مسلح را در استان ادلب برای ترور سرکردگان النصره در این استان تشکیل داده بود.

به گفته این منابع امارات حامی مادی و لجستیک «ابو عهد احسم»، مسئول بسیاری از ترورهای شمال سوریه است و امارات و اردن کمک های مالی خود به شهدای یرموک را از طریق فردی به نام «نضال البریدی» که در پایتخت اردن با وی محرمانه دیدار می کردند، در اختیار این گروه قرار می دادند.

در خصوص علوش نیز آنها مدعی هستند، اگرچه وی توسط جنگنده های سوری کشته شده، اما دور از انتظار نیست که اطلاعات نشست وی توسط امارات داده شده باشد.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش سرکرده یکی از بزرگترین گروه های تروریستی تکفیری در سوریه که رویای سقوط دمشق و نظام را در سر داشت

نشستی که زهران علوش از آن زنده بیرون نیامد

علوش در نشست روز گذشته خود با شماری از سرکردگان گروه های مسلح غوطه تلاش داشت، با ترتیب صفوف گروه های مسلحی که در محورهای «النشابیه» و «المرج» شکست های سنگینی از ارتش سوریه متحمل شده بودند، آنها را در شکل و قالبی جدید وارد میدان کند که 16 دقیقه پس از آغاز نشست مورد حمله جنگنده های ارتش سوریه قرار گرفت.

در این حمله شماری از سرکردگان صف اول جیش الاسلام از جمله «ابو محمد الزيبق»، معاون زهران علوش و سخنگوی رسمی جيش الاسلام و «حمزة بيرقدار» کشته شدند. آمارهای اولیه از کشته شدن 90 تروریست مسلح در این حمله خبر می دهد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
انتصاب یک شیرینی فروش و سوپر مارکت دار به جای علوش

ابو همام البويضانی جانشین علوش می شود


پس از کشته شدن زهران علوش در حملات هوایی نیروی هوایی ارتش سوریه مجلس شورای این گروه در بیانیه ضمن تاکید بر اینکه انتقام کشته شدن علوش را از ارتش سوریه خواهد گرفت، «عصام البویضانی» ملقب به «ابو همام» را به عنوان جانشین وی منصوب کرد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
رجز خوانی سرکردگان جیش الاسلام برای ارتش سوریه

البویضانی متولد سال 1975 در شهر دوما است که تا پیش از آغاز بحران سوریه دارای یک سوپر مارکت و قنادی در دوما بود. وی سرکرده گروه تروریستی «بلال بن روح الله» و فرمانده میدانی جیش الاسلام در غوطه شرقی دمشق شمرده می شود.

منابع نزدیک به جیش الاسلام تاکید می‌ کنند، اگرچه البویضانی تاکنون در رسانه ها و یا در انظار مشاهده نشده، اما در مراحل گذشته نقش مهمی را در جیش الاسلام ایفا کرد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
تصویری که البویضانی را در کنار علوش دقایقی پیش از حمله نیروی هوایی ارتش سوریه به نشست سرکردگان جیش الاسلام نشان می دهد

آیا البویضانی، علوش را به کشتن داد


منابع آگاه و نزدیک به جیش الاسلام با انتشار تصویری که زهران علوش و عصام البویضانی را ساعاتی پیش از حمله نیروی هوایی ارتش سوریه به نشست سرکردگان گروه های تروریستی وابسته به جیش الاسلام در روستای اوتایا در غوطه شرقی دمشق نشان می دهد.

