۱۳۹۴ آبان ۱۹, سه‌شنبه

در تهران و چند شهر آذربایجان در اعتراض به پخش یک برنامه تلویزیونی با عنوان «فیتیله» که از شبکه دوم صدا و سیمای ایران پخش می شد، اعتراض هایی صورت گرفته است.



در تهران و چند شهر آذربایجان در اعتراض به پخش یک برنامه تلویزیونی با عنوان «فیتیله» که از شبکه دوم صدا و سیمای ایران پخش می شد، اعتراض هایی صورت گرفته است. 

به دنبال «به تمسخر گرفتن اقلیت‌های اتنیکی آذری و ترک» در برنامه‌ای تلویزیونی به نام «فیتیله» از شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز دوشنبه ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۴، اعتراضات سراسری در برخی از شهرهای ایران صورت گرفت.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارش‌های رسیده نشانگر اعتراضات صورت گرفته تاکنون در شهرهای «تهران»، «تبریز»، «اردبیل»، «ارومیه»، «زنجان»، «نقده»، «مراغه»، «مشکین شهر» و «خوی» بوده است.
شاهدان عینی گفته‌اند معترضین از سوی نیروهای ضد شورش، نیروهای امنیتی، لباس شخصی و بسیجی با ضربات باتوم، زنجیر، کابل‌های پلاستیکی و همچنین شلیک گلوله‌های پلاستیکی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.
تظاهرکنندگان با در دست داشتن عکس‌ها و پلاکاردهای اعتراضی در خصوص محکومیت «به تمسخر گرفتن اقلیت‌های اتینکی آذری و ترک» به خیابان‌ها آمده و با سردادن شعارهای اعتراضی که در نهایت به زد و خورد ختم شده است، اعتراض خود را بیان کرده‌اند.

گفته شده در خیابان‌های نزدیک به بازار تبریز، مردم با به آتش کشیدن ماشین گارد ضد شورش با آنها درگیر شده و اعتراضات گسترده‌ای در این شهر صورت گرفته است.
گزارش‌ها از ارومیه حاکی از درگیری بسیار شدید مردم با مامورین ضد شورش و امنیتی است که گفته شده «در پی این درگیری‌ها «علی اکبر مرتاض» اهل ارومیه، با ضربات باتوم و زنجیر از سوی ماموران لباس شخصی و گارد ضدشورش به شدت مجروح شده است.
همچنین خبرها حاکی از کشته شدن یکی از معترضان در ارومیه است که از هویت دقیق وی، تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعاتی در دست نیست.
از تعداد بازداشت‌های صورت گرفته، آمار دقیقی در دست نیست.
اعتراضات در تهران در مناطق توپ خانه و شهریار گزارش شده است.
گفته شاهدان عینی حاکی از آن است که "موتور سوارن یگان ویژه از داخل فرمانداری و استانداری بیرون آمدند و به مردم حمله کردند." به گفته شاهدان عینی برخورد مامورین یگان ویژه "خشن بوده و از باتوم و گاز اشک‌آور و اسپری فلفل برای متفرق کردن معترضین استفاده شده است."
در برخی مناطق هم گزارش حاکی از ورود موتور و ماشین پلیس بدون هیچ ملاحظه‌ای به میان جمعیت بوده است.