البویضانی لحظاتی پیش از حمله جنگنده های سوری، نشست را ترک کرد و از این حمله جان سالم به در برد، سوال بسیار مهمی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا وی از این حمله اطلاع داشته است؟


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش و كريم راجح، شيخ روستای بلاد شام در ترکیه و درحال گفتگو جهت هماهنگی برای عملیات های آتی در ریف دمشق

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
زهران علوش در کنار  احمد معاذ الخطیب، رئيس سابق ائتلاف معارضان سوری

منابع مذکور تاکید می کنند: البویضانی به این جهت به سرکردگی جیش الاسلام منصوب شد، چون با دستور دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برخی از رژیم های عربی مبنی بر تغییر نام جیش الاسلام به «ارتش آزاد» موافقت کرده است، درحالی که علوش مخالف این تغییر نام بود.
به این ترتیب این احتمال مطرح می شود که عصام البویضانی از جمله منابعی است که اطلاعات نشست فرماندهان میدانی جیش الاسلام به ریاست زهران علوش را در اختیار روس ها قرار داده است.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
نمونه ای از جنایات جیش الاسلام و جبهه النصره در شهرک عدرا العمالیه

کارشناسان امور نظامی و راهبردی سوریه تاکید می کنند، کشته شدن زهران علوش به معنای از بین رفتن یکی از بزرگترین و سنگ دل‌ترین سرکردگان گروه های مسلح تروریستی در سوریه است که از ارتکاب هیچ جنایتی واهمه نداشت و یکی از وحشیانه ترین و غیر انسانی ترین جنایات وی انداختن اهالی شهر «عدرا العمالیه» در فر و زنده زنده سوزاندن آنها و همچنین محبوس کردن اهالی مناطق مختلف غوطه شرقی دمشق در قفس های آهنین و قرار دادن این قفس ها بر پشت بام خانه ها بود و همواره به موشک باران و گلوله باران کوی مختلف شهر دمشق مباهات می کرد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
استفاده جیش الاسلام از ساکنان غوطه دمشق به عنوان سپر انسانی با قرار دادن آنها در قفس های آهنین

به گفته این کارشناسان کشته شدن علوش سرآغاز فروپاشی جیش الاسلام خواهد بود، چون به نظر نمی رسد، فرماندهان میدانی این گروه همانند دوره ای که علوش سرکردگی جیش الاسلام را برعهده داشت، از اعتماد به نفس و توان مبارزه بر خوردار باشند.

تنها ساعتی پس از کشته شدن زهران علوش افراد مسلح ناشناس «حمدی مستو»، فرمانده کمیته نظامی شهر قدسیا را در این شهر ترور کردند.

همچنین در ادامه عملیات ارتش سوریه در ریف دمشق، این نیروها مقر «عصام بویضانی در منطقه «الحجاریه» شهر دوما را هدف قرار دادند که در پی آن دو محافظ وی کشته شدند.

منابع محلی تاکید می کنند، هم اکنون جیش الاسلام در شهر دوما و مناطق تحت تصرفش در غوطه شرقی دمشق حالت فوق العاده و منع رفت و آمد اعلام و تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده است.

از سوی دیگر، به دنبال میانجیگری سازمان ملل بین داعش و گروه های مسلح فعال در سوریه مقرر شد، داعش مناطق جنوب دمشق که تحت سیطره این گروه هاست را تخلیه کند و به این منظور گذرگاه امنی از «یرموک» به سمت منطقه «الحجر الاسود» برای خروج عناصر داعشی و خانواده هایشان ایجاد می شود تا راهی رقه و دیگر مناطق تحت تصرف داعش از جمله شهر مارع در ریف شمالی حلب شوند که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد و این امکان را برای آنها فراهم می کند، در شرایط بحرانی به ترکیه فرار کنند. 

با خروج عناصر تکفیری داعش از جنوب دمشق، به حضور و فعالیت این گروه در مناطق نزدیک پایتخت سوریه پایان داده می شود. در این راستا ده ها اتوبوس وارد منطقه «القدم» شدند تا زمینه خروج عناصر داعش را از الحجر الاسود فراهم کند.

درپی آن از دو روز گذشته گروه های مسلح سوری اقدام به از بین بردن خاکریزها و گشودن راه های ارتباطی حجر الاسود با دو منطقه القدم و السبینه کرده اند. اگرچه جدیدترین خبرها از با مانع مواجه شدن اجرای این توافق و عدم خروج داعش از جنوب دمشق حکایت دارد.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
اگرچه تدارکات لازم برای خروج عناصر تکفیری داعش از جنوب دمشق اتخاذ شده بود، اما اجرای این توافق به تعویق افتاد

این درحالی است که ارتش و نیروهای مسلح سوریه همچنان به عملیات نظامی خود در محورهای مختلف غوطه غربی دمشق ادامه می دهند و در این راستا موفق شدند، مهمترین و اصلی ترین راه های امداد و کمک رسانی گروه های مسلح بین داریا و المعضمیه را با سیطره بر آنها قطع کنند و در شهر «داریا»، مرکز غوطه غربی 13 ساختمان و مجتمع مسکونی را آزاد و از سیطره تروریست ها خارج کردند. 

در این عملیات نیروهای ارتش سوریه ده ها تروریست مسلح از جمله سرکرده بارز گروه تروریستی موسوم به «لواء شهداء الإسلام» معروف به «بو سلمو» را به هلاکت رساندند.


00:0001:47
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

در غوطه شرقی دمشق یگان مهندسی ارتش سوریه تونلی به طول 200 متر و عمق 4 متر که منطقه حوش نصري را به منطقه حوش الفارة مرتبط می کرد، را پس از شناسایی منهدم کرد. این درحالی است که 86 فرد مسلح در ریف دمشق با بر زمین گذاشتن سلاح، خود را تسلیم ارتش سوریه کردند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت استان حلب در سوریه

حلب: استمرار پیروزی ها و پیشروی های ارتش سوریه در ریف جنوبی حلب

در استان راهبردی «حلب»، واقع در شمال سوریه که اردوغان رویای الحاق آن به ترکیه را در سر می پروراند، عملیات نظامی ارتش و نیروهای مسلح ارتش سوریه همچنان با قدرت ادامه دارد و در این راستا سخنگوی ارتش و نیروهای مسلح سوریه با بیان اینکه عملیات ارتش سوریه در حلب، بر ریف جنوبی و جنوب غربی آن متمرکز است، اعلام کرد: تاکنون ارتش و نیروهای مسلح بیش از 65 شهرک، روستا،  مزرعه و منطقه را در ریف جنوب غربی حلب آزاد کرده و کنترل آنها را در دست گرفته اند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
تلفات گروه های تروریستی طی عملیات ارتش سوریه در منطقه راهبری باشکوی در ریف جنوبی حلب

سخنگوی نظامی ارتش و نیروهای مسلح سوریه تاکید کرد: پیروزی های بزرگ و پیشروی های چشمگیر ارتش سوریه در جبهه های مختلف عملیاتی از جمله ریف حلب، موجب تشدید پدیده فرار عناصر مسلح و تروریستی به خاک ترکیه شده است.

در استان حلب، کمیته های دفاع مردمی کردهای سوریه با گروه تروریستی «لواء أحرار سوريه» که توافقنامه آتش بس را با مبارزان کُرد نقض کرده بودند، اطراف کوی «الشيخ مقصود» شهر حلب به شدت درگیر شدند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 منطقه باشکوی کانون درگیری های روزهای اخیر در ریف شمالی حلب

در شهرک «باشکوی»، واقع در ریف شمالی حلب ارتش سوریه در عملیاتی گسترده ده ها تروریست را از پای درآورد و شمار دیگری را نیز زخمی کرد. در این عملیات نیروهای سوری یک زره پوش حامل عناصر مسلح را اطراف شهرک باشکوی هدف گرفته تمام تروریست های آن را از پای درآوردند که در میان آنها عناصر غیر سوری وابسته به جبهه النصره و یک سرکرده میدانی این گروه به نام «ابو محمد رستم» و «محمد الأعور»، ملقب به «ابو اصطيف»، از فرماندهان میدانی جبهه النصره و سرکرده گروه تکفیری « فجر الخلافة» نیز مشاهده می شدند. همچنین توپخانه ارتش سوریه دو دستگاه تانک گروه های مسلح را اطراف باشکوی منهدم کرد.

00:0002:11
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
پیشروی سریع ارتش سوریه در جبهه ریف حلب

شهرک باشکوی به این جهت که دروازه ریف شمالی حلب به شمار می آید و بر منطقه ای مرتفع و مشرف به پایگاه های جبهه النصره در دو منطقه رتیان و حریتان اشراف دارد، از اهمیت راهبردی بسیاری برخوردار است و از دو ماه پیش تاکنون هدف 4 حمله بسیار گسترده و سنگین جبهه النصره و گروه های هم پیمانش قرار گرفته تا شاید نیروهای ارتش سوریه را از این شهرک به سمت شهر صنعتی الشیخ نجار به عقب برانند و راه پیشروی نیروهای سوری را در ریف شمالی حلب و از جمله دو شهرک شیعه نشین نبل و الزهراء که سومین سال محاصره توسط گروه های تکفیری را سپری می کنند، مسدود نمایند. 

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت دو شهرک شیعه نشین نبل و الزهراء در ریف حلب

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
حمله خمپاره ای گروه های تکفیری به شیعیان شهرک الزهراء 5 شهید برجا گذاشت

«نبل» و «الزهراء»، دو شهرک شیعه نشینی که در ریف شمالی حلب واقع شده و سومین سال محاصره توسط گروه های تروریستی تکفیری را سپری می کنند، روز گذشته شاهد حملات خمپاره ای این گروه ها درپی شکست در حمله به این دو شهرک بود که در اثر آن 5 غیر نظامی از جمله چند کودک به شهادت رسیده و چندین نفر نیز زخمی شدند. 

از بعد نظامی باشکوی خط مقدم پیشروی ارتش سوریه در عمق ریف شمالی حلب به شمار می آید که در جوار شهرک «رتیان»، مهمترین پایگاه جبهه النصره در ریف شمالی حلب قرار دارد و تنها 6 کیلومتر آن را از شهرک های نبل و الزهراء جدا می کند.

این منطقه همچنین جبهه دفاعی ارتش سوریه در منطقه حندرات به شمار می آید که نزدیکترین جبهه به شهر حلب است، به همین دلیل پیش بینی می شود، حملات گروه های تروریستی برای مقابله با پیشروی نیروهای سوری به سمت البریج که امکان تکمیل حلقه محاصره گروه های تروریستی مستقر در شرق حلب را تکمیل کند، ادامه یابد.

در ریف جنوبی حلب ارتش سوریه پیشروی خود به سمت مزارع اندلس در غرب شهرک خان طومان را ادامه می دهند. آزادسازی شهرک راهبردی خان طومان دومین مرحله از عملیات ارتش سوریه شمرده می شود.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت شهرک راهبردی خان طومان در ریف جنوبی حلب

یكی از مهمترین اهداف مرحله دوم عملیات ارتش سوریه، قطع بزرگراه بین المللی دمشق - حلب است كه طی آن نیروهای ارتش پس از به دست گرفتن کنترل روستای «الخالدیه» واقع در شمال شرقی شهرک «خان طومان» موفق شدند، به این بزرگراه برسند. 

نیروهای ارتش سوریه برای اولین بار در علمیات آزادسازی خان طومان از تانك‌های تی 90 ساخت روسیه استفاده كردند كه به گفته تحلیلگران این تانك ها نقش مهمی در بازپس گیری خان طومان داشتند. 

با تسلط نیروهای سوریه بر خان طومان و همچنین ارتفاعات معراته، بزرگراه بین المللی دمشق – حلب، یكی از مهم ترین راه های امداد و کمک رسانی گروه های تروریستی در خان العسل، واقع در جنوب حلب مسدود شد.

با محقق شدن این پیشروی در شمال سوریه، ارتش این کشور هم اکنون بر بیش از سه چهارم ریف جنوبی حلب سیطره یافته اند، این در حالی است كه تا سه ماه پیش فقط یك سوم این منطقه در كنترل نیروهای ارتش بود. 

با رو به اتمام بودن مرحله دوم این عملیات ارتش سوریه در ریف جنوبی حلب، این نیروها خود را برای پیشروی به سمت ریف شمال شرقی استان حلب آماده می کنند و عملیات آنها بر این محور متمركز خواهد شد.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 نمایی دیگر از نقشه ریف شرقی حلب و موقعیت فرودگاه نظامی کویرس در آن که از جمله محورهای عملیاتی ارتش سوریه در حلب شمرده می شود

در این راستا این نیروها موفق شدند، کنترل تپه راهبردی «شربع» و روستای «الجروف» که پیرامون فرودگاه نظامی کویرس، در ریف شرقی حلب قرار دارند، را آزاد کنند. 

هدف فاز سوم این عملیات آزادسازی ریف شمال شرقی حلب عنوان شده که گروه‌ های مسلح بهار سال جاری با كمك های‌ گسترده تركیه، عربستان و قطر موفق شدند، اكثر مناطق این استان شمالی سوریه را به كنترل خود درآوردند. 

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
نقشه ریف شرقی حلب

هدف اولیه مرحله سوم عملیات تسلط بر مزارع «مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی مناطق خشک» حلب مشخص شده است. در صورت دستیابی به این هدف، زمینه شروع مرحله چهارم، یعنی تسلط بر شهرک تفتناز كه گروه های تکفیری بر آن سیطره دارند،  فراهم خواهد شد. این روستا در ١٧ كیلومتری شمال شرقی مركز استان ادلب واقع شده است.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 موقعیت استان رقه در سوریه


رقه: آیا موعد عملیات آزادسازی رقه فرا رسیده است


استان حلب شاهد یک تحول میدانی حساس و مهم دیگری نیز می باشد و آن اعلام آغاز «نبرد آزاد سازی ریف جنوبی عین العرب یا کوبانی»، در شمال شرقی استان حلب از سوی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، مورد حمایت مستقیم آمریکاست که گروه های مسلحی مانند ائتلاف عربي سوري، جيش الثوار، اتاق عمليات آتشفشان فرات، تجمع گردان های الجزيرة، شورای نظامی سریانی ها و مسیحیان سوریه، کمیته های دفاع مردمی کُردها و کمیته های دفاع از زنان کُردهای سوریه را در برمی گیرد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت دو شهر مهم رقه و تل ابیض در استان رقه 

در اولین روز از این نبرد این نیروها موفق شدند، ضمن پیشروی در ریف جنوبی شهر عین العرب شهرک های الصهاريج، عبيدات، المنسية و دو روستای باسم علكان و جابر مترس و سد تشرین در کرانه شرقی رود فرات که تامین کننده برق بخش اعظم استان حلب است، را آزاد و ده ها داعشی را به هلاکت برسانند.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
یکی از روستاهای آزاد شده ریف جنوبی عین العرب در شمال سوریه

بنابر گزارش ها هم اکنون نبردها در کرانه غربی رود فرات و حوالی سد تشرین جریان دارد. داعش بهار سال 2014 میلادی پس از بیرون راندن دیگر گروه های مسلح از جمله احرار الشام از این سد که در شمال غربی استان رقه قرار دارد، آن را تصرف کردند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
نیروهای دموکراتیک سوریه که مورد حمایت مستقیم آمریکا هستند

شکست داعش در این منطقه و از دست دادن سد تشرین می تواند، به نوعی زمینه ساز «نبرد آزادسازی رقه» باشد و در صورتی که داعش سیطره بر منطقه سد و جنوب آن در امتداد کرانه های غربی و شرقی رود فرات را از دست بدهد، به انزوا و محاصره داعش در رقه و قطع ارتباط آن با عناصرش در شمال حلب منجر خواهد شد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت سد تشرین در کشور سوریه

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 موقعیت سد تشرین در شمال غربی استان رقه

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 سد تشرین در کرانه شرقی رود فرات در شمال غربی استان رقه
در این راستا موسسه آی ‌اچ‌ اس در گزارشی تاکید کرد که داعش 14 درصد از مناطق تحت تصرف خود را از ژانویۀ سال 2015 میلادی در حالی از دست داده است که برخی از این مناطق از اهمیت ویژه‌ ای برای این گروه برخوردار بوده اند.

بر اساس این گزارش، مهمترین و بیشترین خسارات وارده به داعش در شهر «رقه»، پایگاه اصلی داعش در سوریه و شهر مرزی «تل ‌ابیض» سوریه بوده و موجب شده، داعش بسیاری از راه های امداد و کمک رسانی و ارتباطی خود با ترکیه را از دست بدهد که ضربه مهلکی به راهبرد نظامی این گروه مبنی بر توسعه و گسترش مناطق تحت نفوذ و سیطره اش وارد می کند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت شهر دیر الزور، مرکز استانی با همین نام در شرق سوریه

دیر الزور: ظرف 24 ساعت بیش از یک هزار داعشی کشته شدند

در استان دیر الزور در شرق سوریه، نیروهای مسلح سوری حمله شدید داعش اطراف فرودگاه دیر الزور را دفع کردند که دومین حمله ظرف 24 گذشته است. این درحالی است که نیروهای پیاده نظام ارتش سوریه نیز موفقت شدند، کوی الصناعه از کوی های شرق شهر دیر الزور را از عناصر داعشی پاکسازی و کنترل آن را بار دیگر در دست گیرند.

حمله داعش به سمت فرودگاه نظامی دیر الزور از محور کوه «الثرده» با استفاده از خودروهای بمبگذاری شده آغاز شد، اما کمین های نصب شده توسط ارتش سوریه در مسیر این خودروها مانع پیشروی داعش به سمت فرودگاه نظامی دیر الزور شد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
داعش بخش اعظم استان دیر الزور و شهر دیر الزور را پس از بیرون راندن جبهه النصره از آن تحت تصرف دارد

منابع آگاه میدانی تاکید کردند: در جریان دفع حمله سنگین داعش علیه فرودگاه نظامی دیر الزور، یگان توپخانه ارتش سوریه تیم نفوذی داعش متشکل از 25 انتحاری را هدف گرفتند که علاوه بر کشته شدن تمامی آنان درپی منفجر شدن کمربندهای انفجاری که به کمر بسته بودند، حدود هزار نفر از عناصر دیگر داعش نیز کشته شدند.

داعش صرفا به حمله از محور کوه الثرده اکتفا نکرد، بلکه به موازات حمله از این محور ، از دو محور حویجه و روستای الجفره نیز حملات همزمانی را انجام داد که با مقابله سرسختانه ارتش سوریه مواجه شد.

منابع محلی تاکید می کنند، داعش جسد حدود 200 نفر از کشته های خود را به کوی های شرقی شهر دیر الزور و شهرهای شرقی این استان از جمله المیادین منتقل کرد. 

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 نقشه شهر دیر الزور و ریف آن .. موقعیت فرودگاه نظامی دیر الزور با دایره صورتی مشخص شده است

أبو كوثر المغربي، أبو البراء الموصلي، وأبو يوسف الجزرواي، سه نفر از بارزترین فرماندهان گروه نفوذی داعش در حملات روز گذشته ارتش سوریه کشته شدند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش

وقعیت استان حسکه در سوریه

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
شهرهای مهم استان حسکه

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 موقعیت شهر الشدادی در ریف جنوبی حسکه

حسکه: الشعیطات در تدارک گرفتن انتقام از داعش
از شهر «الشدادی»، واقع در ریف جنوبی حسکه در شرق سوریه منابع محلی تاکید کردند: داعش درحال انتقال 600 نفر از عناصر خود به این شهر است، درحالی که در روزهای اخیر داعش تدابیر امنیتی خود در الشدادی را پس از حمله عناصر مسلح ناشناس به یکی از نقاط ایست و بازرسی این گروه در شمال شهر تشدید کرده است. 

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
مناطق سکونت عشیره الشعیطات در دیر الزور

منابع محلی در شرق سوریه تاکید می کنند، افراد عشیره «الشعیطات» که در ریف شمالی دیر الزور سکونت دارند و هزاران نفر از افراد آنها به دست داعش قتل عام شده اند، در تدارک برای حمله گسترده به داعش با همکاری دیگر عشایر ریف جنوبی حسکه و فرماندهی ارتش سوریه در شهر الشدادی هستند.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
کشتار افراد عشیره اهل سنت الشعیطات در دیر الزور به دست داعش


ریف لاذقیه: سرمانیه در انتظار آزادی به دست ارتش سوریه

در ریف شمالی لاذقیه نیروهای امنیتی سوریه در مزرعه «دغدغان» در مسیر دو شهرک الکبیر و الدره یک ساختمان بزرگ سه طبقه را کشف کردند که گروه های مسلح از آن به عنوان یکی از بیمارستان اصلی در منطقه استفاده می کردند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
کشف یک بیمارستان میدانی در ریف شمالی لاذقیه

در این بیمارستان انواع تجهیزات پیشرفته پزشکی، ماسک و کلاه های محافظ در برابر حملات شیمیایی و اتاق های مجهز برای انجام هر نوع عملی مشاهده می شد.


html5: Video file not found

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1394/10/6/1401479_217.mp4
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

در مرتفعات «جبل النوبه»، واقع در ریف شمالی لاذقیه ارتش سوریه موفق شدند، این منطقه را از گروه های مسلح باز پس گیرند و به سمت ارتفاعات «کبانی»، مشرف به جبل الاکراد و ارتفاعات جب الاحمر ادامه دهند و خود را آماده عملیات آزادسازی شهر «سرمانیه» در سهل الغاب کنند.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
نقشه عملیاتی ارتش سوریه در ریف شمالی لاذقیه

در ریف شرقی لاذقیه نیز نیروهای مسلح سوری تپه 489.5، واقع در شرق شهرک «العطیره» و مشرف به شهرک «الصراف» که گروه های تروریستی از آن به عنوان نقطه ای برای حمله به منطقه «جبل زاهیه»، استفاده می کردند، را آزاد نمودند.

در راستای این عملیات ها نیروی مسلح و ارتش سوریه دو کوه رویسه آضو و کتف الحرامی در محور قله نبی یونس و شهرک عین شروق، واقع در ریف شمالی لاذقیه را نیز آزاد کردند و هم اکنون درحال پیشروی به سمت کوه بیت ابلق در نزدیکی گردان سایبری ارتش سوریه در کوه مران، در محور کسب هستند.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 موقعیت شهر مرزی کسب در ریف شمالی لاذقیه نسبت به شهر لاذقیه و مرزهای ترکیه

ادلب: جبهه النصره در تدارک نبرد بزرگ


طی سال های گذشته برخی رسانه های منطقه ای و بین المللی برای مناطقی از سوریه از اصطلاح «تورا بورا» استفاده می کردند، بی آنکه توضیحی درباره این اصطلاح و یا وجه تسمیه آن ارائه دهند.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 موقعیت استان ادلب در سوریه

مدتی است، این اصطلاح توسط برخی رسانه ها مجددا به کار برده می شود، با این تفاوت که هم اکنون راحت تر می توان معنا و مفهوم آن و دلیل کاربرد آن را دریافت. امروز با اطمینان و قاطعیت می توان گفت که در پس اصطلاح «تورا بورا سوریه» طرحی تروریستی تکفیری قرار دارد که ماه ها پیش برای استان ادلب ریخته شده تا نسخه سوری منطقه معروف و مشهور «تورا بورا افغانستان» باشد.

اطلاعات موثقی در دست است که تاکید می کند، گروه های تروریستی تکفیری از دو ماه پیش طرحی را برای مناطق تحت تصرف خود در استان ادلب آماده کرده اند که با خط مشی فکری و اجرایی ائتلاف تروریستی «جیش الفتح» تفاوت بسیار دارد و از دو ماه پیش تاکنون در ادلب تدارکات بسیار گسترده ای در حال انجام است.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
النصره در ادلب ..  شهر ادلب مارس گذشته به دست گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره سقوط کرد
منابع محلی در این خصوص از تدارکات بسیار گسترده و ویژه جبهه النصره در شهر ادلب جهت تبدیل آن به دژی مستحکم که توان مقابله با شدیدترین و گسترده ترین حملات را داشته باشد، خبر می دهند.

به گفته این منابع جبهه النصره با کمک ترکیه طی دو ماه گذشته به شدت درحال کار در مناطق مختلف استان ادلب است که حفر شبکه ای گسترده از تونل های زیر زمینی، قابل سکونت کردن غارها و کوه ها، بهبود وضعیت راه ها و جادها، مین گذاری و بمب گذاری مناطق مختلف و افزایش ایستگاه ها و نقاط کمک و امداد کرده و برای اجرای هریک از این طرح ها برنامه ریزی دقیقی توسط کارشناسان امر انجام شده و کاری طی دو ماه گذشته در ادلب صورت گرفته، در شرایط عادی چندین سال به درازا می کشد.


عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
 حضور عناصر تکفیری جبهه النصره در ادلب پس از سقوط این شهر در مارس گذشته 

منابع مذکور با بیان اینکه النصره بر طرح خود نام «نقشه فوق العاده» را گذاشته برای مقابله با هرگونه حمله و یورش تدارک دیده است. حتی برای تامین ارتباط استان خطوط ارتباطی ویژه ای ایجاد کرده و هر روز این استان شاهد ورود گروهی از تروریست های تکفیری برای به پایان رساندن کار در کوتاه ترین زمان ممکن و حفظ توان جنگی و دادن اموزش های جدید رزمی به عناصر تکفیری مستقر در این استان و جذب نیروی انسانی هرچه بیشتر در تمام سطوح است.

گروه هایی مانند «جبهة النصرة»، «جند الأقصى»، «حزب اسلامي تركستان برای یاری اهل الشام»، «أحرار الشام»، «كتيبة توحيد و جهاد»، «جماعة جند الشام» و «جماعة أجناد القوقاز» مهمترین گروه های تروریستی تکفیری فعال در استان هستند و تلاش دارند، عناصر خود را از جبهه های ضعیف عقب کشیده با انتقال به ادلب، این جبهه را تقویت کنند.

به گفته منابع نزدیک به گروه های تروریستی در استان ادلب، این طرح به «نقشه ب» هم معروف بود و برای نبردهای جنوبی و غربی حلب ریخته شده بود.

سلفی تکفیری های چینی مهمترین و بیشترین عناصر مسلح و تروریستی بوده اند که طی دو ماه گذشته تاکنون به همراه خانواده هایشان وارد مناطق مختلف ادلب و در نقاط مختلف آن به ویژه روستاهای اطراف شهر جسر الشغور و مناطق اطراف جبل الزاویه مانند إحسم، المغارة، دير سنبل و بينين اسکان داده شده اند.

عربستان در غوطه مات شد؛ داعش در رقه کیش/آزادی 65 منطقه ریف جنوبی حلب/هزار داعشی قربانی انتحاری های داعش
موقعیت شهرک های شیعه نشین و در محاصره «کفریا» و «فوعه»، در ریف شمالی ادلب

اما از دو شهرک شیعه نشین و در محاصره «کفریا» و «فوعه»، در ریف شمالی ادلب خبر می رسد که اوضاع انسانی و معیشتی در این دو شهرک به شدت رو به وخامت گذاشته و در شرایط بسیار اسفباری قرار دارد.

بنابر گزارش ها آب آشامیدنی و دارو در این شهرک ها رو به پایان است و مردم برای تامین اندکی آب آشامیدنی ساعت ها در صف می ایستند و غذای اهالی فقط نان است. ذخیره سوخت و نفت سفید تقریبا به اتمام رسیده و برق هم که از موتورهای خانگی برق تامین می شد، به دلیل نبود سوخت از کار افتاده اند.

00:0002:15
spaceplay / pause
 
qunload | stop
 
ffullscreen
shift + slower / faster
volume
 
mmute
seek
 
 . seek to previous
12… 6 seek to 10%, 20% … 60%
 کفریا و فوعه 10 ماه در محاصره گروه های تکفیری و سکوت جامعه بین المللی

با افزایش فشار بر گروه های مسلح در جنوب حلب و شمال لاذقیه، بیم نقض کامل آتش بس و حمله زمینی این گروه ها به فوعه و کفریا به منظور گرفتن انتقام شکست‌های اخیر وجود دارد.